R
Rojoh
Gjest
Ingen tvil om hva som er spurv og kanon i anlegget nå. 8)
Mvh. Johan
Mvh. Johan
|
Man kan ikke være sikker, men jeg tror dette ligger hovedsakelig i korreksjonen. Tviler på at det skyldes elektronikken og f.eks mangel på rør. Selv om rør sikkert kan tilføre noe som mange liker og jeg har i grunnen også sansen for rør i preamp delen. Men i og med at jeg følte disse parametrene var på plass med DEQX og Snickers-Is sine justeringen, så går mine tanker til korreksjonen. Anlegget spilte i mine ører mer musikk da. Friskere, mer naturlig og med bedre mikrodynamikk. Selv om det har vært mye tid i mellom, så husker man opplevelsen. Denne gangen syntes jeg det låt bra på mange områder og totalt sett, men fikk ingen hakeslepp opplevelse. Forrige gang, var det lyd i øverste klasse, man ble limt til stolen og jeg gikk hjem enormt imponert. Det var sammen med noen få andre opplevelser det beste jeg hadde hørt med god margin. Selvfølgelig kan dags form og slikt spille inn, men jeg har som sagt hørt det samme med alle anlegg med Audiolense. Om det kan endres på med innstillinger og target kurve eller ikke, vet jeg ikke. Slik jeg har forstått det, så bygger DEQX og Audiolense på ulike korreksjons prinsipper. Mye tyder på at DEQX passer mine preferanser langt bedre.Skal jeg komme med noen små ankepunkter vil nok dette gå på faktorer som dybde i lydbildet og livlighet eller realisme i mikrodetaljer. Det går litt på disse vanskelige, abstrakte faktorene med musikalitet; organisk gjengivelse.
Interessant. Jeg kjører 65000 tapper. Og default filterverdier.score skrev:Flotte amper du har skaffet deg nå OMFHvor mange tapper er det du bruker, og hvor bratte filtere?
Orso: Deqx har vel ettersom jeg husker bare mulighet for 4096 tapper, mens Audiolense har 8192 tapper som minste. Min største ønske er at Audiolense skal komme med færre tapper slik at man ikke behøver å korrigere så mye. Tror ikke Audiolense gjør så mye mer feil enn å korrigere for mye i forhold til hva som er nødvendig. Bruker konstant bare 8096 tapper her hjemme og alle cycles satt til 1, da det er det som gir klart best lyd her hjemme.
Hæ?Peter skrev:UFATTELIG HØYT.
Hæ?Peter skrev:UFATTELIG HØYT
Så vidt jeg kan huske, har du vel ikke vært i Halden heller? ;DOMF skrev:Jeg synes vel selv at mitt oppsett er det mest transparente jeg har hørt. (Da tar jeg forbehold om at det er lenge siden jeg har vært i Mjøstraktene).
Jeg har noen ganger overdempet og har som resultat av det mistet lysten til å lytte til musikk. Jeg er dog litt usikker på om det blir likt de innvendingene jeg har med Audiolense. Noe er nok likt og da tenker jeg på dette at lydbildet blir smalere om mer innesluttet. Spesielt med små høyttalere har jeg også opplevd at noe av livet/dynamikken i musikken forsvinner. Sansynligvis har jeg da overdempet et spesifikt frekvensområdet. Virker som om det er vanskeligere å overdempe når man har større høyttalere som flytter mer luft. Men jeg tror også det er noe annet jeg opplever med korreksjon som jeg ikke kjenner igjen fra overdemping. Det er bare så vanskelig å sette ord på det.Karma skrev:orso: Dine innvendninger mot denne form for elektronisk justering av lydbildet blir vel ikke så veldig annerledes enn om du hadde overdrevet bruken av mer praktiske akustiske tiltak? Alt kan jo overdrives?
Her tror jeg du treffer hodet på spikeren! Skal musikk oppleves naturlig, må en viss grad av naturlige refleksjoner være med. Det vanskelige er å bruke et avansert verktøy som Audiolense på en slik måte at man beholder det gode på bekostning av det dårlige.orso skrev:Jeg tror utfordringen ligger i dette å fjerne det som er uheldig fra rommet, men bevare de positive refleksjonene. Det blir unaturlig dersom man fjerner alt.
Har nok ikke mulighet til å gjøre så veldig mye med plasseringen av ditt og datt. De bærbare absorbentene kan jeg flytte litt rundt, det samme med høytalere og lytteposisjon - men har vel i grunn mer lys til å jobbe meg lengre vekk enn å komme enda nærmere høytalerne.orso skrev:Vel. Jeg skal ikke si mer om Audiolense bortsett fra at jeg til dags dato er uenig i store deler av Bx sin beskrivelse av resultatet.
Har derimot to tips som kan prøves ut hvis det ikke allerede er gjort
1. Flytt høyttalerne nærmere hverandre og lyttestolen tilsvarende frem. Og plasser den ene Helmholtzen i høyre hjørnet om du har den muligheten.
2. Så ville jeg ha flyttet venstre absorbent over til høyre vegg. På venste side hvor det er åpning inn mot andre stuen, er det ingen spesielle plagsomme refleksjoner. Og er tanken å sette opp en vegg, kreves det mye mer enn en absorbent. Noe slikt kanskje:
http://www.rpginc.com/products/variscreen/index.htm
På høyre side er det derimot flere refleksjoner som når lytteposisjon tidlig. Ville ha plassert den der hvor man ser venstre høyttaler i speilet fra sweetpot.
Det er bra du er fornøyd OMF! Jeg skal ikke forsøke å overbevise deg om å velge en annen retning enn du har staket ut, men jeg er ovebevist om at selv om romkorreksjon nok er fremtiden så tror jeg ikke at man entydig kan si at det er bedre eller like bra som vanlige aktustiske tiltak i kombinasjon med god høytaler og lytteposisjon plassering.OMF skrev:Hei!
Det litt "vanskelige" med rominteraksjon er at det er en påvirkning man i liten grad greier å detektere før den er borte. I mange tilfeller så er også påvirkning såpass stor at hvis man fjerner den så låter anlegget veldig anerledes - og kanskje litt uvant. Har man derimot vent seg til en "ufarget" lyd - så merker man feldig fort hvordan rommet påvirker lyden i en negativ retning!
For å svare på spørsmålet ditt - så kan man nok reduserer rominteraksjon litt med høytalerplassering og slikt, men det vil alltid stå igjen en del - eller ganske mye vil jeg tro.
Jeg håper også at folk ikke tror at jeg hevder at man oppnår "perfekt" lyd med romkorreksjon. Mitt opsett har som de fleste andre en haug med svakheter - skal man nevne noen av disse så er det ting som:
- Mangeren vrenger en del og har ikke spesiellt ideell spredning
- Jeg har bare en 12 tommer i trykk-kammer i bunnen. Mere membranareal vil utvilsomt hjelpe.
- Rommet mitt er knapt noe dempet i det hele tatt - og har nok en alt for livlig nedre mellomtone, og jeg har nesten flutter ekko når man klapper.
- Høytalerne er plassert asymetrisk i rommet. Hvor den ene høytalere både får drahjelp i bassen, men også refleksjoner.
Likefullt er jeg godt fornøyd med lyden og prøver hele tiden å finne ut hvorfor ting låter som de gjør - både når jeg er hjemme og på lyttebesøk hos andre. Altså prøve å lære hvordan ulike faktorer (rom, elektronikk, høytalerprinsipp, DRC, akustikk, osv) påvirker lyden. Og pr i dag er jeg overhodet ikke tvil om hvor veien videre går - jeg fortsetter den veien kompasset mitt har pekt en god stund! ;D ;D ;D
Det spiller relativt likt med Crownene....som vanlig har jeg endret et par andre ting i samme slengen, men å bytte ut DPer med Crown i bassene og brokoble til Manger gav nok ikke nevneverdig løft. Det var kanskje ikke så rart heller....3x250W i 8Ohm var nok tilstrekkelig når ingen av elementene er en vanskelig last eller har lav følsomhet. Det er vel ingen av elementene som dipper under 6 Ohm tror jeg. Så det vil være sammenlignbart med å gå fra en 750W forsterker til en på 4000 W på en høytaler som overhodet ikke er vanskelig å drive....
Men jeg er godt fornøyd med å nå ha 4 stereoforsterkere.....da er jeg godt forberedt til å gå over til 4-veis hvis det skulle være aktuelt og jeg har mere krafter hvis jeg skulle ønske å gå for en "tyngre bassløsning".
Mvh
OMF
Crown til bassen ble kjørt i parallell mono som skulle gi motsatt effekt. Den til mellombassen ble kjørt som vanlig stereo.Snickers-is skrev:Det å brokoble forsterkere halverer kontrollen og dobler forvrengningen. Jeg ser derfor liten grunn til at det skulle bidra spesielt positivt.
Har du noen gang forsøkt å plassere hele rekka med diffusorer på høyre sidevegg?
100% enig. Det er derfor jeg har 4 stk HelmHolz, 2 kvadrat med diffusorer, 2 absorbenter jeg henter frem - i tillegg til at jeg trekker høytaleren ut, flytter bordet og plasserer lyttestolen midt i rommet når jeg lytter.Roysen skrev:, men jeg er ovebevist om at selv om romkorreksjon nok er fremtiden så tror jeg ikke at man entydig kan si at det er bedre eller like bra som vanlige aktustiske tiltak i kombinasjon med god høytaler og lytteposisjon plassering.
Det er selvfølgelig 100% forståelig. Har samme problemet selv.OMF skrev:Akustikken er nok helt klart det største problemet jeg har i dag - men stuen er nå en gang stuen.....og jeg har nok strekt strikken langt nok der mtp husfreden!
Jeg tror OMF er inne på hvorfor: 3*250W var tilstrekkelig. Du har vel et større arsenal elementer med passive delefiltre som også krever sitt og får nok ekstra utbytte av langt mer effekt enn OMF. Jeg tror at veien til grenseløs autoritet helt ned er så mye areal og så solide PSUer som mulig, men at nok effekt er nok effekt. Hvor jeg har det fra? tja, si det, men noe skal man tro.Roysen skrev:Spørsmålet om Crownene ble gjort fordi din erfaring overrasker meg litt.
Mvh
Roysen
Aktiv deling til bassen hos meg også, som jeg antar er der effekten har mest å si. Du er imidlertid inne på noe når det gjelder membran areal og PSU tror jeg.totte skrev:Jeg tror OMF er inne på hvorfor: 3*250W var tilstrekkelig. Du har vel et større arsenal elementer med passive delefiltre som også krever sitt og får nok ekstra utbytte av langt mer effekt enn OMF. Jeg tror at veien til grenseløs autoritet helt ned er så mye areal og så solide PSUer som mulig, men at nok effekt er nok effekt. Hvor jeg har det fra? tja, si det, men noe skal man tro.Roysen skrev:Spørsmålet om Crownene ble gjort fordi din erfaring overrasker meg litt.
Mvh
Roysen