Patos`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Jepp. Cerwin vega 1515. 2 par oppå hverandre. Ikke noe problem. Har en fisher 2000w + 2000w forsterker ;D ;D

    Neida, må bare tilbake til 302 har jeg skjønt. 410 spiller råtøft, men blir litt for rockete med all den bassen, pluss at 302 er jo litt penere å se på.
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Hva med å tenke litt nytt thomand ;) Vi kan jo alle hjelpe til med forslag!

    Første kandidat ut: Proson Libra 1004 ;D

     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    ;D ;D

    Sitt.rapp. fra Oslo: Utepilsen er suveren, livet øverst i Karl Johan en onsdag kveld er bedre enn Kristiansand på en veeeeeldig god lørdag. Men, så er det vel noe konsertgreier for tiden da.
    Deilig by, så lenge man slipper å kjøre i den.

    Er så fullt her, at det eneste hotellrommet jeg klarte å få fatt i etter 2 timer med telefoner og kjøring var en suite på hotel europa til 2200,-. Men det var et hyggelig rom da.

    Da blir det NAT, Lyric og norsk lyd og bilde i morgen, + en visitt på hifihuset. Kanskje kontrapunkt også får et besøk. Har lyst til å høre rega p5.

    Ferie er konge.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Blitt noe 302 thomand? Ligger en på buktbørsen nå. Jeg har desverre ikke råd :-(
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Blitt noe 302 thomand? Ligger en på buktbørsen nå. Jeg har desverre ikke råd :-(
    Har ikke fått de ennå nei. Må selge 410 først.
    Så de der på brukten, men er littegranne skeptisk når de er tuklet med, selv om det virket jo ganske seriøst gjort. Får ta en tlf til ham i morgen.

    Nå la jeg ut primare også. Jeg blir nok Naim venn også ser det ut til. Ble litt imponert over de greiene i dag. Blir litt dyrere enn jeg hadde tenkt, men sånn er det vel alltid.
    Nytter faen ikke å nedgradere for meg har jeg skjønt. ;D
    The only way is up!
     
    P

    propaganda

    Gjest
    hæ. har du røyka noe ;D
    402, symphonic i 2-3mnd, 410 i 1mnd og no 302?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    ;D 302 har jeg hatt før, så den kjenner jeg godt. 410 var dødsmorsom, men ble litt mye bass her. 302 er råbra.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Hvem gleder seg til neste fidelity? ;D ;D

     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Ahhh, endelig kommer den!! :D Har ikke den den testen vært annonsert en god stund?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Har svirret litt rykter om den ja. Blir spennende å se hva som står.
     

    Palace

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    761
    Antall liker
    35
    Sted
    Hagan
    Var å hørte på L402 i dag og ble mektig imponert! Hvordan jeg unngikk å kjøpe disse da jeg kjøpte meg nye høyttalere for to år er noe jeg alltid kommer til å lure på. Så fort jeg får solgt mine nåværende høyttalere blir 402 handlet inn pronto!
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser du har parkett gulv,kanskje jeg skal prøve den løsningen du har funnet  god -Jeg spiller nå med Spikes på  parkett Gulv -Har bestillt Gummiføtter  fra Eltek -Slakterblokker hva mener du ?flat fjel(plate) av hardplast?eller lignende  

    Hva ble forskjellen hos deg ? fikk du dempet Vib ?
    Jeg har nok nå litt mye Resonans fra kjeller frekvenser , - stor forskjell på innspillinger

    Ellers er jeg kjempe fornøyd med en delikat lyd selv på lav Db
    Sorry for sein tilbakemelding på denne Kvasar. Slakterblokker får du på Ikea eller Biltema. Dette er tykke "Brødfjeler" i tre. 30-50 mm kan jeg tenke meg. Har ikke mine lenger da jeg solgte de med 402ène. Forskjellen med og uten disse var et mye strammere og åpent lydbildet samt at det fjernet noe av hardheten ifra gulvet. Det skyldes nok at høytaleren ble løftet noe opp ifra gulvet. Spikes spiste opp dynamikken og sugde kreftene direkte ut ifra mine 402.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Var å hørte på L402 i dag og ble mektig imponert! Hvordan jeg unngikk å kjøpe disse da jeg kjøpte meg nye høyttalere for to år er noe jeg alltid kommer til å lure på. Så fort jeg får solgt mine nåværende høyttalere blir 402 handlet inn pronto!
    ;D ;D Varmer å høre sånt. Velkommen skal du være.
     
    V

    villov

    Gjest
    Hadde et par Symphonic IV AMT i et par år før jeg byttet dem ut med Quad elektrostater.
    Visstnok ligger det mye i at "alle bør prøve et sett med elektrostater før sin død", men de ble solgt for kort tid siden og erstattet med et par foreløpige B&W 604.
    Skal bare betale ferdig den nye forforsterkeren fra Hegel, så blir det ganske sikkert et nytt sett med Symphonic IV til høsten.
    Så kjedelig livet hadde vært uten kjøpekort fra Cresco. :)
     

    Inter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.06.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    24
    Sted
    Oslo
    Vel.. da får jeg vel melde meg inn i Patoses venner jeg også da. Raist her har jo sagt han hadde noen Lyric 402 mkI til salgs.

    Ikke nå mer. ;)

    Jeg hadde aldri hørt Patos og aldri hørt OM dem heller før to dager siden da jeg så annonsen hans her og ringte ham opp. Vi prata en stund om dem og jeg bestemte meg for å ta en tur opp til ham. En times kjøring etter og jeg fikk hørt Patos for første gang.

    Hadde med meg en god bunke cd'er (og Raist, send meg den mailen så skal du få lista over hva jeg hadde med meg, hehe) og fikk hørt på det meste jeg trengte. Tok ikke lang tid å skjønne at dette var gode høytalere så jeg kjøpte dem på dagen.

    Raist har betraktelig bedre anlegg enn hva jeg har, iallefall høytaleranlegg, men jeg hadde noe liggende som jeg håpte jeg kunne bruke.

    Jeg er egentlig hodetelefonentusiast, og har fryktelig mye peng investert i slikt, men jeg tenkte at jeg burde ha et ordentlig høytaleranlegg også. Fra før av hadde jeg bare et av de derre satelittanleggene fra Cervin Vega til 3k som jeg har vært stort sett fornøyd med, men fant ut etterhvert at det så klart ikke er helt det store. Disse drev jeg med en Denon 2106, kjøpt på Hifiklubben, selv om i utgangspunktet var det en 2105. En del faktorer gjorde sitt til at jeg fikk bytta den i en 2106 uten noe ekstra mellomlegg. Men denne forsterkeren er ganske svak, selv om den er veldig bra på signalprosessering, så det var ut.

    Så jeg fant fram den gode gamle Marantz PM-66SE Signature'n min og bruker CD spilleren, en Marantz CD-63mkII Signature, som egentlig er koblet opp mot en av hodetelefonforsterkerne mine (en Singlepower MPX3-SLAM 6SN7/5687 rørkonfigurasjon med diverse oppgraderinger) som source. IC'en som jeg bruker mellom disse er nok ukjent for de fleste. Det er en kabel som heter X-1 og lages av en fyr som heter Ori og han driver et lite amerikansk firma som heter Oritek. En fantastisk kabel! Dessverre er det ikke innebygd pre i MPX3'en, men alt jeg trenger å gjøre er å sende den tilbake til USA og få det installert, og med en solid power amp kan det bli himmel og jord på en gang tror jeg.

    Med andre ord, jeg trenger en power amp. Enten for å koble på Denon'en, eller MPX3'en (forutsatt at jeg får sendt den over dammen, det er hardt ettersom den spiller så... ah.. sukk..) så jeg får nok strøm til å drive Patos'ene.

    Men jeg synes Marantz'en klarer jobben helt greit (2x50w) selv om jeg merker jo at det er litt tynt. Får ikke utnytta krafta i høytalerne til det fulle og en del detaljer blir nok borte også.

    Jeg var nede på hifisenteret ved Fønix i går og fikk meg noen greie spikes, men jeg er student så jeg har ikke råd til noen voldsomme kabler enda, så det ble noen Nordost greier til 145 meteren. Jeg får se hva jeg klarer å fikse der etterhvert.

    Takk for lånet av kabelen Raist, den kan du få igjen nå. :)

    Ok dette blei veldig langt og rotete, men der har du sånn omtrent. Jeg er visst blitt en Patosvenn nu. ;D
     

    Teoball80

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    101
    Antall liker
    1
    Gratulerer Inter!

    Har hatt Patos ganske mange år. Og er meget fornøyd.

    Prøv å gi Patosene mest mulig strøm, dei liker det.
    Merket stor forskjell når jeg koblet på en kraftig sak.

    Terje
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz
    S

    stikken

    Gjest
    ??? ??? ::)Beklager, men jeg ble ikke med i Patos gjengen denne gang!
    Det ble en "KEF Q11" ;D ;D
    Vh
    S
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    ??? ??? ::)Beklager, men jeg ble ikke med i Patos gjengen denne gang!
    Det ble en "KEF Q11" ;D ;D
    Vh
    S
    Det var jo synd. Grattis med nye høyttalere ihvertfall. Tipper det var noe annet enn proson :)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Var å hørte på L402 i dag og ble mektig imponert! Hvordan jeg unngikk å kjøpe disse da jeg kjøpte meg nye høyttalere for to år er noe jeg alltid kommer til å lure på. Så fort jeg får solgt mine nåværende høyttalere blir 402 handlet inn pronto!
    Gøy. Gi lyd fra deg når du har handlet da. Ja, også bilder da selvfølgelig ;)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Inter: Grattis men nye høyttalere :)
    Raist: Grattis med solgte høyttalere :)
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    thomand: takk takk, de får nok et bra hjem hos inter!!
    inter: det var en hyggelig seanse med noget at drikke attåt, og formen var ikke annerledes enn at jeg klarte å rote vekk email adressen din når jeg kom hjem.. ;D morro å høre at det funket med Marantzen, men som det ble nevnt tidligere.. Patos liker strøm ;D

    Var himla morro å høre Patos'ene utfolde seg med referansemusikken til inter!! Hadde øresus frem til søndagen, men du å morro det var ;D
     
    V

    villov

    Gjest
    Trist!
    Det var jo pent sagt av meg uten å banne. Ser plutselig at nye Symphonic IV som jeg hadde tenkt å kjøpe er ribbet for det fine treverket på sidene som gikk godt utenfor stoff fronten, og at høyden på 11,5 cm over det øverste elementet er kuttet vekk.
    Høyttaleren er også blitt betydelig lettere.
    Hmm...
     
    O

    olebruum

    Gjest
    Men dog så mye bedre de er... kan ikke samenlignes mener nå jeg Løp og kJØP....
    Trist!
    Det var jo pent sagt av meg uten å banne. Ser plutselig at nye Symphonic IV som jeg hadde tenkt å kjøpe er ribbet for det fine treverket på sidene som gikk godt utenfor stoff fronten, og at høyden på 11,5 cm over det øverste elementet er kuttet vekk.
    Høyttaleren er også blitt betydelig lettere.
    Hmm...  
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Nå håper jeg alle har lest testen av Symphonic IV AMT i siste fidelity ;D
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Ja synes nå det :D Det sedvanlige pepperet om WAF og design, men bortsett fra det så ser det særdeles bra ut ;D

    " Likevel er summen av alle de positive attributter ved Patos Symphonic IV AMT enda bedre enn hva hver enkelt parameter skulle tilsi, selv om høyttaleren knapt nok er perfekt.. Her er nemlig ikke så helt lite musikalsk magi uten at jeg helt klarer å identifisere alle årsaker til dette"

    "Ååååå, hvilket enormt, dypt rom som omfavner deg nesten surroundlydaktig med disse høyttalerne"
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Vel, da har jeg fått lest testen. For meg ble det en intetsigende klump med ord. Jeg er helt ærlig ikke sikker på om KV mener høyttaleren er bra, middels eller dårlig. Var absolutt en del setninger med ros, men summa sumarum er jeg usikker.
    Enkelte ting er jeg enig i, andre sterkt uenig i. F.eks overgangen til diskanten fikk litt pepper. Jeg opplever den som enkelt og greit oppsiktsvekkende sømløs.
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Jau, ganske enig thomand! Synes testen har en negativ undertone, men hvis man leser mellom linjene så tolket jeg det dithen at han var meget fornøyd med lyden, og da spesielt etter modifiseringen.. Når det sammenlignes opp mot 801D så burde det i seg selv være ganske flatterende ;)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Jo, det er helt sant, men hvorfor da ikke bare skrive det? Mulig jeg er kørka, men omtalen er krøkkete og uforståelig på mange punkter. Jeg er skuffet. Gledet meg til dette i lang lang tid nå. Æsj.
    "hørbar overgang mellom diskant og mellomtone" my ass. :(
     

    Palace

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    761
    Antall liker
    35
    Sted
    Hagan
    Fikk Lyric 402 i hus i dag, og selv om jeg knapt har fått hørt på den lover dette meget godt! De få låtene jeg har fått spilt til nå har fylt et tomrom i musikken jeg har vært på leting etter i en del år nå. Er særlig imponert over bassen og den avslappende og behagelige klangkarakteren. Gleder meg til å spille mye på disse framover i og med at 7 uker ferie står for døren fom. i morgen!

    Jeg har ikke lest hele denne tråden, men hvor lang tid regner man med i innspilling på disse høyttalerne?
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Jo, det er helt sant, men hvorfor da ikke bare skrive det? Mulig jeg er kørka, men omtalen er krøkkete og uforståelig på mange punkter. Jeg er skuffet. Gledet meg til dette i lang lang tid nå. Æsj.
    "hørbar overgang mellom diskant og mellomtone" my ass. :(
    Hvis du mener overgangen er sømløs, hva er ditt referansegrunnlag? Hvordan vet du den er sømløs og at KV tar feil? ;)
     

    Kvasar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    0
    Jo, det er helt sant, men hvorfor da ikke bare skrive det? Mulig jeg er kørka, men omtalen er krøkkete og uforståelig på mange punkter. Jeg er skuffet. Gledet meg til dette i lang lang tid nå. Æsj.
    "hørbar overgang mellom diskant og mellomtone" my ass. :(
    Det er ikke bestandig så lett og forstå de med Gullører ;D
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    "hørbar overgang mellom diskant og mellomtone" my ass. :(
    Hei

    Jeg vet Knut likte denne høyttaleren.
    At han forsøker å nyansere det i bladet er vel ikke bare negativt?

    Vil vel også driste meg til å si at kanskje vi ungdommer skal gi erfarne ører litt kred for årelang erfaring?

    Med ønsker om en fortsatt fin aften
    Rolf-Inge
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Hvis du mener overgangen er sømløs, hva er ditt referansegrunnlag? Hvordan vet du den er sømløs og at KV tar feil? ;)
    Skjønner ikke helt hva du mener med referansegrunnlag. Må for all del også understreke at i hifi finnes det lite fasit, men jeg opplever at akkurat sømløshet og homogenitet er en av de store styrkene til patos generelt. F.eks den forrige av m3 avantgarde opplevde jeg som litt mangelfull på det området. Mi3 avantgarde virket derimot svært bra.
    Verstingtilfellet, selv om den er langt rimeligere, er monitor audio rs8.
    Men ser poenget ditt Viking. Sier ikke at KV tar feil, men sier at jeg er veldig veldig veldig veldig uenig ;)
    Trenger man egentlig et referansegrunnlag for å uttale seg om sømløshet?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Hei

    Jeg vet Knut likte denne høyttaleren.
    At han forsøker å nyansere det i bladet er vel ikke bare negativt?

    Vil vel også driste meg til å si at kanskje vi ungdommer skal gi erfarne ører litt kred for årelang erfaring?

    Med ønsker om en fortsatt fin aften
    Rolf-Inge
    Nyanser er ikke negativt, men jeg sitter ,utifra teksten, igjen med lite ide om hva KV egentlig mener om høyttaleren. Sikkert jeg som er kørka, men var høyttaleren bra, dårlig eller middels?
    Får lese den en gang til å se om jeg blir klokere ;D

    BTW: Glimrene artikler fra deg Rolf. Dynaudio omtalen har jeg allerede pløyet gjennom 2 ganger. Du skriver MEGET bra.
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Takk for skryt, thomand.

    Prøver så godt jeg kan. :)

    R
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn