Ordentlige sykler

O

om.s

Gjest
Så mange sykler, og kun jeg med feste til barnesete....?

Godt at om.s kom på banen så jeg ikke er alene med stålramme lengre... ;D

Steel forever, med knappe 10 kg vekt totalt så holder den godt match vekta enda en stund ;D

mvh

O

om.s

Gjest
Har litt samme forhold til sykler som til hifi, skal gi mye ytelse for pengene. Kona Cinder Cone skårer mer enn høyt nok på den skalaen samtidig som den ser veldig bra ut. Anbefales.

Kona både ser og er bra sykler, har sett mange sykler siden min var ny men de har ikke samme appellen  ;D

Når min var ny, var Kona sykler "value for money" det er de muligens idag og?..........

mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest

Her er min sommersykkel.. Celeste, whatever. Nydelig uansett!

Jeg hadde forresten samme ramme som deg, Xerxes. Ramma sprakk, så denne fikk jeg som reklamasjonserstatning. Hvis du trenger en resevegaffel med styrelager kan du få den gamle. Den nye har 1 1/8 integrert styrelager, så den gamle gaffelen kan jeg ikke bruke til noe.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Er det forresten noen som kan gi meg en kjapp leksjon i å redusere størrelsen på bilder? Dette ble litt i overkant stort, enda så vakkert det er...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.631
Sted
Holmestrand
Hva slags kamera har du? Tenker på software.
Hvor sprakk ramma di?
XL EV2 er en ramme for lettere ryttere etter hva jeg forstår.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ehh.. Kamera? Samsung mobiltelefon. Jeg kan ta mindre bilder på telefonen, men det hadde vært greit å kunne redigere ned størrelsen i ettertid.

Ramma sprakk i styrerøret, ved øvre styrelager. Jeg er nærmere 80 Kg, og dermed ganske tung for en 56-ramme. Jeg tror likevel at ramma sprakk på grunn av produksjonsfeil. Det var bl.a. et tykt lag lakk inne i rørene, både ved styrelagrene og kranken.

Edit: Jeg fikk til å forminske på photobucket. :)

R

Ronny_D

Gjest
Sant mareritt for voksne folk å finne seg sykkel, særlig når vanlig størrelse på rammene er for små (langbeint 190), og vekten passerer 100..... finne seg en brukbar XC ??? Det er vel bare å leite fram mig apparatet og gå i gang med sveisinga selv ?

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Kona både ser og er bra sykler, har sett mange sykler siden min var ny men de har ikke samme appellen  ;D

Når min var ny, var Kona sykler "value for money" det er de muligens idag og?..........

mvh

Jeg synes det. Ga vel 6k for min i 2004. og da var det bla med XT bakgir, demper og skivebremser foran og bak.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.437
Torget vurderinger
2
Sant mareritt for voksne folk å finne seg sykkel, særlig når vanlig størrelse på rammene er for små (langbeint 190), og vekten passerer 100.....  finne seg en brukbar XC ??? Det er vel bare å leite fram mig apparatet og gå i gang med sveisinga selv ?
Neida, er selv 2m og veier idag 102kg, de fleste xl -rammer jeg har prøvd går fint. Det gjelder bare å holde seg til geometrier med lang toptube, benlengden sakl være det minste problemet, lange setepinner er lette å finne. det verste er når styrestemen må bli så lang at det går utover følelsen med sykkelen i teknisk kjøring.

Problemet med å være voksen er vel heller at alt mikket er dimensjonert for 75/180 folket, vi med litt kraft i tråkket tygger oss gjennom drivverket med en helt annen frekvens. Egentlig burde det vært skattelette for alle med sunn trivselsvekt over 95 kg, verden er ikke laget for oss. ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis du veier rundt 100 Kg, og legger like mange watt i pedalene som en proff på 65 Kg, så er det riktig bra. For de fleste av oss er det ikke kreftene som sliter ut sykkelen. ;)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Her er tråkkeren min. 2004 nakamure platinum ht. Tålig standard med unntak av styre, styrestem og pedaler. Veldig fornøyd. Utstyrt med xtr/xt miks, Skareb demper m. lock out.
ca 9kg. Passert 40 mil til nå i vår.

R

Ronny_D

Gjest
Neida, er selv 2m og veier idag 102kg, de fleste xl -rammer jeg har prøvd går fint. Det gjelder bare å holde seg til geometrier med lang toptube, benlengden sakl være det minste problemet, lange setepinner er lette å finne. det verste er når styrestemen må bli så lang at det går utover følelsen med sykkelen i teknisk kjøring.

Problemet med å være voksen er vel heller at alt mikket er dimensjonert for 75/180 folket, vi med litt kraft i tråkket tygger oss gjennom drivverket med en helt annen frekvens. Egentlig burde det vært skattelette for alle med sunn trivselsvekt over 95 kg, verden er ikke laget for oss. ;)
Og du savner ikke en hjulstørrelse til ?

B

bamsemann

Gjest
Jeg hadde en deilig langtur med min Giant racer i går kveld, 12,2mil med 31 i snitt og nydelig vær.

Runder 200mil til helga....

Bamsemann.... :)

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Kunne ikke dy meg, og nå får jeg prøve noe annet enn landeveien!
I går handlet jeg meg denne:

Knall god sykkel, som fikk kjørt seg et par tre timer i går kveld!

Thats my man!

Jeg jobber i Hard Rocx og er ansvarlig blandt annet for designet på sykkelen din :)

Dag

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Du og kollegaene dine gjør en utmerket jobb må jeg si....;)
Men jeg vil selge min Helium ovrep uansett...

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Thats my man!

Jeg jobber i Hard Rocx og er ansvarlig blandt annet for designet på sykkelen din :)

Dag
Flott design!

Men jeg ser jeg må bytte ut gaffelen til noe bedre (er ikke stiv nok)
Ellers er sykkelen litt tung, men i min vektklasse spiller ikke de grammene noen stor rolle ;D

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.294
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Skal du ha en ganske lett gaffel, av årets modell blir det fort dyrt.

Rock Shox Reba Race Dual Air er en finfin gaffel. Veier 1600 gram og er sikkert endel stivere enn den originale gaffelen.
Passer også sykkelen din. ;)

Koster 2500 kroner på Europas største sykkelnettbutikk.

Har handlet derfra noen ganger, og det er sikkert som banken.

K

kbwh

Gjest
For mye sproing her nå.

Dette er en skikkelig sykkel:

1949 Bianchi "Folgorissima"
I 1950 vant Fausto Coppi (hørt om ham?) et ganske kjent sykkelløp på denne modellen, og da fikk den navnet "Paris-Roubaix".

Sånn. Nå kan dere gafle videre.

K

kbwh

Gjest
Pene saker. Jeg har en til:

Kong Eddy Merckx' egen DeRosa fra 1973.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Mmmmmmm.....Vanilla var vakre saker! :) Faktisk hakket flottere enn min gamle Fat Chance Titanium som jeg var dum nok til å selge. :-( For øvrig kjøpte jeg den av Dag Johnsen i sin tid... Verden er ikke stor!
Jeg har tidligere tråkket rundt på både Fisher Procaliber,Cannondale SM 2000, Fat, Pace og Specialized Custom, men etter at den ble stjålet har jeg akkurat overtatt Bamsemanns Klein Attitude, og verden smiler igjen! :) Jeg har nevnt det før her inne og sier det igjen, det er en tydelig link mellom hifi og sykling.....

K

kbwh

Gjest
Linken mellom hifi og sykling er som følger:
Sykkel: Bruk tusenvis av kroner på å spare 100g vekt på sykkelen mens kosthold og vekt neglisjeres.
Hifi: Bruk tusenvis av kroner på kabeljakt mens lytteromsakustikken neglisjeres.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Etter noen år både i hifi- og sykkelbransjen må jeg si du har evig rett i denne skarpsindige opsevasjonen, kbwh....
Vi har åpenbart talent for totale avsporinger.

R

Ronny_D

Gjest
Linken mellom hifi og sykling er som følger:
Sykkel: Bruk tusenvis av kroner på å spare 100g vekt på sykkelen mens kosthold og vekt neglisjeres.
Hifi: Bruk tusenvis av kroner på kabeljakt mens lytteromsakustikken neglisjeres.
Ne, den linken er det ikke mange som ser. Derimot linken mellom fidelity og sykling.
Slike gatelangs spinkle bukke dypt være i veien for trafikken sykl-er-ister kan jeg godt forstå du slenger inn som ett provokativt element, men jeg forstår ikke meningen når disse ikke har egnet feste for walkmannen og bruker'ne tilsynelatende bruker øreplugger i motsetning til off road hvor naturen er ett element som må være med for den riktige fidelity. Som å kjøre cab i forhold til bilstereobilly med hornladet vastegate i byn.

K

kbwh

Gjest
Enhver må få sykle som vedkommende foretrekker. Jeg ser forøvrig like mange øreproppsyklister i marka som på landeveien. Å sykle i byen er i dette landet jevngodt med å hoppe opp på bordet på puben i Karasjok og rope "-Er det noen samer her?" med sin beste etterlikning av den lokale dialekten, altså helsefarlig.

R

Ronny_D

Gjest
Enhver må få sykle som vedkommende foretrekker. Jeg ser forøvrig like mange øreproppsyklister i marka som på landeveien. Å sykle i byen er i dette landet jevngodt med å hoppe opp på bordet på puben i Karasjok og rope "-Er det noen samer her?" med sin beste etterlikning av den lokale dialekten, altså helsefarlig.
Det er klart med rette sykkelen så hopper man på bordene også, særlig med mitt eksponeringsbehov.
Skal du hoppe på bordene i karasjok måtte det være med scooter og ikke med sykkel. Hadde anledningen bydd seg skulle jeg glatt gjort ett forsøk, utfallet kan jeg ikke garantere. Og spørre "om det er noen samer her ?" har jeg aldri tolket annerledes enn om noen skulle gjort det saMe for en annen dialekt.
Hvordan folk sykler: saMa førr mæ D

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Noen som kan tipse en kar på 191 og 90 kg om en helt grei offroad? jeg skal sykle på veier i marka, litt på sti og mest i by.
Er det sånn at en sykkel til 10 lapper er bare littegranne tyngre enn enn dyrere en, eller er det andre forskjeller? Tenker 10-15 lapper, men helst 10

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Hard Rocx har tydeligvis gode og sterke rammer,jeg er 177 høy og veier 115 kilo... ;)

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.294
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Noen som kan tipse en kar på 191 og 90 kg om en helt grei offroad? jeg skal sykle på veier i marka, litt på sti og mest i by.
Er det sånn at en sykkel til 10 lapper er bare littegranne tyngre enn enn dyrere en, eller er det andre forskjeller? Tenker 10-15 lapper, men helst 10

Du skal ha en XL.
Ikke se deg blind på om det står XT på girene. Det har (nesten) ikke en døyt å si. Ramme/hjul/gaffel og krank/bremser er mye viktigere.
For 10000 idag får du en finfin sykkel til bruk i marka.

En dyrere sykkel er noe lettere enn en rimligere, men det går mer på funksjon på dempegaffelen, rammekvalitet, kvalitet på nav/kranklager etc.

Sjekk ut www.fast-bikes.no De holder til ved Carl Berner.
(Nettsiden suger og service er et ikketema der, etter det jeg har hørt av kompiser. Men prisene er lave.)

For 12000 kroner for du for eks denne:

No Saint er et tysk merke og er sikkert vel så bra som for eks Hard Rocx. ;)
Vanlige butikker har vanskeligheter med å mætsje den prisen der.
Fast Bikes paralellimporterer, så delene er billigere.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.294
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Men om du skal sette sykkelen fra deg rundt om i byen, ha den ute om natten, etc, så ville jeg kjøpt en noe rimligere sykkel. Og en solid lås, som for eks Abus Granit 1000. Koster veil. 899,-

O

OldBoy

Gjest
Å sykle i byen er i dette landet jevngodt med å hoppe opp på bordet på puben i Karasjok og rope "-Er det noen samer her?" med sin beste etterlikning av den lokale dialekten, altså helsefarlig.
Helsefarlig, javisst. Men hva gjør man ikke for å få litt helsebringende kondis?

Bortsett fra busser (eller rettere sagt sjåførene deres), som tydeligvis er ute etter å ta ta knekken på så mange syklister som mulig, er faktisk den største risikofaktoren andre syklister. Som kutter svinger, sykler uforutsigbart fra side til side på fortau og sykkelstier, vrenger forbi en stakkar på alle mulige og umulige steder, bare for å ha nevnt noen unoter. Ser man en buss, vet man at det er fare på ferde, med en medsyklist kan man aldri være helt sikker.

Og så var det flaskeknuserne, da. Ikke akkurat helsefarlige, men de burde tvinges til å krype gatelangs og slikke opp glasskårene sine.

Men ellers er byen grei nok, den. Bedre å sykle i byen enn i sameland, i hvert fall.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg hadde en deilig langtur med min Giant racer i går kveld, 12,2mil med 31 i snitt og nydelig vær.

Runder 200mil til helga....

Bamsemann.... :)
Jaddahh! Jeg er pill rotten!! Bare gni det inn, mann!!!

Du er i bedre form nå enn jeg er på slutten av sesongen.

;D

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.631
Sted
Holmestrand
Var innom Aktiv Fritid i Sandvika i dag. Det hadde de mye fine sykler til hyggelige priser. De hadde også fine kajakker som jeg egentlig skulle se på!

O

om.s

Gjest
Kona Cinder Cone, er ikke helt sikker på prisen, men den er under 10K, er selv 188 og 90kg og bruker storebroren Kona Explosif, begge er det bilder av tidligere i tråden...

mvh

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Du har god smak i sykler også, om.s..det skal du ha! Med noen års fartstid i den bransjen kan jeg bare bekrefte at Kona Cinder Cone er et hysterisk godt kjøp...Bør definitivt sjekkes ut om man er ute etter en "No-nonsense"- sykkel.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Her er helårssykkelen. Snart 10 år gammel og like sprek!

Denne har tålt helt utrolige mengder juling. Jeg har byttet minimalt med deler; nybygget bakhjul (ny felg og eiker på samme nav), nytt styre og barends i fjor (for sikkerhets skyld), kassett og krankdrev en gang (ekkelt dyrt). Her snakker vi etter min mening om det ypperste av 'no nonsense' i den desiderte 'high end'-klassen. 10,4 Kg (reell, ikke brosjyrevekt) er fortsatt ikke dårlig for en solid og velfungerende terrengsykkel.

O

om.s

Gjest
Du har god smak i sykler også, om.s..det skal du ha! Med noen års fartstid i den bransjen kan jeg bare bekrefte at Kona Cinder Cone er et hysterisk godt kjøp...Bør definitivt sjekkes ut om man er ute etter en "No-nonsense"- sykkel.
Takker ;D, min ex syklet på en slik og det var allerede da, for ca 10 år siden, en meget godt utrustet sykkel for pengene...

Falt vel totalt for deres ramme geometri, men det har jo i ettertid vist seg å være ett klokt fall, til tross for tidligere Cannondale, Alpinestars, Gary Fisher, Marin, etc så er det Kona Explosif som gjelder, bilde tidligere i tråden....

mvh

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.686
Skal gi dere no-nonsense jeg;)

Her er min parkeringsplass-partner.
15-16k.
Ca 13kg, fordi jeg liker det sånn.
20" for life, tihi.

Z

Zomby_Woof

Gjest
om.s og impulse; enig med dere i at Kona lager flotte sykler. Men, de blir for korte for meg (overrøret). Jeg har bare testet littegrann for mange år siden, men jeg følte at jeg satt alt for oppreist.

Topp Bunn