Kan du for interessens skyld sette målemicen midt i rommet og kjøre frekvenssveip 10-100Hz på hhv. bak og frontkanal og så presentere de to målingene med impulsvisning (skalere målingene slik at det er mulig å lese størrelsen på evt. avvik)?
Glassvinduer kan ha en grunnressonans fra 15hz, så det kan godt være du har rett.Hei!
Det er ganske store vinduer (3x120x150) med lydglass (det er brukt tykkere glass en normale vinduer).
Basskassene er limt på lecaveggen med foamfix.
Slettet alle målingene etter dagens økt, men skal ta det med ved neste korsvei.
mvh
OMF
Kan du ikke lage verdens første viskoelastiske sprosser? Noen hvitlakkerte alu profiler limt på glasset med 3M VHB tape f.eks.![]()
Tror ikke vi skal tolke så veldig mye ut av det. Med tre vinduer som står å synger i et halvt sekund, så vil det bli veldig mye bølger i rommet, og mikrofonene står jo et annet sted...Topp. Hvis du ser på forløpet på decayet på den rosa ikke det helt jevnt, men at den lager en bump etter litt tid. Det være målefeil eller et tramp eller annet, men kan det være vinduenes ressonans som trer ut av en romressonans vi ser?
Noen som helst mulighet for å fjerne noe man har montert med denne...?Kan du ikke lage verdens første viskoelastiske sprosser? Noen hvitlakkerte alu profiler limt på glasset med 3M VHB tape f.eks.![]()
Denne er gjennomsiktig og enda sterkere: Hot Clear Strong Tape | Relekta
Absolutt. Tolkningen var bare for å indikere at problemet med selve peaken sannsynligvis ikke har noe med vinduene å gjøre selv om de synger.Tror ikke vi skal tolke så veldig mye ut av det. Med tre vinduer som står å synger i et halvt sekund, så vil det bli veldig mye bølger i rommet, og mikrofonene står jo et annet sted...Topp. Hvis du ser på forløpet på decayet på den rosa ikke det helt jevnt, men at den lager en bump etter litt tid. Det være målefeil eller et tramp eller annet, men kan det være vinduenes ressonans som trer ut av en romressonans vi ser?
Mvh
OMF
HahaNå greide jeg nok ikke å engasjere samboeren og huset tenåringsdatter så veldig i dette prosjektet...
...Noen som helst mulighet for å fjerne noe man har montert med denne...?Kan du ikke lage verdens første viskoelastiske sprosser? Noen hvitlakkerte alu profiler limt på glasset med 3M VHB tape f.eks.![]()
Kan fjerne fra vinduer ja, sitrusrens, vindusskrape og masse tålmodighet
Og mens jeg har deg her...er det noe som løser opp Tec7 hvis man har fått en flekk man ønsker å fjerne...?
Tja. Spett?
Mvh
OMF
...Noen som helst mulighet for å fjerne noe man har montert med denne...?Kan du ikke lage verdens første viskoelastiske sprosser? Noen hvitlakkerte alu profiler limt på glasset med 3M VHB tape f.eks.![]()
Kan fjerne fra vinduer ja, sitrusrens, vindusskrape og masse tålmodighet
Og mens jeg har deg her...er det noe som løser opp Tec7 hvis man har fått en flekk man ønsker å fjerne...?
Tja. Spett?
Mvh
OMF
Det nye nå er el-tidsmaskiner. Da slipper en bompenger og kan ta kollektivfeltet!Problemet er å finne nok spektralsteiner til å komme seg fram til riktig tidspunkt.
Ingen skal si at du ikke gjør dette nøye. Veldig spennende å følge med.2) Frekvensavvikene er håndterbare, men krever tid. Her bør jo vinduene også fikses før dette blir helt bra. I første omgang så går jeg til innkjøp av en Behringer DEQ2496. Da kan jeg feks lage en rett/fallende target - og bruke Auto EQ funksjonen - først på frontvegg, deretter på bakvegg. Det blir sikkert litt trøbbel med det også - siden jeg kun har et målepunkt, og bølgefrontene ikke er lik på tvers av rommet. Men det er verdt et forsøk. På sikt er det jo heller ikke umulig å kjøre egen amp og EQ på hver enkelt av baksøylene.
Veldig artig Bx! Når du først er inne på DBA sporet så er kanskje implementering av multiple subber ala Gedde like om hjørnet også?Jeg leker med tanken på å implementere DBA i Audiolense. Foreløpig er jeg usikker på hvordan det bør gjøres. Så nå kommer jeg til å følge ekstra godt med her...
Nå bruker jeg nok foreløpig mer tid på å skrive om hva jeg driver med på sentralen, enn jeg faktisk bruker til knoting.Ingen skal si at du ikke gjør dette nøye. Veldig spennende å følge med.2) Frekvensavvikene er håndterbare, men krever tid. Her bør jo vinduene også fikses før dette blir helt bra. I første omgang så går jeg til innkjøp av en Behringer DEQ2496. Da kan jeg feks lage en rett/fallende target - og bruke Auto EQ funksjonen - først på frontvegg, deretter på bakvegg. Det blir sikkert litt trøbbel med det også - siden jeg kun har et målepunkt, og bølgefrontene ikke er lik på tvers av rommet. Men det er verdt et forsøk. På sikt er det jo heller ikke umulig å kjøre egen amp og EQ på hver enkelt av baksøylene.
Når det gjelder frekvenslinjarisering av front og bakvegg før systemet settes opp til å spille som DBA system har jeg begrenset tro på. Frekvensmåling i bassområdet innebærer sampling av reflekterte bølger. Og det er jo nettopp reflekesjon DBA systemet skal bidra til å redusere. Så om du da frekvenslinjariserer front og bakvegg i ett punkt separat så er jeg redd du ikke oppnår det du er ute etter.
Poenget mitt er at det er nærmest umulig å oppnå god målenøyaktighet på direktelyden i de lave frekvensene i små rom - iallfall med tradisjonelle metoderNå bruker jeg nok foreløpig mer tid på å skrive om hva jeg driver med på sentralen, enn jeg faktisk bruker til knoting.
Det er klart det er en utfordring å justere "direktelyden" all den tid utstyret står i kjelleren og rommet uansett blir med på lasset.
Jeg tror jeg får en bedre kanselleringseffekt ved å justere EQ på begge array. Og det er direktelyden som skal korrigeres. Jeg har noen ulike approacher i bakhodet:
*Første bruke autoEQ mot flatt target i DEQ2496 (Kan man justere gating her mon tro)
*Bruke REW - trekke ned alle grafisk EQ 10 dB, og justere bakveggen opp gradvis til den posisjoneen hvor vannfallet gir kortest etterklang.
Mvh
OMF
Ja - vi får prøve da....sikkert ikke dumt.Jeg har ikke helt fulgt med i timen, du driver hele bassrökla med én Itech med integrert DSP? En side pr. kanal i mono?
Da er jeg enig med siste taler og tror du er bedre tjent med den innebygde DSPen i stedet for å introdusere atter en komponent.
Ligger tutorials her:
Crown Audio - Video Tutorials
Og sikkert en del på youtube også
Tror ikke annet enn at du tar Audio Architect på strak arm hvis du tar deg tid til å sette deg inn i sakene.
Dette virker nok litt mer komplisert enn det det faktisk er.Bruker ikke du JRiver som avspilling? Er det ikke enklest å gjøre all DSP i JRiver?![]()
Da tenker du berøringsfare...? Merker jo at disse Truextent mebranene trolig ikke tåler så veldig mye barnefingre...., men hvis man ser bort fra slike trivialiteteer....har det noe for seg lydmessig å gjøre noe..?forsiktig uten bakdeksel!