OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.985
    Antall liker
    13.407
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    han var bare et tilfeldig valgt eksempel for å få fart på debatten ....vi kommuniserer helt knirkefritt på privaten.....litt show må vi unne oss :D
    vi trenger vel ikke være så korrekte hele tiden
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.270
    Antall liker
    6.563
    Jeg har ganske grei oversikt over hvem som har mest ørevoks, og det er hvertfall ikke meg! ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og det blir lyttet til denne kurven i dag.....

    Mvh
    OMF

    Kurve mars 2016.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.594
    Antall liker
    106.817
    Torget vurderinger
    23
    det jeg tenkte på er at folk, og særlig ved stigende alder, har ulik følsomhet for høyere frekvenser, så en spikrak kurve kan låte akkurat passe tiltet for en dauhørt Sluket og piggtråd for meg....:cool:
    Akkurat dette vepsebolet tror jeg jeg holder meg unna, ikke er det noen av oss som har hørt referansen hans heller;)
    Nei, og med den rasshølaktige oppførselen deres så er det ikke sikkert dere får oppfylt den våte drømmen deres heller! :mad: :D
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    det jeg tenkte på er at folk, og særlig ved stigende alder, har ulik følsomhet for høyere frekvenser, så en spikrak kurve kan låte akkurat passe tiltet for en dauhørt Sluket og piggtråd for meg....:cool:
    Akkurat dette vepsebolet tror jeg jeg holder meg unna, ikke er det noen av oss som har hørt referansen hans heller;)
    Nei, og med den rasshølaktige oppførselen deres så er det ikke sikkert dere får oppfylt den våte drømmen deres heller! :mad: :D
    Har stålsatt meg for å måtte leve i uvitenheten. Gjør vondt men......:)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.594
    Antall liker
    106.817
    Torget vurderinger
    23
    Noen drømmer skal bare forbli drømmer, Achtmal.....:cool: uansett hvor vondt det gjør. Og verre skal det bli :rolleyes:
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Har på følelsen av at trøsten jeg har i vente her i kjelleren gjør meg uovervinnelig - så det så:p
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    En liten oppdatering etter helgen...

    Jeg er fortsatt ikke helt klok på dette.....

    Jeg har alltid vært veldig opptatt av et rolig og stødig lydbilde - og søkt lyd som er thight, har sort bakgrunn, ro, presisjon - osv....og i mine yngre dager har jeg brukt mye myk avkobling, kabler med filter, demping, osv.

    Demping av topphornet dro absolutt lyden i den retningen - faktisk såpass mye at det ble litt dødt. Det som unndrer meg litt - er at når jeg kjører ny måling, og ny korreksjon - så låter det fortsatt mye mørkere.....og jeg må reversere ganske mye av knekken i target kurven som jeg lagde for å få litt avstand/dybdre i lydbildet.

    På toppen av det hele har jeg litt rust i systemet (altså småsyk) så jeg har litt dotter i ørene....

    Jeg har også koblet bassene i serie - uten å gjort veldig mye A/B på det. Mitt inntrykk er at det oppfører seg veldig likt.....Så da er i grunn gainstrukturen på plass. Systemet er som sagt helt fritt for sus, og jeg merker ved målinger og slikt at det er mye mindre klikkelyder og slikt....

    Men - det kommer to habile karer på en lytt i kveld - så da finner vi vel ut om jeg har skrudd meg helt bort!

    Mvh
    OMF
    Frekvensresponsmåling og korreksjon fanger vel ikke opp en mekanisk ressonans? Når du demper hornet vil frekvensresponsen forbli upåvirket av dette selv om det lyder meget forskjellig?

    Henger meg ellers på at det er mange faktorer som spiller inn på hvordan frekvensresponsen oppleves. To helt ulike tiltinger i to forskjellige rom og oppsett kan høres tilnærmet like ut.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Frekvensresponsmåling og korreksjon fanger vel ikke opp en mekanisk ressonans? Når du demper hornet vil frekvensresponsen forbli upåvirket av dette selv om det lyder meget forskjellig?

    Henger meg ellers på at det er mange faktorer som spiller inn på hvordan frekvensresponsen oppleves. To helt ulike tiltinger i to forskjellige rom og oppsett kan høres tilnærmet like ut.
    Ja - blir ikke helt klok på hvorfor dette spilte såpass forskjellig. Med ny måling og samme target - så skulle responsen blir ganske lik. Forskjellen er jo selvsagt spredningsmønsteret - hvor et resonant horn sprer i alle retninger, mens et dempet horn sprer slik det skal.

    Men her er jeg heldigvis ganske enkelt skrudd sammen.....demping av hornet, og forsåvidt økt signal støy forhold - er utvilsomt objektivt sett bedre...derfor fortsetter vi som vi stevner...

    Ellers må besøket fra mandag gjerne skrive noen ord om inntrykket - positivt som negativt!

    Mvh
    OMF
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    OMF: Jeg har koblet mine midbasser i serie også. Ingen nevneverdige forskjeller, men har fått gainstruktur på stell. Dvs. slipper nå digital demping.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Da har jeg lagt hornene ut for salg og tenkte jeg skulle skrive et par ord om hvorfor her.

    Det er i all hovedsak størrelsen som byr på litt utfordringer, spesiellt nå som sommeren kommer merker vi det veldig godt med barn som løper inn og ut av døren bak som fører til hagen. Og selv om det er hjul på de - så er det litt styrete å dytte de frem og tilbake hver gang jeg skal lytte litt. Samboeren er ikke spesiellt fornøyd heller! ;-) Så det tar litt stor plass i forhold til hvor liten tid jeg faktisk får lyttet på det.

    Med mine preferanser så synes jeg nok også at lyden også blir litt stor - og har lyst til å jakte etter noe som har enda mer presisjon, pinpointing og mindre artister.
    Også klør det litt etter å prøve noe nytt - og jeg føler vel at om jeg skulle angre meg - så er dette langt på vei hyllvarer - og enkelt å erstatte!

    Akkurat nå så er det vel 2 alternativer som frister:
    *Smale søyler med en eller annen form for AMT og en haug med mellomtoner/ellombasser
    *Manger + en eller annnen form for mellombass

    Mvh
    OMF
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.465
    Antall liker
    2.122
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Har hørt en høyttaler med Manger i midten og 7stk Scan Speak 8" , dipol selvsakt :)
    Det spiller meget bra og blandt de bedre av det jeg har hørt ivertfall. Det finnes bare en av den aktuelle høyttaler, høyttaleren har overlevd andre høyttalere i snart 20 år. Det sier noe om kvalitetene sombor i de.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.933
    Antall liker
    1.113
    de fleste kan jo bare drømme om et lytterom i den størrelsen der, særlig uten åpen kjøkkenløsning eller annet hendelse i :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    de fleste kan jo bare drømme om et lytterom i den størrelsen der, særlig uten åpen kjøkkenløsning eller annet hendelse i :)
    Det er nok litt det som er problemet også...det er ikke et lytterom...det er kjellerstuen som skal benyttes av hele familien....

    Men det har jo ingen stor hast dette....det blir lite hifi om sommeren uansett....

    Jeg har også vurdert å vri anlegget 90 grader, men det frister ikke så mye å flyttte projektor og lerret, også ender vi da opp med sofaen med ryggen mot hagen.

    Også har jeg lyst til å eksperimentere litt mer....

    Mvh
    OMF
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.594
    Antall liker
    106.817
    Torget vurderinger
    23
    Jeg VISSTE det var et snag med det rommet.....:( "flerbruk" smaker alltid av ikke egnet for grusk hifi....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.985
    Antall liker
    13.407
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    min stue er flerbruks uten at det har stoppet meg........
    det gjelder å ty til "alle midler" for å holde fruen fornøyd :cool:
    avledning på høyt nivå.......
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.029
    Antall liker
    10.893
    Sted
    Skien
    Spennende å se hva du velger ved neste kjøp av høyttaler OMF


    Mvh: Espen L
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vet ikke hva jeg ender opp med....må vel i grunn bli kvitt noe av det jeg har først!

    Jeg skal beholde hjørnebassen med SEAS LROY, og jeg beholder Aurora og Hypex NCore.

    Også hadde jeg i grunn lyst til å prøve litt, leke litt, få litt erfaring med andre ting. Så for min del hadde det vært gøy å prøvd QUAD ESL 57/63, SF Extrema, Virgo II, Manger, Magnepan, B&G RD75, topper ala 8x12, Fostex 203 eller hva de heter, +++

    Med romkorreksjon, aktiv deling og en habil bassløsning på plass - så er i grunn spillerommet stort - og det ble kanskje litt låst og stort med en gang. Jeg har tross alt bod rett på utsiden av lytterommet - så det er jo en mulighet for å leke seg litt!

    Også er det litt interessant å forske litt på hva som er viktig. Når det gjelder elektronikk - så har jeg nok bestemt meg for at best spec = best.
    Men høyttalere er litt anerledes....I tillegg til at det er vanskelig å klart avklare hva som er best, så er det er også ting som tyder på at ikke alle avvik er like ille....

    Og når alt kommer til alt - så er jeg mer opptatt av å skape den perfekte illusjon...


    Mvh
    OMF
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.060
    Antall liker
    11.040
    Torget vurderinger
    10
    De mellombassene fra Haglund er ehhhhh litt spennende :rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da er terningen kastet....

    Ny løsning er kontrahert og med litt flaks så er det på plass om en drøy uke.

    Men, det har jo vært såpass styr med disse hornene, at jeg burde vel ha en skikkelig lyttekveld med lauget før jeg bærer det ut i boden! Det er jo ikke slik at de låter helt ille! ;-)

    Har lyst til å etablere en ny tradisjon med lauget etter inspirasjon fra OAS - med sommertreff, med grilling, godt drikke og selvsagt også litt musikk!

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er litt for hektisk om dagen til å arrangere noe stort sommertreff, men nå står første delen av det nye prosjketet i garasjen! Så da haster det litt om noen skulle ha lyst til å høre hornoppsettet før det ryker ut i boden!


    Så hvis noen har lyst til å komme for en lytt på neste torsdag (Altså 26. mai) fra ca 1800 og utover så er dørene åpne!
    Hvis det er noen det skulle passe dårlig for, så er det mulig å stikke innom tidligere uken også!

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Joda, men foreløpig står litt av det i esker i garasjen, mens noe er på vei med DHL.

    Vil tro at jeg kobler opp neste helg....


    Ellers blir det fortsatt 3-veis - som innebærer at jeg har en forsterkerkanal til overs....så lurer litt på å brokoble ett par med NC400. Det synes jo ikke å være så vanskelig å få det til!

    Mvh
    OMF
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.218
    Antall liker
    13.374
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hornlyds gamle fjøler?
    ....pene er de.
    Spennende sak den lille over bassene, har aldri hørt noe sånt. Hvordan er de?

    Og hvordan blir dette sammenlignet med dine gamle lx521?
    Du hadde vel det før horna?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.933
    Antall liker
    1.113
    dette tar ikke linkwitz på noen teknisk viktige parametere iallefall, kanskje utenom kapasitet i øvre midbass. men sikkert morro å teste ;)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Ja, endte opp med HELOB prosjektet! Har alltid hatt sansen for disse AE elementene, også leveres jo høyttalerne med et utallt av cut outs for å teste mye.

    Har fått koblet opp Manger og den spiller godt.
    Sammenlignet med LX521, så spiller det nok først og frmest med mye større tyngde og soliditet (Jeg har jo 4 x LROY i lukket kasse helt i bunn og AE i midbassen). Mens LX521 var nok luftigere og lysere/lettere.

    Syns jo det er litt gøy å teste ting, men det blir litt harelabb på dette....har foreløpig bare koblet opp og spilt et par timer.

    Men har lyst til å teste mer.....

    *Det ligger jo en Mundorf AMT på brukten som frister
    *Hornlyd har jo et par habile JBL mellomtoner
    *Kunne jeg brukt et mindre horn på D2ene mine...

    Mvh
    OMF

    Dette funker sikkert også!


    HELOB.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, da har jeg vel i grunn kjøpt JBL 2119 og Mundorf AMT med Beyma horn!

    Planen er å prøve det sammen AE dipolbassene!

    Det blir forhåpentlig litt mer tid til å teste i løpet av sommeren og utover høsten, men håpet er vel at jeg skal finne ut hva jeg vil....

    Det positive med Audiolense og en haug med HypexNcore - er at deling og frekvensrepsons er på plass med et klikk....og man lyttter direkte på egenskapene til elementene. Ting låter kanskje liker enn man skulle tro, men jeg liker å innbille meg at de viktige forksjellene også kommer tydelige frem!

    Burde vel også prøve å få tak i hornet som er avbildet over JBL 2119 også - for å ha prøvd den varianten også.....

    Mvh
    OMF
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Kult, OMF, de er lekre de HEL-ob'ene.

    Beyma-hornet er kvadratisk; prøv det i "liggende" stilling for JBL Array-style - det skal gi meget god imaging for ego-sweetspot.

    mvh Gisle
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn