Patos`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Nå har jeg hatt mine oppgraderte L301/302.2 i en ukes tid, og det er på tide å oppsummere de foreløpige inntrykkene før jeg glemmer dem. ;)
    Det viktigste er at mellomtonen har blitt bedre, adskillig bedre oppløst og mer luftig. Større perspektiv og mer nøyaktig plassering. Bassen er muligens noe strammere, ikke allverdens forskjell, kanskje det endrer seg med ytterligere innspilling?
    Til å være en såpass billig oppgradering, 1500 kr, synes jeg det var vel verdt pengene.
    Kanskje det beste med hele greia er at jeg har fått satt meg ned og lyttet på mer musikk enn på lenge, og har fått frisket opp hifi interessen igjen. Ulempen er at det er vanskelig å gi seg, begynner å få lyst på en sprekere forsterker enn min gamle ECI-2. Innbiller meg at jeg har endel å hente når det foregår mye samtidig i lydbildet og fullt "øs". Da kan det fort bli litt rotete og slitsomt, og en kraftigere forsterker kunne nok holdt membranet bedre i sjakk.
    Hmm, var det ikke en Doxa 140 signature eller et par Midgard Oberon 2.1 på bruktbørsen nå nylig.... ;D
    Dette der ser virkelig bra ut Veggen!! :D Når det gjelder forsterkeri så er jeg enig med Thomand! Doxa er en virkelig bra match (var det ikke akkurat en Doxa Signature til salgs også?)!! Har desverre aldri hørt Oberon, men det duger nok det også ;D Personlig så kan jeg anbefale Meridian!! Hva med en 555 eller 556 sammen med en god pre (f.eks den som sitter i EC'en, den har pre out?)
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Nå kommer jeg rett fra besøk hos ErikD. Han spiller nå på symphonic III, lyric sub 10, bluenote koala tube dvd, thule pr150 og pa200. Samt komplett BM revelation kabling.
    Musikk dvd og godt drikke ble tema for kvelden.
    U2, Ozzy og bon jovi for å nevne noen.
    Sinnsykt bra kveld.

    (Takk for i kveld Erik. Skylder deg ei flaske :) )
    Jeg kommer rett fra pub'en.. Lyden var ikke akkurat helt på høyde, men de viste ZZ Top, Bruce Springsteen og Shania Twain - Live DVD på storskjerm, så det var jo bra... Dessuten så hadde de mye godt å drikke... Over og ut (har vært på HV øvelse)!
     

    Martin_R

    Fersking
    Ble medlem
    12.05.2006
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Har patos 502 lyric kjører dem på Holfi integra 8 og xsara.låter helt suverent
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Har patos 502 lyric kjører dem på Holfi integra 8 og xsara.låter helt suverent
    Det hørtes ikke så dumt ut. Tenker holfi er god til å roe mellomtonen i 502 litt. Kan ha tendenser til litt skarphet.
    Velkommen i patosgjengen ;)
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Dette der ser virkelig bra ut Veggen!! :D Når det gjelder forsterkeri så er jeg enig med Thomand! Doxa er en virkelig bra match (var det ikke akkurat en Doxa Signature til salgs også?)!! Har desverre aldri hørt Oberon, men det duger nok det også ;D Personlig så kan jeg anbefale Meridian!! Hva med en 555 eller 556 sammen med en god pre (f.eks den som sitter i EC'en, den har pre out?)
    Ja Doxa er nok et trygt og godt valg, musikalsk og varm lyd passer nok godt til patosene.
    Men hadde vært artig å prøvd en klasse D forsterker. De Oberonene er så veldig små og fine, effektive og småsexy... Spørsmålet er om de matcher patosene? Mulig de blir litt vel klinisk korrekte?
    Artig å ha noe norsk også, synes de små entusiastfirmaene her på berget fortjener litt støtte, spesielt når de lager så gode produkter.
    PS. Bildet mitt var vel ikke så fint at du trengte å ta det med i svaret ditt? ;)
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Var nok ikke helt på nett, men nå er ihvertfall bildet fjernet :)
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Var nok ikke helt på nett, men nå er ihvertfall bildet fjernet :)
    He, he. Tidlig oppe for å ha vært så seint i seng ihvertfall. Formen er god? ;D
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Ja, har satt i 10 ohm motstand som jeg fikk fra Patos. Kan ikke si jeg merket allverdens forskjell.
    Har ikke byttet 4,7 uF kondensator ennå, tenkte jeg skulle spille meg godt inn med originalt oppsett først.
     
    O

    olebruum

    Gjest
    Hmmm, å hvorfor ble ikke jeg invitert ned??? alltid skal dere holde meg utenfor når det er noe morro som skjer. skal legge meg og furte nå....
    Nå kommer jeg rett fra besøk hos ErikD. Han spiller nå på symphonic III, lyric sub 10, bluenote koala tube dvd, thule pr150 og pa200. Samt komplett BM revelation kabling.
    Musikk dvd og godt drikke ble tema for kvelden.
    U2, Ozzy og bon jovi for å nevne noen.
    Sinnsykt bra kveld.

    (Takk for i kveld Erik. Skylder deg ei flaske :) )
     
    O

    olebruum

    Gjest
    Foresten gutter (og jennter dersom her er noen) jeg har brukt litt tid på å lese andre ting på disse sidene. lurer på hvorfor det er slik en vennlig og hyggelig tone på Patos sidene. litt merkelig ikke sandt? kansje vi er like kultiverte og snile som lyden i Patos høytalere. vi er rett og slett ordentlig av oss ;D ;D ;D
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Hmmm, å hvorfor ble ikke jeg invitert ned??? alltid skal dere holde meg utenfor når det er noe morro som skjer. skal legge meg og furte nå....
    Furtefant ;D
    Det var et meget eksklusivt symphonic møte skjønner du 8)
    Plinger på neste gang.
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    hei !

    registrerer at du prøver å selge hele anlegget ditt Thomand.skal det bli oppgradering..? litt pussig da du taler så varmt om desse produktene. men ny lyd kan være vel så moro som bedre lyd.

    mvh. s.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Blir nye patoser ja. IIIerne trekker voldsomt. I løpet av høsten håper jeg. Må bare få orden på et par ting først sånn privat. Blir et lite mellomstopp på basic 310 eller 410.
    Ønskelisten er:
    Patos symphonic III
    Audio synthesis passiv pre
    Coda cls effekt
    Unison research cd spiller.

    Nam nam
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Foresten gutter (og jennter dersom her er noen) jeg har brukt litt tid på å lese andre ting på disse sidene. lurer på hvorfor det er slik en vennlig og hyggelig tone på Patos sidene. litt merkelig ikke sandt? kansje vi er like kultiverte og snile som lyden i Patos høytalere. vi er rett og slett ordentlig av oss ;D ;D ;D
    God lyd skaper harmoniske mennesker!! ;D
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Blir nye patoser ja. IIIerne trekker voldsomt. I løpet av høsten håper jeg. Må bare få orden på et par ting først sånn privat. Blir et lite mellomstopp på basic 310 eller 410.
    Ønskelisten er:
    Patos symphonic III
    Audio synthesis passiv pre
    Coda cls effekt
    Unison research cd spiller.

    Nam nam
    Det der høres ut som snadder Thomand!!
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    spennende !

    har liten kjennskap til de nevnte merkene, så du får holde oss orientert når den tid kommer !

    mvh.s.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    spennende !

    har liten kjennskap til de nevnte merkene, så du får holde oss orientert når den tid kommer !

    mvh.s.
    Vær du sikker. Håper å ha alt på plass i løpet av høsten. Akkurat nå må jeg bare frigjøre litt kapital da det muligens kommer et par skjær i sjøen i forbindelse med et hussalg. Tror det går bra, men man vet jo aldri.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Blir nye patoser ja. IIIerne trekker voldsomt. I løpet av høsten håper jeg. Må bare få orden på et par ting først sånn privat. Blir et lite mellomstopp på basic 310 eller 410.
    Ønskelisten er:
    Patos symphonic III
    Audio synthesis passiv pre
    Coda cls effekt
    Unison research cd spiller.

    Nam nam
    Du er jo like gal som meg, du. :eek:
     
    S

    so

    Gjest
    Foresten gutter (og jennter dersom her er noen) jeg har brukt litt tid på å lese andre ting på disse sidene. lurer på hvorfor det er slik en vennlig og hyggelig tone på Patos sidene. litt merkelig ikke sandt? kansje vi er like kultiverte og snile som lyden i Patos høytalere. vi er rett og slett ordentlig av oss ;D ;D ;D
    Registrerer det samme i Naimtråden. Tror nok at det blir lite å krangle om, ingen komponentvalg som skal forsvares.
    Samme kreftene som herjer når man anbefaler sitt eget utstyr til andre.

    Forøvrig har jeg hatt Patos( L402) i eie og det er en likanes h.t.
    Lykke til
     

    Dryg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2005
    Innlegg
    556
    Antall liker
    3
    De gærne har det godt... :D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Doxa er deilige saker ja.
    Nå har jeg fått testet 310ene en god del, og disse forbløffet meg stort. De har en fantastisk snert i bassen som gjør de helt utrolig fengende å høre på. Mellomtonen er deilig varm og behagelig. Overraskende åpen til prisen. Diskanten er også veldig god. Ingen spisshet eller slitsom uannsett volum og musikk. Det som kanskje imponerer meg mest er hvor jevn og homogen den er. Til tross for en kanskje ørliten partyfaktor i midbassen har den en sammenheng over hele frekvensområdet som ihvertfall jeg skjeldent har hørt på høyttalere til flere ganger prisen. Har hjemme en annen høyttaler i 11000,- klassen som har fått menge gode tester rundt forbi, men 310 er bedre på alle punkter. Har byttet rundt en rekke ganger. Hvilken høyttaler den andre er vil jeg ikke si, siden det blir litt dumt å sverte andre merker i denne tråden.
    Nei, dette var imponerende dere. Har storkost meg med disse i helga. Kommer til å teste 410 også. Tror kanskje det er en fare for at det vil bli litt voldsomt her hjemme, men er slettes ikke sikker.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Må bare understreke en ting her:
    Har fått noen henvendelser med spørsmål om jeg får betalt e.lign for å ha startet denne tråden, og det gjør jeg så absolutt ikke.
    Dette startet jeg 100% på eget initiativ, og helt uten noe avtale med noen hos patos eller deres forhandlere.
    Beklager så mye hvis noen føler seg støtt av at vi patos eiere nå har en egen tråd, men som jeg skrev i første innlegg så hadde jeg et håp om at også andre merker skulle få lignende tråder.
    Jeg har overhodet ingen økonomiske eller andre interesser i patos enn at jeg er veldig begeistret for produktene.
    At tråden skulle bli så lang og stor hadde jeg aldri trodd.
    Men jeg synes det har blitt en morsom, hyggelig og informativ tråd etterhvert.

    Sånn, da var det sagt :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Da har jeg endelig fått hørt Symphonic III ;D ;D ;D

    Har i tillegg fått hentet 402 MK II som jeg skal overta samt en Meridian Pre :D

    Den Meridianen er et sant h****** å koble opp!! Har ennå ikke fått lyd!!! #&¤%""
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Er det mr J som har fått IIIerne? Gøy.
    Hva synes du?
    Grættis med mkII :)
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Mr. J. som har fått Symph III ja :D De var rett og slett vannvittig bra... En fantastisk mellomtone og diskant samt en helt annen definisjon i bass og mellombass.. Desverre hadde jeg ikke tid til mer enn fem minutters lytting så derfor er nok mine inntrykk noe begrenset... Må ta turen dit en annen gang når de har blitt skikkelig innspilt og jeg har litt bedre tid! Også den finishen da!! De ser jo bare sinnsykt mye bedre ut i virkeligheten!! Nei nå legger jeg min lit til godtfolket på Hamar til Lørdag ;D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Nei nå legger jeg min lit til godtfolket på Hamar til Lørdag ;D
    Det har jeg gjort en rekke ganger. De folka er faen ikke til å stole på
    ;D ;D ;D
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Nei det er sant!! :D Sendte faktisk mail til kundeservice en gang og spurte om de kunne arrangere trekningen litt før og sende de riktige tallene på SMS til undertegnede... Det ville de heller ikke ;D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Nei det er sant!! :D Sendte faktisk mail til kundeservice en gang og spurte om de kunne arrangere trekningen litt før og sende de riktige tallene på SMS til undertegnede... Det ville de heller ikke ;D
    Er jo det jeg sier. Kyniske jævler alle mann ;D ;D
    Fått lyd i mkIIene nå eller? Gleder meg til å høre hva dommen blir :D
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Nei, får ikke lyd i meridian pre'en... Det ville jo være å erkjenne nederlaget hvis jeg ga opp og koblet om igjen nå... Dessuten ville jeg teste pre'en mot høyttalere som jeg kjenner først :D
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    539
    Sted
    Longnose
    Ja ja thomand!! Spiller bra i dag også!!!!!!! Var en sinnsyk forbedring i går!!!
    Hadde hjelp av thomand til plasering i går og montering av bass feller,må bare si at symphonic 3 er en suveren høytaler som kan anbefales på det sterkeste!!
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Ja ja thomand!! Spiller bra i dag også!!!!!!! Var en sinnsyk forbedring i går!!!
    Hadde hjelp av thomand til plasering i går og montering av bass feller,må bare si at symphonic 3 er en suveren høytaler som kan anbefales på det sterkeste!!
    Jepps. Jeg er kongen 8)
    ;D ;D ;D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Trenger en arcam a85 og cd73 jeg. Anyone?
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Etter mye prøving og feiling har jeg nå funnet ut at Meridian Pre'en ikke har analog utgang :p Typisk...

    Istedet har jeg byttet frem og tilbake mellom L402 MK I og MK II, foreløpig virker det veldig lovende.. MK II har en mørkere klangbalanse og oppleves endel mindre pågående i mitt oppsett.. Alikevel går ikke dette på bekostning av detaljering og utklinging.. Stemmer hentes tydeligere frem, gitarer har en mer naturlig klang osv.. Er igrunnen ganske rart at en høyttaler med en mørkere signatur virker mer oppløst,detaljert og strammere, men slik er det.. Rytme og driv er selvsagt inntakt!

    Konklusjon: Jeg husker differansen fra tidligere som adskillig mer fremtredende enn det jeg opplever akkurat nå (har kun spilt 30 min på MK II) og derfor tror jeg nok det er lurt å la høyttalerene få litt tid på seg.. Er det verdt å bytte fra MK I til MK II? Ja så absolutt!!

    Legger ved et bilde fra seansen hos Mr. J (mobil kamera) :D


    Mr. J himself skimtes i TV'en ;D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Hva er den derre strøm-boks-ting-greia som står bak høyttaleren. Snakker vi hjemmelaget nettfilter?
    Så heftig ut det anlegget da. Jeg vil også ha 557. Så kan vi starte meridians venner ;D ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn