OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Er det noen som har vært på besøk hos både OMF og Pedal, og dermed kan gi en beskrivelse på likheter og ulikheter?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har! ;D ;D

Anleggene våres låter veldig forskjellig, og man skal ha en meget god nese hvis man skal hevde at de har en felles "Audiolense" signatur.....

Mvh
    OMF

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.554
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har.
    To forskjellige verdener. Mest sannsynlig pga to vidt forskjellige høyttalerprinsipper. Dessuten har Pedal analogt delefilter.

mvh

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Dersom de er forskjellige, hvilket er da nærmest virkeligheten?
    Med akkustisk musikk?
    Med vokalgjengivelse?
    Med "velg sjøl" musikk?

Mvh.KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    OMF skrev:
    Jeg har! ;D ;D

Anleggene våres låter veldig forskjellig, og man skal ha en meget god nese hvis man skal hevde at de har en felles "Audiolense" signatur.....

Mvh
    OMF
    Man trenger ikke gå over bekken etter vann, nei.. ;D

Bakgrunnen for mitt spørsmål, var tankene som orso deler med oss.
    Jeg oppfatter at du og Pedal er begge like målbevisste og kompromissløse. At ikke Audiolense gir noen form for felles signatur, er jo da interessant.
    Skyldes forskjellene i lydbildet ulike målsettinger, eller er det som følge av ulik komponentvalg?
    Kan du beskrive hva du selv oppfatter som hovedforskjell? For meg er dette intressant, da jeg oppfatter begge disse anlegg som nyttige referanser for hva som kan oppnås med Audiolense.

R

Roysen

Gjest
    Jeg tipper forskjellene først og fremst består i lytterom, høytalere og digital vs analog deling.

Mvh
    Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Det interessante er jo da hvilke lydmessige resultater slike forskjeller gir?
    Enda mer interessant: Er Audiolense i disse to anlegg brukt med ulik målsetting, og har eieren oppnådd nettopp det?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tror nok jeg og Pedal har samme målsetning - og Audiolense er nok brukt på samme måte.

Jeg "tror" ikke det er den helt store forskjellen på analog og digital deling.

Derimot har Pedal (enorme) linjekilder, bassTÅRN, relativt livlig akustikk og en lytteposisjon som er tett på bakvegg og ganske langt fra høytalerne. Summen av dette gir en enorm "live"følelse - det spiller stort, dynamisk, friskt og det er rett og slett som å ha konsert i stua! Mitt oppsett spiller nok thightere, tørrere mer behersket oppover - rett og slett ikke fullt så frisluppent.

Mvh
    OMF

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.554
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    KW skrev:
    Dersom de er forskjellige, hvilket er da nærmest virkeligheten?
    Med akkustisk musikk?
    Med vokalgjengivelse?
    Med "velg sjøl" musikk?

Mvh.KW
    Synes at OMF er flink til å sette ord på det, jeg!

mvh

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kjeder meg litt - så hvorfor ikke legge ut noen skisser av den hyppigste dagdrømmen for tiden....

Har blindkjeller under halve huset - den skal "sprenges ut"....I tillegg er planen å bygge på ca 40m2.

Da blir grunnflaten omtrent slik:

Og det er da rommet lengst til høyre som vil bli lytterom....og det har jeg tenkt å innrede omtrent som dette:

Her har jeg mulighet til å gjøre en del - men det er selvsagt ikke meningen at det skal se ut som et "fangehull" av den grunn. Rommet vil bli på i mellom 35 og 40m2 regner jeg med. Hele lytterommet vil være påbygg - og jeg vil da tro at det kanpt skal kunne høres i resten av huset når jeg spiller. Det tilstøtende rommet i kjelleren blir bad og gang!

Hovedtanker foreløpig:
    *Fylle taket med dempemateriell. Jeg vurdere å legge et 40cm lag med dempingsmateriell i hele taket. Den øverste delen vil være vanlig glava, også med plater med noe høyere densitet ned mot rommet. Jeg vil ha plater med høy absorbsjon i hele frekvensspekteret i førsterefleksjonene som på en måte markeres av gulvteppe. Så må jeg vurdere om jeg ønsker noe med litt mindre absorbsjon for høye frekvenser i resten av taket. Jeg vurderes også å øke tykkelsen til 60cm i en 60cm bred ring langs yttervegger - som også kan brukes til å felle inn noen downlights. Dette (til)taket alene vil jeg tro skal gi meg en kort og jevn etterklangstids for all frekvenser over 100Hz...og trolig bidra en del under også...muligens helt ned i mot 50Hz. Det vil også bli en del vinduer - trolig 5-7m2 med vinduer - det demper også litt i bunnen.

* Jeg har noen andre muligheter for å dempe under 100Hz. Jeg kan bruke en del HelmHolz - de kan monteres i taket, i hjørner eller brukes som benker. Jeg kan også lage en gigantisk bassabsorbent i hjørnet bak høytalerne. Eller jeg kan sette opp veggplater og kalkulere disse som bassabsorbenter.

* Utover denne dempingen så er planen å få mest mulig diffusjoner på veggflatene ellers. Her har jeg lyst til å bruke spesielprodukter på veggene i nærhetene av høytalerne, mens jeg ellers vil tenke på diffusjoneseffekt med resterende møbler! Jeg vil nok også prøve å absorbere førsterefleksjonene også fra veggen.

En annen ting jeg trolig bør tenke litt på også er:
    1) om jeg vil stirre inn i veggen når jeg lytter, eller om jeg heller skulle vri oppsettet og sette en høytaler på hver side der sofaen er tegnet inn. Da vil jeg ha 3 store vinduer bak høytalerne og utsikt til hagen. Noen tykke gardinger vil selvsagt kunne blende ned lyset uansett. Det er vel i grunn mye som taler for at dette er smartere!

2) Rommet skal også bli litt hjemmekino og selv om jeg i dag først og fremst tenker på mulighet for en skikkelig projektor og lerret - så bør man vel også planlegge for flere høytalere. Stort sett alle praktiske forhold (plassering av lerret, bakhøytalere, sofae og slikt) taler for å ikke spille diagonalt!

Mvh
    OMF

R

Rojoh

Gjest
    Blir helt sikkert knall med eget lytterom hvor man kan dra ting lengre uten at det kolliderer med ikke-lydrelaterte forhold.

Mvh. Johan

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    For min del er det viktigste i første omgang å få en ordning hvor anlegget kan stå oppstilt hele tiden og jeg kan spille musikk når det passer meg. Slik det er i dag er det så mye knot med å spille musikk, at jeg knapt nok bedriver det man kan kalle "kritisk lytting"!

At jeg er 100% sikker på at lyden blir bedre i eget rom er nær sagt en gunstig bieffekt!

Mvh
    OMF

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ser spennende ut dette her.
    Dog advarer jeg deg mot en ting og det er å bygge noe fast i taket der du pr. i dag har planer om (der hvor gulvteppet er).
    Det er først etter en tid med mye forskjellige prøving o.l. at en til slutt finner ut hvor saker og ting vil egne seg best.
    Bare slikt som stikkontakter/tv/data (fast opplegg) viser seg ofte i etterkant å være tenkt feil.
    Med anlegg/ht. plassert mot vinduene, så bør du tenke hvorvidt du står fritt til å plassere et stykke ut i rommet, tenker da på døra ;)
    Slik jeg tenker så ville jeg ha plassert HT/anlegg i den andre enden, men også tatt med i beregningen ut mot vinduer på langveggen.
    Spander godt med kontakter (nok til hele anlegget) på alle vegger utenom kanskje dørveggen, ikke spar på pengene her, i alle fall om du ønsker og ha skjult anlegg.
    Skal du ha noe med bilde/kino her så er vel valget gitt imo. kortvegg uten vinduer.
    Det er greit og planlegge i god tid, men jeg tipper at flere er enige meg med at det ofte ikke blir der en først trodde at ting skal plasseres.

Kjemperom størrelsesmessig og støy/lydmessig mot annet i huset.

Mvh.KW

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Jeg "tror" ikke det er den helt store forksjellen på analog og digital deling.
    Jeg er sikker på at det ikke er den helt store forskjellen på analog og digital deling.

Høyttalere, rom og plassering, det gjør STORE forskjeller.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    OMF,

Du har ikke mulighet for å lage en "grovkjellerabsorbent" i tilknytning til lytterommet da?

Fordi som ikke vet det kan jeg fortelle at en grovkjellerabsorbent er et rom i kjelleren som brukes til å oppbevare sykler, ski, poteter, hva det måtte være, og som har en tykk og godt perforert vegg som den deler med lytterommet. Og når det spiller musikk i lytterommet så er det mye bassromling i grovkjellerabsorbenten.

Tror jeg ville forsøkt noe slikt hvis jeg skulle innrede en hel kjeller. Dette vil ta ned etterklangen ettertraktelig. Og så kan man kjøre på med litt diffusorer forøvrig.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Hva med å leke litt med veggen til høyre der? Lage et stort karnapp til anlegget, så kan du ha lytteposisjon nærmere den veggen som tilstøter resten av huset, vendt mot ytterveggen så klart. Med riktig vinkel på vinduene kan de få en diffuserende effekt snarere enn reflekterende.

Jeg ville også definitivt brukt en del diffusjon på førsterefleksjoner snarere enn absorbsjon.

Er ellers enig med KW i at man skal være forsiktig med å bygge tiltak som muligens ikke fungerer når ting er klart, men som etterklangskontroll vil det nok ikke være noen risiko i akkurat det tiltaket.

Til slutt ville jeg sørget for minst 260cm, helst opp mot 270-280cm fri høyde før akustikkbehandling, lydbøyler og alt som skal inn. Mange som begynner med 230cm i råkjeller, og skal lekte ned innertak med lydbøyler, legge gulv osv, og da er de nede i 220cm før de over hodet har tenkt ordet akustikk.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå er jo dette langt frem i tid. Men blir disse planene realisert, så trenger du jo ikke romkorreksjon og vi kan slippe å krangle. ;D

Som Roald er inne på, så tror jeg det er viktig at du har muligheter til å endre på saker og ting. Jeg er f.eks ikke så sikker på om det er noe god ide å bruke diffusjon på sideveggene. Min opplevelse er at det ødelegger for presisjon og pin-pointing og at det blir for utflytende. Pr. dags dato heller jeg mer mot Live-end Dead-end prinsippet. Absorbsjon i front av rommet og diffusjon i bakdelen, men ikke så mye demping som studioene bruker. Slikt tror jeg man må prøve seg fram til og preferanser spiller nok inn. Og det samme med lytteposisjonen. Plasserer du anlegget på kortveggen og har sitteposisjonen 38% fra bakvegg, får du både god avstand til bakvegg og frontvegg og dermed masse deilig dybde.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Jeg er enig med deg Orso, dersom sideveggene er tett på. Om de er et stykke unna ville jeg vært forsiktig med å drepe refleksjonene.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Takker for innspill!

Blir nok ingen grovkjellerabsorbent – kan ikke bygge noe større og da vil jeg ha ”inne-rom” av alt! Og selv om jeg nok kan endre litt på målene, er ytterveggene i grunn gitt.

Det med takhøyden har jeg tenkt på - så selv om det blir en del ekstra arbeid er planen å sikre god takhøyde (Og tilstrekkelig med isolasjon under gulvet også!).

Selv om jeg står fritt til ganske mye – så har jeg et sterkt ønske om at dette først og fremst skal bli et flott rom – og at eggekartongfaktoren skal bli lav.

I så måte synes jeg det er nærliggende å bruke taket som ”kjempeabsorbent”. Så med mindre noen kan ”dokumentere” at det er fryktelig dumt – så planlegger jeg vel med det foreløpig. Vil tro man oppnår ganske god og jevn demping med 24 meter 60cm x 60cm absorbenter i overgangen tak/vegg i tillegg til drøyt 25m2 med 40 cm absorbent i taket.

Mvh
    OMF

Suomela

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    Hej OMF,

Har forstått att du tidigare investerat i F. Alton Everest's Master Handbook of Acoustics. Annan litteratur som kan vara intressant for dig i projekteringen av det nya rommet är;

- Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms av Floyd Toole
    - Acoustic Absorbers and Diffusers: Theory, Design and Application av Trevor Cox

Har själv alla dessa böcker men har bare klart å läsa halvparten av Floyd Toole's Sound Reproduction som är rekommenderad läsning for forståelse av de faktorer som påverkar vår opplevelse vid musikåtergivning i våra rom.

En ytterligare kilde for inspiration är Auralex® Acoustics' boklet Acoustics 101 - Practical Guidelines For Constructing Accurate Acoustical Spaces (52 sid pdf).

/Suomela

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    OMF skrev:
    I så måte synes jeg det er nærliggende å bruke taket som ”kjempeabsorbent”. Så med mindre noen kan ”dokumentere” at det er fryktelig dumt – så planlegger jeg vel med det foreløpig. Vil tro man oppnår ganske god og jevn demping med 24 meter 60cm x 60cm absorbenter i overgangen tak/vegg i tillegg til drøyt 25m2 med 40 cm absorbent i taket.
    Dersom du skulle begynne å savne refleksjoner kan du vel enkelt legge reflektrende plater utenpå igjen? Jeg tror det er smart å lage en konstruksjon som gjør at du kan prøve deg frem med dempingen og fortsatt unngå et eggekartongslott.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    30 cm rockwool med 48.1 kg/m3 tetthet tror jeg demper flatt ned til 50 Hz. 40 cm er sansynligvis ganske effektiv ned til 30Hz.....
    Det vil gi en vanvittig god etterklangstid i bassen og det vil merkes noe så inn i hampen.
    Sikkert fornuftig og ha mulighet til å kle noe diffusjon utenpå i tilfellet det skulle bli for dødt.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.001
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes bruk av taket er en god løsning på denne siden har de noe ok løsninger
    http://www.gyptone.no/produkter

Om du også feller inn kanaler rundt hele rommet, så har du alle muligheter åpne

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    OMF skrev:
    Bortsett fra romdimensjonene så blir dette noe tilsvarende det jeg har. Med korreksjon på toppen så ble det strålende.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    orso skrev:
    Det vil gi en vanvittig god etterklangstid i bassen og det vil merkes noe så inn i hampen.
    Hei! En vanvittig god etterklangstid kan godt være lang ;) Har du f.eks opplevd en orgelkonset i Nidarosdomen? Hehe, her snakker vi ikke om millisekunder :) Etter en samtale med "The Stig", kombinert med egne erfaringer er jeg overbevist.. Etterkalgstiden betyr svært lite og det er helt andre parametere man bør fokusere på. F.eks å dempe eller reflektere de riktige frekvenspeakene..

Beklager en liten avsporing. Uansett er Rockwool o.l. effektivt i bassen, serflig med litt luft i mellom til veggen :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    OMF skrev:
    Trekker denne opp igjen selv om det ligger legger frem i tid. Jeg er for det første noe skeptisk til å dekke hele taket i rommet med rockwool. Tror det fort kan bli overdempet i enkelte frekvenser. Tror det holder å dempe området mellom høyttalerne og sitteposisjonen av taket. Da har du også muligheten til å tilføre mer demping om behov, mens det blir mer arbeid å kvitte seg med noe hvis man har overdempet. Mye demping bak lytteposisjon mener jeg ikke er veien å gå som du vil få ved å dekke hele taket.

For det andre vil det være bedre å bruke løsere materiale enn rockool akustikkplater når dybden overskrider 20 cm. Løserer materiale som f.eks har tetthet på 20kg/m3 vil dempe bedre i de lavere frekvensene når det er så tykt. Her kan du f.eks bruke rockwool akustikkplater som er synlig og så bruker du løsere glava/rockwool matter over. Billigere blir det også.

Uansett så vil det være snus fornuftig å innhente ekspert hjelp når man skal bygge et lytterom. Man får da hjelp til å finne best plassering av høyttalerne utifra rommets dimensjoner og konkrete akustiske råd etter dimensjonene kombinert med målinger du kan ta selv. I tillegg kan du få tips om bygging av rommet. Da kan du finne den ideelle kombinasjon mellom demping, refleksjoner og diffusjon. Det vil ikke koste deg noe særlig mer enn noen tusenlapper hvis man gjør dette over nettet.

Ser frem til dette lytterommmet er bygget. ;)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Takker for tipset - og jeg kommer sikkert til å mase en masse om dette på sentralen når tiden nærmer seg.

"Cluet" med å bruke hele taket er å få god demping over et stort frekvensområde, og ikke minst få betydelig demping også i området under 300 Hz.
    Skulle det bli litt "dødt" over 300 Hz - så er det en smal sak å dekke til deler av taket med hardere plater, evt diffusorere. At det skal bli for mye demping under 300Hz har jeg liten tro på.

Det er også en kjempefordel om man kan få tatt det store krafttaket på romakustikksiden i taket. Da har man alle vegger og hele gulvflaten tilgjengelig for andre ting.

Første spadetak blir satt i påsken ser det ut til! Skal bli godt å komme i gang....

Mvh
    OMF

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    652
    Jeg laget et kombinert trimrom med kinomulighet i kjelleren. Tenk å trene til Hip-hop-videoer, eller kule ned med en film etterpå før en går i boblebadet ved siden av! Og en tur innom vinkjelleren bortenfor der igjen! En kjeller som er en rockestjerne verdig. For dyrt for meg, men prosjektet grep om seg.

Før taket ble kledd igjen var rommet absolutt steindødt akustisk, med åpen vanlig rockwool over det hele, og to harde murvegger, to trevegger. Tenkte litt på perforerte plater i taket for å balansere dempningen, men gikk dessverre for ferdigmalt panel som dekker alt men har en viss diffusor-virkning. Da ble det på nytt så mye klang i rommet at det måtte til nokså mange plater av rockwool sonar, eller hva de nå enn heter, på veggene. Så med hele taket til disposisjon trenger du ikke tykk eller tung rockwool, bare velg hvor mye du dekker til. Det balanserer du etter hvert, prøv med et luftig stoff rett under platene, mot dryss av fiber, og et spileverk til å holde det. Så kan du dekke til mer hvis det fortsatt er for dødt. Du får ikke for lite dempning på den måten hvis det er åpent nok, men null dersom du kler det helt tett.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    John_Harald skrev:
    orso skrev:
    Hei! En vanvittig god etterklangstid kan godt være lang ;) Har du f.eks opplevd en orgelkonset i Nidarosdomen? Hehe, her snakker vi ikke om millisekunder :) Etter en samtale med "The Stig", kombinert med egne erfaringer er jeg overbevist.. Etterkalgstiden betyr svært lite og det er helt andre parametere man bør fokusere på. F.eks å dempe eller reflektere de riktige frekvenspeakene..

Beklager en liten avsporing. Uansett er Rockwool o.l. effektivt i bassen, serflig med litt luft i mellom til veggen :)
    Nidarosdomen har en god etterklangstid for orgel, ja. Men om man har lyst til å høre på musikk med noe raskere flyt enn orgelmusikk er ikke lang etterklangstid særlig morsomt. Etterklangen skal ligge på innspillingen, ikke i rommet. IMHO. :)

Mvh

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Barbaresco skrev:
    Jeg laget et kombinert trimrom med kinomulighet i kjelleren. Tenk å trene til Hip-hop-videoer, eller kule ned med en film etterpå før en går i boblebadet ved siden av! Og en tur innom vinkjelleren bortenfor der igjen! En kjeller som er en rockestjerne verdig. For dyrt for meg, men prosjektet grep om seg.

Før taket ble kledd igjen var rommet absolutt steindødt akustisk, med åpen vanlig rockwool over det hele, og to harde murvegger, to trevegger. Tenkte litt på perforerte plater i taket for å balansere dempningen, men gikk dessverre for ferdigmalt panel som dekker alt men har en viss diffusor-virkning. Da ble det på nytt så mye klang i rommet at det måtte til nokså mange plater av rockwool sonar, eller hva de nå enn heter, på veggene. Så med hele taket til disposisjon trenger du ikke tykk eller tung rockwool, bare velg hvor mye du dekker til. Det balanserer du etter hvert, prøv med et luftig stoff rett under platene, mot dryss av fiber, og et spileverk til å holde det. Så kan du dekke til mer hvis det fortsatt er for dødt. Du får ikke for lite dempning på den måten hvis det er åpent nok, men null dersom du kler det helt tett.
    Uten å heelt vite hva jeg snakker om her, så mistenker jeg at man med et rom fylt med vanlig Rockwool/Glava/skumgummi kan gjøre rommet steindødt i diskant og mellomtone, men fortsatt ha betydelig refleksjon i bassen, særlig dypt. Legger på et spørsmålstegn:?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    totte skrev:
    Uten å heelt vite hva jeg snakker om her, så mistenker jeg at man med et rom fylt med vanlig Rockwool/Glava/skumgummi kan gjøre rommet steindødt i diskant og mellomtone, men fortsatt ha betydelig refleksjon i bassen, særlig dypt. Legger på et spørsmålstegn:?
    Definitivt. Det er den store feilen veldig mange gjør. De pøser på med mange plater med materiale som gjør lite i bassen og resultat blir at det låter dødt og kjedelig. En grei grunnregel i en vanlig stue (som betegnes som lite rom) er: Mye absorpsjon i bassen, litt til mellomtone og diskant og diffusjon hvis avstanden er lang nok (3 bølgelengder). En billig måte å få mye demping i bassen uten og overdempe de høye frekvensene er å bruke membran absorbenter. De som har god råd kan derimot kjøpe en del sånne:
    http://www.rpginc.com/products/modexplate/index.htm

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Nå var vel dette akustikken i et rom før vegg - og takpaneler kom på plass. Tror nok det er ganske bredspektret demping i et rom etter at isolasjonen er plassert og før vegg og takplater er på plass.

Men generelt sett er det nok slik at om man klarer å temme bassen med porøsabsorbenter så har man også fått ned etterklangstiden lengre opp i frekvens også.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Bx skrev:
    Nå var vel dette akustikken i et rom før vegg - og takpaneler kom på plass. Tror nok det er ganske bredspektret demping i et rom etter at isolasjonen er plassert og før vegg og takplater er på plass.
    Kanskje er dempingen bredspektret når rommet er dekket av åpen Rockwool i vegger og tak, men det går muligens galt når man begynner å dekke med plater for å gjøre rommet mindre dødt. Hypotetisk eksempel:
    Hvis man i et Rockwooldekket rom måler restlyden ved 100Hz og 2000Hz etter 50 millisekunder, og dempingskoeffisienten (er dette et begrep man bruker?) er 0.05 ms-1 ved 100Hz og 0.5 ms-1 ved 2000Hz så vil man sitte igjen med 8% ved 100Hz og noen nanopromille ved 2000Hz, altså er det ganske tyst ved begge frekvenser. Dersom man så dekker 70% av rommet med 100% reflekterende plater så vil man istedet sitte igjen med 47% ved 100Hz og 0.05% ved 2000Hz, og det er nok ikke like kjekt. Skal man begynne med heldempet rom som så skal påmonteres reflekterende (og sikkert gjerne diffuserende) plater etterpå bør man nok ikke bruke materialer som demper mye oppover og lite nedover, selv om tilstrekkelig mye av det i utgangspunktet låter dødt hele veien.

Disclaimer: Totte tilkjennegir at han er på bortebane her.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Terningen er kastet....

Vel, jeg har vel snakket lenge om planer for et dedikert lytterom. Nå har jeg omsider kommet i gang.

Denne tråden kommer nok fremover til å ha mer "byggeteknisk" fokus og tanker om et fremtidige anlegg. Jeg har i de siste hatt liten tid til å lytte, og med en familieforøkelse rett rundt hjørnet nå - så har jeg vel ikke tro (eller planer og lyst heller for den saks skyld) på at det kommer til å bli mere tid til kritisk lytting i tiden fremover.

Oppsettet står i dag i stuen - og møbleringen gjør at mye må flyttes før ting står passelig for skikkelig lytting - i tillegg har vi et "åpent" hus - slik at spilling i stuen høres overallt ellers i huset. Musikken står på omtrent hele tiden, men kritisk lytting blir det veldig sjelden tid til. Jeg gleder meg i så måte til å få et rom i kjelleren hvor oppsettet kan stå ferdig oppkoblet i "optimal stilling" hele tiden, og som er lydisolert fra resten av huset på en slik måte at jeg kan spille musikk til alle tider på døgnet uten at det plager noen.

Det påstartede byggeprosjektet blir ganske omfattende og dyrt - så jeg er for tiden litt i tenkeboksen om jeg skal selge meg litt ned -for å fremskynde lytterommet litt, og kanskje også ha et noe mer stuevennlig oppsett. Jeg leker også litt med tanken om noe all-out DIY høytalere - spesiellt når jeg får friere tøyer hva angår størrelse og utforming.

Deler av hagen slik den har vært frem til et par dager siden....Det er i dag blindkjeller under halve huset med ca 150m2 fjell inni. Vi skal fjerne all steinene på utsiden, ta ut fjellet i blindkjelleren og bygge på ca 50m2 som blir kjellerstue (les lytterom)

Her har vi skrapet av topplaget for å gjøre klar til boring.

Steinene skal brukes til å fylle ut tomten.

Mvh
    OMF

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Trenger du en til å kjøre gravemaskinen?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    totte skrev:
    Tja.....det er mulig du har skjulte sider Totte - men intuisjonen min svarer nok nei på det spørsmålet.... ;D ;D

Mvh
    OMF

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    OMF skrev:
    totte skrev:
    Tja.....det er mulig du har skjulte sider Totte - men intuisjonen min svarer nok nei på det spørsmålet.... ;D ;D

Mvh
    OMF
    Dette er sjikane og latterliggjøring. Hva ved min person er det som tilsier at jeg ikke skulle være rett mann til å håndtere en gravemaskin. Nuvel, det gratuleres like fullt med at du er i gang.

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Dette tror jeg kommer til å bli bra! Kjenner meg dog igjen med "tidsutnyttelsen" foran annlegget når det er familieforøkelse. Lytterommet mitt er brukt som soverom de siste 5 månedene :'(
    Tenkte forøvrig litt på det med hvordan du skulle legge opp akustikk tiltak i det nye lytterommet. Vet ikke om det er nevnt, men ville det ikke vært en ide og latt stenderverket stått åpent med isolasjon i plast, for så å lagd rammer som enten kunne kles med harde plater, diffusorer eller absorpsjonsplater. På denne måten kunne du byttet ,trikset og målt til alt stemte? Rammene kunne jo kles både med diverse flott stoff og annen "kunst" for å flotte opp rommet og gjøre det behagelig. Bare en ide jeg fikk etter et par glass rødt :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du noen tanker OMF om hva du skal ha midlertidig hvis du skal selge deg ned for en periode?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Tja....har byttet ut litt på forsterkeresiden - så istedenfor for 3 x DP A1S - så blir det nå 1 DP A1S + 2 Crown Studio Reference. Synes vel i grunn ikke at det spiller noe dårligere av den grunn, men nå er jo ikke Crown dårlige bassforsterkere heller. Ellers lytter jeg veldig lite - så jeg er nok ikke i stand til å plukke ut noen større forskjeller. Hadde en frikveld i går, og har lekt litt med korreksjon....gikk litt "back-to basics" - har satt opp systemet med 44kHz igjen, og laget en korreksjonskurve med litt mer "kurver"...det låt ikke dårlig det heller!

Vel...Den gamle Overkill komboen min er ikke så lettsolgt - så jeg har lekt litt med tanken på og selge høytalerne også og lage en pakke av det. Der kunne jeg også solgt med 1, 2 eller 3 forsterkere. PC og DAD kommer jeg ikke til å selge. Hvis jeg hadde solgt høytalere og korreksjonsenheten så kunne jeg stått litt friere til å velge mye rart - da er det mye som kunne vært spennede med enten relativt små stuehøytalere som gjorde anlegget noe mer stuevennlig eller prøve litt forksjellig (Med mulighet for aktiv deling og romkorreksjon er det jo ikke vanskelig å få ting til å spille - rett og slett bygge litt erfaring før jeg trår til igjen om et par år...):
    *SF Extrema
    *Orion
    *Harbets, Living Voice, etc
    *ML Summit

Eller begynne å jobbe med ultimate høytalere til det nye lytterommet
    *DYI ala tangen
    *DYI ala OMF (accuton og tungt + dødt kabinett)
    *DYI ala OMF (Manger + egne bass/Sub løsninger)

Har liksom ikke helt bestemt meg. DPene er greie å selge, fordi de greier jeg alltid å få tak igjen. Så lett er det ikke med Overkill høytalerne. Og jeg er jo veldig fornøyd med lyden i dag - og jeg er rimelig sikker på at de løfter seg både 1 og 2 knepp i et dedikert lytterom!

Mvh
    OMF

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn