oyvindl85 sin reise i hifi verden og ymse annet :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gryphongryph

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2015
    Innlegg
    196
    Antall liker
    68
    Takker for info med tallenes tale :) Ja de spiller bra, men ikke bra nok. De er aldeles altetende av musikk da.
    Det skal de ha. Og en strålende bass. Men de er noe tilbaketrukket som gjør at de ikke får helt magien JEG
    trenger. Det kommer seg litt tonalt sett om man guffer greit på, men hvor ofte gjør man det til vanlig?
    Jeg lytter til musikk sene kvelder og kan ikke vekke resten av huset ;) C1 hadde mer flat frekvensgang helt klart.
    Greit å se hva de har målt dem til. Kan se ut som Mozart Grand dipper ned i øvre mellomtone og diskant. Noe som
    forklarer deres beherskede fremtoning. Disse ville trivdes godt med en Hegel H300 tror jeg :) Den er litt rett frem
    og har kraften for kontrollen. Jo C1 er nok en av mine favoritter, men ble aldri helt nøgd med punchen som burde
    vært i bassen ala Dali Epicon 2. Bassen til Epicon og mellomtone og diskant til C1, der har vi min høyttaler :)
    Så hvor finner jeg denne hybriden? :)
    Måske du skulle prøve med Qln Signature 3 ;-)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Som den eminente selgeren jeg er har jeg tidenes beste forslag;

    Prøv pl 200 hjemme hos deg selv sammen med 14 dagers prøve av dirac live via pc'en. Det tror jeg vil gi deg alt du trenger og vil overbevise deg om at romkorreksjon er nerders gave til hifi-freaker. Jeg tror forøvrig ikke det, jeg vet 😆

    Spøker ikke helt her, min erfaring med dirac var at bassen ble strammet helt opp slik at boomy bass forsvant, stemmer og instrumenter fikk fylde og varme og kom på en måte frem og opp i lydbildet, mens toppen ble kraftig roet ned uten å miste luftighet og oppløsning. Med de erfaringene friskt i minne vil jeg anta at så lenge man får kontroll på de verste rombidragene i bassen, så er det en fordel med mest mulig basskapasitet.

    Nå har du jo umik, så last ned kalibreringsfilen (serienr står på mikken), last ned gratis prøveversjon av dirac, last opp kalibreringsfilen til dirac software (den ber deg gjøre dette under oppstart) og mål I vei. Sørg for at du overdriver avstanden mellom punktene i sofaen som dirac ber deg sette mikken på slik at lytteposisjon blir størst mulig. Denne prosessen tar ca 5 min. Resultatet vil nok smått sjokkere deg.

    Likevel ville jeg anbefalt å gjøre det med en høyttaler som måler bedre enn de viennaene, for med dipper i frekvensresponsen på 8-9 db vil du virkelig sette stress på forsterkeren for å kompensere dette. I tillegg har undersøkelser vist at folk foretrekker høyttalere som måler jevnt i et anekoisk kammer over høyttalere som har blitt eq'et til jevn frekvensrespons, så jeg vil si at man burde finne kvaliteten først og deretter optimalisere etterpå.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Misstenker mozart trenger mer enn badevekten for å våkne.. eventuelt en større badevekt :)

    Men som du sier.. kansje h300.. de vil kansje matche med sine totalt ulike topper :)
    Rent lydmessig match ville det nok vært OK med H300 til Vienna. Men tør påstå at det er en bedre
    forsterker i Devialet. Er i grunn kraftig nok til det meste av mitt brukt. De siste wattene man betaler
    for evt blir når man spiller HØYT, noe som sjelden skjer :) Klart en 200 ville vært mer krutt i. Men
    jeg trornog håper det holder en stund med 120.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Det er jo bare å se på frekvensresponsen på høyttalerne. Man kan sikkert kompensere svakhetene* med andre svakheter, men det er ingen fornuftig løsning i mine øyne.

    *Svakheter er relativt, og i Øyvinds tilfelle er det en opplevd svakhet med denne mørke, tilbaketrukne karakteren som har sammenheng med tuning/konstruksjonsvalg fra Vienna.

    Ingen fornuftig konstruert forsterker vil kunne kompensere for slike grove designvalg som grafen forteller.
    Klart det ikke er helt logisk, men blirnjo på en måte en matching og. Men her snakker man en høyttaler
    med et par avvik i målinger som ikke er bare bare å kompensere vekk. Så en høyttaler nærmere idealet
    mitt er nok en mer fornuftig vei å angripe det. Måtte bare teste ut Mozart Grand. De låter jo bra. De er bare
    litt beskjeden :) Og veldig mange vil nok like disse også. Så er ingen vanskelig taler å omsette igjen.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Du havner likevel til slutt på Sf Guarneri Evolution eller Serblin Accordo . Så hopp i det med en gang ;)
    Jo jeg skal ikke si nei, for man vet aldri her :) Var farlig nær å handel Accordo. Men jeg tok litt
    fornuft og vil heller satse på noe jeg er mer sikker på og til andre priser brukt. Mindre fallhøyde
    hvis man vil omsette igjen ;)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Som den eminente selgeren jeg er har jeg tidenes beste forslag;

    Prøv pl 200 hjemme hos deg selv sammen med 14 dagers prøve av dirac live via pc'en. Det tror jeg vil gi deg alt du trenger og vil overbevise deg om at romkorreksjon er nerders gave til hifi-freaker. Jeg tror forøvrig ikke det, jeg vet ������

    Spøker ikke helt her, min erfaring med dirac var at bassen ble strammet helt opp slik at boomy bass forsvant, stemmer og instrumenter fikk fylde og varme og kom på en måte frem og opp i lydbildet, mens toppen ble kraftig roet ned uten å miste luftighet og oppløsning. Med de erfaringene friskt i minne vil jeg anta at så lenge man får kontroll på de verste rombidragene i bassen, så er det en fordel med mest mulig basskapasitet.

    Nå har du jo umik, så last ned kalibreringsfilen (serienr står på mikken), last ned gratis prøveversjon av dirac, last opp kalibreringsfilen til dirac software (den ber deg gjøre dette under oppstart) og mål I vei. Sørg for at du overdriver avstanden mellom punktene i sofaen som dirac ber deg sette mikken på slik at lytteposisjon blir størst mulig. Denne prosessen tar ca 5 min. Resultatet vil nok smått sjokkere deg.

    Likevel ville jeg anbefalt å gjøre det med en høyttaler som måler bedre enn de viennaene, for med dipper i frekvensresponsen på 8-9 db vil du virkelig sette stress på forsterkeren for å kompensere dette. I tillegg har undersøkelser vist at folk foretrekker høyttalere som måler jevnt i et anekoisk kammer over høyttalere som har blitt eq'et til jevn frekvensrespons, så jeg vil si at man burde finne kvaliteten først og deretter optimalisere etterpå.
    Takker for det :) Eminente selger ;) Jo har jo Umiken din på lån. Jeg skulle teste her i går kveld. Men det var ikke
    mulig å få koblet opp PC til Devialet med 3 meter USB. Tror ikke Devialet klarte å få signal. Stod i bruksanvisning at
    man skal bruke USB kabel på maks 2 meter. Så da gikk den planen ut. Kan forresten sjekke printerkabelen.
    Trornden er kortere ;) Var det ikke Rew jeg kunne bruke til måling?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Husker ikke om man måtte laste ned driver til win for å bruke usb. Alternativ er å bruke hdmi til tv og optisk ut til devialet.

    Rew bruker du for å måle responsen og finne ut hvordan rommet påvirker responsen. Dirac er er automatisk korreksjonsprogram som måler responsen og gir deg muligheten til å bruke anbefalt korreksjon eller egendefinert kurve. Du må likevel bruke rew etterpå dersom du er nysgjerrig på hvordan responsen ser ut før og etter ☺
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    638
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Misstenker mozart trenger mer enn badevekten for å våkne.. eventuelt en større badevekt :)

    Men som du sier.. kansje h300.. de vil kansje matche med sine totalt ulike topper :)
    Hadde H300 og Mozart SE for nokre år sidan. Syns det var en veldig fin match, dog spesielt på akustiske instrument. Særleg rocka var det ikkje.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Takker for info med tallenes tale :) Ja de spiller bra, men ikke bra nok. De er aldeles altetende av musikk da.
    Det skal de ha. Og en strålende bass. Men de er noe tilbaketrukket som gjør at de ikke får helt magien JEG
    trenger. Det kommer seg litt tonalt sett om man guffer greit på, men hvor ofte gjør man det til vanlig?
    Jeg lytter til musikk sene kvelder og kan ikke vekke resten av huset ;) C1 hadde mer flat frekvensgang helt klart.
    Greit å se hva de har målt dem til. Kan se ut som Mozart Grand dipper ned i øvre mellomtone og diskant. Noe som
    forklarer deres beherskede fremtoning. Disse ville trivdes godt med en Hegel H300 tror jeg :) Den er litt rett frem
    og har kraften for kontrollen. Jo C1 er nok en av mine favoritter, men ble aldri helt nøgd med punchen som burde
    vært i bassen ala Dali Epicon 2. Bassen til Epicon og mellomtone og diskant til C1, der har vi min høyttaler :)
    Så hvor finner jeg denne hybriden? :)
    Måske du skulle prøve med Qln Signature 3 ;-)

    Hei

    Takker for tips. Hørt Qln før, men da en rimelig gulvmodell Mange år siden dette.
    Men mener dette i utgangspunktet var rimeligere høyttalere i børjan?
    Så har de bygget seg opp mer rykte, pris og kvalitet? Mulig jeg tar feil.
    De du nevner lyder sikkert bra, men hadde ikke akkurat utseendet med seg ;)
    Har du hørt disse selv?
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Husker ikke om man måtte laste ned driver til win for å bruke usb. Alternativ er å bruke hdmi til tv og optisk ut til devialet.

    Rew bruker du for å måle responsen og finne ut hvordan rommet påvirker responsen. Dirac er er automatisk korreksjonsprogram som måler responsen og gir deg muligheten til å bruke anbefalt korreksjon eller egendefinert kurve. Du må likevel bruke rew etterpå dersom du er nysgjerrig på hvordan responsen ser ut før og etter ☺
    Den er grei. Skal se om jeg får gjort noe etterhvert :) Tiltak ;)
     

    gryphongryph

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2015
    Innlegg
    196
    Antall liker
    68
    Nej, desværre har jeg ikke havd den muglihed, har lytted meget til den gamle model som jeg ejede for mange år siden, og har været i konversion med Qln stifter mange gange gennem e-mail, en fin fyr, som altid er klar til at svare på mine spørgmål.

    Havde oprindeligt tænkt meg at købe Harbeth 30.1, men efter at lytte på dem hos forhandler, er jeg ikke så sikker.
    Jeg kan endnu høre mine gamle Qln Signature 1 hos min broder som købte dem fra mig, og omend opløsningen kunne været bedre, så lyder de endnu meget musikalsk.

    En som kalder sig Freeeeeddddrriiik ! Har købt dem, og mener de er bedre end B&W og Dynaudio.



    FFrrEEddRRiiKK
    2015-04-02
    Efter att ha ägt alla Qln Signaturer genom åren, så var naturligtvis förväntningarna stora. Samma grundrecept som originalmodellen, fast med något modifierat kabinett, nya element och nytt delningsfilter. Omedelbart hör man att här har nåt hänt. Igen. Jämför nu senast med mina tidigare uppgraderade Signaturer. Ljudet är "lättare". Det bara släpper från högtalaren. Diskanten är superdetaljerad så som jag senast gillade Dynaudios Contour S1.4, men det är inte för glittrigt och, framförallt, det hänger ihop med resten av ljudbilden. Mellanregistret är silkeslent och nu finns inte en tendens till det lite mer återhållsamma ljud man blivit van vid med tidigare Signaturer. Då kommer givetvis frågan. Är detta på bekostnad av basen? Nehe då. Här finns bas i massor. Både djup och kraftfull, både på låga och högre nivåer. Högtalaren klarar att återge en kontrabas med kropp, mikrodynamik och klangfärg, samtidigt som man kan dra på Yello och Infected Mushroom på bra volym. Där är också en svärta i ljudkulissen och inspelningar med rumsinformation blir ännu påtagligare, och det är tyst mellan tonerna. Nu är de nog långt ifrån inspelade, men detta är tveklöst den bästa Signaturen Qln (Mats Andersen) gjort - med råge. Den har precis alla de egenskaper jag gillat i mina favoritstativare - Den torra basen och ofärgade mellanregistret i B&W 805S/D och diskanten och bottnen i Dynaudio Contour S1.4/Confidence C1 men med en sömlös sammankoppling som skapar ett tidigare ej upplevt fönster in i musikmaterialet som jag inte hört i någon 2-vägs stativare. Prislappen på 50.000:- skall naturligtvis leverera, och det gör dessa. Man måste bara glömma vad Signaturen en gång kostade och istället ställa den mot rivaler i den prisklass den nu lirar. Det går naturligtvis inte att trotsa fysikens lagar, men jag vill hävda att den här konstruktionen mer eller mindre maximerar vad man kan få ur en 2-vägs stativkonstruktion utan kompromisser innan det skall kosta rejält mycket mer för en liten ytterligare förbättring. Sammanfattningsvis. En 2-vägs stativare med otroligt spann mellan topp och botten och med närmast elektrostatiska egenskaper i ljudbilden. Hur konstruktören samtidigt lyckats få sån botten ur ett 7" element samtidigt som mellanregistret är kristallklart, är för mig en gåta. Qln Signature 3 är den första 2-vägs stativare jag hört där jag inte behövt välja bort optimal bas eller mellanregister - den klarar båda galant. Kringutrustning Primare I22DAC med XTZ Star Quad NLP 2x2,5mm. Källa Spotify och WiMP USB-matat från PC in i Primare I22:ans DAC-kort.
    © 2017 Prisjakt Sverige AB
     
    Sist redigert:

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Takker for svar. Høres jo interessant ut sånn utfra hva du forteller. Får ha dem i bakhodet.
    Blir nok ikke denne gangen, men jeg bytte ofte, så hvem vet ;)
    Mye kommer an på matching av komponenter og egen preferanse for hva en selv mener
    er best lyd. Har hørt fryktelig mye forskjellig etterhvert og faller ofte tilbake på Dynaudio.
    Det er noe med de jeg ikke klarer å gi slipp på. Men har hatt annet som også låter knall.
    Men tror Dynaudio er min referanse høyttaler. Kanskje da mest Confidence C1 totalt sett.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Da ble det etter noen dagers test kjøpt en Devialet 120. Den har gode kvaliteter som en alt
    i ett løsning. Står slett ikke tilbake fra annet jeg har hatt i hus. Knall i padden som man sier ;)

    Har også et par Vienna Mozart Grand SE i hus. Ble et impulskjøp for noen dager siden.

    IMG_0171.JPG
    IMG_0166.JPG
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Gratulerer!! Trend det i januar å kjøpe seg badevekt så hvorfor ikke :p dette må jeg få hørt før det forsvinner Øyvind ;)
     

    Evo III

    Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    27.102
    Antall liker
    56.916
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Gratulerer med et flott oppsett,er litt nyskjerig på Devialet selv jeg :)

    O
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.987
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer! Så mange Vienna ute å går en stund at en stakkar kan jo bli rent fristet :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    @T-1
    Takker :) Devialet spiller transparent og åpent. Har god basskontroll. Er stort pluss er jo at
    den er veldig fleksibel med innebygget dac av god kvalitet og kan konfigureres. Ar den i
    tillegg har SAM funksjon gjør at man kan hente ut det siste fra talerne ved støtte.
    Viennaene må jeg tilvenne meg litt. Men de vokser litt på meg jo mer jeg lytter til musikk.
    De står her enda. Så de kan du høre :) Badevekten som jeg kjøpte liker jeg bedre enn den
    som står på badet :)
     
    Sist redigert:

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Gratulerer med et flott oppsett,er litt nyskjerig på Devialet selv jeg :)

    O
    Takker Ove :) Det ser hvertfall pent ut. He he.. Devialet kan jeg anbefale deg.
    En 250 ville nok klart å svinge dine noenlunde. Ligger en ute nå. Men ikke gratis.
    Tror du kunne blitt overrasket over lydkvaliteten i disse. Bør absolutt høres :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Gratulerer med nytt og flott utstyr! Solg McIntosh'en?
    Takk takk :) Jo MA6900 blir sendt avgårde på torsdag til ny eier. Litt vemodig og. Hadde jeg ikke
    testet Devialeten så hadde den stått her enda. Men Devialet er en super sak på sitt vis.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Gratulerer! Så mange Vienna ute å går en stund at en stakkar kan jo bli rent fristet :)
    Takker :) Ja det er Vienna kjør nå. Jeg kjøpte dem mest på impuls. Likte lyden i et par BBG
    jeg hadde innom i 2013. Men de var i overkant store for rommet. Haydn Grand var akkurat
    litt små da jeg testet dem her. Så da måtte jeg bare prøve mellomtingen :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ja, grattis. Måtte innom tråden her en liten tur......:)
    Jo takk du :) Kjekt du titter innom ;) Her nektes ingen adgang ;) Vienna er nok midlertidig innom.
    SA2K Master spiller mere Hifi, hvis man kan si det slik. Er litt på snusen etter Dynaudio igjen.
    Contour eller Confidence. Alltid noe å se etter i horisonten :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ja, grattis. Måtte innom tråden her en liten tur......:)
    Jo takk du :) Kjekt du titter innom ;) Her nektes ingen adgang ;) Vienna er nok midlertidig innom.
    SA2K Master spiller mere Hifi, hvis man kan si det slik. Er litt på snusen etter Dynaudio igjen.
    Contour eller Confidence. Alltid noe å se etter i horisonten :)
    Det er jo det som er morsomt med denne hobbyen. Alltid på jakt videre....:)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takker så mye for lånet av McIntoshen, Øyvind! Det var en glede så lenge det varte. Ny eier vil bli storveis fornøyd med det strøkne eksemplaret der. ☺ Det var ikke noe stor glede å høre på pl 200 med billig-receiveren etterpå, så nå kan noen likegodt bare komme og ta med seg tårnene- de har utspilt (høhø) sin rolle i min heim 😆
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Takker så mye for lånet av McIntoshen, Øyvind! Det var en glede så lenge det varte. Ny eier vil bli storveis fornøyd med det strøkne eksemplaret der. ☺ Det var ikke noe stor glede å høre på pl 200 med billig-receiveren etterpå, så nå kan noen likegodt bare komme og ta med seg tårnene- de har utspilt (høhø) sin rolle i min heim 😆
    Bare hyggelig det Tommy 😊 Fikk jo låne Devialet samtidig av deg. Så det skulle bare mangle 😆 Lånet av Devialet ble jo permanent. Men der er jo ok for deg. En ting mindre å selge. PL200 er fine og vellydende høyttalere som jeg også tror jeg ville likt. Men størrelsen er jo et lite aber ☺ Macen gikk avgårde i dag til ny eier. Håper virkelig han blir fornøyd. Tror ikke han sliter med å få solgt den om han evt skulle finne på det heller. Spent å høre hva han sier i morgen når mottatt og testet. Har du satt PL200 til siden eller står de og spiller med recieveren?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.238
    Antall liker
    9.501
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med både høyttalere og forsterker, meget vakre skapninger begge to! :)
    Da er det bare å rigge seg til i godstolen/sofaen ;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.235
    Antall liker
    15.590
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Forskjeller på MG og MGSE?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.235
    Antall liker
    15.590
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Noen tanker angående Vienna og målinger, gi beskjed om det ikke passer i tråden?

    Jeg har som du har sett gått gjennom ganske mange høyttalere før jeg landet på MGSE til "slutt". (Slutt er det vel aldri i denne hobbyen, men...)
    Støtter deg i at de er mørke og avslappet i lyden.

    Viennaene er og har alltid vært ræva på målinger.
    Linken til de målingene som finnes på nett av MGSE
    SoundStageNetwork.com | SoundStage.com - SoundStageNetwork.com | SoundStage.com

    Jeg har i mitt rom, for å beholde styrkene og dempe svakhetene valgt å gjøre følgende:
    - avstand mellom høyttalerne ca 2 meter
    - avstand fra frontvegg til frontbaffel på høyttalerne ca 1,1 meter
    - avstand fra frontvegg til lytteposisjon ca 2,9 meter (til bakvegg fra lytteposisjon i underkant av 5 meter)
    - veldig lite vinkling av høyttalerne, ca 1 cm fra ytre til indre hjørne
    - nøytral og stramtlydende forsterker, Audionet SAM G2

    Dette gir i mitt rom disse målingene fra XTZ Room Analyzer

    XTZroomanalyzer.jpg


    Tips
    Disse høyttalerne fikk jeg ikke til å fungere med NAD M3. Selv om den forsterkeren måler gull, så låt det litt ull.
    Må du ha høyttalerne stående så tett på bakvegg som 45cm, så tror jeg det kan være bedre med stativhøyttalere og subwoofer.

    Jeg synes du har en veldig god - selv om kanskje dyr - fremgangsmåte i din ferd mot egen drømmelyd.
    Å prøve hjemme er det ingen tester, kompiser eller selgere som topper 8)

    mvh
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Gratulerer med både høyttalere og forsterker, meget vakre skapninger begge to! :)
    Da er det bare å rigge seg til i godstolen/sofaen ;)

    Jo takk du :) Ja har blitt noen timer foran anlegget i det siste. Supert det ;)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hva er det SAM greiene du snakker om ??? Gidder ikke søke det opp ;)

    O
    Her er f.eks dine HT og en kort forklaring ������
    Sam Ready Speakers
    Fikk ikke noe mindre lyst til og teste Devialet nå :)

    O
    Det kan jeg forstå :) Når skal du teste Devialet 200 hjemme da? Vil tro du kan rent teknisk
    få mer ut av høyttalerne dine med Devialet og SAM. Og man kan stille frekvenser som evt er
    uønsket ned ved å konfigurere dette med PC. Du som liker litt sug i bassen vil også merke
    forskjell i hvordan den fremtoner seg. Går jo også fra 30 Hz til 14 Hz i bassen i tillegg til at
    den fasekorigerer slik at lyden blir mer ekte og skal i teorien treffe øret ditt mer riktig timet.
    Etterbhvabjeg har forstått. Så den gjør allerede gode talere bedre ;) Hvor stor Devialet du
    evt måtte behøve til dine er uvisst. Men fra en 250 evt en 400 kunne gjerne gjort susen?
    Uten å helt gå amok finansielt tenker jeg :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Noen tanker angående Vienna og målinger, gi beskjed om det ikke passer i tråden?

    Jeg har som du har sett gått gjennom ganske mange høyttalere før jeg landet på MGSE til "slutt". (Slutt er det vel aldri i denne hobbyen, men...)
    Støtter deg i at de er mørke og avslappet i lyden.

    Viennaene er og har alltid vært ræva på målinger.
    Linken til de målingene som finnes på nett av MGSE
    SoundStageNetwork.com | SoundStage.com - SoundStageNetwork.com | SoundStage.com

    Jeg har i mitt rom, for å beholde styrkene og dempe svakhetene valgt å gjøre følgende:
    - avstand mellom høyttalerne ca 2 meter
    - avstand fra frontvegg til frontbaffel på høyttalerne ca 1,1 meter
    - avstand fra frontvegg til lytteposisjon ca 2,9 meter (til bakvegg fra lytteposisjon i underkant av 5 meter)
    - veldig lite vinkling av høyttalerne, ca 1 cm fra ytre til indre hjørne
    - nøytral og stramtlydende forsterker, Audionet SAM G2

    Dette gir i mitt rom disse målingene fra XTZ Room Analyzer

    Vis vedlegget 420518

    Tips
    Disse høyttalerne fikk jeg ikke til å fungere med NAD M3. Selv om den forsterkeren måler gull, så låt det litt ull.
    Må du ha høyttalerne stående så tett på bakvegg som 45cm, så tror jeg det kan være bedre med stativhøyttalere og subwoofer.

    Jeg synes du har en veldig god - selv om kanskje dyr - fremgangsmåte i din ferd mot egen drømmelyd.
    Å prøve hjemme er det ingen tester, kompiser eller selgere som topper 8)

    mvh
    Hei

    Her kan du legge ut NESTEN hva du vil :) Her er det stor takhøyde ;)

    Interessant å se hva de måler hos deg og hvordan du har satt dem opp.
    Selv har jeg ikke mer enn 4.2 x 4.2 meter rom. Så plassering begrenser
    seg naturlig. Mine står 45 cm målt fra bakside av høyttalerne. Ikke målt
    fra frontbaffel. Der er bassen passe mellom punch og dypbass.
    Sitter selv bak ved veggen så får nok litt bassforsterkning der. Men det
    blir ikke for mye bass med mine i dette rommet med denne plasseringen.
    De står vel ca 2 meter fra hverandre her og litt toe in. Kanskje 3 cm vinkling?
    Målingene viser jo at de går nedover sakte i øvre register. Med en dipp i diskant.
    Så det er klart at de er litt laidback og ikke gjerne like luftige i diskanten som
    mye annet jeg har hatt i hus. Å prøve hjemme og å bytte litt frem og tilbake
    med ytstyr er for meg moro. Kjøper stort sett brukt og går sjelden i tap på
    mine affærer. Oftere motsatt faktisk :) Så da kan jeg forsvare det økonomisk
    også ;) Det har vært min vei til å finne ut hva jeg liker og samtidig få testet
    mye rart og utvidet min Hifi horisont :)

    Ikke hørt Audionet ampen, men har lest at den er en nøytral og litt stram amp.
    Det antar jeg vil passe godt til VMGSE ja. Føler at MGSE er litt snillere i toppen
    enn hva jeg opplevde med BBG. Disse ble for det meste spilt på Primare sett
    med Pre30 og A33.2 og HD20 dac. Så er ikke samme elektronikk slik at dette
    blir en vitenskapelig sammenligning :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.235
    Antall liker
    15.590
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Søker du på HFS så finner du noen innlegg fra SOEDAL, som også skriver noe om forskjell på BBG og MGSE.
    Mener å huske han også skrev at BBG var mer frempå.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.707
    Antall liker
    9.953
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Av det jeg hører her med bbgse på ecompen så tror jeg nok ikke jeg hadde tort å blande inn en h300 eller hd11 i kjeden i værtfall..
    Hadde vært morro å hørt dem på en nøytral forsterker.. men må si den lille varmen som er i ecompen kler dem veldig godt..
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Skal søke og glo litt :) Der som ER bra med VMGSE er at de spiller godt på alt.
    Litt dårligere innspillinger blir ikke nådeløst dissekert ;) Så de er knall allround.
    Til film er de også bra siden de strekker seg greit ned i bassen. Har ikke somlet
    meg til å aktivere SAM. Men er vel bare å få fingeren ut :) Må bare ut med SD
    kortet og inn i PC for konfig. Så er nok ikke mange minuttene.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Av det jeg hører her med bbgse på ecompen så tror jeg nok ikke jeg hadde tort å blande inn en h300 eller hd11 i kjeden i værtfall..
    Hadde vært morro å hørt dem på en nøytral forsterker.. men må si den lille varmen som er i ecompen kler dem veldig godt..
    Det kan jeg godt tenke meg :) Det jeg faktisk bet meg merke i da jeg hadde en ECI6D innom for
    ca året siden, så var det at jeg hadde forventet en varmere og litt mer laidback lyd. Mellomtonen
    var gjerne litt på varme siden. Men diskanten må jeg si var mer frempå enn hva jeg hadde gjettet
    på før det ble testet. Så den hadde litt mer frisk topp enn Abrahamsen integrert jeg hadde senere.
    Den ble for min del litt kjedelig. Mulig feil kombinasjon i oppsett. Men opplevdes litt svak og blaut.
    ECI som du har er nok nokså make oppbygd som ECI6D.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn