Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.919
    JanR skrev:
    65finger skrev:
    JanR skrev:
    slowmotion skrev:
    65finger skrev:
    C. Alshus skrev:
    Glasset stemmer, Stein.

De er fine. Sluker lett en halvliter.
    0.5 er for mye i et glass. 0.2-0.25 er tingen
    Straff.....?
    Etter bildet på forrige side å dømme, må en av og til bare ta sin straff...
    ;D

huh?
    Edit.... Skrev med iPad. Blir bare rot....

Han er ei pingle ¿

/jan

det går an å fylle glasset flere ganger. sitte å løfte vaser er en straff
    ;D

/jan

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Her er et tips for øltørste i Trøndelag:

Klostergården Håndbryggeri.

Bryggemester er god kompis av undertegnede, og har nettopp fått tillatelse til å selge det premierte ølet sitt også på flaske over disk. Før ble det kun servert fra kran i egen restaurant.

http://gardsbutikkentautra.blogspot.com/

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.517
    Var på polet idag og tok med meg noen flasker Green's blond ale.
    Meget lettdrukket.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    svingen68 skrev:
    Dazed skrev:
    Fant et par flasker av denne i går:

Å, du hildrande du! ;D

ANBEFALES!

http://beeradvocate.com/beer/profile/216/673
    De hadde jammen 5 stk stående på polet i Arendal da jeg var innom i dag, de ble med hjem.
    Har jekket en nå, og jeg må si at ved første slurk så tenkte jeg: "hva i helv.. er dette". Det var en temmelig uventet smak må jeg si. Men etter slurk nr 2, litt mer forberedt denne gangen, må jeg bare si meg enig: Å, du hildrande du! ;D
    Ja, det smaker ikke akkurat pils. ;)

...Nå over til Orval Trappist!

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    svingen68 skrev:
    Dazed skrev:
    Fant et par flasker av denne i går:

Å, du hildrande du! ;D

ANBEFALES!

http://beeradvocate.com/beer/profile/216/673
    De hadde jammen 5 stk stående på polet i Arendal da jeg var innom i dag, de ble med hjem.
    Har jekket en nå, og jeg må si at ved første slurk så tenkte jeg: "hva i helv.. er dette". Det var en temmelig uventet smak må jeg si. Men etter slurk nr 2, litt mer forberedt denne gangen, må jeg bare si meg enig: Å, du hildrande du! ;D
    Ja, det smaker ikke akkurat pils. ;)

...Nå over til Orval Trappist!
    Uff! Har de blandet ut med champagnebrus? No more.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Begynner å bli tomt i øllagret på loftet, men denne duger fint som kokkeøl på en lørdag

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.385
    Torget vurderinger
    4
    slowmotion skrev:
    Meget lettdrukket.

Har nettopp drukket en slik og var ikke imponert.
    I det hele tatt synes jeg polet lanserer mye rart. Med så mye bra belgisk øl i den sjangeren så kommer de opp med denne ganske så kjedelige saken.
    De har visst ikke sans for lansering i relevant sesong. Midtvinters kan de godt lansere belgisk surøl og lambic eller tysk hefeweissen. Like dust som lutefisk midtsommers.

Mistenker at det har å gjøre med policyen ved all smaking polets ansatte gjør av alkoholholdig drikke, - det skal spyttes ! Samme feilen gjør de i sine tips til Smaking av øl hvor de sidestiller spytting med svelging. Kanhende er det greit når man smaker vin, men når det gjelder øl så mister man mye av munnfølelsen om man ikke svelger.

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1
    Trane skrev:
    slowmotion skrev:
    Meget lettdrukket.

I det hele tatt synes jeg polet lanserer mye rart. Med så mye bra belgisk øl i den sjangeren så kommer de opp med denne ganske så kjedelige saken.
    De har visst ikke sans for lansering i relevant sesong. Midtvinters kan de godt lansere belgisk surøl og lambic eller tysk hefeweissen. Like dust som lutefisk midtsommers.

Mistenker at det har å gjøre med policyen ved all smaking polets ansatte gjør av alkoholholdig drikke, - det skal spyttes ! Samme feilen gjør de i sine tips til Smaking av øl hvor de sidestiller spytting med svelging. Kanhende er det greit når man smaker vin, men når det gjelder øl så mister man mye av munnfølelsen om man ikke svelger.
    Veldig få som kan noe om øl på polet ja. Ang. Green's Blonde så kjøpte jeg en sånn for å teste (etter anbefaling fra en av de som faktisk kan noe på Vika). Kommer nok ikke til å kjøpe flere. Mulig de har kjøpt inn denne nettopp fordi den er glutenfri.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Wergeland skrev:
    Trane skrev:
    slowmotion skrev:
    Meget lettdrukket.

Veldig få som kan noe om øl på polet ja. Ang. Green's Blonde så kjøpte jeg en sånn for å teste (etter anbefaling fra en av de som faktisk kan noe på Vika). Kommer nok ikke til å kjøpe flere. Mulig de har kjøpt inn denne nettopp fordi den er glutenfri.
    Yepp! Tenderen ba om "Sterkøl fra Europa. Glutenfritt". I den konteksten finner jeg ølet veldig godt og dette var det beste av 17 deltagere. Godt råvarepreg og ok konsentrasjon. Et godt produsert øl. Til tross for begrensningene som ligger til grunn.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Trane skrev:

Med respekt for dine smakeferdigheter og kunnskap: Det du skriver er feil. Med riktig smaketeknikk er øl like enkelt å smake uten å svelge som vin, brennevin, kaffe, te osv. Hemmeligheten ligger i teknikken som Sensorisk Prøveinstans har utviklet og benytter.

Når det gjelder hva som lanseres og når så er det veldig mange hensyn å ta. Alt i alt synes jeg Vinmonopolet gjør en god jobb.

(Tidligere ansatt i (V), nå importør.)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Handlet på vika tidligere i dag(varianten noen poster over og en pils fra samme produsent. meget presis beskrivelse fra rådgiveren på polet. Drukket 3 flasker nå. skjønner ikke hvordan de får gjort noget som helst i land hvor alko er greia i lunsjen 8)

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.385
    Torget vurderinger
    4
    Kim skrev:
    Med respekt for dine smakeferdigheter og kunnskap: Det du skriver er feil. Med riktig smaketeknikk er øl like enkelt å smake uten å svelge som vin, brennevin, kaffe, te osv. Hemmeligheten ligger i teknikken som Sensorisk Prøveinstans har utviklet og benytter.

Når det gjelder hva som lanseres og når så er det veldig mange hensyn å ta. Alt i alt synes jeg Vinmonopolet gjør en god jobb.

Det nevnes ikke noen spesielle smaksteknikker på deres hjemmesider idet de skriver "Smak:Ta en god slurk og la ølet rulle rundt i munnhulen en 5 -6 sekunder. Prøv å trekke inn litt luft mellom leppene og slurpe og spytt så ut/svelg."
    Min personlige erfaring er at dette ikke kan erstatte munnfølelsen ved å svelge. Men, jeg er lutter øre dersom det er noe mer avansert enn dette.

Alt i alt synes jeg 'Polet gjør en veldig mye bedre jobb enn for få år siden når det gjelder øl, men det er fortsatt mye som kan gjøres bedre.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.385
    Torget vurderinger
    4
    Siden dette startet som en tråd viet Nøgne Ø....eller bare "Ø" blant oss svorne følgesvenner....syntes jeg det er på sin plass å vise virkelig lojalitet til Ø, - en hjemmebrygger på pilgrimsferd:

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Har smakt på dette siden sist:

Nummer tre er vel kostbar, men forbanna god. En stor og blomstrende stout.

Firern nyder jeg nå. Både lukter og smaker som en noe dempet IPA. Godt jeg handlet flere når jeg først var i gang. Nam.

Sitat om India Saison fra kjempetorsken.com:

"Dette ølet er brygget i samarbeid med det australske mikrobryggeriet Bridge Road Brewers. De brygger ølet på hvert sitt bryggeri, og dette er Nøgne Øs versjon. Ølet er nesten pilsgult i glasset og har en kraftig skumtopp. Såvidt tåkete i glasset, men nesten helt klar. Den ser svært så innbydende ut. Lukten er utpreget IPA, med en nesten umerkelig aroma av belgisk saison. Smaken er frisk og gir assosiasjoner til grapesoda og bitter lemon. Det er denne mineralvannfølelsen som skiller denne fra en 6er.

Det finnes følgelig massevis av sitrus, grapefrukt og litt lime i smaken. En typisk IPA-smak ved bruk av nye australske humlevarianter (ifølge etiketten). Samtidig kjenner man den lett gjenkjennelige belgiske saisonen i ettersmaken. Som en typisk belgisk ølgjær. Smakene passer egentlig godt sammen, og det er spennende å smake blandede øltyper på denne måten.

Bryggeriene sier: India Saison is the hoppy, crisp and refreshing result of a north south collaboration. Classic Belgian malts and yeast, pungent Australian new hop varieties and clean Norwegian water. Served chilled and enjoy with cheeses and charcuterie. This product is bottle conditioned and has a slight sediment at the bottom of the bottle."

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ble inspirert av tråden over og handlet litt i samme gate, først ut ble en Old Engine Oil fra Harviestoun Brewery. En bryggeri som står høyt i kurs her pga. sin Bitter & Twisted. Dette er en porter av den tunge typen.

En riktig god og fyldig porter, men ikke verdt prisen. Koster litt i underkant av 60 kr for en 0,33. Da er en Taddy fra Samuel Smith et mye bedre kjøp på polet.

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.357
    Torget vurderinger
    4
    C. Alshus skrev:
    Sitat om India Saison fra kjempetorsken.com:

"Dette ølet er brygget i samarbeid med det australske mikrobryggeriet Bridge Road Brewers. De brygger ølet på hvert sitt bryggeri, og dette er Nøgne Øs versjon. Ølet er nesten pilsgult i glasset og har en kraftig skumtopp. Såvidt tåkete i glasset, men nesten helt klar. Den ser svært så innbydende ut. Lukten er utpreget IPA, med en nesten umerkelig aroma av belgisk saison. Smaken er frisk og gir assosiasjoner til grapesoda og bitter lemon. Det er denne mineralvannfølelsen som skiller denne fra en 6er.

Det finnes følgelig massevis av sitrus, grapefrukt og litt lime i smaken. En typisk IPA-smak ved bruk av nye australske humlevarianter (ifølge etiketten). Samtidig kjenner man den lett gjenkjennelige belgiske saisonen i ettersmaken. Som en typisk belgisk ølgjær. Smakene passer egentlig godt sammen, og det er spennende å smake blandede øltyper på denne måten.

Bryggeriene sier: India Saison is the hoppy, crisp and refreshing result of a north south collaboration. Classic Belgian malts and yeast, pungent Australian new hop varieties and clean Norwegian water. Served chilled and enjoy with cheeses and charcuterie. This product is bottle conditioned and has a slight sediment at the bottom of the bottle."
    Smakte nettopp India Saison på den lokale puben, og jeg syntes den var meget bra.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.357
    Torget vurderinger
    4
    Den der smaker direkte vondt! Betalte kr.160 på byen for en, men måtte bare slå den ut, er ikke drikkenes for folk som liker øl. (IMO)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Godt å slappe av i sofaen...

Smaker på denne nå. God.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har handlet inn noen sånne:

...Og noen sånne:

...Men jeg må vente til denne forkjølelsen influensaen hals-ebolaen gir seg før jeg får noen glede av dem! :'(

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Gjestemedlem skrev:
    En riktig god og fyldig porter, men ikke verdt prisen.

Neste ut er India Saison fra Ø.

Fantastisk øl.

Kjøpte en Harvi Porter. Blir interessant å smake.

Enig angående India Saisonen. Den er super. Som en noe nedtonet IPA med lang god ettersmak.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    294
    Skam dere! :mad:
    Har sendt link til Helsedirektoratet om denne fullstendig uakseptable og ødeleggende praksisen
    som uhindret har fått utfolde seg her på forumet i lengre tid.
    Alle bilder av skummende glass og øl i flasker skal sladdes, inlkusive lettøl!

Her drives en total undergraving av Kim Il Jens og våre kjære rødgrønne
    formyndere som vet så uendelig mye bedre enn oss hva som er bra for oss.

Hvis denne praksisen får forsette vil vi bli alkoholikere og
    kjærringbankere alle sammen før året er omme!

http://www.vg.no/mat-og-drikke/artikkel.php?artid=10043597

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Trane skrev:
    Kim skrev:

Det nevnes ikke noen spesielle smaksteknikker på deres hjemmesider idet de skriver "Smak:Ta en god slurk og la ølet rulle rundt i munnhulen en 5 -6 sekunder. Prøv å trekke inn litt luft mellom leppene og slurpe og spytt så ut/svelg."
    Min personlige erfaring er at dette ikke kan erstatte munnfølelsen ved å svelge. Men, jeg er lutter øre dersom det er noe mer avansert enn dette.

Alt i alt synes jeg 'Polet gjør en veldig mye bedre jobb enn for få år siden når det gjelder øl, men det er fortsatt mye som kan gjøres bedre.
    Å komme inn i Sensorisk Prøveinnstans for å lære bla. smaketeknikken krever en god del: De aller fleste har gjennomgått Vinmonopolet egen opplæring. Veldig mange har i tillegg Vinkelnerutdanning og/eller Advanced Certificate fra WSET, noen har endog Diploma. For å komme inn i læreprogrammet til SPI må man først gjennom nåløyet i form av teori- og smakstest. Bare den testen er meget krevende og mange som forsøker kommer ikke gjennom. Deretter gjennomgår man flere måneder opplæring - båre teoretisk og praktisk - med mål å lære smaksteknikken og å bli koordinert med resten av smakspanelet slik at man snakker samme "språk" og har samme kriterier og grader av grunnsmaker, for ekrempel hva angår syrlighet, garvestoff og munnfølelse. Etter opplæringen kan man kvalifisere seg til opptaksprøven. Her faller enda flere fra. Den er enda mer krevende. Om man passerer prøven får man være med i panelet en tid, men dømmingen teller ikke før man har mye kjøtt på bena og er godt erfaren. Det blir derfor meget vanskelig å forklare eller lære bort alt dette på en nettside eller endog en bok. Men det er selvsagt uvesentlig for en forbruker og lekmann. Om det man drikker er godt eller ikke rekker langt. Dersom man i tillegg kan si hvorfor det er godt eller ikke så er man veldig langt :)

Beklager lang OOT melding, nå tilbake til tema:
    Noen her som har erfaring med Bøgedal? Jeg har bare smakt en håndfull forskjellige brygg, men er virkelig imponert. Dette er kvalitetsmessig det nærmeste jeg kommer Westfleteren!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Noen som har tips om godt glutenfritt øl?

Eller er jeg alene på forumet med Cøliaki?

Her er min foreløpige favoritt:

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Har du smakt Green's omtalt på side 23?

Karma skrev:
    Noen som har tips om godt glutenfritt øl?

Eller er jeg alene på forumet med Cøliaki?

Her er min foreløpige favoritt:

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Kim skrev:
    Har du smakt Green's omtalt på side 23?
    Nei , den var ny for meg. Nå var jo ikke akkurat erfaringene her på forumet så positive for denne da, men skal selvsagt prøve den.

Stoffe

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.03.2006
    Antall liker
    1
    Denne tråden var ny for meg, og vet ikke om den allerede har vært nevnt, men for IPA-entusiaster som meg selv kan ikke Mikkeller Green Gold utelates. Uhyre velkomponert og balansert IPA som holder seg leeeenge i ganen.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.385
    Torget vurderinger
    4
    Kim skrev:
    Å komme inn i Sensorisk Prøveinnstans for å lære bla. smaketeknikken krever en god del: De aller fleste har gjennomgått Vinmonopolet egen opplæring. Veldig mange har i tillegg Vinkelnerutdanning og/eller Advanced Certificate fra WSET, noen har endog Diploma. For å komme inn i læreprogrammet til SPI må man først gjennom nåløyet i form av teori- og smakstest. Bare den testen er meget krevende og mange som forsøker kommer ikke gjennom. Deretter gjennomgår man flere måneder opplæring - båre teoretisk og praktisk - med mål å lære smaksteknikken og å bli koordinert med resten av smakspanelet slik at man snakker samme "språk" og har samme kriterier og grader av grunnsmaker, for ekrempel hva angår syrlighet, garvestoff og munnfølelse. Etter opplæringen kan man kvalifisere seg til opptaksprøven. Her faller enda flere fra. Den er enda mer krevende. Om man passerer prøven får man være med i panelet en tid, men dømmingen teller ikke før man har mye kjøtt på bena og er godt erfaren. Det blir derfor meget vanskelig å forklare eller lære bort alt dette på en nettside eller endog en bok. Men det er selvsagt uvesentlig for en forbruker og lekmann. Om det man drikker er godt eller ikke rekker langt. Dersom man i tillegg kan si hvorfor det er godt eller ikke så er man veldig langt :)

Beklager lang OOT melding, nå tilbake til tema:
    Noen her som har erfaring med Bøgedal? Jeg har bare smakt en håndfull forskjellige brygg, men er virkelig imponert. Dette er kvalitetsmessig det nærmeste jeg kommer Westfleteren!
    Av alle øltestene jeg har lest hvor det er avbildet spyttbakk nekter jeg å tro alle har gjennomgått det utdanningsløpet der. Da tenker jeg i grunn på både polet sine tester og andre mer elle rmindre seriøse tester, deriblant Aperitif. Dessuten, -dersom det du her beskriver er hva som skal til for å kunne bedømme øl uten å svelge da burde de ikke skrive "svelge/spytte" når beskriver ølsmaking for menigmann på sine hjemmesider. Uansett synes jeg de kommer opp med endel merkelige valg og prioriteringer. Ikke minst blant hva som plasseres i standardutvalg og hva som havner i bestillingsutvalg..

Nok om det: vi er derimot helt på bølgelengde når det gjelder Bøgedal. Har ikke smakt så mer enn et par forskjellige selv, men de var helt fantastiske. Var innom spesialpolet i Vika hvor de hvistnok skulle ha godsakene, men de var utsolgt etter julerushet og forventet inn nye leveringer om et pr uker. Det burde være omtrent nu!

@Dazed: Der har du valgt det et par av mine absolutte faviritter. Tripel Karmeliet og Orval er begge fantastiske gode øl. Begge er vel plassert i bestillingsutvalget på polet tror jeg. Skulle du noen gang komme over Tripel Karmeliet i magnumsflaske må du for all del ta den med deg. Glem alt hva mange oppfattelsen som jåleri og bling. Dette er øl som utvikler seg på flasken og på store flasker skjer det magiske ting. Rundere, mer fruktig, mer balansert og smakene blir mer integrert i hverandre. Et fantastisk godt øl. (Det er forresten ikke tilfeldig at Bøgedal kun leveres i store flasker.)
    Den første flasken gikk sist sommer. Heldigvis er det et par igjen i kjelleren :)

Vedlegg

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.385
    Torget vurderinger
    4
    Dette virker som er serrriøst bra sted for oss ølhunder.....gjestekartet hinter om like serrriøst tunge dager derpå ;D

http://www.brewdog.com/
    @BrewDogEdin på kvitter

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Trane skrev:
    @Dazed: Der har du valgt det et par av mine absolutte faviritter. Tripel Karmeliet og Orval er begge fantastiske gode øl. Begge er vel plassert i bestillingsutvalget på polet tror jeg. Skulle du noen gang komme over Tripel Karmeliet i magnumsflaske må du for all del ta den med deg. Glem alt hva mange oppfattelsen som jåleri og bling. Dette er øl som utvikler seg på flasken og på store flasker skjer det magiske ting. Rundere, mer fruktig, mer balansert og smakene blir mer integrert i hverandre. Et fantastisk godt øl. (Det er forresten ikke tilfeldig at Bøgedal kun leveres i store flasker.)
    Den første flasken gikk sist sommer. Heldigvis er det et par igjen i kjelleren :)
    Jepp! Jeg har drukket Orval tidligere, men Karmeliet er ny for meg. Jeg har ikke åpnet dem enda, for denne halsbetennelsen nekterf å gi seg, og med råtten hals og redusert smakssans, er det liksom liten vits. ;)

Hvor fikk du tak i magnumflaskene hen? Jeg har vært på utkikk etter blå Chimay på slike flasker.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn