OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.594
    Antall liker
    106.817
    Torget vurderinger
    23
    Ehh...:rolleyes: Kan vi ikke snakke om noe annet?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.386
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer! Svært gjennomført oppsett.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.397
    OMF,

    Jeg tror du har potensial til å få et mye bedre vannfallsdiagram når du får optimalisert forholdet mellom front og bak i bass-systemet. Målingen din ser ikke helt dba-aktig ut. Det må være mer å gå på her...
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.735
    Antall liker
    3.955
    Torget vurderinger
    96
    Fine de to diy diffusorene i hjørnet :rolleyes: Må være herlig med så mye plass!
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    OMF,

    Jeg tror du har potensial til å få et mye bedre vannfallsdiagram når du får optimalisert forholdet mellom front og bak i bass-systemet. Målingen din ser ikke helt dba-aktig ut. Det må være mer å gå på her...
    Enig Bx, men helt galt synes jeg ikke det ser ut. Jeg stusser litt på frekvensresponsen med peak rundt 38Hz. Her mistenker jeg at optimalisering av delay og kanskje nivå på bakkanalen kan rydde opp. Rundt 20Hz ser ut som en mekanisk resonans i og med suck out og påfølgende ringing. I så tilfelle er det lite DBA kan gjøre med det problemet. Pga usymetri i oppsettet kan det bli utfordrende å få flat/lineær respons i øvre del av frekvensområdet (over 50/60 Hz vil jeg tippe). Men med litt tweaking med eq, delay og nivå burde det allikevel kunne bli litt bedre.

    Men, før en starter tuningen bør en ta en sjekk på at alt er koblet riktig, at alle element spiller med samme absolutt fase. Hver justering av delay, nivå og eq punkt verifiseres med måling. Jeg ville også tatt målinger med flere sveip for å undertrykke evt. støy fra omgivelsene. Antallet sveip OMF, setter du i dialogen som kommer opp når du skal kjøre en måling.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Takk for innspill!

    Det er åpenbart et langt stykke å gå her, men jeg har havnet i den situasjonene at det allerede nå spiller jævlig bra. Og siden vi pusset opp hele november, og det nå er julefokus...så skjer det nok ikke all verden på den fronten.

    Hvis jeg i filterdesigneren i Audiolense setter 2 meter som limit på korreksjon - så er responsen helt uten topper/daler.
    Tipset om delay/Fase som Tytte kom med i den andre tråden skal jeg også få til.

    Men...jeg synes altså at det virkelig spiller godt nå - og for første gang siden jeg koblet ned Overkill oppsettet - så sitter jeg ikke med en følelse av at noe mangler eller har spilt bedre før. Jeg synes faktisk at jeg har fått et stort løft på holografi, presisjon, oppløsning og ikke minst at lyden er mye mer uanstrengt.

    Bassen er også mye bedre - men der jobber jeg litt med å finne riktig target. Det er en enorm kapasitet, så kommer nok til å bruke litt tid på å finne riktig balanse for å å ha tyngde, feithet, punch uten at det det blir basstundt og uten at det grumser til opppover. Å jo mer jeg greier å drepe av etterklangen - jo lettere blir det nok å få til dette. Har havnet i et eksistensiellt dilemma også...har aldri vært glad i veldig basstung lyd - kan jeg ha et så stort bassystem uten å ha basstung lyd..?

    Er såpass fornøyd nå at jeg burde vel snart få en second-opinion for å jekke meg litt ned igjen....

    Mvh
    OMF
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du ser vekk ifra oppgraderingen på bassfronten, hvordan synes du forbedringen er oppover i frekvens med diffusjon på bakvegg?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Siden jeg som vanlig - har gjort noen flere ting samtidig - så er det ikke alltid lett å skille de fra hverandre.

    Men det jeg synes bidrar mest til bedre lyd pr nå - er at lyden ikke er så rett i trynet, men har plassert seg lengre bak på scenen. Jeg kan også øken nivået i mellomtonen (altså redusere knekken i target kurven) som også gir mer "live lyd" - uten at det blir for store vokaler og "rett i trynet lyd". Dette - og at lyden er mye mer uanstrengt/avslappet/lettflytende og at holografien nå har fått mer riktig størrelse og luft mellom utøverne skyldes nok i hovedsak behandling av bakvegg og siderefleskjoner og kanskje litt den nye DACen.....

    Mvh
    OMF
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Er ikke helt enig at det bør jekkes ned noen her. Her er de mer passende med en klapp på skulderen for meget bra gjennomført. Hvordan ser det ut i romjula for din del? Er på Fjellet i perioden og skiføre er så som så - foreløpig i hvert fall. Ikke umulig at jeg kjeder meg så mye at jeg kan slenge meg på en liten biltur.

    Tor
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Dette - og at lyden er mye mer uanstrengt/avslappet/lettflytende og at holografien nå har fått mer riktig størrelse og luft mellom utøverne skyldes nok i hovedsak behandling av bakvegg og siderefleskjoner og kanskje litt den nye DACen.....

    Mvh
    OMF
    Du skal ikke uten videre fraskrive bassystemets bidrag ift å skape luft og størrelse. En av mine store aha-opplevelser var nettopp på dette området.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg i filterdesigneren i Audiolense setter 2 meter som limit på korreksjon - så er responsen helt uten topper/daler.
    Optimalisering av samspillet mellom frontvegg og bakvegg er vel så viktig som en pip rak frekvensrespons. Audiolense ville jeg holdt utenfor inntil jeg var rimelig trygg på at greiene var best mulig innstilt og jeg fikk litt lytteerfaring uten. Ikke for at Audiolense ikke er bra, men da får du bedre fealing med hvor langt du kan strekke strikken. Antar forresten du kjører Audiolense med mono bassystemet?
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.562
    Antall liker
    4.551
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer så mye, meget lekkert!

    Mvh.
    SAL
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er ikke helt enig at det bør jekkes ned noen her. Her er de mer passende med en klapp på skulderen for meget bra gjennomført. Hvordan ser det ut i romjula for din del? Er på Fjellet i perioden og skiføre er så som så - foreløpig i hvert fall. Ikke umulig at jeg kjeder meg så mye at jeg kan slenge meg på en liten biltur.

    Tor
    Vi skal en tur til Østlanded i romjulen, så det er vel bare fredag som foreløpig er åpen. Det kan godt være en mulig da for en spontan lytt, men det er også en del besøk/middager og slikt som ikke er spikret, så vil ikke forplikte meg ennå...

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis jeg i filterdesigneren i Audiolense setter 2 meter som limit på korreksjon - så er responsen helt uten topper/daler.
    Optimalisering av samspillet mellom frontvegg og bakvegg er vel så viktig som en pip rak frekvensrespons. Audiolense ville jeg holdt utenfor inntil jeg var rimelig trygg på at greiene var best mulig innstilt og jeg fikk litt lytteerfaring uten. Ikke for at Audiolense ikke er bra, men da får du bedre fealing med hvor langt du kan strekke strikken. Antar forresten du kjører Audiolense med mono bassystemet?
    Nå blir hele DBA greia styrt i Crown foreløpig. Den har 2 kanaler, og "onboard DSP" med mulighet for delay og fasedreiing.
    Så slik jeg gjør det nå - så bruker jeg REW direkte på Crown for jsutering og måling av DBA - også bruker jeg Audioplense til deling og "global" DSP. Kjører Audiolense i mono ja.

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Godt nytt år alle sammen!

    Ser det er mange som funderer litt rundt HFS og diskusjonene her, egne forsetter og tanker rundt veien videre. Det har også jeg gjort, og skal prøve å være rundere i kantene og mer åpen/nysgjerrig i nyåret - så gjenstår det å se hvor lett det er å lære en gammel hund nye triks.

    For min del er høyeste prioritet for 2017 å få full kontroll på målinger og romkorreksjon. Det er mulig jeg må inn med noen målrettede akustikktiltak (hvis jeg avdekker problemer med målingene) ellers burde utstyret som står i stuen nå være godt nok til å få bra lyd.

    Så da blir de sentrale spørsmålene:
    *Hvordan justere inn DBA optimalt?
    *Hva er beste targetkurve?
    *Hvor mye og hva slags DSP skal jeg bruke?



    Jeg har spilt litt musikk i julen, men det blir ikke all verden med sene kvelder med barna og mange andre forpliktelser. Og for de som synes det er litt rart at jeg har bygd meg bass system på 800 kg, og egentlig ikke har fått sjekket om det fungerer som det skal ennå - så er årsaken ganske enkelt at jeg synes det spiller veldig godt.

    Jeg har skrevet litt om hva som har skjedd med lyden før, men oppsummert så er:
    *fra mellomtone og opp så er lyden mye mer lettflytende, uanstrengt og minst like oppløst.
    *Jeg har fått mer luft mellom utøverne, og lydbildet er trukket en meter eller to bakover.
    *Holografien er større og mer presis
    *Bassen er betydelig mer definert i bunn, og det er letter å skille bassgitar/basstromme. Gulvlyder/bakgrunnstøy/pedaltråkking osv kommer tydligere frem og ikke minst så har transienter i bassen (slik som slag på basstrenger og slikt) mye mer punch.

    Alt i alt - et betydelig skritt i retning naturlig lyd - det låter mer musikk og mindre hifi - samtidig som oppløsning og nakenhet er bedret - og det er jammen ikke dårlig.

    *I dag har jeg begynt å jobbe litt systematisk igjen, så nå har jeg bekreftet at alle bassene er koblet i riktig fase!
    *Nå deler jeg basshorn/DBA på 100Hz.

    Jeg roter jo litt på alene her, så hvis noen har lyst til å stikke innom for en kjapp lytt på kveldstid - så setter jeg pris på det. Bor på Bønes i Bergen!

    Mvh
    OMF
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.205
    Antall liker
    67.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Flytter hjemover til Bergen til sommeren. Kommer helt sikkert til å skrape på døren med en PM og håpe på audiens :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er allerede tent på å komme på en ny visitt, OMF. Likte det jo veldig godt sist, og hvis det er enda bedre nå... Gleder meg allerede :) Hadde vært gøy hvis det går an å høre både med og uten romkorreksjon feks? Og evt med et par ulike tidsvinduer i korreksjonen, osv.

    Og en annen ting: har du vurdert å laste ned prøveversjonen av dirac live, og se hvordan det er sammenliknet med audiolense?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Rundt 20Hz ser ut som en mekanisk resonans i og med suck out og påfølgende ringing. I så tilfelle er det lite DBA kan gjøre med det problemet.
    Kan ikke dette være en stående bølge mellom front og bakvegg. Den avstanden er ca 8,1 meter - som er omtrent akkurat en halv bølgelengde...?

    Hva annet kan det være?
    Gulvet er betong med laminat lagt rett oppå.
    Veggene er LECA, lektet ut med et lag gips med 60cm stenderavstand.
    Taket er LECAplank, med lydhimling.

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Flytter hjemover til Bergen til sommeren. Kommer helt sikkert til å skrape på døren med en PM og håpe på audiens :)
    Du er selvsagt velkommen!
    Du har jo også noen solide referanser, og vi har en del fellespunkter på musikksmak også.
    Har jeg forstått riktig - så har vi vel også jobbet i samme rederi, selv om jeg mønstret av for 10 år siden!


    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er allerede tent på å komme på en ny visitt, OMF. Likte det jo veldig godt sist, og hvis det er enda bedre nå... Gleder meg allerede :) Hadde vært gøy hvis det går an å høre både med og uten romkorreksjon feks? Og evt med et par ulike tidsvinduer i korreksjonen, osv.

    Og en annen ting: har du vurdert å laste ned prøveversjonen av dirac live, og se hvordan det er sammenliknet med audiolense?
    Det er mange ting som kanskje burde vært prøvd. Dirac har foreløpig gått under radaren her, men har planer om å sette opp en konfigurasjon i Audiolense med deling, delay og EQ - uten FIR filter som test.

    Vi kunne jo gjort en uformell test:
    1) Jeg setter opp 4 ulike profiler - uten å si noe om hva som er forskjellen på de.
    2) Jeg sender beskrivelse av de fire profilene + mine lyttevurderinger til en eller annen fyr her på sentralen
    3) Du kommer og lytter - velger fritt hva/hvordan du vil høre og sammenligner de 4 profilene i fred og ro.
    4) Du poster dine inntrykk her i tråden
    5) Den som har mottatt fasit og mine vurderinger - poster de i tråden
    6) Krangel om hvem som tok feil og hvorfor.

    Nå er det jo lyttekveld hos Tønnes på fredag, og jeg har et lite prosjekt som jeg skal begynne på i kveld med måling av delay i DBA.
    Men hva med en dag neste uke...mandag eller onsdag klokken 2100..?

    Mvh
    OMF
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Veldig spennende ide, OMF! Jeg er med! Det må imidlertid bli litt senere... Neste uke er jeg borte nemlig. Men uka etter bør gå.
    Jeg tror dog at det er en viss sjanse for at blindtest-resultatene mine ikke vil bli konsistente - dvs at jeg ikke hører nøyaktig det samme fra gang til gang på de samme profilene. Jeg er enig i noe av den subjektivistiske kritikken som har blitt reist mot blindtester nemlig - at de i blant kan maskere objektive forskjeller. Likevel er det veldig verdifullt som en "honesty test", og hvis en blindtest skulle bekrefte de inntrykkene du har, er det jo et veldig godt argument. Så I'm in :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.205
    Antall liker
    67.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Flytter hjemover til Bergen til sommeren. Kommer helt sikkert til å skrape på døren med en PM og håpe på audiens :)
    Du er selvsagt velkommen!
    Du har jo også noen solide referanser, og vi har en del fellespunkter på musikksmak også.
    Har jeg forstått riktig - så har vi vel også jobbet i samme rederi, selv om jeg mønstret av for 10 år siden!


    Mvh
    OMF
    Visste ikke at vi har jobbet i samme rederi. Noen kom seg ut i tide, og andre har grodd fast ;) Har forresten bodd på Bønes tidligere, så jeg burde klare å finne frem uten å gå meg bort :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Fant denne på nettet....artig video som viser pratisk fourietransformasjon, og hvorfor transienter/raske endringer trigger høye frekvenser...

    Mvh
    OMF
    giphy.gif
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Veldig spennende ide, OMF! Jeg er med! Det må imidlertid bli litt senere... Neste uke er jeg borte nemlig. Men uka etter bør gå.
    Jeg tror dog at det er en viss sjanse for at blindtest-resultatene mine ikke vil bli konsistente - dvs at jeg ikke hører nøyaktig det samme fra gang til gang på de samme profilene. Jeg er enig i noe av den subjektivistiske kritikken som har blitt reist mot blindtester nemlig - at de i blant kan maskere objektive forskjeller. Likevel er det veldig verdifullt som en "honesty test", og hvis en blindtest skulle bekrefte de inntrykkene du har, er det jo et veldig godt argument. Så I'm in :)
    Det fine med JRiver som avspiller, er at man kan sette opp så mange profiler man vil - så kan man sitte med IPAden som fjernkontrol og spille gjennom hver av dem, og et bytte tar faktisk ikke mer en 3-5 sekunder. Synes det er litt gøy med et slikt prosjekt - har i grunn ikke lyst til å si noe om hva de ulike profilene kan være - nettopp for at lytterne skal være helt uhildet.

    Tilbudet er selvsagt åpent for andre som har lyst også!

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Visste ikke at vi har jobbet i samme rederi. Noen kom seg ut i tide, og andre har grodd fast ;) Har forresten bodd på Bønes tidligere, så jeg burde klare å finne frem uten å gå meg bort :)
    Var ikke du i marinen, jeg gikk Sjøkrigsskolen i 97-00 og var i ubåtvåpenenet frem til 2006.

    Mvh
    OMF
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.205
    Antall liker
    67.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Visste ikke at vi har jobbet i samme rederi. Noen kom seg ut i tide, og andre har grodd fast ;) Har forresten bodd på Bønes tidligere, så jeg burde klare å finne frem uten å gå meg bort :)
    Var ikke du i marinen, jeg gikk Sjøkrigsskolen i 97-00 og var i ubåtvåpenenet frem til 2006.

    Mvh
    OMF
    Gikk KS2 på SKSK i 97-99. Liten verden :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ny runde med litt matnyttig arbeid!

    Har fått koblet opp loopback på interfacen, slik at jeg kunne kjøre målinger med tidsreferanse.

    Plasserte målemicen ca 60 cm foran en av baksølylene, og justerte til jeg fikk likt delay fra forre og bakre array.
    Også gjorde jeg en del målinger til....

    Det jeg synes er vanskelig er at det er lite konsistens i målingene, men når jeg gav meg i dag - så er sluttresultat som under.

    På vannfallet - så ser man tydelig at det er en resonans ved 18,5Hz, som dukker opp igjen på 37Hz og på 55Hz.
    Jeg spilte da av 18,5Hz med tonegeneratoren, og det er vinduene som blafrer.....så hvordan får vi dempet de store vinduene....?

    Mvh
    OMF

    Respons 3 jan.jpg


    vannfall 3 jan.jpg
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.049
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Ny runde med litt matnyttig arbeid!

    Har fått koblet opp loopback på interfacen, slik at jeg kunne kjøre målinger med tidsreferanse.

    Plasserte målemicen ca 60 cm foran en av baksølylene, og justerte til jeg fikk likt delay fra forre og bakre array.
    Også gjorde jeg en del målinger til....

    Det jeg synes er vanskelig er at det er lite konsistens i målingene, men når jeg gav meg i dag - så er sluttresultat som under.

    På vannfallet - så ser man tydelig at det er en resonans ved 18,5Hz, som dukker opp igjen på 37Hz og på 55Hz.
    Jeg spilte da av 18,5Hz med tonegeneratoren, og det er vinduene som blafrer.....så hvordan får vi dempet de store vinduene....?

    Mvh
    OMF

    Vis vedlegget 418848

    Vis vedlegget 418849
    Lett, du setter inn skikkelige vinduer som ikke vibrerer.
    Har det samme problemet selv i stua og i kjelleren, så vindubytte står på planen.
    Jeg trodde at DBA ikke trigget stående bølger i rommet, har jeg missforstått?
    Hvis ikke DBA fikser dette, fungerer i alle fall Helmholtz resonatorer :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er ikke så mye DBA får gjort med dette.

    Trykkbølgen passerer vinduene før den bli kanselert - også står vinduene og blafrer etterpå.

    Mvh
    OMF
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Kult kult kult!:)

    Synes 18hz virker som en litt for lav resonansfrekvens på vinduer OMF. Sikker på at det stemmer? I så fall vil du kunne endre ressonansfrekvensen ved å tilføre masse eller stivhet ved å sette noe litt tungt inntil glasset. 18hz kan være selve veggkonstruksjonressonansen. Noe som også kan få vinduene til å blafre. Er bassene frakoblet veggkonstruksjonen?

    Hadde vært interessant å se et vannfall med og uten bakbølge. Har du det liggende?

    Generer 18hzen når du spiller musikk?
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Det er ganske store vinduer (3x120x150) med lydglass (det er brukt tykkere glass en normale vinduer).

    Basskassene er limt på lecaveggen med foamfix.

    Slettet alle målingene etter dagens økt, men skal ta det med ved neste korsvei.

    mvh
    OMF
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Skal ikke blande meg så mye opp i dette, men det er et par ting eller tre som bør nevnes her.

    Av det jeg har fått med meg her så er det en viss divergens mellom det som måles og slik det skulle vært i henhold til teorien.

    Det skyldes ikke at teorien ikke stemmer, og det skyldes ikke vinduene alene. Det er et resultat av at dette praktiske rommet har vegger og åpninger - og vinduer - som gjør at responsen blir mye mer kompleks og ikke helt samsvarende med den enkle modellen.

    Likevel så ligger alt til rette for å få et særdeles godt resultat, et resultat som ikke ville vært mulig å oppnå fx med to diiigre subwoofere alene. Du sier jo også at det allerede er en stor forbedring, og det er godt mulig det kan bli enda bedre.

    Herfra blir det en del antagelser, fordi bildene og målingene gir noe begrenset informasjon.

    Jeg antar de vinduene du nevner er store vinduer på høyre sidevegg. Men selv om vinduene er store, så er det ikke nødvendigvis resonans i selve vinduene som er problemet eller årsaken til at vinduene vibrerer. Å dempe vinduene er vanskelig, la de være slik de er.

    Veggen med store vinduer vil ha en forholdsvis stor lekkasje ved lavere frekvenser i forhold til de andre flatene, slik at rommet ikke er symmetrisk akustisk ved lave frekvenser. Da vil heller ikke DBA fungere etter den enkle teoretiske modellen. Men det vil fremdeles virke bedre enn tradisjonelt oppsett.

    Du kan starte med å få opp systemet slik at bakveggen er forsinket noenlunde tilsvarende avstanden front-bak. Og så fasevende bak, kanskje redusere nivået litt, prøve med -3dB.

    Så måle i lp, uten eq. Studer målingen litt før du går videre, vannfall avslører resonansene som skal dempes med eq.

    Deretter bruker du parametrisk eq til å ta ned resonanstopper. Ikke vær redd for saftige kutt i størrelsesorden 10dB.

    Så kan du shape responsen til rett fasong med shelf-filter.

    Bruk gjerne RTA når du jobber med dette, for å slipper å måle veldig mye, sparer mye tid slik.

    Når du har fått til en noenlunde jevn respons med den fasongen du vil ha, så må dette integreres rett med resten av høyttalersystemet.

    Og da er det på tide å dra fram noe musikk med mye heftig bass.

    Dette er enklere å få til hvis du kan måle retningen på lydfeltet, fordi det da foreligger mye mer informasjon om hva som egentlig skjer. Det kan du ikke, og må gjøre flere antagelser og prøve deg frem. En god indikasjon på hvor bra det virker er å måle hvor jevn responsen er utover i rommet - sett på RTA, og gå rundt med mikrofonen. Det som skjer i tid er også interessant, dette ser du best i spectrogram.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Visste ikke at vi har jobbet i samme rederi. Noen kom seg ut i tide, og andre har grodd fast ;) Har forresten bodd på Bønes tidligere, så jeg burde klare å finne frem uten å gå meg bort :)
    Var ikke du i marinen, jeg gikk Sjøkrigsskolen i 97-00 og var i ubåtvåpenenet frem til 2006.

    Mvh
    OMF
    Hehe... flere fra samme rederi her. 1992-2003 i hovedsak MTB våpenet og Havarivernskolen.
    Mener å huske at du bodde en periode på Briggen samtidig med meg, og hadde et anlegg på rommet der... Kan det stemme? :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja - målingene avviker en del fra "ideell teori".

    Vinduene er på høyre side. (Det er flere vinduer også, men de er mindre, og har trolig en annen frekvens).

    Pr i dag så så er bakveggen med, fasevendt og forsinket. Jeg får best resultat med samme gain foran og bak - slik det er nå.

    Jeg har nok lyst til å prøve å dempe vinduene på en eller annen måte.
    De markerte feltene er eksakt 1x, 2x og 3x av ca 18,5Hz.

    Må lese meg litt opp på resonans, men hvis jeg legger på litt masse, så skal vel egenfrekvensen synke. Det skulle jo ikke være umulig å henge på 10-20-30 kg på glasset med slike sugekopper. Ville jo tro at det skulle senke egenfrekvensen ned til et nivå som ble uproblematisk.

    Mvh
    OMF

    Waterfall.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn