Om nye BMW X3, bakseteplass, biljournalister og konspirasjonsteorier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    erato skrev:
    Man betaler mye for den berømte premiumfølelsen ja, og med mindre man har et ekstremt statusbehov er jeg sterkt i tvil om det er verdt det. Jeg har kjørt en nabos nye 120 HK diesel A4 stasjonsvogn med skrapet utstyrspakke - og også en av mine bestevenners 2 år gamle Mondeo stasjonsvogn med 140 HK 2 liter diesel, skinn interiør og automat, samt ellers godt med utstyr. I tillegg er det en markert større bil. Samme pris gitt......

    A4 er penere (smak og behag), og jeg skulle ønske Ford hadde VAGs DSG kasse, men ellers er jeg ikke i tvil. No way at Audi har en kvalitetsutførelse som matcher prisforskjellen. Litt kvalitetsfølelse på interiøret - kanskje - men ellers er det bare innpakking, merkevarebygging og appel til snobben i oss som forsvarer innkjøp av Audien....
    Er så enig så enig! Og nå har Mondeo fått dobbelclutchgirkasse de også, kalt Powershift. I tillegg har Mondeo fantastiske kjøreegenskaper og en av de aller beste førersetene (vel å merke om man velger Titanium-utgaven med sportsseter). Hadde jeg vært i markedet for den type bil så hadde jeg ikke vært i tvil! Kjørte en Mondeo 140Hk diesel på Tyske motorveier i fjor høst noe som var en stor fornøyelse. Og så det lave forbruket da! Ved jevnt 140 km/t lå forbruket på like over 0,4 l/mil..... 8)
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.156
    Antall liker
    6.839
    Sted
    Holmestrand
    Finn M skrev:
    ...

    Dersom jeg hadde vunnet i Lotto så hadde det derimot blitt en Touareg. Lavgir, sperre og luftfjæring som gjør at man kan justere bakkeklaringen etter behov hadde vært snacks...! ;)
    Lavgir? Sperre? Trenger man det er vel traktor er lastebil det beste valget?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.512
    Antall liker
    11.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Da begynner prisen på Mondeo på omlag 420000 før utstyr (140hk tdi). Men det er en god bil med stor plass.
    Anyway. Grunnprisene på såkalte premium modeller kontra det som ikke kalles premium er som regel ikke så stor. Det er når vi legger på tilleggsutstyr at produsent/leverandør/forhandler maler sin egen kake. Der er det ekstreme prisforskjeller.
    Når jeg skulle ha bil var BMW værstingen med priser på ekstrautstyr.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.156
    Antall liker
    6.839
    Sted
    Holmestrand
    Finn M skrev:
    erato skrev:
    Man betaler mye for den berømte premiumfølelsen ja, og med mindre man har et ekstremt statusbehov er jeg sterkt i tvil om det er verdt det. Jeg har kjørt en nabos nye 120 HK diesel A4 stasjonsvogn med skrapet utstyrspakke - og også en av mine bestevenners 2 år gamle Mondeo stasjonsvogn med 140 HK 2 liter diesel, skinn interiør og automat, samt ellers godt med utstyr. I tillegg er det en markert større bil. Samme pris gitt......

    A4 er penere (smak og behag), og jeg skulle ønske Ford hadde VAGs DSG kasse, men ellers er jeg ikke i tvil. No way at Audi har en kvalitetsutførelse som matcher prisforskjellen. Litt kvalitetsfølelse på interiøret - kanskje - men ellers er det bare innpakking, merkevarebygging og appel til snobben i oss som forsvarer innkjøp av Audien....
    Er så enig så enig! Og nå har Mondeo fått dobbelclutchgirkasse de også, kalt Powershift. I tillegg har Mondeo fantastiske kjøreegenskaper og en av de aller beste førersetene (vel å merke om man velger Titanium-utgaven med sportsseter). Hadde jeg vært i markedet for den type bil så hadde jeg ikke vært i tvil! Kjørte en Mondeo 140Hk diesel på Tyske motorveier i fjor høst noe som var en stor fornøyelse. Og så det lave forbruket da! Ved jevnt 140 km/t lå forbruket på like over 0,4 l/mil..... 8)
    Kjører selv en Mondeo Titanium. 115 hk diesel, og 6-trinns manuell (dessverre). Egentlig enig i det meste av det dere sier: litt plasticfantastic, gode seter (el regulerbare m minne), god å kjøre. Min knirker som en gammel divan når det er kaldt! Men forbruk på 0,4 i 140? Min ligger rundt 0,7 på vanlig langtur i norsk hastighet?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.862
    Antall liker
    10.351
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    Det er samme grunnpris på audi a4 og mondeo med de motorene du skisserer.
    Begge betalte rundt 400 +/- som de står og jeg har kjørt begge.....Det var sikkert andre forskjeller i utstyr som jeg ikke merket meg. Med samme utstyrs- og motoralternativer ender Audien - som er klart trangere bil, opp 50-60.000 dyrere. Og motorlyden til bambadoo hørte jeg ingen ting til, i hvert fall inne fra kupeen fremsto Mondeoen som like stillegående.


