Brukermanualen, databladet og funksjonene er ordrett mer eller mindre helt likt som på Panasonic`en. Funksjonene er Panasonic sine egne, blant annet et grensesnitt funnet opp av Panasonic kun for Panasonic sine egne produkter. Dette er ting du ikke finner på konkurerende produkter, kun Panasonic.Høvdingen skrev:Det er selvfølgelig mye som tyder på at den nye spilleren kan være basert på samme type utvikling, men før vi kan slå det fast må vi nesten ha noe mer info. Hva hvis billedkvaliteten er helt hinsides på denne nye spilleren? Det kunne vært greit og testet spilleren før en kom med konklusjoner om "svindel".
Menyene på spilleren, og måten å styre spilleren er ref. Goldmund sin egen brukermanual likt som Panasonic sin Blu-Ray avspiller.
Samtidig skriver Goldmund i et nyhetsbrev at de ikke produserer sine spillere selv.
Tror ikke det burde herske så mye tvil nå om at denne spilleren er basert på en Panasonic spiller.
Ser man på modelspekteret til Panasonic, har ikke de så mange avspillere i programmet sitt. Fortrinnsvis da et par modeller per år, og alle er budsjettspillere uten avanserte bildeprosessorer. Så langt jeg kan se er denne basert på en BD30. Den kan muligens være enda eldre og enklere, men ikke nyere (pga. profile 2.0). Hvordan den spilleren yter er å lese i en rekke becnhmarks.
Mest informasjon finner man faktisk på Goldmund sin egen hjemmeside, og gjennom Goldmund sine egne uttalelser.Høvdingen skrev:Så langt jeg kan se er dette et tema som bør legges på is inntil vi vet noe mer om den nye spilleren. Det er helt greit å reise kritiske blikk mot en produsent, men det virker ikke som det er noen i denne diskusjonen (med unntak av Roysen) som en gang har vært i samme rom som et Goldmund produkt, og alt om diskuteres er basert på noe en har lest på et par blogger, andre fora osv.
Men Goldmund skriver selv på sin egen hjemmeside at det er samme kort, og at den ikke er modifisert. De skriver faktisk også at de takker for all oppmerksomheten rundt akkurat det, for den spilleren er blitt det mestselgende produktet de noensinne har hatt.Høvdingen skrev:Disse linkene sier ingenting om ytelsen til Goldmund, og jeg savner fortsatt info om hvordan produktene faktisk yter. Hvis en Goldmund til $16.900 yter identisk med en Pioneer til $1000 så er det selvfølgelig kritikkverdig, men så langt så virker det for meg som folk tar den konklusjonen basert på et par innmats-bilder, men finnes det noen skikkelig tester der ute? Jeg tenker da på linker.
De skriver også at alt de gjør av evn. modifikasjoner på 3.parts deler blir gjort rede for. Så langt jeg kan se er det først og fremst snakk om oppgradert strømforsyning og modifisert drivverk. Det er jo en ærlig sak det om noen vil betale et seks sifret beløp for slike modifiseringer.
Når det gjelder ytelser, se svar under.
Jeg er heller fristet til å svare umulig. Hvorfor? Fordi bildeprosessoren som benyttes kommer fra en 3.part, og dens ytelser er begrenset av dens spesifikasjoner. Den beste sammenlignen man kan gjøre for at dette skal bli forståelig for de som ikke har bilde som interesse, er å sammenligne et OEM VIA skjermkort på en PC (det er disse som ofte sitter onboard på hovedkortet) med et tungt Nvidia kort med noen ghz regnekraft. Uansett hva man gjør med førstnevnte kort vil det aldri ligge på mer enn noen promille av ytelsene til Nvidia-kortet. Nvidia-kortet derimot har en rekke innstillinger som kan tweakes for å tilpasset den software den skal behandle. VIA skjermkortet har et par justeringsmuligheter i driveren på kontrast og lysstyrke, men settings for ytelser er fraværende. Begrensningene ligger i hardware, og i motsetning til audio er det ingenting som kan forklares med at bildeprosessoren henger i spesielle oppheng, er cryobehandlet, dyppet i linolje etc.Høvdingen skrev:Hva hvis Goldmund har tweaket en Pioneer løsning til å gi en hittil uhørt billedkvalitet? Det er sikkert mange som nå vil svare tvilsomt, men basert på hva?
Krell brukte en billigere Pioneer spiller en gang i sine billigere DVD-spillere. De klarte riktignok å fjerne en "feil" i softwaren på den OEM chippen som Pioneer brukte, men alle benchmark tester viste at på DVD avspilling så ytet spillerene likt. Ingen overraskelse, men dette vet også Krell. Og Goldmund. Og alle bildeentusiaster.
Dette er noen av de aller mest annerkjente produsentene av bildeprosessorer, noen av de hvor de sitter i eksterne videoprosessorer i 20-30k klassen (jeg har selv en Gennum VXP). Last ned en brukermanual til for eks. Pixelmagic, så få man en referanse til hva som kan nærme seg high-end innen bildeverden.
Anchor Bay » Products » Semiconductors
HQV - Hollywood Quality Video Processing for HD : HQV
Gennum | Video Products | Technology | VXP
Genesis Microchip Inc.
Anchor Bay » Products » DVDO Systems » DVDO iScan VP50
Lumagen
Pixel Magic Systems - Video Processors - Crystalio II
Og bare for at det ikke skulle være noe tvil, Panasonic sine avspillere innholder ingen high-end bildeprosessor. De lager ikke engang spillere i det prisområdet. De fleste billigspillerene inneholder enkle OEM chiper fra Sigma Designs, mens den gamle Panasonic BD10 har fått en fra National Semiconductor. BD30 har fått en egenprodusert chip av Panasonic slik at de løste et skaleringsproblem som Sigma og NS slet med.
Når det gjelder lyd så kan selvfølgelig DAC ha vært byttet med SOTA DAC, men da er det litt rart at Goldmund skriver dette med ekstern DAC. På Eidos 20 skriver de rett ut at de anbefaler ekstern DAC og at de analoge utgangene er der for praktiske årsaker, kanskje ikke så rart - Pioneer sin 70$ DVD spiller er vel ikke akkurat kjent for den analoge lydkvaliteten. Men det burde kanskje være litt mer å forvente av en produsent som påstår å være markedsledende i utviklingen av bilde og lydprodukter. Og til nesten 200 000kr?
Goldmund produserer også prosjektorer og videoprosessorer. Eller rettelse. De har en rebrandet prosjektor fra norske Projectiondesign, nærmere bestemt utgåtte Action! Model Three 1080 med en ekstern Crystalio prosessor (eller Cristalio som Goldmund kaller det). Dette var slettes ingen dårlig prosjektor, og etter at Goldmund satte logoen sin på den ble også prisen langt bedre tilpasset styrtrike russere som skulle svi av noen millioner på hjemmekino.