OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Joda, dette blir nok dyrt...men men...vi får ta det over en lang en!

Når det gjelder rommets dimmensjoner så er det jo en gang slik at ytterveggene står der de står, og jeg kan selvsagt lage meg et mindre lytterom inn i rommet, men med lettvegger så vil jo ikke det påvirke den problematiske bassresponsen uansett. Videre er det slik at dette ikke først og fremst (ihvertfall ikke ovenfor min bedre halvdel) skal være lytterom, og derfor ønsker vi selvsagt å få maks areal ut av jobben.

Jeg er derimot ikke så bekymret for disse like målene. Jeg har planer om å benytte meg av helmholz resonatorer, står relativt fritt til å plassere høytalere, har rikelig med digitale korreksjonsmuligheter.....så dette er ikke noe problem.

At matematikken ser vanskelig ut tror jeg ikke er så ille. Alle her i landet har vel takhøyde på 2,40. Langveggen på 10 meter - med en 30Hz resonans ser jeg heller ikke som problematisk, så jeg tror at muligheten til å behandle lytterommet med realtivt omfattende akustikktiltak(absorbenter, diffusorer og helmholz), stort nok rom til å ha høytaleren 1 meter fra sidevegg og drøyt det fra bakvegg, og likefullt ha en lytteposisjon 4-5meter foran veggen bak - langt overgår den litt vanskelig matten! Jeg tror rett og slett det kommer til å bli fantastisk bra..., men tror også jeg skal døpe prosjektet "Lytterom julen 2009"!

Kommer nok til å starte en tråd om dette lytterommet hvor jeg ønsker tips om lyddemping mot naboen, akustikk, tekniske løsninger, film (jepp blir nok det og...) og ikke minst design/interiør...Men det får vente litt ...

Mvh
    OMF

A

aair

Gjest
    OMF skrev:
    aair skrev:
    Erland skrev:
    Hva med å hyre inn en steinhogger og få meislet ut et rack fra grunnfjellet?

:) mer stabilt enn det?
    Bare et lite apropo: Før jeg hadde begynt på et slikt prosjekt så ville jeg ha undersøkt om det forkommer radonholdig berggrunn i eller under krypkjelleren. Dersom det meisles ut et "fjellrack" og det forekommer radon i berggrunnen så kan små sprekker sørge for at radongass transporteres ut i rommet. Radongass kan utgjøre en helserisiko og bør ikke forekomme innendørs uten at man iverksetter tiltak.

Knut
    Tja....nå sier jeg det da for siste gang - det blir ikke noen hifi idiotier her - altså ikke noe gjenstående fjell som det skal meisles ut noe rack av. Derimot har jeg sjekket med en entreprenør, og de legger duk hele veien slik at rommet bli tett for eventuell Radon...!

Mvh
    OMF
    Mitt innspill var kun tenkt velmenende og ikke at det skulle fordyre ditt prosjekt dersom det er snakk om en dyr spesialduk?? Jeg sier ikke at det forekommer radon i berggrunnen og understreker at det ikke er noen grunn til å iverksette tiltak før man eventuelt har påvist (helseskadelig) radonforekomster innendørs. Det sikreste er å foreta radonmålinger (noe man forøvrig kan gjøre selv) ved å plassere ut sporfilm i rommet (gjøres nå i vinterhalvåret) og koster ikke all verden, f.eks: http://www.radon.no/index.php. Man kan også undersøke med kommunen om de har kartlagt berggrunnen og radonforekomster i nabolaget, men målinger er nok det beste uansett. Forøvrig lykke til med prosjektet med å omgjøre denne "fjellknausen" til oppholdsrom :)

Knut

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Sporer litt av debatten her ift til ditt kommende lytterom (som kan se ut til å bli litt av et prosjekt).
    Takk for i går forresten. Det var interessant å endelig få høre oppsettet ditt før det forsvinner ut.....Mye hadde skjedd siden sist. Nye utrolig flott høytalere og dramatisk færre komponenter i stuen med tilsvarende dramatisk forbedring i lydbildet...ja flere kvantesprang. Nærhet, enorm detaljering og presisjon er stikkord. Moro å høre hva du har fått til, og jeg følger spent med på fortsettelsen utover våren...... ;D

mvh

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En liten oppdatering med noen bilder (har fått meg ny linse – så da må vi knipse litt…)

Tiden begynner å nærme seg utflytting/innflytting, så tenkte jeg skulle legge ut et par bilder av oppsettet slik det står i dag. Har vel ikke lagt ut noen bilder av hele oppsettet før.

Ellers ser jeg veldig frem til det nye utstyret fra Overkill kommer – skal oppgradere følgende:

Mine Overkill Audio Encore blir byttet ut med Finale. Finale har i tillegg til subwooferen Predator, også en 10 tommers ”open baffle” mellombass. Dette har to åpenbare fordeler. For det første har Predator betydelig større kapasitet for dypbass, samtidig som 10 tomms mellombassdriveren er enda raskere enn det Encore er i mellombassen. Jeg kan også dele noe høyere mot Manger – noe som kan ytterligere redusere forvrengning og kompresjon.
    I forbindelse med overgangen til 3 veis – så trenger jeg også ett nytt effekttrinn – det bør jo bli en DP etter hvert det også, men foreløpig blir jeg å bruke Crown K2 til Predatorene.

Min standard DEQX blir byttet ut med Overkill Audio Conductor og End Game. Dette er en todel romkorreksjon, DAC og volumkontroll som er kompromissløst oppbygd. Hvis ikke dette representerer en betydelig oppgradering blir jeg mildt sag overrasket (og skuffet).

Alle mine kabler i dag blir byttet ut med Overkill Audio sine. Lite hokus pokus med de som er basert på Crystal Cable Ultra råkabel og terminert med Xhadow reference XLR plugger og Eichmann Silver bullet RCA plugger. Det blir enkel kabel fra Manger og midbass, mens Predator får dobbel kabelføring. På høytalerne blir kablene loddet rett på elementet – ingen høytalerterminaler. Personlig har jeg vel ikke all verden tro på at kabelbyttet kommer til å gi det helt store løftet, men litt går det jo an å håpe på, og ikke minst så blir jo anlegget mye penere med tynne sølvkabler!

Til slutt skal jeg også få et nytt rack, men det er nok mest det estetiske som får et løft der! Men også her har jeg en liten plan - Leif Erntsen anbefaler heller korte strømkabler og lange høytalerkabler. Til nå har jeg gjort det motsatt - noe som kan gjøre at forsterkerne plukker opp mer støy - noe som kan være et problem med DP A1S sin båndbredde på 500kHz. Det kan også bli et løft og gå over til horisontal biamping/triamping - altså at jeg nå får en egen DP A1S på toppene. Det vet jeg at det er flere som har hatt positive erfaringer med tidligere. Spennede blir det uansett!

Den ukjente faktoren i dette er den nye stuen. I utgangspunktet er jeg positiv. Den nye stuen er større, og ikke minst så har den svært god takhøyde. Men jeg kan jo ikke oppføre meg som en tulling her med tanke på akustikk, så det blir nok mer sparsomt med akustikktiltak her. Men med romkorreksjon og begrenset spredning, har jeg god tro på at jeg skal komme vel i havn også her….(også kan det hende jeg kan lure inn en liten absorbent ved kritisk lytting.....)

Alt i alt – regner jeg med at det blir en betydelig oppgradering, spesielt på bassgjengivelsen, dynamikk og mulighet til å spille høyt uten komprimering, men også på presisjon, holografi og oppløsning vil jeg tro får et godt løft.

Så…hvis det er noen som har lyst på en lytt på dette før jeg flytter så er tiden inne nå….(hvis jeg får solgt huset da vel og merke) – regner med at anlegget blir koblet ned i begynnelsen av februar, mens alt det nye utstyret ikke kommer før i andre halvdel av april.

Lytterommet i dag…..

Fra lytteposisjon

Finale prototyper (før de får sine X antall med pianlokk og klarlakk)

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Da er nøklene til nytt hus overtatt.....og den midlertidige (snaue 2 år kanskje) plassen til anlegget er funnet.....

Regner med at oppsettet skal stå her....med høytalerne pekende mot fotografen....

Et bildet til som viser hva slags overflatefinish som var populært på den tiden huset ble bygget!

Utrolig hva noen gipsplater kan gjøre for lys og romfølelse!

Vi kommer til å gjøre en del med overflatene her....har allerede begynt! Tar gjerne i mot tips om overfalte, interiør, design, kunst og alt annet som kan gjøre huset flott.....

Mvh
    OMF

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Tar gjerne i mot tips om overfalte, interiør, design, kunst og alt annet som kan gjøre huset flott.....
    Er selv svak for måten "bjelker" blir brukt som en del av interiøret, slik som på bildet under... Håper selv en dag å et eget lyttrom med liknende stil..
    I det aktuelle bildet er dem nok beiset rød/brun og kanskje lakkert...? Bare en ide, når du først oppfordrer til tips :)

mvh Kai

Vedlegg

O

omholt

Gjest
    Dette så jo veldig bra ut OMF. Gratulerer med ny bolig. Skråtaket vil gi mindre stående bølger og rommet så trivelig ut med vinduer og altan.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.910
    Torget vurderinger
    4
    OMF skrev:
    Utrolig hva noen gipsplater kan gjøre for lys og romfølelse!
    Mvh
    OMF
    Og så er det utrolig hva sola kan gjøre med lyset... ;)

Gratulerer med nytt hus! Det var jo en stor og luftig stue, og det blir nok et innbydende sted å lytte til musikk når du har fullført det du tydeligvis har startet på. Ser veldig lovende ut!
    Det blir vel laugmøte når alt er på plass...?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.273
    Torget vurderinger
    26
    Kaap, "bjelkene" på bildet har en konstruktiv betydnig. De er ikke ment som et dekormessig stafasje selv om de er aldri så dekorative. Huset til OMF har limtredragere og det bør man forholde seg til i den videre utformingen.

Gratulerer med nytt, om midlertidig, rom OMF. Blir spennende å følge tråden din videre.

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Ja, er klar over at bjelkene i bildet jeg hadde med, faktisk er en del av bygget ;) Å holde taket oppe er på ingen måte en uviktig jobb ;D
    Nå er det en godt del forskjell på bildet og huset til OMF, men slengte det inn alikevel...

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Joda...dagslyset har nok mye å si for at rommet virker større og lysere, men jammen hjelper gipsplatene også!

Synes også det er stilig å markere fagverket, men siden vi bare har en bjelke så vet jeg ikke helt, også er jeg litt usikker på om rommet er "stort nok" til at du kan markere ytterkantene så tydelig....Den blir nok sparklet og malt i samme farge som taket.

Temaet nå er om vi skal bruke tapet eller glassfiberstrie......noen innspill/erfaringer...?

Regner med at det blir et laugtreff i slutten av april ja....da skal 1. etagen være ferdig og det nye anlegget være på plass! Gleder meg som en unge!

Mvh
    OMF

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.273
    Torget vurderinger
    26
    Personlig ville jeg helsparklet og malt. I tilfelle du skal bruke strie, velg strukturløs. Sparklet gips er mer sårbart enn strie, men det er også utrolig enkelt å bedrive sårutbedring.

N

nb

Gjest
    OMF skrev:
    Hei!

Joda...dagslyset har nok mye å si for at rommet virker større og lysere, men jammen hjelper gipsplatene også!

Synes også det er stilig å markere fagverket, men siden vi bare har en bjelke så vet jeg ikke helt, også er jeg litt usikker på om rommet er "stort nok" til at du kan markere ytterkantene så tydelig....Den blir nok sparklet og malt i samme farge som taket.

Temaet nå er om vi skal bruke tapet eller glassfiberstrie......noen innspill/erfaringer...?

Regner med at det blir et laugtreff i slutten av april ja....da skal 1. etagen være ferdig og det nye anlegget være på plass! Gleder meg som en unge!

Mvh
    OMF
    jeg har brukt en glassfiberduk som er strukturløs, gir en jevn og fin overflate, og duken er veldig sterk i følge malermesteren. Tar litt tid å legge (ca som tapetsering vil jeg tro) men pent ble det i alle fall. Dette var oppå gipsplater som først var sparklet i skjøtene.

B

break_out

Gjest
    Ser ut som du er på riktig spor i forhold til gips i tak og vegg. Ble litt mye furu for min smak med ”originalt” utseende. Når det gjelder duk kontra male direkte på gips så synes jeg personlig at det er bedre å male direkte på gips uten beskyttelsesduk. Synes strengt tatt det blir unødvendig med den duken og vanskelig med reperasjonsarbeider dersom en er uheldig (egne erfaringer). Men dette forutsetter at du har en flink, eller er en flink sparkler. Siden huset ditt er noen år så vil du heller ikke få problemer med at huset skal ”sette seg”.

N

nb

Gjest
    break_out skrev:
    Ser ut som du er på riktig spor i forhold til gips i tak og vegg. Ble litt mye furu for min smak med ”originalt” utseende. Når det gjelder duk kontra male direkte på gips så synes jeg personlig at det er bedre å male direkte på gips uten beskyttelsesduk. Synes strengt tatt det blir unødvendig med den duken og vanskelig med reperasjonsarbeider dersom en er uheldig (egne erfaringer). Men dette forutsetter at du har en flink, eller er en flink sparkler. Siden huset ditt er noen år så vil du heller ikke få problemer med at huset skal ”sette seg”.
    Siden han legger gipsen på solid vegg og ikke på stendere, er nok faren for skader betydelig mindre, selv om den selvsagt er til stede.

Et annet aspekt er at den duken trenger MYE maling for å bli mettet, det går en hel del liter ekstra maling. Vet ikke hvordan gipsplatene suger, men den duken kunne ha kaldstartsugd en bulldozer;)

T

Thomas1

Gjest
    Dette har ingen ting med lyddemping eller slikt, men ser jeg rett når jeg observerer en varmepumpe plassert under et vindu? Hvis det er tilfelle, vil jeg anbefale deg om å få den flyttet. Store vinduer produserer kulderas. Termostaten på innedelen din blir litt hjernevasket av den konstante kulden som kommer fra vinduet.

Grattis med flott bolig.

J

Jurassic

Gjest
    Naturlig plassering av varme er over eller under vinduer.

Det er helt elementært og læring allerede på grunnkursnivå.

GFE

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Antall liker
    3
    Low-Q skrev:
    Apropos dimensjoner, er det jo en gylden mulighet til å se hvor nærme det gyldne forhold du kan komme. Er takhøyden 2,4 meter, bør du fortsette med bredde på 3,9 meter, og lengde på 6,3 meter. Det gir ikke mer enn 24 kvadrat, men det skulle holde til hifi-rom.
    Gange bare opp den korteste dimensjonen (Høyden) med 1,62 én og to ganger så har du hhv. optimal bredde og lengde på rommet - så lenge det skal være firkantet.

Vidar
    Hei Vidar,

Gav meg litt fred i skjelen det innlegget fra deg, ser at jeg er ganske nærme de forutsettninger som du legger til grunn for et firkantet rom, er heller ikke plaget med stående bølger etc, er det grunnet denne "flaksen" med målene mon tro?

Mvh
    Geir :)

GFE

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Antall liker
    3
    OMF skrev:
    Hei!

Mvh
    OMF
    Hei,

Selv synes jeg tapet er det fineste, da har du masse å velge imellom, har selv stort sett glassfiberstrie men det er litt kjedelig, men billig og enkelt å skifte ved behov.
    Pusset gips og malt direkte kan også være fint, men det kan muligens bli mye med både tak og vegger i samme "toner", det er imidlertid rimlig men forutsetter da vel en noe moderne stil på resten av møblemanget.
    Strie som sagt, fordel er at man slipper å være noen ekspert ved en eventuell oppussing senere, det er jo fort gjort å male.

Ellers siden du spør om tips, vedrørende gulv se den nye kahrs katalogen, mye lekkert.
    Skifer så sverger jeg til Norsk, otta børstet skifer er bare superb å se på, like enkel å legge som fliser men dyrere, når det er sagt så er det et hart matriale og sikkert ikke noe du vil ha i "hifi sammenheng" men estetisk på bad/kjøkken/gang.

Ellers så ser det spennende ut med det digre fjellet som skal vekk så du får ha lykke til og gratulerer med nytt hus.

Mvh
    Geir

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Takker for innspill!

Vi kommer nok ikke til å gjøre noe med gulvet i denne omgangen annet enn å lakke det - med mindre jeg vinner i lotto, og det er litt usannsynlig siden jeg ikke tipper! ;D

Vi har en trappenedgang med gelender som bør byttes ut.....må si at løsningen til Break_out var usedvanlig flott...er det lov å spørrre om det er dyrt eller veldig dyrt...?

Vegger og tak....har ikke lyst til å gjøre det helt sterilt. Nå blir det jo forskjell på fargen da, men har vel også lyst til å ha litt struktur på veggene!

Mvh
    OMF

B

break_out

Gjest
    OMF skrev:
    Hei!
    Takker for innspill!

Vi kommer nok ikke til å gjøre noe med gulvet i denne omgangen annet enn å lakke det - med mindre jeg vinner i lotto, og det er litt usannsynlig siden jeg ikke tipper! ;D

Vi har en trappenedgang med gelender som bør byttes ut.....må si at løsningen til Break_out var usedvanlig flott...er det lov å spørrre om det er dyrt eller veldig dyrt...?

Vegger og tak....har ikke lyst til å gjøre det helt sterilt. Nå blir det jo forskjell på fargen da, men har vel også lyst til å ha litt struktur på veggene!

Mvh
    OMF
    Alt er relativt og sammenlignet med noen av komponentene dine så fremstår det som et billig alternativ med glassrekkverk ;)

Jeg kan ikke helt ta igjen prisen sammenlignet med ordinært rekkverk isolert, men om jeg ikke husker feil så var det rundt dobling av trappeprisen som pakke i forhold til rekkverk i tre med stålspiler. Dersom du kun skal bytte ut rekkverket og det er mellom to etasjer så kan du sikkert få en cirka pris med å ta en tlf til http://www.aadnesenglass.no/ Siden du bor i Bergenstraktene så kan det kanskje være en ide å finne en lokal leverandør, men uansett så anbefaler jeg denne leverandøren. Ved montasje så krevde det 4-5 personer da den største glassplaten er 2 x 4 meter og 12,75 mm tykk, jeg valgte å ikke være i huset montasjedagen, da det ble for nervepirrende med ny trapp og parkett og sjonglering med store glassplater…

T

Thomas1

Gjest
    Jeg fikk en pris på trappegelender i glass for 5100 kr pr løpemeter. dette var hos Trappecompaniet for 14 dager siden. Dette er da komplett med overligger i treutførelse og glass i rekkverket.

B

break_out

Gjest
    Thomas1 skrev:
    Jeg fikk en pris på trappegelender i glass for 5100 kr pr løpemeter. dette var hos Trappecompaniet for 14 dager siden. Dette er da komplett med overligger i treutførelse og glass i rekkverket.
    Det finnes forskjellige løsninger av glassrekkverk samt glasstyper, dersom en bruker bærende konstruksjoner av tre med glassfelter i mellom så får en helt andre priser. En kan også velge mellom ordinært glass med litt grønt skjær eller diamantglass som er helt hvit. Vår trapp er laget med to glassplater laminert sammen og en sikkerhetsduk i mellom, det er for øvrig herdet glass. Dette i tilfellet en skal være uheldig å knuse glasset, selv om det skal mye til for å klare dette. Mange tøffe løsninger og da spesielt med stål og glass kombinert, eller med tre for de som ønsker det. Vi ønsket kun glass, men det kan være at det havner en liten profil i aluminium på toppen etter hvert.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hmmmm...har begynt å tenke på om jeg skal gjøre noe med gulvet også.....er lys trestavs parkett.

Noen som har erfaring med å slipe det ned, beise det og så lakke det igjen....Ser i broskyren til en leverandør at alle bildene er med hel-planke-gulv - er det ikke egnet for tre stavs..?

Kan dette bli bra....ønsker jo et mørkere gulv...?

Mvh
    OMF

N

nb

Gjest
    OMF skrev:
    Hmmmm...har begynt å tenke på om jeg skal gjøre noe med gulvet også.....er lys trestavs parkett.

Noen som har erfaring med å slipe det ned, beise det og så lakke det igjen....Ser i broskyren til en leverandør at alle bildene er med hel-planke-gulv - er det ikke egnet for tre stavs..?

Mvh
    OMF
    Fikk slipt eikeparketten hjemme, visstnok "overseas oak" i følge gulvsliperen. Lakket med matt lakk. Ble helt strøkent. Om gulvet har vært slipt noen ganger tidligere, og særlig om det har vært gjort av amatører, så kan det være lite lag å gå på. Det er jo ikke værre enn å få en på befaring, de gutta ser på to sekunder hva som må til.

Prismessig ligger det på ca 10k ferdig lakket med tre strøk for ca 50 kvadrat - i alle fall i Oslo, var ikke så mye forskjell på prisene på de jeg sjekket med. Du skal ikke slipe mye mindre enn 50 kvadrat før du nærmer deg minimumsprisen, så det kan lønne seg å ta en del gulflate i slengen om det er flere rom du vurderer slipt. Det er en del maskineri som skal inn. Det er sikkert mulig å gjøre det selv, men det er ikke lett å få det pent.

Det var sjokkerende lite støv, man hadde ikke tippet at det hadde vært slipt gulv der like etterpå hadde det ikke vært for den infernalske stanken fra lakken.

Edit: En ting til, om det er aktuelt å slipe soverom, så anbefalte sliperen å sove et annet sted en uke eller to etterpå. Lakken er herdet på en dag slik at man kan gå på den, man han anbefalte å vente i alle fall en uke før man begynte med "anleggsvirksomhet", tunge møbler o.l.

K

kbwh

Gjest
    Prisene er tilsynelatende de samme også på landet.

Her ble det brukt en matt "Regent" alkyd-uretan lakk av samme type som i idrettshaller. Eikeparketten kom virkelig til sin rett igjen synes jeg, og for meg er den mørk nok.

GFE

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Antall liker
    3
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Hei,

Mulig det kan bli bra men tre stavs gir ikke det samme inntrykket som en stavs, tror vel også at oljede gulv av eik blir mørkere etterhvert mens lakkede blir mer "gulede".
    En stavs har mere liv en tre stavs, er ofte tatt lenger inn i treet og hver stav kan være litt forskjellig, og du får mye mer liv i gulvet.

Å skifte til en mørk parkett og legge den flytende oppå tre staven du har i dag er vel heller ikke en umulighet, og hvis du da har "trappen" i forbindelse med det mørke gulvet så er det rimlig men arbeidskrevende ide å eksempelvis bruke samme parketten i trinna, videre gå til en malermester og blande ut en gammeldags lasur i samme tone og lassere vanger og spiler og håndrekke etc, du kan da også bruke vanlige furulister til å låse av trinnene som er lasert som edeltre, det man da gjør er å grunne først med en grunningsfarge som skal passe til lasuren og påføre lasuren etterpå, ofte greit nok å bruke en fille til lasur jobben.
    Har vert med min bror og gjort dette på en enkel trapp, og resulutatet ble meget bra, billigt men mye arbeid.
    Kan du imidlertid gjøre det selv så er det verdt det og pengene du "sparer" kan jo eksempelvis brukes til et nytt gulv.

Mvh
    Geir :)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei hei...

Takker for mange gode innspill.....
    Vi fant ingen strie eller miljøtapet som vi likte - så veggene kommer til å bli bare pusset. Enkelt og greit - og også enkelt å gjøre noe med senere - dersom vi skulle ønske det.

Gulvet er under diskusjon - å slipe det ned er nok ikke aktuellt - det er ganske pent. Å legge nytt gulv oppå er uaktuellt både pga arbeid og pris.
    Vi har prøvd litt med å legge en farvet lakk oppå - det kan bli ganske bra tror jeg - men nå er det slik at med så lyse vegger som vi får, så virker gulvet mørkere....kanskje vi beholder det, og bare legger et nytt lag med klarlakk oppå!

Ellers blir det vel hvitt tak - eggehvit på vinduer og karmer og en farge jeg ikke husker navnet på til veggen (litt gulaktiv hvit - mer farge enn i eggehvit).

Legger ved et lite statusbilde:

Ellers koblet jeg opp anlegget igjen i går - i gamle posisjonen. Godt å høre litt musikk igjen, men det manglet en del i forhold til det gamle oppsettet. Ikke så rart i grunn, siden jeg ikke har endret noe på korreksjonskurvene, mens høytaleren nå står i det verste området. Det gjorde seg også utslag i en litt "entone bass" og at holografien og spesiellt dybden i lydbildet ikke var like god som før..., men gøy var det uansett!

Mvh
    OMF

K

kbwh

Gjest
    Det ser nå ut som det spiller bra, OMF. Rart med det.
    Du har et av de få oppsettene jeg har sett som ser elegante ut med rack.

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Veggfargen er kanskje "Claro" fra Lady? Svært lys med litt svak beige?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei....
    Må holde litt liv i tråden!

Fargen på veggen er hvit narciss...for de som spekulerte i det!
    Oppussingen begynner å nærme seg slutten....budsjettet er sprengt og vel så det!

Anlegget kommer jo til å bli stående i stuen ihvertfall et år - trolig nærmere 2 - derfor må jeg jobbe litt for at det skal spile bra også her.
    Har akkurat bestilt meg en rull med FAT LMC kabel - så jeg kan legge opp en egen kurs til anlegget!

Ser litt på noen akustikkprdukter også - skal se om jeg får laget en skisse som viser planlagt plassering og akustikktiltak!

Håper at (og planlegger med) at utstyret kommer i slutten av april! Det blir jo selvsagt en lyttekveld eller 2 ifm med dette - så hvis det er noen som har lyst til å delta, ta seg en prat med Derek eller har lyst til å høre masse musikk så er det bare å sende en PM!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Da må vi få litt liv i tråden igjen….ikke minst siden dette trolig blir min mest spennende hifi-uke noensinne!

Vi har kjøpt nytt hus og har pusset opp i noen måneder nå – og blir nok ikke helt ferdig til lyttekveld på lørdag heller, men det er nå levlig her!

Legger først ut noen bilder av lytterommet (stuen) slik den så ut når vi overtok…og noen småting som jeg håper skal gi god lyd….

Huset……

Litt kabel….

En eske med litt snacks….

En pall med litt snacks….

Mvh
    OMF

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Det på pallen anmoder jeg til å være svensk.... Akustikk produkt kanskje :)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.910
    Torget vurderinger
    4
    Noe fra Svanå kanskje?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.994
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    HATER tråder som tirrer.......og så skjer det liksom ingenting........avbrutt orgas......er det mest nærliggende å tenke på ::)
    Hva skjer OMF?
    Vi venter.....men ikke tålmodig :)

:) :)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja – det skulle absolutt være forbudt med slike teasere….. ;D ;D

Neida – ingen grunn til å være så hemmelighetsfull. Pallen kommer selvsagt fra Svanå, og bildet under viser noen DIY absorbenter som skal drepe outputen bakover fra midbassen. Har bygd de med huntonitt/asfaltplater. De blir 120cm x 60cm. Og blir omtrent 32cm dype. De blir stående et lite stykke fra bakveggen – så disse skal kunne virke ganske langt ned i området til 10 tommeren som blir ca 100-400Hz – sånn ca.

Oppå kassene ligger det et par treplater som skal stå under høytalerne. Pga familiforhold (underlig hvilken hensyn man må ta) så kan nok ikke høytalerne stå fast der de spiller best - så da setter jeg de på treplater med filt under, og skyver de frem og tilbake ved behov. Det blir kanskje ikke så lett - det viser seg vel at høytalerne blir tyngre enn planlagt - og ender nok på godt over 100kg/stk - trolig nærmere 140kg. Så da ble de ikke noe lettere enn de gamle, men det er jeg bare glad for - lite resonanser er alltid bra!

Ellers strekker jeg egen kurs med FAT LMC til anlegget. Denne kommer til å gå rett inn i nettfilteret. Så for de som mener plugger og slikt til er viktig – mellom mine DP A1 og sikringen i sikringskapet så er det kun 1 vrihylse – ellers er det 4 kvadrat multicore kabel med dobbelt flettet kobberskjerm!

Skal også korte ned nettkablene betydelig, slik at mulige jordsløyfer mellom effektforsterkerne blir minimal. Gruer meg til den jobben – FAT LMC er en jævlig kabel å jobbe med…

Ellers er jo leveransen fra Overkill farlig nærme....

Mvh
    OMF

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    992
    Blir sikker spennende dette.

En liten erfaring: Mine høyttalere veier 125 kilo stk. men lar seg greit skyve på parketten med møbelfilt under.

mvh.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.994
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Der ja OMF :)

Du går meget spennende tider i møte skjønner jeg.
    Når er leveranse på Overkill ventet?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Den er ikke langt unna - alt skal være ferdig innstilt og satt opp på lørdag da jeg har en liten lyttekveld....

Er selvsagt mest spent på lyden, med er nesten like spent på designet. Finale har jeg jo sett tegning av på nettet, mens Conductor/End Game bare har vært skisser....det samme gjelder det nye racket fra Overkill - så håper inderlig at designet svarer til forventingene...(det har jo ikke akkurat vært stygt det som har kommet derifra tidligere).

Ellers har jeg planer om å legge ned en del arbeid i å korte ned kabler og annet mikkmakk - slik at anlegget fremstår med mye renere linjer enn før...alltid gøy med en visuell oppgradering også!

Mvh
    OMF

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn