Astrologi?Voff skrev:Lite klokt.... :![]()
Utgangspunktet er at det ikke finnes noen måte det kan virke på. Det er ingen halvveis plausibel grunn til at menneskers personlighet og opplevelser i hverdagen skulle styres av hvor fjerne himmellegemer befinner seg på tilfeldige tidspunkter. At de astrologiske begrepene forholder seg til hvordan ting så ut for tusenvis av år siden, heller enn hvordan sol og planeter faktisk beveger seg, gjør det bare enda mer komisk. Eksempelvis går solen gjennom slangebærerens tegn (ophiochus) hvert år, men det har visst ikke horoskopspaltene fått med seg. Planet for jordrotasjonen endrer seg over tid (presesjon), men astrologene forholder seg til en stilisert fremstilling av hvordan ting var på babylonernes tid. Et tredje forhold er at andre kulturer har utviklet astrologiske systemer som er helt forskjellige fra det vestlige, eksempelvis det kinesiske. De tingene vestlige astrologer mener er viktige, bryr ikke kineserne seg om, og motsatt. Da er enkleste forklaring at begge driver med rent tøv.Lyngen skrev:Hva vet du om egentlig om astrologi? Har du fått stilt horoskop? Jeg blir bare oppgitt over folk som hever seg over folk som har andre opplevelser og erfaringer enn seg selv. Det er så lite klokt.Asbjørn skrev:Du, det der er ikke engang et stort tema. Renhekla BS fra ende til annen.
Jeg er redd dette sier mer om psykologiens realiteter enn om astrologiens fortreffelighet. Poenget med å vise til Derren Brown's eksperiment, var selvsagt ikke å vise noe som er naivt, snarere tvert om. Vi så her i utgangspunktet skeptiske mennesker måpe over treffsikkerheten, i stedet for å stille seg grunnleggende spørsmål. Dette er åpenbare menneskelige trekk; verden vil bedras, og vi lar oss villig forføre, om og om igjen.Lyngen skrev:Det han [altså Derren Brown] skrev er bare generell intetsigende greier. Det er vel ikke noen stor prestasjon egentlig og sier svært lite om astrologi. Igjen det er en fordel å vite hva man snakker om idedet for å ty til naive forenklinger lagd av showmenn. Slike linker som er populært i denne tråden er ofte avsporinger i stedet for fordypninger. Det som kunne vært seriøst er sammenligner gjort av seriøse og dyktige astrologer som stiller personlige horoskoper.
Bare tøv og selvfølgeligheter, selvsagt, ispedd en og annen selvmotsigelse.Saturn is in 18 Degrees Aquarius.
Your personal sense of values is a reflection of the value structures of your peer group and of those you respect and admire. Try to be more critical in your acceptance of these values -- you tend to prejudge the abilities of those you trust and then follow what they say blindly. Basically very conservative, you prefer orderly, systematic changes and fear doing things rashly or impulsively. Ideas and philosophies must have some sort of immediately realizable, utilitarian function in order for you to pay any attention to them.
Uranus is in 17 Degrees Capricorn.
You, and your peer group as well, seek out practical solutions to a changing society's attitudes to customs, traditions and authority structures. Your logical and orderly manner of dealing with these matters will result in permanent and carefully planned, but sweeping, reforms.
Neptune is in 18 Degrees Capricorn.
You, and your entire generation, will idealize work, practicality and the ability to attain reasonable goals. But, because you will also stress the need to be selfless and giving, you may find it difficult to attain your goals unless you have lowered your expectations on all fronts.
Pluto is in 21 Degrees Scorpio.
For your entire generation, this is a period of intense research and discovery in areas that were heretofore considered mysterious, remote or taboo. The root causes for many complex occurrences will be unearthed due to the intensity and thoroughness of the search.
Sludder. Det blir trukket frem eksempler for å vise hvordan denne råtne svindlerindustrien tapper sine ofre for milliarder hvert år med virkningsløst sprøyt, godt hjulpet av naive fans som baserer hele sin virkelighetsforståelse på anekdoter, tro og ukeblad, samt en og annen forvirret skalle som lyver så overbevisende eller er så bortreist at de selv tror på det de holder på med. Selvbedrag er jo den viktigste faktoren i hele denne drømmeindustrien.Lyngen skrev:Jeg burde ha vært klok nok til å holde meg unna denne tråden som virker som et mesterskap i å si mest mulig om noe man ikke vet noe om og trakasere dem hederlig forsøker å hjelpe andre til et bedre liv.
Hvorfor holder det ikke vann?Lyngen skrev:Det er meiningsløst å fortsette å diskutere dette med dere når dere har bestemt dere på forhånd uten å ha prøvd ut noe som helst selv og bare viser til showmen og kritikere som kommer med ting som enten er på siden eller ikke holder vann.
Vitenskapsmennene valgte sikkert dårlige astrologer. De skulle brukt spåkonesiden til Dagbladet.Slubbert skrev:Hvorfor holder det ikke vann?Lyngen skrev:Det er meiningsløst å fortsette å diskutere dette med dere når dere har bestemt dere på forhånd uten å ha prøvd ut noe som helst selv og bare viser til showmen og kritikere som kommer med ting som enten er på siden eller ikke holder vann.
McGrew, McFall, "A Scientific Inquiry Into the Validity of Astrology"
Abstract: Six expert astrologers independently attempted to match 23 astrological
birth charts to the corresponding case files of 4 male and 19
female volunteers. Case files contained information on the volunteers' life
histories, full-face and profile photographs, and test profiles from the
Strong-Campbell Vocational Interest Blank and the Cattell 16-P.F. Personality
Inventory. Astrologers did no better than chance or than a nonastrologer
control subject at matching the birth charts to the personal data; this
result was independent of astrologers' confidence ratings for their predicted
matches. Astrologers also failed to agree with one another's predictions.
Nettopp. De to fødselshoroskopene jeg fikk beregnet gikk ut fra fødselstidspunkt (til nærmeste hele time) og fødselssted (innenfor noen kilometer). Du må gjerne sjekke ascendanter og månefaser - de er med i diagrammene og kan enkelt beregnes ut fra tid og sted.Lyngen skrev:Man opplyser ikke om noe annet enn tid og sted forresten.
Lurer på hva synet deres på sort masse er.Asbjørn skrev:Pluto var ikke oppdaget på den tiden det astrologiske systemet ble utviklet, forresten, så hvorfor ikke lage et horoskop basert på hvor Eris står? Eris er jo større enn Pluto, men ble oppdaget senere.
Den artikkelen er riktig interessant. @Lyngen: Har du lest den?Slubbert skrev:Hvorfor holder ikke denne vann?
Carlson, "A double-blind test of astrology.", Nature, vol.318, December 1985
Hvordan forklarer du at store statistiske studier ikke har vist noen forskjell på astrologenes spådommer og ren tilfeldig gjetning?Lyngen skrev:Hvis du tror seriøse stilte horoskoper er generelle så tar du grundig feil. Alle egenskaper i de ulike tegnene er også helt forskjellige og absolutt ikke generelle. Hadde de vært det så hadde astrologi vært meningsløs. Jeg har tippet rett stjernetegn så mange ganger på kjente og ukjente at jeg ikke er det minste i tvil på at det ikke er noe tull. Men skal man være mer presis må man også vite ancendanten og hvor månen sto. Ja, som sagt det virker helt skrudd at dettte går an og jeg vet ikke hvordan/hvorfor.
Understanding Science skrev:Astrology is not a very scientific way to answer questions. Although astrologers seek to explain the natural world, they don't usually attempt to critically evaluate whether those explanations are valid and this is a key part of science. The community of scientists evaluates its ideas against evidence from the natural world and rejects or modifies those ideas when evidence doesn't support them. Astrologers do not take the same critical perspective on their own astrological ideas.
Regnes det at Nancy Reagan lot en astrolog vurdere sted og dato for alle Ronalds offentlige fremtredener for å forsikre seg om at planetene sto i riktig stilling, og la ned veto hvis de ikke stemte?HC skrev:Finnes det noen applikasjon av astrologi? Nær sagt all god vitenskap har en bred anvendelse på mange områder men jeg har fremdeles til gode å se pseudo-science anvendt på noe annet område enn promotering og salg av selve ideen eller produktet.
Kineserne er klin sprø og ovetroiske. Det er ikke små avgjørelser som blir tatt på bakgrunn av astrologiske "spådommer", numerologi og beslektet sludder.HC skrev:Et siste spørsmål vedrørende astrologi:
Finnes det noen applikasjon av astrologi? Nær sagt all god vitenskap har en bred anvendelse på mange områder men jeg har fremdeles til gode å se pseudo-science anvendt på noe annet område enn promotering og salg av selve ideen eller produktet.
Hvem har bestemt seg? Det ble så stille. Hvorfor holder ikke testene vann? Hvorfor har astrologer i alle kontrollerte tester gjort det omtrent like bra som folk som gjetter tilfeldig?Lyngen skrev:Det er meiningsløst å fortsette å diskutere dette med dere når dere har bestemt dere på forhånd...
Jeg tenker mer på hva man har funnet ut innen et vitenskapelig område og hvordan denne viten er brukt andre steder. Man har for eksempel utviklet apparater for medisinsk bildebehandling basert på arbeid utført innen astronomi.Gjestemedlem skrev:Kineserne er klin sprø og ovetroiske. Det er ikke små avgjørelser som blir tatt på bakgrunn av astrologiske "spådommer", numerologi og beslektet sludder.HC skrev:Et siste spørsmål vedrørende astrologi:
Finnes det noen applikasjon av astrologi? Nær sagt all god vitenskap har en bred anvendelse på mange områder men jeg har fremdeles til gode å se pseudo-science anvendt på noe annet område enn promotering og salg av selve ideen eller produktet.
Jeg orker ikke å lese et 27 år gammelt dokument, sorry.Slubbert skrev:Hvem har bestemt seg? Det ble så stille. Hvorfor holder ikke testene vann? Hvorfor har astrologer i alle kontrollerte tester gjort det omtrent like bra som folk som gjetter tilfeldig?
Selfølgelig finnes det, men å prøve å overbevise at man får noe igjen av å bruke mye penger på HiFi til en som har et superbillig anlegg og absolutt ikke kunne tenke seg å bruke mer enn noen hunderlapper på et anlegg er bortkastet tid. Skjønner? Hvis man ikke vil at det skal ha noen verdi så har det heller ikke det.HC skrev:Jeg tenker mer på hva man har funnet ut innen et vitenskapelig område og hvordan denne viten er brukt andre steder. Man har for eksempel utviklet apparater for medisinsk bildebehandling basert på arbeid utført innen astronomi.Gjestemedlem skrev:Kineserne er klin sprø og ovetroiske. Det er ikke små avgjørelser som blir tatt på bakgrunn av astrologiske "spådommer", numerologi og beslektet sludder.HC skrev:Et siste spørsmål vedrørende astrologi:
Jeg har mange ganger spurt etter liknende eksempler på applikasjoner av astrologi, numerologi, reiki, refleksologi osv. men så langt har ingen klart å komme opp med et eksempel. Jeg holder ikke pusten for å si det slik.
Ok , jeg skummet meg gjenneom det knusktørre dokumentet men får ingenting igjen for det. Fort lest igjennom går det over hodet på meg hva de i det hele tatt tester for noe og jeg orker ikke å prøve å finne ut av det. Forklar det gjerne for meg enklere om du vil. Ingen av oss er astrologer og sitter ikke inne med den tekniske kunnskapen.Lyngen skrev:Jeg orker ikke å lese et 27 år gammelt dokument, sorry.Slubbert skrev:Hvem har bestemt seg? Det ble så stille. Hvorfor holder ikke testene vann? Hvorfor har astrologer i alle kontrollerte tester gjort det omtrent like bra som folk som gjetter tilfeldig?
Jøss, det var overraskende. Pappa sier også det.Barbaresco skrev:Fort lest igjennom står det at astrologi er reinspikka tull.
Ledende amerikanske astrologer, anbefalt av astrologforbundet, bistod vitenskapsmenn med å skape to tester som skulle måle treffsikkerheten til astrologene.Lyngen skrev:Ok , jeg skummet meg gjenneom det knusktørre dokumentet men får ingenting igjen for det. Fort lest igjennom går det over hodet på meg hva de i det hele tatt tester for noe og jeg orker ikke å prøve å finne ut av det. Forklar det gjerne for meg enklere om du vil. Ingen av oss er astrologer og sitter ikke inne med den tekniske kunnskapen.Lyngen skrev:Jeg orker ikke å lese et 27 år gammelt dokument, sorry.Slubbert skrev:Hvem har bestemt seg? Det ble så stille. Hvorfor holder ikke testene vann? Hvorfor har astrologer i alle kontrollerte tester gjort det omtrent like bra som folk som gjetter tilfeldig?
Dette sier meg veldig lite. Må nesten se hvordan testene har pågått i detalj for å ha noen formening om den.vredensgnag skrev:Ledende amerikanske astrologer, anbefalt av astrologforbundet, bistod vitenskapsmenn med å skape to tester som skulle måle treffsikkerheten til astrologene.Lyngen skrev:Ok , jeg skummet meg gjenneom det knusktørre dokumentet men får ingenting igjen for det. Fort lest igjennom går det over hodet på meg hva de i det hele tatt tester for noe og jeg orker ikke å prøve å finne ut av det. Forklar det gjerne for meg enklere om du vil. Ingen av oss er astrologer og sitter ikke inne med den tekniske kunnskapen.Lyngen skrev:Jeg orker ikke å lese et 27 år gammelt dokument, sorry.Slubbert skrev:Hvem har bestemt seg? Det ble så stille. Hvorfor holder ikke testene vann? Hvorfor har astrologer i alle kontrollerte tester gjort det omtrent like bra som folk som gjetter tilfeldig?
Deretter ble et stort utvalg astrologer bedt om å gjennomføre horoskop, samt matche et stort utvalg personer med disses horoskoper, utfra testpersonenes egenskaper.
Alle resultatene ble dårligere enn ren gjetning.
De fikk sikkert ikke lov til å jukse, der ligger nok mye av forklaringen.Lyngen skrev:Dette sier meg veldig lite. Må nesten se hvordan testene har pågått i detalj for å ha noen formening om den.
Nei, selvfølgelig er det ikke det. Noe så enkelt så å finne tegnet på hverandre ville vært tilfeldig om man hadde gjettet.vredensgnag skrev:Og det ser ut til at ren gjetning er den beste astrologen - hvilket astrologi nok er, altså ren gjetning.
Der kom useriøsiteten frem nok engang ja.nb skrev:De fikk sikkert ikke lov til å jukse, der ligger nok mye av forklaringen.Lyngen skrev:Dette sier meg veldig lite. Må nesten se hvordan testene har pågått i detalj for å ha noen formening om den.
Lyngen skrev:Dette sier meg veldig lite. Må nesten se hvordan testene har pågått i detalj for å ha noen formening om den.vredensgnag skrev:Ledende amerikanske astrologer, anbefalt av astrologforbundet, bistod vitenskapsmenn med å skape to tester som skulle måle treffsikkerheten til astrologene.Lyngen skrev:Ok , jeg skummet meg gjenneom det knusktørre dokumentet men får ingenting igjen for det. Fort lest igjennom går det over hodet på meg hva de i det hele tatt tester for noe og jeg orker ikke å prøve å finne ut av det. Forklar det gjerne for meg enklere om du vil. Ingen av oss er astrologer og sitter ikke inne med den tekniske kunnskapen.Lyngen skrev:Jeg orker ikke å lese et 27 år gammelt dokument, sorry.Slubbert skrev:Hvem har bestemt seg? Det ble så stille. Hvorfor holder ikke testene vann? Hvorfor har astrologer i alle kontrollerte tester gjort det omtrent like bra som folk som gjetter tilfeldig?
Deretter ble et stort utvalg astrologer bedt om å gjennomføre horoskop, samt matche et stort utvalg personer med disses horoskoper, utfra testpersonenes egenskaper.
Alle resultatene ble dårligere enn ren gjetning.
Øh, det står i publikasjonen det, les den.Lyngen skrev:Dette sier meg veldig lite. Må nesten se hvordan testene har pågått i detalj for å ha noen formening om den.
Hvem som helst kan gjennom noen ledende spørsmål lett lure deg til å avsløre når du er født, folk kan leses som en åpen bok, det er psykologi og har null og niks med stjerner eller overnaturlige ting å gjøre.Lyngen skrev:Nei, selvfølgelig er det ikke det. Noe så enkelt så å finne tegnet på hverandre ville vært tilfeldig om man hadde gjettet.
For å komme Lyngen litt i møte her (det ER utfordrende å få sin tro spørsmålsstilt, jeg vil bare nevne det), har jeg selv gjentatte ganger opplevd at folk som sysler med denslags, gjetter mitt stjernetegn rett etter å ha snakket med meg 5 - 15 minutter, og helt uoppfordret. Kan ikke huske at noen av dem har gjettet feil, kun at noen har vippet mellom to forskjellige, og da de to som etter sigende skal være de mest dominante mitt tilfelle. Gøyalt!Slubbert skrev:Øh, det står i publikasjonen det, les den.Lyngen skrev:Dette sier meg veldig lite. Må nesten se hvordan testene har pågått i detalj for å ha noen formening om den.
De tester om astrologer kan si noe om folk gjennom horoskoper, altså det de påstår at de gjør når du betaler for å snakke med dem. Forer-effekten forklarer hvorfor folk selv synes horoskop-profiler ofte stemmer, så i denne testen har et stort utvalg astrologer studert horoskopene til et stort utvalg subjekter og skrevet ned det de har funnet. Deretter har subjektene blitt bedt om å finne igjen sine egne horoskop-profiler. Resultatet ble såklart fullstendig tilfeldig, med andre ord kunne ikke astrologene si noe som helst basert på horoskopene til folk, resultatet ble som ved vill gjetting.
Videre ble astrologene bedt om å matche psykologiske personlighetsprofiler av subjektene, altså ordentlige, med det de leste ut fra horoskopene. Igjen var resultatene bare vill gjetting, å finne ut hvilken person som passet til hvilket horoskop ble for kremen av toppastrologer anbefalt av det amerikanske astrologforbundet, bare vill gjetting.
Hver eneste gang noen har testet om astrologer kan si noe om folk gjennom å studere horoskopene deres, har resultatet blitt tilsvarende vill gjetting.
Vel, jeg måtte nesten ha sett testene deres for å ha noen klar formening om dette. Jeg har fått stilt personlig horoskop av lederen for den norske astrologiskolen og har det fortsatt på tape. Det er ingen gjetning på generelle betrakninger. De bøkene jeg har brukt er ikke generelle betrakninger og jeg har ikke gjettet meg til andres tegn. Så jeg vet at astrologi ikke er tull så får dere tro på noe annet.Slubbert skrev:Øh, det står i publikasjonen det, les den.Lyngen skrev:Dette sier meg veldig lite. Må nesten se hvordan testene har pågått i detalj for å ha noen formening om den.
De tester om astrologer kan si noe om folk gjennom horoskoper, altså det de påstår at de gjør når du betaler for å snakke med dem. Forer-effekten forklarer hvorfor folk selv synes horoskop-profiler ofte stemmer, så i denne testen har et stort utvalg astrologer studert horoskopene til et stort utvalg subjekter og skrevet ned det de har funnet. Deretter har subjektene blitt bedt om å finne igjen sine egne horoskop-profiler. Resultatet ble såklart fullstendig tilfeldig, med andre ord kunne ikke astrologene si noe som helst basert på horoskopene til folk, resultatet ble som ved vill gjetting.
Videre ble astrologene bedt om å matche psykologiske personlighetsprofiler av subjektene, altså ordentlige, med det de leste ut fra horoskopene. Igjen var resultatene bare vill gjetting, å finne ut hvilken person som passet til hvilket horoskop ble for kremen av toppastrologer anbefalt av det amerikanske astrologforbundet, bare vill gjetting.
Hver eneste gang noen har testet om astrologer kan si noe om folk gjennom å studere horoskopene deres, har resultatet blitt tilsvarende vill gjetting.
...men du mente å se at jeg "ikke hadde noe peil" da jeg regnet ut detaljerte fødselshoroskop for to personer med visse fødselssteder og -tidspunkter. Det tok meg ikke mange minuttene å finne ut hvordan et slikt skulle settes opp, gitt de datapunktene. At resultatet var meningsløst visste vi jo fra før.Lyngen skrev:Ingen av oss er astrologer og sitter ikke inne med den tekniske kunnskapen.