He he...ja det ble en lang dag i går, men den halvtime jeg fikk foran oppsettet i natt kan tyde på at det var verdt det.
Det tar utrolig mye tid å koble.
Først ville jeg at han skulle kjøre et enkelt oppsett av mine Encore - slik at jeg har mulighet til å kjøre en demo av de når de skal selges....
Også måtte jo alt det gamle kobles ned...det nye utstyret kobles opp, rack monteres, hyller flyttes, kabler kobles - og ikke minst, koble til mitt DIY nettfilter med utelukkende FAT LMC kabler - det er også en ganske omfattende jobb - så oppmåling av høytalere og begynne med rom-målinger. Var heller ikke helt ferdig med absorbentene. og har fremdeles ikke begynt å bygge Helmholzene....det blir nok litt jobb i dag også....
Hifi er rett og slett hardt arbeid!
Skal bli spennende å komme hjem fra jobb og høre hva Derek utrettet!
OMF er opptatt som vert for Bergen Lydlaug i kveld. Det er som kjent premiere for det nye Overkill systemet hans . Kommer derfra nå, og kan avsløre enestående lydgjengivelse. Meget oppløst lydbilde, krystallklart og med stålkontroll i bassen er noen av inntrykkene jeg sitter igjen med etter kort tids lytting. Tipper det kommer en fyldig reportasje med bilder fra seansen på Bergen Lydlaugs side her på HFS ila helgen.
Tok noen bilder med mobilkameraet. Det er dårlige bilder, men får være en teaser.
Oversiktsbilde. Diffusorer fra Svanå på frontveggen.
The Finale. Diskanten på toppen, åpen baffel mellomtone (10"!) i midten og subwoofer kassen under med en 12" og 10" i en helt ny konfigurasjon. Likte godt utseendet på høyttalerne og nydelig finnish.
Lytteinntrykk får vi først og fremst ta i egen tråd under Bergen Lydlaug.
Det har vært noen svært hektiske dager, og ingen ting er vel mer sant enn at Ting Tar Tid.
Vi begynte på onsdag med å bære utstyret inn. Så gikk hele torsdagen med til å gjøre en kjapp justering av mine gamle Encore, og så sette opp det nye Finale systemet....Rack skal monteres, hyller skal justeres, spikes skal festes osv osv - og ikke minst så er det litt jobb og flytte og montere høytalerne når man skal være 100% sikker på det ikke blir noen riper eller andre skader. fredagen var jobb frem til 7-8 tiden for min del...og litt etterlengtet lytting sent på kvelden....
Conductor/end Game og kabler var ikke innspilt når de kom, høytalerne hadde fått noen timer på seg - så de skulle være ganske innspilt.
Ellers kom vi ikke helt i mål med alt jeg hadde planlagt da ;D ;D
Så mine 2 Helmholz resonator ligger fremdeles i deler på kontoret, diffusorene bak anlegget er ikke kappet og montert slik de skal, vi har ikke fått målt om det er noen positiv effekt av mine bassabsorbenter, vi har ikke fått implementert høytalerkorreksjonsmulighetene i Conductor(DEQX)....
Skal ikke si så mye om lyden ennå, tenkte å la Bergen Lydlaug kommentere først....hvis de fremdels har hørsel da....vi spilte nok10-15dB høyere enn det jeg normalt har som lyttenivå på slutten i går...så om ikke annet har vi ihvertfall fått bekreftet at jeg kan spille jævlig høyt.... ;D ;D ;D
selv om mine lydprioriteringer og -preferanser drar i en annen retning enn dine, må jeg få si at det er fantastisk moro og inspirerende å se noen gå så kompromissløs til verks ift musikkgjengivelse som du gjør, omf!
og det går ikke bare på pengebruken, men på gjennomtenktheten i det hele.
lykke til med fintuningen!
btw, utsøkt bolig du har. står i stil med stereoen. ;D
Joaquin (for anledning blomstrende inspirert til et lite navneskifte ;D)
Joaquin....er ikke sikkert at preferansene våre er så ulike selv om vi har valgt forskjellige veier fremover...
Snickers
Volt - det er visst ikke den dedikerte bassdriveren, men en kombinert bass/mellotone sak...10 tommer....Derek husket ikke typenummeret i farten...
Nå brukes 48dB/oktav....
Ellers fikk vi ikke til denne høytalerkorreksjonen - så jeg må nok ta meg et DEQX kurs....Snickers - når er du i byen? ;D (Send meg gjerne en PM!)
Ellers spiller det jo godt i dag også....I dag på det jeg vil kalle mitt normale lyttenivået - som faktisk er rundt 10dB lavere enn det vi spilte mesteparten av tiden i går, og rundt 15dB lavere enn det Rammstein fikk...Som referansen så viser displayet på End Game virkelig "Nivå" - og minus 15/20 er det jeg spiller på i dag...
Hei OMF!
Gratulerer med å være delvis i mål kun litt justering igjen?
Dette ser bra ut.
F... jeg får lyst til å pusse opp stua etter å ha sett hvor elegant det blir med nøytral farge(r)
Mvh.KW
Jeg må også få gratulere OMF. Beundrer din iver og mot til å teste nye saker. Må dessuten takke så masse for invitasjonen (OMF inviterte OAS på besøk), bare synd det kom så alt for tett på München-turen vår. Dette står definitvt høyt på min "vil-høre-liste", så når jeg kommer forbi slår jeg på tråden.
Jeg stikker gjerne innom, jeg har et par andre ting som skal settes opp i Bergen etter hvert også, så jeg må bortover uansett, og jeg ser frem til å låne øyne og ører til disse kreasjonene.
Jeg ser for meg at det kan være interessant å eksperimentere med andre filtre også. DEQX har ulineare filtre, om jeg ikke husker feil, helt ned i 1. orden. De gjør overgangene spredningsmessig mykere også.
Det var 2500.4 eller 2500.5 jeg håpte det var.
Her er frekvensgangen på 2500.4:
Og her er 2500.5 (jeg vet ikke om den ser lik ut. Den hører egentlig til "PA range"):
Her er vannfalldiagrammet på MSW:
Jeg har imidlertid noen målinger som viser mer eksakt hva som skjer ved 500Hz. Det er selvsagt naturlig at etterslepet øker med lavere frekvenser, men det skjer noe ganske dramatisk akkurat rundt 500Hz.
Det jeg tenker på er at det kan være spennende, om du ikke har noe i mot det, å sette opp et filter med høyere delefrekvens på Volten, og kanskje også et slakt filter.
Ellers takker jeg igjen for tilbakmeldinger - går litt på skyer om dagen - for si litt som Hifi-Lars sa i "hifi delirium" - at "det hender at han måtte opp om natten og bare vri litt på hjulene...også er alt greit liksom..." - jeg må av og til en liten tur ut i stuen og bare sjekke at de står der... ;D ;D ;D
Joda, jeg er for å prøve det som prøves kan jeg...hvis det er håp om bedre lyd!
Hva viser Waterfallen du postet....?? Den må jo være kuttet da Manger spiller langt dypere enn det....
Jeg greier vel ikke helt å skjønne/se hva du antyder ved 500Hz...er det settling tiden som vises...skjer det noe der som ikke er bra - og derfor kan det vært lurt å dele høyere...?
Hvor høyt kan Voltene spille mon tro...
Tror jeg skal starte en tråd med brukertips/erfaringer med DEQX - hvis det da ikke allerede finnes en slikt tråd...?
Et vannfallsdiagram viser utvikling over tid. Normalt begynner det lengst fra deg med selve frekvensgangen, og når signalet opphører skal den tone ut raskest og jevnest mulig.
Det mest interessante som kommer frem i dette vannfallsdiagrammet er en energiopplagring ved 2kHz. Det er vanskelig å si eksakt hva den forårsakes av, men jeg mistenker at den oppstår i membranen. Den gjenkjennes på at den initieres med en dip men går over i en peak som drar ut i tid. Imidlertid ser jeg ikke for meg at Volt-en oppfører seg noe bedre så høyt i frekvens. Dette likner forresten det som skjer ved ca 1/2,1 av oppbrytningsfrekvensen for metallemmbraner. Dette skyldes en interaksjon mellom membranens ytterkant og innerkant.
Om du ser på den øverst til høyre og øverst i midten så ligger de på hver sin side av 2kHz. De genererer ikke utpregede "modes" (resonanser) men de ligger på hver sin side. Ved 2kHz vil du få en ganske klar blå ring og en klar rød ring som til sammen faser ut nær null, men gir to peaker som likner den opprinnelige kurveformen, men som ligger så tett at de igjen genererer en grunntone som ligger på ca 0,6 ift den påtrykte tonen (altså ca 1,2kHz). Dette fremkommer ikke direkte av vannfallsdiagrammet, men slike effekter fører sekundært til dette fenomenet så det er lett å kjenne igjen med litt erfaring.
Du har helt rett i at diagrammet ikke viser noe fornuftig ved 500Hz. Dette skyldes at det av natur ikke kan vise noe fornuftig både ved 10kHz og ved 100Hz samtidig. Det er veid mht tid, men avrullingen ved hver frekvens skjer avhengig av bølgelengder. Så om man ønsker å vise et etterslep på et par bølgelengder ved 10kHz så vil man i samme vindu få overveldende mengder energi ved 100Hz fordi en periode varer 100 ganger så lenge. Derfor kan for eksempel dette diagrammet ikke vise noe vettugt under ca 1kHz og derfor har de skåret det bort.
Det som skjer ved 500Hz er at membranen er i overgangsområdet mellom stempelbevegelse (noe Mangeren egentlig aldri går helt over til) og bølgetransformator. Det er nettopp det at den ikke går over i full stempelbevegelse som skaper litt problemer, og problemet er ikke noe mer kryptisk enn harmonisk forvrengning. Jeg skal lete frem dokumentasjonen, men jeg har altså stor tro på å bringe delefrekvensen over 500Hz. Om jeg husker rett å skjer det ganske brått akkurat ved 500Hz.
Av Mangeren og Volten så ville jeg anslagsvis foretrekke Volt-en opp til kanskje 7-800Hz. Den klarer 2kHz, men ser nok ikke pen ut i tidsdomenet så høyt oppe.
Husk også, som noen var inne på, at Mangeren beamer ganske merkbart oppover i frekvens. Volt-en beamer litt lenger ned enn Mangeren fordi den er større, og den fortsetter sin karakteristikk nedover på grunn av dipolen. Det betyr at Volten og Mangeren har nogen lunde lik spredning, bortsett fra Mangeren i området fra 400Hz og opp til omkring 800Hz sprer litt mer. Jeg vil nok anta at kommentarene om at det låt litt rart utenfor sweetspot ikke har med Mangerens beaming å gjøre, men kanskje det omvendte, altså mangelen på beaming nedover i frekvens. Det er vel iofs bare en annen måte å si det samme på, men siden det tross alt er en dipol mellomtone kan det være verdt å utnytte den til å jevne ut den totale spredningen.
Når det gjelder høye delefrekvenser, for eksempel 2kHz, så tror jeg det skaper potensielle problemer ift forvrengning, loobing mellom de store elementene, overdreven beaming osv.
Forøvrig er det en "DEQX-ens venner"-tråd som kanskje kan brukes til litt brukererfaringer og slikt.
Hei!
Takker for fyldig svar Snickers! Kan du ikke sende meg en PM om ditt reisemønster til Bergen.
Har ikke de helt store planene om å justere så veldig mye med en gang. Skal gjøre noen andre småting først, også ikke ta igjen ganske mye forsømt arbeid på andre områder. Gardinger bør jo komme på plass, HelmHolzene hadde jeg tenkt å montere, skal skifte nettkable på Crown (en skolisse sak uten nettbrønn), iverksette litt kabelhygiene, skifte ut noen nettkabler og rett og slett kose meg litt med småting - sånn at det meste andre skulle være på plass når man begynner å justere korreksjon...
Ellers er min dør stort sett åpen - så hvis det er noen som har lyst til å stikke innom en tur, så ta gjerne en telefon eller send en PM....
Så skal jeg skrive litt om hva jeg synes om lyden om et par dager.... ;D ;D ;D ;D
Gratulerer!
Ser lekkert ut det der, er det det samme Manger-elementet som er benyttet i disse også?
Hva med de andre elementene, er det "hyllevare" eller er de spesialprodusert for Overkill?
Prey (som er egget med Manger elementet) er det samme for alle modellene.
Derek liker å være litt hemmelighetsfull når det gjelder konstruksjonene - så jeg vet ikke om det er brukt standardelementer eller om de er moddet litt.
Bassen er jo helt strippet ned og bygd opp igjen.
Så vidt jeg har forstått så er er det montert en 10 tommers kon/høytalermembran som står motsatt vei inne i kassen. Dette virker som en "air brake" som Derek sier og gjør at elementet er aerodynamisk balansert - i motsetning til all verdens andre elementer. For å få dette til er vel også voicecoilen flyttet. Jeg mener det er et Beyma element som er brukt!
Basskassen er på samme måte som mellombasskassen/baffelen laget i noe corian/corianlignende materialer - som kan sammenlignes med syntetisk stein. Basskassen er limt igjen slik at den ikke lar seg åpne. Derek følte seg sikker på at det ikke kom til å skje noe med elementet uansett - hvis jeg husker rett tåler predator 1000W kontinuerlig, mens Volt driveren tåler 800W - eller trolig mer siden den ikke spiller spesiellt dypt...
Uansett hva som er gjort så er det utrolig med dypbass i den 12/13 tommeren som sitter i bunn. Og jeg kan ikke huske å ha hørt tilsvarende grad at "mikrodetaljer" i bassen. Det er jo ikke spesiellt uheldig for resten av lydbildet heller at bassen er så godt som fri for unoter..... Det er overraskende lite brumlimg i rommet ellers også...