Oppskrytt high end elektronikk?

Status
Stengt for ytterligere svar.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
realist skrev:
Lyngen skrev:
Men hvor stor forskjell det egentlig er når prisen dobbles er ganske interessant synes jeg. Jeg har ikke prøvd virkelige dyre saker hjemme annet en såvidt en til 40k som syntes noe dårligere enn min egen til 10k mindre. Hvor mye/lite er det å hente? Dere som er oppe i high-end klassen?
Hadde det ikke eksistert noe som populært blir kalt for placebo,
så har vi heller ikke hatt noe som populært blir kalt for highend.
Im my humble opinion. ;)

Nei, akkurat. For det er vel ikke forskjell på noen ting, er det vel? ::)
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.049
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Bryston- Oppskrytt high end elektronikk?

gismo skrev:
The Edge skrev:
Anonym skrev:
The Edge skrev:
Jeg har flere ganger lest artikler,kommentarer og tester som (påstått) skal avsløre at high end elektronikk langtifra er så high end som man skulle tro. I flere diskusjoner har jeg for eks hørt flere påstå og henvise til tester fra utlandet hvor de mest kvasse Pioneer surroundreceiverne skulle kunne konkurrere greit lydmessig med Bryston forsterkere i prisklasse 40-50 K.
Link?

Spar meg for slike kvasiseriøse innlegg ala VG debattforum hvor man ber om link nesten før diskusjonen får satt seg. Jeg har plukket opp denslags påstander og linker til utenlandske fora flere steder, både her, AVforum og i diskusjonsfelt under relevante artikler. Har ikke så god hukommelse eller tid at jeg gidder bruke søndagsformiddag på å lete frem linker til deg, beklager.
Når du går så smalt ut med sånne utspill, men samtidig refererer til "utalige innlegg" i HiFi presse både i ut og innland og ikke "gidder" å dokumentere noe som helst til folk som ber deg vise til noen av disse ::) Tja....Syns du skal "gidde" å lete litt jeg da ;)

gismo
Dette er totalt useriøst av trådstarter. Vanskelig å diskutere saklig med en som har dårlig hukommelse og som slenger ut masse udokumenterte rykter :)
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Lyngen skrev:
Slike type innlegg synes jeg ikke noe om :(. Skal det ikke være lov å gjenta noe så blir HFS dødt! Spørsmålet til trådstarter er da helt legitimt. Såpass må man da tåle. Takt og tone ligger like mye i svarene som i spørsmålene.
Din tolkning er feil. Poenget var at det i de trådene er informasjon om de elementer trådstarter IKKE linket til, men som han hevder finnes, og som andre har savnet postet. Ref. "udokumenterbare rykter".

Så, min takt og tone er helt OK. Din derimot. ;)
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.445
Antall liker
20.289
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
realist skrev:
Lyngen skrev:
Men hvor stor forskjell det egentlig er når prisen dobbles er ganske interessant synes jeg. Jeg har ikke prøvd virkelige dyre saker hjemme annet en såvidt en til 40k som syntes noe dårligere enn min egen til 10k mindre. Hvor mye/lite er det å hente? Dere som er oppe i high-end klassen?
Hadde det ikke eksistert noe som populært blir kalt for placebo,
så har vi heller ikke hatt noe som populært blir kalt for highend.
Im my humble opinion. ;)
Måtte jo komme. Det er jo som vanlig ikke forskjeller på på dyrt og billig. Ikke innen hifi, bare resten av verden.
 
M

musicus

Gjest
impulse skrev:
realist skrev:
Lyngen skrev:
Men hvor stor forskjell det egentlig er når prisen dobbles er ganske interessant synes jeg. Jeg har ikke prøvd virkelige dyre saker hjemme annet en såvidt en til 40k som syntes noe dårligere enn min egen til 10k mindre. Hvor mye/lite er det å hente? Dere som er oppe i high-end klassen?
Hadde det ikke eksistert noe som populært blir kalt for placebo,
så har vi heller ikke hatt noe som populært blir kalt for highend.
Im my humble opinion. ;)

Nei, akkurat. For det er vel ikke forskjell på noen ting, er det vel? ::)
Forskjeller er det nok, spmèt er vel mer hvordan de tolkes, eller ikke, kjenner denne er på sin plass igjen, noen er vel såkalte "realistisk" skeptiske at de misser hele morroa 8)



mvh
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Placebo betyr visstnok "som det behager", og det passer jo bra på Hi-Fi. :) Det viktigste er å finne det utstyret som behager akkurat deg. Produsentens oppgave er å finne det produktet som gir best placebo-effekt på flest mulig kjøpere. Prisingen er en annen sak - her forsyner både den ene og andre seg. Skyld ikke alltid på produsenten - avansene er temmelig fete. Som en herværende Hi-Fi-asylinnehaver sa det: Det er bare bønder fra landet som betaler full pris.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.651
Antall liker
2.852
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
The Edge skrev:
bambadoo skrev:
Trådtittel er endret

Stor takhøyde her på sentralen ser jeg. Her er barnevakten på plass ved den minste ting.
Har ikke rukket å lese hele tråden, men så langt har jeg bare lyst å legge til: "...kanskje med rette!?"

Litt ydmykhet har da aldri skadet....
Interessant problemstilling, dog! ;D

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.651
Antall liker
2.852
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Håper jo trådstarter kommer igjen og legger inn noen linker.

Lyst til å spørre trådstarter, og andre for den delen: JA, Bryston er helt klart en produsent som "vet å ta seg betalt for produktene sine, på linje med mange andre produsenter. Har likevel tilgode å lese om noen som mener Bryston er overpriset, slik trådstarter mener og kanskje også forsøker å gjøre allmenngyldig. Tror vel kanskje der er andre produsenter som før skulle vært skutt på i så henseende...eller?
Og jeg stiller meg litt skepisk til om trådstarter virkelig mener at surroundreceivere skal kunne sidestilles med antatt mer dedikerte/seriøse hifiprodukter, f eks fra Bryston. Klart surroundreceivere kan ha sine sterke sider, men på et eller annet tidspunkt må vel også produsenter av disse gjøre visse kompromisser, som i sin tur vil kunne bli flaskehalser mht bygge- og gjengivelseskvalitet....

mvh
Proffen
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.398
Antall liker
735
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Slike type innlegg synes jeg ikke noe om . Skal det ikke være lov å gjenta noe så blir HFS dødt! Spørsmålet til trådstarter er da helt legitimt. Såpass må man da tåle. Takt og tone ligger like mye i svarene som i spørsmålene.
Litt enig her
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.239
Antall liker
291
lars_erik skrev:
realist skrev:
Lyngen skrev:
Men hvor stor forskjell det egentlig er når prisen dobbles er ganske interessant synes jeg. Jeg har ikke prøvd virkelige dyre saker hjemme annet en såvidt en til 40k som syntes noe dårligere enn min egen til 10k mindre. Hvor mye/lite er det å hente? Dere som er oppe i high-end klassen?
Hadde det ikke eksistert noe som populært blir kalt for placebo,
så har vi heller ikke hatt noe som populært blir kalt for highend.
Im my humble opinion. ;)
Måtte jo komme. Det er jo som vanlig ikke forskjeller på på dyrt og billig. Ikke innen hifi, bare resten av verden.
Not collected ... yet.

http://gizmodo.com/305549/james-ran...iles-can-prove-7250-speaker-cables-are-better
 
M

musicus

Gjest
realist skrev:
lars_erik skrev:
realist skrev:
Lyngen skrev:
Men hvor stor forskjell det egentlig er når prisen dobbles er ganske interessant synes jeg. Jeg har ikke prøvd virkelige dyre saker hjemme annet en såvidt en til 40k som syntes noe dårligere enn min egen til 10k mindre. Hvor mye/lite er det å hente? Dere som er oppe i high-end klassen?
Hadde det ikke eksistert noe som populært blir kalt for placebo,
så har vi heller ikke hatt noe som populært blir kalt for highend.
Im my humble opinion. ;)
Måtte jo komme. Det er jo som vanlig ikke forskjeller på på dyrt og billig. Ikke innen hifi, bare resten av verden.
Not collected ... yet.

http://gizmodo.com/305549/james-ran...iles-can-prove-7250-speaker-cables-are-better
Jisses, det halmståret der er er vel brekkt for lenge siden, ikke mye å klamre seg til for benekte forskjeller som her, nesten noe kvasi religiøst over alle de henvisningene det får ::) ...

mvh
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.049
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
realist skrev:
lars_erik skrev:
realist skrev:
Lyngen skrev:
Men hvor stor forskjell det egentlig er når prisen dobbles er ganske interessant synes jeg. Jeg har ikke prøvd virkelige dyre saker hjemme annet en såvidt en til 40k som syntes noe dårligere enn min egen til 10k mindre. Hvor mye/lite er det å hente? Dere som er oppe i high-end klassen?
Hadde det ikke eksistert noe som populært blir kalt for placebo,
så har vi heller ikke hatt noe som populært blir kalt for highend.
Im my humble opinion. ;)
Måtte jo komme. Det er jo som vanlig ikke forskjeller på på dyrt og billig. Ikke innen hifi, bare resten av verden.
Not collected ... yet.

http://gizmodo.com/305549/james-ran...iles-can-prove-7250-speaker-cables-are-better
Diskusjonen handler ikke om kabler, men elektronikk.
Hva med å holde seg til tema?
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.239
Antall liker
291
John_Harald skrev:
realist skrev:
lars_erik skrev:
realist skrev:
Lyngen skrev:
Men hvor stor forskjell det egentlig er når prisen dobbles er ganske interessant synes jeg. Jeg har ikke prøvd virkelige dyre saker hjemme annet en såvidt en til 40k som syntes noe dårligere enn min egen til 10k mindre. Hvor mye/lite er det å hente? Dere som er oppe i high-end klassen?
Hadde det ikke eksistert noe som populært blir kalt for placebo,
så har vi heller ikke hatt noe som populært blir kalt for highend.
Im my humble opinion. ;)
Måtte jo komme. Det er jo som vanlig ikke forskjeller på på dyrt og billig. Ikke innen hifi, bare resten av verden.
Not collected ... yet.

http://gizmodo.com/305549/james-ran...iles-can-prove-7250-speaker-cables-are-better
Diskusjonen handler ikke om kabler, men elektronikk.
Hva med å holde seg til tema?
Same difference.

Forøvrig så er kabler for lenge siden opphøyd til komponent, på linje med alle andre komponenter i kjeden.

"This is not Randi's first clash with audiophile reviewers who claim to hear differences between various pieces of exotic equipment. He promises a million dollars (which he has waiting in an account for them) if any can prove in double-blind scientific testing that their extraordinary claims are true. None have stepped up so far. [James Randi's Swift]"
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.445
Antall liker
20.289
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
realist skrev:
John_Harald skrev:
realist skrev:
lars_erik skrev:
realist skrev:
Lyngen skrev:
Men hvor stor forskjell det egentlig er når prisen dobbles er ganske interessant synes jeg. Jeg har ikke prøvd virkelige dyre saker hjemme annet en såvidt en til 40k som syntes noe dårligere enn min egen til 10k mindre. Hvor mye/lite er det å hente? Dere som er oppe i high-end klassen?
Hadde det ikke eksistert noe som populært blir kalt for placebo,
så har vi heller ikke hatt noe som populært blir kalt for highend.
Im my humble opinion. ;)
Måtte jo komme. Det er jo som vanlig ikke forskjeller på på dyrt og billig. Ikke innen hifi, bare resten av verden.
Not collected ... yet.

http://gizmodo.com/305549/james-ran...iles-can-prove-7250-speaker-cables-are-better
Diskusjonen handler ikke om kabler, men elektronikk.
Hva med å holde seg til tema?
Same difference.

Forøvrig så er kabler for lenge siden opphøyd til komponent, på linje med alle andre komponenter i kjeden.

"This is not Randi's first clash with audiophile reviewers who claim to hear differences between various pieces of exotic equipment. He promises a million dollars (which he has waiting in an account for them) if any can prove in double-blind scientific testing that their extraordinary claims are true. None have stepped up so far. [James Randi's Swift]"
Når man går såpass høyt ut på banen, hadde det vært interessant å vite hvilke erfaringer man har med ulike komponenter- i ulike prisklasser. Spesielt high-end utstyr.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.049
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
realist skrev:
John_Harald skrev:
realist skrev:
lars_erik skrev:
realist skrev:
Lyngen skrev:
Men hvor stor forskjell det egentlig er når prisen dobbles er ganske interessant synes jeg. Jeg har ikke prøvd virkelige dyre saker hjemme annet en såvidt en til 40k som syntes noe dårligere enn min egen til 10k mindre. Hvor mye/lite er det å hente? Dere som er oppe i high-end klassen?
Hadde det ikke eksistert noe som populært blir kalt for placebo,
så har vi heller ikke hatt noe som populært blir kalt for highend.
Im my humble opinion. ;)
Måtte jo komme. Det er jo som vanlig ikke forskjeller på på dyrt og billig. Ikke innen hifi, bare resten av verden.
Not collected ... yet.

http://gizmodo.com/305549/james-ran...iles-can-prove-7250-speaker-cables-are-better
Diskusjonen handler ikke om kabler, men elektronikk.
Hva med å holde seg til tema?
Same difference.

Forøvrig så er kabler for lenge siden opphøyd til komponent, på linje med alle andre komponenter i kjeden.

"This is not Randi's first clash with audiophile reviewers who claim to hear differences between various pieces of exotic equipment. He promises a million dollars (which he has waiting in an account for them) if any can prove in double-blind scientific testing that their extraordinary claims are true. None have stepped up so far. [James Randi's Swift]"
Les en gang til! Jeg skrev elektronikk, ikke komponent. For kabler har vi et eget forum. Denne tråden omhandler elektronikk, hva med å holde seg til tema :)
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.778
Antall liker
4.008
Torget vurderinger
96
Har lyst til å rette et spark mot grådige norske butikker/importører i denne sammenheng. Bryston og andre utenlandske merker, SPESIELT amerikanske, er ofte hysterisk overpriset her til lands. Det opereres gjerne med 10 gangen enda dollaren har ligget lavt veldig lenge. Eksempel blant mange: Paradigm. Så se litt på hva utstyret egentlig koster, og ikke hva påslaget her i Norge er. Det er helt frivillig å betale overpris for noe som egentlig koster nesten halvparten.
Generelt er dog high-end audio etter min mening fryktelig dyrt. I forhold til "godset" man får. Spesielt høyttalere. Mdf plater, en håndfull komponenter og noen elementer - 30000,- takk. Og jada, jeg vet at utvikling koster litt også...
 
M

musicus

Gjest
Polkagris skrev:
Har lyst til å rette et spark mot grådige norske butikker/importører i denne sammenheng. Bryston og andre utenlandske merker, SPESIELT amerikanske, er ofte hysterisk overpriset her til lands. Det opereres gjerne med 10 gangen enda dollaren har ligget lavt veldig lenge. Eksempel blant mange: Paradigm. Så se litt på hva utstyret egentlig koster, og ikke hva påslaget her i Norge er. Det er helt frivillig å betale overpris for noe som egentlig koster nesten halvparten.
Generelt er dog high-end audio etter min mening fryktelig dyrt. I forhold til "godset" man får. Spesielt høyttalere. Mdf plater, en håndfull komponenter og noen elementer - 30000,- takk. Og jada, jeg vet at utvikling koster litt også...
...du glemte bl.a moms, frakt, spedisjon, annonsering, lønn, leie for lokale mm...men du har helt klart ett poeng at visse tar seg særdeles godt betalt ;) ...

mvh
 
M

Mr-T

Gjest
..... i et forsøk på å styre oss tilbake til topic....:

Bør man forvente gode specs på dyre produkter også innen hifi?

Når det gjelder ekstremt dyre biler så forventer vi jo det: kW, Nm, og rundetider på Nürburgring for å ta noe.
 
M

musicus

Gjest
Mr-T skrev:
..... i et forsøk på å styre oss tilbake til topic....:

Bør man forvente gode specs på dyre produkter, og innen hifi?
Jeg var tidligere av den meningen at det ikke betydde noe så lenge man likte det man hørte, det er vel flere high end merker man kan nevne der specene ikke er "gode" eller all verden, men må si jeg har fått meg tankestiller med nettopp lånet av Bryston, kanskje min lytting har vært innstillt på feil parametre?!.

Men, står jeg i valet og kvalet mellom specs eller opplevelser, velger jeg nok det som behager, tror jeg :) ..

mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.920
Antall liker
29.404
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Mr-T skrev:
..... i et forsøk på å styre oss tilbake til topic....:

Bør man forvente gode specs på dyre produkter også innen hifi?

Når det gjelder ekstremt dyre biler så forventer vi jo det: kW, Nm, og rundetider på Nürburgring for å ta noe.
Kan du spesifisere hvilke specs du tenker på?

mvh
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.840
Antall liker
8.150
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
The Edge skrev:
1. Jeg har flere ganger lest artikler,kommentarer og tester som (påstått) skal avsløre at high end elektronikk langtifra er så high end som man skulle tro.

2. I flere diskusjoner har jeg for eks hørt flere påstå og henvise til tester fra utlandet hvor de mest kvasse Pioneer surroundreceiverne skulle kunne konkurrere greit lydmessig med Bryston forsterkere i prisklasse 40-50 K.

3. Personlig syns jeg dette høres ubegripelig ut, men er det noe i disse påstandene?

4. I tillegg har vel også de fleste hørt om de grelle eksemplene fra for det svindyre merket Goldmund, hvor spillere som koster godt over 100 K er avslørt å bygge på svært rimelige basismodeller som man finner i budsjettmodeller fra merker som Denon og Pioneer. Slike historier bidrar til å gi meg en porsjon skepsis.

5. Vil pressisere at jeg ikke på noen måte har noen personlig agenda om å henge ut akkuratt Bryston her

6. Tankerekkene mine gjelder rundt high end generelt og inkluderer da naturligvis langt flere merker og produsenter.

7. Noen spørsmål utkrystalliserer seg. Er kvaliteten på dagens toppmodeller innen surroundreceivere blitt så enorm at de konkurrerer med rene stereoløsninger i over det dobbelte (tredobbelte) av prisklassen?

8. HVOR god lydkvalitet ligger det egentlig i for eks forsterkere fra Bryston og andre high end merker i 50 K klassen,

9. og hvor mye av det man hører er eventuelt ulike kategorier placebo ispedd ønsketenkning?

10. I tillegg vil jeg påpeke at jeg personlig er av den oppfatning at kvaliteten og "quality for money" er så stor i 20 K klassen pr idag, at jeg mener man skal laaangt opp i prisklassene for å høre noen store forskjeller å snakke om.

11. Forsterkere som Hegel H200 og Primare I32 har virkelig pushet grensene for hva slags lydkvalitet man kan få i denne prisklassen.
Endeleg ein slik streng vi hadde før i tida! Her må vi engasjere oss.
1. Har vel ikkje lese artiklar med eit slikt innhald, men det er råd å finne folk som meiner det mest utrulege. No er eg usikker på kva high end er for noko, så kanskje dette stemmer?

2. Har du? Det er vel ingen som har lytta til slikt og hatt sånne konklusjonar? Eg har høyrt mange Pioneer-receiverar. Jadå, dei er ganske gode. Men langt unna Bryston når det gjeld å levere musikk med råskap og truverd.

3. Nei! Eg trur iallfall ikkje det. Ikkje i det heile.

4. Goldmund-elektronikk har eg berre høyrt ved eit par høve, og har aldri hatt dei i hus. Men det let no iallfall ikkje ille...... Om det lydleg sett er samsvar med pris, veit eg ikkje. For kva er fornuftig når det gjeld pris/kvalitet? Er ein receiver til 2500 betre deal enn tilsvarande forsterkeri til 100 000, sjølv om sistnemnde er noko betre lydmessig? Og i så fall, kva med den gamle Tandberg TR 1000 eg henta gratis frå eit dødsbu? Er det eit uendeleg godt kjøp?

5. Det var bra. For det er det ingen grunn til.

6. Det finnest sikkert både lureri og fantastisk gode kjøp der ute. Spørsmålet er å finne ut skilnad på gull og glimmer. Eg trur ikkje det går an å gjere dette utan å lytte...

7. Det tvilar eg på.

8. Det er mange gode ting i både 20, 50 og 100 kkr-klassane. Tendensen er at når ein tek omsyn til fornuftig matching, er dei dyrare tinga noko betre enn dei billegare. Men i ein del samanhengar er det ikkje slik.

9. Det er vel subjektivt? Det viktige er å vere fornøgd med deg sjølv. Så mobiliser sjølvtilliten, og kjøp det du føler for. Det er du som skal betale lånet, og leve med produktet.

10. Det er vel eigentleg eit spørsmål om kva du definerer som "langt".....

11. Trur du finn endå betre Hegel-ting lenger oppe i prisklassene. (Men det kjem sjølvsagt an på kva du spenner føre og etter i anlegget).
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.049
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Mr-T skrev:
..... i et forsøk på å styre oss tilbake til topic....:

Bør man forvente gode specs på dyre produkter også innen hifi?

Når det gjelder ekstremt dyre biler så forventer vi jo det: kW, Nm, og rundetider på Nürburgring for å ta noe.
Nei, når det gjelder dyre produkter er det viktigere at det låter bra. Det er derfor mange kjøper platespillere og rørforsterkere ;)
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.445
Antall liker
20.289
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
John_Harald skrev:
Mr-T skrev:
..... i et forsøk på å styre oss tilbake til topic....:

Bør man forvente gode specs på dyre produkter også innen hifi?

Når det gjelder ekstremt dyre biler så forventer vi jo det: kW, Nm, og rundetider på Nürburgring for å ta noe.
Nei, når det gjelder dyre produkter er det viktigere at det låter bra. Det er derfor mange kjøper platespillere og rørforsterkere ;)
Det eneste viktige, vel?
 
M

musicus

Gjest
lars_erik skrev:
John_Harald skrev:
Mr-T skrev:
..... i et forsøk på å styre oss tilbake til topic....:

Bør man forvente gode specs på dyre produkter også innen hifi?

Når det gjelder ekstremt dyre biler så forventer vi jo det: kW, Nm, og rundetider på Nürburgring for å ta noe.
Nei, når det gjelder dyre produkter er det viktigere at det låter bra. Det er derfor mange kjøper platespillere og rørforsterkere ;)
Det eneste viktige, vel?
Jeg tror jeg opplever begge deler med min høyst subjektive hjemme test nu, det, er en spennende og tankevekkende opplevelse for en hard core subjektivist :) ..

mvh
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.049
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
lars_erik skrev:
John_Harald skrev:
Mr-T skrev:
..... i et forsøk på å styre oss tilbake til topic....:

Bør man forvente gode specs på dyre produkter også innen hifi?

Når det gjelder ekstremt dyre biler så forventer vi jo det: kW, Nm, og rundetider på Nürburgring for å ta noe.
Nei, når det gjelder dyre produkter er det viktigere at det låter bra. Det er derfor mange kjøper platespillere og rørforsterkere ;)
Det eneste viktige, vel?
Noen betaler mer for nostalgi, utseende, merke, status osv..
 
M

Mr-T

Gjest
Så hvis man kjøper et dyr bil spiller det ingen rolle at den gjør 0-100 på 25 sekunder?

Mulig jeg skiller meg fra mengden, hvis JEG skal bruke masse penger på noe utstyr ville jeg i hvertfall hatt noe som rent teknisk hang på greip også. Det er jo selvsagt at det må låte bra, det skulle i grunn være helt unødvendig å si.

For effektforsterkere er det i grunn flere ting som er interessant å se på:
1. THD+N vs frekvens i forskjellige effekter og belastning, både ohmsk og reaktiv
2. IMD som over
3. FFT av f.eks 1 kHz i forskjellig effekt og belastning
4. Frekvensrespons DC - 200 kHz minst ved forskjellig effekt og belastning.
5. Utgangsimpendans vs frekvens i forskjellig belastning

Og sikkert mer.....

Problemet i dag er at ingen gjør disse målingene og samtidig offentliggjør de, for det ville sett helt forjævlig ut for de aller fleste produkter, og dette mener jeg langt på vei (dog ikke fullstendig) vil forklare hvorfor det er store hørbare forskjeller på forsterkere. Det er vel ingen som egentlig tror det ikke er hørbare forskjeller heller.

Litt av samme grunn ser vi aldri forvrengningsmålinger på høyttalere..... det tar seg ikke ut på trykk kan du si.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.445
Antall liker
20.289
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
John_Harald skrev:
lars_erik skrev:
John_Harald skrev:
Mr-T skrev:
..... i et forsøk på å styre oss tilbake til topic....:

Bør man forvente gode specs på dyre produkter også innen hifi?

Når det gjelder ekstremt dyre biler så forventer vi jo det: kW, Nm, og rundetider på Nürburgring for å ta noe.
Nei, når det gjelder dyre produkter er det viktigere at det låter bra. Det er derfor mange kjøper platespillere og rørforsterkere ;)
Det eneste viktige, vel?
Noen betaler mer for nostalgi, utseende, merke, status osv..
joda, stuevennlighet er også en faktor.
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.398
Antall liker
735
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Når det gjelder ekstremt dyre biler så forventer vi jo det: kW, Nm, og rundetider på Nürburgring for å ta noe
Design,materialvalg,produksjonsland/kostnader og vilket marked man retter seg mot spiller vel til en hvis grad inn,og ikke minst markedsføring og hyping.

For og bruke din terminologi …..Noen er villig til og betale for en Range Rover,ikke dermed sakt att den har så gode kjøre egenskaper,eller er spes rask eller driftsikker.
For mange ei status greie ::)
 

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
159
Antall liker
0
Apropos eller malapropos: var det noen av dere som noensinne tok avisene til 'Klubben og søkte etter hvor mye de komponentene som det ble skrytt av, egentlig kostet?

Og alle disse high end-produsentene som lakkerte komponentene for å hemmeligholde dem, det var vel ikke bare for å hindre at noen skulle kopiere deres gode ideer? Hadde vel kanskje å gjøre med at ideen egentlig først og fremst var markedsføring?


For øvrig må det garantert være mange småprodusenter som må velte de faste kostnadene over på veldig, veldig få enheter solgt. Eller har det blitt sånn at [insert arbitrary kinesisk slavearbeiderfabrikk her] like gjerne kan produsere Den Eksklusive Hjemmedesignforsterken som Den Masseproduserte, og at det er markedsføring og forhandlerledd som er dyrt?
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Dette er egentlig et meget viktig tema, har flere ganger opplevd at pris faktisk er det viktigste for noen, og at enkelte produkter til en brøktdel av prisen låter bedre. Bare så synd at trådstarter tokk et produkt som Brysten som eksempel, dette er jo en gjennomseriøs produsent som heller skal stå for den andre siden av snake oil, og et eksempel på kanskje noe av det beste man kan få for pengene sine i det øvre prissegment.

Problemene ligger egentlig ikke i 40 000,- kr. klassen tror jeg, men når man kommer godt over 100 000,-. Her finner man mange produsenter som i utgangspungtet produserer middels gode produkter med mye bling. Hvor prisen i seg selv er salgsargumentet for mange. Men slik er det jo med alle produkter vi kjøper, være seg klær, båter, tomter etc.. Pris er viktigst da det viser hvem vi er til naboen.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Audiophile-Arve skrev:
The Edge skrev:
1. Jeg har flere ganger lest artikler,kommentarer og tester som (påstått) skal avsløre at high end elektronikk langtifra er så high end som man skulle tro.

2. I flere diskusjoner har jeg for eks hørt flere påstå og henvise til tester fra utlandet hvor de mest kvasse Pioneer surroundreceiverne skulle kunne konkurrere greit lydmessig med Bryston forsterkere i prisklasse 40-50 K.

3. Personlig syns jeg dette høres ubegripelig ut, men er det noe i disse påstandene?

4. I tillegg har vel også de fleste hørt om de grelle eksemplene fra for det svindyre merket Goldmund, hvor spillere som koster godt over 100 K er avslørt å bygge på svært rimelige basismodeller som man finner i budsjettmodeller fra merker som Denon og Pioneer. Slike historier bidrar til å gi meg en porsjon skepsis.

5. Vil pressisere at jeg ikke på noen måte har noen personlig agenda om å henge ut akkuratt Bryston her

6. Tankerekkene mine gjelder rundt high end generelt og inkluderer da naturligvis langt flere merker og produsenter.

7. Noen spørsmål utkrystalliserer seg. Er kvaliteten på dagens toppmodeller innen surroundreceivere blitt så enorm at de konkurrerer med rene stereoløsninger i over det dobbelte (tredobbelte) av prisklassen?

8. HVOR god lydkvalitet ligger det egentlig i for eks forsterkere fra Bryston og andre high end merker i 50 K klassen,

9. og hvor mye av det man hører er eventuelt ulike kategorier placebo ispedd ønsketenkning?

10. I tillegg vil jeg påpeke at jeg personlig er av den oppfatning at kvaliteten og "quality for money" er så stor i 20 K klassen pr idag, at jeg mener man skal laaangt opp i prisklassene for å høre noen store forskjeller å snakke om.

11. Forsterkere som Hegel H200 og Primare I32 har virkelig pushet grensene for hva slags lydkvalitet man kan få i denne prisklassen.
Endeleg ein slik streng vi hadde før i tida! Her må vi engasjere oss.
1. Har vel ikkje lese artiklar med eit slikt innhald, men det er råd å finne folk som meiner det mest utrulege. No er eg usikker på kva high end er for noko, så kanskje dette stemmer?

2. Har du? Det er vel ingen som har lytta til slikt og hatt sånne konklusjonar? Eg har høyrt mange Pioneer-receiverar. Jadå, dei er ganske gode. Men langt unna Bryston når det gjeld å levere musikk med råskap og truverd.

3. Nei! Eg trur iallfall ikkje det. Ikkje i det heile.

4. Goldmund-elektronikk har eg berre høyrt ved eit par høve, og har aldri hatt dei i hus. Men det let no iallfall ikkje ille...... Om det lydleg sett er samsvar med pris, veit eg ikkje. For kva er fornuftig når det gjeld pris/kvalitet? Er ein receiver til 2500 betre deal enn tilsvarande forsterkeri til 100 000, sjølv om sistnemnde er noko betre lydmessig? Og i så fall, kva med den gamle Tandberg TR 1000 eg henta gratis frå eit dødsbu? Er det eit uendeleg godt kjøp?

5. Det var bra. For det er det ingen grunn til.

6. Det finnest sikkert både lureri og fantastisk gode kjøp der ute. Spørsmålet er å finne ut skilnad på gull og glimmer. Eg trur ikkje det går an å gjere dette utan å lytte...

7. Det tvilar eg på.

8. Det er mange gode ting i både 20, 50 og 100 kkr-klassane. Tendensen er at når ein tek omsyn til fornuftig matching, er dei dyrare tinga noko betre enn dei billegare. Men i ein del samanhengar er det ikkje slik.

9. Det er vel subjektivt? Det viktige er å vere fornøgd med deg sjølv. Så mobiliser sjølvtilliten, og kjøp det du føler for. Det er du som skal betale lånet, og leve med produktet.

10. Det er vel eigentleg eit spørsmål om kva du definerer som "langt".....

11. Trur du finn endå betre Hegel-ting lenger oppe i prisklassene. (Men det kjem sjølvsagt an på kva du spenner føre og etter i anlegget).
Meget godt innlegg dette! ;) Punkt 8 er noe trådstarter må utdype noe tydligere. Hvor stor lyd- forskjell er det her snakk om? Kanskje denne forskjellen vil vært der ved en annen combo?. Det er enkelte som er villige til og betale noen kroner ekstra for bedre kosmetisk kvalitet,ikke nødvendigvis lydmessig forbedring. mvh.GUIT
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.156
Antall liker
1.153
Torget vurderinger
10
Høy pris og gode spesifikasjoner er ikke alltid ensbetydende med driftssikkerhet og eierglede. Hva hjelper gode målinger og god lyd hvis du til stadighet opplever irriterende driftsforstyrrelser og feil? Min erfaring er at kostbar elektronikk ikke er noen garanti i så måte.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.445
Antall liker
20.289
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Som alltid ender slike tråder med at noen mener at de av oss som har dyrt utstyr, har det pga av status eller annet "utenomliggende" årsaker. At det kun er fordi at man gjennom flere år har funnet at det gir best lyd, er jo selvsagt utenkelig ???

Bling-faktor ::)
 
U

utgatt60135

Gjest
lars_erik skrev:
Som alltid ender slike tråder med at noen mener at de av oss som har dyrt utstyr, har det pga av status eller annet "utenomliggende" årsaker. At det kun er fordi at man gjennom flere år har funnet at det gir best lyd, er jo selvsagt utenkelig ???

Bling-faktor ::)
Det er vel litt begge deler, er det ikke ::).
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.703
Sted
Phobos
K.H. skrev:
Høy pris og gode spesifikasjoner er ikke alltid ensbetydende med driftssikkerhet og eierglede. Hva hjelper gode målinger og god lyd hvis du til stadighet opplever irriterende driftsforstyrrelser og feil? Min erfaring er at kostbar elektronikk ikke er noen garanti i så måte.
Men da var det jo fint at Bryston, med sin 20-års garanti, ble trukket frem som et eksempel...
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.445
Antall liker
20.289
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Lyngen skrev:
lars_erik skrev:
Som alltid ender slike tråder med at noen mener at de av oss som har dyrt utstyr, har det pga av status eller annet "utenomliggende" årsaker. At det kun er fordi at man gjennom flere år har funnet at det gir best lyd, er jo selvsagt utenkelig ???

Bling-faktor ::)
Det er vel litt begge deler, er det ikke ::).
Tviler jeg vel egentlig sterkt på. Det er å nedvurdere folk. For meg er det kun lyden og en dæsj stuevennlighet som teller. At noen som selv ikke har high-end driver utstrakt synsing av andres grunner, er mest av alt morsomt- og en smule patetisk.
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
lars_erik skrev:
Lyngen skrev:
lars_erik skrev:
Som alltid ender slike tråder med at noen mener at de av oss som har dyrt utstyr, har det pga av status eller annet "utenomliggende" årsaker. At det kun er fordi at man gjennom flere år har funnet at det gir best lyd, er jo selvsagt utenkelig ???

Bling-faktor ::)
Det er vel litt begge deler, er det ikke ::).
Tviler jeg vel egentlig sterkt på. Det er å nedvurdere folk. For meg er det kun lyden og en dæsj stuevennlighet som teller. At noen som selv ikke har high-end driver utstrakt synsing av andres grunner, er mest av alt morsomt- og en smule patetisk.
At du påstår at eneste grunn til at mennesker kjøper det dyreste av produkter (være seg klær, biler, hifi, møbler etc. ) kunn er pga. kvalitet og ikke pga. hva ens interessefeller eller naboer skal synes om deg så er du i beste tilfelle meget naiv.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.840
Antall liker
8.150
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg veit ikkje, eg. Men av og til kostar ting ganske enkelt mykje. Utan at det blingar noko vidare. Eg har til dømes lyst på/bruk for 500 rørwatt, og kunne tenkje meg å betale 20 kkr, men det er vanskeleg å få tak i slikt for den summen...
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn