Patos`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    "hørbar overgang mellom diskant og mellomtone" my ass. :(
    Kan vel ikke forvente at det er perfekt selv om det står Patos merke på det.
    Det finns vel mangler på langt mer kostbare produkter også ;)
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Etter å ha vært gjennom en del utskiftinger i løpet av de to (egentlig 15... ::) ) siste årene, så hadde jeg på nytt et lite reorienterings møte med meg selv i døren. Hadde et par Triangle Comete stativhøyttalere. Hørt dem spille englesang sammen med CJ Premier 11A effekttrinn. I dag fikk de prøve seg på Doxa 140 Signature, NLE11/19 og Meridian 506.20. Desverre låt det ikke særlig bra. For lite nivå i mellomtone og nedover, med manglende kropp og tyngde som resultat.

    Nå har jeg andre planer på høyttalerfronten også, men dette må bygges først. I mellomtiden trenger jeg noen høyttalere som kan gjøre en god jobb sammen med mitt nåværende utstyr. Gidder ikke å lete etter nye komponenter til Trianglene, all den tid disse høyttalerne (og kanskje også elektronikken) bare skal være i drift mens jeg bygger det nye høyttalersystemet.

    Derfor skal nå (Edit: kanskje) Lyric 402 mk.II inn i oppsettet. Hvis noen der ute vet om et par til salgs, så kom gjerne med et lite vink. Aller lettest hadde det vært om disse befant seg i Rogaland/Agder eller noe deromkring. (Edit:Men jeg er også nokså sikker på at Klipsch RF-5/RF-7 passer meget bra (hehe)).

    Mvh. Johan
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Takk for skryt, thomand.

    Prøver så godt jeg kan. :)

    R
    Vel fortjent :)
    Sånn, nok rævslikking. Tilbake til krangling ;D ;D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Blir så bråkete når jeg er edru. Så stort sett er jeg snill og grei ;D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Fikk forresten 302 i dag :D
    Hadde helt glemt hvor bra de greiene spiller. Litt hardt i øvre mellomtone enda, men de er tross alt ikke innspillt enda.
    Får ikke lagt meg i kveld ser det ut til.
    Tipp hva jeg spiller.........Stage dolls ::)
    Fy faen, jeg trenger profesionell hjelp ;D ;D
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Grattis med nye 302 thomand (er du kvitt 410?)! :D blir superspennende om du får matchet disse med noe Naim greier etter hvert!! ;D

    PS: Hva er galt med Stage Dolls? hrhr ;D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Takker og bukker :)
    410 står her enda. Var en som ringte i går å var litt interessert, men vi får se.
    Er veldig spent på naim ja, men må nok innom Norsk lyd og bilde for å høre denne komboen først. Så det naim settet som er aktuellt for meg beskrevet som bassfattig og spisst i lyden på et svensk forum. Kan virke som om dette er ting som bør prøves før kjøp.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    "Bassfattig og spisst" er uttrykk som ofte brukes av folk som ikke er vant til å høre sannheten. "Tynn lyd" er en annen variant.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    cd5i og nait5i. Selv om det er litt betenkelig å gjøre det, for primarene låter ganske så bra de også. Spørs litt når nok skal være nok. Jeg har vært utrolig rastløs med ganske mye utskifninger, og begynner å bli litt lei, selv om det har vært utrolig morsomt og ikke minst lærerikt.
    Time will show!
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    "Bassfattig og spisst" er uttrykk som ofte brukes av folk som ikke er vant til å høre sannheten. "Tynn lyd" er en annen variant.
    I og for seg sant nok, men jeg er vel mer tilhenger av litt "farget" ørevennlig lyd. Ikke så voldsomt opptatt av at alt skal være pinlig korrekt. Når det er sagt, så var ikke lytteinntrykket av naim sine dyrere ting sammen med proac akkurat bassfattig og spisst. Heller fyldig og varmt. Jævlig bra faktisk. Nå var dette ganske dyre naim komponenter og ikke de budsjett dingsene som jeg snuser på.
    Når jeg tenker meg om er det nesten merkelig at jeg ikke sitter med rørutstyr. Går med planer om et audionote 300b selvbyggerkit, men må først lære meg å lodde.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Kan forresten noen se til hel%#¤& å selge meg en lyric sub 8.
    ::)
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Rojoh - du får passe bedre på ryggen denne gangen ;)
    Skal varme opp med å løfte basskassene litt opp og ned. ;D

    Btw: Mitt hovedankepunkt mot originale (mk.I) L402 var at jeg følte en viss booming i basssen ved visse frekvenser. Hvorvidt dette var romrelatert eller en litt uheldig match med elektronikken, vet jeg ikke. Marantz-settet jeg brukte var ganske volumiøst i den laveste bassen. Mulig at det var en sterkt medvirkende faktor til det opplevde problemet. Hvilke erfaringer har dere med mk.II utgaven av L402? Går det greit å få til homogenitet og generelt stram bass? (Kontroll og sammenheng). Doxaen skulle nok kunne passe en del bedre på disse høyttalerne, vil jeg tro.

    Mvh. Johan
     
    V

    villov

    Gjest
    Da er det vel på tide å sende en mail til gutta fra Patos for å opplyse dem om at etter testen i Fidelity er det på tide med en oppgradering av Symphonic IV.
    En mellomtone av samme prinsippet som Heil, kanskje?

    Eller noe tilsvarende mellomtonen som var i gamle Infinity Epsilon aller helst. :)
     

    Inter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.06.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    24
    Sted
    Oslo
    Etter at jeg fikk en informativ mail fra Raist om Doxa, begynner jeg også å bli interessert i en slik combo ja.
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Skal varme opp med å løfte basskassene litt opp og ned. ;D

    Btw: Mitt hovedankepunkt mot originale (mk.I) L402 var at jeg følte en viss booming i basssen ved visse frekvenser. Hvorvidt dette var romrelatert eller en litt uheldig match med elektronikken, vet jeg ikke. Marantz-settet jeg brukte var ganske volumiøst i den laveste bassen. Mulig at det var en sterkt medvirkende faktor til det opplevde problemet. Hvilke erfaringer har dere med mk.II utgaven av L402? Går det greit å få til homogenitet og generelt stram bass? (Kontroll og sammenheng). Doxaen skulle nok kunne passe en del bedre på disse høyttalerne, vil jeg tro.

    Mvh. Johan
    LOL! Er det så lurt å løfte på de kassene til oppvarming da? ;D

    Når det gjelder 402 mk2 så tror jeg det er fullt mulig å oppnå det du ønsker! Hos meg så føles høyttaleren ganske så lineær.. Hos meg er rommet problematisk dynamisk sett og jeg måtte flytte høyttaleren nesten en meter fra bakvegg før det begynte å spille bra, toe in er også en fordel! Største forskjellen mellom mk 1 og mk 2 er at mk2 har en mørkere klang samtidig som den er mer oppløst, luftig og definert.

    Doxa vil nok fungere utmerket ;D
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Basskassene er nok minst like besværlige å løfte, ja. ;D Søte, små mellomtoner i disse Patosene forresten.;)

    Impulsiv? Det er jeg nok, ja...



    Mvh. Johan
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Litt rølpete synes jeg man må tillate seg å være. Jeg savner dog ikke noe særlig bass med 402.2, men et par 15" kan noe som disse Patosene ikke kan.

    Doxa høres ut til å være en flott kombinasjon med 402.2ene. Låter bra, men jeg hører at jeg med fordel kan bytte ut preamp eller cdspiller for å virkelig få frem den gode lyden. Doxaen har dog fin kontroll, og høres i mine ører ut som en logisk samarbeidspartner med 402ene.

    Mvh. Johan
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Litt rølpete synes jeg man må tillate seg å være.
    Hehe ;D

    Kunne tenkt meg å bygge 15" pustehjelp jeg også, men har ikke kommet så langt ennå... Var det Beyma elementer du hadde brukt?
     

    Kvasar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    0
    Basskassene er nok minst like besværlige å løfte, ja. ;D Søte, små mellomtoner i disse Patosene forresten.;)

    Impulsiv? Det er jeg nok, ja...



    Mvh. Johan
    Håper du har solid grunnmur ;D
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Var det Beyma elementer du hadde brukt?
    Ja, samme som i hfs-suben. Min kasse er bittelitt forskjellig tunet, men det er jo valgfritt. Selv om L402 gir nok nivå i bassen (så langt det rekker), så får man en helt annen "naturlighet" over gjengivelsen med slike saker. Uanstrengt er nok en riktig beskrivelse.

    Mvh. Johan
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Oisann. Grattis Rojoh. Du bestitter nå 2 av mine absolutte favoritter. 402 og doxa sig. Og ettersom jeg jo vet hvilken doxa signatur det er du har, så bøyer jeg meg i støvet. Dette må jo bare fungere glimrende.
    Da er det vel bare å si velkåmen te gards igjen :)
    Føler meg som en pusling nå som vil ha 302 og lyric sub 8 ;D
    Makt-sub du har snekret deg der.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Takker. :) Ettersom Trianglene låt vesentlig bedre i et annet anlegg, så var det naturlig at de ble omplassert. Tenkte at det hadde vært gøy å prøve 402.2 i mitt oppsett, og jeg slo til da Maxwell hadde et par stående. Har ikke fått spilt mange nok plater til å konkludere, men jeg synes det virker lovende.

    Ikke helt i mål med matchingen. Mangler litt nivå i mellomtonen. Akkurat nå er det litt for laidback, og litt for lite kropp på vokal. Ikke mye, så her kommer jeg nok til å prøve ut alternative preamper og cd-spillere. Et lite rør i kjeden kanskje?

    Akk ja! Egentlig har jeg jo et annet oppsett jeg skulle satse på, men når man er så nær å få det til å spille meget bra... Basskassene er ikke koblet til, da jeg ikke har forsterker til å drive dem.

    Mvh. Johan
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Joda, meridian (for det er det du har som kilder? ) - doxa - patos kan jeg tenke meg blir i overkant laidback. Ett hett tips til spiller er audio analogue maestro. Akkurat den komboen, dog med 302, er musikalsk sett noe av, hvis ikke det, beste jeg har hørt. Deilig forførende lyd som aldri tok avgårde noen plass.
    Ellers kan det faktisk tenkes av primare cd31 kan gjøre en del lure ting.

    Jeg går og vurderer om min neste oppgradering blir 2 stk furutech paneler. Burde på orden på romklangen før jeg gjør noe annet. Blir litt villt. Hvis noen andre er interessert i sånne, så har jeg pratet med Paul (pmaudio) om gruppekjøp, og da vil det være ganske mye å hente på pris. Så lenge de tar en del plass blir fraktkostnadene enorme, så med større bestilling vil vi kunne gjøre noen gode kjøp tror jeg.
    Ville bare lufte det her sånn i første omgang.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Meridianen er ikke akkurat verdens friskeste spiller, nei. Skulle være en av de mer overkommelige oppgavene å finne en bedre egnet spiller. Det samme gjelder egentlig også NLE preampen. Får tromme sammen noe utstyr, og se om vi ikke kan finne the missing link. Her er det jo greit å ha Lydlauget i bakhånd. Får vel ha en hjemmekveld snart.

    Er ikke rart du synes godt om utstyret, Thomand. Halve anlegget er jo snekret sammen på sørlandet. Mangler vel bare en CB-pils attåt? ;D

    Mvh. Johan.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Håper du har solid grunnmur ;D
    Kollektivet jeg bor i nå, skal rives om et års tid. Tenkte jeg skulle spare eierne for litt utgifter. ;D

    Mvh. Johan
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Er ikke rart du synes godt om utstyret, Thomand. Halve anlegget er jo snekret sammen på sørlandet. Mangler vel bare en CB-pils attåt? ;D

    Mvh. Johan.
    Du hører vel ikke musikk uten CB vel?
    :mad:
    ;D ;D
     

    Palace

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    761
    Antall liker
    35
    Sted
    Hagan
    Kjøpte L402 for en drøy uke siden og storkoser meg med dem, men kan noen si meg omtrent hvor lang tid det tar før disse er innspillt? Har spilt mye på dem til nå, men kan ikke si jeg har lagt merke til forandringer i lyden siden jeg kjøpte dem. Er generelt skeptisk til dette med innspilling fra før av så derfor er jeg spent på om det i det hele tatt vil skje noe lyden framover...
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Velkommen i klubben Palace :D Erfaringen til mange her inne er at høyttaleren presterer særdeles mye bedre etter 1 - 1,5 måned!
     

    Palace

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    761
    Antall liker
    35
    Sted
    Hagan
    Aaahh...såpass lenge ja. Godt jeg har ferie hele sommeren da.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Og de har slettes ikke vondt av en fest eller to. Gi de litt juling, så løsner det skal du se.
    Grattis med nye, og velkommen i klubben.
    Nå går jeg og tar meg en pils. Sommerferie har aldri vært bedre enn i år. Suverent. Skål folkens
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn