Enig Bx, men helt galt synes jeg ikke det ser ut. Jeg stusser litt på frekvensresponsen med peak rundt 38Hz. Her mistenker jeg at optimalisering av delay og kanskje nivå på bakkanalen kan rydde opp. Rundt 20Hz ser ut som en mekanisk resonans i og med suck out og påfølgende ringing. I så tilfelle er det lite DBA kan gjøre med det problemet. Pga usymetri i oppsettet kan det bli utfordrende å få flat/lineær respons i øvre del av frekvensområdet (over 50/60 Hz vil jeg tippe). Men med litt tweaking med eq, delay og nivå burde det allikevel kunne bli litt bedre.OMF,
Jeg tror du har potensial til å få et mye bedre vannfallsdiagram når du får optimalisert forholdet mellom front og bak i bass-systemet. Målingen din ser ikke helt dba-aktig ut. Det må være mer å gå på her...
Du skal ikke uten videre fraskrive bassystemets bidrag ift å skape luft og størrelse. En av mine store aha-opplevelser var nettopp på dette området.Dette - og at lyden er mye mer uanstrengt/avslappet/lettflytende og at holografien nå har fått mer riktig størrelse og luft mellom utøverne skyldes nok i hovedsak behandling av bakvegg og siderefleskjoner og kanskje litt den nye DACen.....
Mvh
OMF
Optimalisering av samspillet mellom frontvegg og bakvegg er vel så viktig som en pip rak frekvensrespons. Audiolense ville jeg holdt utenfor inntil jeg var rimelig trygg på at greiene var best mulig innstilt og jeg fikk litt lytteerfaring uten. Ikke for at Audiolense ikke er bra, men da får du bedre fealing med hvor langt du kan strekke strikken. Antar forresten du kjører Audiolense med mono bassystemet?Hvis jeg i filterdesigneren i Audiolense setter 2 meter som limit på korreksjon - så er responsen helt uten topper/daler.
Vi skal en tur til Østlanded i romjulen, så det er vel bare fredag som foreløpig er åpen. Det kan godt være en mulig da for en spontan lytt, men det er også en del besøk/middager og slikt som ikke er spikret, så vil ikke forplikte meg ennå...Er ikke helt enig at det bør jekkes ned noen her. Her er de mer passende med en klapp på skulderen for meget bra gjennomført. Hvordan ser det ut i romjula for din del? Er på Fjellet i perioden og skiføre er så som så - foreløpig i hvert fall. Ikke umulig at jeg kjeder meg så mye at jeg kan slenge meg på en liten biltur.
Tor
Nå blir hele DBA greia styrt i Crown foreløpig. Den har 2 kanaler, og "onboard DSP" med mulighet for delay og fasedreiing.Optimalisering av samspillet mellom frontvegg og bakvegg er vel så viktig som en pip rak frekvensrespons. Audiolense ville jeg holdt utenfor inntil jeg var rimelig trygg på at greiene var best mulig innstilt og jeg fikk litt lytteerfaring uten. Ikke for at Audiolense ikke er bra, men da får du bedre fealing med hvor langt du kan strekke strikken. Antar forresten du kjører Audiolense med mono bassystemet?Hvis jeg i filterdesigneren i Audiolense setter 2 meter som limit på korreksjon - så er responsen helt uten topper/daler.
Kan ikke dette være en stående bølge mellom front og bakvegg. Den avstanden er ca 8,1 meter - som er omtrent akkurat en halv bølgelengde...?Rundt 20Hz ser ut som en mekanisk resonans i og med suck out og påfølgende ringing. I så tilfelle er det lite DBA kan gjøre med det problemet.
Du er selvsagt velkommen!Flytter hjemover til Bergen til sommeren. Kommer helt sikkert til å skrape på døren med en PM og håpe på audiens
Det er mange ting som kanskje burde vært prøvd. Dirac har foreløpig gått under radaren her, men har planer om å sette opp en konfigurasjon i Audiolense med deling, delay og EQ - uten FIR filter som test.Jeg er allerede tent på å komme på en ny visitt, OMF. Likte det jo veldig godt sist, og hvis det er enda bedre nå... Gleder meg allerede Hadde vært gøy hvis det går an å høre både med og uten romkorreksjon feks? Og evt med et par ulike tidsvinduer i korreksjonen, osv.
Og en annen ting: har du vurdert å laste ned prøveversjonen av dirac live, og se hvordan det er sammenliknet med audiolense?
Visste ikke at vi har jobbet i samme rederi. Noen kom seg ut i tide, og andre har grodd fast Har forresten bodd på Bønes tidligere, så jeg burde klare å finne frem uten å gå meg bortDu er selvsagt velkommen!Flytter hjemover til Bergen til sommeren. Kommer helt sikkert til å skrape på døren med en PM og håpe på audiens
Du har jo også noen solide referanser, og vi har en del fellespunkter på musikksmak også.
Har jeg forstått riktig - så har vi vel også jobbet i samme rederi, selv om jeg mønstret av for 10 år siden!
Mvh
OMF
Det fine med JRiver som avspiller, er at man kan sette opp så mange profiler man vil - så kan man sitte med IPAden som fjernkontrol og spille gjennom hver av dem, og et bytte tar faktisk ikke mer en 3-5 sekunder. Synes det er litt gøy med et slikt prosjekt - har i grunn ikke lyst til å si noe om hva de ulike profilene kan være - nettopp for at lytterne skal være helt uhildet.Veldig spennende ide, OMF! Jeg er med! Det må imidlertid bli litt senere... Neste uke er jeg borte nemlig. Men uka etter bør gå.
Jeg tror dog at det er en viss sjanse for at blindtest-resultatene mine ikke vil bli konsistente - dvs at jeg ikke hører nøyaktig det samme fra gang til gang på de samme profilene. Jeg er enig i noe av den subjektivistiske kritikken som har blitt reist mot blindtester nemlig - at de i blant kan maskere objektive forskjeller. Likevel er det veldig verdifullt som en "honesty test", og hvis en blindtest skulle bekrefte de inntrykkene du har, er det jo et veldig godt argument. Så I'm in
Var ikke du i marinen, jeg gikk Sjøkrigsskolen i 97-00 og var i ubåtvåpenenet frem til 2006.Visste ikke at vi har jobbet i samme rederi. Noen kom seg ut i tide, og andre har grodd fast Har forresten bodd på Bønes tidligere, så jeg burde klare å finne frem uten å gå meg bort
Gikk KS2 på SKSK i 97-99. Liten verdenVar ikke du i marinen, jeg gikk Sjøkrigsskolen i 97-00 og var i ubåtvåpenenet frem til 2006.Visste ikke at vi har jobbet i samme rederi. Noen kom seg ut i tide, og andre har grodd fast Har forresten bodd på Bønes tidligere, så jeg burde klare å finne frem uten å gå meg bort
Mvh
OMF
Lett, du setter inn skikkelige vinduer som ikke vibrerer.Ny runde med litt matnyttig arbeid!
Har fått koblet opp loopback på interfacen, slik at jeg kunne kjøre målinger med tidsreferanse.
Plasserte målemicen ca 60 cm foran en av baksølylene, og justerte til jeg fikk likt delay fra forre og bakre array.
Også gjorde jeg en del målinger til....
Det jeg synes er vanskelig er at det er lite konsistens i målingene, men når jeg gav meg i dag - så er sluttresultat som under.
På vannfallet - så ser man tydelig at det er en resonans ved 18,5Hz, som dukker opp igjen på 37Hz og på 55Hz.
Jeg spilte da av 18,5Hz med tonegeneratoren, og det er vinduene som blafrer.....så hvordan får vi dempet de store vinduene....?
Mvh
OMF
Vis vedlegget 418848
Vis vedlegget 418849
Hehe... flere fra samme rederi her. 1992-2003 i hovedsak MTB våpenet og Havarivernskolen.Var ikke du i marinen, jeg gikk Sjøkrigsskolen i 97-00 og var i ubåtvåpenenet frem til 2006.Visste ikke at vi har jobbet i samme rederi. Noen kom seg ut i tide, og andre har grodd fast Har forresten bodd på Bønes tidligere, så jeg burde klare å finne frem uten å gå meg bort
Mvh
OMF
Ja - målingene avviker en del fra "ideell teori"...........