Objektiv vs Subjektiv

  • Trådstarter Nyttbrukernavn555
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    I lys av disse dagers fasinasjon av What does the fox say, så syntes jeg artikkelen var interessant. :rolleyes: Den sangen er ikke veldig kompleks. En mutasjon av gangnam style med engelsk barnehage lyrics. Alle burde klare å dekode denne sangen uten de store utfordringene.

    Kan sikkert ikke komprimeres til mer enn 80% av original filstørrelse, fordi den er ekstremt loud.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Litt usikker på hvor denne bør plaseres så jeg tar den her, så får CDWMcInspots flytte til et passende sted etter på.

    Siden Loudness War og cd mediet har vært diskuterte opp og ned så kan det kanskje være greit å få redaktøren i HIFI+ sine tanker og demonstrasjoner om emnet, de verste er lett hørbare selv på youtube klippet.

    Måtte se videoen en annen gang, og ved andre gjennomseeing ser jeg at de gjør noe som ikke er så lurt når man skal høre kvalitetsforskjell på lyd. I videoens første del omhandlende komprimering og generell loudnesswar så synes jeg de berører kjernen av tematikken på en ganske grei måte, men fra 26:00 og utover så går de etter min mening rett inn i HiFi fella, og det er nesten litt fasinerende å beskue. De blir fortalt den enorme prislappen på glass-cd opptaket og blir fortalt på forhånd hvilken CD-som blir puttet inn i cd-spilleren. Publikum blir så informert om hvor utrolig stort ubenyttet potensiale som finnes i CD, men som ikke blir utnyttet i de fleste vanlige cd produksjoner. Publikum er nå psykologisk innstilt på å høre en cd med mer dynamikk og detaljer og en generell høyere kvalitetsøkning. I tillegg koster glass CD-en seksten tusen og skal angivelig være helt fantastisk. Ikke veldig overraskende så er alle unisont enig i at den dyre cd-en var overlegen vanlig CD.

    16bit 44,1 sample rate er den samme, uansett lagringsmedie. Lagringsmedie er nettopp kun det, et lagringsmedie.

    Hadde vært interessant å sett samme test gjort etter framgangsmåten til ABX-double blind testing.

    Edit: legg til at foredragsholderen har opparbeidet seg tillit, ved å demonstrere hvor stor forskjell det er mellom pre-loudnesswar og etter. Denne mannen er the real deal, og vil surely ikke lyve?

    Jeg hadde skjønt det dersom de konkluderte med at glass cd-opptaket hadde et originalt uberørt opptak som ikke var komprimert eller mikset, og at det hadde vært grunnen til en hørbar kvalitetsøkning. Det høres logisk ut, men fordi den er lagret på glass og koster 16 000? No way jose.
    Jeg har aldri hørt en glass cd så om forskjellen er til stede vet jeg altså ikke.

    Men denne glass cden er laget slik at laseren på cd spillerne skal bedre kunne lese informasjonen som er brent inn i plata, jo riktigere informasjon laseren klarer å lese jo mindre må feil korreksjons kretsen i DA konverteren gjette hva som skulle vært der.
    Det er og mulig andre ting spiller inn men dette er i alle fall det jeg har lest om emnet.

    Det er vell muligens noen stykker av high end gutta her inne som koser seg litt med en eller flere slike glass cder, de vil sikkert kunne avklare det nærmere.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Det har i denne tråden vært diskutert mye teknikk og vist masse grafer og målinger.

    Jeg synes det kunne være på sin plass og legge de forskjellige typene grafer og målinger i tråden http://www.hifisentralen.no/forumet...greper-og-terminologi-beskrivelse-av-lyd.html Det bør videre være med en forklaring på hvordan en leser en slik graf eller måling, dette kunne kanskje ha hjulpet de som ikke er så opptatt av teknikk og målinger, til å forstå hva som diskuteres.

    Eksempler.
    Innspillings dynamikk, komprimert, ikke komprimert, eks MasVis og eller annet program som er brukt i denne tråden.
    Vannfall diagram.
    Frekvens linæritets diagram eks Audeze og eventuelt andre.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    ^@ CDWMcInSpots.

    Burde muligens vært stiky materiale de der.

