Patos`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Takk for kjappe svar.
    Har sendt av gårde en forespørsel til patos, så får vi se.

    Lurer på om ville vært noe poeng i å legge i en tusenlapp ekstra og gått for et element i excel serien som f.eks.denne:
    http://www.seas.no/Product bilder/e0042.htm
    Spørs jo hvordan det matcher, blir litt gambling.
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Tror jeg ville ventet på svar fra Roar :) Han har lagt ned mye tid på å utvikle elementene og delefilterene som sitter i 402!
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Tror jeg ville ventet på svar fra Roar :) Han har lagt ned mye tid på å utvikle elementene og delefilterene som sitter i 402!
    Enig. Tryggeste veien å gå.
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Tror jeg ville ventet på svar fra Roar :) Han har lagt ned mye tid på å utvikle elementene og delefilterene som sitter i 402!
    Ja, avventer svar fra Patos.
    Men artig å spekulere litt, kunne jo hende noen allerede hadde prøvd excel elementene, og kunne rapportere hvordan det funket?
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Hvorfor vurdere noe slikt, når du kan kjøpe Dynabel Euforia?

    Mvh. Johan
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Hvorfor kjøpe Euforia når du kan kjøpe Sym. III ;)

    Sorry, det ble litt fjåesete.. Har hverken hørt siste generasjon Symphonic og jeg har heller aldri hørt Euforia :)
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Hvorfor vurdere noe slikt, når du kan kjøpe Dynabel Euforia?

    Mvh. Johan
    Ehh.....
    Så istedet for en relativt enkel oppgradering så foreslår du nye høytalere til ca ti ganger prisen av et par elementer. ???
    Takk, men det var ikke helt det jeg hadde i tankene. Jeg liker Patos'ene mine. 8)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Geirert

    Fersking
    Ble medlem
    17.03.2006
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Hei hei,

    Må melde meg inn her:) Jeg er lykkelig Patos eier, Lyric 402mk1, vurderer mk2 oppgradering. Noen som kan beskrive forbedringen? Evt hva man vinner på 4 kontra 2 nye elementer?

    Ellers bruker jeg en nesten ny Thule IA150B og en Cambridge Audio D500se mk2 og det spiller fantastisk musikalsk og engasjerende. Har hørt veldig mye annet men skal lete lenge etter mer engasjerende lyd.

    Så dere som vurderer Thule elektronikk, dere har min sterkeste anbefaling.

    mvh
    Geir
     

    joaredge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2005
    Innlegg
    320
    Antall liker
    3
    Hei hei,

    Må melde meg inn her:) Jeg er lykkelig Patos eier, Lyric 402mk1, vurderer mk2 oppgradering. Noen som kan beskrive forbedringen? Evt hva man vinner på 4 kontra 2 nye elementer?

    Ellers bruker jeg en nesten ny Thule IA150B og en Cambridge Audio D500se mk2 og det spiller fantastisk musikalsk og engasjerende. Har hørt veldig mye annet men skal lete lenge etter mer engasjerende lyd.

    Så dere som vurderer Thule elektronikk, dere har min sterkeste anbefaling.

    mvh
    Geir
    Leker med tanken ja. Morro og høre...
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Kompisen min byttet alle fire elementene.. Dere kan lese testen hans av mk II her: http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=339

    Jeg var med når byttet elementene.. vi testet også (i samråd med Roar Moen) med litt forskjellige verdier på motstanden i delefilteret, men original filteret viste seg best over lengre tid! Høyttaleren føltes mer lineær med begge elementene byttet og kontra mk I virket den mer oppløst og detaljert.. Men for all del; jeg er meget lykkelig med mk I versjonen enn så lenge :D
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Ehh.....
    Så istedet for en relativt enkel oppgradering så foreslår du nye høytalere til ca ti ganger prisen av et par elementer.  ???
    Takk, men det var ikke helt det jeg hadde i tankene. Jeg liker Patos'ene mine.  8)
    Tror ikke at å skifte elementene sånn uten videre vil være noen suksess. Kanskje jeg misforstod deg litt: Jeg tenkte at du kanskje ville prøve deg på SEAS sine magnesiumselementer (som jo også er en del EXCEL-serien). I så tilfelle ville nok det eneste fornuftige være å gå for et ferdig design a'la Euforia. Anyway: Ikke gjør det - bytte elementer, altså. Det er like mye (om ikke mer) delefilteret som gjør en god høyttaler, som det er å plukke ut noen gode elementer.

    Mvh. Johan
     

    olanso

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Sted
    Hvitsten, Akershus
    Torget vurderinger
    1
    Til alle Patos`s venner. Har ett par Symphonic IV tilsalgs 4 år med morell diskant. Nærmere omtale av dette møbelet trengs vel ikke. Ta gjerne kontakt.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Er ikke lenge før vi må arangere klubbmøter nå ;D Har jo vært enorm respons på tråden.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Spennende... Hva er det egenlig? :)
    Akkurat denne platen er instrumental prog-jazz-funk-rock med flott "Patos-lyd". Deilig, litt svevende og likevel rytmisk "slukk lyset-vri opp volumet-digg i vei" musikk, eller noe slikt.

    Mvh. Johan
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Akkurat denne platen er instrumental prog-jazz-funk-rock med flott "Patos-lyd". Deilig, litt svevende og likevel rytmisk "slukk lyset-vri opp volumet-digg i vei" musikk, eller noe slikt.

    Mvh. Johan
    Takk for tipset. Skal løpe og kjøpe
     
    O

    om.s

    Gjest
    Akkurat denne platen er instrumental prog-jazz-funk-rock med flott "Patos-lyd". Deilig, litt svevende og likevel rytmisk "slukk lyset-vri opp volumet-digg i vei" musikk, eller noe slikt.

    Mvh. Johan
    Trodde ikke jeg skulle kommentere noe i denne tråden, men kan ikke la være når jeg ser du sprer det gode musikk budskap i disse kretser ;D

    Etter denne skiva er "signify" en naturlig oppfølger....

    mvh
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Er ikke lenge før vi må arangere klubbmøter nå ;D Har jo vært enorm respons på tråden.
    Det hadde jo vært morro :) Begynner å bli alvorlig nyskjerrig på hvordan Symphonic låter!

    Edit: Nå blir det visst lyttekveld med både Sym. III og Sym. IV i løpet av påsken! Det kan bli artig :)

    Akkurat denne platen er instrumental prog-jazz-funk-rock med flott "Patos-lyd". Deilig, litt svevende og likevel rytmisk "slukk lyset-vri opp volumet-digg i vei" musikk, eller noe slikt.

    Mvh. Johan
    Takker for tips! Morro å utivde horisonten litt :)
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Litt musikk til Patos'ene deres...
    Porcupine Tree er en av mine absolutte favoritter, så det forklarer vel hvorfor jeg liker patos....
    Kan også anbefale den nyeste plata, Deadwing, noe mer lettfordøyelig enn Metanoia.
    Vil vel kalle det moderne prog rock, med space, pop og metal elementer. Ikke for alle, men gode innspillinger , komposisjoner og musikere for den som har hang til slikt.
    http://www.porcupinetree.com/
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Edit: Nå blir det visst lyttekveld med både Sym. III og Sym. IV i løpet av påsken! Det kan bli artig :)
    Oi. I regi av Patos, eller bare privat?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Hei hei,

    Må melde meg inn her:) Jeg er lykkelig Patos eier, Lyric 402mk1, vurderer mk2 oppgradering. Noen som kan beskrive forbedringen? Evt hva man vinner på 4 kontra 2 nye elementer?

    Ellers bruker jeg en nesten ny Thule IA150B og en Cambridge Audio D500se mk2 og det spiller fantastisk musikalsk og engasjerende. Har hørt veldig mye annet men skal lete lenge etter mer engasjerende lyd.

    Så dere som vurderer Thule elektronikk, dere har min sterkeste anbefaling.

    mvh
    Geir
    Velkommen skal du være. :)
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Oi. I regi av Patos, eller bare privat?
    Roar tar med seg Sym. III og IV opp til Johnny.. Skal spilles på:
    Effekt & Pre:
    - Meridian 557 (x2)
    - Meridian 568.2
    - Ming Da MC7R (Golden Dragon)

    Spiller & DAC:
    Denon DVD3800 XO3
    Monica 2 Dac

    Kabler:
    Diverse PM AUdio Black Magic og Tara Labs Air & studio serie (CX)

    Kan nesten ikke vente ;D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Og når kommer innbydelsen ;D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Håper vi får et referat her etter hvert. Åh, den IVeren spiller bare så inni hel%"¤%" rått. Gled deg.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Porcupine Tree er en av mine absolutte favoritter, så det forklarer vel hvorfor jeg liker patos....
    Dette er nok syretesten på om jeg har forstått hva Patos dreier seg om... ;D (Føler jeg står på sikker grunn, men man kan jo aldri vite. Litt artig likevel å se om ens teorier holder stikk).

    Mvh. Johan



    Psst! Toto: Livefields
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Hei, tenkte dette var noen greie opplysninger....

    På forespørsel om oppgradering av L 300 serien sier Roar Moen at alle kan oppgraderes til 302 mk2. Men for å oppgradere en 301 så må det freses 4mm ekstra for å få plass til elementet + at delefilter må gjøres noe om. 302 trenger kun elementer som kommer på ca 1500,- pr par. Da blir det vel ca 3000,- for 402.

    Å bruke et eller annet Excel element som erstatning vil han som forventet fraråde. Det blir for mye kluss med delefilter osv.

    Ellers er det samme diskant som har blitt brukt hele veien i Lyric serien.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Glimrende Torsen. Har vært en del spørsmål ang oppgradering i det siste, så dette er det nok mange som setter pris på.
    Takker
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Til info, har ikke fått noe svar fra Patos ennå, de har vel tatt seg en velfortjent påskeferie.
    Eller er de en av de firmaene som det lønner seg å ringe?
    Vet av erfaring at det ikke er alle firmaer som leser/svarer på epost.
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Torsen, takk for opplysningene!
    Vet du hvor det må freses 4mm?
    Er det diameteren på hullet i frontplata det er snakk om eller inne i kassa?
    Er det en overkommelig jobb for en praktisk anlagt amatørsnekker uten freseutstyr?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tror det er diameteret i forsenkningen av elementet som må freses større. Du vil ikke bare selge 301 og kjøpe brukte 302 da? Du burder kunne få 3500,- for dine, og jeg så nettopp et sett brukte 302 til 5000,-. Litt enklere kanskje, og litt mindre arbeid.
    Hvis ikke så er den frese-jobben noe et snekkerverksted gjør på 5 min, og koster deg sikkert ikke mer enn en 100 lapp eller to. :)
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Dersom det er forsenkningen til elementet som må freses større, så kan dette fort bli stygt om man ikke har utstyr/erfaring... Ville nok gjort som thomand anbefaler!
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    ...Jeg er lykkelig Patos eier, Lyric 402mk1... ...Ellers bruker jeg en nesten ny Thule IA150B og en Cambridge Audio D500se mk2 og det spiller fantastisk musikalsk og engasjerende. Har hørt veldig mye annet men skal lete lenge etter mer engasjerende lyd.

    Så dere som vurderer Thule elektronikk, dere har min sterkeste anbefaling.
    Jeg hadde en PA-150B for en stund tilbake. Hadde også 402 mk.I innom noen dager. Fikk desverre ikke prøvd ut disse komponentene sammen, men jeg syntes Thule'n hadde en usedvanlig fin smekk/snert i bassen. Kan liksom forestille meg at det må bli finfint sammen med Patos-høyttalere. Nå hadde jeg også litt problemer med brumming på Thulen, men det forsvant ved balansert signal fra preamp. Vet ikke om jeg hadde helt sansen for Thule's preamp (PR-150B). Noen som har hørt f.eks. EC 4.7mkII sammen med Thule effekt? Tror det ville fungert bra sammen med Patos.

    Mvh. Johan
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Hei igjen. Joda, det nedsenkningen av elementet som må freses ut 4mm. Ikke selve hullet. Gjør som thomand anbefaler. Ta med kassene og elemenet til en møbelsnekker. Koster nok ikke mer enn en 200 lapp. Roar skriver CA 4mm, så det kan være greit å få prøvd ut med det nye elementet der og da hos snekkeren.

    Det er forresten en test av B310 og L302 i nye Fidelity nr 20.
    Gjett om jeg fikk lyst på L302 nå? :) :)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Har du fått nr 20 allerede?? Har vært innom samtlige narvesen i hele Kristiansand i dag uten resultat. Merde.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    #%!&%@$ :(
    Gidder du ta turen til Kristiansand når du er ferdig med det i kveld?
    ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn