Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.433
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har kjøpt de to steder;
    - en ølbutikk i Berlin...husker ikke hvilken...det kan også godt ha vært på KaDeWe.
    - en hyggelig liten ølbutikk i København kalt Barley Wine.

flippin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    De har blå Chimay på store flasker på Carrefour her jeg befinner meg i Spania for tiden. Skal nok ta med meg et par flasker hjem. Resten av ølkvoten blir nok noen flasker med øl fra Affligem, fantastisk godt øl fra Belgia! Både blond og trippel anbefales sterkt!

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1
    flippin skrev:
    De har blå Chimay på store flasker på Carrefour her jeg befinner meg i Spania for tiden. Skal nok ta med meg et par flasker hjem. Resten av ølkvoten blir nok noen flasker med øl fra Affligem, fantastisk godt øl fra Belgia! Både blond og trippel anbefales sterkt!
    T.O. Du får ikke blå Chimay med på ølkvoten.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.433
    Torget vurderinger
    4
    Ølkvoter er til for å beseires.
    Problemet er vel heller at de veier så forbannet mye at man risikerer overvekt.

flippin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Flaskene plasseres sikkert i bunnen av sykkelkofferten, de pleier ikke å være så nøye på vekten når du først har betalt noen kroner for sykkelkofferten. Kjøpte Ringnes Extra Gold(6,5%) på en tax-free i Norge en gang, og da sa de at den gikk som vanlig øl. Vil tro Chimay og lignende går i samme klasse? Hvis ikke får jeg spille dum hvis jeg blir stoppet...

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Denne fra Mikeller har jeg ikke sett lokalt på polet før, kun på pub, veldig god. (mye humle men frisk på smak.)
    Nå har de til og med begynt å bygge godt øl lokalt så jeg måtte ha med et par av Lervigs Rye IPA.

Vedlegg

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.433
    Torget vurderinger
    4
    Chimay på store flasker er det mye mulig du kan finne på spesialpolet i Vika

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Wergeland skrev:
    flippin skrev:
    T.O. Du får ikke blå Chimay med på ølkvoten.
    Vi kom vel frem til tidligere i tråden, at jo, det gjør man visstnok. ...selv om det er "for mye" alkohol i den.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    i mangel av noe bedre å finne på har jeg åpnet en flaske harviestoun ola dubh special 18 reserve
    Kaffe, lær, whisky og en haug andre smaker. Det holder med 0.33 av dette. Godt øl i mindre mengder

Vedlegg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Fant en ensom Nøgne Ø Wit liggende, heldigvis er jeg en omsorgsperson og tar vare på den ;)

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.843
    Sted
    oslo
    prøvde meg på noen nøgne Ø varianter jeg ikke har smakt før; bitter og brown ale.
    bitteren var skuffende, med bitterheten fra en IPA uten den gode humlesmaken.
    har brygget min egen bitter med williamette humle som blir klar om en uke, så jeg er spent på å se om jeg liker den bedre enn nøgne ø sin variant.

brown alen var meget god, med en distinkt smak av kandissukker.

eller åpnet jeg akkurat en flaske av min egen anchor steam beer klone, som selv om den fortsatt er litt ung, var meget smakfull 8)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.190
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    I stad ble det en Frydenlund Bayer.

Nøgne Ø Holy Smoke nå. Den er et fint eksempel på en røket ale. Gomler litt Grana Padano ved siden av.

Etterpå, noe annet rart.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.062
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Frydenlunds Bayer er en klassiker. Jeg kjøper den hver gang jeg kommer over den, og har et lite lager stående.
    Og så har jeg en kone som er velsignet med god smak. Idag har hun kjøpt Aass Classic. Vi klager ikke.

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Fikk tak i noen kasser med Hansa vanlig pils som var gått ut på dato for over to år siden.
    Noe mer fantastisk øl har ikke jeg smakt..

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.190
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    ottone skrev:
    Frydenlunds Bayer er en klassiker. Jeg kjøper den hver gang jeg kommer over den, og har et lite lager stående.
    Og så har jeg en kone som er velsignet med god smak. Idag har hun kjøpt Aass Classic. Vi klager ikke.
    Den er helt OK, men ikke noe mer enn det. Fryktelig kjedelig i forhold til det meste av kavlitetsøl.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    En orginal Urquell er sjelden feil.....selv for en Aass mann. 8)

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    C. Alshus skrev:
    ottone skrev:
    Den er helt OK, men ikke noe mer enn det. Fryktelig kjedelig i forhold til det meste av kavlitetsøl.
    ikke enig! syntes den og aass er langt bedre enn mye hypa poløl

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.843
    Sted
    oslo
    har aldri vært særlig stor fan av frydenlund, og har ikke prøvd bayeren deres, men Aass sin variant er en skikkelig vinner!
    forfriskende som en pils, men med ekstra mye deilig maltsmak :)

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    bjarnetv skrev:
    har aldri vært særlig stor fan av frydenlund, og har ikke prøvd bayeren deres, men Aass sin variant er en skikkelig vinner!
    forfriskende som en pils, men med ekstra mye deilig maltsmak :)
    Kunne ikke være mer enig, og jeg har smakt Frydenlund sin bayer. ;D
    Ellers enig med finger`n at jeg synes mange av de små polvariantene er mye hypa.
    Mye bra er det, men alt er ikke bare gull selv om det kommer fra små entusiast-produsenter. ;)

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.843
    Sted
    oslo
    BHO skrev:
    Ellers enig med finger`n at jeg synes mange av de små polvariantene er mye hypa.
    Mye bra er det, men alt er ikke bare gull selv om det kommer fra små entusiast-produsenter. ;)
    fordelen med småskalaprodusenter er at de uten problemer kan variere oppskrifter, og produsere øltyper som vanligvis ikke er til salgs i norge.
    bakdelen er at sjokkerende mange av bryggene ikke har livets rett, og at prisen blir høy når man brygger småskala.

skulle ønske en av de store norske bryggeriene hadde satset på storproduksjon av f.eks ipa, så man slapp å gå på polet og betale 180kr literen ::)

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Der har du noe av tragedien serru :'(
    Hvor mange norske litt større bryggerier finnes det?

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    bjarnetv skrev:
    BHO skrev:
    ringnes, Aass, mack, hansa og grans?
    Oh no......vi står nok igjen med Aass, Mack og Grans!
    Blårussen har full kontroll på de andre, og det er den virkelig store tragedien.
    Alle de litt mindre solgte ræva si til blårussen. Aass og Mack holdt stand, og Grans har alltid vært en outsider og har klart seg.....godt er det.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    BHO skrev:
    bjarnetv skrev:
    BHO skrev:
    Blårussen har full kontroll på de andre, og det er den virkelig store tragedien.
    Alle de litt mindre solgte ræva si til blårussen. Aass og Mack holdt stand, og Grans har alltid vært en outsider og har klart seg.....godt er det.
    Grans eies av Rema

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    65finger skrev:
    BHO skrev:
    bjarnetv skrev:
    BHO skrev:
    Grans eies av Rema
    Se det.....aldri hengt meg opp i dem, men er ikke forundra.
    Da er iaf kreativiteten død der og.................slutt å kjøp skvipet! :p

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.843
    Sted
    oslo
    ser mørkt ut fra når det gjelder nylanseringer og sjansetaking fra de store produsentene i nærmeste fremtid.
    hansa har jo heldigvis Waldemars mikrobryggeri hvor de prøver ut nye oppskrifter, så med litt flaks kan de jo velge å produsere noen vellykkede kreasjoner i større skala.

ser forresten at mack skal lansere en Tsjekkisk lager i år, så litt gode nyheter er det jo...

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.190
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Nå nyder jeg en: (God!)

Hypa poløl? Ja, noen er kanskje hypa, jeg liker mange. Smaken er forskjellig. Ikke værre enn det.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Alt er ikke mørkt, men med dagens ukritiske og lite entuastiske ganer blir det ikke enkelt heller.
    Petter Nome prøver vel å gi sakene litt fokus, men det er ikke lett å trenge igjenom.
    Blir ikke enklere av sånt vås!
    http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/02/13/bryggerier-far-ikke-vise-oelbilder
    Detta er vel noe i samme gate som vi ser i lydkvalitet vs musikk......ref the loudness war?

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    C. Alshus skrev:
    Nå nyder jeg en: (God!)

Hypa poløl? Ja, noen er kanskje hypa, jeg liker mange. Smaken er forskjellig. Ikke værre enn det.
    Finnes masse bra der ute, det vet du godt ser jeg ;), men jeg håper du ser greia med å beholde norsk øl på norske hender som vil litt mer enn bare å tjene mest mulig penger. Folk er jo virkelig villige til å betale noe for kvalitet, men den sitter litt langt inne for alt for mange. :'(

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    65finger skrev:
    BHO skrev:
    bjarnetv skrev:
    BHO skrev:
    Grans eies av Rema
    Det forklarer navnet Ladegaard.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.433
    Torget vurderinger
    4
    bjarnetv skrev:
    BHO skrev:
    fordelen med småskalaprodusenter er at de uten problemer kan variere oppskrifter, og produsere øltyper som vanligvis ikke er til salgs i norge.
    bakdelen er at sjokkerende mange av bryggene ikke har livets rett, og at prisen blir høy når man brygger småskala.

skulle ønske en av de store norske bryggeriene hadde satset på storproduksjon av f.eks ipa, så man slapp å gå på polet og betale 180kr literen ::)
    Skikkelig IPA må du på polet etter uansett hvem som produserer det. IPA lovlig å selge i butikk ville kun være IPA-light pga %.
    Når det er sagt har både Ø, Haandbryggeriet og Ægir en serie øl på ca 4,5% som selges i butikkene. Ø sin Bitter er nok det nærmeste en butikk-IPA vi kommer og det er faktisk et veldig godt øl. Ægir sin Rallar amber ale er også et godt øl. Haandbryggeriets Pale Ale likeså. Alle til ca. 40 kroner for en 0,5 flaske. Ingen upris ift. 0,5 av vanlig pils som koster 25-30 kr.

Når det gjelder storproduksjon så begynner Ø å få en solid kapasitet. Langt ifra en industriproduksjon, men med den nye tappelinjen har den en tappekapasietet på 5300 flasker per time...eller en eske per 8,3 sekund.

"Ryggraden" i nøgne Ø´s produksjon!

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.433
    Torget vurderinger
    4
    En Schneiderweisse tap5 slo følge med overnaturlig god bangers&mash i dag.

Er Schneider tap5 det beste hveteøl å oppdrive i norge ?
    Bøgedal sin hvete er en helt annen historie og fantastisk, men tap5 er ikke bare det beste Scheiderweisse jeg har smakt, det er tilmed bedre enn Maisel Weisse, og kort sagt fantastisk godt. Kanskje forandrer jeg mening til sommeren når gradestokken viser 25 varme, men nå med påskevær tidlig i mars er tap5 en vinner.

Ta en poltur og kjøp.

Sa jeg at Scheider tap5 er godt ?

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.843
    Sted
    oslo
    åpnet akkurat en Ægir rallar amber ale.

smaken er dominert av brent malt, med et meget svakt hint av mørk sjokolade; lite humlesmak.
    ikke noe vinner egentlig; smaker mest som en utvannet porter uten skikkelig kropp eller ettersmak.

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    472
    Sted
    Nøtterøy
    65finger skrev:
    BHO skrev:
    bjarnetv skrev:
    BHO skrev:
    Grans eies av Rema
    Grans eies 50% av familien Gran og 50% av Reitan-gruppen.
    Roger

Torja

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    1.028
    En Hansa Brown Ale..
    ikke sett den før. 8)
    Mye sødme, og mørk øl. Et gjenkjennelig Hansa ettersmak. Kanskje litt for mye sødme? Grei øl.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn