Litt usikker på hvor denne bør plaseres så jeg tar den her, så får CDWMcInspots flytte til et passende sted etter på.
Siden Loudness War og cd mediet har vært diskuterte opp og ned så kan det kanskje være greit å få redaktøren i HIFI+ sine tanker og demonstrasjoner om emnet, de verste er lett hørbare selv på youtube klippet.
Måtte se videoen en annen gang, og ved andre gjennomseeing ser jeg at de gjør noe som ikke er så lurt når man skal høre kvalitetsforskjell på lyd. I videoens første del omhandlende komprimering og generell loudnesswar så synes jeg de berører kjernen av tematikken på en ganske grei måte, men fra 26:00 og utover så går de etter min mening rett inn i HiFi fella, og det er nesten litt fasinerende å beskue. De blir fortalt den enorme prislappen på glass-cd opptaket og blir fortalt på forhånd hvilken CD-som blir puttet inn i cd-spilleren. Publikum blir så informert om hvor utrolig stort ubenyttet potensiale som finnes i CD, men som ikke blir utnyttet i de fleste vanlige cd produksjoner. Publikum er nå psykologisk innstilt på å høre en cd med mer dynamikk og detaljer og en generell høyere kvalitetsøkning. I tillegg koster glass CD-en seksten tusen og skal angivelig være helt fantastisk. Ikke veldig overraskende så er alle unisont enig i at den dyre cd-en var overlegen vanlig CD.
16bit 44,1 sample rate er den samme, uansett lagringsmedie. Lagringsmedie er nettopp kun det, et lagringsmedie.
Hadde vært interessant å sett samme test gjort etter framgangsmåten til ABX-double blind testing.
Edit: legg til at foredragsholderen har opparbeidet seg tillit, ved å demonstrere hvor stor forskjell det er mellom pre-loudnesswar og etter. Denne mannen er the real deal, og vil surely ikke lyve?
Jeg hadde skjønt det dersom de konkluderte med at glass cd-opptaket hadde et originalt uberørt opptak som ikke var komprimert eller mikset, og at det hadde vært grunnen til en hørbar kvalitetsøkning. Det høres logisk ut, men fordi den er lagret på glass og koster 16 000? No way jose.