coolbiz skrev:
baluba skrev:
Hva som er optimal blender varierer, for i tillegg kommer diffraksjonen når blenderen blir mindre. Husk at på DX-sensor inntreffer diffraksjon stort sett kjapt etter f/8. Kanskje ikke synlig ved f/11, men den er der. På min "ugly duckling" inntreffer den allerede ved f/8. Ikke definitivt synlig, men det er der det starter. Idealblenderen er faktisk f/3,5-4 på det objektivet, det vil si et trinn nedblending. På fullformat kan nok den skalaen senkes et trinn eller to mtp diffraksjonen, for den er formatavhengig.
Ved hvilken blender diffraksjon setter inn, er ikke et spørsmål om sensorstørrelse, men om
senselstørrelse.
Det har du sikkert rett i. En gang i tiden betydde det i praksis det samme, og jeg har liksom aldri forlatt den digitale speilrefleksens barndom med min 20D. Trenger nok en oppjustering av både ordforråd og utstyr snart. Sensel, se der var det et nytt ord å lære.
Det er sannelig på tide at Nikon kommer med en utfordrer til Pen, Nex og de andre uten speil. Det har vært spekulert i om Nikon skulle komme med en digital SP eller S3/4 i mange år allerede. Det er jo de lekreste kameraene Nikon har laget, sterkt inspirert av Contax. For min del er de speilløse systemkameraene blitt gode nok, men de bør ha muligheten for ekstern optisk søker i blitzskoen. Hvis de er i DX-format vil det jo fungere greit med min gamle Zeiss revolversøker, 35=50 og 50=75.
En venn har jubileumsmodellen fra 2005. Yummi! :-*