G
Gjestemedlem
Gjest
Hyperloop er et artig konsept, men det er jo foreløpig bare det og det ville blitt hinsides dyrt å bygge noe slikt som de fantaserer om her. Det virker som om bare noe høres "grønt" og litt fremtidsaktig ut så er det full aksept og kjør på. Samme hvor ugjennomførbart og upraktisk det er. Det er mer bare et ønskelisteparti på nasjonalt nivå.Innlegget hadde sikkert passet best i MDG-tråden. Jeg meldte meg faktisk ut av MDG på torsdag, etter at partiet gikk tungt inn for Hyperloop mellom Oslo og København. Romfart på Svalbard ble "rosinen i pølsa". Mye oppstandelse fulgte, men det får være grenser for tøys. Samme Trædal gikk tungt inn for Uber, inntil det ble klart for ham hva slags selskap Uber er.
Hyperloop er grunndumt, fra ende til annen og vil utgjøre et teknologisk mareritt i verdensklasse, før det realiseres.
Uber har jeg sansen for derimot på mange måter. Ikke at jeg liker selskapet i seg selv, men jeg har mye mindre til overs for drosjenæringen som den fungerer nå, med løyvekonger og pakistandermafia, etc. Det at folk skal kunne bruke sin tid og sine biler til å transportere andre burde være en selvfølge i et fritt samfunn, men man kan gjerne finne en annen modell enn den som Uber bruker nå. Samme med Airbnb, der det selvsagt skal være lov til å leie ut et rom uten å være registrert som som næringsdrivende innen hotelldrift etc., eller ha lov til å selge noe på bruktbørsen eller Finn uten skraphandlerlisens.
MDG er best i det små. Lokal bilbruk, plastposer og litt grønt i byen etc. Men det er for mange med "gode ideer" og fantastiske og urealistiske planer der, og det er halleluja til alt og alle.
Samtidig er de noen knøler på infrastruktur og vil bremse all veibygging, selv om vi er godt i gang med omleggingen til utslippsfri bilpark. Da fremtoner hele politikken seg med som mørkerød kollektiviseringsplikt.
Men kroken på døren for dem er jo det latterlige vedtaket om at all oljevirksomhet skal være avviklet om 15 år, med de ekstreme kuttene i fellesskapets inntekter det medfører. ... men det høres sikkert "grønt" ... og det er tydeligvis nok til stående applaus.