Vel.. da får jeg vel melde meg inn i Patoses venner jeg også da. Raist her har jo sagt han hadde noen Lyric 402 mkI til salgs.
Ikke nå mer.
Jeg hadde aldri hørt Patos og aldri hørt OM dem heller før to dager siden da jeg så annonsen hans her og ringte ham opp. Vi prata en stund om dem og jeg bestemte meg for å ta en tur opp til ham. En times kjøring etter og jeg fikk hørt Patos for første gang.
Hadde med meg en god bunke cd'er (og Raist, send meg den mailen så skal du få lista over hva jeg hadde med meg, hehe) og fikk hørt på det meste jeg trengte. Tok ikke lang tid å skjønne at dette var gode høytalere så jeg kjøpte dem på dagen.
Raist har betraktelig bedre anlegg enn hva jeg har, iallefall høytaleranlegg, men jeg hadde noe liggende som jeg håpte jeg kunne bruke.
Jeg er egentlig hodetelefonentusiast, og har fryktelig mye peng investert i slikt, men jeg tenkte at jeg burde ha et ordentlig høytaleranlegg også. Fra før av hadde jeg bare et av de derre satelittanleggene fra Cervin Vega til 3k som jeg har vært stort sett fornøyd med, men fant ut etterhvert at det så klart ikke er helt det store. Disse drev jeg med en Denon 2106, kjøpt på Hifiklubben, selv om i utgangspunktet var det en 2105. En del faktorer gjorde sitt til at jeg fikk bytta den i en 2106 uten noe ekstra mellomlegg. Men denne forsterkeren er ganske svak, selv om den er veldig bra på signalprosessering, så det var ut.
Så jeg fant fram den gode gamle Marantz PM-66SE Signature'n min og bruker CD spilleren, en Marantz CD-63mkII Signature, som egentlig er koblet opp mot en av hodetelefonforsterkerne mine (en Singlepower MPX3-SLAM 6SN7/5687 rørkonfigurasjon med diverse oppgraderinger) som source. IC'en som jeg bruker mellom disse er nok ukjent for de fleste. Det er en kabel som heter X-1 og lages av en fyr som heter Ori og han driver et lite amerikansk firma som heter Oritek. En fantastisk kabel! Dessverre er det ikke innebygd pre i MPX3'en, men alt jeg trenger å gjøre er å sende den tilbake til USA og få det installert, og med en solid power amp kan det bli himmel og jord på en gang tror jeg.
Med andre ord, jeg trenger en power amp. Enten for å koble på Denon'en, eller MPX3'en (forutsatt at jeg får sendt den over dammen, det er hardt ettersom den spiller så... ah.. sukk..) så jeg får nok strøm til å drive Patos'ene.
Men jeg synes Marantz'en klarer jobben helt greit (2x50w) selv om jeg merker jo at det er litt tynt. Får ikke utnytta krafta i høytalerne til det fulle og en del detaljer blir nok borte også.
Jeg var nede på hifisenteret ved Fønix i går og fikk meg noen greie spikes, men jeg er student så jeg har ikke råd til noen voldsomme kabler enda, så det ble noen Nordost greier til 145 meteren. Jeg får se hva jeg klarer å fikse der etterhvert.
Takk for lånet av kabelen Raist, den kan du få igjen nå.
Ok dette blei veldig langt og rotete, men der har du sånn omtrent. Jeg er visst blitt en Patosvenn nu. ;D