Ja, en slags weissbier. Ufiltrert. Lettdrukket i varmen.En slags Weissbier? Der er kunsten å balansere bananaroma mot nellikaroma. Begge deler kommer fra gjæren (det brukes sjelden krydder i øl), en grad opp eller ned på gjæringstemperaturen og den ene dominerer over den andre. I det hele er det fascinerende hvor mye aroma en gjær kan gi. Før jeg brygget selv nektet jeg omtrent å tro at en del saison-øl var brygget uten krydder men gjæren kan gi komplekse smaker avhengig av temperatur.
Denne overrasket stort her nede i Hellas; Smaksrik, lettdrukken og lite sødme (som jeg ikke helt liker på varme dager).
Gud vet om det er å oppdrive i nord
Vis vedlegget 500146
Fysj. Umulig å være glad i øl og ølkultur uten å være heinekenofob. Hadde takket nei om det så var det eneste jeg hadde blitt tilbudt etter å ha krabbet baklengs på tvers av Sahara.
OK, la noruego tegne og forklare sin aversjon.Hehehe. Alt går i grisen. Gjelder spesielt gamle griser.
Snakker ikke om gjær men kjemikalier tilsatt for å sikre langt hylleliv, inklusive eksponering for varme og direkte sollys over tid.Reinheitsgebot har vel aldri vært noen indikasjon på kvalitet - den ble laget for at det skulle brukes bygg og ikke hvete eller rug da de to sistnevnte skulle gå til brødbaking. Weissbier er et eksempel på en stil som ikke er brygget etter den opprinnelige renhetsloven da den inneholder ca 50% hvete. For øvrig inneholdt den opprinnelige teksten heller ikke komponenten "gjær" som er rimelig essensiel for ølproduksjon, for gjær var det ingen som hadde oppdaget ennå. Det skjedde først på slutten av 1800-tallet, for øvrig av en nordmann som jobbet for Carlsberg.
Som en alternativ tilnærming har Belgia stort sett driti tynt i renhetsloven, noe som gjør at Belgia har en mye større variasjon i ølstiler enn hva Tyskland har. Da loven ble innført i Tyskland gikk også en del av tysk bryggetradisjon av med døden. Loven har senere blitt endret, mellom annet er det nå tillatt med andre typer korn og så ha de også fått inn gjær selvagt.
Men ble litt nysjerrig på hva det er i Heiniken som er brudd på den. De oppgir maltet bygg, humle og vann. De oppgir ikke gjær, men det må det jo også være der. I industrielle lager er også uansett stort sett all gjæren filtrert ut så mengdene i de ferdige produktet er rimelig homeopatiske.
Internett sier at Heineken brukte mais frem til midten av 90-tallet, men at de ikke gjør det nå. Mais er en ganske vanlig ingrediens i øl, spesielt i amerikanske stiler. Også de som ikke bare smaker utvannet vann. Brygget en gang en "pre-prohibition" amerikansk lager og den hadde mye mer smaksrikdom enn en normal industriell lager etter renhetsloven i alle fall. Kan ha sammenheng med at den hadde ca 6% alkohol og kopiøse mengder Saaz-humle.
Jeg er for øvrig enig i at Heineken ikke er spesielt godt, men ditt intelektuelle grunnlag for påstanden synes noget tynn. Som ølet de lager.
Edit: De visste muligens hva gjær var for noe eller i det minste at det var "noe", men en ølgjærstamme ble ikke isolert før på 1800-tallet.
Jeg takker ikke nei til en bud og Jack.Folk som drikker amerikansk Bud eller Corona skjønner kanskje heller ikke hvorfor noen drikker f.eks. imperial IPA med et fjell av humle eller en belgisk surøl heller?
American Light Lager og Mexican lager er ølstiler. Amerikansk Bud og Corona er ganske typiske eksempler på disse stilene. De smaker slik fordi de skal smake slik, ikke fordi de skal være spennende eller at noen skal blogge om det.
Alkisar har Pripps blå som favvo öl, gärna 10.5%Jeg takker ikke nei til en bud og Jack.Folk som drikker amerikansk Bud eller Corona skjønner kanskje heller ikke hvorfor noen drikker f.eks. imperial IPA med et fjell av humle eller en belgisk surøl heller?
American Light Lager og Mexican lager er ølstiler. Amerikansk Bud og Corona er ganske typiske eksempler på disse stilene. De smaker slik fordi de skal smake slik, ikke fordi de skal være spennende eller at noen skal blogge om det.
Men er ikke på favoritt lista.
Svensk Pripps blå synes jeg er forferdelig.
Fatter ikke at det er svenskenes national øl...