    Kan muligens utbroderes etter hvert med mer info.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Jeg har aldri hørt en glass cd så om forskjellen er til stede vet jeg altså ikke.

    Men denne glass cden er laget slik at laseren på cd spillerne skal bedre kunne lese informasjonen som er brent inn i plata, jo riktigere informasjon laseren klarer å lese jo mindre må feil korreksjons kretsen i DA konverteren gjette hva som skulle vært der.
    Det er og mulig andre ting spiller inn men dette er i alle fall det jeg har lest om emnet.

    Det er vell muligens noen stykker av high end gutta her inne som koser seg litt med en eller flere slike glass cder, de vil sikkert kunne avklare det nærmere.
    Tror ikke jeg trenger å høre en glass cd for å konkludere at det er vissvass.

    En cd-spiller vil ikke kunne konkurrere med avlesningen til en datamaskin. CD en må lese og avgi lydsignalet på samme tid. En pc- leser over datamengden flere ganger på forhånd og trenger i så måte ikke avgi lydsignalet før den har dobbel, trippel og femtensjekket et usikkert parti. En CD vil aldri rekke å dobbeltsjekke informasjonen like mange ganger som en PC. Selv ikke om informasjonen er lagret på en glass cd.

    Når de færreste hører forskjell mellom CD og PC avspilling, så tviler jeg på at samtlige i videoen hørte forskjellen mellom vanlig CD og glass CD. Stor kvalitetsforskjell er lett å høre når man vet hvilken CD som er den beste. Det merkelige er at når man ikke lenger vet så blir forskjellen mellom samplene langt mindre, og det som virket som en stor forskjell høres helt identisk ut.

    16bits og 44 sample rate er den samme uansett om den er lagret på CD, BlueRay Mp3 eller lossless. Informasjonen er nøyaktig den samme og er den ikke det, så er opptaket ødelagt.

    Det er som å mene at tommestokken på 200cm er mye bedre og langt mer nøyaktig dersom den er laget i glass fremfor plastikk. Det blir helt feil fordi informasjonen som er innprintet er nøyaktig den samme. Den eneste forskjellen er materialet den er lagret på.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Jeg har aldri hørt en glass cd så om forskjellen er til stede vet jeg altså ikke.

    Men denne glass cden er laget slik at laseren på cd spillerne skal bedre kunne lese informasjonen som er brent inn i plata, jo riktigere informasjon laseren klarer å lese jo mindre må feil korreksjons kretsen i DA konverteren gjette hva som skulle vært der.
    Det er og mulig andre ting spiller inn men dette er i alle fall det jeg har lest om emnet.

    Det er vell muligens noen stykker av high end gutta her inne som koser seg litt med en eller flere slike glass cder, de vil sikkert kunne avklare det nærmere.
    Tror ikke jeg trenger å høre en glass cd for å konkludere at det er vissvass.

    En cd-spiller vil ikke kunne konkurrere med avlesningen til en datamaskin. CD en må lese og avgi lydsignalet på samme tid. En pc- leser over datamengden flere ganger på forhånd og trenger i så måte ikke avgi lydsignalet før den har dobbel, trippel og femtensjekket et usikkert parti. En CD vil aldri rekke å dobbeltsjekke informasjonen like mange ganger som en PC. Selv ikke om informasjonen er lagret på en glass cd.

    Når de færreste hører forskjell mellom CD og PC avspilling, så tviler jeg på at samtlige i videoen hørte forskjellen mellom vanlig CD og glass CD. Stor kvalitetsforskjell er lett å høre når man vet hvilken CD som er den beste. Det merkelige er at når man ikke lenger vet så blir forskjellen mellom samplene langt mindre, og det som virket som en stor forskjell høres helt identisk ut.

    16bits og 44 sample rate er den samme uansett om den er lagret på CD, BlueRay Mp3 eller lossless. Informasjonen er nøyaktig den samme og er den ikke det, så er opptaket ødelagt.

    Det er som å mene at tommestokken på 200cm er mye bedre og langt mer nøyaktig dersom den er laget i glass fremfor plastikk. Det blir helt feil fordi informasjonen som er innprintet er nøyaktig den samme. Den eneste forskjellen er materialet den er lagret på.
    Nå forskes det på forskjellige typer plastik til cd for bedre mer nøyaktig lesing enten vi vill eller ei, noen er ikke fortrolig med rippet musikk, en del av de bedre cd spillerne bruker allerede buffer teknikk eks er Esoteric blant flere. det er en tråd eller innlegg her om dette emne husker jeg rett.

    Når det gjeller måle redskap er materialt viktig pga temp, utvidelse med varme eller krymp ved kjøl, jeg har tidvis laget deler med toleranse 2/5 tykkelse av et hårstrå (20 tusendels mm), da er det nokk å holde emnet i hånda for å måle avvik, her er material viktig og det er dessuten viktig og kjenne egenskapene kalibrering ved rett temperatur er også på krevd.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    [...]
    Det er som å mene at tommestokken på 200cm er mye bedre og langt mer nøyaktig dersom den er laget i glass fremfor plastikk. Det blir helt feil fordi informasjonen som er innprintet er nøyaktig den samme. Den eneste forskjellen er materialet den er lagret på.
    Eksemplet ditt er neppe det beste selv om jeg forstår din intensjon.

    Det finnes faktisk ulike presisjonsklasser for bl.a. målebånd og meterstokker. Det er også slik at ulike materialer reagerer forskjellig på temperaturendringer.

    http://www.hultafors.se/produkter/om-vara-produkter/matband-med-precision/
    http://www.hultafors.se/produkter/om-vara-produkter/erfaren-meterstock/
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    [...]
    en del av de bedre cd spillerne bruker allerede buffer teknikk eks er Esoteric blant flere. det er en tråd eller innlegg her om dette emne husker jeg rett.
    [...]
    Noen CD-spillere leser med i hvert fall 2 og 4 ganger normalhastighet og bufrer resultatet. Det gir mulighet for flere les, bedre feilhåndtering og mulig jitterreduksjon.

    Lesing fra harddisk el.l. er allikevel sannsynligvis bedre.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Joda. Innen visse områder så kan selv målingene til 2/5 tykkelse av et hårstrå være viktig og gjøre en forskjell, men innen CD-spillere? Som har eksistert siden tidlig på 80-tallet? Det er viktig å holde seg innenfor rimelighetens grenser her. Det er en CD plate ikke en drone til Mars vi snakker om.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Interessant artikkel om bass. Skal prøve senere å søke opp et par Telarc recordings for å prøve ut i praksis. I tillegg til Analogue Productions, Audio, Fidelity, MFSL og DCC. MFSL har jeg allerede en handfull opptak av og de holder en god standard.

    "Make sure your amplifier has a high damping factor for excellent woofer Control." Step forward LCD-2.

    http://www.positive-feedback.com/Issue55/bass.htm
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Gerscwin: The Complete Orchestral Collection

    Du kan f.eks. forsøke:

    7a437220eca05a2e627d9010.L.jpg


    Gerscwin Centennial Edition - The Complete Orchestral Collection med Erich Kunzel og Cincinatti Pops Otchestra
    Hvis man leser omtalene på Amazon finner man raskt ut at denne sannsynligvis er god både musikalsk og teknisk, og at noen ikke har forstått det og derfor klager over lavt innspillingsnivå.

    Det finnes forøvrig flere velansette innspillinger av denne musikken.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Takker, men har forsøkt å bestille fra Amazon flere ganger, men blir stoppet ved betaling ved beskjed at de ikke sender til Norge. De CD-ene jeg har kjøpt på nett via lovlige kanaler i Norge har vært av laber kvalitet, så audioindustrien kan dra til h for min del når de har gjort det så vanskelig å finne gode opptak.

    DCC hadde et ekstremt bra Dylan 1965 opptak av Highway 61 revisited. Hørt gjennom plata to ganger nå, og den er fremdeles like bra. :cool:
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Telarc hadde også et vanvittig bra Tchaikovshy opptak på 35,9mb i 320kbps som er av det beste jeg har hørt noensinne. O2 med 2xgain, max volum EQ-APO med preamp på 10dB måtte til for å få det passelig høyt.

    Mulig det kun er i hodet og at dette er ren psykologi fordi jeg forventer å høre fylde i bassen, men dette er vanvittig bra. LCD-2 har ikke vært en favoritt til klassisk, men til dette opptaket er audeze magi.

    Det er som en annen måte å framstille klassisk på enn det jeg er vant til. Her er bassens rumbling til stede, men kontrollert på en måte som jeg aldri har hørt tidligere. Audeze er kongen av bassen.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Det Tchaikovshy opptaket altså, makan til avslutning med kanoner og trompethyl. LOL, overdådig men herreminhatt hvor digg. ;)

    Hørte LCD-2 en slet på slutten med å framstille detaljer over hele registeret fra treble til bass når kanonene begynte å smelle, og den kom til kort. Trolig grunnet en-driver løsningen som ikke er ideell til klassisk.

    HD800 til dette opptaket må være midt i blinken.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Takker, men har forsøkt å bestille fra Amazon flere ganger, men blir stoppet ved betaling ved beskjed at de ikke sender til Norge.
    Jeg har kjøpt CDer fra Amazon USA, Canada, UK, Tyskland, Spania og Italia, samt DVD fra Frankrike i løpet av 2013. Dét har overhode ikke vært noe problem, og jeg har ikke fått slike meldinger.

    Jeg har også kjøpt fra Amazon Market Place (andre firmaer som selger gjennom/via Amazon) fra flere av de samme, men hovedsakelig via UK. Leverandørene har i hvert fall befunnet seg i USA, Canada, UK, kanaløyene, Tyskland og Israel. Da må man passe på under bestillingen å bestille fra et firma som tilbyr "international shipping" i motsetning til kun "domestic". Man kan dog i enkelte tilfeller allikevel få en slik feilmelding fordi firmaet f.eks. kun sender innen EU. De få gangene det har skjedd, har jeg valgt et annet firma.

    CD Universe fungerer også ypperlig. Jeg har foreløbig kun benyttet Europadisc en gang ,men det virket bra. Andre har skrevet pent om JPC, Presto Classical, MDT og CD Baby.

    DCC hadde et ekstremt bra Dylan 1965 opptak av Highway 61 revisited. Hørt gjennom plata to ganger nå, og den er fremdeles like bra. :cool:
    Hva er DCC i denne sammenheng? Digital Compact Cassette var et fysisk fonogramformat, ikke en fonogramutgiver.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Tviler på at DCC er rippet fra kompakt kasett. Vet ikke hva kompakt kasett er engang, men er det vanlig kasett så kan det umulig være rippet fra det. Etter google søk på DCC kommer slike bilder opp, og dette er CDer:





    Dylan albumet scorer bra på analyseprogrammet også. Mye dynamic range i samtlige av låtene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.780
    Antall liker
    38.143
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    DCC hadde et ekstremt bra Dylan 1965 opptak av Highway 61 revisited. Hørt gjennom plata to ganger nå, og den er fremdeles like bra. :cool:
    Hva er DCC i denne sammenheng? Digital Compact Cassette var et fysisk fonogramformat, ikke en fonogramutgiver.
    Digital Compact Classics, et selskap som ga ut remastringer av eldre innspillinger på gull-CD'er i begrenset opplag. Steve Hoffman var lydtekniker. Steve Hoffman Official Discography: DCC

    DCC Gold er kvalitetsutgivelser uten tukling med dynamikken, oftest en flat overføring fra mastertape. Kan sammenlignes med Mobile Fidelity eller Audio Fidelity.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Takk for oppklaring.

    Asbjørn, har du flere selskap som har det samme konseptet ved at de re-lanserer originale mastertapes? Om du kunne kommet med en rask oppramsing av de selskapene du kjenner til slik at jeg kan peke nesen i riktig retning, så hadde det vært høyt verdtsatt.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Digital Compact Cassette

    DCC hadde et ekstremt bra Dylan 1965 opptak av Highway 61 revisited. Hørt gjennom plata to ganger nå, og den er fremdeles like bra. :cool:
    Hva er DCC i denne sammenheng? Digital Compact Cassette var et fysisk fonogramformat, ikke en fonogramutgiver.
    Tviler på at DCC er rippet fra kompakt kasett. Vet ikke hva kompakt kasett er engang, men er det vanlig kasett så kan det umulig være rippet fra det. Etter google søk på DCC kommer slike bilder opp, og dette er CDer:
    [...]
    Da er visst jeg en meget bedre googler enn deg.

    Hvis du hadde klikket på lenken jeg gav deg ovenfor ville du ha kunnet lese Wikipedias artikkel om Digital Compact Cassette (DCC) som var Philips forsøk på å erstatte den analoge Compact Cassette som vi normalt kun kaller/kalte kassett eller musikkassett.

    240px-Digital_Compact_Cassette_rear.jpg
    250px-Tdkc60cassette.jpg


    Digital Compact Cassette (DCC) og analog Compact Cassette (kassett)
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Mulig jeg skrev 24k i tillegg for å få et resultat som made sense. Tradisjonell kasett med 4-6bit opptak er det i hvertfall ikke.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Mulig jeg er biased, men mine antakelser når det kommer til LCD-2 og dens endriver løsning til klassisk fungere ikke, av grunner jeg har nevt tidligere. Den klarer ikke framstille dynamikk og detaljer både på 20-80hz, 300-500hz og 3-6khz på en gang uten at det går ut over 3-6khz tonene ved at de forsvinner. Det var særlig merkbart til Tchaikovshy når kanonsmellene på 20-80hz nådde SPL 90dB++ samtidig som den skulle produsere trompethyl på høye 1-6khz frekvenser til samme lyttenivåer.

    Slike artifakter vil ikke vises i en frekvensresponsmåling, fordi hodetelefonen kun produserer en tone av gangen og ikke flere hz toner over hele registeret på SPL 90dB på en gang som i Tchaikovshy.

    Til klassisk er man nødt til å ha to- eller flere driver løsning. Endriver løsning fungerer ikke.

    Men mulig det bare er bias som jeg nevnte innledningsvis, og at jeg hører disse svakhetene fordi jeg forventer å høre dem. Men de er i mitt hode veldig virkelig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.780
    Antall liker
    38.143
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn, har du flere selskap som har det samme konseptet ved at de re-lanserer originale mastertapes? Om du kunne kommet med en rask oppramsing av de selskapene du kjenner til slik at jeg kan peke nesen i riktig retning, så hadde det vært høyt verdtsatt.
    DCC er nevnt, eksisterer ikke lenger. Søk på Ebay: dcc gold in CDs | eBay

    Mobile Fidelity Sound Labs (MoFi, MFSL) finnes i beste velgående: Mobile Fidelity Sound Lab Inc.| Audiophile Vinyl, CD, SACD
    De har til tider en liten "house sound" med en litt fyldigere eq-profil enn originalen, men tukler ikke med dynamikken.
    Limited editions der også, så Ebay er din venn: mfsl gold in CDs | eBay

    Et tredje er Audio Fidelity. Det er Steve Hoffmans nye firma, finnes fortsatt: Audio Fidelity 24K Gold CDs, Hybrid SACDs and 180g Vinyl LPs | audiofidelity
    Igjen limited editions, så du vet hvor du skal lete etter de som er utsolgt: audio fidelity gold in CDs | eBay

    En annen kilde er å grave frem gamle ur-CD'er fra før plateselskapene begynte å tukle med dynamikken:
    black triangle in CDs | eBay
    west germany in CDs | eBay

    Prisene på noen av de Ebay-tilbudene er hinsides...
     
    Sist redigert:
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    [h=1]Understanding Earphone and Headphone Specifications[/h]What specifications are important to understand when you’re getting ready to upgrade or replace your earphones or headphones? If you’re not a sound engineer, understanding the difference between frequency range and frequency response – or even the impedance requirements of your iPod or DJ rig – can have an impact on your listening experience.
    In this short video, Matt Engstrom and Chris Lyons cover the basics of frequency range, frequency response, sensitivity and impedance as they relate to making the right earphone and headphone choices. They also discuss the one variable that makes everyone’s experience unique and offer a final tip for choosing with confidence.

    Video ligger inbedded i linken.

    Understanding Earphone and Headphone Specifications | Shure Blog
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Kildesus initieres så snart forsterkeren er skrudd på. Men jeg må som sagt presisere. På 1,1V er O2 stille som natten. På 4,8V er det noe støy.

    1,1V (3/4 volum +0xgain) gjennom O2 til LCD-2 og listepop tilsvarer omtrent SPL 95dBA.

    4,8V (max volum +2xgain) gjennom O2 til LCD-2 og listepop tilsvarer omtrent SPL 130dBA. (Har ikke målt, men det hadde blitt veldig HØYT) Så høyt at kildesus er ditt minste problem.

    4,8V (max volum +2xgain) gjennom O2 til LCD-2 og Bob Dylan DCC tilsvarer omtrent SPL 95dBA.

    En kilde, f.eks. en DAK, kan avgi sus så lenge den er påslått og altså uavhengig av om den formidler et lydsignal eller ei. Ditto for forsterkere.
    Og sensitive hodetelefoner er mer følsom for denne kildesusen.
    xnor beskriver på en fortreffelig måte hvordan oppfattet volumnivå dikteres av fonogrammet. Oppfattet dB SPL er nøkkelordet i relasjon til støy.

    Tilsammen forklarer xnors tall sammen med Objective 2 målingene hvorfor støy er hørbart når jeg hører klassisk, men ikke til listepop og annen moderne popmusikk. 14dB percieved loudness kan ved enkelte genre bli avgjørende fordi støy på Objective to blir hørbart ved 112dBV.

    For å oppnå 100dB percieved loudness SPL til vanlige pop/listepop opptak brukes 100dBV. Dette vil være en 100% støyfri lytteopplevelse.

    For å oppnå 100dB percieved loudness SPL til vanlige klassisk opptak brukes 114dBV og støy vil være hørbart.

    Støygulvet er nede på 140dBV, så det er ennå mye spillerom før alt blir pinknoise.

    Fordelen med lite sensitive hodetelefoner er at de angivelig er mindre var for forsterkerstøy. Det kan gjøre at 100dB percieved loudness SPL til klassisk med Sennheiser HD800 i teorien kan bli en like støyfri opplevelse som når man lytter til 100dB percieved loudness SPL til vanlig pop/listepop.

    O2 er som sagt tidligere en ekstremt stille amp og jeg mistenker at de færreste andre forsterkere kan konkurrere med dBV tallene O2 leverer, men ingen andre en NwAvGuy tør foreta slike målinger så det kan jeg dessverre for øyeblikket ikke dokumentere. Dersom noen finner tilsvarende målinger av kjente forsterkere så hadde det vært interessant å sammenlignet.

    Some have raised concerns with 110 dB SPL being too loud. Well, that is just the absolute highest SPL you can reach with a full-scale 500 Hz tone and the volume set to max. Music has a higher crest factor than sine tones, which means that the RMS value will be much lower.

    The following graphic shows a volume control with a 15A taper pot as found in many heapdhone amps. Ideal range should be somewhere between 10 and 2 o'clock.
    The inner labels show the attenuation of the pot at each full hour. So 110 becomes 95 dB SPL at 12 o'clock.
    The outer blue/red labels show the overall perceived SPL of an uncompressed classical track and a heavily compressed metal track respectively. Loudness was calculated using an EBU R128 compliant scanner.

    Obviously, you can really hurt your hearing if you listen to highly compressed music and turn up the volume. With less compressed music overall levels will be a lower but there can still be very loud passages or short peaks in SPL.

    So turn the volume down - better be safe than sorry. Don't rely on calculations only. Use a sound level meter.

     
    Sist redigert:
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    CDWinSpots, fonogram er et fryktelig lite passende ord i beskrivelsen av masteropptaket og lagringsmediet som råmateriale. Når man bruker ordet fonogram så dukker det opp et bilde av en gammel grammofon i hodet og det skaper bare forvirring. :D
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Fonogram

    CDWinSpots, fonogram er et fryktelig lite passende ord i beskrivelsen av masteropptaket og lagringsmediet som råmateriale. Når man bruker ordet fonogram så dukker det opp et bilde av en gammel grammofon i hodet og det skaper bare forvirring. :D
    Jeg har tidligere lenket til Wikipedias artikkel om fonogram, men gjør det gjerne igjen, samt siterer et utdrag:

    Fonogram er et samlebegrep for lydopptak, særlig på lydbærende medier der lyden er spilt inn, lagret og kan avspilles mekanisk, men også på elektroniske og digitale medier. Begrepet er ikke mye brukt utenfor platebransjen. I startet brukte man kun begrepet plate, men ved kassettens inntog ble det ikke dekkende. Etterhvert som ulike nye medier brukes til distribusjon av lyd og musikk, er begrepet blitt mer aktuelt. Likevel er det fortsatt vanlig å snakke om plateselskap og platebransjen.

    Ordet fonogram er satt sammen av de greske ordene for «lyd» og «skrift».

    Lydopptak er opptak og lagring av lyd ved hjelp av mekaniske eller elektriske apparater, for eksempel fonograf, grammofon, båndopptaker eller datamaskin, innspillinger som siden kan spilles av ved hjelp av de samme eller andre apparater.
    Legg spesielt merke til følgende setning: "Etterhvert som ulike nye medier brukes til distribusjon av lyd og musikk, er begrepet blitt mer aktuelt."

    Jeg mener at fonogram er et utmerket begrep. Jeg benytter det bevisst for å unngå bindinger til lagringsmedium (f.eks. CD), distribusjonsform (f.eks. radio, WiMP) og utgivelsesformat (f.eks. album).
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest

    Lyden som ble ødelagt

    Lyden av musikk er det vakreste som finnes. La oss ta den tilbake fra Bose-headset og griske musikkbransjefolk, skriver Asbjørn Slettemark i ukens kommentar.


    http://p3.no/musikk/lyden-som-ble-odelagt/


    Det er bra noen belyser loudnesswar som problem, selv om han bommer litt når han kritiserer Beats og lagringsformatet 128kbit/s mp3.

    Håpet er at musikkjournalister i framtiden på slutten av anmeldelsene legger ved DR-loudnesswar dataen på låtenes dynamic range. Og slik sett har Asbjørn tatt oss et steg i riktig retning.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes

    Lyden som ble ødelagt

    Lyden av musikk er det vakreste som finnes. La oss ta den tilbake fra Bose-headset og griske musikkbransjefolk, skriver Asbjørn Slettemark i ukens kommentar.


    http://p3.no/musikk/lyden-som-ble-odelagt/


    Det er bra noen belyser loudnesswar som problem, selv om han bommer litt når han kritiserer Beats og lagringsformatet 128kbit/s mp3.

    Håpet er at musikkjournalister i framtiden på slutten av anmeldelsene legger ved DR-loudnesswar dataen på låtenes dynamic range. Og slik sett har Asbjørn tatt oss et steg i riktig retning.
    Det var vell jammen på tide at dette endelig kom på trykk.

    Flott post MatsGyver.

    Der øynes håp om ordentlig konfirmasjons anlegg med lydbilde og oppløsning.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Det kan man gjerne si. Jeg mener at musikkjournalister har sovet i timen og vært mer opptatt av hype enn kvalitet. DR-database målinger burde vært en selvfølge for seriøse musikkjournalister som Asbjørn Slettemark og generelle P3 musikk anmeldelser som får terningkast 4 og 5 med begrunnelsen "jeg synes den var bra", som ikke er en begrunnelse men et statement.

    Hvor svær er «The Fox», egentlig?

    Hvor svær er ?The Fox?, egentlig?

    Norge er en bitteliten bygd i hjørnet av verden. Derfor blir vi nordmenn gjerne litt oppspilt om noen legger merke til oss – særlig om det er positiv oppmerksomhet.

    Dette er journalistikk som tirrer en gledesrusfølelse når jeg leser det, og setter The Fox i perspektiv med landeplager som Gangnam Style. Gangnam Style og Bieber er storeslem i forhold til de små ripplingene Ylvisbrødrene har lagd i vannet, og mye tyder på at de største bølgene av The Fox allerede har passert.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Da ser vi at oppmerksomheten rundt The Fox er tre ganger høyere enn den var for Gangnam Style – og det forklarer kanskje også hvorfor det innenfra vår provinsielle boble føles som Norge igjen er på alles lepper…
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Telarcs 1812-overtyre

    Telarcs 1812-overtyre var en schläger i CD-kretser fra i hvert fall rundt midten av 1980-tallet. Jeg kjøpte min dengang.

    Det kan utfra Amazon se ut som om den er utgitt en rekke ganger.
    Veldig bra innspeling, men ikkje rare greiene på CD. Prøv SACD eller vinyl....
    Hva ble gjort/gikk galt med CD-utgaven? Er det allerede beskrevet godt et sted? Er alle CD-utgivelsene lydmessig like selv om i hvert fall omslagsbilder og årstall varierer?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn