Paradox = svindel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    ^Er det det som er målet?

    Spør fordi jeg lurer...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er det det som er målet?

    Spør fordi jeg lurer...
    Man spør gjerne fordi man lurer. ;) Ikke for meg. Trådstarter får svare for seg selv. Jeg synes jo det er en god ting å fortelle eventuelle kjøpere at en kabel til 40.000 består av komponenter du kan kjøpe selv og montere (sannsynligvis bedre) for 300 Kr. Videre er det også en god ting å advare folk om et potensielt brannfarlig produkt. Det forventer man jo ikke.

    Det viktigste poenget for meg, og det jeg synes er mest oppsiktsvekkende med det hele, er at dette er et slags "bevis" på hvor mye bias faktisk påvirker hva vi "hører" fra oppgraderingene/utstyret vårt:

    https://www.hifisentralen.no/forume...rer/92663-paradox-svindel-19.html#post2775394
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Tror alle synes det er greit at slike ting kommer for dagen. Det er vel nevnt før her i tråden, opptil et par ganger av noen. Men hvis man slår bena under vedkommende i tillegg så blir det kanskje en bonus....?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bonus og bonus. Ikke noe personlig antar jeg, men å fjerne slike produkter fra markedet er sannsynligvis positivt for alle bortsett fra mannen bak merket.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.874
    Antall liker
    9.314
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tror alle synes det er greit at slike ting kommer for dagen. Det er vel nevnt før her i tråden, opptil et par ganger av noen. Men hvis man slår bena under vedkommende i tillegg så blir det kanskje en bonus....?
    Slå bena under de når det gjelder dette er jo helt ok. men ikke lengre en det.
    Slike bør stoppes en gang for alle. Svindel i mine øyne + att det er direkte brannfarlig.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.381
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Tror alle synes det er greit at slike ting kommer for dagen. Det er vel nevnt før her i tråden, opptil et par ganger av noen. Men hvis man slår bena under vedkommende i tillegg så blir det kanskje en bonus....?
    Synes du at vi av barmhjertighet burde synes at han skal fortsette å "lage" og selge kabler? At vi burde ha litt empati med denne figuren?
    Jeg mener helhjerta at han burde finne på noen annet å gjøre enn å lure folk og potensielt drepe dem ved å selge potensielt brannfarlige produkter.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Tror alle synes det er greit at slike ting kommer for dagen. Det er vel nevnt før her i tråden, opptil et par ganger av noen. Men hvis man slår bena under vedkommende i tillegg så blir det kanskje en bonus....?
    Synes du at vi av barmhjertighet burde synes at han skal fortsette å "lage" og selge kabler? At vi burde ha litt empati med denne figuren?
    Det er faktisk ganske godt gjort å komme på det spørsmålet der...
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Er det det som er målet?

    Spør fordi jeg lurer...
    Man spør gjerne fordi man lurer. ;) Ikke for meg. Trådstarter får svare for seg selv. Jeg synes jo det er en god ting å fortelle eventuelle kjøpere at en kabel til 40.000 består av komponenter du kan kjøpe selv og montere (sannsynligvis bedre) for 300 Kr. Videre er det også en god ting å advare folk om et potensielt brannfarlig produkt. Det forventer man jo ikke.

    Det viktigste poenget for meg, og det jeg synes er mest oppsiktsvekkende med det hele, er at dette er et slags "bevis" på hvor mye bias faktisk påvirker hva vi "hører" fra oppgraderingene/utstyret vårt:

    https://www.hifisentralen.no/forume...rer/92663-paradox-svindel-19.html#post2775394
    Bias er interessant, vi er alle lett påvirkelige.

    En bias som er ganske vanlig men som nesten aldri blir diskutert er "kompis bias"; man er på lytting hos en kompis/kjenning og blir påvirket av at man gjør akkurat det. Regelen er som oftest skryt og fantastisk lyd.

    Man skal ikke undervurdere "kompis bias".
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Noen som vet om Paradox lager forsterkere?

    Skulle så gjerne hatt elektronikk som matcher (P-) kablene mine :eek: :eek: :eek:

    (Og Edge-spilleren)
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.994
    Antall liker
    11.888
    Sted
    London
    Et lite spørsmål, hvor mye tror dere diskanten i veldig mange Hifi høyttalere koster?
    Gjennomsnitt er 200 - 400 NKR til forbruker / selvbygger per stykk. Gjetter at store produsenter betaler en god del mindre
    Mine betalte jeg £24, £25 og £29 for per stykk (en SEAS og to ScanSpeak) :)
    Pris på et par Dynaudio D330T- Ca 8000..- kom ikke her........
    Du kan anskaffe Beryllium diskanter til 8000 - 10000 per stykk, men det ikke det som var spurt om. Det var hva som er i en "normal" høyttaler. Det er som regel en internt laget diskant eller lett tweaket hyllevare fra SEAS, ScanSpeak/Peerless/Vifa, Morel, Monacor eller SB A.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    At lurendreiere blir avslørt og utradert fra markedet er kun positivt :)
    Jeg synes dog at påstanden om at 'siden dette er dårlig fagmessig utført arbeid og høy prisforlangende - og ikke minst at et par stykk har uttalt seg positivt om lyden' skal tas til inntekt for at 'det er ikke lydmessig forskjell på kabler og bransjen består kun av lurendreiere (med unntak av Biltema og BJ kabler, selvsagt)' blir noe underlig....

    - Nå venter jeg bare på setningen 'Hvem har sagt dette?'
    Jesp
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.158
    Antall liker
    3.935
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg antar egentig at disse "avsløringene" slår beina unna under hele virksomheten, men jeg har tatt feil før.
    Selv om noen få av kablene hans har funnet veien inn til noen av våre medlemmer, er det nok ikke vår forbrukermakt som vil stenge døra på slurvekabelbissnissen hans.
    Til tross for de svært lave (innrapporterte) omsetningstallene er vårt bidrag fremdeles marginalt.

    Jeg antar at med mindre noen forteller han om denne tråden, så kommer han ikke til å legge merke til avsløringen.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Mener mine gamle diskanter i Infinity koster 1250,- men det var jo via distributør og sirka 20 år siden. Selfølgelig koster ikke materiale så mye når det vel er på plass, men veien dit koster, og hvordan ting spillerr på lag koster å finne fram. Jeg husker godt når det ble ramaskri over att kontaktlinser til 1200,- kostet 0,40 øre å produsere, men det er vel ingen idag som på allvar tror dom kan lage business basert på enbart produktkost og utsalgspris?
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.748
    Antall liker
    2.243
    Torget vurderinger
    8
    Til dere som kritiserer de som har testet PARADOXene - av en eller annen grunn - kan vel egentlig bare holde kjeft.
    Det er ingen av dere som hadde "lyttet" dere frem til det antatt tvilsomme håndverket som er "avslørt".

    Dere ville kanskje eller kanskje ikke likt det dere hørte, det er vel ingen grunn til at kablene ikke skulle kunne lyde Ok....

    I tillegg - om den som dissekerte kablen og avslørte det mangelfulle arbeidet - selv - på pur-F hadde tuklet til kablene av en eller annen grunn - kanskje de ikke liker trynet på PARADOXn - kanskje skylder PARADOXn vedkommende penger og at man forsøker å ødelegge businessen?

    Det er nok liten tvil om at kabelmaterialet er hyllevare - og - overpriset DeLuxe men de kan likevel låte bra og det er absolutt ingen grunn til å angripe "testerne".
    De gjorde nok jobben etter beste evne. Det gir ingen mening å dissikere ethvert dissikerbart ikkeBOXprodukt - en viss tillit til produsenten må en tillate seg.

    Tilgang*Röntgenutstyr ville jo vært interessant.

    So, SHUTTA FOKK UP....
    Når du er så jævla nedrulla at du mistenker at det er trådstarter eller lign som legger ut "fake" bilder så ringer du den gule bilen. Om du er kompisen til denne svindleren eller om det er deg vites ikke!!!
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Til dere som kritiserer de som har testet PARADOXene - av en eller annen grunn - kan vel egentlig bare holde kjeft.
    Det er ingen av dere som hadde "lyttet" dere frem til det antatt tvilsomme håndverket som er "avslørt".

    Dere ville kanskje eller kanskje ikke likt det dere hørte, det er vel ingen grunn til at kablene ikke skulle kunne lyde Ok....

    I tillegg - om den som dissekerte kablen og avslørte det mangelfulle arbeidet - selv - på pur-F hadde tuklet til kablene av en eller annen grunn - kanskje de ikke liker trynet på PARADOXn - kanskje skylder PARADOXn vedkommende penger og at man forsøker å ødelegge businessen?

    Det er nok liten tvil om at kabelmaterialet er hyllevare - og - overpriset DeLuxe men de kan likevel låte bra og det er absolutt ingen grunn til å angripe "testerne".
    De gjorde nok jobben etter beste evne. Det gir ingen mening å dissikere ethvert dissikerbart ikkeBOXprodukt - en viss tillit til produsenten må en tillate seg.

    Tilgang*Röntgenutstyr ville jo vært interessant.

    So, SHUTTA FOKK UP....
    Når du er så jævla nedrulla at du mistenker at det er trådstarter eller lign som legger ut "fake" bilder så ringer du den gule bilen. Om du er kompisen til denne svindleren eller om det er deg vites ikke!!!
    Du leste ikke innleggene som kom etterpå, gjorde du vel?
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Noen som vet om Paradox lager forsterkere?

    Skulle så gjerne hatt elektronikk som matcher (P-) kablene mine :eek: :eek: :eek:

    (Og Edge-spilleren)
    Jeg kan selge deg en billig stereforsterker fra en eller annen generisk produsent og pakke den inn i en pappeske med masse kule klistremerker på og ord som jeg skriver på med sprittusj, hvis du vil.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan ikke det der, men skjønner jo at du har (fått) målt nettstøyen/harmonisk forvrengning og at det har blitt bedre.

    Av nysgjerrighet: Målte du noen forskjell utenfor og innenfor nettfiltre/fancy strømkabler, eller ble ikke dette?

    Det jeg fremdeles spør om (Mulig det bare er meg som ikke ser at det er omtalt) er om det ble gjort målinger av lyden (ikke strømmen) før og etter at støyen på nettet ble utbedret.

    Du ønsket det med teskje,vel,det er den minste teskjeen jeg har,det aller minste kryddermåler har jeg ikke.
    Er hverken journalist,dikter eller pedagog.

    Det kommer vel rimelig klart frem at det ble målt med og uten nettfiltre/kabler,
    hvordan i alle dager skulle en ellers sett forskjeller på en måling?
    Til og med,med og uten stor last på forsyningstrafo.
    Men mulig du kan dette bedre enn SB.
    Tar i så fall imot tips fra deg på hvordan en skal avdekke problemer på strømnettet
    til neste gang han skulle komme.
    Når ble Supra og svarte lakrissnorer fancy kabler?

    Lyden ble ikke målt,da problemet er så åpenbar,noe du selvfølgelig aldri kommer til å evne å forstå
    som aldri har hørt en unaturlig s-lyd over ett stereo anlegg.
    Hadde ikke problemet vert så tydelig tilstede og med varierende styrke hadde en heller ikke gjort
    forsøk og målinger for å bli kvitt problemet.
    Men jeg forstår at du og dine likesinnede mener problemet er innbilt,
    noe de som har vært her enkelt ville kunne avkrefte.

    Så slik ståe er vil jeg nok si jeg har mye mer håndfast å fare med her enn noen annen her på hfs.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    OK. Takk.

    Jeg forstår at du sier du hørte at sibilansen forsvant, og joda. Jeg har hør skarpe S-lyder fra et anlegg.

    Poenget mitt er fremdeles at du altså IKKE har dokumentert at lyden ble bedre med bedre strøm. Du har dokumentert at strømmen ble renere, og så erfart at lyden ble bedre.

    ...Uten å tolke eller konkludere på noen som helst måte utover det.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.874
    Antall liker
    9.314
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kan vi ikke ta ett møte i Horten om temaet:=)
    Vi inviterer sef Paradox.
    Nei la dette stoppe nå, blir bare utrivelig stemning av dette.
    Avslørt, la oss gå videre og heller finne gode kabler for DIY.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    At lurendreiere blir avslørt og utradert fra markedet er kun positivt :)
    Jeg synes dog at påstanden om at 'siden dette er dårlig fagmessig utført arbeid og høy prisforlangende - og ikke minst at et par stykk har uttalt seg positivt om lyden' skal tas til inntekt for at 'det er ikke lydmessig forskjell på kabler og bransjen består kun av lurendreiere (med unntak av Biltema og BJ kabler, selvsagt)' blir noe underlig....

    - Nå venter jeg bare på setningen 'Hvem har sagt dette?'
    Jesp
    Ja - at de useriøse avsløres vil naturlig nok være positivt for de som ER seriøse :)
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.805
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.381
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Tror alle synes det er greit at slike ting kommer for dagen. Det er vel nevnt før her i tråden, opptil et par ganger av noen. Men hvis man slår bena under vedkommende i tillegg så blir det kanskje en bonus....?
    Synes du at vi av barmhjertighet burde synes at han skal fortsette å "lage" og selge kabler? At vi burde ha litt empati med denne figuren?
    Det er faktisk ganske godt gjort å komme på det spørsmålet der...
    Jeg lurte vel egentlig bare på hva du mente med "slå bena under". Hvis det betyr å legge ned denne virksomheten, så er svaret ja. I motsatt fall betyr jo å "ikke slå bena under" at han fortsetter som før. Det ønsker iallefall ikke jeg, selv om jeg skjønner at det kan være kjipt for han.

    Jeg kom altså på spørsmålet fordi jeg tolket deg dit hen at man ikke skulle "slå bena under" denne produsenten, og foreslo barmhjertighet/empati som mulige grunner. Har jeg misforstått?
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Tror alle synes det er greit at slike ting kommer for dagen. Det er vel nevnt før her i tråden, opptil et par ganger av noen. Men hvis man slår bena under vedkommende i tillegg så blir det kanskje en bonus....?
    Synes du at vi av barmhjertighet burde synes at han skal fortsette å "lage" og selge kabler? At vi burde ha litt empati med denne figuren?
    Det er faktisk ganske godt gjort å komme på det spørsmålet der...
    Jeg lurte vel egentlig bare på hva du mente med "slå bena under". Hvis det betyr å legge ned denne virksomheten, så er svaret ja. I motsatt fall betyr jo å "ikke slå bena under" at han fortsetter som før. Det ønsker iallefall ikke jeg, selv om jeg skjønner at det kan være kjipt for han.

    Jeg kom altså på spørsmålet fordi jeg tolket deg dit hen at man ikke skulle "slå bena under" denne produsenten, og foreslo barmhjertighet/empati som mulige grunner. Har jeg misforstått?
    Nå var det vel jeg som lurte på hva andre mente med å slå bena under, om dette var et mål i seg selv/bonus. Nå har trådstarter svart ja på dette spørsmålet så jeg har fått svar.

    At spørsmålet ble tolket/ vrengt (unnskyld uttrykket...) til at jeg ønsket at det utvises barmgjertighet var det jeg syntes var godt gjort.

    Det sagt så går det helt fint, man spør når man lurer på noe.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.494
    Antall liker
    11.454
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hatt Siltech HT kabler tidligere. Grisedyre. Ga absolutt ingenting. Ikke et spor av bedre lydkvalitet. Var vel åpenbaringen min til bedre forståelse av hvordan pris spiller inn på begjær til å eie og retrferdiggjøre opplevelser.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.805
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.805
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Hatt Siltech HT kabler tidligere. Grisedyre. Ga absolutt ingenting. Ikke et spor av bedre lydkvalitet. Var vel åpenbaringen min til bedre forståelse av hvordan pris spiller inn på begjær til å eie og retrferdiggjøre opplevelser.
    MIT er kanskje enda dyrere....toppmodellen for høyttalerkabler ligger rundt $89 000

    mitcables.com/acc-series-articulation-control-console/

    Videosnutt fra MIT forklarer “What’s in the box?” ... www.youtube.com/watch?v=bgK87tmRVeY
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ser mistenkelig lik som 4S11 "star quad" 14 -gauge fra BJC...Har ett sett liggende, husker ikke i farta om de er rimeligere en Klotz.
    Star quad har naturlig nok fire ledere. Denne fra Klotz har seks.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.805
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9

    Ser mistenkelig lik som 4S11 "star quad" 14 -gauge fra BJC...Har ett sett liggende, husker ikke i farta om de er rimeligere en Klotz.
    Star quad har naturlig nok fire ledere. Denne fra Klotz har seks.
    Så det i etterkant, produktbilde som ikke stemte.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.408
    Antall liker
    16.639
    Sted
    Østfold
    @ymir: Målte du noen sinne selve anlegget når du hadde så mye støy som dette?

    Ekstreme mengder nettstøy kan nok være hørbart i en del oppsett. Da kan i såfall en kapasitiv nettkabel gjøre en viss forskjell.

    Men du skrev noe om varmgang, hvor var det du fikk varmgang? Var det i innebygde nettfiltre? Evt i trafoer?
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    402
    YMIR: Så slik ståe er vil jeg nok si jeg har mye mer håndfast å fare med her enn noen annen her på hfs.
    Kan du ikke i det minste forsøke å være litt mer ydmyk? Er så utrolig lei av "verdenmestre" på hfs som tror de kan og har kontroll på alt, men som i virkeligheten ikke klarer å se sin egen begrensning.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn