Ordentlige sykler

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Du har god smak i sykler også, om.s..det skal du ha! Med noen års fartstid i den bransjen kan jeg bare bekrefte at Kona Cinder Cone er et hysterisk godt kjøp...Bør definitivt sjekkes ut om man er ute etter en "No-nonsense"- sykkel.
Er egentlig ikke så veldig fan av det nye rammedesignet til Cinder Cone. Den ekstremt grove sveisingen drar ikke direkte opp den heller:

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
er det bare utseende så driter jeg litt i det.
tenker forøvrig at det kanskje er genialt å ha det derre tyske ukjente merket fordi at man da kanskje slipper å bli så lett frastjålet sykkelen?

ellers har man to sykler. en til å sykle ned til garasje og rockefeller på og en til ordentlig sykling :)

O

om.s

Gjest
om.s og impulse; enig med dere i at Kona lager flotte sykler. Men, de blir for korte for meg (overrøret). Jeg har bare testet littegrann for mange år siden, men jeg følte at jeg satt alt for oppreist.
Mmm, det må väre fölelsen, selv er jeg 188 og sykler på en 18" Kona Explosif og selv om setepinnen er relativt höy så har jeg den gode fölelsen ;D

mvh

O

om.s

Gjest
Er egentlig ikke så veldig fan av det nye rammedesignet til Cinder Cone. Den ekstremt grove sveisingen drar ikke direkte opp den heller:

Enig, er mer for den "gamle" og rene designet i stål el titanium, som den under, men Explosif tror jeg er bare å få som custom ramme i Europa ;D

mvh

B

bamsemann

Gjest

dette er offroaden min, men jeg har bygd den opp med xtr/xt.

bamsemann... :)

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3

Ingen som kjøpe denne da?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Jeg har Tiagra-utstyr på min racer og det fungerer rimelig greit. Presisjonen er god nok,men ville nok ikke kjøpt noe billigere utstyr enn dette. Ville nok gått for minimum 105.

T

timc

Gjest
OJOJ!
Flott sykkel, og jeg vurderte Everest selv første gangen, og det er ingenting i veien med denne som en begynnersykkel, MEN, vær så snill, for din egen del å velg en modell med 105/Tiagra utstyr. Ikke velg en med Sora. Du kommer til å angre bittert da dette ikke tåler noen verdens ting!!
Modellen over er jo ikke så mye dyrere!

http://www.sykkelsenteret.no/shop/productDetails.aspx?ProductId=251&catalogDirectoryId=110

Lykke til!

Huffda..Han på sykkelsenteret mente at det bare var vekten som utgjorde noen særlig forskjell. Sykkelen er allerede bestilt med SORA utstyr (Tiagra girarm bak)

Planen er å sette Ultegra utstyr på den dersom jeg blir hekta.

Mvh

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Huffda..Han på sykkelsenteret mente at det bare var vekten som utgjorde noen særlig forskjell. Sykkelen er allerede bestilt med SORA utstyr (Tiagra girarm bak)

Planen er å sette Ultegra utstyr på den dersom jeg blir hekta.

Blir dyrt å bytte ut de enkeltkomponentene (dyrere enn ny sykkel.)
Jeg kjøpte min Cannondale fra Sykkelsenteret, og de er greie å ha med å gjør.  Ring og si at du ønsker en bedre sykkel!!!
Problemet med Sora, og forøvrig også Tiagra, er at materialet er for svakt. Vekten er en ting, men som begynner er det ikke store forskjellen i vekt som gjør så mye av seg. Ved dårlig gir sliter du med at tannhjulene ikke tåler momentet ved harde tråkk, og enten brekker, eller blir veldig slitt (runde i kantene og lite grep).
Ettersom prisen ikke er det store i forskjell kommer du til å irritere på deg brokk når giret ikke sporer, eller at kjedet hopper over flere tannhjul i oppoverbakker, og i spurter.
Sora er SVAKT, og heller ikke presist nok!!!
Ikke for å ødlegge nykjøpfølelsen din, men vær så snill for din egendel, og oppgrder. Dersom selger sier at det kun er vekten som er forskjellen, lyger han/hun som det renner (evt. ikke har peiling overhodet)! :p

Mvh

T

timc

Gjest
Jeg får ta det litt forsiktig da. Skal uansett bare bruke den til mosjonering i begynnelsen. Jeg er klar over at enkeltdelene blir dyrere, men synes det er morro å mekke litt. Dersom jeg får trøbbel med SORA systemet tidlig kommer jeg bare til å klage.

Hvilket system synes dere er best? Shimano, Bontrager eller Compagnolo?

Mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har ikke særlig tro på selvbygg av sykler.
Jeg har ikke regnet på det, men en Ultegra-gruppe kommer sikkert på rundt 6000, så skal du ha nye hjul, osv...
Ramma på Everesten er sikkert god, men hvor dyrt utstyr kan man sette på den før man begynner å ønske seg en ny ramme til 10-12.000,-?

Med ditt 'prøve først, så eventuelt legge i mer penger'-strategi, ville jeg heller anbefalt bruktmarkedet.

T

timc

Gjest
Nå tenker du dersom jeg vil satse videre?

Hvorfor har du ikke tro på selvbygg? Bare pga pris eller andre ting?

Som jeg skrev tidligere vil jeg bygge selv bare for underholdningen sin skyld. Jeg er fullt klar over at det blir litt dyrere enn å kjøpe en ferdig sykkel.

Mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er absolutt penger jeg tenker på. Jeg er ganske trygg på at dette faller i smak, og at du kommer til å ønske deg bedre sykkel etterhvert.

Hvis du vil skru for underholdning, så er det fett nok det. I så fall ville jeg i det minste gått for en komplett gruppe. Her har du priser på forskjellige grupper hos cyclecomponents: http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&varumarke=000&Sort=A.Beskr&artgrp=207&avd=2 Ultegra havner rett under 5.000,- uten nav.

Desverre er ikke skruing på en moderne sykkel allverdens underholdende. Etter å ha reklamert på ramma (se lenger opp i tråden), brukte jeg bare 3-4 timer på å sette alt sammen igjen. Det eneste jeg ikke gjorde selv var kapping av kronerør og montering av styrelager. Alt er schmokk-schmokk med forseglede lager og store enheter. Det som tar lengst tid er kapping av wire og strømper, og å montere styretape...

T

timc

Gjest
Da blir sykkelen hentet på posten i dag. Gleder meg til å teste den i ettermiddag. Håper været holder seg noenlunde pent.

Mvh

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Da blir sykkelen hentet på posten i dag. Gleder meg til å teste den i ettermiddag. Håper været holder seg noenlunde pent.

Mvh
Gratulerer! Det blir nok artig med testturen i dag da ;-)
Kom med tilbakemeldinger!!

T

timc

Gjest
Da var jomfruturen unnagjort. Smerter,,,,,store smerter....

Neida...gikk stort sett greit....fikk krampe i låra ved et par annledninger men det må en regne med. Skulle egentlig bare ta en liten prøvetur men det ble ganske langt likevel.

Syklet fra Trondheim, Via Klæbu til Vassfjellet. Syklet så om rødde og Tiller tilbake igjen.

Sykkelen fungerte stort sett greit, men et par småbuggs er der, men ikke noe som ikke lar seg fikse enkelt. Et ledd i kjeden som er litt stramt slik at det lugger fra tid til annen. Litt ekstra smørning bør hjelpe på det. Gira må også finjusteres litt, men det bør gå greit. Det som er mest irriterende er at baknavet er littergrann skeiv montert så felger vandrer litt. Dette tok litt tid før jeg la merke til men jeg regner med det er bare en justeringssak. Synes det er litt dårlig at dette ikke er gjort skikkelig fra butikken sin side. Girproblematikken er nok bare at vaiere og slik må gå seg til. Skal ta sykkelen med til HankSport å la de finjustere den en gang i neste uke.

Summa sumarum synes jeg det gikk greit til å være første tur, Og det var en fin opplevelse selve turen. Huff.....nå blir det enda mer å bruke penger på :p

Mvh

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
ble en gary fischer hoo koo e koo eller hkek blant venner.

Kjennes veldig fint ut :)

O

om.s

Gjest
ble en gary fischer hoo koo e koo eller hkek blant venner.

Kjennes veldig fint ut :)

Grattis! den så jo bra ut (ramme geometrien) Gary Fisher var/er jo kjent for gode sykler, gamle minner igjen, GF var den første mountainbiken jeg kjøpte i 1989, husker ikke modellen, den gikk både sommer og vinter......

mvh

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
55
Siden jeg endelig har skjønt hvordan jeg skal legge ut bilder, klarte jeg ikke å dy meg. Her er et bilde av sykkelen min. Såvidt jeg vet er det den eneste Serottaen i Norge med "slopet" overrør.

Rammen av av titan (håndlaget i USA), komplett Dura Ace og Mavic Ksyrium ssl tdf jubilee edition (5 sett ble importert til Norge)

B

bamsemann

Gjest
Siden jeg endelig har skjønt hvordan jeg skal legge ut bilder, klarte jeg ikke å dy meg. Her er et bilde av sykkelen min. Såvidt jeg vet er det den eneste Serottaen i Norge med "slopet" overrør.

Rammen av av titan (håndlaget i USA), komplett Dura Ace og Mavic Ksyrium ssl tdf jubilee edition (5 sett ble importert til Norge)

Er motoren like fin som sykkeln, så går dette fort ja!

Kjempelekker racer joje...

bamsemann.. :)

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
55
Er motoren like fin som sykkeln, så går dette fort ja!

Kjempelekker racer joje...

Desverre er motoren noe daukjørt for tiden, men jeg håper å få den trimmet opp til akseptabel stand igjen.

K

kbwh

Gjest
En gang for lenge siden på Mallorca var vi 6-7 stykker på tur korteste veien hjem i det skitværet. 3-4 Cannondale, 2 Serotta og min Bianchi 110 Ti.
Cannondalegutta ble filleristet. En av Serottagutta snur seg til meg og sier:
- Hvilken dårlig vei?

Hehe.

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
55
En gang for lenge siden på Mallorca var vi 6-7 stykker på tur korteste veien hjem i det skitværet. 3-4 Cannondale, 2 Serotta og min Bianchi 110 Ti.
Cannondalegutta ble filleristet. En av Serottagutta snur seg til meg og sier:
- Hvilken dårlig vei?

Hehe.
Titan - "magic carpet ride" - say no more....

Hvis det var 2 Serottaer der bør det ha vært noen av gutta fra Ceres, riktig?

B

bamsemann

Gjest

Her er racern til bamsemann som skal ned fra Lillehammer til Oslo på under 5 timer den 24 d.m.

Topp Bunn