Da var alt utsyret byttet ut utenom Birdene som har vært i mitt eie i 1,5 år. Audio Aeroen ble bytte ut med en ren Dac som er en Berkeley Alpha Dac med volumkontroll styring. Mitt kjære Moon sett gikk til en heldig kjøper inne Oslo som skulle drive ettpar Magnepan HT noe jeg vil tro er en god match. Så hvorfor bytte ut all eletronikken ? Mest fordi det er litt spennende og prøve noe nytt samt at jeg hadde lyst til å prøve rør på mine Bird da det er velkjent at dette kan være en meget god kombinasjon.
Om lydbildet var malt opp på lerret kan en si at Cary maler med en bredere pensel, det lyder fett på mange måter- Dog uten at det bikker over. Jeg kan på alle måter skjønne at rør på Bird er å foretrekke for mange, varmtklingende forsterkeri er ett must der de slipper det meste igjennom av hva den for servert både på godt og vondt.
Cary er helt RÅE på å grave fram detaljer, jeg trodde jeg hadde den biten på plass og hadde kontroll på disse med kjente innspillinger men blokkene henter fram enda mer detaljer og presenterer de på en måte i luften som gjør hele opplevelsen enda mer ekte, ikke nok med at de er der men hver og en detalj har en spesiell egenart ved seg som gjør at den ikke smelter inn resten av lyden men står ut på en nesten fysisk levende måte. (Er det dette som gjør rør så spesielt ?) Samtidlig har lyden vokst enda mer i størrelse noe som gjør at hvert enkelt instrument og stemmer for mer luft rundt seg og som gjør at jeg sitter litt lamslått tilbake og kan lytte inn i lydbildet på en helt annen måte en tidligere. Dybden i lyden og plasseringen av instrumenter er fantastisk bra, jeg kan ikke erindre og ha hørt det bedre noen plasser, det spiller langt utenfor den fysiske stuen jeg sitter i og på noen spor er det så jeg bare blir sittende og smile dumt for meg selv, det er så åpent og nakent og avkledt at det sann fornøyelse og lytte på alle volumer.
Kvinnelige vokaler som Eva Cassidy, Allison Krauss og Melody Gardot er ihjelspilt hos meg og har noen spor jeg kjenner svært godt allikevel oppleves disse låtene som annerledes, nyanseforskjeller fra stemmene deres smattelyder og små bevegelser som tidligere har vært undertrykt kommer fram og gjør det hele mer virkelighetsnært. Vokalene deres er til å ta og føle på og med litt dempet belysing i stuen er det ikke vanskelig å tro at jeg fått har besøk i stuen,- Utrolig morro dette her !!
Bassen er kraftigere med Cary blokkene og må sies og passe Birdenes spillestil bedre enn med Moon settet, det sparkes basstoner utfra de fire 9" på en svært god måte og det spilles mer i dybden og ut rommet enn tidligere. Definert, god og med punch og sug som gjør det hele heftig og høre på. Hører dog at rommet gir meg endel mer utfordringer enn tidligere men dette vil det bli tatt høyde for ved byggingen av det nye rommet i kjelleren.
Jeg var litt redd for at 2x50Watt kunne bli litt smått da jeg liker å dra på litt av og til men kreftene virker være uttømmelige fra disse blokkene. Nå er vel ikke Birdene med sine laster vanskelig å dra så alt i alt er dette en meget god match også kraftmessig da jeg kan spille på langt over normalt lyttenivå uten at lyden flyter ut.
Så ingenting negativt ? Vel jeg har mistet litt pin point i lyden. Moon settet var nok bedre her og var generelt litt strammere i fisken men dette var vel egentlig litt som forventet (?) (eller bedrer seg med innspilling eller en preamp vil jeg tippe) I tillegg har jeg lyst til å prøve en preamp i oppsettet da jeg har meget gode erfaringer med dette fra tidligere. Kjører nok litt høyt på volumkontrollen på Berkeleyen og dette medfører nok endel negativ feedback etter som jeg har lest, spesielt kan dette ha innvirkning på dynamikken. Også utifra tidligere erfaringer virker det som om lyden med en preamp i kjeden kan ytterligere forsterkerke det jeg ønsker i form av klangfarger og dynamikk selv om det skal sies at det slett ikke er dårlig her nå.
En annen ting jeg reagerer litt på er at Cary sier blokkene trenger 5 minutter oppvarming før de spiller bra !? Dette er så missvisende som det går ann. Det spiller heller dårlig de første 20 minuttene før det da begynner og åpne seg opp og alt kommer til sin rett. Mrk. at dette er fra kaldstart og ikke fra Standby til ON, så jeg tar ett forbehold her men uansett verdt å merke da jeg satt tilbake litt slukøret tilbake når jeg skrudde blokkene på første gangen -
Alt i alt er jeg meget fornøyd og selv om blokkene ikke er innspilt enda er det som kommer videre en ren bonus.