Jeg har tidligere teste sikringer fra bl.a HiFi Tuning og Furutech/Padis (Furutech lager ikke egne, men de er rebrandet Padis sikringer). Disse har hatt positiv påvirkning på endel komponenter tidligere og generelt så har de strammet opp bass, åpnet opp lydbilde, bedre oppløsning og tilført en ”forlengelse" av overtone strukturer i diskanten. Har testet på tidligere cd-spillere, dac, forforsterkere og effektforsterkere. Enkelte sikringer kan høres litt tynne og flisete i toppen som f.eks HiFi tuning sine hvite sikringer.
De to som har fungert best er Furutech/Padis og Hifi Tuning Supreme sikringer. Furutech/Padis sine er litt ”smoothere" i toppen og gir litt mer ”organisk" lyd. Når jeg byttet til Gryphon forsterkeren så testet jeg med en Furutech/Padis sikring. Den gjorde ikke så mye i bassområdet, men ga den ekstra forlengelsen i toppen som jeg har beskrevet tidligere. Gryphon er så oppløst i utgangspunktet at det medførte en noe uvant lyd av cymbaler o.l. Det medførte også at den totale lydsignaturen ble litt lysere og ikke hva jeg ønsket. Derfor foretrakk jeg den originale sikringen
Så har jeg fått litt innspill på dette fra en kar med lik forsterker som meg på et Gryphon forum og han mente at jeg burde teste HiFi Tuning sine kobber sikringer og ikke de mer ”eksklusive" legeringene! Det gikk frem at han har testet endel sikringer og hadde noen av de samme erfaringene som meg! Ok, jeg er ikke vond å be og venter en liten pakke i posten snart
De gærne har det godt
Dette er kun mine subjektive observasjoner og du bør ikke gjøre disse testene hjemme da det kan medføre varige mén
”Padis er konkurs og det er bare HiFi Tuning som produsere sine egne audio grade sikringer. De produserer bl.a for Nordost og Synergic Research"