Overkill

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    V

vredensgnag

Gjest
    Fush skrev:
    vredensgnag skrev:
    Kanskje en grunnregel kunne være at man (i stedet for hundre "positive" innlegg før man kunne være kritisk) la inn bilder av hifi man liker.
    Synes fortsatt det er pussig at man på et forum dedikert til lyd og musikk er så opptatt av å legge ut bilder av ting. Ville ikke det naturlige være å heller legge ut lydklipp av hvordan ting låter?
    For å lytte til det gjennom PC-høyttalere?

Jeg tror det er en berettigelse for fokus på eksteriørdesign innen hifi, når denne uttrykker en sterk holdning til nettopp formgivning og elegante uttrykk; eller når man, som i Ångstrøms tilfelle, ser at dette er fullstendig kompromissløs byggekvalitet. Det finnes en rekke musikkfora, norske og utenlandske, der man faktisk utveksler musikkfiler, men da i full oppløsning (og faktisk "litt" ulovlig). I slike er teknikkseksjonen begrenset til en avdeling, og ofte den minst besøkte, mens det kan være ulike seksjoner for instrumentgrupper.

Må ellers smile når jeg selv bruker, og ser andre bruker, betegnelsen "i kveld spilte jeg xxx." I beste fall avspilte jeg vel musikken, og det jeg gjorde var å trykke på en knapp.

Og så skal vi ikke se bort fra underholdningsfaktoren i oljeriggestetikken som preger deler av HiFi. Det er verdt en del bilder.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    vredensgnag skrev:
    For å lytte til det gjennom PC-høyttalere?
    På samme måte som det er en kunst å ta gode bilder (av anlegget sitt), så vil det være en kunst å gjøre gode lydopptak (av anlegget). Det krever godt utstyr, erfaring og blikk (ører) for perspektiv, motiver etc. Så kan man lagre opptaket som høyoppløselige filer som andre igjen kan spille av på sine anlegg.

På samme måte som et bilde aldri blir en erstatning for det virkelige objektet, så vil heller ikke et lydopptak være identisk med den faktiske lyden fra anlegget. Men det bør kunne gi et inntrykk av hvordan det låter, på samme måte som et bilde kan gi et inntrykk av hvordan det ser ut. Gitt at det er store forskjeller mellom to oppsett, så bør vel et godt fokusert og utført opptak kunne illustrere det?

Jeg mistenker at mange vil riste på hodet av dette, men ville ikke dette være det mest naturlige av alt, på et samlepunkt for lyd og musikk? Eller er det egentlig slik at det er utseende, finish, form, farge, fasong, funksjon og vekt som er det mest interessante?

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    nb skrev:
    TAS skrev:
    The video of the Modified Samsung player, is also quite stunning when the TV is properly adjusted and slightly edges out the modified Oppo player in terms of clarity and three dimensionality. We are not saying the Oppo Blu-ray player is a bad unit, in fact we think very highly of it as a very good effort by Oppo and a great improvement over their earlier generation units. The video is quite frankly stunning on the Oppo.
    Hva består modifiseringene i, vet du noe om det? Så lenge de ikke har gjort noe med videoelektronikken (noe jeg er ganske sikker på at de ikke har) så tar jeg i alle fall dette med en ganske stor klype salt. TAS har vel aldri heller vert den største autoriteten på testing av bildekilder akkurat...
    Du får sjekke selv...mon tro om følgende avspillere har enda bedre bildekrets....og justerings muligheter enn Oppo--->

DVD-A1UDCI
    For pristine video quality, the Silicon Optix Realta HQV processor provides superb DVD deinterlacing and upconversion to HD, along with sophisticated picture improvement algorithms.

DBP-4010UDCI
    is equipped with state-of-the-art ABT VRS video processing, which includes i/p upconversion and precision video scaling along with SD and HD digital video noise reduction and multi-cadence detection, along with a full suite of picture adjustment controls for optimum image clarity.

