Pedalkraft

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Var en tur hos pedal for et par uker siden og hørte på musikkanlegget. Grunnet skifte av laptop i en kombinasjon med mye jobbing har jeg ikke fått til noen rapport før nå. Kort fortalt: et av de beste anlegg jeg har lyttet til. Det spilte stooort, med meget god plassering av musikantene i lydbilde. Det var luftig med god oppløsning. Det låter i det hele tatt svært så naturlig. Og trøkke det kan det så det monner! mer enn nok for meg. En stor opplevelse. Jeg så overhodet ikke anlegget, da jeg stod i stuen. Svære greier som er meget godt kamuflert. Tusen takk for lytten, svigermors hvetebakst og kaffe.
    Her et bilde av høytalersystemet med fronttrekk. 3 veis aktivt delt. En søyle med bånddiskanter, en søyle med mellomtoner og en søyle med basser.

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Uten frontrekk på diskant og mellomtone mens bassene fortsatt er påkledd

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    tre digre DP-sluttrinn, en supergod DAC og annet snadder i det hvite skapet. Håper jeg får anledning til å høre dette igjen. Takker og bukker!

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Ser lekkert ut ! Tipper det låter slikt også.

M

Mr-T

Gjest
    Dette er noe av det bedre ja. Er på min topp-10 liste, men så er jeg delvis inhabil da.

8

8x12_TOM

Gjest
    Inne i skapet ser jeg en kjenning som også blir brukt her hjemme, ja det er den 402 jeg tenker på ;)
    Var det ikke meningen den bare skulle tre inn som reserve mens 6.5 var til oppgradering?

Ellers et kult oppsett jeg har hatt gleden av å oppleve for en stund tilbake.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Gjennomført så det holder

Litt morro å skimte den kabelen med treklossen på 8). Trodde det gikk i "Silk" jeg....

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.214
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Bra besøksrapport og bilder finger'n.

-Innmaten i skapet synes å være i overkant potent for en pedaltråkker...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Grumpy skrev:
    Bra besøksrapport og bilder finger'n.

-Innmaten i skapet synes å være i overkant potent for en pedaltråkker...
    Takker Grumpy :)

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.500
    Torget vurderinger
    1
    En forsinket takk til 65finger for hyggelig besøk og lyttekveld. Vi bor i gangavstand så det burde absolutt være mulig å treffes oftere. Veldig hyggelig var det.

Mr-T skrev:
    Dette er noe av det bedre ja. Er på min topp-10 liste, men så er jeg delvis inhabil da.
    Hadde ikke fått til dette HT-systemet uten din hjelp! :-*

8x12_TOM skrev:
    Var det ikke meningen den bare skulle tre inn som reserve mens 6.5 var til oppgradering?
    Tiden går litt saktere ved 68º Nord.

musicman skrev:
    Litt morro å skimte den kabelen med treklossen på 8). Trodde det gikk i "Silk" jeg....
    Den gamle arbeidshesten har gjort sitt. Ny fullbloder er koblet inn og den kvitterte umiddelbart med banerekord.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.990
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    HCS skrev:
    Så nå blir det Raymond-kabling rund baut ?
    6-sifret beløp på kabler hos Kong Silk? Hold dere fast, verden går åt skogen! ;D ;D ;D

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.500
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    HCS skrev:
    6-sifret beløp på kabler hos Kong Silk? Hold dere fast, verden går åt skogen! ;D ;D ;D
    Kongen er død. Lenge leve Kongen. Men måtte reise lengre enn til Fagernes før jeg fant hans arvtager... 8)

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.976
    pedal skrev:
    RoDa skrev:
    HCS skrev:
    Kongen er død. Lenge leve Kongen. Men måtte reise lengre enn til Fagernes før jeg fant hans arvtager... 8)
    Nuuuuhhh...hva skjer der i underskogen hos den vyrde DP-ambassadør?
    Hvilke ormer er i ferd med og etablere sitt nye bol i kilowatt skapet til Pedal?
    Jeg tar gjerne på meg oppgaven med en aften med BM rundt baut hos herren.
    De nødvendige meter av signal- og høyttalerkabler foreligger nå i kommuner nær deg ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    pedal skrev:
    En forsinket takk til 65finger for hyggelig besøk og lyttekveld. Vi bor i gangavstand så det burde absolutt være mulig å treffes oftere. Veldig hyggelig var det.

