Devialet : Noen inntrykk over en kort periode.
Det spiller så jævlig dynamisk med en snert jeg ikke har hørt noen andre plasser (foruten om Plaza), sykt bra. Her gjør enn lett i buksa om en ikke passer seg. Den har en vekt og fylde på instrumenter som kler Birdene meget bra. Caryene klarer også dette stykket meget bra men Devialeten har i tillegg en oppløshet rundt det hele som gjør det enda mer virkelig. Små nyanser jeg ikke har hørt før dukker opp på alle gode innspillinger og jeg sitter helt målløs tilbake. Den bruker luften i stuen her på en magisk måte, ved første lytt høres det kanskje ikke så imponerende ut for den låter hverken tynn, hard, mørk eller soft men når du for spilt litt er det hele så avkledd at det er umulig å ikke like denne. Den scorer stort på hvor oppløst alt er og da mener jeg virkelig alt den legger ikke unna noen ting og alt vises,- omså det er den minste lille filleting som ligger langt inne i det komplekse lydbildet, Fantastisk ! Om noen hadde sagt det står 14 rør i denne så kunne jeg trodd det, instrumenter har den spesielle særegenhet som trengs for oss super audiophile, + på trykk, holografi og oppløshet så sitter du igjen med pur magi. Om lydbildet blir komplekst med masse instrumenter på høyt volum bann på at du holder på å miste pusten, svetter og har egentlig mest lyst til å holde deg for ørene for du vet at dette kommer til å gjøre vondt...: glem det, Devialeten fixer dette på en lekker måte med å løse det hele opp og skiller ut alt og styrer det hele i luften akkurat dit det skal med luft imellom instrumenter uten at noe blir hardt eller komprimert og dette på konsternivå volum !!
Jeg har jo en endel gitarlåter og det er ufattelig hvor mye jeg har gått glipp av tidligere, det er som om Devialeten spiller på flere strenger og har flere toner enn annet å bidra med. Jeg er meget imponert og at det kan gjøres i en slik innpakning som denne innehar gjør det hele enda mer spektaulært. Diskanten er så oppløst og lar seg dra enda ett steg lenger enn jeg er vant til, strengeinstrumenter er helt nydelig og høre på og Accuton elementene for virkelig vist hva de er gode for. Mellomtonen er så klar og ren at det lille sløret som oppleves med andre anlegg er totalt vekk. Bassen har trykket og en vanvittig punch når det trengs. Private Investigation med Dire Straits på slutten av dette sporet er som om Devialeten tar tak i elementene presser alt til det ytterste, det er grisehøyt og jeg blir regelrett skremt der jeg sitter i stolen med sykt glis om munnen når endte akt tar slutt. Hvilken utrolig opplevelse, fantastisk igjen. Jeg av meg hatten og bøyer meg i støvet for den ekstreme Franskmannen, dette er Hi-Fi på høyeste nivå uten tvil. Det spilles mer nøytralt enn med Cary settet på godt og vondt, og der Caryene briljerer med en litt forfinet gjengivelse av virkeligheten kliner Devialeten til med ett dønn ærlig nakent bilde musikken, selv om akkurat det kan være litt vondt av og til.
High rez filer gjør det hele enda råere, det spiller så vanvittig oppløst at når du putter på den Høyoppløselige filer gjør den det stuntet at den legger konkurrentene enda lenger bak seg. Stemmer har en tilstedeværelse som gjør at jeg blir satt litt i tanker mot Magico/DarTZeel som jeg lyttet til på ved Oslo Plaza for ikke lenge siden. Utrolig morsomt at 2-kanals stereo skal klare å gjøre en illusjon så virkelig !
Minus, njaa kanskje ikke minus men den gjør på noen få pianoinnspilinger jeg har en litt hard lyd men det kan like gjerne være innspillingen eller rommet eller andre ting som gjør det, Med mørkere utstyr Moon/Rør så har jeg ikke denne tendensen men de er kanskje ikke like nøytral som Devialeten. Uansett ett mikroskopisk problem i denne sammenhengen.
Den blir varm til tross for at det er klasse D i denne, ved nærmere studering blir de nok ikke like varme som Cary blokkene men varm nok til at det du ikke kan holde håndflatene på toppen over lengre tid. Og fingermerker for du garantert på denne og det er ikke pent på denne for det vises.
Jeg syntes også at den ikke når sitt fulle potensiale før etter 15-20 minutter med spilling etter at den har vært avslått for natten. Når jeg først fikk denne hos Morten (NAT) tok det mange timer før den begynte å spille noenlunde bra. Syntes det er viktig å påpeke dette dette da forandringen var stor. En siste ting, ikke sett deg i stolen for bare å skal gjøre en liten lytt om du egentlig skal gjøre andre ting, jeg har prøvd og det er jævlig vanskelig å komme opp igjen.
Devialeten er ekstremt dynamisk og det er utrolig morsomt på de rette innspillinger. Den virker være dønn nøytral på godt og vondt der den serverer musikken uten kunstige tilsetninger. På gode innspillinger er det helt utrolig hvilken måte den presenterer musikken på og det hele blir en vanvittig rå opplevelse uten sidestykke. Hvordan de har klart og pakke dette i en innpakning som denne er helt utrolig, Endeløs styrke kombinert med musikalitet gjør det hele til en spirituell opplevelse !
Og en stor takk til en alltid blid og serviceinnstilt Morten ved Norsk Audio Teknikk som hjalp godt til for at dette lot seg gjennomføre.