Kan hende dem er ett hakk kvassere, dog koster litt mer ;D

mvh,
    tas

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Grunnen til at jeg hentet Oppo inn i diskusjonen, var for å peke på et merke på siden av gigantene, som presterer å bygge inn SOTA i sine komponenter, til en billig pris. Ser at Denon bruker ABT VRS i den nederste, det gjorde Oppo allerede for flere år siden, fra DVD-spillerne deres ble lansert, og det er standard i deres spillere.

Det finnes andre slike produsenter -- poenget er at alle bruker de samme delene. ABT VRS er benchmark på kvalitet, og har komponenten ikke dette, eller tilsvarende, så holder den ikke mål. Tilsvarende ser man på lydsiden - om Analog Devices leverer til komponenten, så er det sjanser for at det holder mål, samme hva slags merke som er klistret på panelet.

TL

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.08.2002
    Antall liker
    10
    TAS skrev:
    DBP-4010UDCI
    is equipped with state-of-the-art ABT VRS video processing, which includes i/p upconversion and precision video scaling along with SD and HD digital video noise reduction and multi-cadence detection, along with a full suite of picture adjustment controls for optimum image clarity.

Kan hende dem er ett hakk kvassere, dog koster litt mer ;D

mvh,
    tas
    Det er samme prosessor som sitter i Oppo 83.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Denne 20kg klumpen til 55k er vel en av de desidert beste BD-spillerene akkurat i dag. I allefall om man forholder seg til en komponent.

-SACD, DVD-Audio, CD, DVD og Blu-Ray
    -Profile 2.0
    -Silicon Optix Realta HQV videoprosessor med mulighet for Source Direct
    -Egen HDMI for lyd og bilde
    -Kabinett i rent kobber
    -Innebygget "Vertical Strech" for de som kjører 2.35:1
    -AK4399 192 kHz/32-bit D/A konvertere
    -2 stk Analog Devices SHARC DSP for dekoding av HD-lyd
    -HDAM SA2 forsterkerekretser for alle kanaler
    -RS-232 og Ethernet-tilkoplinger
    -Balanserte analoge XLR

Skal en kun bruke HDMI, er det nok ikke mye som skiller denne fra Oppo sånn rent bildemessig. HQV prosessoren er nok en liten smule bedre, men det er neppe veldig merkbart. Anchor Bay prosessoren til Oppo går for å være veldig bra både på native 1080P og oppskalering. Når det gjelder digitalutgangene så skal det i teorien ikke være noe forskjell om Oppo ikke gjør mye galt (for eks. ekstreme jitterverdier). Vet ikke om de SHARC DSP`ene har noe for seg under dekoding fra bitstream til LPCM, men de skal/bør ikke ha det. Bruker man analogutgangene kommer nok Marantzen til å feie gulvet med Oppo`en. Oppo har aldri vært kjent for sin lydkvalitet. På akkurat det punktet er nok også Goldmund Blue bedre om det Roysen sier er riktig ang. DAC.

Det ligger vel også i kortene at Marantz har en helt annen byggekvalitet på alle mulige måter, og sikkert langt eierglede. Men den koster også shorta. Kunne tenkt meg den selv, men det er vanskelig å forsvare prisen når jeg ikke skal bruke de analoge utgangene og uansett skal bruke en videoprosessor som er bedre enn Marantz sin. Utviklingen på BD profilene er heller ikke helt ferdig.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    TAS skrev:
    Du får sjekke selv...mon tro om følgende avspillere har enda bedre bildekrets....og justerings muligheter enn Oppo--->
    Ganske sikker (Edit: det hadde den) på at DBP-4010UDCI har akkurat samme Anchor Bay VRS bildeprosessor (ABT2010) som Oppo sin Blu-Ray. Og ja Denon er dyrere.

DVD-A1UDCI er forøvrig bygget på samme lest som Marantz UD9004 (ovenfor). Det er dog noen ting som skiller de av, men bildedelen skal være lik, dvs. Realta HQV bildeprosessor.

TL

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.08.2002
    Antall liker
    10
    Dette er innmaten i Denon DVD-A1UDCI

Ligner litt på Marantz?
    Som vidt jeg kan se er kortet til bildedelen og det tilhørenede powersupply likt som på Marantz. Analogutgang med tilhørende power er forskjellig.

N

nb

Gjest
    Denon og Marantz har vel samme eier, så neppe så rart om de utveksler litt løsninger. De har tidligere hatt DVD-spillere som er dønn like også.

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    vredensgnag skrev:
    Grunnen til at jeg hentet Oppo inn i diskusjonen, var for å peke på et merke på siden av gigantene, som presterer å bygge inn SOTA i sine komponenter, til en billig pris. Ser at Denon bruker ABT VRS i den nederste, det gjorde Oppo allerede for flere år siden, fra DVD-spillerne deres ble lansert, og det er standard i deres spillere.

Det finnes andre slike produsenter -- poenget er at alle bruker de samme delene. ABT VRS er benchmark på kvalitet, og har komponenten ikke dette, eller tilsvarende, så holder den ikke mål. Tilsvarende ser man på lydsiden - om Analog Devices leverer til komponenten, så er det sjanser for at det holder mål, samme hva slags merke som er klistret på panelet.
    Ikke sant..nettopp det Denon gjør med DBP-4010UDCI, en nedskalert versjon av sin nye topp modell som bruker Silicon Optix Realta HQV processor aka det HåkonN skriver om Marantz sin ''Big Chief''. Oppo har kjempe bilde til prisen, ingen tvil dog mindre bra analog del...uansett et godt kjøp pr i dag.

V

vredensgnag

Gjest
    TAS skrev:
    vredensgnag skrev:

Ikke sant..nettopp det Denon gjør med DBP-4010UDCI, en nedskalert versjon av sin nye topp modell som bruker Silicon Optix Realta HQV processor aka det HåkonN skriver om Marantz sin ''Big Chief''. Oppo har kjempe bilde til prisen, ingen tvil dog mindre bra analog del...uansett et godt kjøp pr i dag.
    Man kan bruke Oppo, og så ha en outboard DAC slik Goldmund gjør det med sin Reference Blue, og da har man jammen råd til litt av en DAC!!!

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Man kan bruke Oppo, og så ha en outboard DAC slik Goldmund gjør det med sin Reference Blue, og da har man jammen råd til litt av en DAC!!!
    Skal vi ta en drivverksdebatt i samme slengen ;D

N

nb

Gjest
    HåkonN skrev:
    Det må være virkelig bittert for en del av de flinke metallsløyderene og gangetabelleserene der ute å tenke på at det er den dingsen som er den viktigste.

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Hehe, det som virkelige er importante...overnevte Blu Ray avspillere...kan de kode moddes for zone fri avspilling evt. kun hard moddes..any?

N

nb

Gjest
    TAS skrev:
    Hehe, det som virkelige er importante...kan noen av overnevte Blu Ray avspillere...kode moddes for zone fri avspilling evt. kun hard moddes..any?
    Oppo kan, HTTech i Norge selger den for 6250,- ferdig regionsfri, eller dvs at man kan velge region selv (så mange ganger man vil).

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    TL skrev:
    Dette er innmaten i Denon DVD-A1UDCI

Ligner litt på Marantz?
    Som vidt jeg kan se er kortet til bildedelen og det tilhørenede powersupply likt som på Marantz. Analogutgang med tilhørende power er forskjellig.
    Ja, de har tatt 2 ulike tilnærminger på analogbiten. Strømforsyningen til Marantz er også en "Copper shielded Toroidal Transformer", samt at hele den indre kabinettet er byttet til kobber. Denon har dog en egen priopritær standard for overføring av lyd som skal være bedre enn HDMI.

Koster litt begge to.

V

vredensgnag

Gjest
    Fra spøk til alvor. Som vi ser i tråden er det mye innpakning rundt komponenter som er identiske innen hifi, og med all forståelse for Roysens ståsted må jeg si meg fullstendig uenig i hva han ivrer for: at vi ikke skal få sette spørsmålstegn ved dette, som hifi-entusiaster.
    Jeg har ingen interesse av å være nyttig idiot for ulike markedsføringspåfunn (skriver jeg som en som har bedrevet markedsføring for premium brands.) Om man velger å tro at "produsent X har gjort betydelige modifiseringer, de fleste av disse er hemmelige av konkurransehensyn, men de er helt avgjørende, og deres komponent har ingen ting med utgangspunktet å gjøre" - vel, greit nok. Men jeg blir forundret om dette skal være kjennetegnet på en "hifi- entusiast."

Vi befinner oss i en fase der det virkelig nytter å være på vakt.
    Her er en grei illustrasjon.

Jeg har en Beogram 4000 platespiller, i perfekt stand. Da denne ble lansert i 1974, ble den hurtig anerkjent som absolutt State-of-the Art. De som utviklet den hadde fått fullstendig frie hender, folk som Pramnik ble hentet inn, de bygde den opp fra grunnen av, og kom opp med en rekke innovasjoner på veien. Den ble en sensasjon da den ble lansert - funksjonelt og formmessig.

Hva skjer?
    Joda, tallknuserne i Struer kunne se at de fikk en masse oppmerksomhet, men de merket seg også at en del anmeldere mente at platespilleren var på det nærmeste "over-engineered" - dvs. den hadde slingringsmonn og mer til.
    Så de ba alt året etter om en revisjon til neste generasjon - som ble kalt Beogram 4002. Nå var etterspørselen etablert, ytterskallet skulle endres minimalt, men innmaten (som var dyr) ble skiftet ut med en langt rimeligere. Tallknuserne kunne gni seg i hendene, mens hifi-entusiastene advarte hverandre mot hva B&O hadde gjort. "Kjøp den opprinnelige," sa de til hverandre.

Slikt ville jeg trodd det ville være fint for HFS medlemmene å kikke nærmere på, omsatt til dagens virkelighet.

Beogram 4000 - 1974: http://www.beocentral.com/products/bg4000
    Beogram 4002 - 1975: http://www.beocentral.com/products/bg4002

Tim Jarman om Beogram 4000:
    Perhaps the definitive B&O product. Combining innovative, cutting edge technology, precision engineering, superlative performance and outstanding appearance in a tasteful, usable, relevant package, it set the standards for top end Hi-Fi. For a small organization like B&O to release a product like this stunned the audio industry, who were used to seeing a lead from the likes of Technics and Sony. Both these companies, and many others besides, tried in vain to imitate the Beogram 4000, but none ever offered a convincing alternative.

The Beogram 4000, as well as being a styling triumph, was a technical tour de force. The large and weighty platter was belt driven by an electronically regulated servo motor, when idler drive and induction motors were still the norm. The user could easily vary the speed within small limits, if for example, it was desired to accompany a recording with a piano in a slightly differing state of tune.
    Samme mann om Beogram 4002:
    The excellent electronically regulated AC motor of the Beogram 4000 was replaced by a simple DC servo of a similar type to the one which later appeared in the Beogram 1902 range. Since the parts now came from Japan, as opposed to Switzerland, the cost savings must have been large! Finally, the platter and bearing were completely redesigned into a smaller and lighter assembly, a change perhaps made necessary by the less powerful motor.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Både Marantz spilleren og noe tilsvarende fra nevnte Meridian er jo glimrende valg hvis man skal gode produkter på både bilde -og lydsiden og som i tillegg gir eierglede med flotte kabinetter.
    Marantz er riktig nok ikke helt klangnøytral hvis det er viktig. Meridian sin lydfilosofi er for meg ukjent.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    vredensgnag skrev:
    Joda, tallknuserne i Struer kunne se at de fikk en masse oppmerksomhet, men de merket seg også at en del anmeldere mente at platespilleren var på det nærmeste "over-engineered" - dvs. den hadde slingringsmonn og mer til.
    Det kan være verdt å legge til at dette mildt sagt er aktuelle problemstillinger i Struer også i dag (detaljene kan jeg ikke si stort om ...); et herlig drama mellom familien m/a-aksjer (no longer!), konsulentbullshit som med jevne mellomrom som skal redde skuta og andre eiere som ønsker avkastning.

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    orso skrev:
    Både Marantz spilleren og noe tilsvarende fra nevnte Meridian er jo glimrende valg hvis man skal gode produkter på både bilde -og lydsiden og som i tillegg gir eierglede med flotte kabinetter.

Marantz er riktig nok ikke helt klangnøytral hvis det er viktig.

Meridian sin lydfilosofi er for meg ukjent.
    Care to elaborate on this one, my dear orso? Jeg har nemlig ikke rukket å sette opp min Marantz, så det hadde vært opplysende for meg hvis du gikk litt i dybden av dine lytteinntrykk.

http://avforum.no/forum/dvd-blu-ray...-a1udci-vs-pioneers-bdp-lx91.html#post1286571

Cheers!

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.474
    orso skrev:
    Lyngen skrev:
    Du har ressurser og har valgt å benytte deg av det beste som kan lages,
    Her er jeg uenig. Drar ikke det lengre da det vil være ufint overfor Roysen, men greit å nevne i en bisetning at det er ulike tanker rundt hva som holder høy kvalitet og hvordan oppnå best mulig lyd.

Dæven, de Shindo sakene i grønt var ikke mye pene vg. Min ærlige mening.
    Dette er mer min stil.

Vi har alle heldigvis forskjellig smak.
    Selv synes jeg Shindo sakene ser fine ut.

Ellers må jeg innrømme at jeg synes dette er en fornøyelig tråd.

;)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Etter 26 sider melder du deg på?

OK; det er vel derfor du heter slowmotion. ;)

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Disse Shindo greiene gir rykkninger i kredittkortet. Fikk kløe i fiklehanden også. Lurer fælt på hvordan det låter.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    JackX skrev:
    Care to elaborate on this one, my dear orso? Jeg har nemlig ikke rukket å sette opp min Marantz, så det hadde vært opplysende for meg hvis du gikk litt i dybden av dine lytteinntrykk.

http://avforum.no/forum/dvd-blu-ray...-a1udci-vs-pioneers-bdp-lx91.html#post1286571

Cheers!
    Tror du kan slappe helt av for og si det sånn. De fleste kilder på hifi markedet har litt egen lyd, så det er slettes ikke uvanlig. Mange foretrekker det også. En populær CD spiller som har relativt mye farging er f.eks EC Up og den er meget godt likt. Marantz er vesentlig mer linær enn den, men blir igjen litt farget sammelignet med en dønn nøytral proff DAC. Min erfaring er at Marantz har litt mykhet og noe varme. Det er litt av lydfilosofien til Marantz at det skal være en fokus på en vakkert klingende og litt fremtredende mellomtone. Ishiwata uttrykker dette om Saul Marantz' lyd fokus, når han forteller at jubileums elektronikken Pearl har et mer monitoraktig og klangnøytral lydbilde. Jeg liker godt lyden til Marantz kilder, så det er sagt. Kommer jo helt ann på resten av anlegget hva man vil foretrekke.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Et meget interessant innlegg fra vredensknag. Har du flere eksempler?

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.294
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Fra spøk til alvor. Som vi ser i tråden er det mye innpakning rundt komponenter som er identiske innen hifi, og med all forståelse for Roysens ståsted må jeg si meg fullstendig uenig i hva han ivrer for: at vi ikke skal få sette spørsmålstegn ved dette, som hifi-entusiaster...
    Roysen ble sur, forståelig nok, av at merket "hans" ble ufordelaktig omtalt. Prøv å stille spørsmål med ICE (eller DP,he-he) og helvete bryter løs! Dessverre for Roysen så er han tilsynelatende den eneste Goldmund-innehaveren her, så han ble stående alene mot de mange sluggerne.

Jeg tror nok Roysen kunne bitt i seg Goldmund-kritikken. Det som fikk han til å ta sin hatt og gå, var muligens personangrepene som begynte allerede på side 2. Ikke moro når så mange går inn for å drite deg ut.

Jeg har en Beogram 4000 platespiller, i perfekt stand. Da denne ble lansert i 1974, ble den hurtig anerkjent som absolutt State-of-the Art. De som utviklet den hadde fått fullstendig frie hender, folk som Pramnik ble hentet inn, de bygde den opp fra grunnen av, og kom opp med en rekke innovasjoner på veien. Den ble en sensasjon da den ble lansert - funksjonelt og formmessig.

Hva skjer?
    Så de ba alt året etter om en revisjon til neste generasjon - som ble kalt Beogram 4002. Nå var etterspørselen etablert, ytterskallet skulle endres minimalt, men innmaten (som var dyr) ble skiftet ut med en langt rimeligere. Tallknuserne kunne gni seg i hendene, mens hifi-entusiastene advarte hverandre mot hva B&O hadde gjort. "Kjøp den opprinnelige," sa de til hverandre.
    Virkelig en interessant historie. Tallknuserne er i våre dager bedre kjent som "blårussen". De som styrer etter (kortsiktig)økonomisk gevinst. De kan sine saker. Overbevisende kalkyler legges frem i Excelark. Og så er de flinke til å kvalitetssikre seg, samt sørge for egen ryggdekning. Da bestiller de gjerne en markedsundersøkelse fra eksternt konsulentfirma. -Som kjører ABX test som "dokumenterer" at produktene låter likt.  ;)

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    pedal skrev:
    De som styrer etter (kortsiktig)økonomisk gevinst. De kan sine saker. Overbevisende kalkyler legges frem i Excelark. Og så er de flinke til å kvalitetssikre seg, samt sørge for egen ryggdekning. Da bestiller de gjerne en markedsundersøkelse fra eksternt konsulentfirma. -Som kjører ABX test som "dokumenterer" at produktene låter likt. ;)
    Altså sånn som Aker gjør når de bestiller rapporter fra DnB og UBS for å bekrefte at Solutions-salget var fair, og Staten hyret inn Pareto for å bekrefte at det ikke var det? Dette er blindtester av typen der en anmelder først får aksjer i hifiprodusenten, så et kraftig hint om hvilken komponent som bør låte best.

Men tar humoren!

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Wright skrev:
    pedal skrev:
    De som styrer etter (kortsiktig)økonomisk gevinst. De kan sine saker. Overbevisende kalkyler legges frem i Excelark. Og så er de flinke til å kvalitetssikre seg, samt sørge for egen ryggdekning. Da bestiller de gjerne en markedsundersøkelse fra eksternt konsulentfirma. -Som kjører ABX test som "dokumenterer" at produktene låter likt. ;)
    Altså sånn som Aker gjør når de bestiller rapporter fra DnB og UBS for å bekrefte at Solutions-salget var fair, og Staten hyret inn Pareto for å bekrefte at det ikke var det? Dette er blindtester av typen der en anmelder først får aksjer i hifiprodusenten, så et kraftig hint om hvilken komponent som bør låte best.

Men tar humoren!
    Eller som Pepsi gjorde med Cola i sin blindtest kampanje fra 1975, selv om svaret var gitt på forhånd var det legalt å benytte vitenskap som sannhetsvitne uten at allmennheten skjønte bløffen. ;)

P

Parelius

Gjest
    TAS skrev:
    Wright skrev:
    pedal skrev:

Men tar humoren!
    Eller som Pepsi gjorde med Cola i sin blindtest kampanje fra 1975, selv om svaret var gitt på forhånd var det legalt å benytte vitenskap som sannhetsvitne uten at allmennheten skjønte bløffen. ;)
    Vitenskapen bløffer ikke. Den bedriver kontinuerlig selvkorreksjon. Men utspekulerte instanser kan sikkert «benytte seg av vitenskapen».

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Parelius skrev:
    TAS skrev:
    Wright skrev:
    pedal skrev:

Men tar humoren!
    Vitenskapen bløffer ikke. Den bedriver kontinuerlig selvkorreksjon. Men utspekulerte instanser kan sikkert «benytte seg av vitenskapen».
    Ofc..alt annet er utopi.

V

vredensgnag

Gjest
    Før denne Pepsi Challenge og fusk myten får lov til å feste seg for mye ... folk blander to ting.

Ett er at Pepsi ikke sammenlignet direkte mellom Coca og Pepsi, av juridiske årsaker.

Men Coca skapte New Coke som en reaksjon på Pepsis økende popularitet der kunder kunne velge begge produkter. Som kanskje er velkjent så arbeider Coca hardt for å stenge ute konkurrenter fra distribusjon - men der kunder kunne velge begge produkter, var det Pepsi som ble foretrukket, i butikkene.
    Dette fordi Pepsi var søtere.

Så Coka overreagerte, og bestemte seg for å lage en søtere Cola, som ble kalt New Coke. Denne var et resultat av et enormt batteri med tester, inklusive blindtester, og lanseringen var en stortromme-affære av de sjeldne.

Kjempefiasko. Cokaholikere ble desperate når de fikk høre at de ville være uten sin daglige fix.

Hele historien her:
    http://www.snopes.com/cokelore/newcoke.asp

Vedlegg

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    vredensgnag skrev:
    Før denne Pepsi Challenge og fusk myten får lov til å feste seg for mye ... folk blander to ting.

Ett er at Pepsi ikke sammenlignet direkte mellom Coca og Pepsi, av juridiske årsaker.

Men Coca skapte New Coke som en reaksjon på Pepsis økende popularitet der kunder kunne velge begge produkter. Som kanskje er velkjent så arbeider Coca hardt for å stenge ute konkurrenter fra distribusjon - men der kunder kunne velge begge produkter, var det Pepsi som ble foretrukket, i butikkene.
    Dette fordi Pepsi var søtere.

Så Coka overreagerte, og bestemte seg for å lage en søtere Cola, som ble kalt New Coke. Denne var et resultat av et enormt batteri med tester, inklusive blindtester, og lanseringen var en stortromme-affære av de sjeldne.

Kjempefiasko. Cokaholikere ble desperate når de fikk høre at de ville være uten sin daglige fix.

Hele historien her:
    http://www.snopes.com/cokelore/newcoke.asp
    Mulig du har rett, men som sagt..Pepsi Challenge har vært en pågående markedsføring promotion av PepsiCo siden 1975, og det du skriver om retter seg fra begynnelsen av 80 tallet...go figure!

V

vredensgnag

Gjest
    Joda, men Gladwells eksempel er hentet fra hva som skjedde med New Coke, og blir nå misforstått/misbrukt for å angripe blindtester.

Ett er selve Pepsi Challenge testen, som ble gjennomført i ulike varianter.
    Noe annet er kontroll-testene, der man i stedet for bare å drikke en liten slurk, faktisk foretrakk Coca når man drakk mer, fordi Pepsi ble for søtt.

Det tredje er Cocas panikkreaksjon, se forrige link, fordi de ikke tålte å se at Pepsi solgte mer i butikker der begge produkter var tilgjengelige. Dette avfødte en enorm innsats, i penger og timer og ressurser, og resulterte i en fantastisk dårlig beslutning om å kansellere eksisterende Coca-formel, og lansere New Coke.

Ellers, for å understreke betydningen av markedsføring, og relevant til denne tråden. Når begerne ble utstyrt med logo for Pepsi og Coca, så foretrakk folk Coca; selv om de i blindtest hadde valgt Pepsi.

Fra Wiki:

In his book, Blink, author Malcolm Gladwell ascribes the success of Pepsi over Coca-Cola in these tests to being a result of the nature of "sip tests", which would fail to account for the cloying effect of excessive sweetness and glutamate, and a complementary (but counter-intuitive) long-term preference for an item – disregarding situations such as the Pepsi Challenge, in which it would consistently lose in blind sip-test comparisons. That is, a blind-sip test may belie that a less-sweet drink tastes better in the long run.

Popular sources criticize the so-called Pepsi challenge for the methods used. Interestingly, when cola taste samples include labels of Coke or Pepsi the preference for Pepsi is reversed. Much of the difference in preference of Pepsi or Coca-Cola is accounted for by labels and not taste. When the preference in blind tests is compared to tests where cups are labeled with arbitrary labels (e.g., S or L) or brand names the ratings of preference change (Woolfolk, Castellan, & Brooks, 1983). Damage to portions of the brain that process emotion information eliminates this apparent brand loyalty effect of preference (Koenigs & Tranel, 2008). Despite criticism from individuals such as Dave Barry, Scientific findings do support a perceptible difference between Coca-Cola and Pepsi, but not between Pepsi and RC Cola (Pronko & Herman, 1950).

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    vredensgnag skrev:
    Joda, men Gladwells eksempel er hentet fra hva som skjedde med New Coke, og blir nå misforstått/misbrukt for å angripe blindtester.
    Sa den blinde til den døve ;D

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.297
    Jeg har boka om Colakrigen hjemme i bokhylla, skrevet av en av toppene i Pepsi, R. Enrico. Morsom bok. Men det som er verdt å få meg seg at det lønner seg å ha det gøy på jobben. Det var det Pepsi hadde, en fandenivoldsk holdning som lilleputt i brus. Og med den innstillinga om å ha det gøy på jobben, boblet kreativiteten, Michael Jackson ble hyret og resten er historie

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Det ble nevnt at Lexicon har gått for Oppo plattformen.

De er ikke den eneste. Det ser ut til at Theta har også sett sitt snitt i å kaste seg på oppo-bølgen. Den nye Theta Compli er ikke lansert enda, og Theta er tilbakeholden med opplysninger hva de har gjort av evn. modifikasjoner, eller om de i det hele tatt bruker deler fra kinesiske Oppo i den ferdige utgaven. Power ser ut til å være byttet på disse bildene. Fem tusen dollar skal det etter sigende bli forlangt.

Tydlig at de små high-end produsentene har innsett at å bruke hele R&D budsjettet på en enkelt hjemmelaget BD spiller kan bli en dyrkjøpt erfaring med den utviklingen Blu-Ray går i om dagen.

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Har kjørt blindtest mellom Pepsi og Cola på elevene i høst. Ni av ti tipper rett. Halvdelen allerede før de smaker, bare på luktforskjellen.

N

nb

Gjest
    pedal skrev:
    Roysen ble sur, forståelig nok, av at merket "hans" ble ufordelaktig omtalt. Prøv å stille spørsmål med ICE (eller DP,he-he) og helvete bryter løs! Dessverre for Roysen så er han tilsynelatende den eneste Goldmund-innehaveren her, så han ble stående alene mot de mange sluggerne.

Jeg tror nok Roysen kunne bitt i seg Goldmund-kritikken.
    Personlig hadde jeg vært *litt* over middels forbanna på produsenten om jeg eide noe som var en strålende CD/DVD-A/SACD-spiller til 75.000 Euro og produsenten hadde tilbydd meg å "oppgradere" den til utgått Panasonic BluRay - teknologi for sikkert en relativt stor neve Euro.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn