Jeg ser at jeg gjorde Claudius Ptolemaios en urett litt lenger oppe i tråden, ved bare å referere til astrologi-boken hans. Ptolemaios gjorde mer enn det, så det kan være riktig å si at han var en av sin tids ledende vitenskapsmenn. En av de andre bøkene hans,
Almagest ("den største") oppsummerte det datiden visste om astronomi og la grunnlaget for det faget i flere hundre år fremover, før det etter hvert ble erstattet av ny kunnskap.
Ptolemaios' astronomiske system var en geosentrisk modell, hvor jorden var en stillestående kule i sentrum av universet og alt annet roterte rundt jorden på konsentriske kuleskall rundt jorden, til dels med kompliserte systemer av sirkler som roterer på andre sirkler. Sånn:
Systemet var ganske vellykket, ettersom det gjorde det mulig å beregne planetenes posisjoner med ganske stor presisjon. Likevel ble det etter hvert erstattet av
Keplers lover om planetenes bevegelser, ettersom modellen viste seg å stemme enda mye bedre med virkeligheten, i tillegg til at Keplers lover var en mye enklere og mer elegant forklaring av de tilgjengelige observasjonene enn de stadig mer kompliserte ad-hoc-modellene med sirkler som snurret rundt på andre sirkler. Kepler kunne bygge på observasjoner av Tycho Brahe, og la i sin tur grunnlaget for
Newtons gravitasjonslov, som igjen ble videreutviklet i
Einsteins generelle relativitetsteori og annen moderne astronomi og astrofysikk.
Hvis vi forestiller oss en parallell utvikling basert på Almagest til den dagens "alternative" utgjør fra Tetrabiblos, så ville det bli noe sånt:
1. Tviholde på den geosentriske modellen og forkaste både Kepler, Newton og Einstein.
2. Argumentere ut fra at "mine egne opplevelser forteller meg at sol, måne, planeter og stjerner går i bane rundt jorden".
3. Møte alle innvendinger med "har dere skylapper på, ser dere virkelig ikke at solen står opp i øst og går ned i vest?"
4. Historieløst nekte å anerkjenne at teorien man forfekter ble utviklet for 2000-2500 år siden, forkastet for 500 år siden, og erstattet av nye teorier som stemte mye bedre med observerte fakta, men i stedet innbille seg selv og andre at dette er "ny viten for en ny tid".
Sånn ser det ihvertfall ut for meg.
Lyngen skrev:
Mine og mange andres erfaringer forteller oss at vitenskapen ikke kan være fullstendig. Jeg har til gode å se gode forklaringer fra skeptikernes side på hva noen opplever.
Da leser du ikke spesielt nøye hva andre skriver. Et lite oppsamlingsheat:
http://no.wikipedia.org/wiki/Psykologi
http://en.wikipedia.org/wiki/Cold_reading
http://en.wikipedia.org/wiki/Forer_effect
http://atheism.about.com/od/logicalflawsinreasoning/a/subjective.htm
http://skepdic.com/truebeliever.html