Patos`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • B

    Bengt

    Gjest
    Forsterker og cd

    Jeg skal kjøpe ny forsterker og cd til anlegget mitt. er fornøyd med hjemmekinoen men jeg mangler en del på HiFi fronten. etter som jeg rett etter påska vil få mine nye Symphonic 3 lurer jeg på hva jeg skal drive dem med. Thomand skryter mye av Primare. jeg har hørt at Vincent også passer fint. er det noen som har noen tanker om dette. er veldig fersk på hi fi så alle råd motas med takk.
    bengt
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Slå på tråden når du har fått IIIerne Bengt, så stikker jeg innom en tur med primarene. God plan det eller? ;)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Det gøyeste blir når jeg tar med meg IIIerne dine hjem ;D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Nå har jeg fått prøvd BDR cones (Black diamond racing) under patosene. Løp og kjøp sier jeg bare. Herregud dette er gøy. De er dritgode. Ikke fullt på høyde med isonoder og holfiputer i mellomtonen , men bassen da mann. Helt rått.
    De var 1000000000000 ganger bedre enn souncare var i mitt oppsett. (Ok, overdrev med et par tusen kanskje).
    Og nå, mosik. 8)
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Tiilbake fra påskeferie på heia ;D Hmmm, må kansje teste disse da? Har et lytterom som er særdeles vanskelig, kansje dette hjelper litt?
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Har forresten kuttet ut Dikemarken (kræsj med Monica2).. Tester nå ut DIY RG-58... virker veldig lovende!! Så for dere som drev og linket litt før Cat5 ble gjeldende standard, så er det bare og hive seg rundt med loddeboltrn :)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Så dikemarken er blitt pensjonist nå da? Fortsatt happy med RG?
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Dikemarken er blitt pensjonist :D RG'en fungerer overraskende bra, men har ikke testet direkte mot Prime'en.. Skulle så gjerne hatt en Tara Labs CX til :D
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Nå ser det ut til at jeg får prøvd ut en Shanling DAC1 også.. (For de som ikke kjenner Dac1 så har den volumjusteringer og kan fungere som preamp).. Noen som har erfaringer med denne? Er litt smålei av manuelt å måtte justere volumet på Ming Da'en, men tviler sterkt på at denne forsvinner fra signalkjeden med det første.... Noen som har noe innspill på hvordan jeg evt. må koble dette? Ming Da'en burde vel være så nærme 0 dB som mulig? Hvordan kan jeg evt få dette til best mulig? Dette burde sikkert blitt postet i HiFi generelt men :)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Hei. Ser at patos L 302 har 8 ohms impedans men L402 har 4 ohm. Hvorfor er det slik, og hvilke forskjell vil jeg merke ved bruk av samme forsterker? Noe sier meg at en 4 ohms er mere tungdreven. Stemmer dette?
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Både ja og nei.. Ved å halvere resistansen så nesten dobles effekten (jf. Ohms lov).. Dette betyr vel at det stilles større krav til strømressursene i forsterkeren som skal drive det.. Følsomheten sier vel mest om hvor tungdrevet en høyttaler er.. Ikke skyt meg om jeg tar feil :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    for øvrig funker Ohms lov kun 100% i teorien med gitte faktorer, og er stort sett det eneste fornuftige jeg husker fra fysikk timene :)
     
    B

    Bengt

    Gjest
    L-302 har ett basselement. L-402 har to i paralellkopling.dermed halveres omh. enkelt og greit. basser skal aldri seriekoples.
    Hei. Ser at patos L 302 har 8 ohms impedans men L402 har 4 ohm. Hvorfor er det slik, og hvilke forskjell vil jeg merke ved bruk av samme forsterker? Noe sier meg at en 4 ohms er mere tungdreven. Stemmer dette?
     

    G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Mange spennende og ikke minst entusiastiske betraktninger rundt Patos sine høytalere i denne tråden ja... Likevel må jeg undrende få komme med en liten etterlysning. Hvor er L-502 blitt av?? Virker ikke som veldig mange ønsker å trekke frem denne, hvorfor?
    Trenger den veldig stort rom og mye forsterker for å våkne til liv? Eller faller den mellom to stoler hva anngår forholdet pris/ ytelse... tenker da opp mot Symphonic-serien kanskje.
    Må vel legge til att min kjennskap til Patos så langt begrenser seg til butikklytting på Basic-serien, men mye tyder på att jeg må gi Patos en sjanse til... det var denne 502`n da...
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Godt poeng egentlig.. Ville anta at mye av grunnen er den voldsomme eksponeringen 302/402 har fått i fagpressen.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    For meg er 502 litt det svarte får. Liker rett og slett ikke mellomtonen. Nå har jeg kun hørt de i butikk, men vi prøvde også 402 samt litt andre ting. Ikke dårlig, men ikke så silkemye og behagelig som 402 og 302. Mange synes nok også at den er veldig stor i en vanlig stue, så kanskje litt derfor.
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Mange spennende og ikke minst entusiastiske betraktninger rundt Patos sine høytalere i denne tråden ja... Likevel må jeg undrende få komme med en liten etterlysning. Hvor er L-502 blitt av?? Virker ikke som veldig mange ønsker å trekke frem denne, hvorfor?
    Trenger den veldig stort rom og mye forsterker for å våkne til liv? Eller faller den mellom to stoler hva anngår forholdet pris/ ytelse... tenker da opp mot Symphonic-serien kanskje.
    Må vel legge til att min kjennskap til Patos så langt begrenser seg til butikklytting på Basic-serien, men mye tyder på att jeg må gi Patos en sjanse til... det var denne 502`n da...
    502 er ikke like vellykket som de andre Patos produktene, derfor ;) Har hørt den hos en kamerat han solgte den ganske umiddelbart til fordel for 402. Grunn ?? 502 har ikke den dynamikken og spillegleden som preger andre Patoser. Er slapp og kjedelig i lyden, merkelig mellomtone. Virker som om man må spille høyt for å få de til å våkne.
     

    G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Dette kan vel ikke være annet enn dønn ærlige svar det!!
    Hadde nesten ikke ventet slik respons fra entusiaster av ett merke, men gjør helt klart att betraktninger tidligere i tråden i mine ører virker enda mere troverdig. Grunnen til att jeg har vært nysgjerrig på 502`n, er vel att jeg har trodd 402`n ville bli for "liten". Tenker da både på evnen til å spille dyp bass, og ikke minst det å kunne fylle mine 40 m2 med vellyd. Har vel opplevd att større høytalere, med større basselementer, ofte spiller "større" på lavere volum. Dette blir hos meg en god og viktig egenskap, da musikk ofte nytes etter att "neste generasjon" er kommet i seng. MEN... meget mulig en 402 klarer dette...
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Det er faktisk et av patos sine virkelige styrker at de våkner til liv allerede på lavt volum.
    402 i 40m2 er perfekt. Du vil mest sannsynlig få et meget bra resultat. Trekk de litt ut fra bakvegg, gjerne minst 80 cm målt fra front, sett de på BDR spikes eller dempeputer og du skal nok få den en overraskelse når det kommer til ytelse/pris. :)
     

    G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Hadde vært spennende å prøvd, kan ikke si annet... Får vel søke om medlemskap i det "gode selskap" jeg også da, om dette blir noe jeg lander på etterhvert. Skal følge tråden og fange opp tips og betraktninger i alle fall...
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Du skal være hjertelig velkommen :)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Faen gutter, ser ut til at jeg må ta meg en tur opp til avhifi en dag og ta en lytt på 302`ene. Men det kan være fali`det. Har nemlig IKKE råd til det om dagen. Men så er jeg verdensmester i å tru at jeg har det ;-)
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Dette kan vel ikke være annet enn dønn ærlige svar det!!
    Hadde nesten ikke ventet slik respons fra entusiaster av ett merke, men gjør helt klart att betraktninger tidligere i tråden i mine ører virker enda mere troverdig. Grunnen til att jeg har vært nysgjerrig på 502`n, er vel att jeg har trodd 402`n ville bli for "liten". Tenker da både på evnen til å spille dyp bass, og ikke minst det å kunne fylle mine 40 m2 med vellyd. Har vel opplevd att større høytalere, med større basselementer, ofte spiller "større" på lavere volum. Dette blir hos meg en god og viktig egenskap, da musikk ofte nytes etter att "neste generasjon" er kommet i seng. MEN... meget mulig en 402 klarer dette...
    Det var denne fella kameraten min gikk i. Trodde 402 ville bli for liten. Kjøpte 502 men endte opp med 402 allikevel. Har selv hatt 402 i 50m2 stue og det er ingen problem. Bassen justerer du ved å plassere de "riktig" i forhold til bak/side vegg. Gjør gjerne som Thomand sier med BDR cones hvis ikke så fungerer dempeputer under slakterblokker glimrende på 402
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    261
    Antall liker
    373
    Torget vurderinger
    2
    thomand, ettersom du jo har god kjennskap til begge;
    Kan jeg be om en liten beskrivelse av hvordan du opplever prestajonene til Symphonic II AMT i forhold til 302mkII?
    Er det skikkelig knock-out som prisforskjellen indikerer, eller ???

    Solbin :)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Hei. Symphonic II og 302 er bygget på samme lest, så likhetene er der jo absolutt.
    Diskanten i symphonicen er den beste jeg har hørt på noen høyttaler. Du hører den ikke i det hele tatt, den bare er der. Mellomtonen virker også langt åpnere på symphonic, noe som sikker kommer av at AMT elementet jobber helt ned til ca 2400 (rundt der en plass) Bassen går kanskje også en smule dypere, men ikke mye.
    Den viktigste forskjellen ligger i homogeniteten. Den er utrolig jevn i kvaliteten fra topp til bunn, uten noe som stikker seg ut. Også lydbildet er mye "jevnere".
    Forklare lyd er ikke min sterkeste side, men håper det hjalp litt :)
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    261
    Antall liker
    373
    Torget vurderinger
    2
    Takker, takker. Selvsagt må jeg jo lytte selv da, men inntil anledningen byr seg er det morsomt å høre om andres erfaringer også. Er litt nysgjerrig på Symphonic II jeg...
    :)
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Men det kan være fali`det. Har nemlig IKKE råd til det om dagen. Men så er jeg verdensmester i å tru at jeg har det ;-)
    Hehe, kjenner til det der!! "det årnær sæ alltid" ;)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    He he, kanskje det. Som sagt, så er mine erfaringer med 502 kun basert på butikk-lytting, så er åpen for at den har et stort potensiale. Sleng heller sammen en symphonic IV, så skal jeg vurdere om jeg vil levere den tilbake ;D ;D
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    du får nok svar etter påsken. men om du ønsker er det bare å ringe. kansje litt letter det. vi får mange mailer men vi prøver å svare alle. du har jo ett enkelt spørsmål så jeg tror det kan lønne seg å ringe.
    bengt
    Hei Benktern, jeg vet ikke hvilken rolle du har i Patos, men er det ikke på tide å få produktene deres (hvis du jobber der da) inn i en skikkelig butikk i Oslo? Det er jo kliss umulig å få en demo på Lyric serien her. Man må vel ikke bo i Kr. sand får å få en demo? Jeg ringte avhifi og de hadde bare Basic serien og det virket ikke som de hadde tenkt å få in Lyric heller. For dårlig rett og slett :(
     

    joaredge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2005
    Innlegg
    320
    Antall liker
    3
    Hei Benktern, jeg vet ikke hvilken rolle du har i Patos, men er det ikke på tide å få produktene deres (hvis du jobber der da) inn i en skikkelig butikk i Oslo? Det er jo kliss umulig å få en demo på Lyric serien her. Man må vel ikke bo i Kr. sand får å få en demo? Jeg ringte avhifi og de hadde bare Basic serien og det virket ikke som de hadde tenkt å få in Lyric heller. For dårlig rett og slett :(
    Dra til drammen http://www.jfssoundsystems.no/
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Hørt rykter om at det jobbes med å få til noe i Oslo. Bengt, er det hold i ryktene?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Godt du ordner opp Bengt :)
    NL&B høres jo meget bra ut. Har inntrykk av at det er en butikk som vil noe.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Takk bengtern...det hørtes meget bra ut :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.610
    Sted
    Østfold
    Basser skal aldri seriekoples.
    Med all respekt, dette er jo ikke bare veldig unyansert, men faktisk direkte feil.

    Så lenge man holder toleransene lave så er det helt uproblematisk å få dem til å jobbe med samme impedanskurver, og rent forsterkermessig er det ikke en ulempe å få opp impedansen.

    Årsaken til at man normalt kobler dem i parallell er for å få opp nivået nedover med den økte følsomheten man får som følge av dette. Dette er også med på å skape den litt generelle karrakterforskjellen mellom 2,5-veis og rene 3-veis systemer. 2,5-veis med parallellkoblede basser er simpelt hen veldig enkelt å få til, og det er jo i seg selv en svært god grunn til å gjøre det på den måten.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Så det gikk i orden ja. Stilig. Endelig skal oslo-bærmen få høre god lyd ;D ;D
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    jeg jobber som markedsansvarlig i Patos.
    Da skal du få litt konstruktiv kritikk!

    Patos sine større modeller er for høye!

    Lyric 502 er ca 120 cm
    og denne:


    Symphonic IV AMT er 123 cm
    I tillegg kommer spikes.
    Dette er faktisk for høyt for mange av dagens stuer.
    De blir rett og slett ruvende.
    Flere jeg kjenner vil ha høytalere med mye trøkk og bra bass,men har et problem med store høtalere.

    Jeg liker Patos sin Symphonic serie og hadde kjøpt toppmodellen hvis den feks hadde hatt en høyde på 110 cm.
    Symphonic III AMT er på 109 cm og har helt riktig høyde.
    Videre så finnes det ingen stativhøytaler i Symphonic serien,hvorfor ikke?
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Jeg har også savnet en stativ høyttaler i symphonic serien! L101 var vel kanskje en av de mest vellykkede i Lx01 serien.. Noen som har erfaringer med L102?
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Hei
    Noen som kan fortelle meg hvilke forsterkere som passer til L302?
    Og hva som evt blir totalt missmatch?

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn