Oh come on!!Slubbert skrev:Hvem som helst kan gjennom noen ledende spørsmål lett lure deg til å avsløre når du er født, folk kan leses som en åpen bok, det er psykologi og har null og niks med stjerner eller overnaturlige ting å gjøre.Lyngen skrev:Nei, selvfølgelig er det ikke det. Noe så enkelt så å finne tegnet på hverandre ville vært tilfeldig om man hadde gjettet.
Men utfallet var ikke som ønsket, og dermed er det feil og det holder ikke mål. Har noen forøvrig sjekket hørselen til Lavigne?Asbjørn skrev:...men du mente å se at jeg "ikke hadde noe peil" da jeg regnet ut detaljerte fødselshoroskop for to personer med visse fødselssteder og -tidspunkter. Det tok meg ikke mange minuttene å finne ut hvordan et slikt skulle settes opp, gitt de datapunktene. At resultatet var meningsløst visste vi jo fra før.Lyngen skrev:Ingen av oss er astrologer og sitter ikke inne med den tekniske kunnskapen.
Da tror jeg at jeg må be deg om å lese den artikkelen en gang til, for det er faktisk ikke spesielt vanskelig å sette seg inn i hvilken metode som er brukt, og de rådførte seg med de mest "seriøse og anerkjente" astrologer som kan oppdrives for å sette opp det forsøket.
"kan noen fortelle meg hva det er" la jeg inn i en anagramgenerator, og fikk et enormt utvalg muligheter. Her er noen få.pengesluk skrev:Vanvittige 136 sider med snåsa - kan noen i kortversjon fortelle meg hva det er som fenger så voldsomt?
I den perioden jeg var veldig inne i astrologien så var det utrolig morsomt å finne tegnene til folk. Og heldigvis møtte jeg lite annet enn naturlig skespis og undring. Kan ikke huske at jeg kom over slike erkeskeptikere som i denne tråden. Og det er faktisk ikke så vanskelig å komme frem til riktig tegn hvis man har kunnskapen og litt trening. Først så jeg på utseende og fremfor alt øynene. Bare der kan man utelukke mange (gikk alltid etter elemineringsmetoden). Så gjelder det å finne ulike personlighetstrekk som samsvarer med tegnene. Noen er så klart lette å ta, mens andre er vanskelige og dermed morsommere å klare. Dette hadde overhodet ikke noe med gjetning å gjøre. Men dette er bare overflatisk i forhold til en som kan stille et ordentlig horoskop hvor alle data ligger der. Det tok flere år i etterkant av mitt horoskoptolkning før jeg skjønte rekkevidden av den. Lenge i etterkant er det facinerende å høre hvor mya man kan si ut i fra et horoskop. Astrologi kan være en morsom lek, men kan også være veldig lærerikt. Selv om jeg ikke holder på med dette i dag så har jeg alikevel nytte av å forstå mennesker bedre ut i fra denne kunnskapen. Man skjønner lettere hvorfor noen tenker og reagerer slik de gjør.Honkey-Chateau skrev:For å komme Lyngen litt i møte her (det ER utfordrende å få sin tro spørsmålsstilt, jeg vil bare nevne det), har jeg selv gjentatte ganger opplevd at folk som sysler med denslags, gjetter mitt stjernetegn rett etter å ha snakket med meg 5 - 15 minutter, og helt uoppfordret. Kan ikke huske at noen av dem har gjettet feil, kun at noen har vippet mellom to forskjellige, og da de to som etter sigende skal være de mest dominante mitt tilfelle. Gøyalt!Slubbert skrev:Øh, det står i publikasjonen det, les den.Lyngen skrev:Dette sier meg veldig lite. Må nesten se hvordan testene har pågått i detalj for å ha noen formening om den.
De tester om astrologer kan si noe om folk gjennom horoskoper, altså det de påstår at de gjør når du betaler for å snakke med dem. Forer-effekten forklarer hvorfor folk selv synes horoskop-profiler ofte stemmer, så i denne testen har et stort utvalg astrologer studert horoskopene til et stort utvalg subjekter og skrevet ned det de har funnet. Deretter har subjektene blitt bedt om å finne igjen sine egne horoskop-profiler. Resultatet ble såklart fullstendig tilfeldig, med andre ord kunne ikke astrologene si noe som helst basert på horoskopene til folk, resultatet ble som ved vill gjetting.
Videre ble astrologene bedt om å matche psykologiske personlighetsprofiler av subjektene, altså ordentlige, med det de leste ut fra horoskopene. Igjen var resultatene bare vill gjetting, å finne ut hvilken person som passet til hvilket horoskop ble for kremen av toppastrologer anbefalt av det amerikanske astrologforbundet, bare vill gjetting.
Hver eneste gang noen har testet om astrologer kan si noe om folk gjennom å studere horoskopene deres, har resultatet blitt tilsvarende vill gjetting.
Honkey
Jeg tillater meg uansett å anta at årsakene er å finne andre steder enn på stjernehimmelen, Lyngen. De fleste mennesker har langt flere kommunikasjonskanaler enn de rent verbale, det er lett å se ganske mye om menneskets personlighet ved litt fokusert observasjon. Ganglag, skrift, stemme, blikk.... det sier masse om mennesket bak masken, helt uten å se på himmelen.Lyngen skrev:I den perioden jeg var veldig inne i astrologien så var det utrolig morsomt å finne tegnene til folk. Og heldigvis møtte jeg lite annet enn naturlig skespis og undring. Kan ikke huske at jeg kom over slike erkeskeptikere som i denne tråden. Og det er faktisk ikke så vanskelig å komme frem til riktig tegn hvis man har kunnskapen og litt trening. Først så jeg på utseende og fremfor alt øynene. Bare der kan man utelukke mange (gikk alltid etter elemineringsmetoden). Så gjelder det å finne ulike personlighetstrekk som samsvarer med tegnene. Noen er så klart lette å ta, mens andre er vanskelige og dermed morsommere å klare. Dette hadde overhodet ikke noe med gjetning å gjøre. Men dette er bare overflatisk i forhold til en som kan stille et ordentlig horoskop hvor alle data ligger der. Det tok flere år i etterkant av mitt horoskoptolkning før jeg skjønte rekkevidden av den. Lenge i etterkant er det facinerende å høre hvor mya man kan si ut i fra et horoskop. Astrologi kan være en morsom lek, men kan også være veldig lærerikt. Selv om jeg ikke holder på med dette i dag så har jeg alikevel nytte av å forstå mennesker bedre ut i fra denne kunnskapen. Man skjønner lettere hvorfor noen tenker og reagerer slik de gjør.Honkey-Chateau skrev:For å komme Lyngen litt i møte her (det ER utfordrende å få sin tro spørsmålsstilt, jeg vil bare nevne det), har jeg selv gjentatte ganger opplevd at folk som sysler med denslags, gjetter mitt stjernetegn rett etter å ha snakket med meg 5 - 15 minutter, og helt uoppfordret. Kan ikke huske at noen av dem har gjettet feil, kun at noen har vippet mellom to forskjellige, og da de to som etter sigende skal være de mest dominante mitt tilfelle. Gøyalt!Slubbert skrev:Øh, det står i publikasjonen det, les den.Lyngen skrev:Dette sier meg veldig lite. Må nesten se hvordan testene har pågått i detalj for å ha noen formening om den.
De tester om astrologer kan si noe om folk gjennom horoskoper, altså det de påstår at de gjør når du betaler for å snakke med dem. Forer-effekten forklarer hvorfor folk selv synes horoskop-profiler ofte stemmer, så i denne testen har et stort utvalg astrologer studert horoskopene til et stort utvalg subjekter og skrevet ned det de har funnet. Deretter har subjektene blitt bedt om å finne igjen sine egne horoskop-profiler. Resultatet ble såklart fullstendig tilfeldig, med andre ord kunne ikke astrologene si noe som helst basert på horoskopene til folk, resultatet ble som ved vill gjetting.
Videre ble astrologene bedt om å matche psykologiske personlighetsprofiler av subjektene, altså ordentlige, med det de leste ut fra horoskopene. Igjen var resultatene bare vill gjetting, å finne ut hvilken person som passet til hvilket horoskop ble for kremen av toppastrologer anbefalt av det amerikanske astrologforbundet, bare vill gjetting.
Hver eneste gang noen har testet om astrologer kan si noe om folk gjennom å studere horoskopene deres, har resultatet blitt tilsvarende vill gjetting.
Honkey
At det var mørkt.vredensgnag skrev:Noe å tygge på.
Da jeg ble født var solen, månen og alle planetene under horisonten.
Ka betyr det, tru?
Alle planetene går vel ikke under horisonten så vidt jeg vet. Ellers betyr det vel at det var mørkt ute da du ble født?vredensgnag skrev:Noe å tygge på.
Ka betyr det, tru?
I Tropene, svarte natta.Tubesnake skrev:At det var mørkt.vredensgnag skrev:Noe å tygge på.
Ka betyr det, tru?
Omtrent som kabler, bare uten elektroner.pengesluk skrev:Vanvittige 136 sider med snåsa - kan noen i kortversjon fortelle meg hva det er som fenger så voldsomt?
Eh, vi snakker om sammenhengen på tidsrommet man er født i og personlighetstrekk og utseende, Honkey. Jeg VET at det er sammenhenger, men ikke hvorfor det er slik.Honkey-Chateau skrev:Jeg tillater meg uansett å anta at årsakene er å finne andre steder enn på stjernehimmelen, Lyngen. De fleste mennesker har langt flere kommunikasjonskanaler enn de rent verbale, det er lett å se ganske mye om menneskets personlighet ved litt fokusert observasjon. Ganglag, skrift, stemme, blikk.... det sier masse om mennesket bak masken, helt uten å se på himmelen.
Honkey
Må være en slags gravitasjonskraft som øver innflytelsen fra fjerne himmellegemer over små kropper.Asbjørn skrev:Omtrent som kabler, bare uten elektroner.pengesluk skrev:Vanvittige 136 sider med snåsa - kan noen i kortversjon fortelle meg hva det er som fenger så voldsomt?
Himmellegemene forsvinner da ikke om du lukker øynene. Da er det vel ikke så vanskelig å skjønne at man kan kalkulere plasseringer uavhengig av om det er lyst eller mørkt, men jeg er ingen atrolog eller atronom som sagt og kjenner ikke til utregningene deres.vredensgnag skrev:I Tropene, svarte natta.Tubesnake skrev:At det var mørkt.vredensgnag skrev:Noe å tygge på.
Ka betyr det, tru?
@ Lyngen - hvordan vet du at "alle planetene går ikke under horistonten, såvidt jeg vet"?
Jeg har gitt deg en tabell for et bestemt tidspunkt, på et bestemt sted, der azimuth på sol, måne og planeter alle er et negativt tall, og ingen var over horisonten.
Hva vet du som motstrider det faktum?
Lyngen skrev:Herregud da mann! Himmellegemene forsvinner da ikke om du lukker øynene. Da er det vel ikke så vanskelig å skjønne at man kan kalkulere plasseriinger uavhengig av om det er lsyt eller mørkt, men jeg er ingen atrolog som sagt og kjenner ikke til utregningene deres.vredensgnag skrev:I Tropene, svarte natta.Tubesnake skrev:At det var mørkt.vredensgnag skrev:Noe å tygge på.
Ka betyr det, tru?
@ Lyngen - hvordan vet du at "alle planetene går ikke under horistonten, såvidt jeg vet"?
Jeg har gitt deg en tabell for et bestemt tidspunkt, på et bestemt sted, der azimuth på sol, måne og planeter alle er et negativt tall, og ingen var over horisonten.
Hva vet du som motstrider det faktum?
So what? Hva er det du vil frem til?vredensgnag skrev:Det jeg skriver, i klartekst, er at hverken sol, måne eller planetene befant seg over horisontlinjen, slik at de var synlige, da jeg ble født. Jeg ble født på svarte natta, forøvrig.
Det er nettopp hva vredens har gjort. Han har vist eksakt retning til hvert enkelt himmellegeme på et bestemt tidspunkt, fra et bestemt sted. Samtlige var under horisonten. Det var belgmørkt. Du får heller få noen til å forklare deg hva ordet "horisont" betyr, for det ser ut til å være grunnleggende problemer her.Lyngen skrev:Himmellegemene forsvinner da ikke om du lukker øynene. Da er det vel ikke så vanskelig å skjønne at man kan kalkulere plasseringer uavhengig av om det er lyst eller mørkt, men jeg er ingen atrolog eller atronom som sagt og kjenner ikke til utregningene deres.
Nei, det har ikke med det å gjøre.Asbjørn skrev:Kanskje, men bare kanskje, årstiden man er født på har litt å si for videre utvikling. En unge som tilbringer de første 3-4 månedene i mørke og kulde, tett innrullet i ulltepper, kan få en litt annen utvikling enn en som ruller rundt på en varm plen. Kanskje.
Det viser at tiltak som Ingen Liker Å Bli Lurt i høyeste grad er sårt tiltrengt. De tradisjonelle ørkenreligionene er heldigvis på hell i brede lag av folket, men alt mulig slags oppkok av new-age mumbo jumbo står i kø for å ta deres plass. Og det at folk forkaster rasjonalitet og kunnskap til fordel for fantasier og dårskap, er faktisk en stor trussel mot samfunnets fremtid. Kanskje den største av alle.pengesluk skrev:Vanvittige 136 sider med snåsa - kan noen i kortversjon fortelle meg hva det er som fenger så voldsomt?
Jeg blir bare fullstendig oppgitt over slike holdninger du viser her Slubbert. Respektløst.Slubbert skrev:Og det at folk forkaster rasjonalitet og kunnskap til fordel for fantasier og dårskap, er faktisk en stor trussel mot samfunnets fremtid. Kanskje den største av alle.
Jeg er nok enig med Slubbert, og ser vanskelig hvor det han skriver er respektløst?Lyngen skrev:Jeg blir bare fullstendig oppgitt over slike holdninger du viser her Slubbert. Respektløst.Slubbert skrev:Og det at folk forkaster rasjonalitet og kunnskap til fordel for fantasier og dårskap, er faktisk en stor trussel mot samfunnets fremtid. Kanskje den største av alle.
Det kan tyde på at du har rett, ikke minst med tanke på antallet seriøse svar på mitt (skulle jeg formode) enkle spørsmål...Asbjørn skrev:Omtrent som kabler, bare uten elektroner.pengesluk skrev:Vanvittige 136 sider med snåsa - kan noen i kortversjon fortelle meg hva det er som fenger så voldsomt?
Deg om det. På de siste par sidene har du jo både demonstrert og innrømmet at du selv ikke vet så mye om dette selv. Men du har bestemt deg for at du tror på det, og da er kritiske motforestillinger uønsket, ser det ut til. Da får nå det være ditt problem.Lyngen skrev:Jeg slår meg selv i huet på at jeg bruker energi på denne destruktive tråden her. Jeg burde selvsagt la være for å gi tilsvar til folk som har bestemt seg på forhånd på noe de ikke vet noe om. Det bare døfødt, energitappende og meningsløst. Men jeg blir bare arg og trist over folk som harselerer og trakaserer folk som i beste mening forsøker å hjelpe andre til et bedre liv bare fordi de selv ikke makter å tro på noe utenfor sin egen begrensende logiske sans. Jeg skal forsøke å la være å lese denne tråden og kunne bare drømt om at noen kunne slette den for evig og alltid. Tidenes møkkatråd på HFS. Ikke noen vits å svare da jeg ikke kommer til å lese noe her.
Han leser ikke tråden lenger. Men han ser sikkert posten din i en visjon.Asbjørn skrev:Deg om det. På de siste par sidene har du jo både demonstrert og innrømmet at du selv ikke vet så mye om dette selv. Men du har bestemt deg for at du tror på det, og da er kritiske motforestillinger uønsket, ser det ut til. Da får nå det være ditt problem.
Nei, jeg skal ikke være så furteteAsbjørn skrev:Deg om det. På de siste par sidene har du jo både demonstrert og innrømmet at du selv ikke vet så mye om dette selv. Men du har bestemt deg for at du tror på det, og da er kritiske motforestillinger uønsket, ser det ut til. Da får nå det være ditt problem.Lyngen skrev:Jeg slår meg selv i huet på at jeg bruker energi på denne destruktive tråden her. Jeg burde selvsagt la være for å gi tilsvar til folk som har bestemt seg på forhånd på noe de ikke vet noe om. Det bare døfødt, energitappende og meningsløst. Men jeg blir bare arg og trist over folk som harselerer og trakaserer folk som i beste mening forsøker å hjelpe andre til et bedre liv bare fordi de selv ikke makter å tro på noe utenfor sin egen begrensende logiske sans. Jeg skal forsøke å la være å lese denne tråden og kunne bare drømt om at noen kunne slette den for evig og alltid. Tidenes møkkatråd på HFS. Ikke noen vits å svare da jeg ikke kommer til å lese noe her.
Nei, jeg peker ikke bakover på historien i denne tråden. Du gjør det nå.vredensgnag skrev:Du peker ikke fremover med dine svermerier, bare for å ha sagt det, du peker bakover, og da følger vel en tilliggende konklusjon om hvem som er bakstreversk her.
Da er det nok sånn, ja. Har du ellers funnet ut av grunnlaget for din påstand om at alle planetene aldri går under horisonten? Deg bekjent?Lyngen skrev:Nei, jeg peker ikke bakover på historien i denne tråden. Du gjør det nå.vredensgnag skrev:Du peker ikke fremover med dine svermerier, bare for å ha sagt det, du peker bakover, og da følger vel en tilliggende konklusjon om hvem som er bakstreversk her.
Nå forholder virkeligheten seg slik at hver gang noen faktisk har sjekket ut astrologi grundig, så har de ikke funnet annet enn helt tilfeldige resultater. Det er dokumentert i denne tråden.Lyngen skrev:Ok, du har alså ikke prøvd ut astrologi men er helt sikker på utfallet fordi du ikke har sett ufoer i hessdalen og sett at noen blir skuffet over å få en naturlig forklaring. Og du pleier å sjekke ting ut grundig? Det virker absolutt ikke slik ut for meg.
Hvem er det som ser etter trivielle forklaringer? Man finner lyriske utlegninger om alt fra universets beskaffenhet til helbredelse og antimaterie som overhodet ikke er rotfestet i virkeligheten. Alternativkulten såvel som verdensreligionene er først og fremst kjennetegnet ved sine banaliserte forklaringer på alle komplekse sammenhenger. Svaret på universets oppstandelse finnes ikke i et vers eller en bibelsk åpenbaring, det er matematikk og fysikk på et nivå som de fleste av oss aldri vil forstå. Og hvem er det som ser en annen vei? Hvem gadd ikke å sette seg inn i de vitenskapelige forsøkene som faktisk er gjort og dokumentert om astrologi? Spørsmålet står det; hvorfor feiler astrologi miserabelt hver gang i kontrollerte forsøk?De fleste skeptikere ser en annen vei om det blir for vanskelig å finne trivielle forklaringer.
Du, den Carlson-artikkelen det ble linket til ovenfor er i seg selv mer enn nok til å si at dette har blitt grundig sjekket ut og konkludere "move on, there's nothing to see here". Den er mye mer troverdig enn hvor mange anekdoter som helst. Har du tatt deg tid til å forstå den ennå?Lyngen skrev:Ok, du har alså ikke prøvd ut astrologi men er helt sikker på utfallet fordi du ikke har sett ufoer i hessdalen og sett at noen blir skuffet over å få en naturlig forklaring. Og du pleier å sjekke ting ut grundig? Det virker absolutt ikke slik ut for meg. Du vil at det skal være en logisk forklaring så jeg tror ikke på at du gjerne lar deg overbevise. De fleste skeptikere ser en annen vei om det blir for vanskelig å finne trivielle forklaringer. Typisk for skeptikere er også at de ikke ønsker å snakke psykologi om seg selv.
Det kan da ikke stemme - jeg er jo født i Vektens tegn. Ifølge oraklet:Svært lite åpne med andre ord, men skråsikker på sin egen treffsikkerhet.
Whoa, jeg er også født i vektens tegn!Asbjørn skrev:Det kan da ikke stemme - jeg er jo født i Vektens tegn. Ifølge oraklet:Lyngen skrev:Svært lite åpne med andre ord, men skråsikker på sin egen treffsikkerhet.
"At times, you are very indecisive you waver and falter when forced to make a choice because you have the ability to see both sides of any question."
Mener du at horoskopet mitt er feil?
Hornet?vredensgnag skrev:Jeg er født presis på hornet mellom Løve og Jomfru!!!
Hvis det finnes vil jeg vite hva det er. Jeg behøver ikke noen lang utledning, kun et konkret eksempel på en applikasjon av astrologi.Lyngen skrev:Selfølgelig finnes det, men å prøve å overbevise at man får noe igjen av å bruke mye penger på HiFi til en som har et superbillig anlegg og absolutt ikke kunne tenke seg å bruke mer enn noen hunderlapper på et anlegg er bortkastet tid. Skjønner? Hvis man ikke vil at det skal ha noen verdi så har det heller ikke det.HC skrev:Jeg tenker mer på hva man har funnet ut innen et vitenskapelig område og hvordan denne viten er brukt andre steder. Man har for eksempel utviklet apparater for medisinsk bildebehandling basert på arbeid utført innen astronomi.Gjestemedlem skrev:Kineserne er klin sprø og ovetroiske. Det er ikke små avgjørelser som blir tatt på bakgrunn av astrologiske "spådommer", numerologi og beslektet sludder.HC skrev:Et siste spørsmål vedrørende astrologi:
Finnes det noen applikasjon av astrologi? Nær sagt all god vitenskap har en bred anvendelse på mange områder men jeg har fremdeles til gode å se pseudo-science anvendt på noe annet område enn promotering og salg av selve ideen eller produktet.
Jeg har mange ganger spurt etter liknende eksempler på applikasjoner av astrologi, numerologi, reiki, refleksologi osv. men så langt har ingen klart å komme opp med et eksempel. Jeg holder ikke pusten for å si det slik.