Mr-T skrev:
    Hadde ikke fått til dette HT-systemet uten din hjelp! :-*

8x12_TOM skrev:
    Tiden går litt saktere ved 68º Nord.

musicman skrev:
    Den gamle arbeidshesten har gjort sitt. Ny fullbloder er koblet inn og den kvitterte umiddelbart med banerekord.
    takk for å få gleden av å høre et av de beste oppsettene i kongeriket. Du får ta deg en tur en dag og jeg kommer meget gjerne tilbake

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    782
    Forsterkere og dac'er er greit nok men hvor blir det av Rozzy, Ari & Co?
    Mer, mer!

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.500
    Torget vurderinger
    1
    Gubra skrev:
    Mer, mer!
    Fortvil ikke, min trofaste leser! The Show Must Go On. Nå er det nok snikk snakk om hi-fi. Det er snart helg og jeg har en pose brun absint stående i kjellerboden. Jeg fukter strupen og min pennesplint. Et nytt kapittel skal snart tilføyes sagaen om Arn.

Men hvor hen befinner vi oss nå da? La meg se; -Vi har tatt livet av Bob Dylan, Arn Ardo er blitt grønnsak og Rozzy er i HomseEnglepatruljen. Hvor skal dette ende hen? Hmmm........

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.996
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    Gubra skrev:
    Mer, mer!
    Fortvil ikke, min trofaste leser! The Show Must Go On. Nå er det nok snikk snakk om hi-fi. Det er snart helg og jeg har en pose brun absint stående i kjellerboden. Jeg fukter strupen og min pennesplint. Et nytt kapittel skal snart tilføyes sagaen om Arn.

Men hvor hen befinner vi oss nå da? La meg se; -Vi har tatt livet av Bob Dylan, Arn Ardo er blitt grønnsak og Rozzy er i HomseEnglepatruljen. Hvor skal dette ende hen? Hmmm........
    Kanskje inn i solnedgangen?

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.500
    Torget vurderinger
    1
    WHEN LOVE COME TO TOWN

Rozzy var blitt klarsynt på sine gamle dager. Denne evnen til å forutse hendelser. Han visste liksom på forhand hva nyhetsleseren kom til å si. Som om han hadde drømt om det på forhand. Det kunne være store internasjonale saker, men Rozzy brydde seg ikke om dem. Han hadde sin tildelte plass i hierarkiet, sin egen lille nisje som han hegnet om. Og nå hadde han fått los på en sjelefrend i nød.

På det forrige Jobsseminaret hadde de lært noen spesielle snarvei-kommandoer som gjorde han i stand til lete opp enhver nettadresse med bare noen få tastetrykk. Og vips hadde han sporet opp den aktuelle posten fra Arn Nardo i AT10 – ALZHEIMERS TOPP 10 tråden.

Rozzy skumleste posten og nikket anerkjennende. Dette var album han hadde i hyllene. Men det måtte handles raskt, dette kom til å bli nattarbeid. Han fyrte opp anlegget og fant frem en ledig Sony BugMan. En smart liten dings på størrelse med en fyrstikkeske med 36TB minne og 2000 timer batterikapasitet. Et skup til 199.- på januarsalget til Clasern. Rozzy hadde sikret seg en hel kartong.

Han senket sin kjære OVK ned i åpningsrillene. Den var retippet av Garrott brødrene, en liten frynsegode som hadde løftet lydkvaliteten helt opp i himmelen. Neste morgen var alt klappet og klart. BugMan’en var tanket opp med Arn Nardos AT10 liste, sirlig rippet i 32 bit/384kHz PCM. De 10 albumene vil gjøre nytten men Rozzy kunne ikke dy seg. Tro mot sin patron plusset han på Bob Dylans samlede verker, bare sånn for sikkerhets skyld. Så gav han fruen et kyss på kinnet og dro på seg cowboyhatten. Han hadde en jobb å gjøre.

Rozzy fyrte opp kjerra og satte kursen mot byen. Han så fram til kjøreturen gjennom et Østfold i vinterdrakt. Morgensolen gnistret i snøkrystallene. Det var Hendrixtimen på FMtei.num, hans favorittnettradiokanal. Angel fra First Rays of the New Rising Sun strømmet ut av bilstereoen.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.500
    Torget vurderinger
    1
    HIGHWAY STAR
    Det var lite trafikk på E18 denne morgenen og Rozzy koste seg bak rattet. Han var blitt glad i den gamle kjerra. Den himmelblå lakken var som ny, uten en rustflekk. Hjertet hadde gjort et hopp da de fortalte om firmabilen som fulgte med stillingen. Ekstra forventningsfull ble han da det ble snakk om en strøken veteranbil med finner. Imidlertid stod det ikke Michigan, men Essex i vognkortet.

Men dette var ingen vanlig Ford Anglia! Den hadde noen spesialknapper under dashbordet for ekstraordinære situasjoner og et hemmelig 5. gir som fikk speedometernåla til å krølle seg. 

På det siste strekket på Mosseveien ble Rozzy liggende og stange bak en vriompeis i venstre fil, som nektet å slippe han forbi. Pokker, dette hadde han ikke tid til. Rozzy trykket inn jump-knappen, akselerasjonen presset han bakover i setet, bilen lettet og suste over bilen foran. Sjåføren bak må ha fått sitt livs sjokk. He-he, der fikk du deg en lærepenge! Han utsto ikke dysfunksjonelle lusekjørere i venstrefila.

Neste: Lucifers Manifest

Vedlegg

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    782
    Godt at Rozzy er i slag

En liten digresjon (ikke for å være påtrengende da): For en del kapitler siden forsvant Deppeknotten i en tsunami.
    Sett at han ikke forsvant men klarte å redde seg opp på en flåte, drev utover i havet og tilslutt reddet seg iland på en sydhavsøy der han skapte det perfekte defnotiske samfunnet?

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.500
    Torget vurderinger
    1
    Gubra skrev:
    En liten digresjon (ikke for å være påtrengende da):
    Jeg setter stor pris på dine innspill!  :)

For en del kapitler siden forsvant Deppeknotten i en tsunami.
    Sett at han ikke forsvant men klarte å redde seg opp på en flåte, drev utover i havet og tilslutt reddet seg iland på en sydhavsøy der han skapte det perfekte defnotiske samfunnet?
    Ahhh, jeg værer et sjeldent fortellertalent! Men jeg er redd en slik vending i handlingen kan bli oppfattet som litt overdrevent, og redusere realismen i fortellingen.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.694
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    pedal skrev:
    Men jeg er redd en slik vri kan bli oppfattet som litt overdrevent, og redusere realismen i fortellingens handling.
    ;D ;D ;D

Helt enig. Way to go.

Ingenting overgår realismen og edrueligheten i framhaldssoga di!

mvh ;D

PS: For sikkerhets skyld: Jeg setter virkelig pris på dette sosialrealistiske eposet ditt.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.500
    Torget vurderinger
    1
    LUCIFERS MANIFEST
    Trafikken gjennom Oslos sentrumsgater fløt fint. Lufta var også merkbart renere. Kjørerestriksjonene som ble innført i 2020 hadde vært omstridt, men effektive. Hver husstand fikk kun eie én bil og innenfor Ring 4 kunne man bare kjøre annenhver dag. Til gjengjeld var bytrikken oppgradert med flere linjer og nye stillegående vogner.

Rozzy kjørte gjennom Bygdøy Alle og svingte opp mot Briskeby, med kurs for Majorstua. Han stoppet for rødt lys og noen fotgjengere passerte foran bilen.

-Au, au! Plutselig og helt uforutsett fikk Rozzy et lammende smerteanfall. Smerten jog i han, fra låret og helt opp i korsryggen. Det var isjiasnerven som varslet. Vanligvis slo den seg bare vrang når nabo Rolf-Inge Døllesen serverte dårlig heimbrent fra hjemtraktene. Men dette kjentes verre ut. Mye verre ut.

Rozzy kikket granskende rundt seg og dro kjensel på en skikkelse på fortauet. -Å Gode Gud. Rozzy korset seg og begynte å kaldsvette. Den høyreiste mannen passerte rett foran bilen. Ansiktstrekkene var forandret såpass at han kunne vandre uforstyrret i byen, men Rozzy så hvem som skjulte seg bak den plastiske operasjonen. Det var Han, massemorderen fra 2011.

Rettssaken i 2012 hadde fått et svært kontroversielt utfall, hvor morderen ble dømt til tvangsinnleggelse på psykiatrisk avdeling ved Inger Louise Valles Minde, det nye mentalsykehus for Oslo/Akershus. Den banebrytende 1-2-3-4 behandlingsmetoden til Overlege Dagesen var meget effektiv. For effektiv, i følge noen. Allerede etter 4år var pasienten klinisk frisk. Så hadde det fulgt 8 år med juridisk tautrekking, innen en appell til Menneskerettighetskommisjonen i Strasbourg hadde ført frem. Kommisjonens medlemmer speilet det nye politiske klimaet som rådde i kjølevannet av den sosial og økonomiske uroen som herjet Europa.

Men Rozzy så noe som ingen psykiater kunne se. Bakom det sympatiske blikket til pasienten var det en helt annen som lå i skjul. Rozzy ble skjelven. Han hentet frem instruksjonsboka fra hanskerommet og slo opp på kapitel VI; Mørkekjøring. §6, sjette avsnitt. Dette var ikke hverdagskost, akkurat, så her måtte teorien friskes opp.

Han memorerte teksten, lente seg bakover i bilsetet, lukket øynene og gikk inn i en slags transetilstand. Etter noen minutter åpnet han øynene og ristet lett på overkroppen. Sånn. Der var det gjort.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Og da Rozzy i sin tur var funnet frisk nok til å skrives ut av sykehus, fant noen som mislikte ham det for godt å ta han av dage. Alle visste jo at Rozzy bare spilte og at han nå var en drapsmann som selv ikke fortjente annet enn døden. Øye for øye, og tann for tann.

For vi krever blod når folk blir syke, vettu. Vi vil ikke vite av at sykdommer finnes, det eksisterer kun ondskap og mot den kan vi aldri være onde nok tilbake. Ondskapen gir oss rett til å sette til side alle rettsprinsipper og all likhet for loven. Hevn er da tross alt viktigere enn at noen har mistet forstanden.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.500
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    Og da Rozzy i sin tur var funnet frisk nok til å skrives ut av sykehus, fant noen som mislikte ham det for godt å ta han av dage. Alle visste jo at Rozzy bare spilte og at han nå var en drapsmann som selv ikke fortjente annet enn døden. Øye for øye, og tann for tann.

For vi krever blod når folk blir syke, vettu. Vi vil ikke vite av at sykdommer finnes, det eksisterer kun ondskap og mot den kan vi aldri være onde nok tilbake. Ondskapen gir oss rett til å sette til side alle rettsprinsipper og all likhet for loven. Hevn er da tross alt viktigere enn at noen har mistet forstanden.
    OK, innsigelsen notert. Jeg skriver om. Han skal få en verdig utgang.

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    65finger skrev:
    Uten frontrekk på diskant og mellomtone mens bassene fortsatt er påkledd
    Et utrolig imponerende anlegg må jeg si, og veldig interesant å se et sett med linjekilde høytalere også. det er jo veldig få av disse ute og går. (noen Adyton, men de er jo ikke linjekilde til mere en 10khz).

Men jeg her noen spørsmål angående valget av plasering. Jeg antar jo at det ligger en del estetisk bak valgene dine (det har jo blitt utrolig foltt også, kjempene synes jo nesten ikke), men har ikke det å putte høytalerne bak en drager en negativ effekt på lyden? (Teoretisk så skal det jo hindre takrefleksjoner, noe som jo forkorter linjekilden drastisk. Noe som jo gjør at den ikke er en linjekilde like langt ned i frekvens. Dette har jo ikke noe særlig å si om du kunn lytter i sweetspot, men da forsvinner jo noe av poenget med en linjekilde).

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.500
    Torget vurderinger
    1
    uob skrev:
    Men jeg her noen spørsmål angående valget av plasering. Jeg antar jo at det ligger en del estetisk bak valgene dine (det har jo blitt utrolig foltt også, kjempene synes jo nesten ikke), men har ikke det å putte høytalerne bak en drager en negativ effekt på lyden? (Teoretisk så skal det jo hindre takrefleksjoner, noe som jo forkorter linjekilden drastisk. Noe som jo gjør at den ikke er en linjekilde like langt ned i frekvens. Dette har jo ikke noe særlig å si om du kunn lytter i sweetspot, men da forsvinner jo noe av poenget med en linjekilde).
    Ja, plasseringen er et estetisk kompromiss, dessverre.

Skal jeg flytte de foran takdrageren, så rykker de en hel meter nærmere lyttepos.
    Dessuten vil det gi en uønsket delay i bassen, med mindre også denne flyttes frem. Men da begynner det å bli skikkelig stygt på stuegulvet.

Drageren ligger +200cm over gulvet, så den sperrer ganske liten. Fra lyttepos ser (hører) jeg faktisk alle elementene.
    Hele taket i nisjen er dessuten dekket av kraftige absorbenter, så "det som skjer i nisjen blir i nisjen", som de sier det i Las Vegas.

Ulempen med nisjeplasseringen ligger på et annet plan: Kvartbølgekansellering. Man får som kjent en utfasing (kansellering) av kvartbølgen i avstanden til nærmeste vegg. I en nisje kommer HT ganske nært en hjørneposisjon. Altså at man får TO kvartbølgekanselleringer tett på hverandre.
    I praksis kan dette gi en ganske blodfattig nedre mellomtone.

Samtidig vil kun små (cm) forflytninger kunne gi store utslag i frekvensgangen. Jeg har køddet mye med dette. Plutselig en dag, for noen måneder siden, sa det klikk på et spesielt punkt i nisjen og jeg kom overraskende tett på en lineær frekvensgang. Så har jeg etterjustert litt med det elektroniske delefilteret + at jeg bruker den kjekke EQ (Bass Mode) funksjonen på min DP C1B preamp.

I sum er jeg fornøyd med frekvensgangen, samtidig som jeg har jevn bass med plenty trøkk.
    -Bassen er tørrere enn diverse reflekssystemer, men ekstremt detaljert.

PS: Jeg sitter og stirrer på den drageren hver dag. Lurer på om den er så tykk som den gir seg ut for? Kanskje jeg kan rive av/lage ny kasse som bygger mindre? I så fall kunne jeg stå friere til å flytte HT litt mer ut av nisjen. Da vil jeg dessuten få litt med dybde i lydbildet. Greit å ha noe å gruble på...

8

8x12_TOM

Gjest
    Har skjedd en del ting her siden jeg var her sist, så det er på tide med en ny runde kanskje ? :)

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.500
    Torget vurderinger
    1
    8x12_TOM skrev:
    Har skjedd en del ting her siden jeg var her sist, så det er på tide med en ny runde kanskje ? :)
    Hei Tor,

Jeg tror absolutt du får utbytte av en testrunde nå. Mye som er forandret/forbedret, også på elektronikksiden.
    Har forsket en del på signalkabler det siste året, noe som kan være relevant for ditt oppsett.
    Kommer du om en uke eller så, så kan vi svitsje litt og du får høre hva som skjer.

8

8x12_TOM

Gjest
    pedal skrev:
    8x12_TOM skrev:
    Hei Tor,

Jeg tror absolutt du får utbytte av en testrunde nå. Mye som er forandret/forbedret, også på elektronikksiden.
    Har forsket en del på signalkabler det siste året, noe som kan være relevant for ditt oppsett.
    Kommer du om en uke eller så, så kan vi svitsje litt og du får høre hva som skjer.
    Hadde vært morro det, skal vi prøve en dag til uken, eller kanskje neste helg . Denne helgen skal jeg flikke litt på mitt eget oppsett så det passer ikke.
    Kom gjerne med et forslag på når.

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Uansett veldig spennende høytalere, og med linjekilders mange teoretiske fordeler synes jeg det er merkelig at det ikke er flere som produserer (kjøper) disse.

OOOPS: JEG KOM VIST I SKADE FOR Å REDIGERE/SLETTE LITT AV INNLEGGET DITT. MEN FIKK BERGET DETTE SITATET HER, DA.TRODDE JEG TRYKKET QUOTE, MEN SÅ BLE DET EDIT. (Pedal)

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.500
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    Uansett veldig spennende høytalere, og med linjekilders mange teoretiske fordeler synes jeg det er merkelig at det ikke er flere som produserer (kjøper) disse
    Nå må vi ikke glemme Martin Logan og Magnepan, da. Her er det modeller i mer sympatiske prisklasser.
    Ellers blir det fort fryktelig kostbart med ekte linjekilder. Det er en del desimaler før komma på de store systemene som har vært innom Sea Cliff. (Infinity Reference, Genesis, Nola, Pipedreams, etc).
    Hva mine ville kostet i produksjon tør jeg ikke tenke på en gang.

Drømmen er å kjøpe kåk med +80m2 stue slik at systemet kan få utfolde seg fritt. Har det på 5-års planen 8)

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Takk for god underholdning Pedal.

Jeg har brukt en stund i formiddag til å lese eposet i sammenheng, samt lyttet til snuttene underveis. Det var moro.

mvh Elektron

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.500
    Torget vurderinger
    1
    Elektron skrev:
    Jeg har brukt en stund i formiddag til å lese eposet i sammenheng, samt lyttet til snuttene underveis. Det var moro.
    :)

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.500
    Torget vurderinger
    1
    ORATORIUM MUSICUS
    Rozzy parkerte bilen i gata. Endelig fremme. Vinduene i Majorstutunet Bo- og behandlingssenter var pent pyntet til jul og noen unger hadde laget en artig snømann foran inngangen. –Et sjeldent syn etter at SFs Integreringsminister Ali Rumath hadde frarådet urnorske juletradisjoner og symbolbruk på offentlige bygg. Snømann var dog tillatt såfremt gulrotnesen var økologisk dyrket.

#@шибан идиот!!! Søster Xelenta kjente lukten av noe oppkastlignende ute fra korridoren og bannet så hun helt glemte sin katolske oppdragelse. Misstanken falt på gamle Baardsen på rom 65. Pokker ta de obskure drikkevanene og magesåret hans. Hun svingte ut av kontordøra og kolliderte i en fremmed mann med en illeluktende cowboyhatt på hodet.

Hvem er du og hvordan kom du deg inn her, spurte hun mistenksomt. Men den fremmede hadde slikt et vennlig vesen at hun ble rent satt ut.
    –God aften Frøken. Jeg skal besøke en gammel venn, Herr Arn Nardo. Hun nikket gjenkjennende. Det var den demente gubben nederst i korridoren.
    Greit, jeg skal vise deg til rommet hans. Egentlig var det utenom besøkstid men den fremmedes aura fikk henne til å glemme hele reglementet.

Rozzy tittet inn på noen av rommene mens de gikk nedover korridoren. Skulle nesten tro at Hifisentralen hadde sin egen avdeling her inne. Der satt Rollsroycen, eieren av verdens dyreste hifianlegg som hadde fått nervøst sammenbrudd etter at et lynnedslag tok kål på hele sulamitten. Så var det Tåkefyrsten med sin ugjennomtrengelige språkblanding av latin og filosofi. For ikke å snakke om Vriompeis, stakkar, som hadde skiftet nick så mange ganger at han tilslutt endte opp med å kverulere med seg selv. Såkalt nettschizofreni, -en form for mentalt selvsving.

-Her er det. Søster Xelenta åpnet døren inn til Arn Nardo. Men jeg vet ikke hvor mye du får ut av besøket. Han har mistet så å si hele hukommelsen sin.

Arn tittet forvirret opp på den fremmede mannen i døra. Rozzy gikk resolutt inn, åpnet vesken sin og begynte å gjøre klar utstyret; BugMan spilleren og et par Elektron hodetelefoner, den nye toppmodellen til Koss. Han satte de på hodet til en forfjamset Arn Nardo. Spilleren var fylt opp med Arns AT10 liste. Rozzy trykket Play og tok et steg tilbake.

Den første låten begynte å spille:

Music was my first love
    And it will be my last
    Music of the future
    And music of the past

To live without my music
    Would be impossible to do
    In this world of troubles
    My music pulls me through

Music was my first love
    And it will be my last

Arn stivnet til. DETTE hadde han hørt før! Låta var Music fra Rebel, debutplata til John Miles. Minnene strømmet på fra den gang han var rebellen. Arn kjente at hodet klarnet opp. Lykkefølelsen vokste og han følte seg så glad, så glad! Han så ned på spilleren og tenkte at dette var den fineste presangen han noensinne hadde fått. Arn begynte å gråte. Gledestårene rant nedover kinnene, tykke som fløte.

Rozzy renset halsen. Han hadde sett nok. Hans misjon var over for denne gang. Han kløp en forbløffet søster Xelenta i baken så hun hylte av fryd, hvoretter han dro på seg cowboyhatten og forsvant like fort som han hadde kommet.

Neste: Baluba

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn