oyvindl85 sin reise i hifi verden og ymse annet :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Den er god :) Ja må lese litt. Kommer nok med update av totalinntrykk og om
    det evt blir å gå for denne :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jo er absolutt lik en pyntegjenstand :) Tar ikke opp stor plass. Det skal den hvertfall
    ikke klandres for :) Er vel som Rema1000 sier: Det enkle er ofte det beste.
    Strømkabelen matcher utseendemessig. Problemet er å få på dekselet som
    skal dekke kablene ved bruk av en såpass tykk kontakt. Har en Supra LoRad
    kabel nå. Den ser utstilling og akkurat skal gå klar. Er ikke helt rund og bygger
    da ikke like mye. Tror nok ikke det vil si noe å bruke medfølgende kabel heller :)
    Ser gjerne ikke like bra ut :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    I jakten på høyttalere hvor ble det av klassiske høyttalere fra Tannoy? Ser bling gjengen maser om yndlingsmerket sitt, men det finnes høyttalere som er like mye møbler som disse.. :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.090
    Antall liker
    9.116
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jo er absolutt lik en pyntegjenstand :) Tar ikke opp stor plass. Det skal den hvertfall
    ikke klandres for :) Er vel som Rema1000 sier: Det enkle er ofte det beste.
    Strømkabelen matcher utseendemessig. Problemet er å få på dekselet som
    skal dekke kablene ved bruk av en såpass tykk kontakt. Har en Supra LoRad
    kabel nå. Den ser utstilling og akkurat skal gå klar. Er ikke helt rund og bygger
    da ikke like mye. Tror nok ikke det vil si noe å bruke medfølgende kabel heller :)
    Ser gjerne ikke like bra ut :)
    Stemmer, ser nå at forsterkeren kun er 4 cm i høyden - stemmer det?
    I så fall er det vel i grenseland ja..
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    I jakten på høyttalere hvor ble det av klassiske høyttalere fra Tannoy? Ser bling gjengen maser om yndlingsmerket sitt, men det finnes høyttalere som er like mye møbler som disse.. :)
    Har vel aldri gitt Tannoy en fair sjans for å være ærlig :) Men meget godt mulig det ville vært
    en fin match. Mest sannsynlig da til McIntoshen?
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jo er absolutt lik en pyntegjenstand :) Tar ikke opp stor plass. Det skal den hvertfall
    ikke klandres for :) Er vel som Rema1000 sier: Det enkle er ofte det beste.
    Strømkabelen matcher utseendemessig. Problemet er å få på dekselet som
    skal dekke kablene ved bruk av en såpass tykk kontakt. Har en Supra LoRad
    kabel nå. Den ser utstilling og akkurat skal gå klar. Er ikke helt rund og bygger
    da ikke like mye. Tror nok ikke det vil si noe å bruke medfølgende kabel heller :)
    Ser gjerne ikke like bra ut :)
    Stemmer, ser nå at forsterkeren kun er 4 cm i høyden - stemmer det?
    I så fall er det vel i grenseland ja..
    4 cm med de små føttene under ja :) Så er på tykkelse med en standard laptop :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    I jakten på høyttalere hvor ble det av klassiske høyttalere fra Tannoy? Ser bling gjengen maser om yndlingsmerket sitt, men det finnes høyttalere som er like mye møbler som disse.. :)
    Har vel aldri gitt Tannoy en fair sjans for å være ærlig :) Men meget godt mulig det ville vært
    en fin match. Mest sannsynlig da til McIntoshen?
    Spørs jo hva du skal legge i høyttalere. Selv synes jeg Prestige serien alltid har hatt sine gode sider. I en vanlig stue kunne feks modellen som heter Kensington være noe. Har hørt den. En meget god høyttaler.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    812
    Antall liker
    447
    Torget vurderinger
    10
    En supra lorad passer akkurat,men man kjenner at den pusher litt på bakre lokk. Jeg endte opp med originalkabel og hørte ikke forskjell. Var litt redd for å stresse kontakten i forsterkeren.

    Devialeten var koblet opp med harbeth m30 1, SF cremona m, dynaudio c2, og c1.

    Og den gjorde en strålende jobb med alle. C2 var desidert best. Harbeth er fantastiske over ca 100 Hz.

    Selv med Sam på 0 prosent så hevet den c1 med 5 db fra 40 Hz og ned, så det er ikke mye som skal til.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    I jakten på høyttalere hvor ble det av klassiske høyttalere fra Tannoy? Ser bling gjengen maser om yndlingsmerket sitt, men det finnes høyttalere som er like mye møbler som disse.. :)
    Har vel aldri gitt Tannoy en fair sjans for å være ærlig :) Men meget godt mulig det ville vært
    en fin match. Mest sannsynlig da til McIntoshen?
    Spørs jo hva du skal legge i høyttalere. Selv synes jeg Prestige serien alltid har hatt sine gode sider. I en vanlig stue kunne feks modellen som heter Kensington være noe. Har hørt den. En meget god høyttaler.
    Har ikke bestemt noe spesifikt hverken pris eller annet. Men jeg har nok funnet ut at en
    stativhøyttaler passer best her hos meg. Ser at Kensington krever minimum 20kvm og
    bør stå en meter fra vegg for ikke å bli boomy i bassen. Da er de uaktuell allerede der :)
    Blir for stort. Men er på tanke på noe Dynaudio igjen. Nå spiller SA2K ganske mye større
    med Devialet. Kunne tenkt meg at Devialet hadde SA på listen over SAM høyttalere.
    For å utnytte dette må man også bytte ut SA2K per dags dato. Dynaudio er jo også et
    nokså safe valg for meg da det er klart blant det beste i mine ører :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.090
    Antall liker
    9.116
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    En supra lorad passer akkurat,men man kjenner at den pusher litt på bakre lokk. Jeg endte opp med originalkabel og hørte ikke forskjell. Var litt redd for å stresse kontakten i forsterkeren.

    Devialeten var koblet opp med harbeth m30 1, SF cremona m, dynaudio c2, og c1.

    Og den gjorde en strålende jobb med alle. C2 var desidert best. Harbeth er fantastiske over ca 100 Hz.

    Selv med Sam på 0 prosent så hevet den c1 med 5 db fra 40 Hz og ned, så det er ikke mye som skal til.
    ja da hadde jeg brukt orginalkabelen for å være sikker på at det ikke lå press på nettbrønnen ja
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    En supra lorad passer akkurat,men man kjenner at den pusher litt på bakre lokk. Jeg endte opp med originalkabel og hørte ikke forskjell. Var litt redd for å stresse kontakten i forsterkeren.

    Devialeten var koblet opp med harbeth m30 1, SF cremona m, dynaudio c2, og c1.

    Og den gjorde en strålende jobb med alle. C2 var desidert best. Harbeth er fantastiske over ca 100 Hz.

    Selv med Sam på 0 prosent så hevet den c1 med 5 db fra 40 Hz og ned, så det er ikke mye som skal til.
    Har ikke lokket med nå i testperioden. Men ser at LoRad er helt på grensen ja.
    Hvilken versjon Devialet hadde du på Dynaudioene? C2 kan jeg ikke ha uansett.
    De ruver godt i stua :) Er vel ca 140 høye?
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    I jakten på høyttalere hvor ble det av klassiske høyttalere fra Tannoy? Ser bling gjengen maser om yndlingsmerket sitt, men det finnes høyttalere som er like mye møbler som disse.. :)
    Tannoy er super match med McIntosh. Hadde selvMcIntosh MA6900 og Tannoy Prestig Turnberry GRLE som tilsvarer Tannoy Presitge Kensigton GR. Låt utrolig bra.

    Også hørt større McIntosh pre/eff med Tannoy Canterbury GR som vel er noe av det beste jeg har hørt. Men Tannoy er høyttalere som ofte blir oversett, er vel noe elsk / hat med utseende. Lyden er vertfall toppklasse om man ser på Tannoy's heritage serie som jeg kjenner best.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    I jakten på høyttalere hvor ble det av klassiske høyttalere fra Tannoy? Ser bling gjengen maser om yndlingsmerket sitt, men det finnes høyttalere som er like mye møbler som disse.. :)
    Tannoy er super match med McIntosh. Hadde selvMcIntosh MA6900 og Tannoy Prestig Turnberry GRLE som tilsvarer Tannoy Presitge Kensigton GR. Låt utrolig bra.

    Også hørt større McIntosh pre/eff med Tannoy Canterbury GR som vel er noe av det beste jeg har hørt. Men Tannoy er høyttalere som ofte blir oversett, er vel noe elsk / hat med utseende. Lyden er vertfall toppklasse om man ser på Tannoy's heritage serie som jeg kjenner best.
    Mye av disse ser ut til å kreve litt plass. Samt at jeg er vel ikke helt i elsk med utseendet :)
    Spørs og hva fruen ville sagt hvis det stod så store kasser i en liten stue ;) Hun mener at
    små stativere er for stort allerede.... men det blir ikke bestandig hensyntatt av meg ;)
    McIntoshen er en forsterker som absolutt er blant kremen lydmessig. Men her er også
    Devialeten noe av det bedre jeg har hørt. Er slett ikke et minus både med størrelse og
    at den har innebygget dac av god kvalitet. Er en fan av alt i ett hvis det virkelig funker.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Han som kjøpte mine Turnberry GRLE hadde disse og skrøt så mye av dem at jeg satt dem rett på lista over ting jeg ser etter om de dukker opp på bruktmarkedet

    høy WAF her vel. Autograph Mini Monitor GR eller noe sånt heter de. Låter visst helt utrolig bra :)

    TANNOY-GR-AUTOGRAPH-MINI-in-500m.jpg
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Han som kjøpte mine Turnberry GRLE hadde disse og skrøt så mye av dem at jeg satt dem rett på lista over ting jeg ser etter om de dukker opp på bruktmarkedet

    høy WAF her vel. Autograph Mini Monitor GR eller noe sånt heter de. Låter visst helt utrolig bra :)

    Vis vedlegget 417788
    Ja den størrelsen er fin. Dama og for den del ;) Tviler ikke at de låter bra. Har bare aldri
    hatt øynene den veien. Men det burde kanskje blitt lånt et øre til slikt en gang.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    812
    Antall liker
    447
    Torget vurderinger
    10
    Hadde d200.

    Når det er sagt gikk jeg over til xd400 som ikke står tilbake for noe av det overnevnte.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hadde d200.

    Når det er sagt gikk jeg over til xd400 som ikke står tilbake for noe av det overnevnte.
    Så du mener at xd400 kan måle seg med D200 og C2? Da må det låte rimelig bra XD-serien.
    Er nemlig ikke helt fri for tanken på et sett xd200. Har mulig et par som kan overtaes om jeg
    ikke går for Devialet eller beholder det jeg ellers har i dag. En aktiv løsning med godkjent lyd er
    jo slett ikke ueffent.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    812
    Antall liker
    447
    Torget vurderinger
    10
    Nja. Njo. På noen områder spilte d200 og c2 større i det forstand at skalaen var større. Tipper det var mye pga høyden på elementene. Det var en deilig kombo.

    Xd 400 spiller med en umiddelbarhet som er utrolig. Man merker at forsterkeren går rett i elementet. Det er også mer luft uten å bli det minste hardt.

    Lysten på å prøve xd 600 kjenner jeg.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jo C2 burde spille litt større. Men at XD serien er bra betviler jeg ikke overhodet :)
    Skal du kvitte deg med xd400 da? Det at det spiller uten å være hardt i diskant
    og samtidig beholde luftigheten lover bra. Slik jeg husker litt dyrere Dynaudio jeg
    hsr hatt hjemme.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Litt annen kasse på Turnberry har vel en helt annen kasse enn Kensington whip? Har hatt gamle Kingdom,men ikke nyere fra heritage serien. Westminster er så stygg at den er kul :)
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Tannoy Prestig Turnberry GRLE har 15 liter ( mener jeg det var ) mindre kassevolum enn Tannoy Presitge Kensigton GR. Tror og bedre byggekvalitet på kassa, ellers samme delefilter og element med alnico/pepperpot.
    Hørt på Kensigton og de låt veldig likt. Virkelig gode høyttalere.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    812
    Antall liker
    447
    Torget vurderinger
    10
    Kan ikke ha både 400 og 600 samtidig. Prøver nok å få til en deal med soundgarden først.

    Blir spennende å se hva du ender opp med sammen med devialeten!
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Kan ikke ha både 400 og 600 samtidig. Prøver nok å få til en deal med soundgarden først.

    Blir spennende å se hva du ender opp med sammen med devialeten!
    Låne xd600 hjem for test? Jo det vil vise seg. Først må jeg ende opp med Devialet :)
    Har ikke noe endelig avtale enda. Per i dag er det byttelån for å se hva jeg synes.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    812
    Antall liker
    447
    Torget vurderinger
    10
    Mnja. Tenkte mulighet for innbytte først og fremst. Uansett ikke noe stress. Xd400 er mer enn gode nok, men du vet, mye vil ha mer.

    Hvis du ender med devialet tviler jeg på at du blir misfornøyd.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Mnja. Tenkte mulighet for innbytte først og fremst. Uansett ikke noe stress. Xd400 er mer enn gode nok, men du vet, mye vil ha mer.

    Hvis du ender med devialet tviler jeg på at du blir misfornøyd.
    Ja mye vil ha mer. Nei til oppsettet nå så innfrir Devialet. Veldig positivt
    med alt i ett løsning som faktisk låter meget bra. Det kan jeg like.
    Men sitter langt inne å evt skal selge McIntosh. For det er noe eget med
    den klossen og :) Var ikke planen å bytte den ut. Men jeg var "dum"
    nok til å prøve Devialeten ;)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.515
    Antall liker
    9.545
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    De kjører vel tilbud nå på noen demo modeller av xd200... 27 eller 29.000kr..
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    De kjører vel tilbud nå på noen demo modeller av xd200... 27 eller 29.000kr..
    Jau. Men de er i rosewood. Ikke dritlekre i den finishen opp mot f.eks hvit eller svart.
    Har evt et sett med hvite og stativer inkl connect på hånden om alt snur ;)
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Skriv gjerne noen ord om Devialet'en. + og - kontra MA6900 etc. Ikke hørt på den selv.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Nå har jeg bare hørt disse to hjemme opp mot SA2K. Vil kanskje si at til de høyttalerne
    så matcher Devialeten bedre enn MA6900 og HD20. Det er en klarere lyd og mer kontant.
    Bassen virker å sitte bedre. Selve lydbildet synes jeg er større med Devialet også.
    Det at denne forsterkeren har helt sort bakgrunn uten antydning til støy, så blir lyden
    veldig ren og kontant. Plassering av instrumenter og følelsen av å sitte mer i sentrum
    av musikken er også bedre med Devialet. Dette er hjemme med SA2K. Hørte litt med
    begge forsterkeren på PL200 også, men ikke seriøs nok lytting til å like godt kunne forklare
    lyden. Men den litt tightere og støyfrie lyden gjorde seg bemerket på PL200 også.
    Men her ble det også kjørt på SAM via Devialet. Jeg tror oppi det hele at MA6900 med en
    annen dac enn HD20 kunne utgjort flere forskjeller her. Det som kanskje er størst forskjell
    er at MA6900 har litt mer fylde i lyden på lavt volum, noe som er positivt.

    Håper det kunne gi deg en pekepinn. Er ikke mange timen jeg har hatt til å fordøye dette på ;)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.090
    Antall liker
    9.116
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Nå har jeg bare hørt disse to hjemme opp mot SA2K. Vil kanskje si at til de høyttalerne
    så matcher Devialeten bedre enn MA6900 og HD20. Det er en klarere lyd og mer kontant.
    Bassen virker å sitte bedre. Selve lydbildet synes jeg er større med Devialet også.
    Det at denne forsterkeren har helt sort bakgrunn uten antydning til støy, så blir lyden
    veldig ren og kontant. Plassering av instrumenter og følelsen av å sitte mer i sentrum
    av musikken er også bedre med Devialet. Dette er hjemme med SA2K. Hørte litt med
    begge forsterkeren på PL200 også, men ikke seriøs nok lytting til å like godt kunne forklare
    lyden. Men den litt tightere og støyfrie lyden gjorde seg bemerket på PL200 også.
    Men her ble det også kjørt på SAM via Devialet. Jeg tror oppi det hele at MA6900 med en
    annen dac enn HD20 kunne utgjort flere forskjeller her. Det som kanskje er størst forskjell
    er at MA6900 har litt mer fylde i lyden på lavt volum, noe som er positivt.

    Håper det kunne gi deg en pekepinn. Er ikke mange timen jeg har hatt til å fordøye dette på ;)
    Bruker du HD20 tilkoblet Devialet også?
    Tenker i forhold til at begge forsterkere får eksakt samme signal inn, hvis ikke er plutselig DACen i Devialet'en med i vurderingen også :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Dacen i Devialet brukes der. Så sammenligningene er gjort utfra det. Derfor jeg nevner at
    utfallet i lyden kan endres ved å bytte ut HD20 med en annen dac.

    Innebygde dacen i Devialet er nok bra nok :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.090
    Antall liker
    9.116
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Dacen i Devialet brukes der. Så sammenligningene er gjort utfra det. Derfor jeg nevner at
    utfallet i lyden kan endres ved å bytte ut HD20 med en annen dac.

    Innebygde dacen i Devialet er nok bra nok :)
    Ja den er helt sikkert mer enn bra nok den som er innebygget :)
    Må kanskje kjøre digitalt inn for at SAM skal fungere?
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Devialet høres lovende ut Øyvind. Må nok teste selv.

    Mange teknisk gode forsterkere som for min del mangler X faktoren. Det som får frem lyttegleden og gjør at man spiller musikk i timevis uten å bli lei. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn