Overkill

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Høvdingen skrev:
    Det er selvfølgelig mye som tyder på at den nye spilleren kan være basert på samme type utvikling, men før vi kan slå det fast må vi nesten ha noe mer info. Hva hvis billedkvaliteten er helt hinsides på denne nye spilleren? Det kunne vært greit og testet spilleren før en kom med konklusjoner om "svindel".
    Brukermanualen, databladet og funksjonene er ordrett mer eller mindre helt likt som på Panasonic`en. Funksjonene er Panasonic sine egne, blant annet et grensesnitt funnet opp av Panasonic kun for Panasonic sine egne produkter. Dette er ting du ikke finner på konkurerende produkter, kun Panasonic.

Menyene på spilleren, og måten å styre spilleren er ref. Goldmund sin egen brukermanual likt som Panasonic sin Blu-Ray avspiller.

Samtidig skriver Goldmund i et nyhetsbrev at de ikke produserer sine spillere selv.

Tror ikke det burde herske så mye tvil nå om at denne spilleren er basert på en Panasonic spiller.

Ser man på modelspekteret til Panasonic, har ikke de så mange avspillere i programmet sitt. Fortrinnsvis da et par modeller per år, og alle er budsjettspillere uten avanserte bildeprosessorer. Så langt jeg kan se er denne basert på en BD30. Den kan muligens være enda eldre og enklere, men ikke nyere (pga. profile 2.0). Hvordan den spilleren yter er å lese i en rekke becnhmarks.

Høvdingen skrev:
    Så langt jeg kan se er dette et tema som bør legges på is inntil vi vet noe mer om den nye spilleren. Det er helt greit å reise kritiske blikk mot en produsent, men det virker ikke som det er noen i denne diskusjonen (med unntak av Roysen) som en gang har vært i samme rom som et Goldmund produkt, og alt om diskuteres er basert på noe en har lest på et par blogger, andre fora osv.
    Mest informasjon finner man faktisk på Goldmund sin egen hjemmeside, og gjennom Goldmund sine egne uttalelser.

Høvdingen skrev:
    Disse linkene sier ingenting om ytelsen til Goldmund, og jeg savner fortsatt info om hvordan produktene faktisk yter. Hvis en Goldmund til $16.900 yter identisk med en Pioneer til $1000 så er det selvfølgelig kritikkverdig, men så langt så virker det for meg som folk tar den konklusjonen basert på et par innmats-bilder, men finnes det noen skikkelig tester der ute? Jeg tenker da på linker.
    Men Goldmund skriver selv på sin egen hjemmeside at det er samme kort, og at den ikke er modifisert. De skriver faktisk også at de takker for all oppmerksomheten rundt akkurat det, for den spilleren er blitt det mestselgende produktet de noensinne har hatt.

De skriver også at alt de gjør av evn. modifikasjoner på 3.parts deler blir gjort rede for. Så langt jeg kan se er det først og fremst snakk om oppgradert strømforsyning og modifisert drivverk. Det er jo en ærlig sak det om noen vil betale et seks sifret beløp for slike modifiseringer.

Når det gjelder ytelser, se svar under.

Høvdingen skrev:
    Hva hvis Goldmund har tweaket en Pioneer løsning til å gi en hittil uhørt billedkvalitet? Det er sikkert mange som nå vil svare tvilsomt, men basert på hva?
    Jeg er heller fristet til å svare umulig. Hvorfor? Fordi bildeprosessoren som benyttes kommer fra en 3.part, og dens ytelser er begrenset av dens spesifikasjoner. Den beste sammenlignen man kan gjøre for at dette skal bli forståelig for de som ikke har bilde som interesse, er å sammenligne et OEM VIA skjermkort på en PC (det er disse som ofte sitter onboard på hovedkortet) med et tungt Nvidia kort med noen ghz regnekraft. Uansett hva man gjør med førstnevnte kort vil det aldri ligge på mer enn noen promille av ytelsene til Nvidia-kortet. Nvidia-kortet derimot har en rekke innstillinger som kan tweakes for å tilpasset den software den skal behandle. VIA skjermkortet har et par justeringsmuligheter i driveren på kontrast og lysstyrke, men settings for ytelser er fraværende. Begrensningene ligger i hardware, og i motsetning til audio er det ingenting som kan forklares med at bildeprosessoren henger i spesielle oppheng, er cryobehandlet, dyppet i linolje etc.

Krell brukte en billigere Pioneer spiller en gang i sine billigere DVD-spillere. De klarte riktignok å fjerne en "feil" i softwaren på den OEM chippen som Pioneer brukte, men alle benchmark tester viste at på DVD avspilling så ytet spillerene likt. Ingen overraskelse, men dette vet også Krell. Og Goldmund. Og alle bildeentusiaster.

Dette er noen av de aller mest annerkjente produsentene av bildeprosessorer, noen av de hvor de sitter i eksterne videoprosessorer i 20-30k klassen (jeg har selv en Gennum VXP). Last ned en brukermanual til for eks. Pixelmagic, så få man en referanse til hva som kan nærme seg high-end innen bildeverden.

Anchor Bay » Products » Semiconductors
    HQV - Hollywood Quality Video Processing for HD : HQV
    Gennum | Video Products | Technology | VXP
    Genesis Microchip Inc.
    Anchor Bay » Products » DVDO Systems » DVDO iScan VP50
    Lumagen
    Pixel Magic Systems - Video Processors - Crystalio II

Og bare for at det ikke skulle være noe tvil, Panasonic sine avspillere innholder ingen high-end bildeprosessor. De lager ikke engang spillere i det prisområdet. De fleste billigspillerene inneholder enkle OEM chiper fra Sigma Designs, mens den gamle Panasonic BD10 har fått en fra National Semiconductor. BD30 har fått en egenprodusert chip av Panasonic slik at de løste et skaleringsproblem som Sigma og NS slet med.

Når det gjelder lyd så kan selvfølgelig DAC ha vært byttet med SOTA DAC, men da er det litt rart at Goldmund skriver dette med ekstern DAC. På Eidos 20 skriver de rett ut at de anbefaler ekstern DAC og at de analoge utgangene er der for praktiske årsaker, kanskje ikke så rart - Pioneer sin 70$ DVD spiller er vel ikke akkurat kjent for den analoge lydkvaliteten. Men det burde kanskje være litt mer å forvente av en produsent som påstår å være markedsledende i utviklingen av bilde og lydprodukter. Og til nesten 200 000kr?

Goldmund produserer også prosjektorer og videoprosessorer. Eller rettelse. De har en rebrandet prosjektor fra norske Projectiondesign, nærmere bestemt utgåtte Action! Model Three 1080 med en ekstern Crystalio prosessor (eller Cristalio som Goldmund kaller det). Dette var slettes ingen dårlig prosjektor, og etter at Goldmund satte logoen sin på den ble også prisen langt bedre tilpasset styrtrike russere som skulle svi av noen millioner på hjemmekino.

R

Roysen

Gjest
    Først vil jeg si at jeg ikke tror jeg bryter regelverket med dette innlegget da det ikke er et avskjedsinnlegg. Jeg har ikke tenkt å slette min bruker. Jeg forventer derfor at det får lov å stå.

For det andre vil jeg spesifisere at årsaken til at jeg slettet min bruker ikke bare har med denne tråden å gjøre men årsaken er meget godt sammenfattet av Roda i hans lange innlegg i denne tråden hvor jeg faktisk synes at hans nordnoske oversettelse beskriver situasjonen bedre enn versjonen på bokmål. Pedal har også vært inne på dette temaet mange ganger.

Jeg har i lengre tid forsøkt å kjempe mot denne trenden så godt jeg kan ved å rette skyts mot medlemmer i diskusjoner som jeg synes går over kanten med hensyn på udokumentert negativt om enkelt produkter og trakassering av produsenter og deres produkter basert på tro og synsing. Til tider har jeg måtte vært direkte ufin for at moderatorer eller Høvdingen skal reagere.

HFS er blitt et grosted for parasitter og skadedyr som i stor grad kun bidrar med negative innlegg og hakking på de virkelige entusiastene. I tillegg har vi et sett med moderatorer og en forumsjef som ikke har guts og baller nok til å rydde opp. Dette forumet heter så vidt jeg vet Hi-Fi Sentralen. Når man er medlem av et forum som heter hi-fi sentralen forventer man at forumet skal være et sted hvor man kan diskutere hi-fi, dele erfaringer om hi-fi og dyrke hi-fi som hobby sammen med likesinnede. Det er mulig jeg tar feil i denne tolkningen men da synes jeg at forumsjefen burde ha gitt forumet et annet navn.

I dag fungerer forumet slik at de som høster mest autoritet og anseelse for sine synspunkter og innlegg er de som rakker ned på, mobber og sabler ned med hersketeknikker de virkelige entusiastene som forsøker å spre dele av sine erfaringer og entusiasme. De virkelige entusiastene som ønsker å spre reelle erfaringer og positivitet blir latterliggjort ved hersketeknikker og krav om tilnærmet vitenskapelige stuider og dokumentasjon for å kunne få sine synspunkter og erfaringer oppfattet seriøst. Aller størst anseelse får man om klarer å stille spørsmålstegn ved produsenter og produkter som koster mer enn hva denne skaren har bestemt at hi-fi produkter kan være verdt. Da spiller det ingen rolle om kritikken er saklig rettet ved å fremlegge dokumentsjon (så vidt meg bekjent har vi kun ved et tilfelle hvor et Edge produkt ble beviselig avkledd) eller om man bare kaster ut egne eller andres spekulasjoner.

Jeg synes at Høvdingen skal ta en tur i tankeboksen og finne ut om det virkelig er den retningen HFS har tatt han ønsker. Om så er tilfelle er retningen i alle fall uforenelig med at jeg skal bedrive denne hobbyen. Jeg merker at interessen sakte dør hen av å lese all eder og galle her på HFS. Da ønsker jeg heller å bedrive hobbyen for meg selv i stillhet slik at jeg slipper all denne negativiteten. Om det er tilfelle at Høvdingen innser at dette kanskje ikke er den retningen han ønsker for HFS synes jeg at han skal definere seg en formålsparagraf for HFS og definere regelverket som er i tråd med og håndhever denne paragrafen. Jeg regner med at en formålsparagraf for et forum som heter hifisentralen bør være noe i retning av å spre erfaring og entusiasme omkring hobbyen hi-fi. Det finnes forum der ute som fungerer fint hvor regelverket forbyr negativitet som ikke er fremmende for hobbyen. Forumtroll som kun er ute etter å kverulere og latterliggjøre blir på slike forum irettesatt og deres innlegg blir moderert. Jeg får i den sammehengen lyst til å spørre om f.eks. noen her kan finne et eneste innlegg av nb, fush og hva de nå heter alle sammen hvor de har ønsket å bidra med en positiv erfaring eller en musikkanbefaling. Jeg har lett nøye men fant ingen. Jeg synes også at Høvdingen skal tenke litt over annonsørenes interesse når han først er i tenkeboksen. Hvilket forum tror Høvdingen at de ønsker og hvilken retning tror Høvdingen at vil bidra til flest annonsekroner i kassen.

Til slutt vil jeg si noe om Goldmund Eidos Reference Blue:
    Til de som vurderer denne spilleren nord og ned som en følge av avleggs videodel i spilleren - når derer vurderer Goldmunds produktportefølje både i dag og opp gjennom årene synes dere da det virker som om Goldmund satser hardt på å være ledende innen utstyr for videoplayback? Har det slått dere at denne spilleren kanskje er laget for å være markedsledende innenfor avspilling av rene musikk Blue Ray skiver som det dukker opp stadig fler og fler av?

Mvh
    Roysen

C

Cyber

Gjest
    Virkelig entuasiast = Eier av anlegg til mer enn X antall kroner?

Parasitt & skadedyr = Bruker med beina plantet på jorda?

Jeg skjønner hvor du vil hen, Roysen, men hvis du ikke selv synes det virker noe snodig med en prislapp på størrelse med et rekkehus i finanskrisetider på en spiller som ikke gjør noe spesielt som andre spillere til 10 000 klarer så må jeg si jeg blir litt overrasket.

Hyggelig å ha deg med videre uansett, ikke fordi jeg ser på dem som har mer penger å svi som mer entuasiast enn andre, men det er bra med mangfold.

R

Roysen

Gjest
    cybervision_ skrev:
    Virkelig entuasiast = Eier av anlegg til mer enn X antall kroner?

Parasitt & skadedyr = Bruker med beina plantet på jorda?
    Dette er nettopp noe av den arrogante villfarelsen og holdningen jeg vil til livs. Hvordan kan du definere de som aldri bidrar med noe positivt og bare er ute etter å kveulere og krangle som brukere med beina plantet på jorda og hvor i alle dager kommer dette med penger inn? Du avslører i dette innlegget en trangsyntet og båssetting basert på noe jeg bare kan oppfattet som jante og sjalusi fordi det er ikke nevnt om om pris på utstyr til entusister i det hele tatt i mitt innlegg.

Jeg har ikke en eneste gang i mitt innlegg snakket om hva produker skal koste. Det jeg snakker om når jeg skiller på virkelige entusiaster og parasiter/skadedyr er med hvilken innstilling de går til HFS. Det er de som ønsker å dele av sine erfaringer om produkter, musikk, lyttebesøk, selvbygg etc og det er de som aldri bidrar med noe positivt i det hele tatt men som er svært opptatt av å fortelle førstnevnte gruppe at det de holder på med er nerdete, idiotisk og at forhandlerne og produsentene av produktene deres ler hele veien til banken.

Mangold er flott i mange sammenhenger, men akkurat når det gjelder hi-fi, som i det store og hele ansees som idioti, pengesløsing og stormannsgalskap om man tar det ut i det ekstreme, er jeg ikke så sikker på at allmenhetens mangfold av synspunkter er så veldig positivt for at hi-fi som hobby skal overleve.

Mvh
    Roysen

M

musicus

Gjest
    Roysen skrev:
    Først vil jeg si at jeg ikke tror jeg bryter regelverket med dette innlegget da det ikke er et avskjedsinnlegg. Jeg har ikke tenkt å slette min bruker. Jeg forventer derfor at det får lov å stå.

For det andre vil jeg spesifisere at årsaken til at jeg slettet min bruker ikke bare har med denne tråden å gjøre men årsaken er meget godt sammenfattet av Roda i hans lange innlegg i denne tråden hvor jeg faktisk synes at hans nordnoske oversettelse beskriver situasjonen bedre enn versjonen på bokmål. Pedal har også vært inne på dette temaet mange ganger.

Jeg har i lengre tid forsøkt å kjempe mot denne trenden så godt jeg kan ved å rette skyts mot medlemmer i diskusjoner som jeg synes går over kanten med hensyn på udokumentert negativ synsing om enkelt produkter og trakassering av produsenter og deres produkter basert på tro og synsing. Til tider har jeg måtte vært direkte ufin for at moderatorer eller Høvdingen skal reagere.

HFS er blitt et grosted for parasitter og skadedyr som i stor grad kun bidrar med negative innlegg og hakking på de virkelige entusiastene. I tillegg har vi et sett med moderatorer og en forumsjef som ikke har guts og baller nok til å rydde opp. Dette forumet heter så vidt jeg vet Hi-Fi Sentralen. Når man er medlem av et forum som heter hi-fi sentralen forventer man at forumet skal være et sted hvor man kan diskutere hi-fi, dele erfaringer om hi-fi og dyrke hi-fi som hobby sammen med likesinnede. Det er mulig jeg tar feil i denne tolkningen men da synes jeg at forumsjefen burde ha gitt forumet et annet navn.

I dag fungerer forumet slik at de som høster mest autoritet og anseelse for sine synspunkter og innlegg er de som rakker ned på, mobber og sabler ned med hersketeknikker de virkelige entusiastene som forsøker å spre dele av sine erfaringer og entusiasme. De virkelige entusiastene som ønsker å spre reelle erfaringer og positivitet blir latterliggjort ved hersketeknikker og krav om tilnærmet vitenskapelige stuider og dokumentasjon for å kunne få sine synspunkter og erfaringer oppfattet seriøst.

Jeg synes at Høvdingen skal ta en tur i tankeboksen og finne ut om det virkelig er den retningen HFS har tatt han ønsker. Om så er tilfelle er retningen i alle fall uforenelig med at jeg skal bedrive denne hobbyen. Jeg merker at interessen sakte dør hen av å lese all eder og galle her på HFS. Da ønsker jeg heller å bedrive hobbyen for meg selv i stillhet slik at jeg slipper all denne negativiteten. Om det er tilfelle at Høvdingen innser at dette kanskje ikke er den retningen han ønsker for HFS synes jeg at han skal definere seg en formålsparagraf for HFS og definere regelverket etter denne paragrafen. Jeg regner med at en formålsparagraf for et forum som heter hifisentralen bør være noe i retning av å spre erfaring og entusiasme omkring hobbyen hi-fi. Det finnes forum der ute som fungerer fint hvor regelverket forbyr negativitet som ikke er fremmende for hobbyen. Forumtroll som kun er ute etter å kverulere og latterliggjøre blir på slke forum irettesatt og deres innlegg blir moderert. Jeg får i den sammehengen lyst til å spørre om f.eks. noen her kan finne et eneste innlegg av nb, fush og hva de nå heter alle sammen hvor de har ønsket å bidra med en positiv erfaring eller en musikkanbefaling. Jeg har lett nøye men fant ingen. Jeg synes også at Høvdingen skal tenke litt over annonsørenes interesse når han først er i tenkeboksen. Hvilket forum tror Høvdingen at de ønsker og hvilken retning tror Høvdingen at vil bidra til flest annonsekroner i kassen.

Til de som vurdere denne spilleren nord og ned som en følge av avleggs videodel i spilleren - når vurdere Goldmunds produktportefølje både i dag og opp gjennom årene synes dere da det virker som om Goldmund satser hardt på å være ledende innen utstyr for videoplayback? Har det slått dere at denne spilleren kanskje er laget for å være markedsledende innenfor avspilling av rene musikk Blue Ray skiver som det dukker opp stadig fler og fler av?

Mvh
    Roysen
    Uten å gidde lese hele tråden kan jeg bare si at jeg har sammenfallende personlige observasjoner (over tid) som deg Roysen, synd det har blitt slik.

Noen sliter tydeligvis med den oppfatningen at de tror det gjør dem til større hifi "autoriteter" jo mer kritiske og negative de er til, bransjen, folkene som har dette som hobby og bruker anlegget til relaxing, noe å koble av med i hverdagen, etter sine egne muligheter og prioriteringer.

Men, med noen selvutnevnte bjellesauer (ingen nevnt, ingen glemt) som gjør seg meget hørbare er det vel bare naturlig at de andre usikre fårene dilter etter.
    Mange tanker til ettertanke for de som drifter dette forumet, og spesiellt til de som skal moderere tingenes tilstand, den står til stryk!, moderereringen mener jeg, imo.

mvh

R

RoDa

Gjest
    vredensgnag skrev:
    En innlegger på førstesiden valgte å avstå fra oppgradering til Blue fordi vedkommende ville miste SACD - jeg sier bare Oppo har alt, og noen skikkelige manualvekter fra Technogym i tillegg burde gjøre nytten.
    Dette bør spikres opp på førstesiden. Så fordømt beskrivende når det gjelder holdningene her på HFS.
    Lykke til med å redde dette nettstedet, Høvding.

R

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Til de som vurdere denne spilleren nord og ned som en følge av avleggs videodel i spilleren - når vurdere Goldmunds produktportefølje både i dag og opp gjennom årene synes dere da det virker som om Goldmund satser hardt på å være ledende innen utstyr for videoplayback? Har det slått dere at denne spilleren kanskje er laget for å være markedsledende innenfor avspilling av rene musikk Blue Ray skiver som det dukker opp stadig fler og fler av?

Mvh
    Roysen
    Selv om den skulle ha referanse lyd i to kanaler, så sliter jeg med at den skal koste 100 000 Euro.

Jeg håper at vi som søker best mulig lyd (og bilde) uten at prislappen er styrende, også blir regnet som entusiaster.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Roysen skrev:
    Har det slått dere at denne spilleren kanskje er laget for å være markedsledende innenfor avspilling av rene musikk Blue Ray skiver som det dukker opp stadig fler og fler av?
    Hvordan kan man håpe å bli markedsledende med en produksjon på 50 enheter?

Dette er vel ikke ment å være annet enn en godbit til samlere som ønsker det mest ekstreme, enten det gjelder hifi eller andre produkter. Jeg vil våge å tro at det ikke er spesielt interessant for dem som kjøper denne hva som er inni eller hvilke tekniske spesifikasjoner den kan vise til, eller hvem som er underleverandør av skruer, drivverk, pussemiddel eller bildeprosessorer eller hvilke fattigmannsprodukter som kan vise til bedre ytelse.

Dette er jo først og fremst merkevarebygging der Goldmund ønsker å være et at førstevalgene til dem som ønsker det flotteste penger kan kjøpe. De er nok også fullt klar over at deres prising av enheten vil skape nok kontroverser til at de får en gratis mediaomtale og oppstyr rundt denne som når langt utover hifi-miljøene. For det er jo ikke dem spilleren er laget for uansett. Dette er jo et livsstilsprodukt mer enn en hifikomponent.

Dette er ren markedsføring, og som sådan er det vel lite å bli arg over at den biten virker etter hensiktene.

C

Cyber

Gjest
    Roysen skrev:
    Jeg har ikke en eneste gang i mitt innlegg snakket om hva produker skal koste. Det jeg snakker om når jeg skiller på virkelige entusiaster og parasiter/skadedyr er med hvilken innstilling de går til HFS. Det er de som ønsker å dele av sine erfaringer om produkter, musikk, lyttebesøk, selvbygg etc og det er de som aldri bidrar med noe positivt i det hele tatt men som er svært opptatt av å fortelle førstnevnte gruppe at det de holder på med er nerdete, idiotisk og at forhandlerne og produsentene av produktene deres ler hele veien til banken.

Mangold er flott i mange sammenhenger, men akkurat når det gjelder hi-fi, som i det store og hele ansees som idioti, pengesløsing og stormannsgalskap om man tar det ut i det ekstreme, er jeg ikke så sikker på at allmenhetens mangfold av synspunkter er så veldig positivt for at hi-fi som hobby skal overleve.

Mvh
    Roysen
    Da er jeg litt enig med deg angående entusiaster, men jeg må jo si at for meg er jo en entuasiast en som når det gjelder utstyr også er ute etter kvalitet for pengene.

Problemet mitt her er at hvis "highend"-hifi blir rebranding av rimelige produkter som Jens Jensen har i stua og betalte 990,- for på Elkjøp med enkelte små-modifikasjoner og prislappen multiplisert med 1000 så er det jo ikke mye å feire som hobby.

Det er jo når dyre produkter har spesielt utviklede komponenter som gir en ytelse som langt overgår det man får for mindre penger det blir kult å ha dem.

R

Roysen

Gjest
    orso skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Selv om den skulle ha referanse lyd i to kanaler, så sliter jeg med at den skal koste 100 000 Euro.

Jeg håper at vi som søker best mulig lyd (og bilde) uten at prislappen er styrende, også blir regnet som entusiaster.
    ...men det jo ene og alene dere som har fokus på prislappen. Innser dere ikke det enkle faktum?

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    cybervision_ skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Da er jeg litt enig med deg angående entusiaster, men jeg må jo si at for meg er jo en entuasiast en som når det gjelder utstyr også er ute etter kvalitet for pengene.

Problemet mitt her er at hvis "highend"-hifi blir rebranding av rimelige produkter som Jens Jensen har i stua og betalte 990,- for på Elkjøp med enkelte små-modifikasjoner og prislappen multiplisert med 1000 så er det jo ikke mye å feire som hobby.

Det er jo når dyre produkter har spesielt utviklede komponenter som gir en ytelse som langt overgår det man får for mindre penger det blir kult å ha dem.
    Selvfølgelig er det viktig å være opptatt av å få kvalitet for pengene. Ingen er vel uenig i det. Problemer oppstsår når man basert på prisen på produktet alene reiser kritikken og da er det ikke så nøye om kritikken kan dokumenteres og bevisføres.

Mvh
    Roysen

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    Det er mulig den er laget for BD-plater uten bilde, men den blir ikke markedsført som det. Ikke spiller den SACD eller DVD-Audio heller, de formatene som har desidert mest flest musikktitler. Er det egentlig noen andre enn Lindberg lyd (2L) som i senere tid har gitt ut noen få musikk BD plater?

Uansett er Panasonic ikke noe optimalt valg til slikt bruk, da disse spillerene ikke har muligheten til å kjøre Pure Direct, dvs. koble ut alle videokretser og audio DSP.

Men det er jo egentlig ikke så mye å lure på lenger. Goldmund skriver jo i klare ordlag hva man betaler 1 million for når man kjøper denne spilleren; over 80kg håndlaget aluminium inkl. bord, dedikert power, et avansert dempesystem, begrenset opplag og høy samleverdi.

nescafe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    2
    Roysen;
    Det jeg ser på forumet her er stort sett folk som har mer teknisk innsikt enn meg angående hi-fi (og ikke minst bilde), og i like stor grad folk som har prøvd ut mye mer utstyr enn meg og har mye mer innsikt i matching av utstyr osv. Eller en kombinasjon av disse.
    For meg er det vanskelig med min begrensede tekniske innsikt og lyttemessige (høre forskjellige komboer) erfaring er det ofte vanskelig å skille "skjit og painnkak" her blant argumentene. Men det deler seg opp i 2 grupper;
    -de som går etter tekniske spesifikasjoner og er ute etter å "ta" de som har dyrt utstyr med specs som ikke er noe bedre enn betydelig billigere utstyr ("ta" i den forstand at de omtales naive og dumme)
    -de som kjøper utstyr ut fra lytting og eierglede

Om jeg da ikke fornærmer deg roysen ved å sette deg i sistnevnte gruppe (for har vel skjønt at du har bra teknisk innsikt også), så blir det slik at du blir nødt til å forsvare dine kjøp av dyr hi-fi overfor "specs"-grupperingen.
    Eller er du nødt til det (måtte isåfall ha med bruktverdi å gjøre)? Jeg ville brukt pengene på akkurat det som passer DEG og vært fornøyd med det og brukt tiden på din store lidenskap hi-fi/hi-end og gitt faen i hva andre mener!

Mvh Frode

V

vredensgnag

Gjest
    RoDa legger seg i selen, ser jeg. Her skal det spikres opp både det ene og det andre.

I denne tråden har jeg påpekt at Lexicon har brukt kurant SOTA innmat til sin high-end Blu-ray, mens jeg og andre har vist til at Goldmund bruker en passé Panasonic-innmat, som ikke er i stand til å avspille etter 2.0 protokollen. Denslags burde det være nyttig for folk å vite. Goldmund er åpne, siden de tydelig henviser til HDAVI, som er proprietær Panasionic protokoll for å styre flere komponenter. No mystery there.

Ellers har jeg uttrykt meg om utseendet, som jeg tillater meg å mene mitt om uten at det burde få noen i harnisk. De kan mene sitt.

Men RoDa er på korstog, så han velger å lese utsagn slik han vil.

Parasitter og skadedyr ville jeg brukt som benevnelse på svina som holder på med HiFi-svindel i stort monn, og som vet de slipper unna fordi de spiller på knapper det er lett å trykke på.

Roysens Vrede blir fort utløst - jeg ser nyRoysen registrerte seg 17:46 i går, det må være minutter etter at han gikk i svart.

Dersom dette er en kirke der man kritikkløst skal tilbe HiFi-påfunn utfra en trosretning, så er det nytt for meg. Men om så er tilfelle, er det liten tvil om at nå venter inkvisisjonen, den er blitt forberedt.

Jeg avslutter med et utdrag fra Lyd og Bildes kommentar til Blue da den ble lansert tidligere i år. Jeg syns det burde være i orden at man vha innsikt av alle slag skaper et skille mellom HiFi-dust og HiFi-kyndig. De kineserne og russerne som faller for dette plattenspillet, får som fortjent.

Vedlegg

R

Roysen

Gjest
    HåkonN skrev:
    Roysen skrev:
    Det er mulig den er laget for BD-plater uten bilde, men den blir ikke markedsført som det. Ikke spiller den SACD eller DVD-Audio heller, de formatene som har desidert mest flest musikktitler. Er det egentlig noen andre enn Lindberg lyd (2L) som i senere tid har gitt ut noen få musikk BD plater?

Uansett er Panasonic ikke noe optimalt valg til slikt bruk, da disse spillerene ikke har muligheten til å kjøre Pure Direct, dvs. koble ut alle videokretser og audio DSP.

Men det er jo egentlig ikke så mye å lure på lenger. Goldmund skriver jo i klare ordlag hva man betaler 1 million for når man kjøper denne spilleren; over 80kg håndlaget aluminium inkl. bord, dedikert power, et avansert dempesystem, begrenset opplag og høy samleverdi.
    Du har tydeligvis ikke oversikt over hva som finnes av musikk Blue Ray på markedet. Det overrasker meg ikke da du ikke viker som typen jeg putter i entusiast gruppen som inneholder de som er her for interessen av hi-fi som hobby.

Forøvrig vil jeg tillegge om spilleren at du så langt kun har lagt frem spekulasjoner. Jeg regner med at du er klar over det - ikke sant?

Mvh
    Roysen

M

musicus

Gjest
    vredensgnag skrev:
    RoDa legger seg i selen, ser jeg. Her skal det spikres opp både det ene og det andre.

I denne tråden har jeg påpekt at Lexicon har brukt kurant SOTA innmat til sin high-end Blu-ray, mens jeg og andre har vist til at Goldmund bruker en passé Panasonic-innmat, som ikke er i stand til å avspille etter 2.0 protokollen. Denslags burde det være nyttig for folk å vite. Goldmund er åpne, siden de tydelig henviser til HDAVI, som er proprietær Panasionic protokoll for å styre flere komponenter. No mystery there.

Ellers har jeg uttrykt meg om utseendet, som jeg tillater meg å mene mitt om uten at det burde få noen i harnisk. De kan mene sitt.

Parasitter og skadedyr ville jeg brukt som benevnelse på svina som holder på med HiFi-svindel i stort monn, og som vet de slipper unna fordi de spiller på knapper det er lett å trykke på.

Roysens Vrede blir fort utløst - jeg ser nyRoysen registrerte seg 17:46 i går, det må være minutter etter at han gikk i svart.

Dersom dette er en kirke der man kritikkløst skal tilbe HiFi-påfunn utfra en trosretning, så er det nytt for meg. Men om så er tilfelle, er det liten tvil om at nå venter inkvisisjonen, den er blitt forberedt.

Jeg avslutter med et utdrag fra Lyd og Bildes kommentar til Blue da den ble lansert tidligere i år. Jeg syns det burde være i orden at man vha innsikt av alle slag skaper et skille mellom HiFi-dust og HiFi-kyndig. De kineserne og russerne som faller for dette plattenspillet, får som fortjent.
    Korstog? ta deg en jævlig lang og alvorlig titt i speilet, om det finnes fnugg av egen innsikt burde det ringe noen "bjeller"...

mvh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Roysen skrev:
    ...men der jo ene og alene dere som har fokus på prislappen. Innser dere ikke det enkle faktum?

Mvh
    Roysen
    I vår kultur blir kvalitet vurdert i forhold til pris.
    I denne hobby står også prisen i sterkt forhold til produksjonsvolum og utviklingskostnader. Det betyr at dess høyere opp på stigen man vil, dess mer øker også prisen. F.eks. vil 10% forbedring av et i utgangspunktet allerede dyrt produkt, koster langt mer enn 10 % forbedring av et rimelig produkt. Denne tråden handler om det spesifikke produkt i tråden står i forhold til disse "normale" kriterier.
    Det vet i alle fall ikke jeg noe særlig mye om, men mener at man bør ha lov til å sette søkelys på det.
    Man kan jo være entusiast, selv om man er opptatt av best mulig kost/nytte forhold.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:

Roysen skrev:
    ...men der jo ene og alene dere som har fokus på prislappen. Innser dere ikke det enkle faktum?

Mvh
    Roysen
    Det er der jeg mener du er fordomsfull og tar feil. Det er flere av oss som kunne tatt seg råd til langt dyrere utstyr, men man ser ikke poenget. Hvorfor skal man bruke mer penger når man får samme gode lydkvalitet til mye mindre kronasje? Jeg snakker da først og fremst om kabler og elektronikk. Eller man velger å prioritere annerledes fordi man mener andre områder har langt større betydning for sluttresultatet.

R

Roysen

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Synes du at dette er din sak å kommentere eller mene noe om i offentlighetens rom? Om du absolutt vil vite det så er min tilstedeværelse på forumet etter min utmeldelse ene og alene fundamentert i at jeg skulle gjøre et siste forsøk på å omvende Høvdingens syn på hvordan HFS skal være. Om jeg ikke klarer det får vi se om bidragsmengden fra min side muligens krymper ned til null. Innmeldelsen igjen var basert på at man uansett ikke oppnår noe ved å stille seg utenfor. Da er det bedre å være et medlem som ikke bidrar noe særlig positivt men stikker inn en og annen syrlig kommentar - omrent som deg og dine likesinnede!

Mvh
    Roysen

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Dette er vel ganske vanlig, når man skal diskutere ting i et forum?

Noen elsker å kverulere, og drar uheldigvis med seg et visst antall andre medlemmer, som skal/vil mene det samme!

Se f.eks. på kablehjørnet. Hvor mange er det som egentlig tør å si sin mening/erfaring der?

Har vært inne på andre forum, med tilsvarende problemer, og der var enkelte som hang seg opp i Norsk rettsskrivning, uten å lese innleggene en gang! Det forumet er nå uheldigvis lagt ned :'(

larsggu

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Roysen skrev:
    orso skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen

Mvh
    Roysen
    Rent prinsippielt, med all respekt å melde:

- Det at du mener diskusjonene her på HFS skal reguleres (jfr. henstillingene til Høvdingen) med utgangspunkt i din og kanskje noen få andre enkeltindividers økonomi synes jeg er ganske fornærmende. Ja, nesten på grensen til diskriminerende.

- Det at du tar en diskusjon, basert på en kollektiv og relativt velbegrunnet skepsis, om et produkt fra et firma som har opptrådt alt annet en redelig i forhold til tidligere produkter som et angrep på vår felles hobby tror jeg stemmer dårlig overrens med resten av brukermassen på HFS.

V

vredensgnag

Gjest
    om.s skrev:
    vredensgnag skrev:

Korstog? ta deg en jævlig lang og alvorlig titt i speilet, om det finnes fnugg av egen innsikt burde det ringe noen bjeller...

mvh
    Den oppfordringen kommer fra hjertet, skjønner jeg.
    Det er ganske fantastisk at vi så hurtig går på barrikadene, vi som egentlig burde ha en forent interesse i superb gjengivelse av lyd og bilde; og det er interessant at det er så steile skiller mellom leirene som man kan få inntrykk av.

Kan jeg få minne om hva det gjelder:
    En aluminiumsklump med Panasonic-innmat, håndlagd Blu-ray fra Sveits, til € 100.000, dvs. USD 147.000, dvs. NOK 864.000.

Om det er å være opphengt i pris at man påpeker det noe underlige i at denne i det minste ikke følger protokoll 2.0 for BD, så greit nok! ;D

M

musicus

Gjest
    larsggu skrev:
    Roysen skrev:
    orso skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen

Mvh
    Roysen

- Det at du mener diskusjonene her på HFS skal reguleres (jfr. henstillingene til Høvdingen) med utgangspunkt i din og kanskje noen få andre enkeltindividers økonomi synes jeg er ganske fornærmende. Ja, nesten på grensen til diskriminerende.
    Uten å være i nærheten av å kunne nærme meg det Roysen har dratt i hus, men hvordan klarer du å tolke inn dette? jeg klarer ikke etter beste evne å tillegge ham slike antydninger som du her skisserer, fornærmende og diskriminerende?

mvh

R

Roysen

Gjest
    orso skrev:
    Roysen skrev:

Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Det er der jeg mener du er fordomsfull og tar feil. Det er flere av oss som kunne tatt seg råd til langt dyrere utstyr, men man ser ikke poenget. Hvorfor skal man bruke mer penger når man får samme gode lydkvalitet til mye mindre kronasje? Jeg snakker da først og fremst om kabler og elektronikk. Eller man velger å prioritere annerledes fordi man mener andre områder har langt større betydning for sluttresultatet.
    Nå er det du som er fordomsfull og derfor har du misforstått meg. Jeg har ikke skrevet eller ment at dere ikke kan ta dere råd til noe som helst. Det eneste jeg har kommentert er at det er din gruppe som fokuserer på pris. Det er dere som mener at produktet ikke kan holde det som loves mest basert på prisen. Vi andre har ikke fokusert på produktets pris i det hele tatt fordi hva de ønsker å ta betalt for produktet er en helt separat issue. Om produktets ytelse er i henhold til spesifikasjon er en helt annen issue.

Mvh
    Roysen

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Mange korstog som er ute på tur her spør dere meg.

Slapp av litt da boys, og legg litt av selvhøytidligheten til sides.

My God is alive - Sorry about yours!

(kunne vært moro å høre det her på en spiller til €100.000)

R

Roysen

Gjest
    larsggu skrev:
    Roysen skrev:
    orso skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen

Mvh
    Roysen

- Det at du tar en diskusjon, basert på en kollektiv og relativt velbegrunnet skepsis, om et produkt fra et firma som har opptrådt alt annet en redelig i forhold til tidligere produkter som et angrep på vår felles hobby tror jeg stemmer dårlig overrens med resten av brukermassen på HFS.
    Unnskyld språkbruken men hvordan er det mulig å være så inni helvete trangsynt. Hvor kommer dette tullet med pris inn i bildet. Jeg har da aldri vært opptatt av pris og nevner sjelden pris i noen innlegg overhode. Dette at du assosierer mine meninger og det jeg skriver med pris i det hele tatt viser at du mangler evnen til å ta til deg hva jeg skriver uten at du farges av jante, sjalusi eller så må det være manglende intelligens. Les hva jeg har skrevet en gang til!

Forøvrig er grunnen til at jeg reagrer på skepsisen til produktet at skepsisen bygger på udokumenterte påstander og spekulasjoner. I tillegg er jeg eier av er produkt som er så nært opptil det beskrevede produktet at med en liten oppgradering vil mitt produkt offisielt i produsentens registre bære samme navn. Mine erfaringer med mitt produkt blir satt til side som vås og innbillning og det basert på disse tankeløse og udokumenerte påstandene.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    vredensgnag skrev:
    om.s skrev:
    vredensgnag skrev:

Korstog? ta deg en jævlig lang og alvorlig titt i speilet, om det finnes fnugg av egen innsikt burde det ringe noen bjeller...

mvh
    Den oppfordringen kommer fra hjertet, skjønner jeg.
    Det er ganske fantastisk at vi så hurtig går på barrikadene, vi som egentlig burde ha en forent interesse i superb gjengivelse av lyd og bilde; og det er interessant at det er så steile skiller mellom leirene som man kan få inntrykk av.

Kan jeg få minne om hva det gjelder:
    En aluminiumsklump med Panasonic-innmat, håndlagd Blu-ray fra Sveits, til € 100.000, dvs. USD 147.000, dvs. NOK 864.000.

Om det er å være opphengt i pris at man påpeker det noe underlige i at denne i det minste ikke følger protokoll 2.0 for BD, så greit nok! ;D
    My point exactly! Dette er bare spekulasoner! Har du åpnet spilleren og sett? Har du foretatt målinger på spilleren som viser at den ikke holder mål rent teknisk? Har du hørt lyden eller sett bildet spilleren gjengir?

Ikke det? Nei vel!

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    Nå diskuteres Goldmund Eidos Reference Blue friskt rundt omkring på nettet, og om Goldmund har litt kompasskurs så tar de til seg tendensen i disse diskusjonene: at produktet er laget for tullinger.

Det er et stempel som jeg er sikker på at Goldmund ikke har lyst til å ha stående på seg, så selv om de har lagt ut en brukermanual allerede, kan det jo være von i hengende snøre, ved at de skjønner de bør stappe noe bedre inn i det skallet, for merkets skyld.

Den observante vil ha sett at feltet Technology meget nylig ble endret til: To be announced.

===

Til Roysens innlegg rett ovenfor: Brukermanualen sier da sitt, eller skal vi slutte å tro på slike når produsenter legger dem ut? Det er hva vi har å gå etter, i tillegg til de spec's som Goldmund har kunngjort på messer og i pressemeldinger.
    Og i den brukermanualen er det dårlig med features i forhold til seneste BD-generasjon. Du nevnte selv at den ikke har SACD, noe som er i ferd med å bli standard i andre BD-løsninger.

Men jeg håper personlig at Goldmund oppgraderer dette konseptproduktet, som er skapt kun for å lage litt presserør og oppmerksomhet, og som her inne har evnet å få til en borgerkrig. Jeg liker nemlig Goldmund som merke, til tross for at de har en tendens til å bruke harelabb på bildesiden.

Må jo like et firma som bramfritt påstår følgende:

Vedlegg

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Den som svir av en million kroner på et stereo- anlegg er vel ikke dum (de har bare litt for mye penger), men det spørs om hovedtygden her inne er på det nivået!

To avstemmninger i de siste viser noe helt annet. Det er musikken, og ikke Hi Fi som er hoved inntressen for de fleste her inne, men sitter man med et anlegg i nedre sjikte ( 1000 - 5000 N.Kr. totalt, for hele anlegget), så skal man vel være litt forsiktig med og utale seg, men Hi Fi inntressen kan jo være like stor for det. Et sted må vi jo alle begynne 8)

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Roysen skrev:
    Unnskyld språkbruken men hvordan er det mulig å være så inni helvete trangsynt. Hvor kommer dette tullet med pris inn i bildet. Jeg har da aldri vært opptatt av pris og nevner sjelden pris i noen innlegg overhode.

Mvh
    Roysen
    Med respekt å melde Roysen: Vis så pass romslighet og storsinn at du aksepterer at for mange andre på dette forum, så er pris i forhold til kvalitet et nødvendig onde å vurdere. Det betyr ikke at vi må føle misunnelse overfor deg som ikke trenger å vurdere tilsvarende.

R

Roysen

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Nå diskuteres Goldmund Eidos Reference Blue friskt rundt omkring på nettet, og om Goldmund har litt kompasskurs så tar de til seg tendensen i disse diskusjonene: at produktet er laget for tullinger.

Det er et stempel som jeg er sikker på at Goldmund ikke har lyst til å ha stående på seg, så selv om de har lagt ut en brukermanual allerede, kan det jo være von i hengende snøre, ved at de skjønner de bør stappe noe bedre inn i det skallet, for merkets skyld.

Den observante vil ha sett at feltet Technology meget nylig ble endret til: To be announced.

===

Til Roysens innlegg rett ovenfor: Brukermanualen sier da sitt, eller skal vi slutte å tro på slike når produsenter legger dem ut? Det er hva vi har å gå etter, i tillegg til de spec's som Goldmund har kunngjort på messer og i pressemeldinger.
    Og i den brukermanualen er dårlig med features i forhold til seneste BD-generasjon.

Men jeg håper personlig at Goldmund oppgraderer dette konseptproduktet, som er skapt kun for å lage litt presserør og oppmerksomhet, og som her inne har evnet å få til en borgerkrig. Jeg liker nemlig Goldmund som merke, til tross for at de har en tendens til å bruke harelabb på bildesiden.
    Kanskje Goldmund og de fleste andre også innser at udokumenerte påstander om juks og bedrag ikke nødvendigvis gjør de som ikke deler dette syn til idioter.

Som jeg har skrevet tidligere er denne spilleren myntet på et state of the art playback av musikk Blue Ray skiver. Drivverket fra Panasonic er modifisert til det ugjenkjennelige og Goldmund har satt inn sin egenutviklede Audio DAC som blant annet yter 130db dynamic range. At videodelen som selvfølgelig kan benyttes til videoavspilling også ikke er prioritert burde ikke være noen overraskelse fra en produsent som Goldmund. De har aldri satset på videoplayback tidligere og har aldri laget noe state of the art videoprodukt. Deres audio produker derimot har alltid blitt ansett også fra testbeneken verden over som noe av de ypperste man kan kjøpe.

Mvh
    Roysen

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    Du har tydeligvis ikke oversikt over hva som finnes av musikk Blue Ray på markedet. Det overrasker meg ikke da du ikke viker som typen jeg putter i entusiast gruppen som inneholder de som er her for interessen av hi-fi som hobby.
    Nei, jeg har ikke oversikt over hva som finnes av Blu Ray musikk skiver på markedet. Livekonserter ja, der har jeg flere hundre i hyllene, men ikke rene BD musikk-skiver alà de 2L lager. Jeg tror ikke det er så mange på dette forumet som en gang er klar over at det lanseres rene musikkskiver i det formatet. Regner med at du som *ekte entusiast* også har fått med deg at 2L slapp verdens første BD musikkinnspilling (Trondheimsolistene), og at denne ble lansert etter Goldmund spilleren.

Forøvrig, parasitt og skadedyr utbruddene dine var ganske elegante. Fortsett sånn. :)

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.255
    Torget vurderinger
    2
    Denne tråden har vel utviklet akkurat dit jeg fryktet når jeg forsøkte å legge en demper på den, og hele denne tråden er hva jeg mener med "innmats-debatt".

Alle først - hi-fi bransjen består av både seriøse og useriøse aktører, og jeg synes det er bra at enkelte ting blir avduket slik at forbrukere kan bli gjort oppmerksom på tilfelle. I debatten om Goldmund mangler vi vel fortsatt et innmats-bilde, og jeg føler at det meste egentlig ble sagt på de første sidene. Senere virker det som enkelte bare ønsker å gni det godt inn, og det ser jeg på som litt unødvendig. De fleste som driver med hifi som hobby vet at det ligger mye følelser bak, og hvis noen sier noe nedlatende om et produkt som andre eier så ender det fort opp i voldsom ordveksling, og til slutt så ender debatten opp i helt andre ting.

Angående HFS ønskede retning videre - Hifisentralen er summen av de brukerne som er på siden, og det er brukerne som leder debatten. Når jeg startet forumet for 9 år siden så hadde jeg muligens sett for meg en litt annerledes forumaktivitet, men jeg kan ikke lede hva folk tror og mener, og hva de ønsker å snakke om. Vi er en gjeng med forskjellig innfallsvinkel til denne interessen, men det er vel også det som skaper debatt.

Jeg har flere ganger tidligere forsøkt å si at vi bør holde ulike temaer separert slik at ikke folk skal gå i tottene på hverandre, men hvis vi flytter eller fjerner noe fra en tråd så blir det alltid ramaskrik. Mitt ønske har hele tiden vært  at vi skal kunne diskutere f.eks. lydkvaliteten til X høyttalerkabel i en tråd, mens vi gjerne i en annen tråd kan diskutere hensikten med dyre kabler, effekten av dem osv. Jeg tror separasjon av temaer er det som skal til for at vi skal kunne diskutere på et mer saklig nivå. For noen er f.eks. kabler bare voodoo, mens andre faktisk har glede av diskutere forskjeller uten og hele tiden bli påminnet på at kabler ikke kan spille forskjellig. Det er enkelte (kalt parasitter av enkelte) som alltid skal hive seg inn i debatten og dissekrere det som blir diskutert, og det er veldig forståelig at enkelte blir lei dette. Faktisk meg selv inkludert.

Det er helt klart at vi kan moderere mye tøffere, men det er ikke sikkert at det blir noe bedre. Separasjon av temaer kommer med den prisen at ting fort kan bli litt kjedelig. Vi kan selvfølgelig kaste ut enkelte medlemmer, men da synes jeg vi først skal diskutere hva vi ønsker ut av HFS.

Hvis dere ønsker forandringer så synes jeg vi sammen (så langt det er mulig) forsøker å finne ut av hvordan vi kan gjøre HFS til et bedre sted. Hvis det er bred enighet om f.eks. en formålsendring med enkelte regelforandringer så er jeg lutter øre. Husk, det er mye lettere å klage enn og finne løsninger.

Ps: det er kanskje lurt å skille ut dette temaet fra tråden.

Mvh
    Høvdingen

R

Roysen

Gjest
    Karma skrev:
    Roysen skrev:
    Unnskyld språkbruken men hvordan er det mulig å være så inni helvete trangsynt. Hvor kommer dette tullet med pris inn i bildet. Jeg har da aldri vært opptatt av pris og nevner sjelden pris i noen innlegg overhode.

Mvh
    Roysen
    Med respekt å melde Roysen: Vis så pass romslighet og storsinn at du aksepterer at for mange andre på dette forum, så er pris i forhold til kvalitet et nødvendig onde å vurdere. Det betyr ikke at vi må føle misunnelse overfor deg som ikke trenger å vurdere tilsvarende.
    Selvfølgelig har jeg respekt for det. Det jeg ikke har respekt for er at det jeg skriver og argumenerer for skal blåses på sjøen fordi noen ikke klarer å se forbi hvorda jeg bruker mine egne penger eller hva jeg har stående i mitt lytterom. Jeg har aldri selv nevnt pris eller penger som noe argument for hvordan HFS skal drives eller hvilke produker man skal kjøpe ei heller har jeg nevnt pris eller penger som et argument for eller i mot noe enkelt produkt. At jeg da skal tillegges slike meniger som her fremlegges blir for meg så trangsynt og langt fra hva jeg har skrevet at jeg blir stående tilbake med i måpende tilsand og spørre meg selv om det virkelig kan være mulig å tolke meg dithen. De er for meg helt uforståelig.

Jeg presierer - JEG HAR ALDRI NEVNT SYNET PÅ PRODUKTERS PRISSETTING SOM ET ARGUMENT HVERKEN FOR ELLER I MOT HVORDAN HFS SKAL DRIVES. DET JEG ER OPPTATT AV ER AT ENTUSIASMEN BLANT DE SOM ØNSKER Å VÆRE POSITIVE OG DELE ERFARINGER IKKE SKAL DREPES AV ALL DEN NEGATIVE DRITTEN SOM FLORERER HER.

Forslag til tiltak - før man har lov til å legge inn et neativt innlegg må man minst ha lagt inn 100 innlegg hvor man deler av sine erfaringer og eller anbefaler musikk eller komponenter.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    HåkonN skrev:
    Roysen skrev:
    Nei, jeg har ikke oversikt over hva som finnes av Blu Ray musikk skiver på markedet. Livekonserter ja, der har jeg flere hundre i hyllene, men ikke rene BD musikk-skiver alà de 2L lager. Jeg tror ikke det er så mange på dette forumet som en gang er klar over at det lanseres rene musikkskiver i det formatet. Regner med at du som *ekte entusiast* også har fått med deg at 2L slapp verdens første BD musikkinnspilling (Trondheimsolistene), og at denne ble lansert etter Goldmund spilleren.

Forøvrig, parasitt og skadedyr utbruddene dine var ganske elegante. Fortsett sånn. :)
    Hvem har lurt deg til å tro at 2L var først ute? Jeg handler musikk på webshopper i Hong Kong som hadde rene musikk Blue Ray skiver lenge før dette.

Mvh
    Roysen

G

Gjestemedlem

Gjest
    Høvdingen skrev:
    Hvis dere ønsker forandringer så synes jeg vi sammen (så langt det er mulig) forsøker å finne ut av hvordan vi kan gjøre HFS til et bedre sted. Hvis det er bred enighet om f.eks. en formålsendring med enkelte regelforandringer så er jeg lutter øre. Husk, det er mye lettere å klage enn og finne løsninger.

Ps: det er kanskje lurt å skille ut dette temaet fra tråden.
    Jeg har et forslag som jeg tror kan bidra til dette:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=38656.0

C

Cyber

Gjest
    Dog synes jeg det er en vanskelig balanse mtp negative holdninger, så lenge det er saklig så bør det være lov til å stille spørsmåltegn rundt pris/ytelse på en bluray-spiller til ca 800 000 når man får en som spiller fantastisk bra for 15 000.

Hadde dette vært postet under mitt anlegg eller annet er jeg enig i at det skal lyses fred over emnet, men i hifi generelt må det gå an å ta de diskusjonene, men jeg er enig med deg Roysen om at det bør legges fakta på bordet før man avliver det, uansett om det koster 100 eller 100 000.

R

RoDa

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Siden det ser ut som du har sviktende korttidshukommelse så repeterer jeg.
    Her er mitt innlegg, og den kommentar jeg svarte på:

RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    En innlegger på førstesiden valgte å avstå fra oppgradering til Blue fordi vedkommende ville miste SACD - jeg sier bare Oppo har alt, og noen skikkelige manualvekter fra Technogym i tillegg burde gjøre nytten.
    Dette bør spikres opp på førstesiden. Så fordømt beskrivende når det gjelder holdningene her på HFS.
    Lykke til med å redde dette nettstedet, Høvding.

R

Som du kanskje ser så er det du skriver at Roysen (for han er vel eneste som kan oppgradere en Goldmund i denne tråden?) kan droppe hele Goldmund og kjøpe Oppo + vekter for å få det samme?
    Så hold deg for helvete for god til disse kommentarene om hva min hensikt er!
    Skal du gjenfortelle hva jeg har skrevet så vær i alle fall saklig nok til å sitere så folk ser utgangspunktet.

Du forsøker å fremstå som det er saklig hva du skriver, mens dette er direkte ufint og provosende omkring Goldmunds prestasjoner.
    Oppo + vekter = Goldmund++

R

R

RoDa

Gjest
    cybervision_ skrev:
    Jeg skjønner hvor du vil hen, Roysen, men hvis du ikke selv synes det virker noe snodig med en prislapp på størrelse med et rekkehus i finanskrisetider på en spiller som ikke gjør noe spesielt som andre spillere til 10 000 klarer så må jeg si jeg blir litt overrasket.
    Hvor går din grense?
    På samme sted som alle andre sin?
    Hvor dyr kan en spiller som "ikke gjør noe spesielt som andre spillere til 10 000 klarer" være?
    Min spiller kostet 30000 på det verste, den har LITE spesielt å slå i bordet med.....

"Ikke noe spesielt" er jo essensen i hobbyen vår!
    Vi er de dustete gullørene som hører forskjell på cdspiller til 1500,- kontra de som koster 8000,- ...

R

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn