OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jepp!
    Det eneste jeg beholder er DPene og drivverket i første omgang....

Det som er gøy er at dette er en av de oppgraderingene som utvilsomt er en oppgradering!Og da tror jeg det blir bra!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Må vel komme med en liten statusrapport!

Har jo ikke skjedd all verden på utstyrsfronten, men likevel er lyden blitt bedre!

I begynnelsen av oktober hadde jeg Snickers på en lynvisitt for å jobbe litt med innstillingene i DEQX. Som sagt - så gjort. Dessverre så kolliderte dette med en veldig hektisk periode med mye jobbing og reising, og det ble lite tid til å lytte til det nye oppsettet - vi rakk heller ikke å legge inn innstillingene fra Derek på en alternativ profil slik at vi kunne sammenligne direkte. Uansett - så spilte det knakende godt når Snickers reiste - jeg var dog noe usikker på om det spilte bedre enn det gjorde før....

Nå har jeg i den sener tid fått punchet inn innstillingene slik at jeg kan sammenligne de to profilene, og med mine preferanser er det helt klart at Snickers sine innstillinger spiller bedre. Hovedforskjellen ligger i at snickers sin innstillingen er luftigere, åpnere, mer "live" - samtidig er holografien og "være der" følelsen betydelig forbedret. Jeg tror dette har to forskjellige årsaker - holografien og "beiing there" tror jeg skyldes implementering av høytalerkorreksjonsfunksjonene i DEQX - denne har ikke Derek eksperimentert med, men jeg tror helt klart denne gjør mye riktig for lyden! Det at stemmer er tydeligere, "drive" er bedre og at det spiller mer live skyldes nok en endring i frekvensresponsen - hvor jeg nok preferer enn mer frempå/"show off" spillemåte, mens Derek liker det mer tilbaktrukket!

Så...denne siste oppgraderingen er ingen liten oppgraderin, dette er vel egentlig det mange vil kalle dramatisk, og gir innblikk i hvilken muligheter som ligger i digital signalbehandling. Bare sånn for sammenligning så er dette en større oppgradering enn feks å koble EMM LABS DAC 6SE til de digital utgangene på DEQX.

Ellers har jeg vært en liten tur i London, og det var godt å få bekreftet av prosjektet med Finale og Conductor/End Game er i rute! Det er nesten vanskelig å tro at det skal kunne spille nevneverdig bedre enn det det gjør nå - med unntak av den absolutte dypbassen da!

Mvh
    OMF

B

Back_Door

Gjest
    Dine erfaringer, sammen med mine egne, viser det enorme potensialet til deqx. Det avgjørende er at man har den rette kunnskap til å justere riktig.
    Den innebygde dac virker også å være rimelig immun mot ulikheter mellom drivverk. Dette som følge av digitalteknikk? Det blir som om man kombinerer det beste fra data med hifi.
    I et tilfelle oppdaget vi at justeringer i deqx maktet å korrigere/kamuflere en grov feil i koblinger i oppsettet på en slik måte at det ble vanskelig å oppdage at det faktisk var en feil til stede.
    Spar penger, og juster på deqx i stedet for å kjøpe dyrere kabler. ;)

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Karma skrev:
    Dine erfaringer, sammen med mine egne, viser det enorme potensialet til deqx. Det avgjørende er at man har den rette kunnskap til å justere riktig.
    Den innebygde dac virker også å være rimelig immun mot ulikheter mellom drivverk. Dette som følge av digitalteknikk? Det blir som om man kombinerer det beste fra data med hifi.
    I et tilfelle oppdaget vi at justeringer i deqx maktet å korrigere/kamuflere en grov feil i koblinger i oppsettet på en slik måte at det ble vanskelig å oppdage at det faktisk var en feil til stede.
    Problemet med slike løsninger er jo akkurat at det trengs fagfolk til, du trenger godt måleutstyr, mye lytteerfaring og høy kunskap innenfor innstillinger i forhold til målingene man har gjort. Det er ikke mange i Norge som kan dette....

Hyggelig at ting faller på plass OMF :D

PK

B

Back_Door

Gjest
    pks skrev:
    Karma skrev:
    Problemet med slike løsninger er jo akkurat at det trengs fagfolk til, du trenger godt måleutstyr, mye lytteerfaring og høy kunskap innenfor innstillinger i forhold til målingene man har gjort. Det er ikke mange i Norge som kan dette....

PK
    Det er egentlig ikke noe problem, så lenge det faktisk finnes slike personer med den nødvendige kunnskap. Du kan spare mye penger, om du betaler reis + noen timer for en slik fagperson. Det kan nemlig føre til at du dropper en planlagt oppgradering av andre komponenter.
    Når man kjøper en deqx, bør man samtidig faktisk sikre seg en slik oppfølging.

Har ikke forresten du også spart deg for unødvendige utgifter(til f.eks. kabler ;)) ved å engasjere theStig?

Beklager ot.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Karma skrev:
    pks skrev:
    Karma skrev:

PK
    Det er egentlig ikke noe problem, så lenge det faktisk finnes slike personer med den nødvendige kunnskap. Du kan spare mye penger, om du betaler reis + noen timer for en slik fagperson. Det kan nemlig føre til at du dropper en planlagt oppgradering av andre komponenter.
    Når man kjøper en deqx, bør man samtidig faktisk sikre seg en slik oppfølging.

Har ikke forresten du også spart deg for unødvendige utgifter(til f.eks. kabler ;)) ved å engasjere theStig?

Beklager ot.
    Siste ot-innlegg.
    Jo, jeg er så haldig at jeg også kjøpte et system, og har fått uvurderlig hjelp, men uten hass hjælp hadde jeg vært hjelpesløs. Norge trenger flere resurspersoner som kan bistå med slikt.

På den virkelige positive siden, så er sjangsen for utmerket lyd stor!

Men skulle plutselig 20% av norges audiofile ønske et lignende oppsett trengs det flere med kunnskap.

PK

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.383
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    OMF skrev:
    Så...denne siste oppgraderingen er ingen liten oppgraderin, dette er vel egentlig det mange vil kalle dramatisk, og gir innblikk i hvilken muligheter som ligger i digital signalbehandling. Bare sånn for sammenligning så er dette en større oppgradering enn feks å koble EMM LABS DAC 6SE til de digital utgangene på DEQX.

Mvh
    OMF
    Interessant å følge med på denne tråden. Slike utsagn gjør jo at den digital/aktive ruten virker stadig mer interessant. Selv om jeg ikke har hørt dette implementert i noe "high-endanlegg" ennå virker det som om tesen om at DSP blir en flaskehals, stadig mindre troverdig.

Trodde at en av fordelene med DEQX var at den har analog volumkontroll, men hvis du bruker ekstern dac må du vel dempe volum digitalt? I såfall, opplever du dette som kvalitetsforringende? Kan dette være en av grunnene til at forskjellen med og uten ekstern dac ikke var like stor som digitaltweakinga? Jeg bare spør. ;)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    JENO skrev:
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Interessant å følge med på denne tråden. Slike utsagn gjør jo at den digital/aktive ruten virker stadig mer interessant. Selv om jeg ikke har hørt dette implementert i noe "high-endanlegg" ennå virker det som om tesen om at DSP blir en flaskehals, stadig mindre troverdig.

Trodde at en av fordelene med DEQX var at den har analog volumkontroll, men hvis du bruker ekstern dac må du vel dempe volum digitalt? I såfall, opplever du dette som kvalitetsforringende? Kan dette være en av grunnene til at forskjellen med og uten ekstern dac ikke var like stor som digitaltweakinga? Jeg bare spør. ;)
    Hei JENO!
    Å kalle DSP for en flaskehals er i mine øyne tull. Aldri tidligere har jeg hatt et oppsett som har gitt så til de grader "unisone" tilbakemeldinger enn det jeg har nå. Det er riktignok ikke mer enn et 4-5 stykker som har hørt oppsettet etter den siste "oppgraderingen", men det spilte ikke dårligere før heller. Du er selvsagt velkommen til en lytt om du skulle befinne deg i nabolaget! (den setter også litt fokus på hva som virkelig betyr noe...jeg spiller nå kun med standard DEQX og samlet kabelpris på rundt 2k - digital, signal, støm og høytaler)

Eksempelet med EMM LABSen var bare for å illustrere at det ikke var en marginal (hører bare på en god dag) forbedring.
    Første gangen jeg benyttet eksterne DAC fikk jeg ikke det løftet jeg hadde håpet på, mye på grunn av det du sa om demping i det digital volumet. Det jeg gjorde var å redusere gain i ampene mine, samt å redusere gain i selve DEQX - da endte jeg opp med en innstillingen som gjorde at fullt volum på DEQX var akkurat litt for høyt.
    Den analog volumkontroll i DEQX er nok ikke av audiofil kvalitet - og er en av de viktigste tingene som blir rette opp når jeg får Conductor/End Game - der det er "naked Vishay resistors" som gjør signaldempingen, mens DEQX og DAC får jobbe med fullt signal!. Volukontrollen i DEQX er på størrelsen med en sukkerbit og sitter montert på kretskortet. Derimot er den viktig for at DEQX i det hele tatt skal fungere som preamp!

Mvh
    OMF

Mindstream

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    1
    Jeg får mer og mer lyst og satse på aktiv deling når jeg leser slike innlegg. :)

Men hvordan klarer Tacten seg i forhold DEQX med tanke på at den sansynlig vis har bedre dacer og forforsterker del, og gjerne har noen fordeler når det gjeller romkorreksjon?

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    OMF skrev:
    (den setter også litt fokus på hva som virkelig betyr noe...jeg spiller nå kun med standard DEQX og samlet kabelpris på rundt 2k - digital, signal, støm og høytaler)
    Mvh
    OMF
    Det naturlige spørsmålet er jo om du nå har blitt opplyst og omvendt?
    Slik at det man kan lese på trykk fra deg i Fidelity nå kun er flaue tilbakeblikk fra den gangen du trodde på mumbo-jumbo og trylletriks?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    bwd skrev:
    Men hvordan klarer Tacten seg i forhold DEQX med tanke på at den sansynlig vis har bedre dacer og forforsterker del, og gjerne har noen fordeler når det gjeller romkorreksjon?
    Nå har jeg aldri sammenlignet Tacten direkte opp i mot DEQX - men det er klart at disse er nok mer like enn de er ulike. Et "rykte" jeg har hørt er vel at Tacten som du nevner har bedre hardware (DEQX har jo ikke engang visning av volum på en fornuftig måte...), mens DEQX har bedre software.

Så - tror ingen av disse legger begrensninger før du har nådd veldig veldig langt....

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    RoDa skrev:
    OMF skrev:
    (den setter også litt fokus på hva som virkelig betyr noe...jeg spiller nå kun med standard DEQX og samlet kabelpris på rundt 2k - digital, signal, støm og høytaler)
    Mvh
    OMF
    Det naturlige spørsmålet er jo om du nå har blitt opplyst og omvendt?
    Slik at det man kan lese på trykk fra deg i Fidelity nå kun er flaue tilbakeblikk fra den gangen du trodde på mumbo-jumbo og trylletriks?
    Omvendt og omvendt...jeg har nok en fot i begge leire! Nå var vel de 10 tingene jeg listet opp ny strømtilførsel, BASE, Bybee, akustikktiltak, dobling av effektforsterere, skifte av preamp, oppgradering av DAC/drivverk, kabler/plugger. Og av disse er det vel kun kabler, bybee og Base som i det hele tatt kan være i nærheten av mumbo Jumo som du kaller det. At strømmen har stor betydning fikk vi klart demonstrert hos Derek forrige uke - med power suppliet til laptopen innkoblet var det en skikkelig irriterende susing i høytalerne - denne ble borte straks støpselet til PCen ble trukket ut! Jeg har fremdeles mine Bybee filter tilkoblet på strømmen, og har bestilt meg full kabelpakke fra Overkill! Jeg synes faktisk det ble litt nedtur når jeg koblet tilbake til mine gamle kabler, etter å ha spilt på full Overkill pakke under kalibrering!

Jeg mener i dag - at det viktigste er å ta utgangspunkti de riktige prinsippene - og her har jo jeg valgt tekniske løsninger som "fulltonedriver", aktiv deling, romkorreksjon, punktkilde, nøytrale og bredbåndede forsterkere osv. Men i motsetning til en del av de "ekstrem-objektivistene" så ønsker jeg også at alle de audiofile små galskapene skal være på plass - derfor vil anlegget mitt fortsatt ha god mekanisk kobling for å unngå vibrasjon, kabling isølv med beste plugger som er å oppdrive, kabelbukker, egen nettkurs med nettfilter - power plant er under vurdering - kjøper vel den første PPP som kommer på bruktbørsen tenker jeg...., og ikke minst mitt kommende digitale hardware kommer til å være utført på absolutt høyeste nivå hva angår komponentkvalitet, power supply, skjerming osv....

Når det er sagt - så betyr rom, høytaler, aktiv deling og DSP mange ganger mer enn sistnevnte, men det betyr litt det også!

Ønsker ikke at din jakt på litt tabloide uttalelser gjør at denne tråden utvikler seg til en kabel/subjektiv/blindtest osv...debatt!

Mvh
    OMF

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    OMF skrev:
    Ønsker ikke at din jakt på litt tabloide uttalelser gjør at denne tråden utvikler seg til en kabel/subjektiv/blindtest osv...debatt!
    Beklager, så ikke tærne dine. ;)
    Takk for fin redegjørelse av ditt standpunkt, det beste av to "verdener" slik jeg leser det.
    Det ene erstatter ikke det andre, akkurat som jeg også mener.

EDIT: Forresten synes jeg prosjektet ditt er veldig spennende og deqx blir bare mer og mer interessant.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.271
    Torget vurderinger
    26
    Fantastisk spennende tråd OMF, virkelig. Dette ligger fjernt fra hva jeg er har peiling på, hva jeg er kjent med, ja faktisk i det hele tatt vært borti. Men, det er utrolig moro å lese. Synes også du har en flott og åpen holdning og innstilling, det gjør skriveriene og erfaringene dine svært troverdige. Må takke for en flott tråd. Gleder meg til å følge med videre!

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.383
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    OMF skrev:
    JENO skrev:
    OMF skrev:

Mvh
    OMF

Hei JENO!
    Å kalle DSP for en flaskehals er i mine øyne tull. Aldri tidligere har jeg hatt et oppsett som har gitt så til de grader "unisone" tilbakemeldinger enn det jeg har nå. Det er riktignok ikke mer enn et 4-5 stykker som har hørt oppsettet etter den siste "oppgraderingen", men det spilte ikke dårligere før heller. Du er selvsagt velkommen til en lytt om du skulle befinne deg i nabolaget!

Mvh
    OMF
    Takker for invitasjonen! Skal nok gi lyd om jeg er i trakten. :)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Har vært å tittet på mitt kommende lytterom i dag! Foreløpig er jeg litt usikker på hvor jeg skal plassere høytalere, og akustikken virker noe problematisk! Men dette tror jeg skal ordne seg i løpet av et drøyt års tid!

Mvh
    OMF

sense

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Jau du ;D

Nå skulle du hatt Ivo Caprinos mann som sa han var så kjøttsulten at han måtte ete gråstein for å bli mett. ;D ;)

Må bare si at dette blir spennende og se utviklingen på ja :)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Hehe...

Ordene "rydde ut av kjelleren" får en helt annen mening når jeg kikker på det bildet ;D

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Hva med å hyre inn en steinhogger og få meislet ut et rack fra grunnfjellet?

Blir neppe mer stabilt enn det?

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Skal du selge høyttalerne allerede?
    Hvorfor?
    Hva er da planene fremover?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Holmium skrev:
    Hvorfor?
    Tja....hvis du leser denne tråden eller annonsen - så står svaret på begge steder! ;D ;D

Mvh
    OMF

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    OMF skrev:
    Holmium skrev:
    Hvorfor?
    Tja....hvis du leser denne tråden eller annonsen - så står svaret på begge steder! ;D ;D

Mvh
    OMF
    Hmmmm, det har du jaggu meg rett i. Hvordan visste du det? ;D

Sidene i tråden din flyr jo unna, og annonsen leste jeg jo ikke hele da de neppe finner veien inn i min stue med det første. Men heldigvis følger jo i hvert fall du med i tråden din. ;D

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    Imponerende demping av det rommet gitt. Er det diffusorer eller absorbenter vi ser dominere rommet? Den kulegrillen OMF, den må du flytte. Den vil være potensielt katastrofalt for balansen i lydbildet. Alternativet kan jo seff. være å kjøpe en kulegrill til ;D ;D For å være litt seriøs, ser jo dette ut til å kunne bli et romslig lytterom. Og et dedikert lytterom er en fantastisk oppgradering nesten uansett! Å kunne spille musikk når man vil uten å forstyrre resten av familien eller naboer for den saks skyld, er deilig! Også kan man jo møblere og optimalisere uten å måtte konsultere kona for hver forandring.. Ser jo unektelig ut som om du setter i gang et dyrt prosjekt med masse (bokstavelig talt) arbeid, og jeg regner med ut ut i fra ditt vanlige ambisjonsnivå, at dette blir av ypperste klasse der det meste tas hensyn til :)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    gut_man skrev:
    Imponerende demping av det rommet gitt. Er det diffusorer eller absorbenter vi ser dominere rommet? Den kulegrillen OMF, den må du flytte. Den vil være potensielt katastrofalt for balansen i lydbildet. Alternativet kan jo seff. være å kjøpe en kulegrill til ;D ;D For å være litt seriøs, ser jo dette ut til å kunne bli et romslig lytterom. Og et dedikert lytterom er en fantastisk oppgradering nesten uansett! Å kunne spille musikk når man vil uten å forstyrre resten av familien eller naboer for den saks skyld, er deilig! Også kan man jo møblere og optimalisere uten å måtte konsultere kona for hver forandring.. Ser jo unektelig ut som om du setter i gang et dyrt prosjekt med masse (bokstavelig talt) arbeid, og jeg regner med ut ut i fra ditt vanlige ambisjonsnivå, at dette blir av ypperste klasse der det meste tas hensyn til :)
    Joda, dette rommet kommer til å koste litt, men så er det heller ikke poenget at det skal være et "dedikert" lytterom. Rommet skal derfor lages som en stue - altså ikke noe idiotiske hifiavvik der. Vi ønsker oss en stue nr 2 som kan brukes som lekerom, stort gjesterom, selvsagt stue, og det kan til og med hende jeg kaster opp en projektor i taket og siden det ikke er i "hovedstuen", kan jeg få litt friere tøyler hva angår plassering av anlegget og akustikktiltak. Her skal jeg kose meg skikkelig, jeg har lyst til å gjøre det pent, lekkert og ikke minst gjøre det så akustisk optimalt som mulig - så herr Engelholm for nok en mail snart! ;D ;D

Foreløpig ser det ut til at rommet får litt trasige mål 10m x 5m x 2,4m - det betyr jo 50m2 som er veldig bra, det er heller ikke så mye jeg får gjort med de! med med romkorreksjon og noen helmholz så tviler jeg på at disse multiplene skal lage veldig store problemer!

Ja - dette blir masse arbeid - overtar ikke før 1. feb, må vel regne 3 måneder på en byggesøknad også gjenstår det å se hvor lang tid dette tar - tviler på at jeg på plass neste jul. Derimot må jeg forhandle litt om plassering i hovedstuen -den er også stor, og har god takhøyde - så det kan også bli en oppgradering i forhold til den jeg har nå - hvis jeg kommer godt ut av forhandlingene vel og merke....

Mvh
    OMF

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Fantastisk utvikling av anlegget ditt OMF.

Tenkte jeg skulle sende deg en PM angående pris på dine Overkill HT men skjønner at det ligger litt for høyt i pris for meg på nåværende tidspunkt,må jo skifte endel av de komponentene en har fra før hvis en skal gå over til aktiv deling.
    Merker samtidlig at en kan får litt baktanker da det virker som om tweakingen
    blir å regne for en stor del av arbeidet med en slik HT? Men skjønner at det gir lydmessige fordeler da.

Tenker jeg tar kontakt når du selger dine FINALE om noen år ... ;D

Ser av tråden at det ser ut som vi setter det samme lydidealet til grunn når vi ønsker lyd.
    Lurer på om lydsignaturen i dine Overkill HT kan på noen måte sammenlignes fra dine AP HT(Avantiene). Bortsett fra at de er bedre da.

Håper på en lytt hvis jeg er i Bergensområdet en gang... :)

MVH Johnny

R

Roysen

Gjest
    Hei OMF.

Jeg ser at rommet ditt har en liten akustisk kul i det hørbare området ;) Dette blir sikkert bra. Gratulrerer med nytt hus!

Mvh
    Roysen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.762
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Hei!
    Har vært å tittet på mitt kommende lytterom i dag! Foreløpig er jeg litt usikker på hvor jeg skal plassere høytalere, og akustikken virker noe problematisk! Men dette tror jeg skal ordne seg i løpet av et drøyt års tid!

Mvh
    OMF
    Lite stående bølger her! Gratulerer.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Plassere? Tja ikke så godt å si, det kommer jo an på hvilke høyttalere du har tenkt på....

A

aair

Gjest
    Erland skrev:

:) mer stabilt enn det?
    Bare et lite apropo: Før jeg hadde begynt på et slikt prosjekt så ville jeg ha undersøkt om det forkommer radonholdig berggrunn i eller under krypkjelleren. Dersom det meisles ut et "fjellrack" og det forekommer radon i berggrunnen så kan små sprekker sørge for at radongass transporteres ut i rommet. Radongass kan utgjøre en helserisiko og bør ikke forekomme innendørs uten at man iverksetter tiltak.

Knut

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    aair skrev:
    Erland skrev:

:) mer stabilt enn det?
    Bare et lite apropo: Før jeg hadde begynt på et slikt prosjekt så ville jeg ha undersøkt om det forkommer radonholdig berggrunn i eller under krypkjelleren. Dersom det meisles ut et "fjellrack" og det forekommer radon i berggrunnen så kan små sprekker sørge for at radongass transporteres ut i rommet. Radongass kan utgjøre en helserisiko og bør ikke forekomme innendørs uten at man iverksetter tiltak.

Knut
    Tja....nå sier jeg det da for siste gang - det blir ikke noen hifi idiotier her - altså ikke noe gjenstående fjell som det skal meisles ut noe rack av. Derimot har jeg sjekket med en entreprenør, og de legger duk hele veien slik at rommet bli tett for eventuell Radon...!

Mvh
    OMF

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    336
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Håper du finner en seriøs entreprenør da, for det der så litt småfarlig ut.

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    821
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Han trenger vel like mye penger som pågangsmot, tenker jeg ;D

Men som jeg kjenner OMF'en, dette tror jeg blir bra til slutt!

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.009
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Vi la en slange med huller i vår ringmur for deretter føre denne opp over taket. Dette for evt. radon som skulle komme opp av bakken. Dette burde vel også være mulig her.

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Du bør sette deg ned og regne litt på dimensjonene. 10 går opp i 5 går (omtrent) opp i 2.4-2.5. Mulig det kan lønne seg å korte inn en dimensjon med en meter f.eks. 9 istdf. 10 for å unngå fremtidige problemer. Mye gratis kalkulatorer som ligger ute på nettet vedr. dette.

Grattis med ny brakke forresten! :)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Apropos dimensjoner, er det jo en gylden mulighet til å se hvor nærme det gyldne forhold du kan komme. Er takhøyden 2,4 meter, bør du fortsette med bredde på 3,9 meter, og lengde på 6,3 meter. Det gir ikke mer enn 24 kvadrat, men det skulle holde til hifi-rom.
    Gange bare opp den korteste dimensjonen (Høyden) med 1,62 én og to ganger så har du hhv. optimal bredde og lengde på rommet - så lenge det skal være firkantet.

Vidar

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn