Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • D

    Danke

    Gjest
    Her blir det Metallica Through the never bluray og to lavprosent spesialøl. St Eriks IPA og Double Chocolate Stout..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Danke: Stikk innom Systemet, og forsikre deg om utvalget før jeg kommer din vei...Litt lenger opp ligger Konsum. Gidder du å se hva prisen på kaffeblokkene fra Arvid Nordquist er?
     
    D

    Danke

    Gjest
    Danke: Stikk innom Systemet, og forsikre deg om utvalget før jeg kommer din vei...Litt lenger opp ligger Konsum. Gidder du å se hva prisen på kaffeblokkene fra Arvid Nordquist er?
    Det er ellers en The og kaffe butikk ved siden av Strømstad bad, der har de god kaffe og det koster ikke så mye heller. Men klart jeg er stadig innom Konsum, og kan sjekke hva kaffeblokkene koster.

    Utvalget kan du lett sjekke på Systembolagets sider.

    https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?subcategory=Öl&fullassortment=0
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Danke, Danke! Stikk bort og se, du..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg litt å regne på for et år til!!:rolleyes: Bare å fikse sjåfør og fylle saft på bilen..
     
    D

    Danke

    Gjest
    Øl og single malt...


    Samme her, gått i en ipa, Svartipa og en imperial stout attåt Laphroaig Select, en meget smooth og oljet røykwhisky med fruktrøykt ettersmak.

    Normalt sett er ikke røykwhisky "smooth", men smoothness kommer av god lagring, og mange skjønner ikke dette.
    Mer lagring/smetoder mer avbalansert røykbitt.

    Men Lafferøyken er klart der infusert i brente mashmallows i ekte bringebærsyltetøy, med tykk oljet fløtekrem.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Holmium: No way!!! Får du tak i de der hjemme?? Gi meg en PM om utvalg, utsalgssteder og priser , er du snill!!! :rolleyes: Tydelig at jeg må hive meg på et fly...og så få ned et par kasser..
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    5
    Akkurat den det er bilde av fås kun kjøpt på bryggeriet, veldig god! Fruen har vært der og kjøpte med noen flasker hjem til meg:)


    Det skal være tre (evt 4) som skal være i salg i Tromsø, er dog usikker på hvor.
    Men et par steder er mer sannsynlig enn andre, kan sjekke og gi tilbakemelding.

    Tror ho ga 57 kr pr flaske der.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Holmium: takk! Resultat ventes pr PM.
     
    T

    Tårnfalk

    Gjest
    Selv om det er butikk øl så er denne fra Lysefjorden veldig fin og smaksrik. Nytes i siste rest av høst sola i dag. Fantastisk (øl..) vær!


    IMG_2426.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.240
    Antall liker
    7.133
    Torget vurderinger
    4
    Karmeliet fra fat? Var det på Amundsen? De har i hvert fall hatt det og det var knallbra. Nesten like bra som en perfekt lagret 750ml flaske. Oppi all hypen rundt mikrobryggerier har klassisk belgisk øl fått alt for liten oppmerksomhet her hjemme.

    Siden juleøl kun skal nytes i måneder med R i navnet så et det på høy tid:
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vi har fått ny favorittbutikk i byen, og jeg har allerede erklært meg som fast kunde.
    DSC_1285.jpg
    Rett ved siden av polet, gangavstand fra heimen, ikke meg imot.

    DSC_1286.jpg

    DSC_1289.jpg
    Lokale godsaker. Stort utvalg, og ikke en eneste øl fra de store. Helt fint spør du meg.
     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Vi har fått ny favorittbutikk i byen, og jeg har allerede erklært meg som fast kunde.
    Vis vedlegget 408049
    Rett ved siden av polet, gangavstand fra heimen, ikke meg imot.

    Vis vedlegget 408050

    Vis vedlegget 408051
    Lokale godsaker. Stort utvalg, og ikke en eneste øl fra de store. Helt fint spør du meg.
    Er ikke lenge til det åpner en på Gjøvik heller. Har vært innom på Hamarbutikken en del ganger, går aldri tomhendt ut derfra.:)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.810
    Antall liker
    5.338
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Karmeliet fra fat? Var det på Amundsen? De har i hvert fall hatt det og det var knallbra. Nesten like bra som en perfekt lagret 750ml flaske. Oppi all hypen rundt mikrobryggerier har klassisk belgisk øl fått alt for liten oppmerksomhet her hjemme.

    Siden juleøl kun skal nytes i måneder med R i navnet så et det på høy tid:
    På fat ja, var på 3 små rum i gøteborg, en av mine absolutte favoritt utesteder.

    3 små rum

    Ellers, så er jeg helt klart enig - belgiske klassikere er ett hestehode forran allslaks IPA og lignende - når man først får smaken for det. Har nylig begynt å skikkelig like surøl...
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Fra IPA via belgisk til surøl, og så ender vi i det som gulpes opp…

    Mer alvorlig; helt klart at belgisk øl er fantastisk - om enn skummelt med sin ofte høyre gehalt av alkohol -, men jeg har ennå ikke helt fått smaken på surøl; ambivalent. Men som med så mye øl; det er en tilvennet smak. Personlig er jeg nå i en periode med tysk Kellerbier. Noen pol har det, Menybutikken jeg er innom iblant har det, men det er faktisk fraværende hos Gulating i gamlebyen i Fredrikstad. Skam!
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Anbefaler på det varmeste en tur med Steven i Belgian Beer Brewery Visit. Du blir hospitert i idylliske omgivelser i Achouffe og kjøres rundt til typisk to bryggerier hver dag. Små og store, og du bestemmer i stor grad selv hvilke du vil besøke.

    Home - Belgian Beer Brewery Visit

    Da vi bestilte gruppetur fikset han en kasse Westvleteren 12 til oss som bonus uten ekstra kostnad, og dro i løpet av turen også en 1983 Cantillon Grand Cru Bruocsella opp av hatten. Han mente også at trappistbryggeriene står i reell fare for å forsvinne i fremtiden, fordi politiet har sluttet å frede munkene for pedofilianklager.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det burde være en lov mot slikt:

    IMG_2547-kopi.jpg

    Bruspulver med 3,8%. Stod der og skulle gjøre meg et pek i ølkalenderen fra Ølgaareden. (Det er i stunder som dette at en hyller renhetsloven.)

    (Ja, den gikk i vasken!)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.810
    Antall liker
    5.338
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da ble det en slik i helgen, utrolig god

    wet.jpg

    Ellers smakte jeg mye godt i helgen - endel forskjellige "gamle" Panneport og ikke minst Saison Dupont.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Julegaver fra lillesøster...

    3 Spesialøl, 1 norsk Nøgne Ø #100 Barleywine, og to belgiske ekte 0,75 øl. En Dubbel Witbier på 7% og en Tripel på 8,5%

    Stas... :cool:

    IMG_20161226_140250_zpsvldn7nhd.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Jule Avec.jpg

    Kjøpte Jule Avec til julen 2014 etter anbefaling fra min venninne "pol bestyreren". Den falt IKKE i smak, smakte skarpt og brente svisker. Noen flasker ble da stående i kjøleskap fram til nå. Jeg tenkte at "fan heller" det må prøves før jeg hiver dem, og til en smule undring kan jeg konstatere at de faktisk hadde endret karakter. Den brente smaken var borte! Nå er det fortsatt "kraftig smak" av dette ølet. Hadde det vært whisky ville det vært en Alligator eller heftigere! Kraftfullt og heftig. Hva slag mat den bør gå til er jeg usikker på, men som et meget mørkt øl til kaffen ( bløtkake!) som et Cognac substitutt er det meget velegnet. Så om det finnes igjen flere flasker på mitt lokale pol blir jeg å kjøpe for lagring til julen 2018.

    Lagring/modning av øl er vel ikke så veldig utbredt men jeg har faktisk opplevd det tidligere også at øl kan ha godt av å ligge ganske lenge før det brukes. Min erfaring ( og den er ikke stor! ) er at dette fungerer best med mørke ølsorter. Pils er ferskvare mens bokkøl og lignende tåler bedre/ har godt av lagring.

    Andre med lignede erfaringer?
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Stout, porter, juleøl, belgisk og andre mørke og malttunge øltyper kan gjerne lagres, likeså med surøl. Men det er begrenset hvor lenge, og de kan ødelegges hvis de står for lenge. Høyere ABV kan lagres lengre, finnes masse info om forskjellige typer på internett. Tipper at en Juleavec fint kan lagres 5-10 år hvis den står mørkt, kjølig og under noenlunde konstant temperatur. IPA, pils og tilsvarende bør IKKE lagres, det er ferskvare.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Stigberget er et bra bryggeri. Smakte Eko Pale ale og West coast IPA. Veldig humlet og fersk fruktig og syrlig smak... Full score...
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Dagens findings fra helt bakerst i skapet. Vet ikke om den lages lengre etter at det ble nye eiere. Så i tilfelle den ikke finnes så ble den drukket med andakt. Og hvis den enda produseres så er det fint for den er virkelig god.


     

    Vedlegg

    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    I serien "komme hjem med øl fra et mikrobryggeri som man ikke visste fantes" så ble denne med hjem fra dagens poltur. Det er en jungel med øl der ute....

    Skal nytes i dag...ser på klokka nå og konstaterer at det ikke blir lenge til..


    IMG_2572.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Pokker Å, etter å fått konstatert at jeg ikke tåler gluten så må jeg greie meg med denne.
    Den er grei nok, og veldig gammel. 1004 er jo vikingtiden. Men jeg savner virkelig en kald stout eller porter.
    20170318_171836.jpg
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Det var leit å høre, Terje-A. Det er vel ikke så lett å bli kvitt heller. Men det kan jo være at du tåler litt gluten, sånn at du kan ta deg en stout eller poter i ny og ne.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn