Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Espen R skrev:
    Hørte på radioen at politiet i norge har koblet inn en kjent synsk person for å bidra med oppklaringen av Therese Johannessen-saken fra 1988.

Skulle resultatet av dette bli at saken blir oppklart, er det ikke en sjangs i helvete for at visse personer her kan kreditere den synske for oppklaringa. Fordi dette helt i dypet strider med den realitetsoppfattelsen man har.
    Derfor skal forklaringa finnes andre steder som at den synske bidro med å få saken på dagsorden og at regulært og systematisk politiarbeid var den utløsende faktoren for oppklaringen, etc...

Det er ikke vanskelig å være spåmann her.
    Så pessimistisk du er.
    Burde ikke en spåmann forøvrig være i stand til å spå hvordan det går med den synskes bistand?

Kanskje som her:

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.688
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Espen R skrev:
    Hørte på radioen at politiet i norge har koblet inn en kjent synsk person for å bidra med oppklaringen av Therese Johannessen-saken fra 1988.

Skulle resultatet av dette bli at saken blir oppklart, er det ikke en sjangs i helvete for at visse personer her kan kreditere den synske for oppklaringa. Fordi dette helt i dypet strider med den realitetsoppfattelsen man har.
    Derfor skal forklaringa finnes andre steder som at den synske bidro med å få saken på dagsorden og at regulært og systematisk politiarbeid var den utløsende faktoren for oppklaringen, etc...

Det er ikke vanskelig å være spåmann her.
    Interessant eksempel. La oss forestille oss to hypotetiske utfall som et tankeeksperiment.

Første tilfelle:

Sceneanvisning: Tusmørke, røkelse og plysj.

Den synske sitter dypt konsentrert og nynner "mmmmmmmm...." De troende sitter spent omkring og hvisker "Hysj...." Den synske sier "...mmm... jeg ser... mmm... noe... mmmm.... noe... med vann!" De troende, i kor: "Ooooo... Vann! Hørte dere? Noe med vann! Vann! Åndene har alltid rett!"

En tid etter blir saken oppklart. De troende saumfarer alt som legges frem om den tiltalte. "Vann. Vann. Hva har denne fyren med vann å gjøre? La oss se... tidligere sjømann? Nei... Født, oppvokst, har bodd ved sjøen? Nei. Mjøsa, da? Nei... Glomma? En bekk? Nei..." Til slutt roper en av de troende: "Se her! Her er det! Ser dere? Født i slutten av oktober! Han er skorpion! Et vanntegn! Alle: "Oooo! Hva var det vi sa? Noe med vann! Åndene har alltid rett!"

Da trenger du ikke være så veldig til spåmann for å tippe at Gjestemedlem ikke er veldig imponert, nei.

Andre tilfelle:

Åndene er uvanlig meddelsomme og formidler til en klarsynt at navngitt person N.N., adresse sånn-og-sånn, er den skyldige. Den klarsynte ser det som sin plikt å bidra til at den skyldige straffes og begir seg til politiinspektøren med dette gjennombruddet i saken. Politiinspektøren synes dette er interessant, for åndene har jo alltid rett, og tauer inn denne N.N. til et nærgående avhør. N.N. nekter for å ha noe som helst med saken å gjøre.

Spørsmål til Espen R og andre som måtte føle seg truffet:

- Hvor hardt bør politiinspektøren stå på sitt i avhøret? Kryss av:
    - Si "Jeg vet du har gjort det, så du kan bare tilstå med det samme!"
    - Holde vedkommende i varetekt til det kommer en tilståelse.
    - Gripe til skjerpede avhørsmetoder, såsom utdragning av negler, simulert henrettelse, vannbrettet, osv.

- Kan åndenes åpenbaring legges frem som bevis i rettsaken, og hvor mye vekt skal det i så fall få?
    - Kan legges frem som støtte til andre indisier
    - Tilstrekkelig til å dømme vedkommende, med mindre vedkommende kan bevise sin uskyld
    - Overprøver andre bevis, eksempelvis at N.N.'s bror gir alibiet "Vi var på fisketur sammen den dagen."
    (Ser dere? Vann igjen! Hva var det vi sa? Åndene har alltid rett!)

- På hvilken måte skiller dette seg i så fall fra middelalderske hekseprosesser?

U

utgatt60135

Gjest
    Se på Åndenes Makt 21:30. Som sagt utallige ganger så er det så mye der som er vanskelig å bortforklare. Men de som har bestemt seg for at alt dette er tull uten å vite/skjønne noe som helst vil unngå det for å kunne fortsette like påståelig som før. Skylappene på til enhver tid.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.688
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor ikke kaste darts på et kart i stedet? Det kan jo tenkes at en av pilspissene havner i nærheten av hvor liket er skjult. "Nær vann", for eksempel.

Omtrent hvor mange arbeidstimer tror du etterforskere kaster bort på å sjekke "tips" fra "synske" som påstår at de har verdifull informasjon i forskjellige saker, enten de tror på det selv eller bare prøver å skaffe seg oppmerksomhet? I tilfellet Elizabeth Smart var det vel ca 9000 forskjellige "synske" som kontaktet etterforskningen med "tips". Bare tull, selvsagt.

Gitt det massive antallet "tips" fra sånne, så er det nesten merkelig at det ikke er flere treff eller nesten-treff.

Her er en typisk historie:

Resten av historien står her: http://www.gpposner.com/Williston.html

U

utgatt60135

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Omtrent hvor mange arbeidstimer tror du etterforskere kaster bort på å sjekke "tips" fra "synske" som påstår at de har verdifull informasjon i forskjellige saker, enten de tror på det selv eller bare prøver å skaffe seg oppmerksomhet? I tilfellet Elizabeth Smart var det vel ca 9000 forskjellige "synske" som kontaktet etterforskningen med "tips". Bare tull, selvsagt.
    I følge de jeg har møtt som har slike evner kreves det mye erfaring å tolke hva de får inn riktig. Så det er smart å være skeptisk ja. Det er jo selvsagt ikke tilfeldig at de bruker de samme personene i Åndenes Makt. Du så vel på siden du har interesse for dette, Asbjørn?

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Lyngen skrev:
    Det er jo selvsagt ikke tilfeldig at de bruker de samme personene i Åndenes Makt.
    Det skulle bare mangle. Jeg har ihvertfall ikke sett TV-serier der de bytter ut skuepillerne i hovedrollene mellom hver episode.

U

utgatt60135

Gjest
    Tubesnake skrev:
    Lyngen skrev:
    Det er jo selvsagt ikke tilfeldig at de bruker de samme personene i Åndenes Makt.
    Det skulle bare mangle. Jeg har ihvertfall ikke sett TV-serier der de bytter ut skuepillerne i hovedrollene mellom hver episode.
    Så du tror dette er skuespill? Da har i allefall TVN funnet talenter i hopetall siden de da spiller langt bedre enn proffe norske skuespillere. At de medvirkende skulle få betalt for å komme opp med usanne historier er for mye på vidda. Dette er nok ekte opplevde ting.

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Nei, alt vi ser på TV er jo dødsens sannhet. Omtrent som youtube, har man sett det der så er det sant.

U

utgatt60135

Gjest
    Tubesnake skrev:
    Nei, alt vi ser på TV er jo dødsens sannhet. Omtrent som youtube, har man sett det der så er det sant.
    Nei, TV gir muligheter for mye juks. Men de aller aller fleste er redelige. Heldigvis! Dog er det en viss juks med type underholdningprogrammer, noe Åndenes Makt ikke er. Per def (mye seriøst har underholdningsverdi som utnyttes).

U

utgatt60135

Gjest
    Tubesnake skrev:
    Lyngen skrev:
    Heldigvis! Dog er det en viss juks med type underholdningprogrammer, noe Åndenes Makt ikke er.
    Hva er det da?
    Et program som handler om ånder som oppsøker hus og forstyrrer folk som bor der hvorav de blir hjulpet over til den andre siden av klarsynte.Tja, jeg vet ikke hva man kan kalle det som sjanger men å underholdemå man nesten gjøre uansett med TV produksjoner for å fange seerne. Selv med nyheter og dukumentarer. Jeg mente at programmet ikke er lagd bare for underholdningens skyld slik som f.eks Senkveld.

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Lyngen skrev:
    Et program som handler om ånder som oppsøker hus og forstyrrer folk som bor der hvorav de blir hjulpet over til den andre siden av klarsynte.
    Aha, - et underholdningsprogram altså. ;D

U

utgatt60135

Gjest
    Tubesnake skrev:
    Lyngen skrev:
    Et program som handler om ånder som oppsøker hus og forstyrrer folk som bor der hvorav de blir hjulpet over til den andre siden av klarsynte.
    Aha, - et underholdningsprogram altså. ;D
    Ja, åndene eller sjelene underholder :D.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.017
    Torget vurderinger
    16
    Lyngen skrev:
    Tørum er i hvertfall en sjarlatan og en skamløs løgner av verste sort.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.017
    Torget vurderinger
    16
    Lyngen skrev:
    HC skrev:
    Lyngen skrev:
    Hvor har du det fra?
    "Fra sjel til sjel", et avskyelig show. Tørum i fin form, snakker med døde og utnytter menneskers sorg og savn for egen vinning. NULL respekt.

U

utgatt60135

Gjest
    HC skrev:
    Lyngen skrev:
    HC skrev:
    Lyngen skrev:
    Hvor har du det fra?
    "Fra sjel til sjel", et avskyelig show. Tørum i fin form, snakker med døde og utnytter menneskers sorg og savn for egen vinning. NULL respekt.
    Så litt på det programmet og syntes det var litt så som så. "Utnytter menneskers sorg og savn for egen vinning"? Hva vet du om det? Har du møtt dem som deltok og hørt hva de tenker i etterkant? Nei? Nå synser du i vei uten å vite fakta tenker jeg. Det har vært folk som har meldt seg på selv, har det ikke?

Jeg skjønner at det er rart å tro på alt dette, men går det ikke an å ha en viss seriøsitet i skeptismen? Hva slags respekt viser du?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Åndefjaseriet er jo harmløst tull, og hvis noen blir fascinert og skremt av spøkelseshistorier på fjernsynet så for all del.

Men dem som driver med utnytting av mennesker og innbiller dem at de kan snakke med deres avdøde venner eller familie er svin av verste slag. Denne slags svindlere fortjener respekt på linje med pedofile overgripere. De utnytter grovt andre menneskes sårbare situasjon savn og lyger dem huden full ved hjelp av velkjente svindlerteknikker.

Når det kommer til slikt pakk så burde man finne et unntak i straffeloven slik at man kunne tilført dem stokkeslag på offentlig skueplass, og ikke av den åndelige sorten heller.

Dette er laveste sort svindlere.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.017
    Torget vurderinger
    16
    Lyngen skrev:
    Så litt på det programmet og syntes det var litt så som så. "Utnytter menneskers sorg og savn for egen vinning"? Hva vet du om det?
    1. Man kan ikke snakke med de døde, det er et faktum like sikkert som at vi en gang alle skal dø.
    2. Tørum tar seg betalt for "tjenestene" sine.
    3. Menneskene jeg så i dette programmet utviste naturlig nok sorg og savn. De hadde også noe uoppgjort i forbindelse med de avdøde.

Lyngen skrev:
    Har du møtt dem som deltok og hørt hva de tenker i etterkant? Nei? Nå synser du i vei uten å vite fakta tenker jeg. Det har vært folk som har meldt seg på selv, har det ikke?
    Spør en hvilken som helst psykolog eller psykiater (du vet mennesker med lang akkreditert utdannelse innen feltet) om dette er anbefalt fremgangsmåte? Det å fortelle disse menneskene løgner fordi det er det de ønsker å høre? Løgner som de i ettertid kan bli klar over var akkurat det.

Lyngen skrev:
    Jeg skjønner at det er rart å tro på alt dette, men går det ikke an å ha en viss seriøsitet i skeptismen? Hva slags respekt viser du?
    Jeg er ikke skeptisk til å snakke med de døde, jeg vet som et hvert rasjonelt menneske at det ikke er mulig.

Hvorfor skulle jeg vise Tørum respekt? Hun er åpenbart en svindler. Hun bruker nøyaktig de samme teknikkene som de andre svindlerne i bransjen og disse har blitt ettertrykkelig demonstrert av flere illusjonister og tryllekunstnere. Juks fra ende til annen men den lojale fansen vil selvfølgelig ikke se skogen for bare trær. Selv ikke da dette uetiske fjolset stod bablende som en idiot om utenomjordiske energier i en kornsirkel laget av BBC mistet hun kredibilitet i det alternative miljøet.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Lyngen skrev:
    HC skrev:
    Lyngen skrev:
    Hvor har du det fra?

helt(inne) på jordet.
    lyngens messias får bevringer fra en kornsirkel som bbc lagde.

U

utgatt60135

Gjest
    HC skrev:
    1. Man kan ikke snakke med de døde, det er et faktum like sikkert som at vi en gang alle skal dø.
    3. Menneskene jeg så i dette programmet utviste naturlig nok sorg og savn. De hadde også noe uoppgjort i forbindelse med de avdøde.
    1. Det er visst fullt mulig. At vi lever videre i en annen form og kan ta bolig i nye kropper er jeg veldig overbevist om. Jeg obeserverer da at noen kan kommunisere med sjeler på et annet plan. Jeg noterte meg i sjette sans programmene at mange traff overbevisende godt når de kommuniserte med "døde".

2. Jeg tar meg også betalt for mine tjenester gjør ikke du?

3. Hvis man har noe uoppgjort med avdøde tror jeg dette kan være en befriende opplevelse med stor ettervirkning. Så lenge dette er et ønske man selv har tror jeg det for de aller fleste vil være positivt.

4. Det har vært kjent veldig lenge at endel kornsirkler er lagd av mennesker, men så vidt jeg har forstått så finnes det mange eksempler som ikke lar seg forklare med den måten heller. Jeg vet ikke og det er klokt å ikke uttale seg med sikkerhet om noe men ikke vet så mye om. Hvorfor hadde forresten BBC ikke bilder av at de lagde den? Merkelig. Ja, det ser rimelig dumt i videoen hvis den er lagd av de gutta. Tørum sier at hele området har spesielle energier og at energiene kan være fra tidligere sirkler som har vært på samme området. Vel, jeg vet ikke. Enten må man gå i dybden av et tema eller så blir det for dumt med skråsikkerhet. Jeg er ikke noe opptatt av kornsirkler, men bare observerer hva andre mener.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Bra innlegg som tar til orde mot den geriatriske svindlerkjendisen og alle de godtroende fjolsene som sluker dette spøkelsesvåset med hud og hår. Godt å bli påminnet om at det finnes oppegående folk som ikke biter på dette åndssvake kvakksalveriet som denne begredelige nissen bedriver.

--

Snåsalureri

Det er Snåsamannen som har bevisbyrden.

DEBATTINNLEGG
    Tor K. Larsen
    Professor dr.med.

Endelig kommer det en norsk bok som seriøst kritiserer Snåsamannen og hans påståtte mirakelevner:«Profeten fra Snåsa» av Ronnie Johanson bør bli folkelesning. I sine «helbredelser» bruker Joralf Gjerstad teknikker slik de beskrives inngående i boka «Paranormality» av Richard Wiseman.

Wiseman forklarer hvordan «helbredere» til alle tider har benyttet seg av spesielle utspørringsteknikker for å få folk til å tro at de ikke selv har røpet hva de lider av. Det er forstemmende å lese at selveste politiinspektør Hanne Kristine Rhode har latt seg lure til å tro at Snåsamannen har helbredet hennes ni år gamle sønn.

Snåsamannen selv avslører sine storhetsideer med å hevde at de som kritiserer ham angriper selveste Kristendommen. Han er altså utvalgt av Gud til å vise oss den «sanne vei». Poenget er meget enkelt: Så lenge Snåsamannen ikke er villig til å være med på kontrollerte forsøk for å bevise at han har paranormale evner, så må vi anta at han er en sjarlatan som er klar over at han forleder folk. Ingen antar at tryllekunstneren som deler folk i to med sag eller trekker kaniner opp av hatten, faktisk er i stand til å utføre mirakler. Dette innser vi selv om vi ikke forstår hvordan vi blir lurt.

Det samme gjelder Snåsalureriet; dersom han faktisk skulle ha overnaturlige evner er det ufattelig at han ikke vil la seg teste. Da ville han jo kunne stoppet kritikken og reddet Statskirken i samme slengen. Det er Snåsamannen som har bevisbyrden, det burde i alle fall politiinspektøren ha forstått.

V

vredensgnag

Gjest
    Stakkars kirken må jo ta i som faen om den skal kunne konkurrere med TV-Norges medier.

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    De er kanskje redd for at Jesus skal gå over til konkurrenten? :)

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.017
    Torget vurderinger
    16
    Lyngen skrev:
    HC skrev:
    1. Det er visst fullt mulig. At vi lever videre i en annen form og kan ta bolig i nye kropper er jeg veldig overbevist om. Jeg obeserverer da at noen kan kommunisere med sjeler på et annet plan. Jeg noterte meg i sjette sans programmene at mange traff overbevisende godt når de kommuniserte med "døde".

2. Jeg tar meg også betalt for mine tjenester gjør ikke du?

3. Hvis man har noe uoppgjort med avdøde tror jeg dette kan være en befriende opplevelse med stor ettervirkning. Så lenge dette er et ønske man selv har tror jeg det for de aller fleste vil være positivt.

4. Det har vært kjent veldig lenge at endel kornsirkler er lagd av mennesker, men så vidt jeg har forstått så finnes det mange eksempler som ikke lar seg forklare med den måten heller. Jeg vet ikke og det er klokt å ikke uttale seg med sikkerhet om noe men ikke vet så mye om. Hvorfor hadde forresten BBC ikke bilder av at de lagde den? Merkelig. Ja, det ser rimelig dumt i videoen hvis den er lagd av de gutta. Tørum sier at hele området har spesielle energier og at energiene kan være fra tidligere sirkler som har vært på samme området. Vel, jeg vet ikke. Enten må man gå i dybden av et tema eller så blir det for dumt med skråsikkerhet. Jeg er ikke noe opptatt av kornsirkler, men bare observerer hva andre mener.
    Vi blir nok ikke enige, det virker som vi lever på forskjellige planeter. Men jeg lurer på en ting, er det noe du IKKE tror på? Er alt mulig? Hva med Tarot, astrologi, homeopati, spåtelefoner, kaffegrut, krystaller, aura reading osv.. Er ingenting humbug?

U

utgatt60135

Gjest
    HC skrev:
    Vi blir nok ikke enige, det virker som vi lever på forskjellige planeter. Men jeg lurer på en ting, er det noe du IKKE tror på? Er alt mulig? Hva med Tarot, astrologi, homeopati, spåtelefoner, kaffegrut, krystaller, aura reading osv.. Er ingenting humbug?
    Som sagt mange ganger tidligere så trodde jeg ikke på noenting ulogisk selv engang for lenge siden, så jeg vet vet nøyaktig hvordan det er. Overgangen er ikke så atromonisk som man skulle tro.

Jo, jeg tror det er mye humbug også og folk som ikke er helt ærlige i sin sak. Og ikke minst mye navitet på begge sider (behandler/kunde).

Tarot synes jeg høres ut som noe vås, men så er det seriøse personer som jeg har stolt på som bruker det. Jeg bare observerer og stiller meg uforstående. Astrologi var åpneren for meg. Jeg trodde ingenting på det der, men så var det en veninne som leste om mittt tegn og jeg ble forbløffet over at den kunne stemme så godt. Da begynte jeg å fordype meg i det og ble ganske flink til å finne tegnet til kjente og ukjente. Så at Astrologi ikkeer noe vås er noe jeg nå vet. Hvordan det er mulig er en gåte for meg og de fleste andre. Det er utrolig mye vi ikke vet enda. Jeg kunne aldri stole på spåtelefoner, selv om det sikkert er noen seriøse der også. At det er mulig å være klarsynt er noe som er temmelig klart for meg nå og at det esisterer andre dimensjoner tviler jeg ikke noe på. En dag vil det bli oppdaget av vitenskapen også tror jeg, men det er kanskje lenge til. Det som virkelig er forbløffende for meg er folk som virkelig tror vi vet alt om livet i dag og at vitenskapen er nesten i mål. Vår egen kropp er så kompleks at vi har nettopp begynt å forstå den. Tenk på det! Homeopati har aldri interessert meg, men kanskje det har med tankens kraft. Jeg vet ikke. Nettopp tankens kraft er en meget ubrukt ressurs i dag. Man forsker på alt mulig utenfor seg selv, men ikke seg selv. Det er jo faktisk det åndelighet dreier seg om. Åpne opp psykiske blokkeringer og bli mer bevisst. Større åndelighet kan ha virkelig store positive effekter om mange nok begynner med det. Men det er ingen lettvindt vei. Det kreves mye tid og mye forløsning. Kaffegrut er vel bare ovetro, krystaller vet jeg ikke noe om men mye dilldall greier har jeg lite tro på. Aurareading har jeg prøvd mange ganger og tror på det ja. Vi har alle en aura og det er noe man kan trene seg opp til å kjenne. Det gjelder å være obersvant og ikke tro på alt. Hva er det som hjelper meg? Hva får jeg mest utbytte av? Jeg tror faktisk de fleste som pner opp mer for høyere bevissthet er de som tar eller må ta et oppgjør med vanskelig barndom. Slik var det for meg også. Uten disse utfordringene hadde nok jeg også vært like skeptisk som deg i dag. Foruten de som har medfødt åpenhet for det åndelige. Det er alså ingen enkel oppgave å bli mer bevisst. Jeg tror også mange som ønsker større åndelighet stanger og stanger. F.eks de som mediterer ved å stilne tankene i forsøk til å nå nirvana. De synes jeg missforstår litt.

S

Slubbert

Gjest
    Lyngen skrev:
    Astrologi var åpneren for meg. Jeg trodde ingenting på det der, men så var det en veninne som leste om mittt tegn og jeg ble forbløffet over at den kunne stemme så godt.
    Derren Brown fikk fem stykker til å oppleve slike åpenbaringer i et show, de kunne ikke tro at han leste dem så godt. Det viste seg at han leste opp nøyaktig samme teksten til alle sammen. Ordet du leter etter er "psykologi".

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Slubbert skrev:
    Lyngen skrev:
    Astrologi var åpneren for meg. Jeg trodde ingenting på det der, men så var det en veninne som leste om mittt tegn og jeg ble forbløffet over at den kunne stemme så godt.
    Derren Brown fikk fem stykker til å oppleve slike åpenbaringer i et show, de kunne ikke tro at han leste dem så godt. Det viste seg at han leste opp nøyaktig samme teksten til alle sammen. Ordet du leter etter er "psykologi".
    Derren Brown er min helt! :)
    @ Lyngen: Du burde virkelig ta en liten titt på situasjonen Slubbert snakker om:
    http://www.youtube.com/watch?v=haP7Ys9ocTk
    Får deg til å fundere litt, eller hva? :)

Honkey

U

utgatt60135

Gjest
    Slubbert skrev:
    Lyngen skrev:
    Det han skrev er bare generell intetsigende greier. Det er vel ikke noen stor prestasjon egentlig og sier svært lite om astrologi. Igjen det er en fordel å vite hva man snakker om idedet for å ty til naive forenklinger lagd av showmenn. Slike linker som er populært i denne tråden er ofte avsporinger i stedet for fordypninger. Det som kunne vært seriøst er sammenligner gjort av seriøse og dyktige astrologer som stiller personlige horoskoper.

You are a person prone to bouts of self-examination. This is in sharp contrast to a striking ability you have developed to appear very socially engaged, even the life and soul of the party; but in a way that only convinces others. You are all too aware of it being a façade.

This means that you will often be at a gathering and find yourself playing a part. While on the one hand you’ll be talkative and funny, you’ll be detaching yourself to the point where you will find yourself watching everything going on around you and feeling utterly unable to engage. You’ll play conversations back to yourself in your head and wonder what that person really meant when he said such-and-such — conversations that other people wouldn’t give a second thought to.

How have you learned to deal with this conflict? Through exercising control. You like to show a calm, self-assured fluid kind of stability (but because this is self-consciously created, it will create bouts of frustrated silliness and a delight in extremes, or at least a delight in being seen to be extreme). You most easily recognise this control in how you are with people around you. You have learned to protect yourself by keeping people at bay. Because in the past you have learned to be disappointed by people (and because there were issues with you adjusting to your sexuality), you instinctively keep people at arms’ length, until you decide they are allowed over that magic line into your group of close friends. However, once across that line, the problem is that an emotional dependency kicks in which leaves you feeling very hurt or rejected if it appears that they have betrayed that status.

Because you are prone to self-examination, you will be aware of these traits. However, you are unusually able to examine even that self-examination, which means that you have become concerned about what the real you is. You have become all too aware of façades, of sides of yourself which you present to the world, and you wonder if you have lost touch with the real and spontaneous you.

You are very creative, and have tried different avenues to utilize that ability. It may not be that you specifically, say, paint; it may be that your creativity shows itself in more subtle ways, but you will certainly find yourself having vivid and well-formed ideas which others will find hard to grasp. You set high standards for yourself, though, and in many ways are a bit of a perfectionist. The problem is, though, that it means you often don’t get stuff done, because you are frustrated by the idea of mediocrity and are wearied by the idea of starting something afresh. However, once your brain is engaged you’ll find yourself sailing. Very much this will likely lead to you having considered writing a novel or some such, but a fear that you won’t be able to achieve quite what you want stops you from getting on with it. But you have a real vision for things, which others fall short of. Particularly in your academic/college situation, you are currently fighting against restraints upon your desire to express yourself freely.

Your relationship with your parents (there is a suggestion that one is no longer around, or at least emotionally absent) is under some strain. You wish to remain fond of them but recent issues are causing frustration – from your side far more than theirs. In fact they seem unaware of your thoughts on the matter. Partly this is because there are ways in which you have been made to feel isolated from certain groups in the past – something of an outsider. Now what is happening is that you are taking that outsider role and defending it to the point of consciously avoiding being part of a group. This will serve you well in your creative and career pursuits. You have an enormous cynicism towards those who prefer to be part of a group or who exhibit any cliquey behaviour, and you always feel a pang of disappointment when you see your ‘close’ friends seeming to follow that route. Deep down it feels like rejection.

However, for all that introspection, you have developed a sensational, dry sense of humour that makes connections quickly and wittily and will leave you making jokes that go right over the heads of others. You delight in it so much that you’ll often rehearse jokes or amusing voices to yourself in order to ’spontaneously’ impress others with them. But this is a healthy desire to impress, and although you hate catching yourself at it, it’s nothing to be so worried about.

There’s also an odd feeling that you should have been born in a different century. You might be able to make more sense of that than I can.

There are some strong monetary shifts taking place at the moment. Both the recent past and what’s in store over the next few months represent quite a change.

You have links at the moment with America*, which are quite interesting, and will look to yield worthwhile results. You’re naturally a little disorganized. A look around your living space would show a box of photos, unorganised into albums, out-of-date medicines, broken items not thrown out, and notes to yourself which are significantly out of date. Something related to this is that you lack motivation. Because you’re resourceful and talented enough to be pretty successful when you put your mind to things, this encourages you to procrastinate and put them off. Equally, you’ve given up dreams a little easily when your mind flitted elsewhere. There are in your home signs of an excursion into playing a musical instrument, which you have since abandoned, or are finding yourself less interested in. (This may alternatively relate to poetry and creative writing you’ve briefly tried your hand at and left behind you.) You have a real capacity for deciding that such-and-such a thing (or so-and-so a person) will be the be all and end all of everything and be with you for ever. But you’d rather try and fail, and swing from one extreme to the other, than settle for the little that you see others content with.

Conclusion: It’s very interesting doing your reading, as you do present something of a conundrum, which won’t surprise you. You are certainly bright, but unusually open to life’s possibilities – something not normally found among achieving people. I’d say you’d do well to be less self-absorbed, as it tends to distance you a little, and to relinquish some of the control you exercise when you present that stylized version of yourself to others. You could let people in a little more, but I am aware that there is a darkness you feel you should hide (much of this is in the personal/relationship/sexual area, and is related to a neediness which you don’t like).

You really have an appealing personality – genuinely. Many thanks for doing this, and for offering something far more substantial than most.

*This was changed to ‘Britain’ for US subjects. (I suggest ‘people abroad’ as a catch-all.)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.688
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    ...seriøse og dyktige astrologer...
    På engelsk er det et nyttig uttrykk som heter "a contradiction in terms". Her kunne det vært hendig å ha et tilsvarende uttrykk på norsk.

En personlig opplevelse: En sen kveld på toget hjemover overhørte jeg en astrolog-guru øse innsikten sin over en ny disippel som tydeligvis var på vei til en eller annen seanse hjemme hos guruen. Aner ikke hva som egentlig foregikk, men det virket som herr og fru guru hadde møtt denne søkende sjelen med bagasje på Oslo S, og at de nå alle tre var på vei til et eller annet småbruk med økologisk livsstil og alternative sannheter. Herr guru var en tykkfallen, skjeggete nordmann med langt, grått og fett hår i krans rundt en blank isse. Fru guru satt stort sett og nikket på de riktige stedene. På veien doserte herr guru astrologiske innsikter om den nye disippelen fra en bunke A4-utskrifter. Dette ble gjort med stor autoritet og betydelig lydvolum, sånn at alle i vogna fikk med seg intime detaljer om hvordan visse samlivsproblemer hos disippelen skyldtes Plutos uheldige innflytelse i sjette hus av Krepsen, eller noe sånt. Disippelen satt bare fjetret og lyttet til all denne visdommen og de dype innsiktene om hvordan alt hang sammen, mens de fleste andre passasjerene prøvde å la være å vise at de hørte alt som ble sagt.

Jeg greide såvidt å holde meg alvorlig til jeg gikk av toget, men hele opptrinnet stemte forbløffende godt med alle mine fordommer og forutinntatte oppfatninger om astrologi og astrologer. Bare tull, av og for folk som ikke helt hører til i samfunnets høystatusgrupper, for å si det litt forsiktig.

U

utgatt60135

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Jeg greide såvidt å holde meg alvorlig til jeg gikk av toget, men hele opptrinnet stemte forbløffende godt med alle mine fordommer og forutinntatte oppfatninger om astrologi og astrologer.
    Heldig for deg da at du fikk det bekreftet av de tre. Jeg for min del tar ikke standpunkter i stort tema ut i fra overhøring av noen få tilfeldige.Jeg har lært at folk er forskjellige i alle leirer.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.688
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du, det der er ikke engang et stort tema. Renhekla BS fra ende til annen.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    U

utgatt60135

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Du, det der er ikke engang et stort tema. Renhekla BS fra ende til annen.
    Hva vet du om egentlig om astrologi? Har du fått stilt horoskop? Jeg blir bare oppgitt over folk som hever seg over folk som har andre opplevelser og erfaringer enn seg selv. Det er så lite klokt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn