OK Open Baffle & Horn & Kasse & Kaffeslaberas

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det var først når minidsp kom i hus her hjemme at jeg også fikk skikk på sakene :)
    Men jeg bruker den kunn på bassene. Fostex og fountek er delt passivt :)
    Veldig greit å sette delefrekvens og bratthet på filter on the fly.
    Jeg har noe lignende i tankene! :)

Hvordan gjør du det med forsinkelsen til DSP på bassene opp mot de andre driverne som ikke har denne forsinkelsen?

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.892
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har tiltet baffelen bakover litt for å få akustisk senter på elementene nogenlunde riktig.
    Er nok ikke helt i mål. Men det låter rimelig greit vil jeg si :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ok! Det er om signal er i fase, men DSP lager vistnok en forsinking.
    Uansett er jeg føkkt i og med at jeg har bass oppe og nede sammen med tilt. Vil aldri bli fase.... :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jaja, det vel bare å gønne på med litt finsk kølsvart dødsmetal.... :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    Ok! Det er om signal er i fase, men DSP lager vistnok en forsinking.
    Uansett er jeg føkkt i og med at jeg har bass oppe og nede sammen med tilt. Vil aldri bli fase.... :)
    Det er en bagatell.
    Kan du tilte den 90 grader?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    90 grader? Lett, bare å legge de ned, men snubler sikkert da når jeg skal hente mer kaffe...... :)

Kan legge under et par klosser, har bare 2,3grader tilt. Om det har mye å si veit jeg ikke, er ikke verre enn å teste :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Her er et bilde tatt fra ørehøyde, sånn sett så burde kanskje hatt tilt forward mot lytteposisjon? Ser opp på fulltonen :)

DSC_0429.jpg

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er bare å spenne fast sikkerhetsbeltene i kveld :)
    God gammel DVD spiller opp:
    Children of bodom.jpg

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.892
    Torget vurderinger
    3
    Det er mye mulig jeg tar feil. Men jeg trodde det var to sider av samme sak. Om du forsinker signalet elektronisk.
    Eller om du gjør det la oss si mekanisk via driver plassering :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du har helt rett niko!!
    Men, har fått oppgitt at miniDSP har 2ms prosessering.. :)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.892
    Torget vurderinger
    3
    Akkurat. Jeg har ikke satt meg inn i den delay biten på minidsp.
    Siden jeg bruker den som ett rent delefilter med muligheter for eq der det trengs.
    Minidsp er desidert det raskeste delefilteret jeg noensinne har brukt ;)

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Siggerud
    Dette var vel mer en OB-tråd enn dsp, men siden temaet likevel er oppe:
    Etter lengre tids tweaking og fikling med delefiltret begynner jeg å bli lei, og snuser på alternative løsninger.
    Kan jeg med minidsp erstatte ett konvensjonelt 3-veis delefilter, og justere delefrekvenser, flankesteilhet og nivåer mens jeg spiller?
    Gjerne se kurver på paden mens man endrer... Mulighet for faselinearitet, eq og romkorreksjon vil være en tilleggsbonus.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.983
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Dette var vel mer en OB-tråd enn dsp, men siden temaet likevel er oppe:
    Etter lengre tids tweaking og fikling med delefiltret begynner jeg å bli lei, og snuser på alternative løsninger.
    Kan jeg med minidsp erstatte ett konvensjonelt 3-veis delefilter, og justere delefrekvenser, flankesteilhet og nivåer mens jeg spiller?
    Gjerne se kurver på paden mens man endrer... Mulighet for faselinearitet, eq og romkorreksjon vil være en tilleggsbonus.
    Jeg kjører Audiolense XO med alt innebygd. Så mange delinger du ønsker, automatisk løpetidskorrigering, EQ: FIR og IIR. Er i gang med mitt første 3-veis prosjekt nå.
    Blir først 2-veis, for jeg mangler amp til diskantene.

http://www.hifisentralen.no/forumet...09-bergfinns-tukle-hja-rne-7.html#post2312678

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Siggerud
    Interessant! Takk for tips, jeg har akkurat begynt å lese meg opp litt. Ser ut som en bratt lærekurve.
    Gir du meg en demo med lynkurs kan du låne effekttrinn av meg, for jeg har et greit overskudd av apparatur.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Nikko: Mitt filter tok to dager fra Oslo og hit, det er det kjappeste filteret gjennom posten som jeg har hatt ;)

Petre: Her er porten himmelhøy og døra like brei som veggen! Velkommen i tråden, du skal få hjelp til alle dine spørsmål!! :)
    Jeg kjenner bare miniDSP til no, men med den får du alt du nevner bortsett fra romkorreksjon.
    Mener du får løsninger med romkorreksjon også :)
    Men OBS! Det er du som har MI10 monoblokker? Disse fortjener kun det beste!! Tenk deg godt om før du velger løsning!!

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Siggerud
    Ja, helt korrekt, MI 10 balanserte monoblokker og MI 12.1 med digital volum og extended powersupply.
    De er så bra at de ikke blir skiftet ut i overskuelig fremtid, heller vil jeg oppgradere til 12.2 ila høsten.
    I tillegg har jeg en bråta single ended effekttrinn jeg kan henge på for aktiv drift.
    Det ideelle delefiltret for meg er en standalone-unit som ikke nødvendigvis involverer pc/apple i daglig drift, kun for setup og justeringer. Men jeg får lære og tilpasse meg til hva som er økonomisk og praktisk mulig..

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bra :)
    Hva høyttalere skal du drive? DSP programmerer en kun på pc/mac, deretter kobler en i fra så er den bare en duppedings i mengden. :)

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Petre

Kan jeg med minidsp erstatte ett konvensjonelt 3-veis delefilter, og justere delefrekvenser, flankesteilhet og nivåer mens jeg spiller: Ja

Gjerne se kurver på paden mens man endrer: Nei

Mulighet for faselinearitet: IRR ikke FIR. EQ og romkorreksjon: Ja, men ikke så omfattende som for eksempel Audiolense.

Eivind S

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Siggerud
    Bra :)
    Hva høyttalere skal du drive? DSP programmerer en kun på pc/mac, deretter kobler en i fra så er den bare en duppedings i mengden. :)
    Frankenspeakers. Boronmellomtone og beryllium bånddiskant, samt delvis hjemmelaget delefilter.
    L-paddene er erstattet med faste motstander, da de grøtet til lyden.

.
    image.jpg

Så har jeg utvidet med disse, enda bedre diskanter:

image.jpeg

Det spiller langt bedre enn man skulle tro, men elementene er langt fra tilfeldig valgt.
    For å komme lengre på denne veien, må man tenke radikalt annerledes hva gjelder filterløsning.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Vakkert!! :)
    Med DSP vil du nok få til deling, fase og alt annet!
    Vil ikke anbefale Pre-DSP-Effekt. Vil anbefale alt digitalt helt frem til effekt. Mulig Groundsound kanskje, eller Bergfinn sin løsning?
    Jeg kjenner for lite til dette.

Alternativt Pre-Billig DSP-Effekt for å teste og prøve, så lage passivt filter etter det kanskje?

Jeg mistet en del av "klasse A" klangen på fulltonen med DSP slik jeg har det. Det ble mer kornete.

Bare et innspill til deg Petre :)

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Siggerud
    Som ganske grønn på feltet er jeg takknemlig for all info og innspill. Har jo egentlig ikke lyst til å skippe 12.1 og dacen.
    Men klart, jeg er villig til å vurdere det meste. Skal minidsp overta pre-rollen kan kanskje DEQX være et alternativ?
    Jeg tenkte vel å holde meg innenfor 10 kkr, men kan ​være tilbøyelig til å hoste opp mye mer om det tar av skikkelig.
    Groundsound må jeg gurgle.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du sitter litt som meg, en fot i den analoge klasse A verden, den andre foten dras inn i DSP dragsuget.
    Det jeg har lært er at eneste fasiten som eksisterer er: no free lunch! :)

Ground Sound er denne, Hornlyd bruker en slik:
    Ground Sound

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tweaker Zen amp i dag. Lei av å brenne fingra og PSU dur, satte tilbake til 16ohm på Drain. Feiga ut litt...men den har holdt over 60grader på ribbene no i sommer.

Bias går ned, men mindre spenningsfall over resistor i PSU. Spiller kanskje ørlite lysere? Får og litt mer gain så måtte korrigere i DSPen.
    Skal være litt mindre smooth no, men det hører jeg ikke noe til, skylder litt på DSPen her :)

På tide å lytte litt :)
    Har bra smekk på denne gode, velhørte plata:

Pink Floyd.jpg

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har jo et par peaker på fjølene i bassområdet som kjent. Tok dette opp i OB tårn tråden, men kan ta det her også.
    Selv konkluderer jeg med at det er fjølene som gjør dette. Vil bredere fjøler ordne opp i dette?

Eminence uten filter.jpg

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kaffe og lyttedag :)

OKS.jpg

Jeg er ikke fra Molde, selv om jeg reklamerer..... :)

Sist redigert:

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har jo et par peaker på fjølene i bassområdet som kjent. Tok dette opp i OB tårn tråden, men kan ta det her også.
    Selv konkluderer jeg med at det er fjølene som gjør dette. Vil bredere fjøler ordne opp i dette?

Vis vedlegget 392310
    Hvis du har EQ du kan bruke ville jeg tatt ned den peaken rundt 60hz, 100hz og 200hz. Da vil bassområdet være mer enn brukbart til å være i et normalt rom. :)

Regner med at dette bare er måling av bassene? Har ikke lest gjennom hele tråden, men hva er deling mot fulltonen?

Geir Arne

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Takk for innspill Geir Arne! :)

Dette er måling av bassene helt uten filter og korrigeringer ja.
    Har dratt ned 60 og 100 med DSP, det fungerer bra det. Jeg deler 150LP og 250HP sa da forsvinner 200peaken med dette.
    200peak er dipolpeak. Etter anbefaling er det ikke lurt å dra bassene over denne.

Det jeg egentlig lurer på er om det er noe fysisk jeg kan gjøre med fjølene for å jevne ut 60 og 100 peakene.
    Mulig jeg har litt store bakstøtter i lag med litt smal fjøl? Fjøler er 50cm, vinger er 25cm.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Takk for innspill Geir Arne! :)

Dette er måling av bassene helt uten filter og korrigeringer ja.
    Har dratt ned 60 og 100 med DSP, det fungerer bra det. Jeg deler 150LP og 250HP sa da forsvinner 200peaken med dette.
    200peak er dipolpeak. Etter anbefaling er det ikke lurt å dra bassene over denne.

Det jeg egentlig lurer på er om det er noe fysisk jeg kan gjøre med fjølene for å jevne ut 60 og 100 peakene.
    Mulig jeg har litt store bakstøtter i lag med litt smal fjøl? Fjøler er 50cm, vinger er 25cm.
    Hahaha, da misforstod jeg spørsmålet litt. :p

Geir Arne

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Bare av nyskjerrigehet, summerer det bra når det er så stor avstand mellom delefrekvensene?

Geir Arne

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Et lite hint når du setter delefrekvenser i Minidsp: Det lönner seg å korrigere minst en oktav over lavpassfilteret ditt mot fulltonene, hvis ikke blir deleflanken din forstyrret av det som går galt over delefrekvensen. Mao viktig å ta ned dipolpeaken ennå den er over lavpass.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det gjør ingenting å missforstå! Innlegget mitt var lett å missforstå. Alle innspill er til hjelp! :)

Avstand mellom delefrekvenser er eneste måte jeg kjenner til å komme seg forbi dipolpeak på OB.
    Dipolpeak fungerer som en tredje pol og en tilpasser delingen over og under denne til en får dette til å se best mulig ut på måling.
    Som en huskeregel prøver en med som utgangspunkt, en oktav mellom delefrekvensene rundt dipolpeak. :)

Jeg deler no begge med 24dB LR.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Et lite hint når du setter delefrekvenser i Minidsp: Det lönner seg å korrigere minst en oktav over lavpassfilteret ditt mot fulltonene, hvis ikke blir deleflanken din forstyrret av det som går galt over delefrekvensen. Mao viktig å ta ned dipolpeaken ennå den er over lavpass.
    Har fått dette til sånn noenlunde, glemte bare å ta bilde av hele greia når jeg holdt på :)
    Kan sikkert enda småratte litt på DSP`n, men det sitter ganske bra. :)

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    628
    Torget vurderinger
    6
    Du kan simulere fjølene i Tolvan sitt freeware "Edge". Selv om kun simulering vil jeg tro at påvirkning av fjølene vil vise seg.

jeg tror fortsatt at peakene og suckoutene skyldes romrefleksjoner (tak, gulv, vegger mm), siden du er under baffle peak.

I og med at samme peaker er på både fulltone og basser så tyder det på at elementene i seg selv ikke innehar disse ujevnheter.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Bra! Da har du gjort hjemmeleksa di. Viktig å være klar over forskjellen på elektriske flanker og akustisk respons. Hvis du bruker Arta har programmet innebygde targetkurver for deleflanker som letter arbeidet. I REW kan du importere egenkomponerte targetflanker til å dobbeltsjekke. Jeg linket til et excelark i Reteps tråd en tid tilbake:

http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/69898-retep-s-lytterom-185.html

Link til arket ligger her:

http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/69898-retep-s-lytterom-183.html

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    Lærekurven til oks er som et 24dB høypassfilter nå :cool:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    NB! den stygge 2000Hz peaken på Eminence bassene er blant annet en ressonans tror jeg. Mål flatt og prøv å dempe kurven med asfaltbiter (tips fra Lynn Olsson i en eller annen tråd på diyaudio på slike leamikk basser), mål igjen. Deretter flater du ut den peaken med EQ før du kjører lavpass. Kanskje det bidrar til litt mer presis lyd, kanskje ikke??

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    96dB motbakke, og det er is på veien..... :)

Skal vi se:

Deling har jeg noenlunde kontroll på egentlig. Har prøvd både 12dB og 48dB, rattet opp og ned på både HP og LP. Måler best med 24dB 150/250 slik jeg har det no.
    Det låter best også. Har prøvd å tilpasse fase best mulig med måling. Brukte ganske lang tid på dette da det var veldig små forandringer på måling.
    Snudde + og - på fulltone for å ta fasemåling. Mest mulig dip.

2k peak er jo velkjent på Alpha. Den ligger langt under nivået til Fostex og ser ikke denne som et problem no.

Jeg bruker REW. Fint å kunne legge inn target, det skal jeg prøve :) Men leser også fint ut av kurvene jeg måler hva som skjer når jeg forandrer på noe.

60 og 110 peaker er en issue. Dette er ikke driverne. Jeg konkluderer også med at det ikke er rom da jeg hører disse så til de grader tydelig uansett hvor jeg går i rommet, og når jeg lytter helt inntil driverne også.
    Hadde vert fint å få til fjølene uten å måtte korrigere disse to peakene. Mulig prøve EDGE. Er dette vanskelig?

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    628
    Torget vurderinger
    6
    Har du lagt inn korrekt baffle- og elementstørrelse, samt satt elementene cirka korrekt på baffelen?

det skal gi ganske korrekt tilbakemelding

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn