Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• D

Danke

Gjest
    To nye øl i kveld. Yeti Imperial Stout og Electric nurse Double IPA.

fra systemet. Blir spennande..

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    49
    Hekkan dokke drikke møje øl .
    Vett ikkje heilt ka eg ska ta fyst :)

Vedlegg

Sist redigert:

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    49
    Da starter jeg med Maiden ølet, og avslutter med Motorhead ølet :D

D

Danke

Gjest
    Var to fulltreffere både Mohawk ekstra IPA og Electric Nurse Double IPA. Toppklasse. Disse var så sterke kombinert m en skvett Ardbeg at jeg tror jeg sparer Yeti og porteren til i morgen etter Lunch m en liten sigar om solen byr seg fram i snøen.. :) koselig, eller mysigt som de sejer her.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Nøgne Special Holiday Ale gikk med i julen.
    Meget god, Nøgne imponerte i år på pol øl.
    nøgne.jpg

• Liker
    Reaksjoner: kns

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Må få testet den nye lokal IPA'en.

Lervig-Voss-Fandens-IPA-528x640.png

fandens ipa.jpg

Fra RA:

Fandens IPA, samarbeidsølet mellom Lervig og Voss Bryggeri, skal i disse dager være å få tak i på landets syv spesialpol. Fra Kvadrat meldes det at ølet ankommer neste uke.

Ian Green fra Voss Bryggeri har tatt turen til Hillevåg og brygget ølet sammen med Mike Murphy og Co. De har laget det de betegner som norsk amerikanskinspirert vestkyst-IPA som er proppet med summit-, anthanum- og centennialhumle balansert med karamellmalt.

Og resultat er søren meg så bra!

Fandens IPA kr 49,90 (terningast seks)
    Mørk ravgyllen farge og lysebrunt skum. Mengder av blomster, lyng og sitrus sammen med karamell og nokså forsiktig malt i lukten. Fyldig og svært i munnen. Humlepreget smak av bitter appelsin som balanseres perfekt av den søte karamellmalten. Lang og bitter avslutning.

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.385
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Skandal bara 26 st norska öl på Systembolaget och dem är inte gratis, däremot 145 från Danmark.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    D

Danke

Gjest
    Koste meg med en svensk bitterøl av folkølstyrke 3,5%. Veldig rimelig og god. Tror j betalte 17kr på maximat. Sjekk den ut. Anbefales. Brakspear bitter.

Pug-Nose

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    53
    Innleder helga med litt herlig metal og en ganske så ekstrem hjemmelaget ale.

Russian imperial stout med høy bitterhet (100+IBU) som skjules ganske godt av en meget stor kropp og mye malt. En slik i løpet av kvelden er veldig godt, men egner seg ikke for fylla:)

D

Danke

Gjest
    Yeti Imperial stout og Electric nurse Double IPA fra systemet er insane gode og rimelige. Blir borte fort fra hyllene. Anbefales om man besøker søta bror.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.482
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det beste ølet jeg noensinne har smakt:

"Verdens ende"
    La Fin Du Monde er et kanadisk øl brygget av Unibroue.
    Ikke på polet dessverre.

Torja

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    1.028
    Fin mørk sødme på denne. Et godt øl som man kan sitte å kose seg med.
    ØL (4).JPG
    Erdinger Dunkel.

stingrayV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan gikk det i PF?

Mmmm... Saaz... I pale? Som aromahumle, eller all over?
    Høres ikke fælt ut.
    Båtöl med tare høres kult ut!!
    Vi setter et "einerøl" med eineskudd på lørdag. Men det drøyer nok noen år før vi tør å stille i NM. ;)

Hvordan har du behandla eikechipsen før du putter den i, og når putter du den i? Svar er optional. :)
    bitterhumlet med northern brewer, deretter til sammen 150g saaz ved 30, 15 og 0min.
    har prøvd med bare saaz før, men synes som regel single hop blir litt endimensjonalt.

eikechipsene blir kokt ca.5 minutter før de blir kastet i gjæringskaret etter at stormgjæringen er over.

litt nervepirrende er det selvvsagt, siden begge er nye og uprøvde varianter av tidligere oppskrifter, men satser på at det blir bra :cool:

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.844
    Sted
    oslo
    ble ikke noe premie, men kjekt var det!
    savnet selvølgelig det å gå rundt å smake på alle andres øl, så neste år blir jeg nok publikum istedenfor.
    slet dessverre litt med uprøvd tappetårn: nye kraner som smakte litt metallisk og alt for tykke slanger som førte til for mye skum :p

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    I dag har det gått i snømåking, nærmer seg 2 meteren, ønsker en pause nå slik at den får satt seg. Men det gode er at man blir tørst. Fant denne på den lokale butikken her om dagen, veldig lokalt og helt nytt for meg. God som tørstedrikk, litt mye karamel og ikke en vinner men kommer til å kjøpe mer fra den kanten, man støtter de lokale. De holder til rett nedi dalen her så dette er veldig lokalt.

beer_231545.jpg

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Smakte et par Austmann i helgen. Ok øl, men litt flau i smaken!

AUSTMANN .jpg

OU812

S

Slubbert

Gjest
    Ganske skuffet over Austmann selv, har smakt to øl og synes begge var forglemmelige. Ikke vonde, men det var ingenting spesielt med dem. Når det kommer til bartebrygg synes jeg To Tårn leverer bedre varer, men dessverre til en pris som i mange tilfeller gjør dem uaktuelle.

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    621
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Helt enig om Austmann. Litt skuffende.
    IMG_2309.jpg

"To Tårn" Ørderøl var litt artig, "lett" surøl med bålsmak. Jeg likte veldig godt den rød fra "To øl", et eller annet IPA på 9%. "Brown paper bag" har jeg ikke fått smakt.

Ganske skuffet over Austmann selv, har smakt to øl og synes begge var forglemmelige. Ikke vonde, men det var ingenting spesielt med dem. Når det kommer til bartebrygg synes jeg To Tårn leverer bedre varer, men dessverre til en pris som i mange tilfeller gjør dem uaktuelle.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.453
    Torget vurderinger
    4
    Av lojalitet til norske bryggerier gir jeg de fleste brygg en sjanse. Derfor kjøpte jeg i går en Mack IPA. Ny fabrikk har de og jeg har endel med dem å gjøre i andre sammenhenger enn øl, så jeg var forventningsfull. Bortkastet. Det er ikke et dårlig øl. Det er bare ikke Indian Pale Ale. Jeg ville ikke engang tippet det var en ale. Kanske kan det minne om kellerbier med humlesmak lignende pilsner. Men, ale er det ikke, og langt fra en IPA. Riktignok alkoholsvak nok til å kunne selges i butikk, men likevel så skivebom at vedkommede bryggerimester som liksom har signert etiketten som bekreftelse på kvaliteten burde finne seg noe annet å gjøre. I disse øltider intet mindre enn pinlig.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.453
    Torget vurderinger
    4
    Svenskene som brygger Oppigård har derimot grep på humlen og har laget en skikkelig IPA.
    Denne sitter som ei kule !

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Ser på et annet forum jeg er inne på ( Jakt og skyttersport ) at noen lager det som kalles "Brakeøl". Mulig dette er et trøndersk navn på fenomenet, men slik jeg forstår det så samler man inn friske eienerkvister evt med blåfargede ( modne ) bær, må for all del unngå umodne grønne bær !!, og koker dette slik at man får et einer avkok som etter siling tilsettes gjær og sukker "og så bortetter". Slik jeg oppfatter det brukes einer i stedet for humle.

Har vært med på å koke einer for bruk til hårvask, men til øl var dette nytt for meg. Noen her som har erfaring og kan tilføye noe?

For øvrig kan tilføyes at einer til hårvask skal være både sunt og godt. For ikke snakke om når du treffer den unge frøken med langt hår og du på dansefestens siste "trykker" kjenner denne einer duften fra håret hennes. Helt uavhengig av promille begynner man da forsiktig å sjekke om hun har huldrehale, for mere berusende opplevelse kan knapt finnes!

Arve er jo fra et einerdistrikt, har du vært borti slikt øl? Vestlandshuldrene har du sikkert møtt men det får kanskje bli en annen tråd? ;)

D

Danke

Gjest
    Ser på et annet forum jeg er inne på ( Jakt og skyttersport ) at noen lager det som kalles "Brakeøl". Mulig dette er et trøndersk navn på fenomenet, men slik jeg forstår det så samler man inn friske eienerkvister evt med blåfargede ( modne ) bær, må for all del unngå umodne grønne bær !!, og koker dette slik at man får et einer avkok som etter siling tilsettes gjær og sukker "og så bortetter". Slik jeg oppfatter det brukes einer i stedet for humle.

Har vært med på å koke einer for bruk til hårvask, men til øl var dette nytt for meg. Noen her som har erfaring og kan tilføye noe?

For øvrig kan tilføyes at einer til hårvask skal være både sunt og godt. For ikke snakke om når du treffer den unge frøken med langt hår og du på dansefestens siste "trykker" kjenner denne einer duften fra håret hennes. Helt uavhengig av promille begynner man da forsiktig å sjekke om hun har huldrehale, for mere berusende opplevelse kan knapt finnes!

Arve er jo fra et einerdistrikt, har du vært borti slikt øl? Vestlandshuldrene har du sikkert møtt men det får kanskje bli en annen tråd? ;)
    Norwegian wood er jo en einerbärbusk öl med endel röyk attåt... Tror de malter ved å brenne einebärbusk om jeg husker riktig..

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.803
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Sahti - Wikipedia, the free encyclopedia

D

Danke

Gjest
    En ny spennende Imperial Stout öl fra Brewdog.

De kaller den -Old world Russian Imperial Stout

Er brygget i begrenset opplag. Har ikke smakt ennå men håper å få tid til å smake den på Lördag.

Den er på hele 9,5% og flasken er vel när en Kinn flaske? 660ml

Legger ut noen bilder fordi den hadde en kul håndtegnet ettikett, står også litt om ölen.
    Hvor fikk jeg tak i den? På Systemet inne i Strömstad, den kostet heller ikke så mye iom at den er en Imperial Stout. 49,90 svenske kr. Men den koster sef mer enn annet öl på systemet. Koster en öl på systemet 50kr så er det ganske mye iforhåld til resten av sortimanget. Men en Imperial inneholder jo endel mer som regel.

Sist redigert:

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Var på et lite foredrag med Beer Enthusiast her om dagen. Noen smaksprøver ble det.

Vedlegg

S

Slubbert

Gjest
    Har registrert at Hornbeer har begynt å dukke opp i endel tappekraner rundt omkring, det kan man like! Snille priser relativt til polet også, bare typ. 30% over ute på byen. Både IPAen deres (husker ikke navnet) og rumstouten er mektig gode.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn