Grunnen til at det står "best før" dato på øl er at det i EU-verdenen er klassifisert som næringsmiddel. Dette i motsetning til vin hvor det ikke står en best-før dato på. Til liks med ost er det også en del øltyper som heller burde vært merket med "best etter" - først og fremst mørke, alkoholsterke øl. I noen tilfeller blir datostemplingen mildt komisk - om du kjøper en belgisk lambic står det kanskje en "best før" dato som er om 15 eller 20 år.
Ja, er mye som blir godt når det ligger litt. Jeg tenker som så at fabrikk-Norvegiaen er sikkert laget av råstoff med god kvalitet. Lagring er jo det som betyr noe for ost, så gidder man å gjøre den jobben selv, så har man tilgang på rimelig kvalitetsost som er virkelig gjør å servere intetanende gjester.Har et par "ekstra vellagret" Norvegia jeg kjøpte like før de gikk ut på dato i kjøleskapet og der har de nå ligger i et par års tid. Ikke smakt på de ennå, men tenkte å teste ut påstanden om at den faktisk er veldig god om man bare lar den ligge lenge.
Ja, så enkelt er det. Har et eget dedikert kjøleskap til ost. Men det virker som om noe emballasje er bedre enn andre. Den Jarlsberg-type-emballasjen virker ikke så tett som f.eks Norvegia.lar dere den bare ligge uåpnet og ferdig med det?
Ryger utklasser alle konkurrenter i den pris-klassen. Både pilsneren og lager er nydelige, dog er sistnevnte min favoritt. Kjørte noen blindtester med pilsner-ølmed noen kompiser her for noen måneder siden, og Rygers pils danket ut samtlige konkurrenter. Det være seg Frydenlund Fatøl, Ringnes Pils, Nordlands Pils, Isbjørn Pils, CB Pils og Rogalands pils. Eneste pilsneren som fikk toppkarakter.Har noe ost produsert på Menorca, etter deres stolte tradisjoner, den er utgått på dato for lengst, men den skal testes i morgen. For øvrig er Menorcas bønder forbanna på EU fordi de tvinges til å pasteurisere melka som benyttes i osteproduksjon. Det bryter med deres tusenårige tradisjonelle produksjon, og man kan jo forstå at akkurat det kjennes som et overgrep på kultur og tradisjon.
Og for at dette skal passe inn i tråden, meldes herfra at jeg nyter øl fra Rygr, jeg har stor sans for det som lages på Jæren, så lende de holder seg til renhetsloven!
Veldig enig. Pilsen er meget god, Lageren er strålende. Vet om en annen jeg liker nesten like godt, men det er fort 10,- mer for en halvliter, da. Det dreier seg om Hansa Vienna Lager. Den er noe enklere enn Rygr Lager, Hansa er på et vis renere, der Rygr er mer kompleks.Ryger utklasser alle konkurrenter i den pris-klassen. Både pilsneren og lager er nydelige, dog er sistnevnte min favoritt. Kjørte noen blindtester med pilsner-ølmed noen kompiser her for noen måneder siden, og Rygers pils danket ut samtlige konkurrenter. Det være seg Frydenlund Fatøl, Ringnes Pils, Nordlands Pils, Isbjørn Pils, CB Pils og Rogalands pils. Eneste pilsneren som fikk toppkarakter.
Tror den er produsert på Kverneland i Time kommune.
Veldig enig. Pilsen er meget god, Lageren er strålende. Vet om en annen jeg liker nesten like godt, men det er fort 10,- mer for en halvliter, da. Det dreier seg om Hansa Vienna Lager. Den er noe enklere enn Rygr Lager, Hansa er på et vis renere, der Rygr er mer kompleks.
Det jeg ikke skjønner er alt det surret de vil ha i ølet sitt, alle mulige slags frukt og bær, det har f... ingenting i øl å gjøre! Men så lenge de lager så god lager (sic), skal jeg ikke klage.