Patos`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Dette er for utrolig til å være sant. Må fordøye dette litt og se om det faktisk stemmer over tid. Har lurt meg selv før, men dette..........Makan!  :eek: :eek:
    Torturist!!!!
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Torturist!!!!
    ;D Vet det. Er faktisk ikke hensikten, men har kun lyttet i et par timer. Må bare få litt mer erfaringer først. Har lurt meg selv før for å si det sånn. ;)
    Vi legger det på is littegrann, så kommer jeg tilbake til dingsen litt senere. Gi meg et par dager.
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Vi får starte en gjettekonkis om hva slags dings thomand har testet ;D Noen forslag?

    1: Exorcist (Enten en fra Gryphon eller en fra Vatikanet?)
    2: Gul/grønn tusj til å tegne på platene med?
    3: Symphonic III ;D
    4: En flaske edle dråper Cognac/Vin
    5: En trimsykkel med dynamo for å få "ren" strøm?

    aakommmigjenna Thomand, nyskjerrige her nå ;D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Vi får starte en gjettekonkis om hva slags dings thomand har testet ;D Noen forslag?

    1: Exorcist (Enten en fra Gryphon eller en fra Vatikanet?)
    2: Gul/grønn tusj til å tegne på platene med?
    3: Symphonic III ;D
    4: En flaske edle dråper Cognac/Vin
    5: En trimsykkel med dynamo for å få "ren" strøm?

    aakommmigjenna Thomand, nyskjerrige her nå ;D
    ;D ;D ;D ;D Gå og legg deg, he he.
    Er faktisk en blanding av flere av de ovenfornevnte med unntak av 3.
    Jeg har en gul og grønn tusjet exorcist, full på Cognac og vin, som tråkker som faen på trimsykkelen ;D ;D
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Spennende!! Har du vurdert å oppgradere internkablingen også (siden du alikevel skal svinge loddebolten)?
    Utrolig artig at man kan oppgradere en eldre modell på denne måten! All honnør til Roar Moen for dette!!
    Har vurdert internkablingen, har faktisk noen Kimberstumper liggende. Men originalkabelen ser da ikke så ille ut, må da være en grunn til at den er valgt. Har dessuten hørt om andre som har prøvd å bytte kabling men endt opp med originalen igjen. Kansje etterhvert...

    Ja, glimrende at Patos passer på gamle kunder på denne måten. Har hatt god dialog på epost med Bengt/Roar underveis, og de har svart på mine forespørsler raskt og bra, takk skal dere ha!

    Fått lyttet endel mer i dag og så langt er jeg fornøyd. Tydelig bedre detaljering og oppløsning. Delefilter gjenstår fremdeles så vi får se etterhvert.
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Vi legger det på is littegrann, så kommer jeg tilbake til dingsen litt senere. Gi meg et par dager.
    *kremt* Nå er det vel gått et par dager? ::)
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Fått lyttet endel mer i dag og så langt er jeg fornøyd. Tydelig bedre detaljering og oppløsning. Delefilter gjenstår fremdeles så vi får se etterhvert.
    Elementet trenger også lang innspilling, så du har nok mange gode stunder foran deg :D
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Har alltid vært plaget med lite "futt"... Så i dag bestemte jeg meg for å flytte høyttalerene lenger ut på gulvet(!).. Tidligere har jeg flyttet høyttalerene innover mot veggen i mitt søk etter mer "futt" og dette har hjulpet litt, men da på bekostning av størrelse og perspektiv i lydbildet... Dermed plasserte jeg 402'ene 81 cm fra bakvegg (rommet er ca 3,5 - 4 m) og jaggu så satt det så ei kula (hrhr)!! Sub jeg?? Neida jeg har Patos ;D (Det var faktisk tanken som slo meg når jeg satte på Portishead - It could be sweet)) Særdeles befriende å få "litt" i pose og spann for en gangs skyld der det tidligere har vært en proriteringssak... Rommet er langt fra ideelt, men dette hjalp bra og roet oppgraderinsspøkelset litt... Over og ut!
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    [sørlandsmodus] Helene Bøksle signerer CD'er i markens i morra, rettelse i dag, for de som måtte være interessert i å se damen med den fantastiske (!!) stemmen live :) [/sørlandsmodus]
     
    O

    olebruum

    Gjest
    hvorfor vil du ha bassrefleksen flyttet. gir det noen lydmessig forbedring?
    lyric hadde vært interesant viss de kunne kutte ut de enorme kassene og flytte bassreflexen frem!
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Bassrefleks framme er vel ofte en fordel med tanke på plassering tror jeg, men ikke helt sikker.
     
    O

    olebruum

    Gjest
    hmmm, javel... på grund av bekslag av bassen da?? eller kansje rom ekko? tja mulig det... ikke vet jeg, men jeg kjenner noen som vet. dette må sjekke. er dat ikke godt 2 dager nå? kansje å slippe katten ut av sekken eller hva sier du Thomman??? ;D
    Bassrefleks framme er vel ofte en fordel med tanke på plassering tror jeg, men ikke helt sikker.
     

    us3

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2006
    Innlegg
    236
    Antall liker
    0
    det er vel kjent at mange sliter med å plassere patos, f.eks 402. å måtte gå ned til 302 i et 15-20kvadrat rom blir ofte for lite. derfor hadde jeg heller valgt et annet merke ;)
     
    O

    olebruum

    Gjest
    kanjo ikke bytte merke. vi vil da ikke gå over til fienden. kan jo være en ide og blokke eller begrense bassen noe ved og tette portene helt eller delvis. jeg gjorde det og da ble allt så meget bedre. :)
    det er vel kjent at mange sliter med å plassere patos, f.eks 402. å måtte gå ned til 302 i et 15-20kvadrat rom blir ofte for lite. derfor hadde jeg heller valgt et annet merke  ;)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    For lite med 302?? Tenker du på bass da, siden 402 og 302 låter likt oppover. Jeg har nå ihvertfall klart å imponere en kompis som har infinity sm155, med bassen, så akkurat magre trenger de ikke akkurat å være.
     

    us3

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2006
    Innlegg
    236
    Antall liker
    0
    jeg hadde heller prioritert en litt mindre høyttaler med doble 6tommere i et slikt rom. å tyne ut for mye dypass fra en singel 6" går på bekostning av andre ting. strømfordeling over flere element gjør at de tåler mer stress og volum f.eks
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Uansett så ville jeg kjøpt høyttalere ut fra hvilken sound jeg var ute etter og ikke antall elementer ;)
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Hvordan ligger det ann med "dingsen" Thomand? Og var det no liv i skauen i helga? :D
     
    O

    olebruum

    Gjest
    er det ikke på tide og fortelle menigheten hva du snakker om ???
    Fikk prøve en ny dings i kveld. Skal komme tilbake til hva litt senere.
    Dette er overhodet ikke mulig. Jeg tar feil. Må høre igjen i morgen for å høre om det jeg hører stemmer.
    I all verden.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.341
    Antall liker
    3.483
    Torget vurderinger
    49
    ;D Vet det. Er faktisk ikke hensikten, men har kun lyttet i et par timer. Må bare få litt mer erfaringer først. Har lurt meg selv før for å si det sånn.  ;)
    Vi legger det på is littegrann, så kommer jeg tilbake til dingsen litt senere. Gi meg et par dager.

    Er ikke 4 dager nok ?
    Vi venter i spenning 8)
     
    O

    olebruum

    Gjest
    HALLO!!!!!! HVORDAN ER DET MED DINGSEN??? HVA SKJER A?? :( :'(
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Ahh, akkurat ferdig med Dag 2 av årets HV øvelse... Deilig å komme inn og sette på anlegget etter en fantastisk dag ute! Skarpskytter rifler og tilløp til skogbrann var dagens stikkord ;D

    Men her var det jaggu lite nytt :D Nå er det vel snart på tide å opplyse oss Thomand? Rimelige spente på hva denne dingsen er nå! :p
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    olebruum: har du eksperimentert noe med nettkabler på den brødbakemaskinen? ;D
     
    O

    olebruum

    Gjest
    det har jeg. landet på kimber. men det betinger at kaffetrakteren ikke er i bruk på samme kursen når brødbaksten er i gang. ;D ;D
    olebruum: har du eksperimentert noe med nettkabler på den brødbakemaskinen? ;D
     

    Dryg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2005
    Innlegg
    556
    Antall liker
    3
    det er vel kjent at mange sliter med å plassere patos, f.eks 402. å måtte gå ned til 302 i et 15-20kvadrat rom blir ofte for lite. derfor hadde jeg heller valgt et annet merke  ;)
    Det gjorde jeg.Hadde Lyric 501 mkII før og slet med voldsom bass. Dessuten så var jeg ikke fornøyd med mellomtonen,jeg synes den var alt for mørk og unaturlig. Gikk over til B&W 703,disse falt i smak med en vidunderlig mellomtone,holografi og perspektiv... Bassporter på fronten gjorde de mer plasseringsvennelige.... ;)
    Synes det er rart at hr.Moen ikke lager noen høyttalere med bassport på fronten. Men hva med å lage BÅDE forran og bak? Så kan man sette i propp i valgfri port alt ettersom hvilket rom en har og lydsignatur man vil ha også?? ???
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    å måtte gå ned til 302 i et 15-20kvadrat rom blir ofte for lite. derfor hadde jeg heller valgt et annet merke  ;)
    Jaha? Sier du det...
    Har mine 302 i et rom på 38 m2 og synes det funker fint. Nå skal det nevnes at jeg ikke er noen tilhenger av "filmbass" til musikkbruk heller. Synes generelt de aller fleste anlegg spiller altfor mye og brumlete bass.
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Har alltid vært plaget med lite "futt"... Så i dag bestemte jeg meg for å flytte høyttalerene lenger ut på gulvet(!).. Tidligere har jeg flyttet høyttalerene innover mot veggen i mitt søk etter mer "futt" og dette har hjulpet litt, men da på bekostning av størrelse og perspektiv i lydbildet... Dermed plasserte jeg 402'ene 81 cm fra bakvegg (rommet er ca 3,5 - 4 m) og jaggu så satt det så ei kula (hrhr)!! Sub jeg?? Neida jeg har Patos ;D (Det var faktisk tanken som slo meg når jeg satte på Portishead - It could be sweet)) Særdeles befriende å få "litt" i pose og spann for en gangs skyld der det tidligere har vært en proriteringssak... Rommet er langt fra ideelt, men dette hjalp bra og roet oppgraderinsspøkelset litt... Over og ut!
    Har samme erfaring. 302'ene er plassert ca 1 m fra bakvegg og det gir mye bedre perspektiv og oppløsning, samt at bassen blir strammere.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Ja, det var den dingsen ja. Sorry at det har tatt litt tid, men eksamens pugging tar det meste av tiden min for øyeblikket.

    Jeg har hatt et par gamle thule pa200 monoblokker liggende som jeg har brukt med jevne mellomrom i mangel av noe annet. Har aldri blitt helt overbevist av det disse har prestert tidligere, men nå var jeg så heldig å få låne denne berømte dingsen. Nemlig en audio synthesis passion ultimate passiv forforsterker. Du milde himmel, at det er mulig.

    Denne fjernet absolutt alle vegger i rommet. Det er et lydbilde så bredt og dybt som jeg aldri før har vært i nærheten av.

    Alt som skjer virker totalt ”vektløst”. Har alltid likt patos sin evne til å forsvinne fra lydbildet, men dette er helt sinnsykt.

    Dynamikk i bøtter og spann, et sortniva jeg aldri hadde trodd var mulig, utklingning i det uendelige. Musikken bygger seg liksom opp i en helt annen grad enn det jeg har oppnådd tidligere. Bassen går også sinnsykt dypt.

    Den dekker det beste fra to verdener. Den er så ufattelig detaljert at det blir nesten latterlig, men på samme tid ALDRI negativt analytisk. Nå kan jeg dra fram elendige innspillinger, og preen evner å få fram musikken like fullt. Jeg er lamslått.

    Det som gjør det hele enda råere er at jeg ikke hadde andre rca kabler enn noen orginale lakriskabler.

    Tør ikke tenke på hva dette kan bli med ordentlige kabler, og ikke minst ordenlig effektforsterker.

    Jeg trodde ikke mine egne ører når jeg satt meg ned å hørte. Måtte få opp den hifi-gærne naboen, som kjenner anlegget mitt veldig godt, for å se om han hørte det samme som meg. Han fikk totalt hakeslepp. Så fortsatt ut som et spørsmålstegn når han gikk hjem.

    Dette er dødsgøy.

    Løp og kjøp sier jeg bare :D

    Beklager igjen at jeg har holdt dere på pinebenken så lenge, men det som kommer sent kommer godt ;D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Det er den dingsen der ja.
    Nei, det er ikke småtteri i det hele tatt, og jeg overdriver ikke heller. Jeg har til dags dato aldri blitt så imponert over en komponent.
    Jeg ringte pmaudio for å få litt mer info, og han var tom for øyeblikken, men han fikk inn ny og :eek: forbedret :eek: utgave om kort tid.
    Hvis bare kilde og effektforsterker har impedans som passer passiv drift (noe de fleste vel har) så er dette nødt til å være en best buy uten tvil.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.341
    Antall liker
    3.483
    Torget vurderinger
    49
    Heisann... er det en slik du snakker om?



    Isåfall er prisen nedsatt hos PMaudio til 16.100,-

    Test i PDF format

    mvh
    Endelig Thomand.............. ;D

    Men er det der en forforsterker :eek:
    Så jo i bestefall ut som en Phonoforsterker .
    Men det er jo lyden som teller ,og det høres jo ut som den er påplass ;)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Det er en forforsterker ja, he he. Liten og søt.
    Den er passiv, så da er det ikke behov for noen stor strømforsyning og masse annet skrammel ;D

    Annet gøy: Har basic 310 her hjemme nå bare sånn for gøy. Helvete som de spiller. Ufattelig mye moro for 3800,-. Ble virkelig imponert.
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    det har jeg. landet på kimber. men det betinger at kaffetrakteren ikke er i bruk på samme kursen når brødbaksten er i gang. ;D ;D
    Hehehe, genialt ;D Du får vurdere en 16A kurs!!
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Det er en forforsterker ja, he he. Liten og søt.
    Den er passiv, så da er det ikke behov for noen stor strømforsyning og masse annet skrammel ;D

    Annet gøy: Har basic 310 her hjemme nå bare sånn for gøy. Helvete som de spiller. Ufattelig mye moro for 3800,-. Ble virkelig imponert.
    Velkommen tilbake Thomand! Endelig ble spenningen forløst ;D Synes den pre'en så lekker ut jeg! Skal du handle? ;)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Den som venter osv ;D ;D
    Tilbake en liten stund. Er et helvete med eksamen. Blir ikke tid til så mye annet desverre.
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Nå har jeg hatt mine oppgraderte L301/302.2 i en ukes tid, og det er på tide å oppsummere de foreløpige inntrykkene før jeg glemmer dem. ;)
    Det viktigste er at mellomtonen har blitt bedre, adskillig bedre oppløst og mer luftig. Større perspektiv og mer nøyaktig plassering. Bassen er muligens noe strammere, ikke allverdens forskjell, kanskje det endrer seg med ytterligere innspilling?
    Til å være en såpass billig oppgradering, 1500 kr, synes jeg det var vel verdt pengene.
    Kanskje det beste med hele greia er at jeg har fått satt meg ned og lyttet på mer musikk enn på lenge, og har fått frisket opp hifi interessen igjen. Ulempen er at det er vanskelig å gi seg, begynner å få lyst på en sprekere forsterker enn min gamle ECI-2. Innbiller meg at jeg har endel å hente når det foregår mye samtidig i lydbildet og fullt "øs". Da kan det fort bli litt rotete og slitsomt, og en kraftigere forsterker kunne nok holdt membranet bedre i sjakk.
    Hmm, var det ikke en Doxa 140 signature eller et par Midgard Oberon 2.1 på bruktbørsen nå nylig.... ;D

    Slik ser det ihvertfall ut nå:
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Så ut som et virkelig trivelig rom å kose seg i. Doxa 140: YESS. Sammen med patos 302 = magi og spilleglede som du neppe finner andre plasser før prisen stikker nesa et godt stykke over pipa.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Nå kommer jeg rett fra besøk hos ErikD. Han spiller nå på symphonic III, lyric sub 10, bluenote koala tube dvd, thule pr150 og pa200. Samt komplett BM revelation kabling.
    Musikk dvd og godt drikke ble tema for kvelden.
    U2, Ozzy og bon jovi for å nevne noen.
    Sinnsykt bra kveld.

    (Takk for i kveld Erik. Skylder deg ei flaske :) )
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn