Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• stingrayV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Høres ut som det kan funke meget bra.
    Vi bygger fortsatt erfaringsgrunnlag, men du verden for en bonus det er å måtte drikke øl for å tilegne seg kunnskap!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.084
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Aass Bock!

Vi roter og surrer med allslags nymotens greier og importerte rariteter.
    Og så ligger de beste tingene så nært, og har ligget der lenge. Vi gjør de enkle gledene altfor komplisert,
    Riktig nok må jeg på polet for å få tak i denne, men polet er en utmerket butikk og lett tilgjengelig for de fleste.
    Aass Bock. Inn på favorittlista, skal på bordet til til pinnekjøttet ved siden av Frydenlunds Bayer.
    O jul med din glede.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.844
    Sted
    oslo
    nei man må ikke bli blendet av alle de glinsende nykommerene og glemme de gamle traverne!
    måtte innom polet og kjøpe en Aass bock i dag jeg også, siden det var begynnt å bli en stund siden sist.
    terningkast 6 :cool:

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Prøvde denne i kveld

St. Peters Honey Porter

Og ja, det var honning det... Litt alt for mye egentlig. Smakte nesten ikke annet enn honning, men noe lakris-aktig i ettersmaken reddet den fra total fiasko. Ikkje min greie i det hele tatt, i alle fall ikkje i dag. Alt for søtt. Det var jo det marsipanen var til...

Blir nok ikkje kjøpt igjen, men greit å ha prøvd

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.661
    Torget vurderinger
    10
    Nøgne Ø. Havrestout, såpass mørk at den skygger for månen allerede........:)

Mvh.
    SAL

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.084
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En til 6er her. Kinn Julefred.
    Beroligende ved kjøkkenbordet etter slitsomt julebord.
    Puh. Godt det snart er jul.

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.282
    Sted
    Oslo
    Hansa IPA er slett ikke verst. Tilgjengelig i dagligvare:

Hansa IPA 001.jpg Den nøgne Ø, og som ikke er avbildet, har kanskje tilsvarende, og kanskje bedre.

mvh

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.445
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Helvete. Rema 1000 på Stange har ikke Bernards fra Plzen lenger. Skandale!

D

Danke

Gjest
    Beste pilsen jeg noensinne har smakt var fra Schous, fra kran på Verdensspeilet i Fredrikstad...

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.210
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Akkurat nå. Westbrook Brewing Ballistic Stout. 10% 55IBU. Følge: pannekaker.

Brunsvart, svart i glasset. Esporessofarget skum som forsvinner etterhvert. Lukter brent kaffe, mørk sjokolade, lakris. Noe alkohol. Fyldig munnfølelse.
    Smaker litt som en BrewDog Tokyo 18,2% junior for dere som har smakt den. Som lukten. Tørr avslutning og laaang ettersmak.

Westbrook Brewing holder til i South Carolina over Dammen og ble kommersielle i 2010. De lager kun tre faste øl, men har en større portefølje som de bytter på å brygge. Dette ølet brygger de kun én gang årlig.

Sist redigert:

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Vanlige butikkølet det? Var den god altså? Kanskje eg skal kjøpe noen ekstra flasker da.
    Julefred butikk og sterkøl er god, sammenlignet sterkøl varianten med en jeg har tatt vare på fra ifjor, smaker ganske likt.
    Ifjor ble kinn sitt juleøl sett på som supert, i år har flere tester vært negativ, bare tull syntes jeg, men om det det smaker
    juleøl..... det kan diskuteres.

Torja

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    1.028
    Jeg syns Jule Aquaviten 2013 til Gilde slett ikke er så aller verst. Bedre enn Linje Aquavit i alle fall. Min menig selvsagt.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Smakte denne i går

nissegodt.jpg

Haandbryggeriet Nissegodt

Voldsomt til skum, tjukt og fint. Mye smak syns eg. Var skeptisk i børjan, men endte opp med å like den ganske godt. Mye krydder, uten at eg helt klarte å sette fingern på ka. Tror eg skal hanke et par sånne til. Vanlig butikkøl.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.084
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vanlige butikkølet det? Var den god altså? Kanskje eg skal kjøpe noen ekstra flasker da.
    Min var en sterkøl fra polet. Meget fyldig og smaksrik, og ikke for mye sødme, som jeg synes typisk juleøl ofte bommer på.
    Slett ingen tørstedrikk, som noen kanskje har vent seg til etter årevis med vassent juleøl i butikk.

V

vredensgnag

Gjest
    Etter sterk anbefaling ble Aass Bock innkjøpt.
    Fin flaske, vakker og enkel etikett - ligger som støpt inn i hånden i det jeg heller over i glasset.
    Liker fargen, liker skumspillet.

Nå skal det smakes. Joda, den sitter usedvanlig godt, årets Bock og anbefalingen støttes.

N

nb

Gjest
    Nøgne Ø Special Holiday ale. Meget bra som vanlig. Utsolgt fra produsent og det tynnes ut på polet også her i Oslo. Fikk rasket med meg de siste 6 flaskene de hadde på polet på Tveita. For den som ikke har kjøpt den ennå har polet på Sandaker 162 flasker på lager i følge nettsidene til polet.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.084
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det går slag i slag, sesongen er på topp.

Jacobsen Golden Naked Christmas Ale.
    Voksen flaske fra polet.
    Forsvant i en fei, til god musikk. Den må ha vært god.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Prøvesmakt et øl vi fant i Finland.

Pakkas Paavo. Skal være et skotsk "ale" i utgangspunktet. Mørk farge, men litt for søt til at jeg egentlig likte den. Den er nok tenkt som et juleøl og hvis man liker søtt øl faller den nok i smak. Men som sagt er den for akkurat litt for søt for meg. Savner en viss besk bitterhet.

Pakkaspaavo øl.png

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.210
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Ahh, nå drikker jeg.

Ettermiddagsedit. Modus Hoperandi er en god øl. Kjøpt på Systemet.

Sist redigert:

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.312
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Den lokale RIMIen har ikke mye godt, valget ikveld falt på Hansa fatøl. Kanskje deres (RIMIS) beste.
    Minner meg på en liten historie fra årene jeg bodde på Tonsenhagen, Oslo. Lavblokkene øverst oppe mot skogen, og flott utsikt over byen hadde bakkeliggende terrasser, hvor en finne litt opp i 50-årene bodde nærmest meg. Som finner flest viste han seg å være å være en hyggelig fyr, og han jobbet selvfølgelig som en gal. Når han kom hjem rundt 20 tiden på kvelden satte han seg til å drikke på nevnte terrasse, og så han meg: Petter, kom og få en øl!
    Han satt gjerne hele natten og drakk, før han gikk på jobb kl 5 om morgenen. Sånn gikk no dagan. Hverdag som helg. En lørdag når jeg handlet noe smådritt på KIWI fikk jeg det merkelige illebefinnende at jeg skulle, om ikke imponere finnen, så iaf på en måte være grei, så jeg kjøpte noen six-packs Lapin Kulta som jeg slang innom ham med litt utpå kvelden. Se her, sa jeg, og bød ham på en mens jeg pælmet i meg en selv. Da fikk han et bekymret uttrykk i ansiktet, og forsvant inn på køket. Det der måste du inte dricka sa han på sitt typiske finsk-svensk, og kom tilbake med noe lokalt brygg, sterkt som fy. Rundt 7,5 %. Det her er øl! What a night det ble. Vi satt ute og hoiet og skrek hele natten med selskap av de av naboene som hadde sansen for denslags, og det viste seg å være overraskende mange.
    Ikke altfor lenge ( ok, noen måneder ) etterpå stupte'n i asfalten, og thats it.
    En slags moral må være å ikke jobbe så mye?

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    Apropos Butikkøl. Ladegaards Juleøl var faktisk ganske god for prisen, har fra før av bare likt pilsen deres, men juleølet smakte fint. Laadegards er Grans/Rema1000 forsøk på spesialøl. Bare pilsen og juleølen har falt i smak hos meg. Har ikke prøvd Hveteølet siden andre anmeldere misliker det.

Passet bra som hverdagsjuleøl til ribbe.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Fyker rundt i New York i småsjappene og handler inn 6pac etter 6pac. dette var overraskende bra
    Øl.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.084
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg var på polet og gjorde unna julehandelen idag. Kona hadde gjort det samme før meg, så nå har vi dobbelt opp og mer til.

Så nå: Nissefar fra Haandbryggeriet. Skal la den leve og virke litt før jeg konkluderer. Eller skjenke et glass til.

V

vredensgnag

Gjest
    Siden jeg har aksjer i Atna, er jeg ikke objektiv, men det får jeg håpe at Aftenpostens smakspanel var, da de også likte Julenisjeølet derfra. Har allerede inntatt noen flasker.

Skjermbilde 2013-12-20 kl. 21.04.23.jpg

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Chalshus: jo.
    Midtfyns Bryghus - Jule Ale, ok, men litt for mye koriander og kardemomme smak.
    ægir.jpg

D

Danke

Gjest
    Jo ægir Ylir var ganske god og julete ifjor. I år var den mindre krydret og mer humlet omtrent som en Pale Ale eller IPA. Jeg gir den tommelen opp, men var mer julefeeling over den i fjor. Årets juleale for meg blir Haandbryggeriets Nissefar.

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ille mye bra øl dere kommer opp med her.. Dette er min stille favoritt: Hibernatien Ale, English style old ale. 8,7% Amerikansk ale kjøpt på Systemet..

Diverse oktober - desember 2013 store kamera 484.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn