I formiddag gikk turen opp til villaen på Jessheim for å få med oss VårHub.
@sandecker stilte som sjåfør og det passet fint da jeg også skulle levere riaaen til reparasjon! Vi hadde ikke så mye vi hadde tenkt til å lytte til, men et par ting hadde vi på blokka. Vi hadde også avtalt å møte
@Cash 63 for litt småsnakk og demoer.
Første demo var Focal Diva Utopia. Disse har sikkert mange hørt på Oslo Hifi Show og for meg var dette en av de positive overraskelsene. Nå ville jeg høre om de faktisk var så bra som det jeg husker at de var! Først fikk vi litt info om høyttalerene og det er ganske så ambisiøse saker med topp innmat levert av Naim. Det ble fortalt at Naim har vært med helt fra starten av utviklingen og satte det som et premiss for å sette navnet sitt på produktet. For de som kommenterte det eksteriøre farge og material valget så kan jeg betrygge dere om at det kommer flere alternativer. En må ikke leve med den grå ”filt" finishen, den kommer i flere farger også

i tillegg så kommer det paneler med tre finish og lakkerte paneler

Hvordan låt dette i demorommet i villaen? Det låt minst like bra som på messa og vel så det! Stort oppløst lydbilde med godt bass fundament. God dybde i lydbildet og godt med luft og rom. Jeg liker disse høyttalerene veldig godt, men jeg har en liten/stor hake med lydsignaturen. Den mangler litt varme og ”glød" i mellomtone spesielt etter min smak. Jeg tenker at de som liker Naim ikke vil ha denne kommentaren, men hifi er jo veldig subjektivt! Når det er sagt så er dette noe av det best jeg har hørt av aktive høyttalere til betalbar pris (under 500k).
Den andre demoen vi rakk innom var YG Acoustic Carmel 3. Dette er en liten og smekker høyttaler for små rom. Den er i aluminium og det er ikke spart på noe under produksjonen, noe som også gjenspeiler prisen. Den koster faktisk over 400k

Under introduksjon av høyttaleren så ble det fortalt at dette ikke er høyttalere for party volum og bass. Jeg vil si at de spilte veldig pent og pyntelig og er flotte formidlere av f.eks akustisk musikk o.l. For min del så mangler de litt trøkk og nerve i formidlingen og de trenger en sub eller to. Til prisen så finnes det mange bedre alternativer som er mer allsidige og mer engasjerende!
Til slutt hadde vi tenkt til å få med oss demoen av platespilleren Pro-Ject Classic Reference. Den utgikk på grunn av problemer med gulvet spilleren stod i. Det var vist for mye svikt i gulvet til at spilleren spilte stablit

Tilbake i Oslo så ble det en lunch før jeg ble invitert opp til
@sandecker for musikk og smaking av noen whiskyer. Mannen har jo kjøpt inn to Spingbank som sletts ikke vokser på trær! Jeg var jo ikke vond om å be

Takk for fin fin servering og hyggelig en hyggelig dag