Sommerand jeg er veldig enig med deg i det du her sier.
Samtidig som jeg noen ganger lurer på om størrelsen på høyttalerelementer er avgjørende for at man skal føle denne uanstrengte nærheten og kroppsligheten man hører over et PA-anlegg som benyttes under konserter. Ingen av disse anlegg har elementer under 15" størrelse hvor det viktige mellomtone- og bassområdet gjengis over PA.
Klart, vi kan oppleve millimeterpresisjon av forskjellig art på bra hi-fi høyttalere, mens denne følelesen av kjøtt og blod samt nærheten til artisten sjelden gjengis bra på små elementer. Mens nesten alltid låter bra ute på konsert, uansett hvilken PA høyttalere man hører det på, bortsett fra store PA lydrigger hvor de har mikset det så hardt at det skjærer i ørene.
Har bl.a. hørt mange live konserter med Henning Kvitnes (som selv er nøye med lyden når han spiller ute), hvor det er nesten umulig å høre på han hjemme etter en dose live - uten at jeg lar selve live stemningen virke inn på meg når jeg sier dette. For å høre stemmen hans over store 15" eller 18" PA elementer gjør nærmest et hvert råbra hjemmeanlegg til reiseradiolyd i forhold.
Jeg hørte på disse her
http://www.musikklink.no/Produkter/...156horn---1800W-MAC-HD1531BE-p0000052036.aspx
i en musikkforretning på Lillestrøm i sommer.
Vel, jeg var forberedt på at her er det mye støy/egenstøy, men nei det var det ikke. Og JA det låt live, så bra at jeg ble litt usikker på meg selv over hvor bra/live det låt. Men, jeg skal opp igjen og finlytte mer hvis de fortsatt har de inne. Jeg har også hørt disse i et konsertlokale i Aalborg, med 4 tilhørende aktive 18" suber, og det låt aldeles grisebra der nede (hørt med hi-fi ører) kan jeg forsikre om.
Tror også disse her kan være en kandidat:
JBL PRX635 høyttaler med forsterker, 15", 6,5" og horn – LydRommet
Men,
EGENTLIG skal slike høyttalere
ABSOLUTT IKKE fungere i ei stue, da de er laget for
HELT ANDRE parametere enn for ei relativt lita stue. Vel, de er uansett så billige at å kjøpe et par og om ikke annet benytte ute på terrassen om sommeren, forsvarer kjøpet.
Vanskelig, dette tråden går på, "hardt og klinisk" som man ofte opplever i stua - uansett hvor korrekt/analyserende lyden er. Hvor man så fort man låner ørene til høyttalere med store elementer får "fot" selv om man kun hører en spe kvinnestemme synge alene. Som på hi-fi messer, at man (les; jeg) kun får "fot" når jeg hører på høyttalere med masse/store elementer, helst bare store. Oppdaget dette på de to første Horten messene, at først når man kom inn i rommet med JBL med 15" i så fikk jeg "fot" og samtidig slappet av med MUSIKKEN.
Forresten en (oppegående) danske som i en tråd et eller annet sted som mener disse her
JBL LSR6332 studiomonitor med 12" 5" og tweeter – LydRommet
på flere områder er bedre enn B&W 801 (trolig en tidligere versjon av disse, enn dagens). Uansett, disse JBL koster jo ingen ting i forhold til B&W 801, selv om de ser jævlige ut... Har også lest et sted at disse JBL visttnok skal være en av de høyttalere i verden med flest patenter innebygget i sin konstruksjon, uten at jeg aner sannhets innholdet i dette. En ting er imidlertid sikkert (les; tror jeg); JBL kan noe med basselementer få andre kan så bra! Hvor det meste av musikken gjengis gjennom, selv Sissel Kyrkjebøs stemme.