Ordentlige sykler

Z

Zomby_Woof

Gjest
Du har skjønt det, Bamsemann!

Karbon så langt penga rekker, deretter alu.
Giantfolka lager sykler etter min smak.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kjøpte meg "offroad" sykkel for 2 år siden...min første siden Apachen på 70-tallet.

Joda...den er OFFROAD den...... ;D

B

bamsemann

Gjest
Du har skjønt det, Bamsemann!

Karbon så langt penga rekker, deretter alu.
Giantfolka lager sykler etter min smak.
Det blir nok kanskje en karbonracer til året...

Lysta er i hvertfall der..

bamsemann.. :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg hadde en Trek 5500-ramme for noen år siden. Desverre gikk girøret etter et lite uhell. Kjedet ramla av krankdrevet, fikk en sleng inn i eikene, og dro med seg bakgiret inn i hjulet. Mobiltelefonen har vært med på alle turer siden.

Jeg har ikke råd til ny Karbis, dessverre. Den ramma var lett, stiv, og deilig fri for "buzz"..

T

timc

Gjest
Hei igjen folkens.

Jeg har nå sykla litt på "billibraceren" som jeg kjøpte,,,,og har funnet ut at den ikke holder mål til seriøs trening. Den er hverken stiv nok, eller har nok presisjon på gir og slikt. Har da tatt den store avgjørelsen å nedgradere på stereobiten og handle inn skikkelig sykkel. Derfor lurer jeg på om noen her kan si noe om mine 3 kandidater jeg har blinket meg ut.

http://www.isaac-bikes.com/index.php?id=60#

http://www.sykkelsenteret.no/shop/productDetails.aspx?ProductId=426&catalogDirectoryId=110

Den siste er Pinarello Galileo med ultegra utstyr.

Hva mener dere som har prøvd litt forskjellig. Er det gode alternativer jeg har sett ut? Hjulsettene er ikke så nøye, de skal kjøpes separat.

Håper på litt råd og vink :)

Mvh

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Isaac er lite ubetydlig merke, men sikkert bra. Når det gjelder Carbon ville jeg sterkt vurdere å stå over ALLE små litt ukjente merker. Husk at det er kun et fåtall merker som faktisk lager sine egne rammer. Du vet ikke hvilket merke du faktisk kjøper. De som lager selv er Look, Giant , Merida og muligens Scott usa som er made in Taiwan og Bianchi. Giant er vel litt i nedgang pga stort salg for et par år siden, nå er det Scott som jeg ser mye av på veien. Everest er er et OEM merke som Sportlageret står bak, og de lager garantert IKKE disse selv. Kan jo sikkert være bra likevel, men annenhåndsverdien på disse syklene er som en gamme SKODA.

Look, Pinarello og Colnago er mine favoritter. Lykke til.

T

timc

Gjest
Så du hadde altså valgt Pinarello ;)

Jeg er fullt klar over det med at mange rammer er OEM produkter. Akkurat det bryr meg egentlig ikke så mye. Jeg er bare ute etter en god sykkel.

Takker for svar.

B

bamsemann

Gjest
Isaac er lite ubetydlig merke, men sikkert bra. Når det gjelder Carbon ville jeg sterkt vurdere å stå over ALLE små litt ukjente merker. Husk at det er kun et fåtall merker som faktisk lager sine egne rammer. Du vet ikke hvilket merke du faktisk kjøper. De som lager selv er Look, Giant , Merida og muligens Scott usa som er made in Taiwan og Bianchi. Giant er vel litt i nedgang pga stort salg for et par år siden, nå er det Scott som jeg ser mye av på veien. Everest er er et OEM merke som Sportlageret står bak, og de lager garantert IKKE disse selv. Kan jo sikkert være bra likevel, men annenhåndsverdien på disse syklene er som en gamme SKODA.

Look, Pinarello og Colnago er mine favoritter. Lykke til.
Giant er fortsatt verdens største sykkekprodusent, og produserer for blant andre colnago...

bamsemann... :)

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Giant er fortsatt verdens største sykkekprodusent, og produserer for blant andre colnago...

bamsemann... :)
Jeg nevnte vel at Giant ikke var blandt de MEST popolære nå, de solgte som hakka m... for noen år siden, det gjenspeiler seg i bruktmarkedet senere med dårligere annenhåndspris som resultat. Det er slik i sykkelmarkedet i Norge. vi er et biiite lite land og ryktet om en "bedre" sykkel går fort. Man ser at "alle" plutselig skal ha samme merke.

Selv har jeg Look KG486 og er veldig fornøyd. Pinarello og Colnago er helt på høyde med hva som helst, så det var pris som avgjorde mitt valg.

C

cpc

Gjest
Noen som vet om bruktbørser for sykkel i Norge?
Fortrinnsvis terrengsykkel..

Var å kikket på sykkel for noen dager siden, man får jo XT, Manitou, Ritchey, alu-ramme og hjelm med på kjøpet for 9990 kr.
Prisene må ha gått mye ned på 4-5 år?

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Noen som vet om bruktbørser for sykkel i Norge?
Fortrinnsvis terrengsykkel..

Var å kikket på sykkel for noen dager siden, man får jo XT, Manitou, Ritchey, alu-ramme og hjelm med på kjøpet for 9990 kr.
Prisene må ha gått mye ned på 4-5 år?
Syklingens verden har en stor bruktbørs

C

cpc

Gjest
Virker til å være en del sykkelkyndige personer her.
Jeg har noe slark i lageret på fronthjulet. Vil det lønne seg å gå til et verksted å skifte/stramme dette, eller kan man gjøre det selv?

Sykkelen min ser slik ut!

T

timc

Gjest
Takker for alle forslag...skal kontakte sørensen og sykkelexperten :)

Mvh

T

timc

Gjest
Da har man handlet sykkel. Valget ble til slutt en Giant TCR-Alu. 2005 modell til redusert pris. Sammenlignet med en Bianchi 928 helcarbon og synes ikke det var noe særlig forskjell. Like greit, så sparte jeg litt ;D

Vil takke for alle velmenende råd.

Mvh TimC

B

bamsemann

Gjest
Virker til å være en del sykkelkyndige personer her.
Jeg har noe slark i lageret på fronthjulet. Vil det lønne seg å gå til et verksted å skifte/stramme dette, eller kan man gjøre det selv?

Sykkelen min ser slik ut!

Ta av hjulet, bruk to 17mm konusnøkler og dra til konusene(mutrene) på hver side av navet til det blir tight, men at det fortsatt ruller lett.

C

cpc

Gjest
Tja.. Gjorde dette, men fortsatt like slarkete.
Må sikkert ha nytt.

C

cpc

Gjest
Hvis jeg skal ha ny (brukt) demper til sykkelen, hva må jeg tenke på da?
Er det standard dimensjoner, eller finnes det forskjellige standarder?

T

timc

Gjest
Mener det er en standarddimensjon, men det finnes sikker unntak. En demper må ha service fra tid til annen, og det koster ikke så mye, forutsatt at det ikker er noen alvorlig galt med den. Du har ikke en sykkelkompis du kan alliere deg med når du skal ut på bruktmarkedet å lete?

Mvh

K

kbwh

Gjest
Det er 1 1/8 eller 1 1/4 toms styrerør på terrengsykler. Et problem med å kjøpe brukt gaffel kan være at styrerøret er kappet for kort for sykkelen og posisjonen din.
En annen sak: Jeg hadde ikke kjøpt en gaffel jeg ikke kjente historien til. Gaffelbrudd kan gjøre mer enn bare vondt.

C

cpc

Gjest
Mener det er en standarddimensjon, men det finnes sikker unntak. En demper må ha service fra tid til annen, og det koster ikke så mye, forutsatt at det ikker er noen alvorlig galt med den. Du har ikke en sykkelkompis du kan alliere deg med når du skal ut på bruktmarkedet å lete?

Mvh
Har forbausende få idrettskompiser 8)
Vet nok litt om sykkel selv, men har ikke skiftet demper før. Ny demper av akseptabel kvalitet kostet fort 4-5000, og det er litt mer enn jeg ville legge ut på denne sykkelen nå..
Tenkte derfor å se etter en brukt.

www.terrengsykkel.no var jo et bra nettsted! Om enn ikke så aktivt så dette, og med litt mindre krangling ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Gratulerer med ny sykkel igjen, Tim.
Får vi se bilde av skjønnheten snart?

De store tingene får foreløpig bli som de er i mitt tilfelle. Men jeg har bestilt litt 'bling' fra Sverige i dag.

Min kommer i svart. Jeg bør sitte behagelig på dette. Greit med litt blodomløp, vet aldri når man får bruk for ting...

Time tror jeg blir bra. Nå er jeg lei av å plages med å få foten inn i mine Shimano SPD-R (gammel type D-ace), og de billige Look-pedalene som fulgte med sykkelen var rett og slett bajs som jeg tro ut av hver gang jeg prøvde å ta i.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Der er'n jo.

Sweet!

Jeg savner også lettere gir av og til. Min neste sykkel kommer sikkert til å ha 50/34 'kompaktkrank', trippel tror jeg ikke jeg trenger.

T

timc

Gjest
Takk Takk :)

Men nå er jeg helt, totalt, absolutt blakk. Kan ikke noen kjøpe forsterkeren min? :p

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg må bare få skryte litt av Time RXS. Allerede på første turen smetter foten i på første forsøk nesten hver gang, og rett ut når jeg vil det. Deilig flyt (justerbart) har de også. Glemte jeg å si at de veier "halvparten" av Shimanoene?

Anbefales på det varmeste!

B

bamsemann

Gjest

Noen som trenger racer? 10 000kr... komplett ultegra, 105 hjulsett...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det blir nok en karbis på meg og, når jeg blir rik. :-/

Fiber, it keeps you regular...

Vedlegg

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Du synes ikke MCM`en blir litt myk i baktriangelet da bamsemann?
hadde en slik for noen årsiden, flott sykkel, men myk.
Jeg for min del er veldig sugen på en slik:

Vedlegg

A

Antonx

Gjest
Kan´ke væ dårligere selv... her er min sykkel fra -98.
Kjøpt i Frankrike i den korte prioden jeg bodde der.
Lagd i Barcelona. Skitten er den ja..

hadde jeg fortsatt bodd der nede hadde jeg fortsatt vært en habil rytter.. aii jeg er missunnelig på forholdene der.. noe helt annet en her oppe på berget spør du meg..

Min Hard Rocx ble sjeli så jeg skal kjøpe meg en ny i neste uke. Foreløpig ser det ut til å bli denne;

(eller kanskje en Specialized Stumpjumper?)
Ikke akkurat merkenavn men hva så?

B

bamsemann

Gjest
Marvilen er kjempemye sykkel for penga Antonx...

Full xt og bra kinesis ramme... et godt kjøp...

B

bamsemann

Gjest
Du synes ikke MCM`en blir litt myk i baktriangelet da bamsemann?
hadde en slik for noen årsiden, flott sykkel, men myk.
Jeg for min del er veldig sugen på en slik:
Nei kan ikke si at jeg har merka så mye til det...

Syns mcm er god og sykle på....

Vedlegg

Topp Bunn