    PS Dette var Titaniumutgaven med elektriske seter. Men prisen er fra 2-3 år tilbake i tid, så det er vel kanskje rimelig å forvente at den er noe dyrere nå. Sånn sett er nok ikke sammenligningen helt reell, men syntes ikke det var mye plastic/fantastic følelse i denne bilen, selv ikke i forhold til min 2000 modell S320..... I hvert fall kan jeg leve med den plastikken.

    Og kompisen min nevnte et forbruk på litt over 0,6.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    bambadoo skrev:
    Å sette seg inn i en ny mondeo fra en ny a4 er en nedtur. En kollega av meg syntes det samme og han er mondeo eier.

    Motoren høres også ut som den er en hel generasjon gammel i forhold men den er forholdsvis sprek.
    Her må du spesifisere hva du sammenligneer med. Mondeo i Trend og Titanium-utgave er to helt forskjellige biler hvis du tenker på kvalitetsfølelse og sittekomfort.
    Titanium-utgaven har noen fantastiske seter: Jeg som er 190 cm sitter mye bedre i Mondeo. Har prøvd Volvo XC70/XC60, Mercedes, diverse Audi og BMW: finner ikke bil jeg sitter bedre i.
    Audi A4 (eller offroad-utgaven som jeg prøvde) blir liten, lav og trang på alle mulige måter i sammenligning.
    Og så kan du prøve å sette deg inn i baksetet og sammenligne: i A4 sitter man på gulvet med framsetet nærmest opp i haka...! Selv min yngste sønn på 12 opplevde stor nedtur i A4. Da var Q5 noe helt, helt annet!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.862
    Antall liker
    10.351
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Svært gode seter og masse plass til mine lange ben (1.87). Himmelstor forskjell fra standardsetene ja, som jeg kjenner godt. Det ble litt mer krampaktig i Audien ja.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    bambadoo skrev:
    Da begynner prisen på Mondeo på omlag 420000 før utstyr (140hk tdi). Men det er en god bil med stor plass.
    Anyway. Grunnprisene på såkalte premium modeller kontra det som ikke kalles premium er som regel ikke så stor. Det er når vi legger på tilleggsutstyr at produsent/leverandør/forhandler maler sin egen kake. Der er det ekstreme prisforskjeller.
    Når jeg skulle ha bil var BMW værstingen med priser på ekstrautstyr.
    Det er nettopp det.... du må ikke sammenligne grunnpriser, det er slik Audi og BMW er verstingene på å lure deg! Sammenlign med full utstyrspakke og samme motor så tipper jeg Audi A4 blir en god del dyrere. (Har ikke gjort det fordi A4 blir som sagt for liten og trang...).

    Men jeg skal innrømme at Audi A4 Allroad lenge var en kandidat. Helt til jeg oppdaget at man må betale over 700 tusen for å få den med automat og noenlunde normalt utstyrt....
    Her tabber nemlig Audi seg ut. Skal man ha 4-hjulstrekk og automat må man langt over 600 tusen. Selv om man kjøper en liten A3..... :p
     

    HansConstanse

    Medlem
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Har en slik jeg....



    Litt begrenset bagasjeplass men ellers ytterst fornøyd.... En bil som ofte overses i forhold til Audi Q5, BMW X3 og Volvo XC60... Svært god kjørekomfort, tøff og ypperlig fremkommelighet. Bor svært bratt og "ulendt" til og har absolutt behov for fremkommeligheten.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Fin bil ja! :)
    Men det som har holdt meg unna er diverse skriverier om en del feil og mangler....?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.512
    Antall liker
    11.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja a4 er endel mindre innvendig enn mondeo ja.
    Poenget er om en går inn på ford.no og spesifiserer en mondeo stv. med skinn, aut, 140hk tdi, (titanium) (helskinn fåes ikke i alle .
    versjoner). Begynner prisen på rett i underkant av 430000 før en velger utstyr. (selvsagt forskjellig utstyr inkl. i de forskjellige versjonene)

    Har også kjørt siste versjon mondeo endel. Den er god å kjøre og har gode seter. Virker ikke så godt sammenskrudd. Jo når den er kjørt 1000km så. Men etter 50k var det ikke mye som minnet om "ny bil". Her har de endel å lære fra "premium" merkene.
    Seter er imidlertid ekstremt kroppsavhengig. Det som oppleves som gode seter for en person kan være dårlige for andre.

    Min kropp passer ikke til de førersetene i BMW som jeg har prøvd. Gode de første 10 minuttene så begynner ryggen å streike på sikt. Men det er meg da.

    Naboen er bilmekaniner hos Ford og jeg får da høre litt av hvert...

    Fokus er forøvrig ekstrem driftssikker. Lite feil.

    Personlig synes jeg det ikke finnes en eneste SUV som har et fint utseende. Tuareg er kanskje den som bifaller mest. Selv om den blir pompøs den også.

    EDIT:
    Å importere selv er veldig besparende når en kommer til diverse utstyrspakker. Grunnmodellene er det ikke så mye å spare på.

    Når jeg spekket en a4 for et par år siden så var grunnprisen interessant.
    Men det var til og med uten "led lysene" som egentlig var varemerke på disse bilene. (nå har omtrent alle bilmerker slikt).

    Grunnmodellen 143 hk tdi startet vel på 350000 omtrent. (kanskje litt i overkant? )
    Etter at jeg hadde funnet det utstyret jeg var interessert i var tilbudet fra Møller 480000 kr. (da uten skinn og navigasjon)

    Sjekket egenimport og endte opp med å betale 410000 ferdig registrert her på Vestlandet for en ny som Møller skulle ha 480000 for.

    Før en bmw 318d ble prisen endel høyere med samme utstyr og den var liten den.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.862
    Antall liker
    10.351
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Finn M skrev:
    bambadoo skrev:
    Da begynner prisen på Mondeo på omlag 420000 før utstyr (140hk tdi). Men det er en god bil med stor plass.
    Anyway. Grunnprisene på såkalte premium modeller kontra det som ikke kalles premium er som regel ikke så stor. Det er når vi legger på tilleggsutstyr at produsent/leverandør/forhandler maler sin egen kake. Der er det ekstreme prisforskjeller.
    Når jeg skulle ha bil var BMW værstingen med priser på ekstrautstyr.
    Det er nettopp det.... du må ikke sammenligne grunnpriser, det er slik Audi og BMW er verstingene på å lure deg!
    Les også:

    "Audi har for vane å ta seg betalt for ting som er standard andre steder, og mye av utstyret er høyt priset.

    Nesten 10.000 kroner for metallic lakk er bare ett eksempel på det.

    Les også: Enorm prisforskjell på utstyr

    Da vi gikk gjennom ekstrautstyrslista, fant vi ut at 40.000-50.000 kroner er et fornuftig minimumsnivå når det gjelder både eierglede og bruktbilverdi. "

    http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article590728.ece
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Har hatt to Mondeoer, en 1997 og en 2003. Kan ikke huske at det var noe særlig problemer med de.... Tror derfor dette blir noe overdrevet.

    Til dette med pris: jeg fikk i desember tilbud fra Ford på en Mondeo Titanium med 140hk diesel, sports skinnseter (de nye på 2011 modellen er skikkelig flotte: sorte med hvis søm i sidene), hengerfeste, Xenon, park-sensor, vinterhjul osv ferdig reg for kr 435 tusen.
    Ikke så hakkendes gale prismessig, men fornuften sa til slutt at jeg ville ha 4-hjulstrekk, og ikke så lang bil, det blir litt upraktisk, vil heller ha plassen mer i høyden. Er mye greiere til den bruken jeg har med mye småkjøring.

    Til dette med utseende på SUV kontra lav bil så blir det svært subjektivt. Jeg for min del kan ikke si at biler som f.eks Audi A6 eller BMW 5-serie og likesinnede er pene. De er for lange og brede i forhold til høyden på bare 1,45 cm. Det minner meg om en brøddeig som har hevet seg og sklidd utover... ::)
    Da er derimot Audi A4 Allroad en bil med fine proposjoner. Men som sagt: akk så dårlig plassmessig i forhold til pris. Spesielt med Automat.

    bambadoo skrev:
    Ja a4 er endel mindre innvendig enn mondeo ja.
    Poenget er om en går inn på ford.no og spesifiserer en mondeo stv. med skinn, aut, 140hk tdi, (titanium) (helskinn fåes ikke i alle .
    versjoner). Begynner prisen på rett i underkant av 430000 før en velger utstyr. (selvsagt endel utstyr inkl. i de forskjellige versjonene)
    Har også kjørt siste versjon mondeo endel. Den er god å kjøre og har gode seter. Virker ikke så godt sammenskrudd. Jo når den er kjørt 1000km så. Men etter 50k var det ikke mye som minnet om "ny bil". Her har de endel å lære fra "premium" merkene.
    Seter er imidlertid ekstremt kroppsavhengig. Det som oppleves som gode seter for en person kan være dårlige for andre.
    Min kropp passer ikke til de førersetene i BMW som jeg har prøvd. Gode de første 10 minuttene så begynner ryggen å streike på sikt. Men det er meg da.
    Naboen er bilmekaniner hos Ford og jeg får da høre litt av hvert...
    Fokus er forøvrig ekstrem driftssikker. Lite feil.
    Personlig synes jeg det ikke finnes en eneste SUV som har et fint utseende. Tuareg er kanskje den som bifaller mest. Selv om den blir pompøs den også.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.512
    Antall liker
    11.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Helt enig i det du sier Finn M. Fint pristilbud på forden. Det er også en ting.
    Man kan "prute" tilbud på endel merker men på noen er det helt umulig.
    Skulle jeg hatt en "crossover" hadde valget 90% sikkert havnet på Subaru outback. A4 allroad er fin og stilig. men du får så "lite ekstra" kontra en vanlig a4 og så blir den så inn i hampen dyr. a6 allroad er bare heslig.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Min kollega, som sitter på kontoret ved siden av meg her fikk ny Mondeo Titanium TDCI i fjor vinter.
    Han gikk fra en Passat. Førstinntrykket hans er at den kjører meget godt, men er ikke like godt skrudd sammen som Passaten. Nå 22k KM senere forsterkes førsteinntrykket med mye knirk i intriøret og generelle høy lydnivå.
    Passaten bruker kona hans og den sier han føles fortsatt tight uten for mye skrangel og ulyder selv om den er 4 år og har 70k på telleren.
    Jeg liker Å kjøre Ford, men de har langt igjen på byggekvalitet og ikke minst opplevd kvalitet i forhold til mange av deres konkurenter.
     

    HansConstanse

    Medlem
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Finn M skrev:
    Fin bil ja! :)
    Men det som har holdt meg unna er diverse skriverier om en del feil og mangler....?
    Det var den eldre modellen... Den nye modellen er faktisk av de mest driftssikre som er. Svært lite feil og mangler. Henger nok med en del "fordommer" fra den eldre modellen og man kan derfor få en topputstyrt utgave HSE (som jeg har) relativt rimelig brukt. Bor i Tromsø, og her kan man forvente seg alt av føre og veibeskaffenhet vinterstid, men bilen har en fantastisk komfort, både på store og små ujevnheter. Og svært god og lett å kjøre med automat. Og har jo også 4 programmer for fremkommelighet... og "hill descent".... 8)



    Knallfornøyd selv og vil absolutt anbefale bilen til andre.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.862
    Antall liker
    10.351
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Finn M skrev:
    Da er derimot Audi A4 Allroad en bil med fine proposjoner.
    Nydelig bil. Skulle jeg kjøpt bil bare på utseendet i den størrelsesklassen ville denne lagt godt an. Men ufattelig lite bil for pengene ja.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.862
    Antall liker
    10.351
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    Min kollega, som sitter på kontoret ved siden av meg her fikk ny Mondeo Titanium TDCI i fjor vinter.
    Han gikk fra en Passat. Førstinntrykket hans er at den kjører meget godt, men er ikke like godt skrudd sammen som Passaten.
    Det kan godt tenkes at det er rett, skjønt konas C-max 2004 er fortsatt uten mye (et par er det) ulyder etter 103.000 kjørte km. Men har et veldig godt inntrykk av skrukvaliteten hos VAG, selv om de har hatt sine blemmer på kvaliteten opp gjennom årene de også (forstellsforinger noen?).....og 10 år gamle Passater er vel ikke akkurat noen sparebøsser med sikte på vedlikehold. Og en kamerat med Sharan har noen virkelige horrorstories.....

    Men den nye Passaten står nok på lista over biler som skal prøvekjøres med tid og stunder. Ulempen er Møllergruppen som få har mye pent å si noe om. De få VWdrosjene som går i Bergen kjørte i sin tid til Voss både for å kjøpe bil og for å ta servicer for å slippe Møller...

    Vel så viktig som å ha en feilfri bil, er å ha en leverandør som behandler deg skikkelig når problemet før eller siden oppstår. Og det gjør det stort sett, uansett merke...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.512
    Antall liker
    11.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    erato skrev:
    Vel så viktig som å ha en feilfri bil, er å ha en leverandør som behandler deg skikkelig når problemet før eller siden oppstår. Og det gjør det stort sett, uansett merke...
    100% enig. Likevel har vi skylappene på og velger det "samme som tidligere" til tross for dårlige erfaringer med forhandler...
    Jeg hadde en audi tidligere også (96 modell). Veldig fornøyd med bil og kjøreegenskaper. (kjørt 330000km og motoren hørtes rett og slett "ny" ut.)
    Men møller (var faktisk før den lokale vw forhandleren ble endel av møller) var bare helt j..... å forholde seg til.
    Joda hva skjedde?
    Valgte ny audi.. (av mange forskjellige årsaker riktignok) men importerte selv.
    Dette kan videreføres til hifimerker også :) Skylappene er på. :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.862
    Antall liker
    10.351
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    erato skrev:
    Vel så viktig som å ha en feilfri bil, er å ha en leverandør som behandler deg skikkelig når problemet før eller siden oppstår. Og det gjør det stort sett, uansett merke...
    100% enig. Likevel har vi skylappene på og velger det "samme som tidligere" til tross for dårlige erfaringer med forhandler...
    Av 11 biler har jeg hatt 9 forskjellige merker....but that's me. I dag har jeg sluttet å bruke merkeverksted, og har aldri blitt så bra behandlet før. Forden er kjøpt brukt (2 år gammel) og har heller aldri fått så god behandling hos en bilselger som hos leverandøren av denne (som er en frittstående bruktbilselger i Bergen). Å ha et sterkt merkenavn i ryggen (og varer som selger seg selv) er tydeligvis en sovepute for mange, mens andre må konkurrere på fornøyde kunder.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.269
    Antall liker
    10.301
    Sted
    Trondheim
    Har en kamerat som har bilverksted. Får alltid god service og gode pris hos han. Og når bilene blir litt eldre er det ingen vits i å bruke merkeverksted. På min gamle SAAB har jeg likevel brukt merkeverkstedet (dinBil) helt til nå fordi de er billige og dyktige og det går an å snakke med dem.
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Bil og hifi har en del likhetstrekk ja.
    En av distriktets mest ettertraktede billakkerere kjører selv rundt i en utrolig bulkete og stygg gammel passat, og når jeg spurte om han ikke burde ha en bil som var en proff billakkerer verdig var svaret at han ikke så noe av styggedommen når han satt inne i bilen og kjørte den! ;D

    Så når jeg nyter livet i Superben bryr jeg meg lite om dere andre ser den har Skodamerke i grillen. ;D

    BTW; de som tror en Skoda støyer og er dårlig sammenskrudd får bare fortsette å tro, helt til dere prøvekjører en. Min 2004 Superb feier over stedets utallige fartsdempere uten en knirkelyd, til stor ergrelse for min bror som har en 2007 Audi A6 2,7TDI Quattro med under halve km.stand, 4 store ringer i grillen men MED knirkelyder!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.269
    Antall liker
    10.301
    Sted
    Trondheim
    Har stor sans for Skoda. Hadde jeg vært fornuftig på neste bilkjøp, ville jeg nok endt opp med en Superb stasjonsvogn.

    Har også lagt merke til at det er ingen som bremser mer og kjører forsiktig over fartsdumper enn de som kjører store SUVer. De kjøper biler som skal være lagd for å kjøre i terrenget, og så kryper de over fartsdumpene i 10 km/t! I min SAAB kjører jeg over fartsdumpene i den farten som er på stedet (30 ellr 40 km/t) uten å tenke over det - ingen knirkelyder, ingen problemer.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.206
    Antall liker
    8.601
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    Da begynner prisen på Mondeo på omlag 420000 før utstyr (140hk tdi). Men det er en god bil med stor plass.
    Anyway. Grunnprisene på såkalte premium modeller kontra det som ikke kalles premium er som regel ikke så stor. Det er når vi legger på tilleggsutstyr at produsent/leverandør/forhandler maler sin egen kake. Der er det ekstreme prisforskjeller.
    Når jeg skulle ha bil var BMW værstingen med priser på ekstrautstyr.
    Men da kan man velge vekk utstyr man ikke vil ha. Jeg skjønner ikke hva folk skal med alt dillett. Personlig ønsker jeg meg DSG kasse, skinn og tredekor dersom det er en Audi; thats it. På biler jeg viløle ha vurdert er cruiscontroll standard.
    Har kjørt fem Forder de siste sju åra med varierende utstyr fra bunn til topp spesifisert. Faktisk merker jeg ingen forskjell og utstyret blir ikke brukt.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.512
    Antall liker
    11.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Gode seter (trenger ikke skinn), gode lys, godt lydsystem, stilrent dekor med behagelige fargevalg... NB: Her er det viktig med samme farge på dekor i tak og ellers. (Selvsagt tilleggsutstyr på audien.) men du verden det gjør stor forskjell i følelsen kontra standard samte hengerfeste er tilleggsutsyr som er et "must" for meg.

    Har en bråte i tillegg som brukes lite til sjelden.

    Dette er ting jeg setter pris på.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.206
    Antall liker
    8.601
    Torget vurderinger
    1
    I utgangspunktet likte jeg ikke skinn men jeg er glad jeg kjøpte min Audi med skinninteriør. Særlig er praktisk for oss som like lyse interiører. Jeg tør ikke tenke på hvordan Audien min hadde sett ut etter 372 000km dersom det hadde vært stoffseter. MIne seter ser ut som nye! Skinnkvaliteten er formidabel på Audi - S-maxen jeg kjører i jobb har gått 18 000km og slitasje kan spores på skinnsetene. Man kan si mye pent om Ford med det er ingen tvil om at hos premiummerkene er mye av utstyret nettopp av premium kvalitet!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.222
    Antall liker
    15.453
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    bambadoo skrev:
    Ja a4 er endel mindre innvendig enn mondeo ja.
    Poenget er om en går inn på ford.no og spesifiserer en mondeo stv. med skinn, aut, 140hk tdi, (titanium) (helskinn fåes ikke i alle .
    versjoner). Begynner prisen på rett i underkant av 430000 før en velger utstyr. (selvsagt forskjellig utstyr inkl. i de forskjellige versjonene)

    Jaha?





    R
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.146
    Torget vurderinger
    4
    RoDa skrev:
    bambadoo skrev:
    Ja a4 er endel mindre innvendig enn mondeo ja.
    Poenget er om en går inn på ford.no og spesifiserer en mondeo stv. med skinn, aut, 140hk tdi, (titanium) (helskinn fåes ikke i alle .
    versjoner). Begynner prisen på rett i underkant av 430000 før en velger utstyr. (selvsagt forskjellig utstyr inkl. i de forskjellige versjonene)

    Jaha?





    R
    En annen ting er det at hvis en nøyer seg med 1.6 diesel blir den betydelig billigere.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.512
    Antall liker
    11.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Valgte premium modellen da jeg trodde det var den eneste som var med Helskinn. Siden det var snakk om "premium" modellene av mondeo.


    Ser i ettertid at også titanim s versjonen kan leveres.
    Da starter den på 4160000
     

    Vedlegg

    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Å bruke 430k på en Ford Mondeo er imo galskap. Verditapet på Mondeo er enormt. (Eller var i hvert fall)
    Gjelder visst fortsatt utefra bruktbilstastikken. Passaten har gjennomsnittlig gått 20k lenger og ligger fortsatt på over 10k mere i pris.

    Mondeo
    År Motor HK Drivst Type Karosseri Gj.sn km Gj.sn pris Ant

    2007 2.0 140 Diesel Personbil Stv. 69235 268505 21

    Passat
    2007 2.0 140 Diesel Personbil Stv. 87876 277045 93
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.146
    Torget vurderinger
    4
    digiman skrev:
    Å bruke 430k på en Ford Mondeo er imo galskap. Verditapet på Mondeo er enormt.
    Det kommer jo an på hvor lenge en har tenkt å ha bilen.

    I mine øyne er Mondeo den mest attraktive bilen i segmentet.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.512
    Antall liker
    11.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tenk om det hadde vært 100% enighet om hvilken bil som skulle velges :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.146
    Torget vurderinger
    4
    det var det før, Trabant ;D
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.222
    Antall liker
    15.453
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    bambadoo skrev:
    Valgte premium modellen da jeg trodde det var den eneste som var med Helskinn. Siden det var snakk om "premium" modellene av mondeo.


    Ser i ettertid at også titanim s versjonen kan leveres.
    Da starter den på 4160000
    Fanden og bibelen ;D

    Premium er et utstyrsnivå 50k over titanium.
    Ikke relevant å sammenligne med A4 IMO.
    Jevnbyrdige på utstyr er det mye dyrere å kjøpe en A4.

    Men.
    A4 er herlig bil å kjøre, liker den meget godt selv. (Håpet lenge at Passaten ikke skulle bli frisk på verkstedet ;D ) Mondeo er bra, men gir ikke samme inntrykket som A4.
    A4 er liten i forhold, trang og dårlig plass bak.
    Men sitter du foran og kjører uten behov for stor plass..... Jeg ville valgt Audi.

    R
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    RoDa skrev:
    A4 er liten i forhold, trang og dårlig plass bak.
    Men sitter du foran og kjører uten behov for stor plass..... Jeg ville valgt Audi.

    R
    Det er det som kalles egoisme det RoDa; det å sitte foran og kose seg og gi blaffen i hvordan resten av famlien har det: ;D

    Og da er vi tilbake til start og det opprinnelige tema. For det er akkurat slik jeg oppfatter X3 også. Og de fleste andre modellene fra BMW og Audi.
    Man er opptatt av status og hvordan det føles å sitte i førersetet. For det er jo den som sitter i førersetet som har pengeboka, ikke de som sitter bak.

    Folk er svært konservative og opptatt av status til bilmerket. Det er bare å se på Skoda Superb. Hadde den hett noe annet enn Skoda så hadde det vært norges mest solgt bil akkurat nå.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.512
    Antall liker
    11.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vel vel. Har man ikke famile så foretrekker man kjøreglede.. Da var valget enkelt samtidig som du har mulighet for å få med deg noe og noen av og til.
     

    Vedlegg

    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Har ikke siste A4 fra 2009 + blitt endel større en tidligere modeller?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.512
    Antall liker
    11.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jo. Ganske stor forskjell. Men fremdeles endel mindre enn mondeo. Mondeo er vel som en a6 i størrelse?
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.969
    Antall liker
    802
    Finn M skrev:
    Man er opptatt av status og hvordan det føles å sitte i førersetet. For det er jo den som sitter i førersetet som har pengeboka, ikke de som sitter bak.

    Folk er svært konservative og opptatt av status til bilmerket. Det er bare å se på Skoda Superb. Hadde den hett noe annet enn Skoda så hadde det vært norges mest solgt bil akkurat nå.
    Husker jeg en gang traff en gammel fyr som var blind og bilgal. Han satt ikke i førersetet, men ny bil skulle han ha. Tror han likte veldig godt å sitte i passasjersetet i sin nye bil :)

    Skoda selger jo ganske bra i Norge da, tross alt. De mangler noen modeller for å bli mest solgte merke; spesielt en skikkelig SUV, men også en direkte konkurrent til Golf, samt ingen hybrid e.l. Men de selger vesentlig bedre enn f.eks. Opel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn