OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jada, kommer bilder av det meste.

    Alle elementene er kablet med 2,5mm2 ledning, og alt er loddet på terminalene.
    Hvert tårn er seriekoblet, også er de fire tårnene koblet i parallell til slutt.

    For å minimere byggehøyden er bakplaten felt inn, og limt fast med Tec 7.
    Det er frest ut spor i bakplaten til ventileringskanaler for lufting av polstykket.
    Har også hatt litt lim på magneten slik at element er limt mot bakplaten.

    Når elementene og bakplaten kom på, så begynte de å bli krevende å håndtere.

    Mvh
    OMF

    1.jpg


    2.jpg


    3.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Noen flere bilder.

    Jeg ønsket jo at dette skulle gjøre minst mulig ut av seg i rommet - og ville derfor åpne veggene opp for å spare noen centimeter. Det ble jo selvsagt litt ekstra arbeid med flytting/slissing av trekkerør. og sentralstøvsuger. På bakveggen skulle det jo også gjøres plass til diffusorer. Søylene ble festet til lecaveggen med Sica Foamfix. Det ble utrolig bra - og tårnerne virker veldig stive/døde.

    All kabling til tårnene er trekt i taket, og gjennom veggen til teknisk rom ved siden av hvor forsterkeren står. 2,5mm2 fra hvert tårn er samlet i en koblingsboks, også er det 10mm2 derifra til forsterkeren.
    Jeg har også plassert PC og DAC i teknisk rom. Signalkablene til forsterkerene som står bak på Horna, er også trukket i veggen/taket.

    Det var vel omtrent på denne tiden jeg fikk 2 års oppgraderingsforbud mtp stereo av min bedre halvdel.

    Mvh
    OMF

    1.jpg


    2.jpg


    3.jpg


    4.jpg


    5.jpg


    6.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.985
    Antall liker
    13.407
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Nei men føler det ofres mye i det estetiske med maskinrom, lange kabler etc men respekterer valgene. Ja vilke hatt horn hele veien og liker ikke takhøyden
    Mvh
    Leif
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Nei men føler det ofres mye i det estetiske med maskinrom, lange kabler etc men respekterer valgene. Ja vilke hatt horn hele veien og liker ikke takhøyden
    Mvh
    Leif
    Ikke alle som har kone som deg vettu, og fem meter takhøyde. Selv har jeg heller ingen problemer med å ha alt stashet i synsfeltet, synes egentlig det bare er fint. Lange kabelstrekk tror jeg degraderer fint lite.
    Forøvrig ser dette meget spennende ut og helt klart noe som står på "vil høre" ønskelisten
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei men føler det ofres mye i det estetiske med maskinrom, lange kabler etc men respekterer valgene. Ja vilke hatt horn hele veien og liker ikke takhøyden
    Mvh
    Leif
    Nå er ikke kablene blitt noe lengre enn det jeg hadde før, men de går i taket i stedenfor på gulvet.

    Signalkabelen til horna er vel 10 eller 12 meter om jeg ikke husker feil, og balansert. Det er helt uproblematisk. Tilhørende høyttalerkabler er under 1 meter.
    Til DBA er det motsatt - der er signalkabelen under 1 meter, og det er 10-12 meter med høyttalerkabel - på 10mm2.

    Takhøyden er gitt siden dette er en underetasje, og har ikke blitt endret i noen av mine krumspring. Jeg tok i noen centimeter ekstra når jeg bygde, så den er vel faktisk 244cm - i tillegg er det heldekkende platetak av eccophonplater.

    Ellers synes jeg det allerede låter riktig så bra - selv om jeg faktisk er usikker på om delay på DBA ampen er koblet inn eller ikke.

    Også dukket det opp en gammel kjenning i anlegget igjen også...føler det ble litt bedre også.

    Du får ta deg en tur til Bergen Leif....du hadde jo maskinrom i gamle dager du også! ;-)

    Mvh
    OMF
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.985
    Antall liker
    13.407
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg er jo i Bergen hos slekta noen ganger i året...sist plukket jeg opp en A80 i en ungdomsklubb/studio i sentrum
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Noen flere bilder...
    Må ta en runde til med vaskekluten ser jeg.

    Kjøpte meg senkesett til midbasshorna også - så nå er de noen centimer nærmere gulvet.

    Mvh
    OMF

    1.jpg


    2.jpg


    3.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Dette var tøft. Drøyt mange L26ROY'er her. Det ble jul hos SEAS i år også....
    Jeg trodde jeg var tøffere enn toget sjøl, men jeg har bare åtte elementer.... :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.162
    Antall liker
    1.635
    Torget vurderinger
    1
    Spennende bassløsning! Regner med at du vil få dette til å spille svært bra. Du har jo mulighet for omfattende tilpasning på forsterkeren (har samme selv), så alt ligger vel til rette for stadig bedre resultat?

    Ulempen med slike omfattende installasjoner er selvfølgelig at man ikke får testet det ut før man har bygd om hele huset..
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da har jeg ryddet litt - så da kan det bli bilder av hele oppsettet.

    Mvh
    OMF

    1.jpg


    2.jpg


    3.jpg


    4.jpg


    5.jpg


    6.jpg
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Så sykt fett. Tror jommen jeg må komme innom for en ny lytt, hvis jeg får lov!
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Tøft oppsett!

    For en som ikke har greie på DBA men er litt nysgjerrig... er kassene korrekt satt opp iforhold til sidevegger? Trodde symmetri og avstand til sidevegg var en av de viktige faktorene?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tøft oppsett!

    For en som ikke har greie på DBA men er litt nysgjerrig... er kassene korrekt satt opp iforhold til sidevegger? Trodde symmetri og avstand til sidevegg var en av de viktige faktorene?
    Det er et godt spørsmål. Oppsettet er jo ikke helt symmetrisk, jeg har jo måtte forholde meg til dører og vinduer. Fra vindusiden er det ganske nærme optimal fordeling, mens siste søyle mot andre vegg er for nærme. I vertikalplanet er det bra.

    Gleder meg til å komme i gang med måling - så får vi se....

    mvh
    OMF
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.594
    Antall liker
    106.817
    Torget vurderinger
    23
    Vi ventet lenge på det nye rommet OMF, men det var jaggu verdt ventingen så det holder! Uhyre strøkent og gjennomført. SlukApprobert med laud!!
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF
    T

    tommykh

    Gjest
    En anstendig jobb du har lagt ned her, jeg håper det gir deg tilsvarende uttelling, og litt til.
    Merker du noe forbedring på akustikken i rommet etter du fikk opp diffusorer, både med og uten avspilling av musikk?
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En anstendig jobb du har lagt ned her, jeg håper det gir deg tilsvarende uttelling, og litt til.
    Merker du noe forbedring på akustikken i rommet etter du fikk opp diffusorer, både med og uten avspilling av musikk?
    Med musikk, så tåler rommet nå mye mer energi i mellomtonene og lyden er mye mer uanstrengt og "laidback".

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Så pent ut!

    Hvilke diffusorer er disse hvite?
    De er grå -samme som veggen.

    Det er en stk Modfractal, 3 stk GIK Acoustic - også er de to små på andre siden av døren DIY.

    Mvh
    OMF
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.397
    Gratulerer med et fantastisk anlegg, omf!
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Meget stilig OM. Gleder meg til å få en lytt på dette. Regner med du sender en invitasjon når alt er klart:cool:

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    De er grå -samme som veggen.

    Det er en stk Modfractal, 3 stk GIK Acoustic - også er de to små på andre siden av døren DIY.

    Mvh
    OMF
    Skjønner. Det å kombinere ulike diffusorer er i utgangspunktet ikke helt ideelt. Det kan føre til mer kaotisk spredning framfor jevn diffusjon. Men er neppe noe stort problem heller når det er litt avstand mellom de.

    Så meget pent med å kombinere ulike finisher.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    De er grå -samme som veggen.

    Det er en stk Modfractal, 3 stk GIK Acoustic - også er de to små på andre siden av døren DIY.

    Mvh
    OMF
    Skjønner. Det å kombinere ulike diffusorer er i utgangspunktet ikke helt ideelt. Det kan føre til mer kaotisk spredning framfor jevn diffusjon. Men er neppe noe stort problem heller når det er litt avstand mellom de.

    Så meget pent med å kombinere ulike finisher.
    Mener du at det hadde vært bedre å ha slett vegg der de 3 GIK er...?

    Mvh
    OMF
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det tror jeg ikke. Det man eventuelt taper av diffusjon (man får lobing), må veies opp mot bare refleksjoner fra en naken vegg. Og da er jeg nesten 100% sikker på at førstnevnte er bedre. Men det aller beste er å bruke samme diffusorer hele veien og bygget opp slik de unngår periodisk effekt. RPG sine Modffractal har dette innebygget, slik at de kan settes sammen i store antall uten at det er noe problem.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Joda, det skjønner jeg også. Men da hadde regningen blitt på 50k bare for diffusorene.

    Ellers er diffusorene ikke festet med Foamfix - så de er enkle å bytte ut om muligheten skulle by seg! Så en langsiktig plan er kanskje å få bare Modfractal i Eik...det blir utvilsomt både bedre og penere!


    Mvh
    OMF
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er dessverre kostbart med produksjon av slike diffusorer. Har nylig sjekket prisen for produksjon i Norge. Og selv med et mindre mellomledd og ikke spesielt høy avanse, så endte jeg opp med litt høyere utsalgspris enn utsalgsprisen for RPG sine. Spesielt er det kostbart å finere de minste brønnene, det krever spesialverktøy.

    Man måtte hatt storproduksjon i et lavkostland dersom man skulle kunne redusert prisene vesentlig.
     
    T

    tommykh

    Gjest
    Det er dessverre kostbart med produksjon av slike diffusorer. Har nylig sjekket prisen for produksjon i Norge. Og selv med et mindre mellomledd og ikke spesielt høy avanse, så endte jeg opp med litt høyere utsalgspris enn utsalgsprisen for RPG sine. Spesielt er det kostbart å finere de minste brønnene, det krever spesialverktøy.

    Man måtte hatt storproduksjon i et lavkostland dersom man skulle kunne redusert prisene vesentlig.
    Et tips:
    3D printing vil jeg tro er veien å gå på slikt. Det er garantert noen som driver med 3d printing her på berget, som kunnet fikset dette.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En liten oppdatering...

    Har ikke fått testet så veldig mye...men har prøvd litt justering på delay/gain i DBA systemet.

    Legger ved et par bilder som vel er det beste jeg har fått til så langt. Da er delay 23ms, og samme gain foran og bak.

    På den ene siden så er det jo veldig bra med en frekvensrespons innenfor +/-5dB fra 20 til 100Hz. Men jeg synes det er lite effekt av ulike justeringer når jeg måler - noe som tyder på at ting ikke her helt på plass.
    *Hvordan kan jeg på en god måte teste at alle elementene spiller i fase?
    *Hvordan tester jeg at bakre rekke faktisk spiller i motfase?
    *Hvordan tester jeg at faktisk delay er det som blir stilt inn på amp..?

    Ellers spiller heldigvis systemet bedre enn noen gang.....lyden er åpnere, friskere og mer løssluppen og uanstrengt....


    Mvh
    OMF
    13 des frevens.jpg


    13 des waterfall.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.125
    Antall liker
    20.487
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bruk feks impulse grafen og mål kun subbene. Da vil du kunne se om subbene er positivt eller negativt laddet.

    En annen måte er å bruke 9v batteri og se om alle elementene slår samme vei. Noe de skal gjøre på samme vegg. Og motsatt på den andre veggen.

    Hold da pluss kabelen på pluss Polen på batteriet. Ta rask kontakt med minus kabelen til minuspolen elementene skal da flytte seg ut. Da er de i fase 0. Flytter de seg inn er fasen snudd 180grader.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    hva er timeren til?
    Det er en effektmåler til VVB.

    Satte opp et varmesystem med 2 x L/V varmpumper, forvarming av tappevann og litt slikt. Så målte jeg effektuttak fra nettet på hver varmepumpe og VVB, samt hadde energimålere på leverte effekt fra varmepumpene og uttak på gulvvarme - alt plottet regelmessig inn i et excelark for å finne reell COP og hvor stor del av varmtvannsforbruket jeg greide å få via varmepumpene. (Jeg koblet opp en "lunkent" vann kurs - som forvarmer vannet til kaldvannskranen i dusj/badekar til ca 20 grader)

    Mvh
    OMF
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn