- Ble medlem
- 28.05.2009
- Antall liker
- 160
Er det noen som har vært på besøk hos både OMF og Pedal, og dermed kan gi en beskrivelse på likheter og ulikheter?
Man trenger ikke gå over bekken etter vann, nei.. ;DOMF skrev:Jeg har! ;D ;D
Anleggene våres låter veldig forskjellig, og man skal ha en meget god nese hvis man skal hevde at de har en felles "Audiolense" signatur.....
Mvh
OMF
Synes at OMF er flink til å sette ord på det, jeg!KW skrev:Dersom de er så forskjellige, hvilket er da nærmest virkeligheten?
Med akkustisk musikk?
Med vokalgjengivelse?
Med "velg sjøl" musikk?
Mvh.KW
Jeg er sikker på at det ikke er den helt store forskjellen på analog og digital deling.OMF skrev:Jeg "tror" ikke det er den helt store forksjellen på analog og digital deling.
Dersom du skulle begynne å savne refleksjoner kan du vel enkelt legge reflektrende plater utenpå igjen? Jeg tror det er smart å lage en konstruksjon som gjør at du kan prøve deg frem med dempingen og fortsatt unngå et eggekartongslott.OMF skrev:I så måte synes jeg det er nærliggende å bruke taket som kjempeabsorbent. Så med mindre noen kan dokumentere at det er fryktelig dumt så planlegger jeg vel med det foreløpig. Vil tro man oppnår ganske god og jevn demping med 24 meter 60cm x 60cm absorbenter i overgangen tak/vegg i tillegg til drøyt 25m2 med 40 cm absorbent i taket.
Bortsett fra romdimensjonene så blir dette noe tilsvarende det jeg har. Med korreksjon på toppen så ble det strålende.OMF skrev:I så måte synes jeg det er nærliggende å bruke taket som kjempeabsorbent. Så med mindre noen kan dokumentere at det er fryktelig dumt så planlegger jeg vel med det foreløpig. Vil tro man oppnår ganske god og jevn demping med 24 meter 60cm x 60cm absorbenter i overgangen tak/vegg i tillegg til drøyt 25m2 med 40 cm absorbent i taket.
Hei! En vanvittig god etterklangstid kan godt være lang Har du f.eks opplevd en orgelkonset i Nidarosdomen? Hehe, her snakker vi ikke om millisekunder Etter en samtale med "The Stig", kombinert med egne erfaringer er jeg overbevist.. Etterkalgstiden betyr svært lite og det er helt andre parametere man bør fokusere på. F.eks å dempe eller reflektere de riktige frekvenspeakene..orso skrev:Det vil gi en vanvittig god etterklangstid i bassen og det vil merkes noe så inn i hampen.
Trekker denne opp igjen selv om det ligger legger frem i tid. Jeg er for det første noe skeptisk til å dekke hele taket i rommet med rockwool. Tror det fort kan bli overdempet i enkelte frekvenser. Tror det holder å dempe området mellom høyttalerne og sitteposisjonen av taket. Da har du også muligheten til å tilføre mer demping om behov, mens det blir mer arbeid å kvitte seg med noe hvis man har overdempet. Mye demping bak lytteposisjon mener jeg ikke er veien å gå som du vil få ved å dekke hele taket.OMF skrev:I så måte synes jeg det er nærliggende å bruke taket som kjempeabsorbent. Så med mindre noen kan dokumentere at det er fryktelig dumt så planlegger jeg vel med det foreløpig. Vil tro man oppnår ganske god og jevn demping med 24 meter 60cm x 60cm absorbenter i overgangen tak/vegg i tillegg til drøyt 25m2 med 40 cm absorbent i taket.
Nidarosdomen har en god etterklangstid for orgel, ja. Men om man har lyst til å høre på musikk med noe raskere flyt enn orgelmusikk er ikke lang etterklangstid særlig morsomt. Etterklangen skal ligge på innspillingen, ikke i rommet. IMHO.John_Harald skrev:Hei! En vanvittig god etterklangstid kan godt være lang Har du f.eks opplevd en orgelkonset i Nidarosdomen? Hehe, her snakker vi ikke om millisekunder Etter en samtale med "The Stig", kombinert med egne erfaringer er jeg overbevist.. Etterkalgstiden betyr svært lite og det er helt andre parametere man bør fokusere på. F.eks å dempe eller reflektere de riktige frekvenspeakene..orso skrev:Det vil gi en vanvittig god etterklangstid i bassen og det vil merkes noe så inn i hampen.
Beklager en liten avsporing. Uansett er Rockwool o.l. effektivt i bassen, serflig med litt luft i mellom til veggen
Uten å heelt vite hva jeg snakker om her, så mistenker jeg at man med et rom fylt med vanlig Rockwool/Glava/skumgummi kan gjøre rommet steindødt i diskant og mellomtone, men fortsatt ha betydelig refleksjon i bassen, særlig dypt. Legger på et spørsmålstegn:?Barbaresco skrev:Jeg laget et kombinert trimrom med kinomulighet i kjelleren. Tenk å trene til Hip-hop-videoer, eller kule ned med en film etterpå før en går i boblebadet ved siden av! Og en tur innom vinkjelleren bortenfor der igjen! En kjeller som er en rockestjerne verdig. For dyrt for meg, men prosjektet grep om seg.
Før taket ble kledd igjen var rommet absolutt steindødt akustisk, med åpen vanlig rockwool over det hele, og to harde murvegger, to trevegger. Tenkte litt på perforerte plater i taket for å balansere dempningen, men gikk dessverre for ferdigmalt panel som dekker alt men har en viss diffusor-virkning. Da ble det på nytt så mye klang i rommet at det måtte til nokså mange plater av rockwool sonar, eller hva de nå enn heter, på veggene. Så med hele taket til disposisjon trenger du ikke tykk eller tung rockwool, bare velg hvor mye du dekker til. Det balanserer du etter hvert, prøv med et luftig stoff rett under platene, mot dryss av fiber, og et spileverk til å holde det. Så kan du dekke til mer hvis det fortsatt er for dødt. Du får ikke for lite dempning på den måten hvis det er åpent nok, men null dersom du kler det helt tett.
Definitivt. Det er den store feilen veldig mange gjør. De pøser på med mange plater med materiale som gjør lite i bassen og resultat blir at det låter dødt og kjedelig. En grei grunnregel i en vanlig stue (som betegnes som lite rom) er: Mye absorpsjon i bassen, litt til mellomtone og diskant og diffusjon hvis avstanden er lang nok (3 bølgelengder). En billig måte å få mye demping i bassen uten og overdempe de høye frekvensene er å bruke membran absorbenter. De som har god råd kan derimot kjøpe en del sånne:totte skrev:Uten å heelt vite hva jeg snakker om her, så mistenker jeg at man med et rom fylt med vanlig Rockwool/Glava/skumgummi kan gjøre rommet steindødt i diskant og mellomtone, men fortsatt ha betydelig refleksjon i bassen, særlig dypt. Legger på et spørsmålstegn:?
Kanskje er dempingen bredspektret når rommet er dekket av åpen Rockwool i vegger og tak, men det går muligens galt når man begynner å dekke med plater for å gjøre rommet mindre dødt. Hypotetisk eksempel:Bx skrev:Nå var vel dette akustikken i et rom før vegg - og takpaneler kom på plass. Tror nok det er ganske bredspektret demping i et rom etter at isolasjonen er plassert og før vegg og takplater er på plass.
Tja.....det er mulig du har skjulte sider Totte - men intuisjonen min svarer nok nei på det spørsmålet.... ;D ;Dtotte skrev:Trenger du en til å kjøre gravemaskinen?
Dette er sjikane og latterliggjøring. Hva ved min person er det som tilsier at jeg ikke skulle være rett mann til å håndtere en gravemaskin. Nuvel, det gratuleres like fullt med at du er i gang.OMF skrev:Tja.....det er mulig du har skjulte sider Totte - men intuisjonen min svarer nok nei på det spørsmålet.... ;D ;Dtotte skrev:Trenger du en til å kjøre gravemaskinen?
Mvh
OMF