Hmm
.igjen litt aktivitiet i tråden min!
Takker spesielt Bx og Snickers for å bruke tid og ressurser på noe som jeg synes er utrolig interessant!
Det er vanskelig å evaluere lyden i andre sine oppsett spesielt hvis man skal prøve å trekke slutninger som går litt utover om man likte lyden eller ikke. Jeg vil tro at de fleste som har lyttet til mitt oppsett vanskelig kan skille hva som bidrar med hva og jeg merker at folk går litt i skyttergravene. Litt tabloid kan man si at rørfolket savner litt rørmagi og lurer på om det ikke hadde spilt bedre med rør i toppen i hvert fall, de som er motstandere av DSP lurer på om det ikke hadde spilt bedre om man hadde gjort litt mindre korreksjon, kabelentusiastene ville nok byttet ut installasjonskablene som høytalerne er kablet opp med
.det eneste som knapt noen har nevnt er rommet. At mange også har hørt oppsettet på 10-15 og kanskje 20dB høyere nivå enn man vanligvis lytter på er også i liten grad nevnt.
Mitt oppsett, med alle de komponentene som bidrar til lyden, er tunet for å møte mine preferanser. Ved å endre høytalerplassering, lytteposisjon og korreksjonskurve så vil jeg tror at dette kan låte veldig veldig forskjellig. Igjen tror jeg kanskje at den signaturen som er vanskeligst å endre er rommets bidrag. Poenget mitt
.Jeg tror ikke det er Audiolense sin signatur dere har hørt dere har hørt mine preferanser. På lik linje med røroppsett spiller med rørlyd fordi eierne ønsker å dra lyden i den retningen mtp på høytalerplassering, rørvalg, osv.
Så hvem er kvalifisert til å uttale seg om hva som er god lyd?
Vel den enkelte er selvsagt kvalifisert til å uttale seg om sine preferanser. Som en konstruktiv tilbakemelding for meg så er dette kun nyttig hvis jeg enten a) har god kjennskap til anlegget til en som gir tilbakemelding eller at vi har en felles referanse (et oppsett vi begge har hørt) eller b) vedkommende greier å beskrive lyden på en slik måte at skjønner hva som menes.
Derimot er det litt mer interessant å diskutere hva som er god lyd litt mer objektivt sett. Og det er her vi begir oss ut i minefeltet. Og det er her jeg i stor grad mener at å sitte hjemme i egen stue og lytte på eget oppsett ikke fører frem. Man må nullstille seg med jevne mellomrom. En slik nullstilling vil i mange tilfeller være å lytte på andre oppsett. Jeg mener også at objektive målinger er en viktig del. Man kan i mine øyne ikke kalle noe for objektivt sett god lyd dersom man ikke har en frekvensrespons, forvrengning og akustikk som er rimelig god.
Så hvem sitter med sannheten om mitt oppsett?
Ubeskjedent så vil jeg hevde at det er meg. Hvorfor det
..jo, fordi det er jeg som har lyttet mest til det. Det er jeg som kjenner bidragene fra de ulike komponentene. Jeg har erfaring fra andre rom og annet utstyr i samme oppsett. Jeg vil vel også hevde at jeg har såpass bred erfaring med å lytte på andre oppsett at jeg har et godt sammenligningsgrunnlag for å evaluere eget oppsett.
Hva synes jeg så om tilbakemeldingene
..
1) Jeg føler nok at tilbakemeldingene er noe mer nyanserte enn de fremstår her og i laugstråden. Jeg har fått langt mer omfattende tilbakemeldinger muntlig enn det som har kommer på nettet. Og jeg føler nok at disse tilbakemeldingene som ofte bruker flere ord og som også blir gitt med litt mer kontekst gir et bilde som jeg kjenner meg mer igjen i.
2) Jeg tror nok (uten at jeg skal lage noe stort nummer ut av det) at tilbakemeldingene på mitt oppsett er mindre snillistiske enn det som kanskje er vanlig på slike hjemmebesøk. Jeg setter pris på det, ønsker en åpen debatt og oppfordrer til det.
3) Som en oppfølger til punkt 2 så tror jeg nok også at mitt oppsett havner litt i skyttegraven av flere grunner. Først og fremst på grunn av romkorreksjon, men også andre forhold som aktiv deling, PC basert avspilling , elektriker kabler, DP forsterkere og mitt uttalte fokus på målinger og specs gjør nok at oppsettet blir noe mer omdiskutert enn andre. Dette resulterer kanskje litt i at man diskuterer posisjoner (et utrykk fra lærebøker i forhandlingsteknikk at man ender opp med å forsvare sin posisjon for eksempel rør er best, digitalt låter syntetisk snarere enn å diskutere saken som er hvordan det låter og hvorfor det låter som det gjør). Hovedgrunnen til at det låter som det gjør hos meg er at jeg vil ha det slik ikke at utstyret ikke evner å presentere lyden på en annen måte.
4) Litt mer generelt så er det også et poeng hvor lang tid man trenger på høre på et oppsett for å få et korrekt inntrykk. Jeg opplever ofte det at spesielt ting som holografi tar lang tid før det etter hvert siger inn. Det er selvsagt lettere å beskrive et oppsett som har tydelig karakter enn oppsett som er mer transparente. Selv om det nok også kan skyldes at folk er litt snillere face-to-face så synes jeg vel også at tilbakemeldingene gjennomgående er mer positive fra de som har lyttet lengre og ikke på lyttekvelder da huset er fullt, og det spilles relativt korte kutt på høyt volum. Dette tror jeg skyldes at gjestelytterne har en koffert som er hardstappet av forventninger, preferanser og tilvenninger fra eget oppsett at man rett og slett trenger litt tid for å venne seg til noe som nok i de fleste tilfeller låter ganske forksjellig. Optimist som jeg er så tolker nok jeg det at det er ganske stor spredning i tilbakemeldingene som at anlegget er ganske nøytralt og at det ikke er en overskyggende farging som alle legger merke til. Tilbakemeldingene blir på en måte en invertert versjon av farging i eget oppsett.
For å oppsummere så er jeg litt skuffet over at andre ikke hører det jeg hører! Og da snakker jeg ikke om dybde, klang, fylde og slike ting som er reellt forskjellig og jeg har en preferanse mot det nakne og tørre. Men at andre ikke opplever det jeg mener er styrken til oppsettet å gjengi det som er på platen. Jeg har aldri hørt et oppsett som i samme grad evner å gjengi opptaksrommet og sounden på plata som mitt eget og det er der jeg finner min største glede med hifi hobbyen å lytte dypt inn i opptaket og drukne i musikken!
Jeg har selvsagt lyst til å dele denne gleden og ikke minst veien frem til den med andre
.og det kommer jeg til å fortsette med!
Fortsatte tilbakemeldinger både på tekniske løsninger, lyden og prinsipper for best mulig lyd er fortsatt særs velkomnne!
Takk for engasjementet så langt! ;D ;D ;D
Mvh
OMF