Patos`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • O

    olebruum

    Gjest
    du trenger jo ikke lese det som ikke intreserer deg. mange kjennte her så en lett og livlig tone kan vel ikke skade. kansje du skulle være litt mere tolerant og tolmodig???
    Ikke dumt nei.  Liker entusiasmen, men vil helst slippe å lese hvor den siste RHCP cd er kjøpt og mer bloggaktige/personlige ting og småkommentarer.  Det finnes mange chatteprogram for saker som ikke er av almenn interesse.
    Lykke til!
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    mange kjennte her så en lett og livlig tone kan vel ikke skade.
    Det har du helt rett i. Er mange kjente og kjentes kjente her i denne tråden, og den er blitt et lite "treffsted" for oss. Hvis krokanis (genialt nick BTW ;D ) ikke liker patos og ikke liker det vi skriver, så hvorfor klage.
    Men, nå legger vi denne ballen død og fortsetter å kose oss.

    Fikk 410ene i går, å sykt for et trøkk. Sinnsykt gøy.
    5300,- veil for disse er en vits. Fornøyd over all forventning.
    Mellomtonen og diskant er oppløst og behagelig. Lydbildet i kjent patos stil, laidback og presist.
    Bassen er varm og stram. Fikk langt langt bedre definert bass enn jeg trodde jeg skulle få.
    Til 5300,- er dette intet annet en ett sinnsykt kupp.

    Og må nevne at fruen vant i siste liten. Ble de sorte, men det ble overraskende bra. :)
    Bilder kommer etterhvert.
     
    O

    olebruum

    Gjest
    gratulerer da. kaffe i morgen ;) enig den legger vi død
    Det har du helt rett i. Er mange kjente og kjentes kjente her i denne tråden, og den er blitt et lite "treffsted" for oss. Hvis krokanis (genialt nick BTW ;D ) ikke liker patos og ikke liker det vi skriver, så hvorfor klage.
    Men, nå legger vi denne ballen død og fortsetter å kose oss.

    Fikk 410ene i går, å sykt for et trøkk. Sinnsykt gøy.
    5300,- veil for disse er en vits. Fornøyd over all forventning.
    Og må nevne at fruen vant i siste liten. Ble de sorte, men det ble overraskende bra.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Takker. Redigerte forrige innlegg med litt mer utfyllende info.
    Kaffe? selvfølgelig. Er ikke vond å be jeg ;D
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Og må nevne at fruen vant i siste liten. Ble de sorte, men det ble overraskende bra. :)
    Bilder kommer etterhvert.
    Hehe, du måtte gi deg ;) Du får slenge ut noen bilder så fort du kan.. Blir spennende å se de i svart! Har dere kommet til en minnelig ordning vedr. støvpuss eller ;D

    Og husk at de trenger lang innspilling før de virkelig briljerer :D Kompisen min var misfornøyd med 410ene helt til han hadde spilt dem inn i 1,5 måned... Men etter det.... ;D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Har dere kommet til en minnelig ordning vedr. støvpuss eller ;D
    Hun skal pusse støv 3 ganger daglig kun iført en bitte liten sykepleier uniform. ;D ;D


    Og husk at de trenger lang innspilling før de virkelig briljerer :D Kompisen min var misfornøyd med 410ene helt til han hadde spilt dem inn i 1,5 måned... Men etter det.... ;D
    Forandrer de seg så mye altså :eek: Vannvittig. Detta blir morro. Gøygøygøygøy ;D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Bilder please ;D ;D ;D
    Hun er ikke hjemme akkurat nå, men uniformen ligger her og jeg har selvutløser på kameraet så det burde gå. Jeg har gått ned noen kilo i vår så tror jeg skal få den på meg ;D ;D ;D ;D ;D
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Hun er ikke hjemme akkurat nå, men uniformen ligger her og jeg har selvutløser på kameraet så det burde gå. Jeg har gått ned noen kilo i vår så tror jeg skal få den på meg ;D ;D ;D ;D ;D
    LOL!!!!! ;D ;D ;D

    Tror vi må innføre aldersgrense på denne tråden fra nå ;D
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Hun skal pusse støv 3 ganger daglig kun iført en bitte liten sykepleier uniform. ;D ;D



    Forandrer de seg så mye altså :eek: Vannvittig. Detta blir morro. Gøygøygøygøy ;D
    Han (kompisen) var overbevist om dette i hvertfall.. :)
    (Johnny hadde samme erfaringen når han spilte inn 402 MK II!)
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Bikkja til Waters tråden under off topic anbefales på det sterkeste ;D eller kanskje ikke.. Den ideelle plasseringen av høyttalere som jeg kom frem til i forrige uke viser seg plutselig å ikke være fullt så ideell for denne sangen ???
     

    Bjarild

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    18.03.2005
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    12
    Ang. innspilling så hadde jeg samme greia med 302 mkII.. Et par måneder så var de på topp, da på repeat både dag og natt(!!!) :)
    Verdt å vente!
     

    pp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Innlegg
    366
    Antall liker
    56
    Det har du helt rett i. Er mange kjente og kjentes kjente her i denne tråden, og den er blitt et lite "treffsted" for oss. Hvis krokanis (genialt nick BTW ;D ) ikke liker patos og ikke liker det vi skriver, så hvorfor klage.
    Men, nå legger vi denne ballen død og fortsetter å kose oss.

    Fikk 410ene i går, å sykt for et trøkk. Sinnsykt gøy.
    5300,- veil for disse er en vits. Fornøyd over all forventning.
    Mellomtonen og diskant er oppløst og behagelig. Lydbildet i kjent patos stil, laidback og presist.
    Bassen er varm og stram. Fikk langt langt bedre definert bass enn jeg trodde jeg skulle få.
    Til 5300,- er dette intet annet en ett sinnsykt kupp.

    Og må nevne at fruen vant i siste liten. Ble de sorte, men det ble overraskende bra. :)
    Bilder kommer etterhvert.
    Å jasså!!!Akkurat i det jeg har lagt ut mine B410 for salg. Vel, grattis! Er meget bra høyttalere, og etter mitt syn ganske mye bedre enn B310. En veldig tyngde og punch i bassen, og behagelig oppover.
    Skal bytte i Lyric 402, tenkte jeg...Eller muligens svikte mine venner her inne og gå for Elac småhøyttalere :-X!! Billig å kjøpe Elac fra Sverige, nemlig! Litt forskjell i lydsignatur på Patos og Elac, vet det, men det er jo halve morroa med å drive på med det her..Bytte, teste, lytte, bruke penger....etc etc..:D
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Hehe, det er jo alltid gøy å prøve noe nytt, men for egen del så har jeg alltid falt tilbake på Patos! Det er noe med den sound'en som er svært vanedannende!

    Var kjapt innom klubben i Grimstad etter eksamen og fikk såvidt hørt litt på B&W 703.. Det lille jeg hørte var langt bedre enn jeg kunne huske fra tidligere.. Deilig mellomtone på vokal, men instrumenter manglet litt kropp/trøkk i dette området.. FST er vel ikke noe dynamikk bombe.. Heller ikke noe mangel på rytme og driv... Spilte på Thule IA150B.. Må ned en tur igjen og høre skikkelig på disse...
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Nesten Nirvana!!
    Etter enda en "analog" lyttekveld så kan jeg ikke annet enn å si meg kjempeimponert over den musikaliteten som frembringes av disse gamle vintage komponentene... Dual 1225 platespiller, Huldra 10 som pre, 557 som effekt og Lyric 402 MK II i enden er en særdeles vellykket match!! Aldri pågående eller lyst, bare stort og deilig varmt, bassen er stram og kjellerdyp... Dette kan virkelig anbefales gutter!!

    Kveldens musikk:
    Dire Straits - On Every Street LP
    Dire Straits - Brothers In Arms LP
    Dance With A Stranger - To LP
    AHa - Hunting High And Low LP
    Bob Dylan/The Band - Live In Concert LP
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tviler ikke et sekund.
    Hmm, lurer på hvordan man enkelt og BRA kan montere pot med fjernkontroll i gammal tandberg. Burde vel gå det på et vis.
    This looks like a job for Kjell B ;D
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Ja, seiøst!! Hadde Huldra 10'en hatt fjernkontroll så hadde den vært fast innventar i anlegget! Nå må jeg koble vekk DAC'en før H10 og Dual kan kobles inn.. Men spørs om ikke moderne fjernkontroll (med tilhørende dårlig pot) på en H10 er som å banne i kirka for Kjell_B ;D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Stygt redd for det ja. Tror ikke vi skal utsette Kjell B for den slags.
    Kan bli mannevond vettø.
    Går med nye tanker om min framtidige oppgradering forresten.
    Symphonic II (Ja, selvfølgelig får man sånne tanker etter å ha solgt)
    Audio note kit 300b (En selvbygger rør dings som spillte så sinnsykt deilig på to opera? høyttalere med følsomhet ca 85db)
    Pre blir fortsatt A.S passion hvis audio note vil samarbeide med den.
    Mmmmm, må bli lekkert trur eg ;)
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Hehe, det høres uten tvil ut som et artig oppsett ;)Skal du bygge selv da eller? For skulle det ikke komme en importør for AN kit'ene i Norge også (Maxwell en finger med i spillet der, eller er det jeg som er helt på jordet?)

    Samarbeidsproblemer: Hadde endel gain problemer mellom Ming Da'en og 557'en, men det løste seg veldig greit med attenuator pluggene fra Rothwell.. Vi dei inkje så ska dei (som de sier i Setesdal) :)
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Stygt redd for det ja.
    Symphonic II (Ja, selvfølgelig får man sånne tanker etter å ha solgt)
    Hehe, ja er det ikke typisk?? Men trodde du ville gå for S. III?

    Lækkert blir det nok uansett ;D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Tror ikke 300b og III blir bestevenner, så derfor II.
    Må ha røroppsett en eller annen gang, men skulle vel egentlig ha ventet til guttungen blir litt eldre og litt mindre klåfingra.
    Blir det derimot transistor effekt, så blir det III.

    Skal kanskje (hvis jeg får tid) ha besøk av 102 en av dagene. Må se om jeg kan gå lånt meg noen stativer først.
    Små stativhøyttalere kan nok vise seg å være en farlig god match med rommet mitt. Men er jo litt glad i bass også da.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Skal du bygge selv da eller?
    Har lyst, men loddebolten mildt sagt hater meg, og vice versa. Skal være ganske enkelt å bygge, men for meg blir det nok like komplisert som å bygge ett kjernekraftverk.
    :p
     
    O

    olebruum

    Gjest
    Hva skjer??

    veldig så stille det ble i denne tråden?? er luften godt ut av balongen gutter? eller kansje det er fordi alle har en eksamen og konsentrere seg om. uansett, solen skinner over sørlandet. patosene gjør en god jobb. satte dem på verandaen i går slik at jeg hadde musikk til arbeidet i hagen. ikke poppulært blandt naboene. men for å være ærlig. det driter jeg i, må jo kunne spille litt høyt en gang i blandt. prøv, det kan anbefales. ha en fin sommer alle sammen!!!
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Eksamen er unnagjort for denne gang, så det kan jo være derfor jeg har vært litt sløv (man finner jo stadig på noe annet å gjøre når man skal lese til eksamen) ;D

    Savner bilder av det nye oppsettet til Thomand da!! Og så skulle du jo tatt friluftsbilder av Patosene dine Olebruun (eller kanskje av den sinna naboen) ;)

    Lite nytt hos meg.. Koser meg ennå med vintage komboen Huldra 10 og Dual 1225.. Det spiller utrolig bra.. Har bestilt ny nål til Dualen og så skal begge til service etter hvert..

    God sommer til alle!! (Vi må jo holde aktiviteten oppe her selv om det er sommer!!)
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Får vel hjelpe til å holde aktiviteten oppe. 8)
    Mine oppgraderte L301 -> 302mk2 har nå fått spilt seg inn noen uker og jeg er fremdeles strålende fornøyd. Synes bassen har tatt seg opp etterhvert og har nå både litt mer punch og dybde. Men det er fremdeles mellomtonen som har fått det største løftet.

    Har også gjort endel endringer i resten av anlegget siden sist:

    1. Gått til anskaffelse av en squeezebox.

    Hele CD samlingen er hevet ut av stua, rippet med EAC, og lagret i flac format på PC'en som står i et annet rom.
    Overføres til squeezeboxen via vanlig trådlåst nett. Dette funker utrolig bra. ;D
    Lydmessig er det minst like bra som min Thule spirit CD spiller, finlytting med direkte sammenligning gjenstår.
    Mulig det blir en ekstern DAC etterhvert også.

    2. Satt inn en electrocompaniet AW75 effektforsterker som jeg har lånt på ubestemt tid fra opphavet. Gir litt mer trøkk og varme i musikken enn ECI-2'ern, men muligens på bekostning av noe detaljer og oppløsning. :-/
    Slik ser det ihvertfall ut nå:
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Det oppsettet ser rett og slett utrolig bra ut Veggen ;D Morro å høre at det bare blir bedre og bedre (delefilter på plass også nå?)! Lang innspillingstid må de ihvertfall ha :) Sikler litt på en squeezebox selv.. Kjøpte du den fra USA?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Skvisboks ja.Kule greier. Det vil jeg også ha.
    Har ikke fått tatt bilder enda nei, men det kommer etterhvert. Har vært litt for opptatt en stund nå.

    NB: Hvis noen av dere har en lyricsub 8 til overs, så gi meg beskjed.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Har ikke helt satt meg inn i squeezebox enda. Man trenger en pc, router og what else? Dac? Lydkort?
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Du trenger kun en PC (med god hardisk plass ;D), og et vanlig datanettverk, enten vanlig kablet eller trådløst. Lydkortet i PC'en brukes ikke, signalet sendes digitalt fra PC til SB og det sitter en burr brown dac der som tar seg av konverteringen til musikk. Er også utganger til ekstern DAC hvis du ønsker å bruke det.
    Jeg har trådløst nett med en linksys WRT54GL router stående på loftet, funker kjempefint.
    Les mer på http://www.slimdevices.com/
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Kan man bruke SB direkte i ekstern harddisk, eller må den innom pc?
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Den må ha PC for å kjøre slimserver programmet som forer SB'en.
    SB kan også operere direkte mot internett uten PC, men da har du kun tilgang til squezenetwork (nettradio og andre tjenester fra slim) og ikke dine lokalt lagrede filer.
    Kan også nevne at jeg har kasta ut min gamle radiotuner, SB'en har en god nettradio, hvor man kan få inn tusenvis av kanaler fra hele verden. NRK distribuerer sine kanaler i god kvalitet (172kbps ogg vorbis format) på nett. Har aldri hatt bedre radiolyd. :D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Skal ha besøk av L101 en av dagene, og da må jo småtassene ha noe godt å sitte på, så......



    :)
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Delefilteret er oppgradert til std mk2, men har ikke begynt å teste andre kondisser etc ennå.
    Min erfaring da vi testet kondisbytte var at original filteret til Moen var det som var best over lengre tid.. Kunne høres bra ut med en gang, men man ble som regel klar over ett påtagelig fokus i noen spesielle områder over tid. Husker desverre ikke hvilke kondisverdier som ble brukt og hvilken retning det tippet med de forskjellige. Du får holde oss orientert Veggen! :)
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Skal ha besøk av L101 en av dagene, og da må jo småtassene ha noe godt å sitte på, så......
    :)
    Du begynner snart å nærme deg kretsrekord i Patos testing thomand ;)

    Lekre stativer!! 102+ sub8 blir nok en finfin kombinasjon! den subben integreres som en drøm!
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Min erfaring da vi testet kondisbytte var at original filteret til Moen var det som var best over lengre tid.. Kunne høres bra ut med en gang, men man ble som regel klar over ett påtagelig fokus i noen spesielle områder over tid. Husker desverre ikke hvilke kondisverdier som ble brukt og hvilken retning det tippet med de forskjellige. Du får holde oss orientert Veggen! :)
    Kommer til å holde meg til originalverdiene på kondisene, det blir kun bytting til bedre spec.
    F.eks 4,7uF elektrolytt byttes til 4,7uF polypropylen på bass mellomtone. Sjekket dette med Patos/moen og han svarte: "Hvis du har liggende en 4.7 polypropylen kondensator, kan denne med fordel brukes."
    Muligens blir 3,3uF polypropylen på diskant byttet til 3,3uF MCAP supreme, kanskje metalloksyd motstander også. For å være ærlig har jeg begrenset tro på dette, men det koster ikke stort og siden jeg antagelig skal innom eltek til uka allikevel kan jeg jo teste litt. Funker det ikke så er det jo lett å bytte tilbake.
    Vi får se, jeg stresser ikke med dette. 8)
     
    O

    olebruum

    Gjest
    jammen skjedde det noe igjen..... joda jeg skulle jo tatt noen billder jeg da naboen sto på døra og ristet ;D mend et ble det ikke tid til. nei billder er det ikke lagt ut. kan jo ikke dumme meg ut med min stue/oppsett. blir helt flau når jeg ser hvor fine rigger dere andre har kontra min. men kansje en dag det kommer noe.
    Eksamen er unnagjort for denne gang, så det kan jo være derfor jeg har vært litt sløv (man finner jo stadig på noe annet å gjøre når man skal lese til eksamen) ;D

    Savner bilder av det nye oppsettet til Thomand da!! Og så skulle du jo tatt friluftsbilder av Patosene dine Olebruun (eller kanskje av den sinna naboen) ;)

    Lite nytt hos meg.. Koser meg ennå med vintage komboen Huldra 10 og Dual 1225.. Det spiller utrolig bra.. Har bestilt ny nål til Dualen og så skal begge til service etter hvert..

    God sommer til alle!! (Vi må jo holde aktiviteten oppe her selv om det er sommer!!)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn