Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.405
    Antall liker
    37.291
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, rett ned bakken fra Øyna. Vi stoppet der også og lastet opp med diverse eplemost. Deres Elstar er prisbelønt som landets beste. Inderøy Gårdsbryggeri har også mjød og cider. Interessant nok kan de selge mjød med 10-12 % i gårdsbutikken, men ikke sterkøl over 4,7 %. Den regelen blir forhåpentligvis endret etterhvert. Siste stopp på turen var Orkladal Ysteri på Gjølme og deres kittmodnede Høvding Sverre i diverse modningsgrader. De jobbet på harde livet for å gjøre seg klare til matfestivalen.

    Det var en interessant tur. Det er mange unge, dyktige gårdbrukere der. Den typiske historien er noe i retning av at ungfolket tar over gården, gjør en opptelling av hvilke ressurser de har tilgjengelig og hva de selv har interesse for, og så går all in på en eller annen nisje. De gjør ofte noe helt annet enn forrige generasjon, men med godt rotfeste og historiefortelling. Det jeg også ser er gode nettverk mellom virksomhetene, med mye gjensidig støtte. Stopper man på en gårdsbutikk vil man finne produkter fra fire-fem nabogårder også. De vi traff er selvstendige næringsdrivende, små bedrifter i mat- og turistbransjene, gjerne med henne som Chief Marketing Officer og ham som Chief Operating Officer. De jobber nok mye, men det ser ganske morsomt ut.

    Da vi kom hjem hadde vi en bil full av godt øl, ost og sodd, most, mjød og cider, flatbrød og skjenning, så det blir nok en del mer prøvesmaking utover. Mobilt kjøleskap er praktisk å ha.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.105
    Antall liker
    10.019
    Sted
    Trondheim
    Var på matfestivalen i dag. Enormt mange produsenter. Det var boder fra minneparken utenfor Frimurerlogen til torget og videre opp Munkegata helt opp til Nidarosdomen. Og på torget var det et digert telt for ølfestivalen.Det må ha vært langt over 100 produsenter der. Det ble litt ost fra Hattfjelldal, akevittsennep fra Inderøy og en solbarbladlimonade fra Inderøy Mosteri. Men det var så mye folk at det var nesten ufremkommelig. Da tar jeg meg heller en tur til Inderøy i neste uke og en liten tur til Orkanger i morgen. Og en tur til Tautra. Det er ikke lange avstander. Skal jeg ha lokalt øl er det godt representert i butikkene her i Trondheim.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.760
    Antall liker
    7.711
    Inderøy Gårdsbryggeri har også mjød og cider. Interessant nok kan de selge mjød med 10-12 % i gårdsbutikken, men ikke sterkøl over 4,7 %.
    Interessant, uten at jeg noen gang har smakt eller satt meg inn i hvordan det historisk ble brygget så har jeg av en eller annen grunn alltid innbildt meg at mjød var atskillig mer alkoholsvakt, type mellanøl eller deromkring. Eller som ølet britene hellet i seg i uhorvelige menger på 1700-tallet med en alkoholstyrke på 3-4%, i følge en podcast jeg hørte for leden om sanitet og helse i London på den tiden.
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    728
    Antall liker
    835
    Sted
    VestBredden
    På polet for leeeeenge siden så hadde dem Suttungs Mjød* på 13%.



    *Suttung, i nominativ Suttungr, var en jotun i den norrøne mytologien. Han var sønn av jotunen Gilling. ... Suttungs mjød er ett av navnene på skaldedrikken
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.727
    Antall liker
    1.222
    Sted
    Siggerud
    IMG_2222.jpeg
    Så innom Bali. Utvalget av øl var betraktelig mer semmert her, iaf på de strandrestaurantene langs Kuta Beach jeg rakk innom. Det gikk stort sett i Bintang, en grei men helt ordinær lager.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.671
    Antall liker
    3.740
    Torget vurderinger
    1
    Det Hellige Gral
    Det har kommet og gått noen flasker fra Bøgedal. Nå er det bare 4 igjen. Har stått urørt i mørk kjellerbod. Undre meg på om den eldste fra 2010 fortsatt er drikkbar eller smaker eddik?
    IMG_2695.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn