Overkill

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    V

vredensgnag

Gjest
    Har gjort en del arbeid for premium brands, og følgelig studert/fått tilgang til info om vanene til "the ultra rich." Det er ikke alltid stuerent. Der vi dødelige syns en Vertu telefon er dyr, er det enkelte som bruker langt mer for å reservere et bestemt bord på en klubb i London, en kveld. Og det inkluderer ikke drikkevarer.

Poenget er bare at det er en annen verden, med en helt annen verdivurdering -- og i den er produkter som Goldmund Club håndlagde Blu(e)-ray spillere til én million helt kurante. Dette er mennesker som kjøpte Kaleidescape med 15'-20.000 filmer ferdiglagt på harddisk da det kom på markedet, og som er sure fordi alle ikke er tilgjengelige på Blu-ray, så de kan oppgradere. ;D

I bunnkategorien har du dem som sender tøy og effekter med kurér til sitt neste oppholdssted, så de skal slippe å rote rundt med kofferter. I en mer avansert klasse har du dem som har identiske garderobeinnhold, skoskap, biler i garasjene, osv - i de syv "residensene" verden over de knapt bruker.

I Sao Paulo var jeg på besøk hos en som hadde egen fotballbane, med internasjonale mål og markeringer, med perfekt gress, med flombelysning, og med en egen stab som passet på å holde banen i perfekt stand. Han veide ca. 120 kilo. Men det blekner jo i sammenligning med dem som kjøper et slott med nok plass rundt til å kunne bygge en privat golfbane, og en flystripe, så de kan stikke innom og spille litt golf på egen bane når de får lyst.

N

nb

Gjest
    Skink_123 skrev:
    Hva om den har wi-fi antenne?
    Har du ikke skjønt tegninga ennå? Les brukermanualen på sidene til Goldmund, så ser du sånn ca hvor avansert denne spilleren er.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.274
    vredensgnag skrev:
    Har gjort en del arbeid for premium brands, og følgelig studert/fått tilgang til info om vanene til "the ultra rich." Det er ikke alltid stuerent. Der vi dødelige syns en Vertu telefon er dyr, er det enkelte som bruker langt mer for å reservere et bestemt bord på en klubb i London, en kveld. Og det inkluderer ikke drikkevarer.

Poenget er bare at det er en annen verden, med en helt annen verdivurdering -- og i den er produkter som Goldmund Club håndlagde Blu(e)-ray spillere til én million helt kurante. Dette er mennesker som kjøpte Kaleidescape med 15'-20.000 filmer ferdiglagt på harddisk da det kom på markedet, og som er sure fordi alle ikke er tilgjengelige på Blu-ray, så de kan oppgradere. ;D

I bunnkategorien har du dem som sender tøy og effekter med kurér til sitt neste oppholdssted, så de skal slippe å rote rundt med kofferter. I en mer avansert klasse har du dem som har identiske garderobeinnhold, skoskap, biler i garasjene, osv - i de syv "residensene" verden over de knapt bruker.

I Sao Paulo var jeg på besøk hos en som hadde egen fotballbane, med internasjonale mål og markeringer, med perfekt gress, med flombelysning, og med en egen stab som passet på å holde banen i perfekt stand. Han veide ca. 120 kilo. Men det blekner jo i sammenligning med dem som kjøper et slott med nok plass rundt til å kunne bygge en privat golfbane, og en flystripe, så de kan stikke innom og spille litt golf på egen bane når de får lyst.
    ...mens halvparten av verdens befolkning ikke har penger til de mest nødvendige medisiner. Jeg tror det er noe feil her.

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Espen R skrev:
    ...mens halvparten av verdens befolkning ikke har penger til de mest nødvendige medisiner. Jeg tror det er noe feil her.
    uffda EspenR, har du tatt for mykje tran i kveld ;D

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.425
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    nb skrev:
    Skink_123 skrev:
    Har du ikke skjønt tegninga ennå? Les brukermanualen på sidene til Goldmund, så ser du sånn ca hvor avansert denne spilleren er.
    Vet den ikke har det, men jeg fant det absurd å anklage et produkt for ikke å ha nettverkskontakt, for så å prise et annet for at det har wi-fi.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Skink_123 skrev:
    HåkonN skrev:
    Espen R skrev:
    Når Sony tilbyr programvareoppdateringer til en spiller til 2000 kroner, hvorfor gjør Goldmund dette til et poeng på en spiller til 800k?
    Ja, hadde Goldmund`en bare hatt en nettverkskontakt. Den er basert på en gammel profile 1.1 spiller. Det betyr at den heller ikke kan nyte interaktivt innhold via BD Live, og kundene følgelig kan gå glipp av potensielt interessant ekstramatriale og funksjoner.

Sistegenerasjon billigspillere har også Wi-Fi så kunden skal slippe å trekke kabel.

Imponerende hvor mye du kjenner til "the world of the rich and famous", vreden. God kunde?
    Goldmund har levert med brukermanual og datablad til en gammel Panasonic spiller. Den spilleren var en profile 1.1 spiller. Følgelig har den heller intet behov for noe antenne.

Ingen Panasonic spillere har per i dag WLAN.

BD-produsentene har allerede satt på kalenderen når de skal implementere 3D støtte. Standarden forventes å være klar i Desember, mens spilleren skal slippes utover 2010. Jeg fikk demonstrert 3D på CES, og det ser ut som bransjen har bestemt seg for at det er the next big thing som skal få oss til stå i kø på brunevareforhandlerene med våre Mastercard. I den bransjen blir man fort en dinosaur hvis man ikke henger med som produsent.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Skink_123 skrev:
    nb skrev:
    Skink_123 skrev:
    Vet den ikke har det, men jeg fant det absurd å anklage et produkt for ikke å ha nettverkskontakt, for så å prise et annet for at det har wi-fi.
    De som har Wi-Fi ser ut til å ha begge deler, slik at forbrukeren kan velge. En av de første med slike tilkoblinger er Sony BDP-S560 og BDP-S760. Burde være i butikkene allerede nå.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.766
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har vi kommet til en konklusjon? Er den overkill eller ikke?

V

vredensgnag

Gjest
    Er det noe som er Overkill, så er det dette.

3D lurer jeg på om kommer til å slå an - temmelig rart å sitte med briller på gjennom tv-kvelden. OPPO har nettverkstilkobling, og et WLAN-kit man kan kjøpe, med sender/mottager.

N

nb

Gjest
    bambadoo skrev:
    Har vi kommet til en konklusjon? Er den overkill eller ikke?
    Prislappen er det i alle fall. Utover det ser det vel litt mer såder ut.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    3D lurer jeg på om kommer til å slå an - temmelig rart å sitte med briller på gjennom tv-kvelden.
    Gled deg til å bli gammel.....

N

nb

Gjest
    HåkonN skrev:
    BD-produsentene har allerede satt på kalenderen når de skal implementere 3D støtte. Standarden forventes å være klar i Desember, mens spilleren skal slippes utover 2010. Jeg fikk demonstrert 3D på CES, og det ser ut som bransjen har bestemt seg for at det er the next big thing som skal få oss til stå i kø på brunevareforhandlerene med våre Mastercard. I den bransjen blir man fort en dinosaur hvis man ikke henger med som produsent.
    Hvordan funket det med 3D? Jeg har bare vært på 3D-kino et par ganger, og det funket i alle fall ganske bra, riktignok på en naturfilm om livet under havet som ble vist på teknisk museum i London. Antar at utstyret der er noe mer fancy enn hva man vil ha hjemme, det var noe med formen på lerretet og slike ting.

Ellers takk for forklaringen om apodizing-filter. Hørest for øvrig ut som Stuart er inne på en del gode poenger, livet hadde vært enkelt om Cat-5/6/7 hadde vært standarden og noen hadde tømt HDCP i toalettet. Snasne produkter fra den kanten, men de koster nok litt mer enn hva jeg kommre til å legge i slikt med det første, så får holde meg på nivå 2 i den verdenen. Jeg kjører PS3, Xbox og PS3 over HDMI til reciever og HDMI til Plasmaen og projektoren, endatil splittet med en passiv sak til 200 kroner fra Elfa. Har vært helt stabilt hos meg, men kanskje jeg har vært heldig... kabelstrekkene mine er 1-2 meter + et på 10 meter til projektoren. Kjører dog 720P til den siden den uansett ikke er full-HD.

M

Mr. High End

Gjest
    Jeg vil bare tillegg at jeg synes det tegnes et litt ensidig bilde av Goldmund som firma her. For det første finnes det ikke noe som heter Goldmund Club hvor man må være medlem for å få kjøpt deres produktet. Goldmunds produkter fåes kjøpt i vanlige hi-fi sjapper i de største landene verden over.

Goldmund har en produktserie de kaller Ultimate. Denne kan være kontroversiell fordi så og si alle produktene i denne serien er himmelhøyt priset og laget i ytterst små serier 50-20 stk). Denne serien er åpenbart laget for "å skape Goldmunds branding." Sammenlignet med andre produkter på markedet er disse produktenes kost/ytelses verdi sikkert latterlig sett i forhold til resten av markedet.

Det finnes imidlertid en annen side ved Goldmund. De benytter store ressurser på forskning og produktutvikling og presenterer stadig AES papers som omhandler deres utvikling. Eksempler er deres Alize DACer, Telos forsterkere og Leonardo prosjektet. I tillegg er de en stor tillhenger av digitalteknologi. I rene Goldmund systemer overføres signalet digitalt fra kilde og helt frem til effektforsterker før det blir analogt. I tillegg har de laget en ny serie forforsterkere som da fungerer rent digitalt med opptil 32 kanaler hvor fruktene av deres Leonardo prosjekt er innarbeidet. Det vil si at de har lagt inn muligheten for digital høytaler og romkorreksjon for hver kanal separat. Det medfører at de kan korrigere inn korrekt fase og frekvensrespons for hvert element i den tilkoblede høytaleren separat om den er aktivt drevet.

All denne nyskapningen finner først veien inn i deres Ultimate serie, men blir etter hvert innført i de mindre kostbare seriene og her finnes mye snacks for oss audiofile.

I tillegg bør det nevnes at Goldmunds produkter får lite annet enn supre tester i de magasinene de testes. Spilleren omtalt i denne tråden er riktignok ikke testet noe sted ennå, men forgjengeren Eidos Reference ble årets digitalprodukt i japanske Stereo Sound i 2005 og de er et magasin som understøtter sine subjektive lytteetfaringer med målinger.

Når det gjelder massen og vekten til spilleren bør det nevnes at selve bordet er i hult lett metall og veier ikke mer enn 10 kg. Selv spilleren som befinner seg på toppen av bordet veier 25 kg. Resten av vekten kommer fra den eksterne audio DAC og strømforsyningsboksen som sitter innfelt i underkant av topp platen på bordet. Der befinner det seg noen trafoer på effektforsterker størrelse. Vekten skyldes altså ikke metallet i bordet.

N

nb

Gjest
    Mr. High End skrev:
    Goldmund har en produktserie de kaller Ultimate. Denne kan være kontroversiell fordi så og si alle produktene i denne serien er himmelhøyt priset og laget i ytterst små serier 50-20 stk). Denne serien er åpenbart laget for "å skape Goldmunds branding." Sammenlignet med andre produkter på markedet er disse produktenes kost/ytelses verdi sikkert latterlig sett i forhold til resten av markedet.
    De lager sikkert mye snasent, jeg har ikke sett noen påstå noe annet. Temaet for denne BR-spilleren var imidlertid ikke om kost/ytelse som bildefremviser er latterlig. Men om ytelsen er noe å skrive hjem om isolert sett, eller om den blir overgått av produkter som koster nesten ingen ting. Siden ytelseskriteriene for BluRay-videoavspilling er ganske så annerledes enn hva man f.eks kan mene er tilfeller for musikkavspilling fra CD/SACD, så har jeg vanskelig for å se overføringsverdien fra eventuelle andre statement-produkter med topp ytelse et hvilketsomhelst firma måtte ha. Det finnes et lite knippe spesialister som leverer det som trengs for videoytelse i toppklassen, andre som ønsker å tilby noe tilsvarende har nok få alternativer til å lisensiere/kjøpe denne teknologien eller å utvikle alt selv fra bunnen av, noe som er fryktelig kostbart og krevende og som neppe er et alternativ for særlig mange.

Veien valgt for "branding" sier vel også noe om hvilket marked de ønsker å henvende seg til. For videoentusisaten vil et slikt produkt være helt uaktuelt, man kan få noe som er mye, mye bedre til mye mindre penger. Toppmodellen til Crystalio videoprosessor (VPS-3800) koster 43.000 kroner til sluttbruker i Norge, sannsynligvis noe mindre i USA. Det er dette som er high-end innen bildeverden. Det er ingen ting som typer på at Goldmunds bidrag til ultimate BluRay inneholder en enste nyvinning eller det ypperste som er tilgjengelig av teknologi på markedet.

F.eks vil man ha brukt langt mindre penger og garantert sitte igjen med mye mer videokvalitet om man velger å kjøpe utstyret fra f.eks HTTech i Norge og hyrer inn de til oppsett og kalibrering.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.278
    Torget vurderinger
    1
    Velkommen tilbake i matchen, Roysen!
    :)

M

Mr. High End

Gjest
    Mitt innlegg var et tilsvar på bildet Vredensgnag er i ferd med å tegne av Goldmund som firma.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Har gjort en del arbeid for premium brands, og følgelig studert/fått tilgang til info om vanene til "the ultra rich." Det er ikke alltid stuerent.
    Som F. Scott Fitzgerald skrev: "Let me tell you about the very rich. They are different from you and me." http://www.amazon.com/Rich-Are-Different-Priceless-Quotations/dp/067944386X

Denne figuren må derimot fortsatt jobbe for å få penger til dagligvarene sine, stakkars:
    http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1746113.ece

M

Mr. High End

Gjest
    pedal skrev:
    Velkommen tilbake i matchen, Roysen!
    :)
    Jeg måtte melde meg inn igjen for å avlevere min kontaktinfo til noen medlemer jeg ellers ville mistet kontakten med. Visitten her er av det kortvarige slaget. Jeg kommer til å følge med dere og om jeg synes stemningen snur til det positive skal du ikke se bort fra at Roysen er tilbake på permanent basis, men ikke nå og ikke under HFS nåværende trend.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg er visst i ferd med "å skape et visst bilde av Goldmund som firma."

I tråden har jeg skrevet at jeg liker Goldmund, som jeg også har lyttet til iherdig og intenst, men at jeg er skeptisk til bildeimplementeringene deres. Det er ikke der de er spisskompetente.

Og så har jeg delt noen historier om pengeforbruket til de ultrarike - for disse er én million til en BD-spiller ikke noe de behøver spare opp til.

Paul Allen er til stede på en marinarkeologisk utgraving innerst i Middelhavet. Han ankom i går.
    På forhånd hadde han sendt sin minste run-around yacht, den på 300 fot og med et mannskap på tredve, til havn i Israel.
    Han fløy i et av sine private jetfly, yachtens helikopter hentet ham på flyplassen, og han er nå på plass ved utgravingen. Allen har også en yacht på 416 fot, Octopus. Den har et mannskap på femti. Begge opereres året rundt, og sendes rundt omkring i verden alt etter hva Allen holder på med.
    Tatoosh ved havn - media fikk forbud mot å gå inn i byen mens Allens yacht var i havn.

Men det blekner i forhold til Roman Abramovitch, som har fire yachter, og som for noen år siden dro på ferie med tre av dem med et par av den russiske marines utsendte som eskorte. Eskadren besøkte store deler av Atlanterhavs-Europa, Middelhavet og Nord-Afrika.

En Saudi Araber bruker en Airbus A380 som privatjet. Har sikkert flere bra anlegg ombord.
    Som man ser her er det nok av skjermer ombord.
    http://money.cnn.com/galleries/2007/fortune/0704/gallery.pimpmyjet.fortune/index.html

Vedlegg

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    nb skrev:
    Hvordan funket det med 3D? Jeg har bare vært på 3D-kino et par ganger, og det funket i alle fall ganske bra, riktignok på en naturfilm om livet under havet som ble vist på teknisk museum i London. Antar at utstyret der er noe mer fancy enn hva man vil ha hjemme, det var noe med formen på lerretet og slike ting.
    Av det jeg så var det ikke mye som var veldig imponerende. Det funket, men det blir litt slitsomt å følge med på i lengden - sannsynligvis fordi effekten nok var ganske overdrevet på mange demonstrasjoner. Noen steder ble det vist med moderat 3D-effekt, slik at man fikk en dybde i filmene uten at ting kom ut av skjermen. Det var langt bedre, men jeg er usikker på hvordan det er å sitte gjennom en hel film.

Fikk en demo i Sony sitt lokale også. Sikkert 7-8m lerret, kinoprosjektor og en rekke 3D klipp. Eneste som imponerte meg skikkelig. Animasjonsfilmer og bilspill var ganske morsomt.

De viste også frem skjermer der man ikke trengte briller, men det var mest beregnet for industrielt bruk.

nb skrev:
    Ellers takk for forklaringen om apodizing-filter. Hørest for øvrig ut som Stuart er inne på en del gode poenger, livet hadde vært enkelt om Cat-5/6/7 hadde vært standarden og noen hadde tømt HDCP i toalettet. Snasne produkter fra den kanten, men de koster nok litt mer enn hva jeg kommre til å legge i slikt med det første, så får holde meg på nivå 2 i den verdenen. Jeg kjører PS3, Xbox og PS3 over HDMI til reciever og HDMI til Plasmaen og projektoren, endatil splittet med en passiv sak til 200 kroner fra Elfa. Har vært helt stabilt hos meg, men kanskje jeg har vært heldig... kabelstrekkene mine er 1-2 meter + et på 10 meter til projektoren. Kjører dog 720P til den siden den uansett ikke er full-HD.
    Det er ikke de ukompliserte passive produktene som skaper utfordringer, det er de aktive. Det skal sies at det er blitt langt bedre i dag, men det er fortsatt mye rart der ute. Selv kjører jeg fjernstyrte matriser og switcher om hverandre for å splitte en rekke kilder mellom 2 rom. Det har ikke vært, og er ikke helt uten problemer.

Når det gjelder kabler så er det først og fremst 1080P som kan gi utfordringer. En må huske på at 1080P bruker dobbel så stor båndbredde som 720P. Det er ikke alle som har problemer med det (en kan være heldig med også billigkabler), men noen har. Jeg har hørt om folk som får problemer allerede ved 7-8m, mens andre kjører fint på 15m. Korte kabler fungerer nesten uansett.

Når det gjelder Meridian så lanserte de verdens første aktive høyttalere for hjemmebruk allerede i 1977. Og siden har det bare fortsatt steg i steg med slike titler. Å produsere nyskapende kompromissløse løsninger i et lite antall har aldri vært billigt. Det er klart man betaler ekstra for dette. Men det er ikke værre enn at Meridian har hatt en del økonomiske utfordringer over årenes løp, men nå er det etter sigende spyttet inn friskt kapital fra noen investorer. Nå bruker de mye ressurser på et produkt som heter Sooloos. Det er et musikkavspillingsystem med et grensesnitt som burde få selveste Steve Jobs til å heve øyenbrynene.

Om Goldmund Blu-Ray er overkill? I min verden er over 80kg metall (?) og en prislapp på nesten en million er overkill. Det sagt, så ser det ut som Goldmund har en del andre interessante rene lydprodukter, men prismessig så har de nok valgt å legge seg på et nivå som først og fremst skal vekke interessen hos de lykkelige på Forbes liste over de 500 rikeste. Jeg besøkte standen til projectiondesign. De kunne fortelle at de hadde vært i kontakt en araber som som var på utkikk etter en prosjektor. Han hadde fått med seg at de leverte prosjektorene til de fleste masteringstudioene rundt om kring, og at de nærmest var en bransjestandard for filmstudione blitt. Han lurte så på hva deres aller beste modell kostet, og fikk som svar at den lå på rundt en kvart million. Han takket nei, og svarte med at han hadde sett for seg noe litt dyrere.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Mr. High End skrev:
    Jeg kommer til å følge med dere og om jeg synes stemningen snur til det positive skal du ikke se bort fra at Roysen er tilbake på permanent basis, men ikke nå og ikke under HFS nåværende trend.
    Min gamle venn ROlf Yngve fra SENja har lenge hatt lyst til å være med her under sitt vanlige tilnavn som har vært opptatt. Jeg ser ikke bort fra at han melder seg inn nå. Han er en vennlig mann med et fint og dannet språk og høflig fremferd. Han kan bli en berikelse her på HFS.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg får Rocky assosiasjoner. Rocky I, Rocky II, Rocky III, osv.

Kanskje vi kan få retningslinjer rundt begrepet "positiv stemning på HFS" slik at vi har noe å sikte mot? Jeg syns du skal være med hele tiden, Roysen - og helst som Roysen. Jeg satte pris på invitasjonen om å komme og lytte til ditt anlegg, og har utsatt å følge opp til du hadde alt på plass slik det er planlagt, fordi jeg ønsker å få et best mulig inntrykk av din tilnærming til musikk.
    Men jeg håper det er rom på HFS til mange tilnærminger!

N

nb

Gjest
    HåkonN skrev:
    Når det gjelder kabler så er det først og fremst 1080P som kan gi utfordringer. En må huske på at 1080P bruker dobbel så stor båndbredde som 720P. Det er ikke alle som har problemer med det (en kan være heldig med også billigkabler), men noen har. Jeg har hørt om folk som får problemer allerede ved 7-8m, mens andre kjører fint på 15m. Korte kabler fungerer nesten uansett.
    Jepp, alle mine 1080P - overføringer er maks to meter. Da funker de til 129 kroner på Clas Ohlson fint for meg, også gjennom den passive swtichen som deler TV/Projektor.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ett par ting som slår meg ut fra denne diskusjonen. Er det så å forstå at fordi et produkt et dyrt og kommer fra et velrenommert firma, så må det være bra? I de fleste bransjer forekommer det "duds" også i premiumsegmentet , eller at man tar en spansk en og pakker inn et midelmådig produkt i fin innpakking og håper at det vil bli kjøpt av tilstrekkelig mange personer med mere penger enn vett. Er HighEnd lyd/bilde altså den eneste bransjen der man a priori forutsetter at dette ikke skjer? På enkelte virker det sånn.

Så var det dette med å diskutere produkter man ikke har lyttet på. Som kritiker av diverse absurde påstander om hvordan highend kabler redefinerer fysikken er jeg vant til å måtte godta påstander om at kritikken ikke er gyldig dersom man ikke har lyttet på de - uansett om jeg mener at ikkeblind lytting på slike produkter innfører så mange ukjente variable at lytteinntrykkene i beste fall er upålitelige. I denne tråden er man i den absurde situasjon at medlemmer blir så sinna over kritikk av produkter heller ikke de har hørt (så vidt jeg har fått med meg), at de melder seg ut. Usannsynlig paradoksalt etter min mening.

N

nb

Gjest
    erato skrev:
    Ett par ting som slår meg ut fra denne diskusjonen. Er det så å forstå at fordi et produkt et dyrt og kommer fra et velrenommert firma, så må det være bra? I de fleste bransjer forekommer det "duds" også i premiumsegmentet , eller at man tar en spansk en og pakker inn et midelmådig produkt i fin innpakking og håper at det vil bli kjøpt av tilstrekkelig mange personer med mere penger enn vett. Er HighEnd lyd/bilde altså den eneste bransjen der man a priori forutsetter at dette ikke skjer? På enkelte virker det sånn.
    Ja. Enneste grunn til at noen tydligvis tror (eller har trodd) at dette er en topp BR-spiller er følgende
    1) Den er langet av Goldmund
    2) Den er veldig dyr
    3) Den er veldig tung

Det har vært påpekt hva som er med på å gjøre en bildemaskin god. Det er tydligvis ikke av særlig interesse for "sanne entusiaster".

Det nest styggeste man kan gjøre er å påstå at det finnes noe billig som er like bra som dyrt.
    Det styggeste man kan gjøre er å påstå at det finnes noe billig som er mye bedre enn dyrt.

For meg står det som ganske klart at det for enkelte er svært tungt å svelge at i år 2009 så er state-of-the-art eller nesten-state-of-the-art innen enkelte områder blitt latterlig billig. Og at utviklingen delvis skjer innen felt hvor de tradisjonelle, tunge HiFi-aktørene befinner seg langt unna frontlinjen på noen av disse områdene. Produkter som for bare få år siden kostet en god slump penger er i dag nesten verdiløse for utviklingen går veldig, veldig fort. Enkelte har vært smarte og lagt seg på en "platformstrategi" hvor kundene kan henge med uten å forlate en platform (f.eks Meridian og Theta Digital(?)), andre pøser ut produkter med stadig nye finesser (Yamaha, Denon, Sony etc). Andre blir bare hengende håpløst langt etter, som denne "statement" BluRay - spilleren fra Goldmund nok er et greit eksempel på.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    For meg står det som ganske klart at det for enkelte er svært tungt å svelge at i år 2009 så er state-of-the-art eller nesten-state-of-the-art innen enkelte områder blitt latterlig billig. Og at utviklingen delvis skjer innen felt hvor de tradisjonelle, tunge HiFi-aktørene befinner seg langt unna frontlinjen på noen av disse områdene. Produkter som for bare få år siden kostet en god slump penger er i dag nesten verdiløse for utviklingen går veldig, veldig fort.
    Hva skal man da finne på for å skille seg ut? Uten spesiell referanse til Goldmund eller denne diskusjonen, vær klar over at det finne MASSE produkter i markedet som har som ENESTE eksistensberettiglese at det skal gi eieren mulighet til å føle seg spesiell, eller mulighet til å signalisere at han/hun er noe spesielt. Og da er prisen, samt begrenset tilgang, viktigste virkemiddel. Som T Veblen kalte det; "conspicuous consumption".

V

vredensgnag

Gjest
    Forbannelsen her er "digital" - det at vi har flyttet innhold inn i den digitale verden er med på å gjennomføre en revolusjon, med dramatiske virkninger. Bare se på avisindustriens problemer - i den grad hifi gjør seg avhengig av digitale løsninger, så vil denne problemstillingen forbli aktuell.

Jeg tror fremtidens hifi vil fokusere på elementer der digitale komponenter spiller en underordnet rolle.

1. Innspillingsfilosofi og gjennomføring
    2. Høyttalerkonstruksjon og variabel samhandling med rommet
    3. Akustiske tiltak for å forbedre lyttesituasjonen

I tillegg vil man så få digitale verktøy, som lagringsmuligheter, avspillingsmuligheter, DSP, osv. Men her er ironien at selve komponentens kvalitet ikke er avhengig av prisen. Noen momenter kan være prisdrivende:

4. Softwareutvikling for high-end avspilling, gjerne med DSP eller filtre inkorporert.
    5. Stabilitetsmonitor for overføring av digitale signaler, buffering, to-veis kvittering ved packet-overføring, osv.

===

Men - jeg tror også på fremveksten av komplett analoge løsninger, i hele kjeden, og ikke kun som en nostalgisk øvelse.

Og så kunne vi jo alltids vurdere å spille musikk, i stedet for å bare avspille den.

N

nb

Gjest
    erato skrev:
    Hva skal man da finne på for å skille seg ut? Uten spesiell referanse til Goldmund eller denne diskusjonen, vær klar over at det finne MASSE produkter i markedet som har som ENESTE eksistensberettiglese at det skal gi eieren mulighet til å føle seg spesiell, eller mulighet til å signalisere at han/hun er noe spesielt. Og da er prisen, samt begrenset tilgang, viktigste virkemiddel. Som T Veblen kalte det; "conspicuous consumption".
    Si det? Det blir vanskeligere og vanskeligere. Innenfor konsumelektronikken ellers er det normalt at man konvergerer mot et (lite) antal velfungerende prinsipper, noe annet ville også være rart - det er neppe så mange måter man kan gjøre en ting på. Det har vært noen diskusjoner på det tidligere, men ser man på hva som finnes av la oss si effekttrinn på et par hundre watt, så er det neppe så veldig mange ulike grunnkonstruksjoner som ligger til grunn for hvordan de er bygget. Differensieringen går da på ting som design, boutique-komponenter i signalveien og lignende. Jeg tror neppe alle produsentene har funnet opp hjulet på nytt selv om det til tider kan virke slik.

En annen sak er, som delvis nevnt over, at jo mer avanserte produktene blir, jo høyere blir utviklingskostnadne. Det finnes sikkert flere forumdeltagere som kan bygge en 300B - forsterker helt fra scratch, da inkludert kretsdesign,layout og alt som ellers skal til. Følgelig kan også en liten nisjeprodusent gjøre det samme. Men å lage produkter som skal befnne seg i fronten av den digitale verden er nok ganske få forunt. Da blir produktene likere og likere, så får man heller diskutere hvor mye en strømforsyning og noen kondensatorer har å si for sluttresultatet.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det sies at den eneste sanne fryd er skadefryd... Isåmåte er denne tråden et kron- eksempel fra enkelte her inne. For noen fungerer HFS som ei sandkasse hvor de kan legge bort voksenlivet og oppføre seg som snørrete drittunger. Dere vet selv hvem dere er...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Men å lage produkter som skal befnne seg i fronten av den digitale verden er nok ganske få forunt. Da blir produktene likere og likere, så får man heller diskutere hvor mye en strømforsyning og noen kondensatorer har å si for sluttresultatet.
    Utviklingskostnadene er så høye for digital teknologi at småscalaprodusenter er sjanseløse, akkurat som du skal kunne selge ganske mange hundre tusen eller snarere millioner biler i året før du kan ta på deg kostnadene ved et nytt motordesign. Et salg på 50 spillere til 800.000 pr stykk duger ikke mye dersom man har ambisjoner om å implementere en ny avansert lyd eller grafikkbrikke, da blir det å ta et standard Sony eller grafikkortprodukt og håpe at man kan pakke det inn på en måte som gir reelle eller innbilte kvaliteter.

Det er forresten ikke bare på digitalteknologien dette skjer, har noen lagt merke til feks hvordan drivverkene standardiseres og hvor få produsenter det etter hvert er som gjør noe eget på drivverkssiden? Og hvis det er riktig at drivverket betyr mye for lyden i digitale gjengivere, hvorfor finnes det ikke lenger et blomstrende marked for utvikling av drivverk? Dette er jo ikke nødvendigvis kotbar teknologi?

V

vredensgnag

Gjest
    Et mulig problem, som tjener som hinder, er jo de mange godkjennelsesprosessene man skal innom med en komponent. Dette er gjerne kostbart, og derfor uoverkommelig for små produsenter.
    Dette er nok med som pådriver for å bruke OEM-komponenter fra storprodusenter som skal selge millioner av enheter av noe de har utviklet.

Selv går jeg og teller på knappene i anti-digital retning. Har flytteplaner til neste år, og da ser jeg for meg at det skal stå et komplett Shindo-anlegg med en Thorens platespiller i ene lytterommet. ROHS-forbudet rammer ikke Norge, så det er lov å selge Shindo-komponenter til meg her.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    Det sies at den eneste sanne fryd er skadefryd... Isåmåte er denne tråden et kron- eksempel fra enkelte her inne. For noen fungerer HFS som ei sandkasse hvor de kan legge bort voksenlivet og oppføre seg som snørrete drittunger. Dere vet selv hvem dere er...
    Nå er jeg ikke 100% sikker på hva du mener, men om jeg oppfatter deg rett kunne det vært interessant med en utdyping av hvor går grensen mellom skadefryd og produktkritikk? Om jeg misforstår deg får du evt se bort fra dette.

N

nb

Gjest
    HCS skrev:
    Du finner ganske mange eksempler på alt fra oppgitte skuldertrekk til brølende latter når noen har vært så frekke å antyde at det ikke nødvendigvis er påkrevet å grave dypt i lommeboken for å få virkelig gode produkter. Er man ikke villig til å betale for de "entusiast-korrekte" produktene så kan man være både døv, blakk, dårlig lytter og egentlig ikke så veldig interessert i musikk eller hva det nå måtte være. Dette er et fint eksempel på at noe kanskje er dyrt kun for å være dyrt og faktisk ytelse er relativt underordnet.

I denne tråden har det vært mer enn antydet at man bør holde kjeft, alternativ dra seg til det veldig varme stedet, og heller lytte til autoritietene og "sanne entusiaster" som vet hva som gjelder. Det er ikke nødvendig å forholde seg til trivialiteter som hva som er high-end innen BluRay eller hva som er hot or not innen det området - det skal lyttes til ekspertene, underforstått eiere av de dyre sakene. Diskusjonen er i så måte ikke veldig annerledes enn hva som er tilfelle i en del rene "HiFi-diskusjoner", det blir bare så mye tydligere når man snakker om noe high-tech - som BluRay jo er sammenlignet med f.eks en CD-spiller.

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    vredensgnag skrev:
    Selv går jeg og teller på knappene i anti-digital retning. Har flytteplaner til neste år, og da ser jeg for meg at det skal stå et komplett Shindo-anlegg med en Thorens platespiller i ene lytterommet. ROHS-forbudet rammer ikke Norge, så det er lov å selge Shindo-komponenter til meg her.

På tide med Horn og rør Vredensgnag...før du blir for rørete på dine eldre dager ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.717
    Sted
    Østfold
    Det eneste jeg ikke forstår i denne tråden er hvorfor Roysen forventer at folk skal digge alle produsenter av dyre produkter og hvorfor Høvdingen forventer at folk skal ha bruktmarkedsvennlige holdninger til alle dyre produkter.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Snickers-is skrev:
    Det eneste jeg ikke forstår i denne tråden er hvorfor Roysen forventer at folk skal digge alle produsenter av dyre produkter og hvorfor Høvdingen forventer at folk skal ha bruktmarkedsvennlige holdninger til alle dyre produkter.
    Det med å putte en standardkomponent inn i et fint kabinett er vel ikke noe nytt ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.641
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    alle er potensielle kunder 8)
    imo
    mvh

N

nb

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Det er risikosport å handle veldig dyr HiFi man kanskje skal kvitte seg med en gang. Plutselig skjer det noe som gjør at produktene ikke er så attraktive lengre. En svindyr DVD-spiller for 5 år siden får man neppe så mye igjen for i dag, produkter som viser seg å være noe annet enn hva de har gitt seg utfor kan stupe i brukpris. Det finnes vel nok av eksempler på "fremtidssikre" produkter som viste seg ikke å være det. Miljøet i Norge er lite, når noen av "bjellesauene" (i den hyggelige betydningen av ordet) som f.eks. LMC og Pedal går over til PC, så følger sikkert en del etter fremfor å betale titusenvis av kroner for et dedikert drivverk.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.641
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    og da sier vi BÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ til brukte drivverk ;D
    mvh
    Leif

V

vredensgnag

Gjest
    TAS skrev:
    vredensgnag skrev:

På tide med Horn og rør Vredensgnag...før du blir for rørete på dine eldre dager ;D
    Shindo er så rør som det går an. Lyttet til et prøveanlegg før jeg endte opp med min nåværende løsning, og jeg likte hva jeg hørte.

Liker at produktnavnene er etter gode viner ... he-he!

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn